18) Laki opintotukilain 11 ja 19 §:n muuttamisesta
Aila Paloniemi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan lakialoitteessani, että opintotukea
myönnettäessä sovellettavia vanhempien
tulorajoja korotetaan 15 prosentilla. Vanhempien tulorajoja ei ole
tarkistettu vuoden 93 jälkeen vastaamaan elinkustannusten ja
palkkatason kehitystä, joten tarveharkinta on kiristynyt
ja pienituloisista perheistä tulevien opintotuki on reaalisesti
pienentynyt. Lakimuutos parantaisi siis kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien opiskelijoiden taloudellista asemaa.
Toisen asteen opiskelijoiden vanhempien tulot vaikuttavat heille
myönnettävään opintorahaan sekä asumislisään
useimmissa tapauksissa alentavasti. Toisen asteen opiskelija saa
täysimääräisen opintotuen vain
silloin, kun vanhempien yhteiset kuukausitulot jäävät
alle 2 331 euron. Vanhempien tulot vaikuttavat myös
18 vuotta täyttäneiden toisen asteen opiskelijoiden
opintotukeen. On varsin kohtuutonta vaatia, että vanhemmat
huolehtivat kotoa pois muuttaneen täysi-ikäisen
lapsen elämästä taloudellisesti, ja asumislisää myönnettäessähän
vanhempien tulot otetaan huomioon, kun opiskelija on alle 18-vuotias.
Arvoisa puhemies! Opintotuella edistetään opintoihin
hakeutumista ja tehokasta opiskelua sekä ehkäistään
opintojen keskeyttämistä ja syrjäytymistä koulutuksesta
kokonaan. Vanhempien tulorajojen tarkistaminen parantaisi noin 33 300:n
pienituloisista perheistä tulevan opiskelijan toimeentuloa.
He ovat opintotuen saajista todellakin kaikkein heikoimmassa asemassa
juuri leikatun opintotuen vuoksi. Myös nuoriso- ja opiskelijajärjestöjemme
mielestä toisen asteen opiskelijoiden opintotuen korjaaminen
on opintotukijärjestelmän kehittämisessä kaikkein
kiireellisin toimenpide. Lamavuosilta peräisin oleva tulotaulukko
ei ole seurannut tulotason kehitystä, joten sen seurauksena
jo keskituloa vähemmän tienaavissakin perheissä opintotuki
väistämättä leikkautuu. Esimerkiksi
luokanopettajana työskentelevän yksinhuoltajan
tulot vähentävät lukiossa tai ammattioppilaitoksessa
opiskelevan lapsen tuen puoleen, näin nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen
kannanotossa varsin aiheellisesti huomautetaan.
Tuossa kannanotossa nostetaan esiin myös erittäin
olennainen toinenkin asia. Kun oppilaitoksia joudutaan ikäluokkien
pienenemisen vuoksi sulkemaan ja kun ammatillinen sekä yleissivistävä koulutus
samalla erikoistuu, käy yhä useammin niin, että toisen
asteen opintoihin pitää lähteä toiselle
paikkakunnalle. Tällä hetkellä arviolta
15 prosenttia lukiolaisista ja runsaat 30 prosenttia ammattiin opiskelevista
asuu muualla kuin vanhempiensa luona. Kyse ei missään tapauksessa
ole mistään marginaaliryhmästä vaan
tuiki tärkeästä tuen tarvitsijoiden joukosta. Nyt
nuorten opintoajat venyvät vielä entisestään, kun
jo toisen asteen koulutuksen aikana joudutaan hakeutumaan töihin,
jotta opinnot voitaisiin rahoittaa.
Toisen asteen opiskelijoiden aseman parantaminen vanhempien
tulorajoja tarkistamalla on nähty tärkeimmäksi
kehittämiskohteeksi myös Sakki ry:n, Lukiolaisten
Liiton, Suomen Opiskelija-Allianssin ja Finlands Svenska Skolungdomsförbund
rf:n kesäkuussa järjestämässä paneelissa.
Tuossa paneelissa oli edustajia yli puoluerajojen, ja kaikki kansanedustajatkin,
jotka yli puoluerajojen tuossa paneelissa asiasta puhuivat, olivat
sitä mieltä, että tämä asia
pitää pikaisesti korjata. Kun hallitusohjelmassa
luvataan parantaa opiskelijoiden opintososiaalista asemaa ja kun
kulttuuriministeri Karpelalla oli jo budjettiriihessä valmius
tarkistaa toisen asteen opiskelijoiden vanhempien tulorajoja, vieläpä kehysten puitteissa,
ja kun asiaan siis täällä eduskunnassakin
on yli puoluerajojen vaadittu parannusta, en voi kuin ihmetellä,
ellei tämä lakialoite myös saa kannatusta
joka puolelta salia.
Toisen asteen opiskelijoiden aseman parantaminen ei maksa mahdottomia.
Asian hoitaminen vaatii nyt vain yhteistä tahtoa. Tuo yhteinen
tahto jäi äskettäisessä budjettiriihessä sosialidemokraateista
kiinni. Nyt toivon, että hekin voivat olla mukana korjaamassa
tämän tuiki tärkeän asian.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän ed. Paloniemen lakialoitetta
perusteltuna. Aloitteen pohjalta ratkaistaan niitä opintotukijärjestelmän
ongelmia, jotka liittyvät ammattioppilaitoksissa opiskeleviin
nuoriin. Usein ammattioppilaitoksissa opiskelevan nuoren opiskelukustannukset
nousevat suuriksi, kun hän joutuu asumaan opiskelupaikkakunnalla,
ja tästä johtuen hänellä on
myös elämiseen liittyviä menoja runsaasti. Hallitus
on innokkaasti kehittänyt korkeakouluopiskelijoiden opintotukea,
mutta se ei ole ottanut lainkaan huomioon ammattiin opiskelevia. Tässä mielessä ed.
Paloniemen aloite menee oikeaan suuntaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sivistysvaliokunnan jäsenenä tapaa
monissa yhteyksissä niin yksittäisiä opiskelijoita
kuin eri opiskelijajärjestöjen edustajiakin. Varsinkin keskusteltaessa
toisen asteen opiskelijoiden kanssa nousee poikkeuksetta esille
se, että toisen asteen opiskelijoiden opintotuki tarvitsee
pikaista korjausta. Suoraan sanottuna heidän mielestään
toisen asteen opiskelijoiden opintotuen korjaaminen on opintotukijärjestelmän
kehittämisessä kiireellisin toimenpide.
Ed. Paloniemen lakialoitteeseen sekä aloitteen esittelypuheenvuoroon
viitaten totean, että todella toisen asteen opiskelijoiden
vanhempien tulot vaikuttavat heille myönnettävään
opintorahaan sekä asumislisään useimmissa
tapauksissa alentavasti. Tällä hetkellä vanhempien
tulot vaikuttavat myönnettävän opintotuen
määrään opiskelijan 20 ikävuoteen
asti. Opiskelijoiden mielestä on kohtuutonta vaatia, että vanhemmat
huolehtivat kotoa pois muuttaneen täysi-ikäisen
lapsen elämästä taloudellisesti. Tästä syystä opiskelijat
usein tuskissaan sanovatkin: "On aivan käsittämätöntä olettaa,
että vanhempien tulisi elättää lapsensa
vielä näiden tultua täysi-ikäisiksi."
Toisen asteen opiskelija saa täysimääräisen opintotuen
vain silloin, kun vanhempien yhteiset kuukausitulot ovat korkeintaan
noin 2 300 euroa. Vanhempien tulojen vaikutuksen määräävä taulukko
on vuodelta 1993. Lamavuosilta peräisin oleva tulotaulukko
ei ole seurannut tulotason kehitystä, minkä seurauksena
jo keskituloa vähemmän tienaavissakin perheissä opintotuki leikkautuu.
Perushoitajana työskentelevän yksinhuoltajan tulot
vähentävät lukiossa tai ammattioppilaitoksessa
opiskelevan lapsen tuen puoleen. Näyttää siltä,
että nykyiset tulorajat ovat niin alhaiset, ettei vanhemmilla
opintotukea silmälläpitäen saa juuri
tuloja olla ollenkaan.
Toisen asteen opiskelu tulee usein kalliimmaksi kuin ymmärretään.
Kun oppilaitoksia joudutaan ikäluokkien pienenemisen vuoksi
sulkemaan ja niin ammatillinen kuin yleissivistäväkin koulutus
samalla erikoistuu, on yhä yleisempää, että toisen
asteen opintoja varten joudutaan muuttamaan toiselle paikkakunnalle.
Kuten ed. Paloniemi täällä totesi, tilastojen
mukaan nyt arviolta 15 prosenttia lukiolaisista ja reilut 30 prosenttia
ammattiin opiskelevista asuu muualla kuin vanhempiensa luona. Kyse
ei ole todellakaan mistään pienestä ryhmästä vaan
tärkeästä tuen tarvitsijoiden joukosta.
Opiskelijat ovat lähettäneet eduskunnalle
terveisiä. Näiden terveisten mukaan tähän
kestämättömään tilanteeseen
on saatava pikaisesti muutos. Järjestelmää on
muutettava siten, etteivät vanhempien tulot vaikuta itsenäisesti
asuvien täysi-ikäisten opiskelijoiden opintotukeen. Ensimmäinen
toimenpide tämän tavoitteen saavuttamiseksi on
vanhempien nykyisestä tulotasosta jälkeenjääneiden
tulorajojen pikainen korottaminen, eiväthän eläkkeetkään
riipu lasten tuloista.
Arvoisa herra puhemies! Pitääkö sitten
täysi-ikäisten lasten opintotuen riippua vanhempien tuloista?
Ei pidä. Siitä syystä kannatan lämpimästi
ed. Paloniemen tekemää lakialoitetta 84/2005
valtiopäivillä koskien opintotukilain 11 ja 19 §:n
muuttamista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Paloniemen lakialoite ei poista eriarvoisuutta,
joka on toisen asteen opiskelijoiden ja korkeakouluopiskelijoiden
välillä. Siis ammattioppilaitosten opiskelijat
ja lukion opiskelijat ovat edelleen, vaikka tämä lakialoite
menisi läpi, eriarvoisessa asemassa. Edelleen tämä tuloriippuvuus
on olemassa. Sitä vain muutetaan, että se riippuvuus
ei ole niin suuri kuin se on tähän saakka ollut.
Eli ed. Ahonen kyllä oli tuossa ihan oikeassa, että opintotuki
ei saa ollenkaan riippua vanhempien tuloista. Näinhän
on tilanne korkeakoulujen opiskelijoilla. Mutta tällä lakialoitteella,
mitä ed. Ahonen tässä nyt kannatti, tämä asia
ei vaan korjaannu. Tämä on vain pieni askel, voidaan
sanoa, oikeaan suuntaan, mutta tämä ei ole ollenkaan
sitä, mitä pitäisi lähteä ajamaan.
Elikkä alle 20-vuotiailla itsenäisesti asuvilla korkeakouluopiskelijoilla
opintorahan määrään eivät
vaikuta vanhempien tulot, mutta toisen asteen opiskelijoilla ne
vaikuttavat. Tällainen tilanne asettaa siten toisen asteen
opiskelijat ja korkea-asteen opiskelijat aivan perusteettomasti
eriarvoiseen asemaan. Kun me samanaikaisesti huudamme, että pitää toisen
asteen vetovoimaisuutta lisätä, miksi me pidämme
tällaista eriarvoisuutta ihan tietoisesti pystyssä?
Elikkä epäoikeudenmukainen vanhempien tuloihin
perustuva opintorahan tarveharkinta pitää poistaa
myös itsenäisesti asuvilta alle 20-vuotiailta
toisen asteen opiskelijoilta. Tämä helpottaisi
näiden opiskelijoiden toimeentulo-ongelmia.
Opintorahan tarveharkinnan poistaminen kaikilta itsenäisesti
asuvilta yli 18-vuotiailta maksaisi Kelan arvioiden mukaan noin
20 miljoonaa euroa. Tällä määrärahalla
voidaan yhdenmukaistaa opintotukijärjestelmää ja
tasa-arvoistaa eri kouluasteiden opiskelijoiden asemaa. Tämä ei kovin
hirvittävä rahasummakaan edes olisi, ei varsinkaan,
jos me vertaamme näitä Fortumin johtajien saamia
miljoonia, niin taitaa olla yhteensä enemmän kuin
mitä tähän menisi, kun tämä epäkohta
korjattaisiin. (Ed. Virtanen: Kyllä hallitus tietää,
kuka eniten tarvitsee!) — Niin näyttää.
Tämä hallitus on osoittautunut hyvin rikkaille
myötämieliseksi, ja tämä sama
linja näyttää jatkuvan, kun huomaa, että tässä opintotukiasiassakin
on keskustan kelkka jälleen kääntynyt.
Perustuslain 6 §:n 2 momentti on yksiselitteinen: "Ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän,
kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Tässähän on tilanne se, että toisen
asteen opiskelijat ovat eriarvoisessa asemassa vain sen takia, että he ovat
toisen asteen opiskelijoita.
Vasemmistoliitto on tehnyt tästä asiasta ryhmäaloitteen,
lakialoitteen, ja nyt olemme myöskin ehdottaneet ensi vuoden
talousarvioon rahaa, jossa edellytetään, että otetaan
lisäyksenä 20 miljoonaa euroa toisen asteen opintotukeen,
millä voidaan myöskin tämä eriarvoisuus
poistaa.
Vielä viime kaudella monet keskustan edustajat vaativat
aivan samaa, mitä me olemme johdonmukaisesti vaatineet
jo viime kaudella ja myöskin tällä kaudella.
Nyt ed. Paloniemi ei enää pidäkään
tästä eriarvoisuuden poistamisesta kiinni, vaan
hänen esityksensä on erilainen kuin niitten keskustan
edustajien, jotka viime kaudella allekirjoittivat tämän
lakialoitteen, jossa vaadittiin tämän eriarvoisuuden
poistamista. Mielenkiintoista on nyt nähdä, miten
keskustan edustajat tulevat äänestämään,
kun me esitämme rahaa tähän eriarvoisuuden
poistamiseen. Silloin minä haluan nähdä,
mitä tekee ed. Paloniemi, mitä tekee ed. Ahonen.
Oletteko te todella toisen asteen opiskelijoiden puolella vai äänestättekö meidän
esitystämme
vastaan? Eli tämä asia jää tällä ed. Paloniemen
esityksellä puolitiehen. Jos näin on eikä ed.
Paloniemikään ole enää sillä kannalla, mitä keskustan
edustajat olivat vielä viime kaudella, niin herää kysymys,
onko keskusta tässäkin asiassa lipeämässä ja
pettämässä ne lupaukset, mitkä sillä oli
ennen vaaleja.
Mielenkiintoista oli kuulla myös ed. Paloniemen näkemys,
että demarithan tässä ovat jarrutelleet
tätä hommaa. Hän sanoi suoraan, että demarit
ovat tässä asiassa olleet jarruna. Tämä on kyllä aika
erikoinen juttu, jos demarit ovat toisen asteen opiskelijoiden opintotuen
eriarvoisuuden poistamista vastaan. Ed. Paloniemi näin
totesi täällä. Mielellään
nyt kuulisin paikalla olevilta demareilta, ed. Esa Lahtelalta esimerkiksi,
oletteko te todella näin toisen asteen ammatillisen koulutuksen
opiskelijoita vastaan. Oletteko te todella tällä linjalla?
(Ed. E. Lahtela: Kohta kuulette!)
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä opintotukilaissa on
todella tämä ongelma, minkä ed. Valpas
tässä toi esille, miten päästään tasa-arvoiseen
vaikutukseen kaikkien opiskelijoiden, siis korkeakouluopiskelijoiden
ja ammatillisessa koulutuksessa olevien opiskelijoiden ja toisen
asteen opiskelijoiden, kohdalla. Sitähän tämä ed.
Paloniemen lakialoite ei tuo. Sinänsä täytyy
sanoa, että totta kai tämä on oikean
suuntainen, että tehdään parannusta toisen
asteen opiskelijoille tällä tulorajojen korottamisella. Mutta
nimenomaan se koko ongelma, minkä nimenomaan nämä meidän
opiskelijajärjestömme ovat tuoneet esiin, ei poistu
tällä. Tästä asiastahan on keskusteltu
jo pitkään täällä eduskunnassa
aikaisemmin. Olisin mielelläni nähnyt, että tässä olisi
ollut selvä perustelu sille, että kaikkien opiskelijoiden
tulisi olla tasaveroisen kohtelun alaisia.
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin sanoa sen, että tietenkin
tämäkin edellyttää rahoitusta.
Nyt kun ed. Paloniemi sanoi, että sosialidemokraatit ovat
vastustaneet jne., niin minä olen ymmärtänyt,
että hallitus on kuitenkin tehnyt aivan yksimielisen budjettiesityksen
meille. Silloin ajattelee, onko ministeri Karpela tehnyt itse omaa
priorisointiaan. Hänen olisi tullut tehdä priorisointi, niin
että hän olisi nostanut tätä tulorajaa
ja jättänyt ehkä jotakin muuta sitten
esittämättä. En halua nähdä tällaisessa
yhteydessä, että ruvetaan syyttämään
puolueita, vaan tämä asia on minun mielestäni
tärkeä ja oltaisiin rehellisiä siihen nähden,
miten hallitus todella on toiminut tässä, kuka
on mitäkin esittänyt, kuka on milläkin
tavalla priorisoinut erilaisia asioita.
Sinänsä se, että toisen asteen opiskelijoiden asemaa,
opintotukea, parannetaan, on hyvä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki muruset, mitkä tulevat
opiskelijoiden hyväksi, ovat hyvään suuntaan
meneviä. Mutta niin kuin edellä ed. Valpas totesi
siitä, jotta toisen asteen opiskelijoiden asema on ongelmallinen
ja eriarvoinen, niin minusta kyllä tämän
eduskunnan pitäisi ottaa tässä rukkaset
tai hanskat käsiin ja tehdä nyt se päätös,
koska jos hallitus ei ole kyennyt tekemään sitä,
niin eduskunta tekisi nyt semmoisen kunnollisen teon, jolloin semmoinen joululahjapaketti
annettaisiin opiskelijoille tässä. Kun meitä on
tässä salissa kolme demaria, niin minä edustan
sitten 33:a prosenttia, olen nyt sitä mieltä.
En tiedä, mitä muut demarit tällä hetkellä edustavat.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Paloniemen askelmerkit ovat varmaankin
aivan kohdallaan, kuten ed. Ahonen totesi. Valitettavasti vaan ilmeisesti
lankku on väärässä kohdassa,
kun tällä menolla vauhti menee sipsutukseksi.
Nimittäin kuten ed. Valpas totesi, niin tämä pahin
ongelma, joka koskettaa toisen asteen opiskelijoita, jää hoitamatta.
Minäkin haluan nyt puuttua tässä keskustelussa
siihen, kuka nyt ampuikaan mitä alas. Minähän
en tietenkään tiedä, mitä budjettiriihessä on tapahtunut,
mutta asiasta hyvin perillä olevat tahot kertovat, että siellä ammuskeltiin
enemmänkin. Kun ensin jompikumpi ampui alas — ilmeisesti
demarit ampuivat alas, en tiedä nyt järjestyksestä,
mutta demarit ampuivat alas — tämän esityksen,
jonka siis keskusta nyt näyttää tehneen
ed. Paloniemen puheesta päätellen, niin siitä kostoksi
sitten keskusta ampui alas työmarkkinatuen korotuksen.
Siinä nyt tietysti varmaan savu nousee ja ruuti haisee
ja ainoat, jotka joutuvat kärsimään,
ovat sekä köyhät opiskelijat että työttömät.
Olisi nyt todella hauska kuulla asianosaisilta, kun te ehkä tiedätte
enemmän kuin me täällä oppositiossa,
mitä on tapahtunut, mitä oikeasti on tapahtunut.
Mikä oli keskustan ja sosialidemokraattien suhde? Ed. Rauhala
viittasi siihen, mitä tapahtui tälle asialle ja
mitä toisaalta tapahtui työmarkkinatuelle budjettiriihessä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Valppaalle haluaisin nyt sanoa ensinnäkin,
että jostakin on lähdettävä.
Tässä salissa on keskusteltu tästä aiheesta
aikaisemminkin. Täällä valitettavasti
nyt ei ole ministeri Karpela paikalla, mutta kyllä tosiasia
oli se, että tämä 5 miljoonaa euroa olisi
ollut valmiutta löytää kehysten puitteissa
ministeri Karpelan budjetista — hän on itse sen
täältä kateederin takaa todennut — ja tämä oli
budjettisopukysymys, se on ikävä tosiasia. Mutta
nyt minä haluan sanoa, että tämä 5 miljoonaa
voidaan kyllä löytää edelleenkin
varmaan budjetista ja vielä pysyä kehyksissä,
jos me nyt yhdessä haluamme ottaa askeleen parempaan suuntaan.
20 miljoonaa on sitten jo niin iso summa, että valitettavasti
ed. Paloniemi, joka on hallituspuolueen edustaja, tietää,
että sitä ei välttämättä voida
löytää tällä kertaa,
mutta jos me pääsemme edes vähän
eteenpäin, niin siitä voidaan sitten jatkaa vielä tuohon
ed. Valppaan viitoittamaan suuntaan. Mutta jos tämä on
ed. Valppaan mielestä väärin, niin kertokaa
te sitten toisen asteen opiskelijoille tämä, ettei
voi yhtään parantaa asiaa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan kirjoihin haluan sanoa tästä istunnosta, että ed.
Paloniemen on syytä vähän taannehtivasti
lukea näitä eduskunnan päätöksiä ja
lukea niistä, mitkä ryhmittymät ovat
olleet puoltamassa opiskelijoiden sosiaalisia etuuksia, asumista
ja opiskeluoikeutta.
Lisäksi haluaisin rakentavasti sanoa myös
sen, että täällä vaihtuvat hallituskokoonpanot
ja jolleivät hallitusryhmät tue toisiaan, niin
se on surullista katsottavaa. Päivät ovat peräkkäin.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Paloniemelle, että minä voin
kertoa, mistä nämä rahat tähän
löytyvät. Älkää antako sitä varallisuusveron
alennusta, noin suurena ainakaan. Siitä kun pikkusen lohkaisette
näille toisen asteen opiskelijoille, niin tämä homma
hoituu kerralla. Ei tässä tarvi ketään
syytellä, sen enempää demareita kuin
muitakaan, vaan tehkää näin. Älkää antako
sitä varallisuusveron alennusta, niin opiskelijat todella
silloin saavat sen, mitä heille kuuluu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jo budjetin lähetekeskustelussa
viime viikolla käytiin saman tyyppistä keskustelua,
jossa selvästi näki, että demarit ja
keskustalaiset ottivat tässä salissa yhteen myöskin
tästä samasta kysymyksestä, ja myöskin
ministeri Karpela oli paikalla. En päässyt oikein
käsitykseen siitä, kuka tässä nyt
lopullinen syntipukki sitten mahtoi olla. Minä kerron näin,
että opposition näkökulmasta yhteinen
syntipukki on hallitus kokonaisuutena, joka vastaa tästä,
enkä lähtisi tekemään riitaa päähallituspuolueitten
välillä, vaikka se hyvin herkulliselta näin
sivustapäin katsottuna näyttääkin.
Minun mielestäni kysymys on ainoastaan siitä asiasta — täällä puhui
ed. Virtanen lankun paikasta — että tässä ei
ole kenelläkään ollut minkäänlaista
ponnistushalua, enkä minä ymmärrä semmoista
pituushyppyä, jos ei ole ponnistushaluja. On se lankku
sitten missä paikassa tahansa, niin kyllä se lento
jää hyvin onnettoman lyhyeksi. Ponnistushalu tulee
sieltä ministerin omasta tahdosta. Kun hän ilmoittaa,
että tämä on priorisointina hänen
ministeriössään, ykköskysymys, ja
tuo tätä koskevan esityksen ja se on budjetin tasapainon
kannalta ok, en minä jaksa uskoa, että sitä mikään
toinen puolue pudottaa pois.
Hauskahan on tietenkin joulukuussa viime kädessä,
kun olen ymmärtänyt niin, että ed. Valpas ja
vasemmistoliitto pitävät huolen, että tämä asia tulee
myöskin budjettiäänestykseen, (Ed. Valpas:
Varmasti tulee!) katsoa sitten, miten tämä keskellä oleva
rivistö äänestää, onko
se mukana tässä hankkeessa vai käyttäytyykö se
ikään kuin budjettiesitys olisi ollut täysin
yksimielinen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
puhuttu askelmerkeistä, ja ed. Paloniemen askelmerkit tässä lakiesityksessä olivat
mielestäni seuraavat: 1) lakiesitys koskee itsenäisesti
asuvien alle 17-vuotiaiden asumislisää, 2) itsenäisesti
asuvien 17-vuotiaiden opintorahaa sekä asumislisää,
3) vanhempien luona asuvien 17—19-vuotiaiden opintorahaa
ja 4) itsenäisesti asuvien 18—19-vuotiaiden opintorahaa.
Lakiesitys esittää opiskelijoiden vanhempien tulorajaan
15 prosentin korotusta, eli opiskelijalla olisi oikeus täysimääräiseen
opintorahaan ja asumislisään. Jos vanhempien puhtaiden
ansio- ja pääomatulojen määrä on
enintään 31 400 euroa vuodessa, opintorahaa
ja asumislisää vähennetään
jokaista tulorajan ylittävää täyttä 780:tä euroa
kohden 5 prosenttia. Lisäksi esitetään,
että jos vanhempien puhtaiden ansio- ja pääomatulojen
yhteismäärä on enintään
15 900 euroa vuodessa, opintorahaa voidaan korottaa. Korotus pienenee
jokaista tulorajan ylittävää täyttä 1 590:tä euroa
kohden 10 prosenttia. Jos tulojen yhteismäärä ylittää 30 000
euroa, korotusta ei makseta.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
hyvin kauniita kielikuvia lankun väärässä paikassa
olemisesta. Minä sanoisin, että tältä hallitukselta
puuttuu koko lankku, miltä ponnistaa. Tämä hallituskoalitio
on niin väkisin ympätty, että kuten kaikki
tiedämme, ruotsalainen kansanpuolue on jokaisessa hallituksessa, rooli
on kielipuolueen rooli ja nyt pitkästä aikaa on
punamulta ympätty yhteen, ja tässä sitä ollaan puhtaan
kaulan kanssa.
Teillä on paljon muustakin riitoja, tieasioista, kuntajaotuksesta,
ja sitten tullaan ulos, kun tehtiin kahdeksassa tunnissa budjetti,
syyttelemään tänne toisiaan. Tämä on
tämän hallituksen keskeinen ongelma, ja olen aivan
varma, että kunhan pannaan tulevaa talvea eteenpäin
pitemmälle, ongelmat vain pahenevat, ja alkutalvesta minä toivoisin
kovasti, että tämä hallitus sitten kaatuu. Tehdään
porvarimaahan porvarihallitus, ed. Paloniemi, niin tätäkään
ongelmaa ei ole.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä toivoisin, että ed.
Vielma ei nyt kuitenkaan nuolaisisi ennen kuin tipahtaa. Tämä on
asia, joka nyt hoidetaan, ja minä uskon, että keskeltä ja
niin tältä puolelta salia kuin varmaan sieltä toiselta
puoleltakin salia on aivan helppo joulukuussa äänestää 5
miljoonan euron korotuksen puolesta. Olen tehnyt tästä raha-asia-aloitteen
ja saanut siihen todella paljon nimiä. Siinä ei
ole mitään erikoista, se varmaan tulee menemään
läpi.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä esitys
näyttää sen suuntaiselta, etteivät
ihan keskustan edustajatkaan tunnu tietävän, mistä tässä on
kysymys ja miltä lankulta ja mitä oikein tässä hypitään.
Nimittäin ed. Ahonen kertoi ensimmäisessä puheenvuorossaan
pöntössä, että tulosidonnaisuus
poistetaan, ja nyt toisessa puheenvuorossa, minkä hän
käytti paikaltaan, hän luetteli kaikki ne sidonnaisuudet,
mitkä siinä on. Tietääkö keskustan
ryhmä oikein, mitä aloitetta te olette tekemässä?
Tehkää silloin kunnollinen esitys älkääkä tulko
tämmöisillä populistisilla keinoilla
höpöttämään.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En malta kyllä ed. Valppaan
tuollaiseen reipashenkiseen, talvipakkasraikkaaseen puheenvuoroon
olla vastaamatta ja todeta, että askelmerkeistähän
me olemme täällä puhuneet. Minä käytin
puheenvuoron omalta osaltani ja sitten siteerasin suoraan ed. Paloniemen
esitystä tässä toisessa puheenvuorossani.
Mutta ensimmäisen puheenvuoron nimenomaan käytin
niistä askelmerkeistä ja tästä,
että ollaan oikeaan suuntaan menossa ja tätä asiaa
pitää parantaa.
Aila Paloniemi /kesk:
Vielä, arvoisa puhemies, kun puhutaan populismista,
toivoisin, että ed. Valpas katsoisi omaan tukevaan taskupeiliinsä tässä kohtaa.
Keskustelu päättyy.