19) Laki kuntien valtionosuuslain, sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain, opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetun lain sekä eräiden muiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Virpa Puisto /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan hyvin lyhyesti tuoda esiin asioita
tämän lakialoitteen osalta, joka on rinnakkaislakialoite
hallituksen esitykseen 88, joka koskee valtionosuusjärjestelmän
muutosta siltä osin, että monien teknisten ja
tarpeellisten muutosten ohessa on myös purettu lastensuojelun
tasausrahasto.
Ymmärrän sen, että korvamerkitty
raha valtionosuuksissa on huonoa hallintomenettelyä, siihen
on helppo yhtyä. Silloin kun tämä on
tehty vuoden 98 jouluna, olivat koko 90-luvun taloudellisista syistä alasajetun
lastensuojelun avohuollon vajeen jäljet näkyvissä,
laiminlyöty lastensuojelu näkyi noin 5—7
vuoden viiveellä ja erittäin graavit lastensuojelutapaukset
olivat eri puolilla maata hoitamatta. Silloin poikkeuksellisesti
sosiaalivaliokunnan aloitteella yksimielisesti tehtiin lakialoite,
joka myös yksimielisesti kahdessa viikossa käsiteltiin
tässä salissa ja todettiin, että sen
myötä voidaan helpottaa avohuollollisten toimenpiteiden
toteutumista.
Jotkut ovat arvostelleet sitä, että korvamerkinnän
voimaantulon jälkeen näkyi selvänä tilastollisena
piikkinä se, että huostaanottojen määrä hetkellisesti
nousi. Totta kai, koska avohuollolliset toimenpiteet oli laiminlyöty
melkein kymmenen vuoden ajan, vain graaveimmat ensiaputapaukset
hoidettiin siitä huolimatta vain tämän
tasausrahaston kautta. On myös kuulunut lausuntoja siitä,
että muun muassa Perhehoitajaliitto on maininnut, että tämän
myötä lapsia olisi laitostettu. Meillä ei
sijoiteta lapsia lastenkoteihin kuin siksi ajaksi, kunnes me voimme
katsoa, että huostaanotto on pysyvä. Kun huostaanotto
on pysyvä, siinä vaiheessa lapsille haetaan ensisijaisesti
sijaiskoti, ensisijaisesti koti, johon sijoitetaan.
Me näemme eri puolilla maata jatkuvasti ilmoituksia,
joissa valitettavasti vähän kuin huutolaislapsille
jo haetaan koteja, jotka suostuvat toimimaan sijaisvanhempina. Sen
lisäksi meillä on eritasoisia perhekoteja, joista
kaikki ne kodit, jotka ovat muun muassa Perhehoitajaliiton jäseniä, jotka
ovat ammatillisia perhehoitokoteja, jotka on kirjattu ammatilliseksi
perhehoitokodiksi, ovat myös Stakesin tilastossa niin sanottuja
laitoksia, koska ne on ammatillisiksi hyväksytty ja ne
täyttävät ne kriteerit. Sen lisäksi
meillä on hyvin kirjava joukko perhekoteja, joiden kohdalla valitettavasti
kirjo on myös haarukan alareunassa ja meillä ei
ole yhteiskunnallisia resursseja valvontaan. Toivon, että ammatillisesti
osaavien perhekotien määrä lisääntyy,
jotta paikkoja näille huostaanotetuille lapsille riittäisi.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä on purettu koko lastensuojelun
avohuollollinen tuki. Sen sijaan valtionosuutta annettaisiin jälkikäteen kunnille,
jyvitettäisiin vain huostaanottojen mukaan — vain
huostaanottojen mukaan, ikään kuin lastensuojelu
olisi huostaanottoa. Huostaanotto on viimeinen ääritapaus,
ja meidän velvollisuutemme tässä talossa
on huolehtia siitä, että kunnilla on mahdollisuus
taata kaikille perheille ja lapsille avohuollolliset tukitoimet
ajoissa, silloin kun niitä tarvitaan.
Samanaikaisesti meillä on vielä avohuollollisesti
lastensuojelutyötä tekevien järjestöjen
asema kyseenalaistettu. Verohallinto kyseenalaistaa sosiaali- ja
terveysjärjestöjen yleishyödyllisyysperiaatteen
ja palvelujen tarjoamismahdollisuuden, ja tähän
me vielä purkaisimme tasausrahaston aikana, jolloin lastensuojelulaki
on tulossa käsittelyyn, toivottavasti viimeistään
vuoden sisällä, ja palvelurakenneuudistus, kuntarakenneuudistus
myllertää palvelukenttää.
Minä uskon, että jättämääni
lakialoitetta ei tarvitse käsitellä. Minä uskon,
että viisaus löytyy tästä talosta
ilman sitä. Uskon myös, että tähän liittyvä talousarvioaloite
samasta syystä raukeaa ja tämä asia käsitellään
muulla tavalla. Esimerkiksi lastensuojelulain hyväksymisen
jälkeen palvelurakenteen tasaannuttua seuraavan hallituksen
hallitusneuvotteluissa on oikea hetki keskustella näistä asioista.
Ja jos löytyy parempi menettelytapa, silloin voidaan purkaa
tämä.
Arvoisa puhemies! Tähän lakialoitteeseen olisin
varmasti saanut yli 100 nimeä. Tämä on
tarkoituksella jätetty muistaakseni 86 edustajan allekirjoittamana.
Minusta tapa, joka tähän taloon on tullut, että edustajan
saadakseen minkä asian kanssa hyvänsä äänensä kuuluville,
saadakseen esimerkiksi lakialoitteensa käsittelyyn, on
juostava ympäri taloa keräämässä yli
100 nimeä. Se on parlamentarismin pilkkaa. Samasta syystä olen
talousarvioaloitteeseen kirjoittanut vain oman nimeni.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen allekirjoittanut tämän
ed. Puiston rinnakkaislakialoitteen, ja sen takia muutama huomio
siihen liittyen.
Tämä perusteluteksti, jonka ed. Puisto tähän on
kirjoittanut, kertoo lukijalle ihan selkeästi, mistä tässä on
kysymys. Tämän tekstin perusteella, joka on vajaa
puolitoista sivua, on erittäin helppo ottaa kanta tähän
asiaan, ja jos sitten tietää sen, mikä hallituksen
esitys on, niin sen jälkeen on aika helppo päättää,
kummalla puolella pöytää on, onko sillä puolella
pöytää, jolla jatketaan käytäntöä,
jossa sinänsä on hyvin paljon vaikeuksia sisällä,
mutta jossa kuitenkin tämän alan kaikkea hoitoarsenaalia
käytetään niin kuin pitää käyttää,
johon meillä Suomessa on totuttu ja jossa pienet kunnatkin
sitten tasausjärjestelmän kautta saavat sen lisäavun,
mitä ne ehkä muutamina vuosina saattavat aivan
yllättäenkin tarvita. Sen sijaan hallituksen esitys
on tässä mielessä hyvin kylmää kyytiä tälle
erityisalalle.
On tietysti järkyttävää,
että lastensuojelutyön tarve on huutava tässä maassa,
niin kuin, edustaja, sanotte aloitteenne perusteluissa. Se on varmasti
aivan oikein sanottu, ja tekisi mieleni kyllä joltain taholta
kysyä, miten se on hyvinvointi-Suomessa mahdollista, että nämä asiat
ovat näin huutavan puutteen kohteena, ja miksi näin
huutava tarve tähän liittyy. Kun näin
on, niin luulisi, että hallitus kohdentaisi painopistettään
niiden syiden perkaamiseen ja kaikkeen siihen seurantaan ja ennaltaehkäisyyn,
jotta tämmöiseen tilanteeseen ei jouduttaisi,
eikä niinpäin, että niin sanottuja kertoimia
keksitään ja niitä muutetaan. Oletan
kyllä hallituksen esittelijöidenkin sen verran
tietävän, että jos heidän ehdotuksensa
nyt menee lävitse, niin silloin koko tämä avohuollon tukiketju
purkaantuu. Miksi niin tapahtuu? Minä en ainakaan ole päässyt
kärryille siitä viisaudesta, kun varsinainen valtionosuuslainsäädäntöhän on
meillä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuultavana. En
minä sitä viisaudenkiveä esittelijöiltä ole
saanut, miksi näin tehdään. Tässä on
tyypillinen ehkä valtiovarainministeriöstä alun
perin lähtenyt ajatus, jossa ajatellaan, että tietyt
eurovirrat saadaan kohdalleen pelkästään
kertoimien avulla.
Hyvin selkeä asia on, että näin pitäisi
menetellä, niin kuin ed. Puisto on ehdottanut. Mielenkiintoiseksihan
asetelman tietenkin tässä tekee se, että ed.
Puisto erittäin kokeneena kansanedustajana on hallituspuolueen
edustaja ja nyt tämä on rinnakkaisaloite hallituksen
omalle esitykselle. Mutta hyvä näin, koska se
on ainoa tapa saada tärkeistä asioista kunnon
keskustelua Suomessa aikaiseksi myös sillä tavalla,
että valiokuntatyössä siitä voidaan äänestää ja
ajaa eteenpäin ja myöskin tässä isossa
salissa. Itse asiassa kiitos myös siinä mielessä teille
tästä asiasta.
Tekee mieleni tähän liittää myöskin
toinen seikka, joka on samassa valtionosuuslainsäädännössä.
Sinnehän on ensimmäistä kertaa otettu mukaan
myöskin vammaiskerroin, sinänsä erittäin
hyvä asia ja hyvää tarkoittava asia,
mutta tämän kertoimen perusteluissa on jo sanottu,
tosin vähän epäsuorasti, että minkäänlaista
lisärahoitusta tämä vammaiskerroin ei
kuitenkaan tule tuomaan. Itse asiassa nyt näyttää omien
selvitysteni perusteella siltä, että esimerkiksi
vaikeavammaisten osalta, mihin esimerkiksi vammaiskertoimen aivan
erityisesti luulisi kohdentuvan, osa hoidosta vaikeutuu.
Tässä on, arvon puhemies, kummallinen analogia
kahden kertoimen käyttöönotolla. Erittäin helposti
on myöskin syytä perustella, minkälaisia
puutteita kummassakin kertoimessa on. Tietenkin, jos tähän
kaikkeen lisätään vielä se,
että meillä on Paras-hanke tai, niin kuin nyt
oppositiossa mieluummin sanomme, Kupru-hanke menossa, jolla kaikkea
tätä myöhennetään,
kyllähän hallintoleikilläkin tietysti
tietty rajansa pitäisi olla.
Tulen toimimaan sekä valiokunnassa että täällä täysistunnoissa
sen puolesta, että — sopuisasti, jos mahdollista — tämä teidän
lakialoitteenne otettaisiin huomioon, niin että se toteutuisi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Puiston lakialoite on todella hyvä.
Tässä perustelutekstissä ja nyt erityisesti
vielä täällä esittelypuheenvuorossa
edustaja toi hyvin esille sen, miksi tämä lastensuojelukerroin
ei tuo sitä odotettua lastensuojelun kokonaiskehitystä,
mitä varmasti kaikki lastensuojelujärjestöt
ja lapset ja perheet odottavat. Olen itse myös tämän
allekirjoittanut.
Nyt kun sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tätä asiaa
käsitellään, todella toivoisin, että nyt
jo tähän puututtaisiin ja tarkistettaisiin tämä 15
b § ja, niin kuin tässä on esitetty,
poistettaisiin sieltä. Vaikka tässä hallituksen
esityksessä 88 on paljon muutakin probleemaa, niin kuin
täällä tuli jo esille tämä vammaiskerroin
jne., tämä on se ydinongelma, mikä on
nyt jo valiokunnan keskustelussa noussut esille. Todella toivoisin,
että tämmöinen lastensuojelun tasausjärjestelmä, jonka
tarkoitus on ollut ei laitossijoittaminen, vaan avohuollon toimenpiteitten
vahvistaminen, se linja, säilyisi eikä, kuten
käy, jos tämä jää tähän
lakiin, laitossijoittaminen tulisi vahvistumaan. Sitä meidän
tulee estää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole allekirjoittanut tätä aloitetta.
Se johtuu kyllä vain siitä, että ei ole
pyydetty. (Välihuuto) — Juu, en ole varmaan ollut
paikalla. — Olisin kyllä ilomielin allekirjoittanut
tämän.
Viitaten edellisestä aloitteesta käytyyn keskusteluun
laskin, että tämän on allekirjoittanut
29 sosialidemokraattia, 4 ruotsalaista, 1 keskustalainen, 7 vihreätä,
3 perussuomalaista, 23 kokoomuslaista, 12 vasemmistoliittolaista
ja 4 kristillisdemokraattia eli siis kaikista muista ryhmistä paitsi
Rkp:stä ja keskustasta ryhmien enemmistö, ja Rkp:stäkin
näyttää vain yksi puuttuvan. Tästä voi
tietenkin esittää sen kysymyksen, että no,
mistä syystä tämä nyt sitten
kuitenkin on täällä hallituksen esityksenä.
Itse kyllä myös toivon, asiantuntijoitakin kuultuamme
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, että tässä nyt
muutaman päivän sisällä hallituspuolueitten
valiokuntaryhmät ja asianomainen ministeri pääsisivät
asiasta sellaiseen sopuun, ettei tästä nyt tarvitse
ryhtyä rähisemään sillä tavoin,
kuin tuo edellinen pykälä antoi vähän
viitteitä.
Tähän liittyy myöskin se puoli, että tällä on kyllä kuntataloudellisia
vaikutuksia, vaikka tämä kokonaisuutena olisi
neutraali, mutta kyllähän tosiasia tietenkin on,
että ainakin nykyisillä ehdoilla tämä suosii
suuria kuntia. Esimerkiksi Kuopiolle tämä uudistus
maksaisi noin miljoona euroa vuodessa, ja se on kyllä ihan
liikaa. Sitten, jos se perustuu todellakin jatkossa vain huostaanotettujen
määrään, niin se saattaa johtaa,
kun tiedämme toisaalta sitten, mikä on kuntatalouden
tilanne, nämä kaksi yhdistettynä, todella
huonoihin lopputuloksiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtanen, sen verran oikaisuksi
tässä, jotta ei pidä suurinta hallituspuoluetta
mollata noin pahasti, kun on tässä kaksi keskustalaista
nimeä sentään. Tässä on
ed. Sirkka-Liisa Anttilan ja ed. Pekka Vilkunan nimet, eli kyllä suurin
hallituspuolue on mukana tässä aloitteessa.
Olisi odottanut kyllä, että ed. Puisto olisi
kerännyt enemmän, että olisi saatu sata
nimeä. Mutta tietysti tuon tyyppisellä vetoomuksella, jonka
hän esitti tuolta korokkeelta käsin, jotta tämä hoidettaisiin,
hän heitti vähän niin kuin ihmisten omantunnon
varaan tämän jutun. Minusta se voi olla oikeastaan
aika juoni ja tehokas konsti, ja toivon mukaan tämä hoidetaan
nyt sillä tavalla. Kun valiokunnan puheenjohtajakin tässä kohta
pitää puheenvuoron, niin toivon mukaan hän
sitten ilmoittaa, että tämä otetaan vakavasti, vaikka
ei sataa nimeä olekaan, ja käsitellään
niin kuin sadan nimen aloite. Odotan sillä tavalla, jotta
tämä aloite viedään läpi
ihan oikeasti tässä muodossa.
Se tiedetään kuitenkin, että jos
tasausjärjestelmää ei olisi olemassa,
ja lisäksi kun on tämä ajatus, että tämä ei
olisi laitospainotteista, niin sehän tarkoittaa sillä tavalla
kuitenkin, jotta pienet kunnathan tässä ovat hyvin
pahassa jamassa ja laiminlyövät näitä asioita.
Nyt jos tasausrahasto saadaan pysymään ja tulee
tämä ed. Puiston esittämä ajattelu
tähän vielä sisään,
niin minusta tämä on suomalaisten lasten ja suomalaisen
yhteiskunnan etu. Sen puolestahan meidän pitäisi täällä kansanedustajina
toimia.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäiseksi noudatan sitä tapaa,
jonka tähänkin asti valiokunnan puheenjohtajana
olen ottanut tavaksi, että valiokunnassa kesken olevaa
asiaa, varsinkaan valiokunnan kuulemien lausuntojen perusteella,
en kommentoi. Totean ed. Esa Lahtelalle, että vaikka ottaisin
tähän kantaa, niin valiokunnan puheenjohtaja ei
ole koko valiokunta, mikä pitää tietysti
myös muistaa.
Totean kuitenkin, että tämän lastensuojelun
tilanteen kehittyminen Suomessa tähän tilanteeseen,
jossa nyt ollaan, vaatii kyllä todellisia toimenpiteitä ja
kokonaisvaltaista huomiota. Näin ei voida jatkaa, ja sen
takia koko keskustelu lastensuojelun tämänhetkisestä tilanteesta
on paikallaan. Toisekseen, jos täällä mennään
sille tielle, että katsotaan, kuka on mitäkin
tehnyt, tai varsinkin, kuka ei ole mitään tehnyt,
niin minulla on semmoinen käsitys, että jos tarkastellaan
asioita vähintään kolme vaalikautta taaksepäin,
niin tästä salista ei löydy yhtään
puolueryhmittymää, jolla ei olisi jotenkin omat
sormet pelissä tämän tilanteen kehittymisessä.
Viittaan nyt 1990-luvun lamaan ja sen jälkiseurauksiin,
joista tällä hetkellä vakavasti keskustellaan,
kun puhutaan lastensuojelun tilasta.
Toisekseen olen sitä mieltä, että kun
tähän vakavaan ongelmaan pitäisi puuttua,
niin järjestelmän pitäisi olla sellainen,
että ne kunnat, jotka todellisuudessa ja kokonaisvaltaisesti
tämän lastensuojelun hyväksi tekevät
työtä, tulisivat jollakin tavalla tässä valtionapujärjestelmässä huomioon
otetuiksi. Ymmärrän myöskin aloitteen
allekirjoittajan ja, voin sanoa, äidin, ed. Virpa Puiston,
tunteet tämän lakialoitteen osalta, kun hän totesi,
että 1998 nyt voimassa oleva laki tehtiin tarpeiden perusteella
ja kun sitä ollaan nyt romuttamassa, totta kai tällainen
näkökohta on hyväksyttävissä.
Hän myöskin omassa puheenvuorossaan toi kolme
asiaa esille, joihin on helppo yhtyä. Samanaikaisesti eduskunnan
käsittelyyn on tulossa lastensuojelulain kokonaisuudistus,
jossa määritellään ne tarpeet.
Totta kai tällaisen kokonaisuudistuksen ja rahoituksen
yhteensovittamisella on oma merkityksensä ja oma sijansa, mikä täytyy
ottaa huomioon.
Toisekseen meillä on tällä kertaa
sisäministeriön valmistelussa kunta- ja palvelurakenneuudistus,
jonka yhteydessä tietysti pohdiskellaan näitä tarpeita
kuntien palvelurakenteen puitteissa. En usko, että siinäkään
yhteydessä nämä asiat ovat toisistaan
irrallaan. Myöskin on sitten kuntien valtionosuusuudistus,
ja kun otetaan huomioon, että tämä hallituksen
esitys 88 on ainakin osin näistä irrallaan eduskunnan
käsittelyssä, niin puuttuu tällainen
kokonaisvaltainen ajattelu, jota itse olen lämpimästi
kannattanut, samaten ministeriökohtaista analyysiä siitä,
mitä mikin asia tarkoittaa. Jos tällainen tehtäisiin,
voitaisiin ehkä näistä löytää yhteinen
nimittäjä, jolla saataisiin jonkinlainen käsitys
siitä, mihin tällä pyritään.
Totean nyt kuitenkin lopuksi, että tämä asia
on sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä lausunnon
antamista varten. Osaa asiantuntijoista on kuultu, ja perjantaina
sosiaali- ja terveysvaliokunta käy oman lähetekeskustelunsa
ja antaa sitten lausunnon, jonka sisällön tietysti
määrittelee valiokunta itse niiden kuulemisten
perusteella, joita meille on tähän asti annettu.
Oman lisänsä siihen varmasti tulee tuomaan tämä lakialoite.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski piti viisaan puheenvuoron.
Sanon vain ihan lyhyesti, että varmasti tällä lastensuojelun
suurten kustannusten tasausjärjestelmällä on ollut
hyvä tarkoitus, mutta tosiasia nyt näyttää kuitenkin
olevan, että tämä ei kohtele demokraattisesti
pieniä ja suuria kuntia. Suuret kunnat ovat hyötyneet
tästä, pienet kunnat ovat jääneet
nettomaksajiksi.
Kohta 2: Tämä järjestelmä ei
ole kannustanut kuntia kehittämään lastensuojelun
avohuoltoa, ikävä kyllä, vaikka se oli
tarkoitus. Päinvastoin sekä laitossijoitusten
määrä että kustannukset ovat
moninkertaistuneet muutamassa vuodessa.
Kohta 3: Lapsilla ja nuorilla Suomessakin pitäisi olla
oikeus perheenomaiseen hoitoon. Se on tämän tasausjärjestelmän
vuoksi aivan selkeästi vaarantunut, koska laitossijoitukset
on valittu sen sijaan, että olisi tätä palettia
kehitetty ja avohuoltoa ja myöskin perhehoitoa, joka on
yksi hyvä vaihtoehto. Tällä hetkellä on
alle 40 prosenttia kaikista sijoituksista perhehoidon sijoituksia, kun
Ruotsissa ja Norjassa luku on 70—80 prosenttia. Tämä tasausjärjestelmä on
ajanut suomalaisia alle kouluikäisiä lapsia laitossijoituksiin,
ja se on minusta väärin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun viime vuosikymmenen lopulla luotiin tämä lastensuojelun
suurten kustannusten tasausjärjestelmä, minä ymmärsin
silloin niistä keskusteluista, jotka tässä salissa
käytiin useaan otteeseen, että se oli varsin edistyksellinen
ja oikeudenmukainen järjestelmä. Esimerkiksi äskeisen
ed. Paloniemen puheenvuoron osalta olen tupailloista — joita
meidänkin alueellamme järjestetään, muutkin
kuin keskustalaiset — ymmärtänyt, että asiaa
voidaan lähestyä tuollakin tavalla.
Mutta kun ajattelee sitä, mitä hallitus on
nyt tarjonnut ratkaisuksi, se on niin yksioikoinen järjestelmä,
että en edes ilkeä eduskunnan pöytäkirjaan
niitä kommentteja kirjauttaa. On se ollut niin tylyä,
mitä siitä hallituksen esityksestä toteutettuna
saattaisi seurata tai seuraisi. Siinä katsannossa vain
totean sen vertailuna, että hallituksen esityksellä ja
sillä, mitä ed. Paloniemi äsken totesi,
niillä kahdella, ei ole kyllä mitään
tekemistä toistensa kanssa. Tämä on vakava
asia kuin mikäkin. Tämä on myöskin
Oulun kaupungissa äärimmäisen vakava
yhteiskunnallinen ongelma tällä hetkellä,
ja täytyy todella fiksulla tavalla tässä asiaa
hoitaa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti lisään
sen, että lastensuojelun avohuollon tapausten määrä on
tuplaantunut eli avohuoltoa on todella tehty ja sillä tavalla
ehkäisty huostaanottojen määrää.
Jos tämä korvamerkintä nyt poistetaan,
kunnille ei siunaannu mistään sitä rahaa
eikä jää muuta vaihtoehtoa kuin uudelleen jättää avohuollon
toimia tekemättä. Silloin olemme menossa kohti
rajuja huostaanottoja, enkä usko, että meistä kukaan
haluaa olla sitä tukemassa.
Sen sijaan ed. Paloniemen esiin tuomaa perhehoitoa ja perheisiin
sijoitusta olen lämpimästi tukemassa ohjattujen
ja valvottujen perhesijoitusten osalta. Toivon, että niitä perheitä löytyisi meille.
Meillä on korjattavaa sekä perhehoitajien lainsäädännössä että heidän
kokonaiskustannustensa korvauksessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Paloniemen perustelu sinänsä kuulosti
loogiselta, kun hän esitti, että ensiksi tehtiin
tämä uusi järjestelmä silloin
seitsemän vuotta sitten ja sen jälkeen lastensuojelutoimenpiteitten
määrät ovat voimakkaasti kasvaneet. Näin
on todellakin tapahtunut. Tämä tieteellinen tutkimus
vaan edellyttää erilaisia riippuvuuksia todisteltaessa,
että otetaan myöskin huomioon mahdolliset muutkin tekijät.
On aika vahvaa väittää, että lastensuojelutoimenpiteitten
tarve olisi kasvanut vain siksi, että on siirrytty tällaiseen
järjestelmään, kun tiedetään,
mitä tässä yhteiskunnassa samanaikaisesti
on tapahtunut, juuri kuten ed. Pulliainen tuossa edellä viittasi.
Vaikka tässä on kysymys vakavasta asiasta, niin
minulle tulee kyllä mieleen kertomus entisestä miehestä,
joka joi ensiksi konjakkia ja kahvia; ja kun tuli pää kipeäksi,
sen jälkeen votkaa ja kahvia; ja kun tuli taas pää kipeäksi,
viskiä ja kahvia; ja kun taas tuli pää kipeäksi,
päätti luopua siitä kahvista.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle ja ed. Virtaselle toteaisin
kuitenkin, että nämä äsken mainitsemani
tiedot eivät ole keskustan tupailloista, vaan ne ovat Stakesin ja
muun muassa Perhehoitoliiton ja Kuntaliiton selvityksistä.
Yksikään näistä tahoista ei
ole istunut ainakaan samoissa tupailloissa minun kanssani, niin
että voisimme pysyä kyllä ihan asiassa.
Mutta olen siitä erittäin iloinen, että ed.
Puisto, jonka ihan varmasti tiedän välittävän
näistä asioista ja tietävän
niistä paljon, on myös sitä mieltä,
että meidän pitää löytää järjestelmä,
jolla me saamme myöskin lapsia pois laitoksista, saamme
perhesijoituksiin. Meidän täytyy tehdä yhdessä työtä sen
eteen, että me voimme järjestää rekrytointikampanjoita
ja tehdä tuota asiaa tunnetuksi. Se on nimittäin
oikea tie eikä pelkästään se,
että jopa uusia laitoksia ollaan nyt suunnittelemassa lastensuojelussa,
kun muissa sosiaalipalveluissa ollaan menossa pois laitoksista. Sekään
ei ole keskustalainen tupailta-ajatus vaan on ihan, ed. Pulliainen,
sekin luettavissa erilaisista selvityksistä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on syytä meidän
kaikkien huomata se, että on kysymys lapsista ja todella
tärkeästä asiasta, niin kuin aloitteentekijä,
ed. Puisto on korostanut. Täällä sanotaan,
että laadukkaan lastensuojelutyön tarve on huutava
koko maassa. Ed. Pulliainen korosti aivan oikein sitä,
että tämä ongelma on Oulussa, niin se
on kaikkialla muuallakin maassa, Jyväskylässäkin.
Meidän pitää mahdollisimman huolellisesti
paneutua asiaan, ja jos löytyy sellainen ratkaisu valiokuntatasolla — silloin
tämä aloitteena raukeaa — löytyy
sopu, niin sehän olisi tietysti lasten etu, ja siihen meidän kaikkien
pitää voimamme panostaa. Mutta ei mihinkään
pääse — kun täällä todella
todetaan, että pienet kunnat tästä kärsivät
ja kyllä minä ihmettelin kovasti sitä,
että tässä ei ole todella keskustapuolueen
osalta kuin 2 allekirjoittajaa, kokoomukselta on 23 ja sosialidemokraateilta
29. Mutta lopuksi todella toivon, että tämä asia
tulee mahdollisimman asiallisesti hoidettua, niin että tämä aloite
tavallaan raukeaa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että useampi
keskustalainen varmasti olisi tämän allekirjoittanut,
jos olisin ryhtynyt heitä voimaperäisesti etsimään
ja pyytämään ja keskustellut. Kuten viittasin
aiemmin, en halunnut erityisesti hakea sitä sataa, koska
pidän sitä parlamentarismin pilkkana. Kun hallintovaliokunta ja
sosiaalivaliokunta tätä asiaa käsittelevät,
niin varmasti kannattaa avata se Stakesin tilasto, katsoa, mitä se
oikeasti pitää sisällään.
Minun saamani tieto on se, että nämä ammatilliset
perhekodit, juuri nämä Perhehoitajaliiton jäsenet,
on kirjattu laitoksina, koska ne on hyväksytty ammatillisiksi
perhekodeiksi. Tässä asiassa ed. Paloniemen kanssa
olemme ikään kuin ihan saman suuntaisesti ajatelleet.
Minä en jaksa uskoa, että tässä maassa
kukaan olisi kehittelemässä sen tyyppistä lastensuojelua,
että rakennettaisiin itsetarkoituksena uusia lastenkoteja, joihin
lapsia laitettaisiin. Siitä ajasta olemme onneksi jo monta,
monta kymmentä vuotta päässeet eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty keskustelua myöskin siitä, muuttaako
tämä tavallaan isojen ja pienien kuntien keskinäistä suhdetta
jollakin tavalla. Minun mielestäni se on kaikkein epäolennaisin
asia tässä asiassa, kun kysymys on lapsista ja
tämän päivän perhetilanteesta.
Valiokunnan puheenjohtaja Koski käytti täällä hyvin
diplomaattisen, taitavan puheen, ja varmasti siltä pohjalta
voidaan tämän asian kanssa edetä.
Mutta sen kokemuksen pohjalta, mitä sanoisin poliisimiehenä ja
sosiaalilautakunnan jäsenenä — olen näitä asioita
lähestynyt molemmilta puolilta — voisin todeta,
että ne ilmiöt, joiden vielä ehkä parikymmentä vuotta,
kymmenen vuotta sitten koettiin olevan suurien kaupunkien ongelmia,
lähiöiden ongelmia, joissa oli työttömyys
ehkä ja alkoholinkäyttö ja muu suurempaa,
valitettavasti ovat tulleet pieniin maaseutukuntiin, alle 5 000
asukkaan kuntiin tänä päivänä viiveellä ja
ryminällä ja samalla voimalla.
Puuttumisen kynnys ehkä vaihtelee kunnittain sen mukaan,
mikä on se kulttuuri ja milloin ympäristö puuttuu
varhaisen puuttumisen periaatteella. Se on tietenkin hyvä,
jos näin tapahtuu, koska vauriot jäävät
yleensä pienemmiksi. Toisessa kunnassa saatetaan mennä hyvinkin
pitkälle, ennen kuin prosessi vasta liikahtaa liikkeelle. Sitten
kun prosessi liikahtaa liikkeelle, tehdään joskus
liiankin nopeita ratkaisuja johonkin tiettyyn toiseen suuntaan.
Taitohan on pitkästi sosiaalialan ammattilaisilla,
mutta myöskin lautakunnilla. Luottamusmiehet, -henkilöt
osallistuvat kaikkiin näihin ratkaisuihin. Nämä eivät
jää koskaan virkamiehen yksin päätettäväksi.
Siellä pitäisi olla myöskin sitä osaamista.
Se on kuitenkin totta, mikä täällä on
todettu, että nämä ilmiöt ovat
hyvinvointi-Suomessa tällä hetkellä täysin
kestämättömät. Meidän
pitäisi ehkä käydä eduskunnassa
ajankohtaiskeskustelu tästä asiasta joskus ja
miettiä, mitä me voimme lainsäätäjinä tehdä,
jotta niihin alkusyihin voidaan puuttua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä en lainkaan epäile,
etteivätkö ed. Paloniemen siteeraamat tilastot
sinänsä olisi oikeita. Ne on varmasti oikein poimittu
Stakesin ja muista asiakirjoista. Tässä on vaan
kuitenkin kysymys minun mielestäni siitä, että meidän
pitää oikealla tavalla aukaista nämä tilastot
ja se kaikki muu informaatio, mikä on saatavissa, ja nimenomaan katsoa,
että niille tarpeellisille oikeille toimenpiteille, joihinka
päädytään, on olemassa todellinen
toteuttamisen pohja. Se on minusta se villakoiran ydin tässä,
ja sellaisia toimenpiteitä ei pidä tehdä,
joilla vaarannetaan tämä ydinasia. Tämä lastensuojelujuttu
on äärimmäisen vakava juttu. On Oulun
kaupungin luottamushenkilönä kauheata lukea niitä tilastoja,
jotka tulevat viikoittain — huom. viikoittain — luettavaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Huostaanotot ovat siis lisääntyneet,
ja ne ovat yhteiskunnallinen ongelma. Ne pohjautuvat osaltaan tietysti
siihen 90-luvun alun tilanteeseen, säästöpäätöksiin,
mutta myös kaiken kaikkiaan tämän yhteiskunnan
kehittymiseen ehkä sen suuntaisesti, mikä ei ole
lapsille eikä tuleville sukupolvillekaan kaikin puolin
hyväksi.
Ed. Puisto on tehnyt tässä hyvää työtä.
Tämä keskustelu on ollut hyvää.
Mutta kritisoisin todellakin sitä ajatusta, että huostaanotto
otetaan nimenomaan siksi kriteeriksi, jonka kautta tarkastellaan
tilannetta. Se olisi terveydenhoidon tai sairaanhoidon puolelle
siirrettynä suunnilleen sitä, että katsottaisiin
ainoastaan esimerkiksi tehohoitoa ja tehohoitoyksiköissä olevien
potilaitten määrää. Näin
ollen tuo kriteeri ei ole oikea, vaan pitää katsoa
ja arvioida muita sosiaalityön toimia, niin kuin täällä on
todettu.
Keskustelu päättyy.