3) Hallituksen esitys ryhmäkannelaiksi ja laiksi Kuluttajavirastosta
annetun lain muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ymmärsin, että tämän
asian yhteydessä sallitaan keskustelu myös 20)
asiasta. Olen ilmeisesti ymmärtänyt oikein.
Kiitos! — Herra puhemies! Tämä ryhmäkannelakiasia
on iso ja merkittävä muutos, ja sen takia on todella
ikävää, että oikeusministeri Luhtanen
ei voi olla paikalla käsittelemässä tätä asiaa.
Ryhmäkanteen ydinperustahan on siinä, että lisätään
oikeusturvaa ihmisille tilanteessa, jossa on paljon loukattuja,
ja tässä hallituksen esityksessä nyt
vihdoin siinä päästään
yksi askel eteenpäin. Kun usealla ihmisellä on
vaatimus samaa oikeuden loukkaajaa kohtaan, niin silloin voidaan
yhdessä käydä tätä oikeutta
ilman, että kenenkään yksinään
tarvitsee esimerkiksi suuria näyttökustannuksia
vaativia tutkimuksia tehdä, tai jos on riski siitä,
ettei kanne menesty, niin sitten ei suuria oikeudenkäyntikuluja
tarvitse korvata.
Sen lisäksi ryhmäkanteellahan on myös
väärinkäytöksiä ennakolta
ehkäisevä vaikutus, joka on vähintään
yhtä tärkeä. Kun esimerkiksi yritykset
tietävät, että ryhmäkannetta
on mahdollista käyttää, niin se pistää sitten
vähän tarkemmin etukäteen miettimään,
miten kannattaa toimia. Kolmantena seikkana on myös se,
että tällä tavalla oikeudenkäynnit
tulevat halvemmiksi.
Ryhmäkanteen tarpeellisuudesta ja tärkeydestä kertoo
myös se, miten kauan ja perusteellisesti tätä asiaa
on valmisteltu. Oikeusministeriössä on valmistunut
kaksi selvitystä aiheesta, ensimmäinen jo vuonna
1992 ja toinen vuonna 2005. Sen lisäksi on oikeusministeriössä myös
valmisteltu hallituksen esityksen muotoon valmiiksi lakipykäliksi
kolmekin kertaa tällainen ryhmäkanne-esitys, vuonna
1995, vuonna 1997 ja nyt sitten vuonna 2006.
Olen itse tehnyt tästä myös lakialoitteen,
joka on rinnakkaislakialoite tälle hallituksen esitykselle.
Syynä on se, että hallitus tätä pitkää ja
perusteellista valmistelua ei ole hyödyntänyt
eikä kunnioittanut eikä ottanut niitä tärkeitä asioita riittävästi
huomioon, mitä vuosikymmeniä kestäneiden
valmistelujen jälkeen on saatu aikaan.
Ryhmäkanne on anglosaksisissa maissa, joissa tosin
on erilainen oikeusjärjestys kuin meillä, yleisessä käytössä;
Yhdysvalloissa, Englannissa, Kanadassa ja Australiassa. Siellä tällaisia
rajoituksia ei ole, mitä nyt esimerkiksi hallituksen esitykseen
on laitettu. Sen sijaan meidän oman oikeusjärjestyksemme
kaltaisissa maissa Ruotsissa ja Norjassa tällainen on ja
Tanskassakin hallituksen esitys.
Perustelen nyt enemmän tätä omaa
lakialoitettani, miksi sen olen tehnyt.
Oikeusministeriön työryhmä päätyi
ehdottamaan ryhmäkannetta osittain hallituksen esityksen
mukaisesti mutta myös ympäristövahinkoasioissa.
Tätä rajausta en voi ymmärtää,
minkä takia hallitus tuo tänne vain puolittaisen
lakiesityksen, ja tämänkin vuoksi olisin todella
toivonut, että oikeusministeri Luhtanen olisi ollut paikalla
kertomassa, minkä takia hallitus ei katso, että ympäristövahingoissa
olisi syytä käyttää ryhmäkannetta.
Tämän oman lakialoitteeni pohjaan täysin
tähän hallituksen esityksen muotoon valmisteltuun
työryhmäesitykseen, joka on oikeusministeriön
työryhmämietintö n:o 4 vuodelta 2006.
Toivoisin, että kun lakivaliokunta asiaa käsittelee
ja on mahdollisuus myös tätä rinnakkaista
lakialoitetta käsitellä, niin kuultaisiin asiantuntijoita
myös niistä asioista, jotka koskevat
tätä pois leikattua — mielestäni
täysin ilman perusteita pois leikattua — osaa
tästä työryhmän osuudesta, eli
näiden ympäristövahinkojen osalta.
Tämän työryhmän esityksen
ja oman lakialoitteeni mukaan ryhmäkanne olisi mahdollista
nostaa myös sellaisissa tilanteissa, joissa tietyllä alueella
harjoitettavasta toiminnasta johtuisi vahinkoa, joka on aiheuttanut
ympäristön pilaantumista tai muuta vastaavaa häiriötä,
kuten melua tai säteilyä. Ryhmäkanne
ympäristöasioissa ei lisää eikä kiristä nykyistä vahingonkorvaussääntelyä vaan
ainoastaan helpottaa siihen turvautumista. Kantajana, samoin kuin
tässä hallituksen torsossa esityksessä,
olisi ensisijaisesti viranomainen, mutta tietyissä tapauksissa
myös yhdistys voisi ajaa tällaista ryhmäkannetta.
Tarvittavan asiantuntijatodistelun hankkiminen ympäristövahinkoasioissa
saattaa aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Tämän
takia ympäristövahinkoasiat tulee ottaa mukaan
ryhmäkannelain soveltamisalaan. Hyvin usein vahingonaiheuttajan
ja vahingonkärsijän sosioekonominen asema poikkeavat
toisistaan merkittävästi. Yksityishenkilön
on jo taloudellisestikin lähes mahdotonta lähteä käräjöimään
ympäristövahinkoasioissa suuryrityksiä vastaan.
Kuvaavana esimerkkinä, joka on myös ollut pohjana
tässä hallitukselle tehdyssä työryhmämietinnössä,
käytettiin vuonna 2003 Saimaalla tapahtunutta UPM-Kymmenen
Kaukaan paperitehtaan jätevesipäästöä.
Tässä onnettomuudessa pääsi
myrkyllisiä jätevesiä vesistöön,
ja myrkkypäästön seurauksena kalat kuolivat
eikä vesi ollut enää sinä kesänä uimakelpoista.
Sittemmin — onneksi — kalakannat ovat palautuneet
ja veden laatukin on parantunut.
Vahingon kärsineet eivät toistaiseksi ole
esittäneet korvausvaatimuksia käräjäoikeudessa, vaan
95 prosenttia vahingonkärsijöistä sopi
korvauksista vahingonaiheuttajan kanssa. Korvaukset sovittiin tiettävästi
yhtiön ulkopuolisella konsulttitoimistolla teettämän
vahinkolaskelman perusteella, jossa esimerkiksi rannan omistajien haitat
laskettiin yleisen laskentakaavion mukaan. Se, miksi tämä on
ongelmallista ja mistä tässä aiheutuu
erityinen oikeusturvariski, on se, että vahingonkärsijöillä ei
ollut tasa-arvoista neuvotteluasemaa eikä myöskään
taloudellisia mahdollisuuksia teettää kilpailevaa
selvitystä aiheutuneiden vahinkojen määrästä.
On mahdollista, että jo pelkästään
ryhmäkanteen nostamisen mahdollisuus parantaisi vastaavanlaisissa
tilanteissa kuin tämä UPM-Kymmenen tapaus vahingonkärsijöiden
neuvotteluasemaa. Tämähän on yleisesti
yksi ryhmäkanteen kolmesta perussyystä, miksi
se on olemassa oikeusjärjestyksessä.
Vahinkojen pätevään todistamiseen
oikeudessa tarvitaan useissa tapauksissa lukuisia asiantuntijoita
ja asianajajia, jolloin oikeudenkäynnin kulut voivat nousta
helposti huomattaviksi. Tämä nostaa väistämättä myös
toimivaltaisen viranomaisen kynnystä kanteen nostamiselle.
Siksi tässä ensimmäisenä allekirjoittamassani
lakialoitteessa ehdotetaan myös, että tietyn määritelmän
täyttävillä rekisteröidyillä yhdistyksillä ja säätiöillä on
ympäristövahinkoasioissa toissijainen oikeus nostaa
ryhmäkanne.
Jos esimerkiksi alueellinen ympäristökeskus ei
pane vireille ryhmäkannetta, voisi asuinympäristön
viihtyisyyttä, ympäristön- tai luonnonsuojelun
taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai metsänhoidon
edistämistä ajava rekisteröity yhdistys
tai säätiö nostaa tällaisen
ryhmäkanteen. Toissijainen kanneoikeus on ensisijaisesti
yleishyödyllisillä ja tietyn ammatin harjoittamista edistävillä järjestöillä.
Tällöin tämä yleishyödyllinen
järjestö ajaisi kannetta, jossa välittömänä hyödynsaajana
olisi yksityinen henkilö eikä niinkään
tämä yhdistys itse. Kanneoikeuden käyttäminen
ei edellyttäisi, että yhdistyksellä tai
säätiöllä on omaa välitöntä intressiä asiassa.
Kaupunginosayhdistys voi toimia kantajana esimerkiksi lentomelua
tai hajuhaittaa koskevassa asiassa, jolloin se edustaa niitä ryhmään
ilmoittautuneita, jotka kanteen mukaan ovat kärsineet ympäristövahinkolain
mukaista korvattavaa vahinkoa. Yhteisöjen toissijaisella
kanneoikeudella tehtäisiin mahdolliseksi ryhmäkanteen
nostaminen sellaisessa tilanteessa, jossa aihetta kanteen nostamiseen
on mutta ympäristökeskus katsoo, ettei sillä olisi
edellytyksiä kanteen ajamiseen.
Ryhmäkanne ympäristöasioissa muodostaa luonnollisen
jatkeen myös Århusin sopimuksen edistysaskeleille. Århusin
sopimushan edisti kansalaisten tiedonsaantia, osallistumista ja muutoksenhakuoikeutta
ympäristöasioissa. Ympäristöjärjestöjen
mahdollisuus ajaa ryhmäkannetta on omiaan tukemaan ympäristöviranomaisten ponnisteluja
yleisen ympäristöedun
valvonnassa.
Ryhmäkanteen olemassaolo ei tarkoita sitä, että kanne
olisi aina nostettava silloin, kun se on mahdollista. Mikäli
vahingonaiheuttaja ja vahingonkärsijä pääsevät
asiasta sopimukseen kaikkia tyydyttävällä tavalla,
ei kanteen nostamiseen olisi syytä. Ryhmäkanne
on myös taloudellinen tapa käsitellä oikeudessa
samaa tai saman tyyppisiä kanteluita, koska tällöin
säästytään asian päällekkäisiltä käsittelyiltä eri
käräjäoikeuksissa ja myös mahdollisten
keskenään ristiriitaisten ratkaisujen riski vähenee.
Ryhmäkannetta vastaan on esitetty kaiken näköisiä uhkakuvia
ja väitetty, että kanne ehkä nostettaisiin
kiristämis- tai vahingoittamistarkoituksessa, mutta en
voi ymmärtää näitä,
(Puhemies: 10 minuuttia!) ja onhan aivan itsestäänselvää,
että oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksen
tulee toteutua myös ryhmäkanteessa.
Toivon, että lakivaliokunta kuulee asiantuntijoita
myös tästä ympäristövahinkoasiasta
asiaa käsitellessään.
Edustajat Pentti Tiusanen ja Johanna Sumuvuori merkitään
läsnä oleviksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin mitä tulee
ministeri Luhtasen aikatauluihin, olen tästä asiasta
hänen kanssaan keskustellut. Hän todella yritti
löytää kiireisen puheenjohtajakauden
välissä mahdollisuutta ja on talon virkamiestenkin
kanssa sitä etsinyt, mutta Luxemburgissa alkaa huomenna
ministerikokous, ja talon aikataulut eivät antaneet mahdollisuutta
lykätä tätä lähetekeskustelua
pidemmälle. Kun täällä pahoiteltiin
hänen poissaoloaan, niin rohkenen kyllä sanoa,
että se ei ole nyt tällä kertaa ministerin
vika. Hän yritti olla täällä paikalla (Ed.
Pulliainen: Tiedossa oli!) ja todellakin olisi halunnut olla täällä tänään.
Ministeri Luhtasen toiminta tässä asiassa muutenkin
mielestäni ansaitsee kyllä kiitoksen. Ryhmäkannetta
tietysti sen kunnollisessa ja laajassa merkityksessä, josta
oikeastaan hyvä ja aika pitkälle ajateltu esimerkki
on juuri ed. Lapintien aloite, on ajettu jo yli kymmenen vuotta.
Itse asiassa silloin, kun vihreät olivat ensimmäisen
kerran hallituksessa 95, se saatiin hallitusohjelmaankin, tosin
sitten kokoomuksen vaatimuksesta vesitettynä, että selvitetään
ryhmäkanteen mahdollisuus. Siitä lähtien
kaikki ne argumentit, jotka ed. Lapintiekin tässä hyvin
toi esille, ovat olleet käsillä.
On vaikka kuinka moneen kertaan osoitettu, että näillä vastalobbauksen
väitteillä ja pelotteluilla muun muassa amerikkalaisen
oikeusjärjestelmän käsittämättömistä vahingonkorvauksista ja
kuuluisista amerikkalaisista miljoonakorvauksista milloin liian
kuumasta kahvista ja milloin siitä, että kissa
on laitettu mikroaaltouuniin eikä mikroaaltouunissa lukenut,
että tänne ei saa laittaa kissaa jne., näillä millään
esimerkeillä, joita tässä vastalobbauksessa
on ollut, ei ole ollut koskaan eikä ole nytkään
mitään tekemistä suomalaisten
tai pohjoiseurooppalaisten ja nyt myös Espanjassa olevan
ryhmäkanteen ajatuksen kanssa.
Se kaikki, mitä olette dekkareista ja vitsisarjoista
ja amerikkalaisista tv-sarjoista nähneet ryhmäkanteesta,
johtuu amerikkalaisen oikeusjärjestelmän aivan
toisesta piirteestä, ei varsinaisesti siitä, että voi
viedä monta yksittäistä saman kaltaista
asiaa kerralla oikeuteen, niin kuin ryhmäkanteessa voi,
vaan siitä, että Amerikassa, kun siellä on
heikko valtio — ja halutaan, että on heikko valtio — vahingonkorvausoikeudella
onkin poikkeuksellinen myös tämmöinen
rangaistusluonne, jolloin jos on aiheuttanut vahinkoa, niin usein
tuomioistuimet tosiasiallisesti rankaisevat ikään
kuin varoitukseksi vahingonkorvauselementtiä käyttäen
moninkertaisesti aiheutetun vahingon verran ikään
kuin muille opiksi ja varoitukseksi. Tästä plus
siitä, että amerikkalaisessa oikeusjärjestelmässä lähes
kaikkialla yksi tapa asianajajan ottaa tehtävä on
sopia, että hänelle tulee palkkio saavutetusta
voitosta, mikä taas Pohjoismaissa ja Suomessa varsinkin
on äärimmäisen harvinainen tapa ottaa
toimeksiantoja — ja meillä asianajajien toimintaa
ja etiikkaa kontrolloidaan aivan toisella tavalla kuin monissa osavaltioissa
Yhdysvalloissa — näistä kahdesta elementistä syntyivät
nämä naurettavat, Suomeen mitenkään
liittymättömät tarinat, joita lobbarit
taas kerran — olen kuullut niitä jo viisitoista
vuotta — kertovat, ja monesti nämä pääsevät
lehteenkin.
Korostettakoon nyt vielä kerran sitä, mitä ed. Lapintiekin
täällä sanoi: Se ryhmäkanne,
joka kaikissa näissä oikeusministeriön
eri versioissa on ollut ja joka nyt on ed. Lapintien aloitteessa, on
Suomeen räätälöity ryhmäkanne,
jossa noudatetaan Suomen prosessisääntöjä ja
myös meidän vahingonkorvausjärjestelmäämme,
ja niistä ei voi johtua näitä amerikkalaisista
dekkareista tunnettuja tapauksia.
Lopulta uskon, että ryhmäkanne tulee toteutumaan,
niin kuin ed. Lapintie sen esitti, eli siinä muodossa,
jossa se on nyt ollut viimeisimmissäkin asiantuntijatyöryhmissä oikeusministeriössä.
Mutta ajattelen myös niin, että ministeri Luhtanen
on tehnyt todella naisen työn, että hän
on saanut edes tämän hiukan minimalistisen version
tänne, ja näen, että tämä,
että saadaan aloitettua ryhmäkanne edes näissä kuluttaja-asioissa
ja muutamissa muissakin asioissa ja edes näin, että se
tapahtuu nyt ensi alkuun kuluttaja-asiamiehen johdolla, on erittäin
tärkeä askel kohti oikeata, kunnon ryhmäkannetta
myös ympäristöasioissa ja muissa, sillä,
arvoisa puhemies, tällä hallituksen esityksellä tulee
olemaan se tosiasiallinen vaikutus, että kun ryhmäkanne
on ollut joitakin vuosia edes tässä minimalistisessa
muodossa, voidaan lopullisesti todistaa, että nämä vasta-argumentit — propaganda —
ovat
roskaa. Siinä mielessä on tärkeätä saada
läpi tämä hallituksen esitys nyt, koska
se tulee lopulta johtamaan siihen, että ryhmäkanne
vääjäämättä etenee
laajemmaksi ja lopulta myös ympäristöasioihin,
joissa sitä todella kipeästi tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että ministeri
Luhtasella oli tässä prosessissa keskustan edustajien
kanssa aikamoinen iltapuhde. Näin olen julkisuudesta lukenut.
Kun itse aikoinani hallituksesta käsin ryhmäkannetta
ajoin ja törmäsin kokoomuksen vahvaan vastustukseen,
niin ajattelin, että keskusta nyt kuitenkin väittää usein olevansa
kuluttajan puolella, ja oliko se nyt Santeri Alkio, joka puhui jotakin
siitäkin, että köyhän asiaa
ei saa unohtaa. Minulle on ollut suuri hämmästys,
että näissä viime suoran neuvotteluissa
nimenomaan keskustan rooliksi on tullut yrittää vielä taas
kerran kaataa tämä kovasti tarvittu, nimenomaan
köyhiä, pienituloisia ihmisiä auttava
hanke. Kuluttaja-asioissa on usein niin, että väärin
tehnyt osapuoli, vahinkoa aiheuttava osapuoli, voittaa todella suuria
summia rahaa siksi, että se voi laskea sen varaan, että yksittäinen
kuluttaja ei vie asiaa oikeuteen, koska hänen kärsimänsä vahinko
siihen nähden, kuinka kallista oikeudenkäynti
on, on kuitenkin niin sanotusti liian pieni. Se ei kuitenkaan ole
liian pieni hänen kukkaroonsa nähden, ja siitä näkökulmasta
tapahtuu suuri vääryys, jota tämä hallituksen
esitys osaltaan korjaa.
Aivan lopuksi: Pidän tätä päivää silläkin
tavalla voittona ja historiallisena hetkenä, että silloin kun
ensimmäisen kerran selvästikin organisoitu lobbaus
ryhmäkannetta vastaan lähti liikkeelle vuoden
95 hallitusohjelman kirjauksen jälkeen, useista lehdistä saimme
lukea paitsi näitä amerikkalaisia naurettavia
Suomeen kuulumattomia esimerkkejä ryhmäkanteesta
heti perään myös väitteen, että ryhmäkanne
on hallitusohjelmassa vain ja ainoastaan siksi, että ed.
Tuija Brax on siitä aikoinaan tehnyt gradunsa oikeustieteellisessä.
Se ei tietenkään ollut vain ja ainoastaan siitä syystä.
Se oli siitä syystä, että jo muissakin
Pohjoismaissa on ollut tarvetta, ja varsinkin siitä syystä,
että ryhmäkanne on tarpeen auttaaksemme oikeuden
toteutumista. Nyt viimeistään nähdään,
että ryhmäkanne etenee edes näin, ja
olen aivan varma, että lopulta se, mitä ed. Lapintie
on aloitteeksi kirjannut, toteutuu, ehkä jo neljässä viidessä vuodessa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä avataan
sellainen ovi, josta kukaan ei tiedä, mitä sen
oven takana tulee olemaan. Tässä voisi ehkä ...
(Ed. Pulliainen: Kyllähän se tiedetään,
sehän juuri kuvattiin!) — No, voin kertoa teille,
ed. Pulliainen, että on jonkun verran kokemusta yrittäjänä toimimisesta,
ja voin sanoa, että koskaan minulla ei ole
ollut mitään ongelmia niiden asiakkaiden kanssa,
joita minulla oli. Jos joku tuli jostakin asiasta valittamaan tai
toteamaan, että hän ei ole saanut oikeaa palvelua,
niin varmasti sai eikä ollut tarvetta viedä niitä asioita yhtään sen
pidemmälle eteenpäin.
Yrittäjällä on aina intressi toimia
niin, että asiakas on tyytyväinen, koska asiakas
on kuningas. (Ed. Pulliainen: On se joskus toisinkin!) Sitten on
tietysti niitä tilanteita, joissa näin ei tapahdu, ja
sitä varten on olemassa nykyinen kuluttajalainsäädäntö.
Minusta voi kysyä sitä, onko nykyinen kuluttajalainsäädäntö Suomessa
niin huono, että se ei pysty vastaamaan näihin
tilanteisiin. Väitän, että se 999 kertaa
1 000:sta pystyy vastaamaan näihin tilanteisiin.
Voi toki olla yksittäisiä tapauksia, sitä en
kiistä.
Mutta toinen puoli tässä asiassa on se, (Ed. Pulliainen:
Lainsäädännön pitäisi
olla aukoton!) mihin ed. Lapintie täällä jo
viittasi, kun ed. Lapintie totesi, että yritysten pitää varautua
tähän ryhmäkanteeseen. Näin
on, ja missä se sitten näkyy? Se näkyy
hinnoissa, koska niissä varaudutaan siihen, että ryhmäkanteen
uhka on olemassa. Sen maksaa viime kädessä kuluttaja,
tai toisaalta se voi johtaa sellaisiin oikeudenkäynteihin,
jotka ovat turhia, ja silloin sen maksavat veronmaksajat. Eli nämä asiat
eivät ole ollenkaan niin yksiselitteisiä.
Mitä tulee ympäristönsuojelukysymykseen, joka
tästä lakiesityksestä nyt on jätetty
viisaasti pois, myöskin siinä suhteessa minun
mielestäni voi kysyä, onko Suomen ympäristönsuojelulainsäädäntö todellakin
niin huono, että se ei kestä kansainvälistä vertailua,
että se tarvitsisi tällaisen mahdollisuuden. Toki
voidaan löytää yksittäinen esimerkki,
kuten ed. Lapintie täällä mainitsi, mutta
onko se todellakin niin huono? Väitän, että näin
ei ole.
Sitten täällä ed. Lapintie jo aikaisemmin
toi esille verratessaan tätä UPM-Kymmene-tapausta,
että tässä ikään kuin
olisi vastakkain suuryritys ja kuluttaja. Okei, näin voi
olla jossakin tilanteessa, mutta aika usein tämän
lakiesityksen mukaan tulee myös sellainen tilanne vastaan,
että vastakkain ovat valtion maksamat oikeudenkäyntikulut
ja tekemä ryhmäkanne ja toisella puolella on pienyrittäjä.
Tämä on myöskin se tilanne, mikä tässä tulee,
ja sekään ei ole kovin tasapuolinen lähtökohta.
Sitten on tietysti kysymys siitä, voidaanko tätä käyttää painostuskeinona.
No, varmasti voidaan. Kuinka paljon tullaan sitten käyttämään,
sen aika tulee näyttämään. Siinä suhteessa
ei tässä vaiheessa ole mahdollista tehdä arviointia.
Vaarana on myös se, että kanteen motiivina saattaa
jossain tilanteessa olla se, että virkamies haluaa nostaa
omaa profiiliaan.
Näen myöskin asian niin, että Suomessa
on hyvin lainkuuliaisesti toimiva yrityselämä ja
nykyisellään meillä tilanne on hyvinkin
hallinnassa eikä pelkästään
se riitä perusteeksi, että Ruotsissa on tähän
menty tai että Norjassa on tällaisesta asiasta
päätetty. Ihan kaikkiin houkutuksiin ei kannata
mennä sen takia, että jossakin muualla on tehty,
vaan sen perusteella, onko siihen todellinen tarve olemassa vai
ei.
Minä todella pelkään, että tässä käy
niin, että loppukädessä tästä tavallinen
kuluttaja maksaa korkeampina hintoina sen, että yritykset
varautuvat ryhmäkanteeseen, ja toisaalta myöskin
veroina sen, että tulee näitä oikeudenkäyntejä.
Toivon, että näin ei käy. Toivon olevani
väärässä, mutta mitään
varmuutta siitä ei ole olemassa, eikä tämä asia
todellakaan ole mikään yksiselitteinen, toisin
kuin täällä on voinut edellä esitetyistä puheenvuoroista
ymmärtää.
Ymmärrän kyllä sen, mitä tässä ed.
Brax äsken mainitsi, että vertailu amerikkalaiseen
oikeusjärjestelmään ontuu. Se onkin tehty
vain juristeja varten, eikä siihen nyt tietysti ole tarvetta mennä,
ja hyvä on, että ei sinne ole menty. Se olisi
ollut vielä paljon pidemmälle menevä ja
kokonaan toisen tyyppinen asia. Sellaisesta asiasta tässä ei
ole kyse.
Mutta ei myöskään voi ajatella niin,
että tämä asia ei ole ollenkaan vaaraton.
Tähän liittyy paljon dubioita, ja minun mielestäni
tämä vaatii myöskin perusteellisen valiokuntakäsittelyn.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On kohtuutonta taikka mielestäni
suomalaista yrityselämää kohtaan suorastaan
käsittämätöntä antaa
ymmärtää, että yrittäjät
niin valtavassa määrin koko ajan suunnittelisivat
ja perustaisivat liiketoimintaansa vahingon aiheuttamiseen, että tämän
lopulta maksavat kuluttajat. Suurin osa suomalaisesta liiketoiminnasta
on niin hyvää, laadukasta eikä vahinkoa
aiheuttavaa, ettei yrittäjille tästä mitään
kuluja synny eikä sitä kautta kuluttajillekaan.
Jos ed. Satosen logiikka olisi totta, silloin meillä olisi
suomalainen liike-elämä, jonka koko logiikka perustuisi
yhdeltä osaltaan vahinkojen aiheuttamiseen. Ei tietenkään
ole niin. Tätä tarvitaan vain siltä osin
kuin vahinkoja on todellakin aiheutettu.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä ed. Satonen on nyt jotenkin nurin
perin ymmärtänyt ryhmäkanteen ajatuksen
ja sen, että tarkoituksena olisi nimenomaan sillä tavalla
yllyttää yrittäjiä varautumaan,
että nostavat valmiiksi hintoja, jos joutuvat joskus jotain
aiheuttamastaan vahingosta korvaamaan. Kyllä tässä on
tarkoituksena se, että suhtaudutaan varovaisemmin, varaudutaan
esimerkiksi ympäristöpäästöihin
tai vastaavasti tarkemmin katsotaan, ettei pääse
mitään viallista tavaraa markkinoille. Tämän
tyyppistä varautumista tarkoitetaan kaikissa näissä ennakkotöissä, mitkä on
tosiaan vuodesta 1990 lähtien tehty, eli yritetään
paremmin auttaa kuluttajia ja yksittäistä kansalaista
turvautumaan edullisemmin ja halvemmin niin oikeusjärjestyksen
kuin koko valtion ja yksittäisen kansalaisen kannalta oikeudenkäyntiin.
Toisissa puheenvuoroissa — uskon, että ed. Satonenkin
on varmaan käyttänyt sen tyylisen puheenvuoron — on
esitetty, että on se kamalaa, kun oikeudenkäyntikulut
ovat niin korkeat, että tavallinen kansalainen ei voi ryhtyä oikeuden kautta
vaatimaan oikeuksiaan. Tämä on yksi keino, miten
voidaan vaatia halvalla oikeutta.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Satosen mainitsemat hyvät yrittäjät,
joita tämä ei siis koske ja joita on varmasti
valtaosa suomalaisista yrittäjistä, eivät joudu
tästä tietenkään kärsimään,
koska eihän heitä tuomita tässä prosessissa.
Sen sijaan kuluttajat, jotka eivät voi hakea oikeutta itselleen
siksi, että eivät uskalla, joutuvat kärsimään
siinä tilanteessa, vaikka olisivat oikeassa, mutta eivät näistä prosessuaalis-kustannuksellisista
syistä voi sitä tehdä. Kysymys siitä,
onko tämä tarpeellinen vai tarpeeton laki, ratkeaa
tietenkin sen perusteella, kumpi on suurempi: se riski, että viattomat
yrittäjät vai että viattomat kuluttajat
joutuvat kärsimään. Kyllä uskon
vahvasti kaiken sen näytön perusteella, jota tähän
saakka suomalaisesta yhteiskunnasta ja oikeusjärjestelmästä on saatavissa,
että tähän saakka kuluttajat ovat kärsineet,
ja siksi tätä lakia tarvitaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistan elävästi, kun viime
vuosikymmenen ensimmäisten viiden vuoden aikana kansallinen
kokoomus oli ajamassa Suomea Euroopan talousalueen jäseneksi
ja kaikissa puheenvuoroissa täällä salissa
siltä puolelta tuotiin voimakkaasti esille, että nyt
tarvitaan laatua, nyt tarvitaan kilpailua, nyt tarvitaan uusia markkinoita.
Siinä keskustelussa en tuollaista puheenvuoroa, jonka ed.
Satonen äsken käytti, muista yhtään
ainutta kuulleeni. Ei tuolta pohjalta, mihin hän puheenvuoronsa
oli rakentanut, kukaan tuntunut ajatelleen silloin. Ilmeisesti ed.
Satonen on ollut uusi tuulahdus maailmankaikkeudesta tänne
eduskuntaan, kun on keksinyt tuollaiset perustelut.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Satonen toteaa, että varautuminen
ryhmäkannelain toteutumiseen johtaisi kuluttajien kustannusten
lisääntymiseen. Silloin tämä logiikka
pitää sisällään todella
sen, että nyt jo joillakin yrityksillä on toiminnassaan sellainen
muoto, joka aiheuttaa ryhmäkanteelle pohjan. Tämähän
ei ole yhteiskunnan kannalta toivottava tilanne, ja todellakin asetatte
tällaisen hyvin vahvan epäilyn nimenomaan suomalaisille
yrittäjille ja yrityksille siitä, että niiden
toimintaan liittyy tällainen epäkohta. En usko,
että tästä on kysymys. On enemmänkin
kysymys UPM Oyj:n tyyppisen yrityksen aiheuttamista merkittävistä vahingoista,
jotka ovat ympäristövahinkoja, tämän
tyyppisiä asioita ja kuluttajansuoja-asioita. Valitettavasti
ensin mainitut ympäristöasiat tällä hetkellä vielä ovat
tämän lainsäädännön
ulkopuolella.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt täytyy sanoa, että kyllä ed. Satonen
puheenvuorossaan maalaili virheellisiä käsityksiä yrittäjien
ja kansalaisten keskuuteen ja kauhukuvia siitä, miten tämä laki
käytännössä vaikuttaisi. Minusta
on jossain määrin edesvastuutonta, että näin
yritetään pelotella, tässä tapauksessa
erittäin voimakkaasti, yrittäjiä, siitä, mitä tämä laki
tulee mahdollisesti vaikuttamaan ja mihin tulisi yrittäjien
sitten varautua. Tosiasia on se, te hyvin tiedätte sen,
että tässä otetaan erittäin
varovainen askel ryhmäkanteen osalta kuluttajansuojakysymyksissä.
Tämä ei tule mullistamaan millään
merkittävällä tavalla suomalaisten yrittäjien
asemaa, ainakaan sellaisten yrittäjien, jotka toimivat
kaikkien lakien, mitä te mainitsitte, lakien ja periaatteitten
mukaisesti. (Puhemies: Minuutti!) Me saamme tästä hyvää kokemusta,
ja katsotaan, miten sitten eteenpäin.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain eteenpäinviemisen
edellytys on ollut juuri se, että nämä ympäristökysymykset
ovat sieltä poissa. Jos ajatellaan vaikkapa niitä tahoja,
jotka saivat ajettua liito-oravan suomalaiseen lainsäädäntöön
uhanalaiseksi lajiksi, ja nyt niitä on joka paikassa, niin sitä virhettä maksetaan
tänä päivänä erittäin
voimakkaasti. Sen vuoksi myös lainsäädännössä tulee
olla varsin varovainen tämän tyyppisissä kysymyksissä.
Tuossa suhteessa, mitä ed. Laitinen sanoi, kuluttajakysymyksiä tulee
käsitellä ihan juuri tuolla lailla, ja tältä pohjalta
tämä koko lakiesitys on lähtenyt liikkeelle.
Kun tänään perustuslakivaliokunnassa
käsittelimme jo aiemmin tässäkin salissa
käytyä konkurssilainsäädäntöä ja
viitattiin myös ulosottolakiin, niin oikeusministeriön edustaja
perusteli siellä, että henkilökohtaista konkurssia
ei voida ottaa, koska se johtaa juuri siihen, että muita
kustannuksia vyörytetään ja yritykset
tai luotottajat, rahoittajat, joutuvat ottamaan tämän
huomioon ja näin ollen rahan hinta nousee. Eli se efekti,
mitä myös ed. Satonen yritti tavallaan todistella,
kyllä se jossakin tulee, että kuluttaja sen viime
kädessä myös aina maksaa. (Puhemies:
Minuutti!) Se voi olla kollektiivista tosin.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ryhmäkanne tulee ja varsinkin kuluttaja-asioitten
osalta erittäin hyvään tarpeeseen ja
seurataan muita Pohjoismaita tässä. Itse olisin
myös ollut näitä ympäristöasioita
sinne tuomassa. Muun muassa tämä oli esimerkkinä,
että jos joku saastuttaa ja yksityinen ihminen kärsii
siitä eikä pysty oikeuksiaan peräämään.
Mutta siltä osin ympäristöasiat eivät
kyllä siihen kuulu, jos niitä käytetään
esimerkiksi yhteiskunnan kehittämisen esteenä — täällä on
metsänsuojelua ja energia-asioita, tieasioita ja sellaisia — jos
ne avaavat siihen mahdollisuuden, niin kuin Århusin sopimus
avaa, että voidaan jopa maan rajojen ulkopuolelta tulla
tänne valittamaan ja estämään
yhteiskunnan kehitystä. Tässä kulkee
minun rajani ympäristöasioitten kohdalta. Muuten
ne voisivat olla siinä.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän saamastani palautteesta, vaikka
en ehkä tullut täysin ymmärretyksi. Tässä on
ikään kuin sellainen tilanne, tuntuu näistä puheenvuoroista
olevan tulema, että on sellaisia hyviä yrittäjiä,
joita tämä ei koske ollenkaan, sitten on sellaisia
pahoja yrittäjiä, jotka nyt tässä ovat
kuluttajaa höynäyttäneet tai tehneet tietoisesti
näitä ympäristörikoksia, ja
nyt heidät saadaan sitten tällä systeemillä kuriin.
Ei se asia näin ole, vaan se asia on pikemminkin niin,
että voi tulla sellainen tilanne ikään
kuin yllättäen, jossa tämä asia
tosiasiassa laukeaa, ja se voi johtaa jonkun ihan kunniallisesti
toimivan pienyrityksen konkurssiin menoon ja toiminnan loppumiseen.
Tämä on täysin mahdollista. Sitä ei
kukaan tiedä, käykö näin, mutta
näin voi hyvin käydä.
Mitä sitten tähän ympäristöpuoleen
tulee, niin siinä olen ed. Kankaan kanssa aivan samaa mieltä,
että tämä Århusin sopimukseen
liittyminen oli erittäin suuri virhe, ja on hyvä,
ettei tällä esityksellä ole sitä virhettä jatkettu.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä liito-oravat ja henkilökohtainen
konkurssi menevät kyllä hieman sivuun tästä itse
ryhmäkanteen perusytimestä. Tarvettahan tälle
ryhmäkanteelle on ollut. Niin kuin tässä on
esiin tullut, jo pitkin 90-lukua asiaa on tutkittu. Kun tässä ed. Satonen
epäili tämän tarpeellisuutta, niin kuluttajaviranomaiset
ja kuluttajajärjestöt ovat todella konkreettisissa
tapauksissa nähneet sen, että kaikissa tilanteissa
asiat eivät mene niin hyvin kuin voisi mennä ja
voisi toivoa. Eli kaikilta osin kaikki yrittäjät
eivät aina toimi täysin oikein. Silloin tarvitaan
keinoja, joilla kuluttajat voivat päästä oikeuksiinsa,
oikeuksiinsa, jotka jäävät usein toteutumatta
sen takia, että meillä oikeudenkäyntikuluriski
on aika korkea pieneen intressiin nähden. Moni ei osaa
taidoiltaan tai tiedoiltaan ajaa oikeuksiaan, ja sen takia moni
kuluttaja jää nuolemaan haavansa sitten itsekseen.
Joku elinkeinonharjoittaja saattaa hyötyä siitä tilanteesta,
että näin tapahtuu.
Ryhmäkannehan koskee tilanteita, joissa on samoihin
tai saman kaltaisiin seikkoihin perustuva vaatimus samaa vastaajaa
vastaan, ja tässä tilanteessa voidaan kerralla
käsitellä se asia ja saada kerralla tuomio. Kyseeseen
voisi tulla vaikka joku kännykän tyyppivika, joka
on aiheutunut useille ihmisille, jotka ovat ostaneet tämmöisen kännykän.
Autossa voi olla tämmöinen tyyppivika. Voi olla
vaikka valmismatka, jossa on ollut puute, joka on koskenut kaikkia
kuluttajia. Sitten tässä hallituksen esityksessä tuodaan
esiin tämmöinenkin esimerkki, että useat
henkilöt voisivat juoda alkoholina myytynä metanolia
ja sokeutua siitä. Tai sitten viitataan erääseen
esimerkkiin Espanjassa, jossa aiheutui ruokaöljymyrkytys,
jossa ihmisiä kuoli. Eli tämän tyyppisiin
asioihin tämä ryhmäkanne voisi soveltua. Nämä ovat
tietysti hyvin äärimmäisiä tapauksia, ja
niitä toivottavasti ei aiheudu, mutta se idea tässä onkin,
että tämmöisen ryhmäkanteen
olemassaolo toimii jo ennalta ehkäisevänä.
Kun tiedetään, että tämmöinen
mahdollisuus on, niin varmasti moni sopii nämä asiat
sitten jo ennalta, ettei jouduta siihen menemään.
Tavoitteena on siis, että aineellinen oikeus toteutuu
paremmin. Tässä on puutteita. Kuluttajaviranomaiset
ovat todenneet, että kaikki elinkeinonharjoittajat eivät
noudata esimerkiksi kuluttajavalituslautakunnan suosituksia, pieni
osa kylläkin, mutta näitäkin on. Näihin
tilanteisiin tarvitaan sitten ryhmäkanne. Kuluttaja joutuu
menemään oikeuteen ajamaan asiaansa, ja kun on kyseessä tämmöinen
massatapaus, niin tämä myös säästää rahoja
ja tuomioistuinten resursseja, kun voidaan kerralla hoitaa asiat.
Tässä on elinkeinoelämän
puolella ollut paljon pelkoja, joita tässäkin
vilauteltiin, näitä amerikkalaismallisia pelkoja,
jotka ovat aika pitkälti kyllä aiheettomia tai
kokonaan aiheettomia, koska meidän oikeudenkäyntikulujärjestelmämme on
täysin toisenlainen. Meillä häviävä osapuoli korvaa
vastapuolen kulut. Juttuja ei nosteta huvikseen kokeilumielessä,
koska tämä kuluriski pitää huolen
siitä, että silloin on oltava tosissaan liikkeellä.
Eli pelko siitä, että juttuja nostettaisiin kiristämis-
tai vahingoittamistarkoituksessa, on meillä aika minimaalinen.
Ruotsissahan tämä ryhmäkanne on ollut
käytössä vuodesta 2003 lähtien
ja tapauksia on ollut muistaakseni kolme, hyvin vähän
joka tapauksessa käytännössä.
Kun pelotellaan sillä, että Suomen kilpailukyky
kärsisi, voidaan verrata Ruotsiin. Ei ole näyttöä siitä,
että siellä olisi käynyt näin,
että maan kilpailukyky tämän takia olisi
ollut vaarassa ja uhattuna. Ruotsissakin nimenomaan tämä on
ollut ennalta ehkäisevänä voimassa, ja
se vaikutus on ehkä nimenomaan siinä. Rehellinen
yrittäjä tuskin huomaakaan sitä, että ryhmäkanne
on tullut voimaan. (Ed. Tiusanen: Ovatko siellä liito-oravat
tulleet röyhkeämmiksi?) Rehelliset yrittäjät
eivät huomaa.
Itsekin olen yrittäjän puoliso. Ed. Tuija
Braxinkin mies on toiminut pitkään yrittäjänä,
enkä näe, että tässä olisi
mitään pelkoja, joista tavallisen, oikein toimivan
yrittäjän pitäisi olla huolissaan. Päinvastoin
yrittäjä hyötyy siitä, että sellaiset
yrittäjät putsataan pois markkinoilta, jotka toimivat
niin, että he luottavat siihen, että kuluttajat
eivät kaikissa asioissa nosta juttuja heitä vastaan,
ja toimivat pikkasen puolivillaisesti. Luulisi, että on
myös yrittäjän etu, että tämmöinen
poistuu.
No, nyt tämä malli, mikä tässä esityksessä on, on
viranomaisaloitteinen. Se ei ole niin laaja kuin se olisi voinut
olla, eli tämän kanteen voi nostaa vain kuluttaja-asiamies.
Se tietysti vähän supistaa tätä siitä mallista,
joka muualla on, eli se olisi voinut olla semmoinen, että kuka
tahansa, joku järjestö tai muutkin, olisi voinut
tämän jutun nostaa. Samoin tämä soveltamisala
rajautuu pelkästään kuluttajasuhteita
koskeviin riita-asioihin, eli nämä mainitut ympäristöasiat
ovat pois tästä valitettavasti. Mutta tämä perustuu
nyt siihen, että hallituksessa oli vastahankaa ja epäilyksiä tätä koko
asiaa kohtaan. Aika pitkään ministeri Pekkarinen
lehtitietojen mukaan oli pikkasen epäileväisellä kannalla.
Sitten ministerit Luhtanen ja Pekkarinen neuvottelivat asiasta,
ja tämän tyyppiseen kompromissiin hallituksessa
päädyttiin. Olen iloinen, että näin
tapahtui, ja siitä kiitos. Pidän tärkeänä,
että tämä menee edes tällä tavoin nyt
eteenpäin. Katsotaan sitten jatkossa, voidaanko sitä laajentaa.
Eli tänä päivänä meidän
hieno kuluttajansuojajärjestelmämme ei kaikilta
osin toimi. Tämä olisi sille hyvä täydennys.
Samoin ryhmävalitus kuluttajavalituslautakunnassa on hyvä lisätäydennys,
joka varmaankin tulee myöskin tässä meillä voimaan.
Kuluttajaneuvojia on liian vähän. Heidän
tehtävänäänhän olisi
neuvoa kuluttajia ja sovitella riitoja ennalta, mutta heitä on
aivan liian vähän, ja nythän tämä systeemi
on Paras-hankkeenkin myötä ehkä siirtymässä valtiolle.
Mutta puutteita on kuluttajan oikeuksien toteutumisessa kyllä käytännössä,
vaikka paperilla asiat ovatkin aika hyvin.
Eli kiittäisin nyt siitä, että tämmöinen
esitys on saatu eduskuntaan. Toivottavasti edes tässä muodossa
saadaan alku kuluttajien oikeuksien paranemiselle siitä,
mitä meillä on. Ruotsin esimerkkiin viitaten uskon,
että tämä ei yrittäjille tuo
niitä kauhukuvia, mitä tässä jotkut
ovat maalailleet.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ryhmäkanteen käyttöön
ottamista perustellaan taloudellisilla seikoilla silloin, kun vahinkoa
kärsineiden tai loukattujen joukko on suuri ja epämääräinen,
ja silloin, kun vahinko on määrältään niin
pieni, että itsenäisen oikeusprosessin käynnistäminen
ei kannata.
Suomessa on kansainvälisesti katsoen erittäin kehittynyt
kuluttaja- ja tuotevastuulainsäädäntö. Kuluttajaviranomaisia
täydentävät riitojen ratkaisuelimet,
kuten kuluttajavalituslautakunta, Pankkialan asiakasneuvontatoimisto,
Arvopaperilautakunta, Kuluttajien vakuutustoimisto sekä Vakuutuslautakunta.
Kokemukset näistä pääosin vapaaehtoisuuden
pohjalta toimivista vakuutuselimistä ovat myönteiset.
Ne ovat vuosien varrella ratkaisseet tuhansia tapauksia. Esimerkiksi
kuluttajavalituslautakunnan ratkaisusuosituksia noudatetaan noin
80-prosenttisesti. Rahoitusalalla pankit, vakuutusyhtiöt
ja sijoituspalvelujen tarjoajat noudattavat lähes poikkeuksetta lautakuntien
suosituksia ja maksavat korvaukset suositusten mukaisesti.
Edellä mainitun lisäksi kuluttaja-asiamiehellä on
oikeus periaatteellisesti tärkeissä tapauksissa avustaa
yksittäistä kuluttajaa oikeudenkäynnissä.
Kaikkia edellä mainittuja järjestelmiä voidaan
kehittää edelleen. Täytyy kysyä:
Onko tarkoituksenmukaista kehittää yhtäältä nopeaa
ja edullista tapaa oikeussuojan saamiseksi ja toisaalta raskasta
ja aikaavievää ryhmäkannetta, etenkin
kun ryhmäkanneprosessi vie paljon aikaa, koska ryhmäkanteiden
käsittely keskitetään muutamaan käräjäoikeuteen,
joita on muutenkin raskautettu lisätehtävillä?
Arvoisa puhemies! Hallituksen ryhmäkanne-esitys saattaa
johtaa käytännössä siihen, että valtion
kustannuksella ajetaan kannetta pk-yritystä vastaan, jolla
ei ole voimavaroja raskaan oikeusprosessin rahoittamiseen. Yksittäiselle
kannetta ajavalle saavutettu etu saattaa olla mitätön,
mutta pk-yritykselle kohtalokas. Suurten yritysten tai yritysketjujen
osalta ryhmäkannelaki merkitsee sitä, että on
pakko panna syrjään voimavaroja ryhmäkanteiden
varalle. Suurten yritysten osalta siis ryhmäkanne saattaa
tuoda pienehkön lisän kuluttajahintoihin.
Oikeusministeriön valmistelussa jäi huomiota vaille
vaihtoehtojen kehittäminen, jonka pitäisi olla
osa laadukasta lainvalmistelua. Ryhmäkanteen ohella yhdessä oikeusministerin
työryhmässä pohdittiin ryhmävalitusmahdollisuutta.
Ryhmävalitus kattaisi tehokkaasti isojen ihmisryhmien vaatimukset.
Mielestäni hallituksen olisi pitänyt harkita ryhmäkanteen
sijasta ryhmävalitusjärjestelmän ja pilottikanteen
mahdollisuutta.
Tiukan vastustuksen vuoksi hallitus on rajannut esityksestään
pois asiat, joita eniten pelättiin, kuten työoikeuteen
ja ympäristöön liittyvät asiat, ja
kun kanteen panee vireille viranomainen, voidaan odottaa, että pahimmat
ylilyönnit voidaan torjua. Hallituksen lakiesityksen mukaan
kanneoikeus on kuluttaja-asiamiehellä. Hallitus ei ole pitänyt
ongelmana sitä, että kuluttajaviranomainen kanteen
vireillepanijana saattaisi joissain tapauksissa vaarantaa valvontaviranomaisten
puolueettomuuden. Kuluttaja-asiamiehen uskottavuus lakien noudattamisen
valvojana ja ohjeiden antajana saattaa murentua, kun hän
panee vireille oikeusjutun valvottaviaan vastaan. Tätä asiaa olisi
ollut hyvä käsitellä enemmän
ja ottaa huomioon myös lakiesityksessä.
Arvoisa puhemies! Nykyistä kuluttaja-asiamiestä raskauttaa
vielä hänen kannanottonsa, jonka mukaan nykyiset
hyvitysjärjestelmät ovat riittämättömiä.
Asiamies on sitä mieltä, että kukaan
ei ole esittänyt ryhmäkanteelle todellista vaihtoehtoa.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan ryhmäkanne on keino, jonka
avulla yritykset voidaan saada kuluttajille maksamaan se, mikä heille
sopimuksen tai lain perusteella kuuluu. Tämä on
kovaa tekstiä, ja kuluttaja-asiamies tuntuu tehtäväänsä yli-innokkaalta.
Voimmeko me siis luottaa, että kuluttaja-asiamiehen vireillepanemisen
kynnys on riittävän korkealla?
Mielestäni hallituksen ryhmäkanne-esityksen vaikutuksia
ei ole riittävästi arvioitu. Merkittävien
uudistusten arviointiin olisi varattava aikaa ja voimavaroja. Erityisesti
pysyvien institutionaalisten muutosten suunnittelussa, kuten tässä,
olisi panostettava kunnollisiin vaikutusarviointeihin. On syytä kysyä:
Mitä järkeä on tehdä uudistus,
jonka vaikutuksia ei tunneta tai osata arvioida?
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Aivan lyhyesti: Minusta ryhmäkannelain aikaansaaminen edes
tähän muotoon on ollut pitkä tie, ja
me kaikki tiedämme sen. Ministeri Luhtanen on toiminut
edes tämän sisältöisen lakiehdotuksen
aikaansaamiseksi erittäin ponnekkaasti, niin kuin täällä ed.
Brax totesi. Se periaate, että saadaan ryhmäkanneperiaate
läpi ja lailla säädetyksi edes kuluttajasuhteita
koskevissa riita-asioissa, on mielestäni askel laajempaan
soveltamiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Se, että ministeri Luhtanen
on tehnyt hyvää työtä, on, niin
kuin sanottu, naisen työn tehnyt, ed. Braxia siteeratakseni,
on hienoa, siitä kiitos. Työ on tietysti kesken,
ja se ei ole varmasti ministeri Luhtasen vika. Itse en usko siihen,
että lobbarit olisivat tätä asiaa hoitaneet.
Kyllä varmasti ministeriössä ja valtioneuvostossa
on asiantuntevuutta, joka tietää, että on
turha maalailla kauhukuvia. Ruotsin esimerkki osoittaa, että tällaista
ryhmäkannevirtaa ei ole odotettavissa. On aivan spesiaalitilanteesta
kysymys tältä osin, jolloinka ryhmäkanne
tulee käytäntöön, ja siinä on
sitten tämä viranomaisvaikuttaminen vielä välissä.
Pikemminkin kysymys on poliittisesta päätöksenteosta,
jossa nyt on ehkä sitten hallituksen sisällä ne
toimijat, jotka ovat poliittisesti katsoneet tarpeelliseksi jättää ympäristökysymykset
ulkopuolelle.
Tuossa tänään vilahti ministeri Pekkarinen täällä.
Varmasti hänkin olisi ollut hyvä henkilö osallistumaan
tähän keskusteluun, keskustelemaan siitä nimenomaan,
miksi ympäristökysymykset eivät voi olla
mukana. Mikä on ympäristönäkökulma
tämän ryhmäkanteen kohdalla? Se on ympäristöterveyskysymys,
se on yleensä kansanterveyteen liittyvä kysymys.
Se on sellaiseen haittaan liittyvä kanne, kuin oli esimerkiksi
2003 UPM Oyj:n Saimaalla Lappeenrannassa tapahtunut päästö,
jossa mustalipeää pääsi suoraan
vesistöön hyvin merkittävä määrä.
Tuossa tilanteessa käytiin vapaaehtoinen konsultaatio,
vapaaehtoisesti tehtiin sopimukset, hyvä on. Mutta tilanne
oli myös se, että oli vain yksi määräävä osapuoli
tässä asiassa jokaisessa neuvottelussa, ja se
oli suuri konserni vastassa pieni rannanpätkän
omistaja. Tällaisessa tilanteessa lopputulos vahingonkärsijöiden
näkökulmasta olisi saattanut olla parempi, jos
ryhmäkannemenettely olisi ollut tuolloin jo voimassa. Tulevaisuutta
emme tiedä. Vastaavan tyyppisiä ympäristörikoksia, niin
kuin tämä asia on ollut tutkittavana sillä nimikkeellä,
tai ympäristövahinkoja, tahattomia tai tahallisia,
saattaa tulla vastaan.
Laajentaako ryhmäkanne jollakin lailla lainsäädäntöä?
Näinhän sinänsä ei ole. Kysymys
on vain siitä, että se tuo kansalaisille lain
paremmin saavutettavaksi. Kysymys on siis saavutettavuudesta. Ryhmäkanteen
tarve ympäristövahinkoasioissa siis perustuu jo
olemassa olevan oikeuden tosiasialliseen saavuttamattomuuteen, eikä se
kumpua niinkään ympäristövastuusäätelyn riittämättömyydestä,
toteaa oikeustieteen kandidaatti Niemelä, joka on tässä asiassa
ottanut asiantuntijana kantaa.
Tämä Århus, jolla aina pelotellaan,
jotenkin sillä sanalla nostetaan hiuksia pystyyn jollakin suunnin,
ei ole todella mikään maamme rajojen ulkopuolella
toimivien ympäristöjärjestöjen
vipuvarsi Suomeen, vaan se antaa mahdollisuuden Suomessa toimiville
ympäristöjärjestöille toteuttaa
perustuslakia muun muassa, sitä, että kansalaisilla
on mahdollisuus vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
Tällä asialla ja Århusilla on niin paljon
yhteyttä, että se mahdollistaa tavallisen kansalaisen
oikeuden silloin, kun hänen elinympäristöään
on vahingoitettu, vahingonkorvaukseen, vastuun hakemiseen.
Ympäristövahinkolaissahan valmiiksi jo säädetään
vahingonaiheuttajan ankarasta vastuusta, mutta tämä vastuu
vain huonosti toteutuu Suomessa. Todetaan aina silloin tällöin,
ettei asialle oikeastaan mitään mahda, ja se,
että tavallinen kansalainen asettaisi suuren yrityksen,
taloudellisen toimijan, ikään kuin vastapuolekseen
oikeudenkäyntimenettelyssä, on aika hankala tilanne.
Silloin tulevat vastaan mahdolliset korkeat oikeudenkäyntikustannukset,
jos esimerkiksi oikeudenkäynti päättyy
tässä tapauksessa syytteen nostajan näkökulmasta
huonolla tavalla. Tämä on eräs asia,
joka myös toimii täällä mukana.
Mutta kaiken kaikkiaan tässä asiassa on hyvä, että asian
puhemiesneuvosto esittää lähetettäväksi
lausunnolle myös ympäristövaliokuntaan,
jolloinka asiaa voidaan tarkastella myös nimenomaan tämän
ympäristöulottuvuuden näkökulmasta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on kerrottu,
että pienyritykset joutuvat tämän takia
nyt vaikeuksiin. Muistuttaisin kumminkin, että kuluttaja-asiamies
toimii virkavastuulla. Minusta tuntuu, että se on tällainen
pienen yrittäjän turva näissä asioissa.
Se seuloo nämä asiat, onko asiallista tällainen
kanne nostaa vai ei. Pitää muistaa, että nämä kauppaketjut
ja teollisuus ja tällainen ovat maailmanlaajuisia suuryrityksiä, joita
joutuvat nämä pienet yrittäjätkin
palvelemaan ja ottamaan lusikan kauniiseen käteensä,
ja niitäkin niin sanotusti kyykytetään,
pienyrittäjiä. Eli tätä vartenhan
tämmöinen kuluttajansuoja on, yksittäistä ihmistä suojelemaan.
Tästä Århusin sopimuksesta sanoisin
siltä osin, että kun Suomessakin esimerkiksi metsänsuojelun
osalta vaaditaan puoli miljoonaa hehtaaria Etelä-Suomen
parhaita metsiä suojeltavaksi, silloin suomalaisen metsäteollisuuden
raaka-aineen saanti vaikeutuu. Maan rajojen ulkopuolelta näkyy
vaan ilmestyvän sitten niitä toimijoita tänne
kertomaan, että vaikeutetaan Suomen teollisuutta ja muuta
eteenpäinmenoa, jos ette tee niin kuin me haluamme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tänä aamuna tänne
työpaikalle tulin ja katsoin päivän listaa,
lähetekeskusteluja, niin totesin ensinnäkin, että aha,
hienoa, ryhmäkannelaki on vihdoinkin. Minä muistan äärimmäisen
elävästi sen, kun ed. Brax ajoi tätä asiaa
erittäin voimallisesti vuonna 95 työnsä aloittaneen
Lipposen hallituksen ohjelmaan. Ed. Braxille näytti jääneen
täsmälleen mieleen se, mitä asian tiimoilta
julkisuudessa silloin puhuttiin ja tapahtui. Täsmälleen
tuossa muodossa tapahtumat ja lausahdukset jäivät
minunkin mieleeni. Voin vain onnitella ed. Braxia siitä,
että 11 vuoden jälkeen jotakin on jäänyt
paperille siitä, mitä silloin ajettiin.
Toinen asia, mikä tuli tänä aamuna
mieleen, on se, että on aivan varma asia, että tässä lähetekeskustelussa
tulee kaikki mahdollinen luontoon liittyvä, luonnoton ja
eläimellinen esiin, kaikki, mitä ihmisen mielikuvitus
vain voi loihtia kaivettavaksi esiin, ja näin juuri on
käynyt. Elikkä ei tarvinnut olla ennustajaukko,
kun ajatteli, että kyllä varmaan liito-oravat
löytyvät paikalle tänne isoon saliin,
ja niin tapahtui. Suomen eduskunta on liito-oravavammainen aivan
selvästi. Se on traumoittanut kansanedustajien sielun ytimen.
Se rassaa luita niin, että tuskin pystyy öisin nukkumaan,
jos seuraavana päivänä voi tarjoutua
mahdollisuus lausahtaa jotakin liito-oravista maailmankaikkeudessa
ja erikoisesti Suomeen liittyen. (Ed. Kallis: Aika lievä vamma!) — Ed. Kallis
kuuluu tähän ryhmään, jolla
sielu liikuttuu aina täydellisesti.
Nyt on kuitenkin vaan muistettava se asia, että Euroopan
unioniin ei olisi pitänyt liittyä. (Ed. Brax:
Sieltä se tulee!) Sieltä se pulppuaa. Tämä oli
kaikki tiedossa täällä salissa, kun syksyllä 94 käytiin
asianomaista keskustelua. Liito-oravat olivat liitteen IV mukaisesti
kaikkien meidän tiedossa, ja ei yksikään
kokoomuslainen eikä EU-jäsenyyttä voimakkaasti
kannattanut nähnyt mitään ongelmia liito-oravissa
eikä liitteessä IV, ei vähäisimmässäkään
määrin. (Ed. Kallis: Pieni vamma!) — Niin,
mutta näyttää rassaavan.
Se on ilmeisesti niin, että siitä on tullut
krooninen vamma, josta ei tahdo päästä millään eroon,
ja sitten se vaikeuttaa sellaisia asioita kuin ryhmäkanneasian
käsittelyä täällä,
ja kun nimenomaan tässä olisi nyt se vihonviimeinen
mahdollisuus ollut ottaa hyvissä ajoin ympäristövahinkoasiat
tähän mukaan juuri sillä tavalla, kuin
ed. Lapintien aloitteessa on osoitettu. Se johtuu yksinkertaisesti
siitä, että tämä maailma käy
pieneksi. Vaikka Suomi on väljästi asuttu, niin
tämäkin maa käy ahtaaksi tälle
taloudelliselle toimeliaisuudelle. Toimijat tulevat yhä isommiksi, ylikansallisemmiksi
ja voimakkaammiksi ja tuntevat olevansa vahvoilla. Kaikki johto
on ammattihenkilöitten hoidossa, elikkä sillä tavalla
siis tämmöinen omistajayrittäjyysnäkökulma
on kokonaan näistä asioista tavallaan häivytetty
pois. Silloin ammattijohtajilla on kvartaalitalouden tulokset, ja
sen mukaisesti ohjautuvat kaikki toimenpiteet, lasketaan kylmästi
vaan, mitkä ne mahdollisuudet ovat, ja siinä suhteessa
täällä ovat kuvaukset olleet aivan täsmällisiä ja
oikeita.
Minä harvinaisen paljon toivon nyt sitä, että kun
tämä merkittävä askel nyt kuitenkin
ollaan ottamassa, niin edes mietintöön saataisiin
joitakin kauniita lausahduksia ed. Lapintien aloitteesta ja sillä tavalla
muistutettaisiin, että tämä on vain ensimmäinen
askel ja seuraava toivottavasti tulee mahdollisimman pian.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Vaan ed. Laxellille, kun hän
mielestäni hyvin kohtuuttomin sanakääntein
yritti väittää, että kuluttaja-asiamiehen
rooli tässä jotenkin muuttuisi hallituksen esityksen
myötä tai tulisi mahdollisesti jotenkin ristiriitaiseksi:
Kuluttaja-asiamies on koko toimintansa alusta asti saanut avustaa yksittäisissä oikeudenkäynneissä,
ja sillä on ollut siis paitsi valvovaa ja neuvovaa roolia
myös mahdollisuus yksittäisissä asioissa
olla oikeudessa avustajana jo tähänkin asti. Sen
lisäksi kuluttaja-asiamiehellä on koko ajan valvojiinsa
nähden ollut paljon vakavampia ja merkittävämpiäkin
toimivaltoja suhteessa sitten kuluttajansuojalainsäädännön
rikkomiseen, joten tämä puhe siitä, että nyt
jotenkin vaarannettaisiin kuluttaja-asiamiesinstituutiota tai tuotaisiin
sinne jotain ristiriitaisia elementtejä, oli aivan paikkansapitämätöntä,
puhumattakaan siitä kohtuuttomuudesta, että lähdettäisiin
siitä, että kuluttaja-asiamies ei olisi saanut
antaa asiantuntijalausuntoa tämän lain valmistelusta,
joka kuulosti nyt jo sananvapausnäkökulmastakin
käsittämättömältä näkökulmalta.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta tästä ryhmävalituksesta,
että tätä koskeva esitys on annettu eduskunnalle 12.9.,
toisin kuin tässä ed. Laxell peräsi.
Haluaisin vielä muistuttaa siitä, että meillä lakien
ja sopimusten noudattaminen on oikeusvaltion ja koko markkinatalouden
kulmakivi, jolloin voi kysyä, pitääkö asiakkaan
maksaa siitä, että hän saa jotain muuta,
mitä on luvattu, eli vähemmän, eli ei
kai kukaan yrittäjä voi rakentaa toimintaansa
sen varaan, että näin toimitaan. Sen takia pidin
aika erikoisena tätä ed. Laxellin toteamusta,
että kuluttaja-asiamiehen lausunto siitä, että lakeja
on noudatettava, olisi jotain radikaalia ja erikoista.
On aika mielenkiintoista, että tässä nyt
kokoomuksen riveistä aika voimakkain sanakääntein maalaillaan
näitä kauhukuvia ja pelotellaan tällä ryhmäkannelailla.
Voikin ehkä sanoa, että me olemme nähneet
Suomessa työväen presidentin, joka oli kokoomuslainen,
ja Ruotsissa uuden työväenpuolueen, mutta ilmeisesti
kokoomuksesta ei ole nyt sitten ensi vaaleissa sukeutumassa työväenhenkistä puoluetta,
joka olisi kuluttajien asialla. Vai onko? En tiedä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade ledamöter!
Det är helt klart att det finns ett rättspolitiskt
behov av den här lagstiftningen. Och jag tycker det var
väldigt värdefullt att kollegan Rahkonen hänvisade
till, som jag tror, att alla hederliga företagare också önskar
en sådan här lagstiftning. Det ligger ju aldrig
i någon hederlig företagares intresse att det
finns sådana som genom lägre nivåer på sin
service och svikligt förfarande kan dra nytta av och bidra
till en oskälig konkurrens.
Det som jag hoppas är att vi har ett öppet
sinne för att fundera på vad som rättspolitiskt är
det bästa. Jag tror att det kunde ha funnits också and-ra
vägar att gå vidare än genom förfarandet
med grupptalan. Det enda oroande i den överdrivna kritiken
som har framförts i dag är att hur klarar vårt
domstolsväsende av detta. Men jag tror också att
den kritiken är överdriven för ser vi
på Sveriges erfarenheter är processen ganska svår.
Det har varit väldigt mycket dimridåer som har
lagts ut och använts i det här sammanhanget.
Todellakin, yhdyn niihin, jotka sanovat, että tässä on
liioiteltu näitä esimerkkejä, minkälaisia vaikutuksia
tällä voi olla. On viitattu Ruotsin tilanteeseen,
mihin se vaikuttaa. No, Ruotsissahan on erittäin vähän tämän tyyppisiä kanteita
nostettu.
Se huolenaihe, mikä on tullut minun korviini, on oikeastaan,
mitä tapahtuu kustannuksille, jos kuluttaja-asiamies häviää oikeudenkäynnin.
Miten valtio siihen on varautunut? Tässä mielessä ehkä olisimme
voineet saavuttaa toisenlaisilla ratkaisuilla varmempaa tietä.
Minun mielestäni tätä pitää miettiä nyt,
kun lakivaliokunta saa asian käsiteltäväkseen.
Elikkä oikeuspoliittinen tarve tähän
on. Tämä on yksi mahdollisista ratkaisuista, mutta
mielestäni on myöskin erinomaista, että me
saamme tämän ryhmävalituksen kuluttajavalituslautakuntaan,
ja toivottavasti myös sillä lautakunnalla on riittävästi
resursseja, niin että sekin voi purkaa omia jonojaan.
Kompromissi nyt sitten oli, että tässä vaiheessa
ei ympäristöasioita otettu tähän
mukaan. Varmaan sitä tulee tarkastella myöskin
avoimin mielin, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, mikä on
se tarve, voidaanko palata tähän asiaan esimerkiksi seuraavan
vaalikauden aikana.
Mutta ilmeistä on, että nyt täytämme
kyllä tavanomaisten kuluttaja-asioiden osalta sellaista aukkoa,
mikä on. Tänä päivänä voimme
lukea taas lehdistä, että i Grejus by i Östra
Nyland yksi henkilö on nyt ollut kymmenen päivää taas
ilman puhelinpalvelua. Onko tällainen palvelu riittävä sopimusten
mukaan? Eikö näissä yhteyksissä tarvita
juuri nimenomaan sekä ryhmävalitusta että mahdollisesti
ryhmäkannetta? Todellakin olemme tilanteessa, jossa tämmöinen
pieni kuluttaja joissakin asioissa todellakin jää jalkoihin.
Nythän tästä on jätetty
arvopaperiasiat pois. Tiedämme toisaalta, että arvopaperit
on sellainen asia, jossa meillä on se oma ratkaisumekanismi,
ja on väitetty, että se toimii, ja me olemme saaneet
kiitosta siitä. Toisaalta minä kansanedustajana
saan korviini myöskin paljon esimerkkejä siitä,
että yksityinen kansalainen on vaikeassa asemassa, koska
hän ei pääse todistamaan, minkälaisia
neuvoja hän on saanut, elikkä siinä mielessä meidän
pitää myöskin muistaa, että näihin asioihin
pitää kiinnittää huomiota, koska
tiedämme, että ehkä tulee koko ajan uusia
niin sanottuja instrumentteja ja vanhempi kansalainen ehkä ei aina
pysty seuraamaan, mutta juuri nimenomaan tämä taho
haluaa turvata vanhuuttaan tällaisilla sijoituksilla. Valitettavasti
meillä on monta esimerkkiä ehkä siitä,
että vanhemmat ihmiset ovat näillä sijoituksillaan
menettäneet osan siitä vanhuudenturvastaan, mitä he
olivat toivoneet.
Det är bra att vi äntligen har fått
en lagstiftning men det finns några, som sagt, saker som man
kan fundera på, om de är rättspolitiskt
riktiga lösningar. Sist och slutligen tror jag också att den
här lagen har en större preventiv effekt än vad
vi kan tro och att följderna inte alls kommer att vara
så dramatiska som varken förespråkarna eller
motståndarna har sagt, men den fyller en brist som har
funnits i vår lagstiftning.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Ryhmäkanneasia on periaatteessa hyvä asia.
Tietysti historian valossa, kun miettii, niin on tämä valitusmenettely,
valitukset eri kunnissa kaavoitusta, rakentamista ja montaa muuta
asiaa kohtaan, tämmöinen historiallinen taakka.
Uskon, että näiden ympäristöasioiden
poisjättäminen tässä nyt hallituksen
taholta on nimenomaan sitä.
Mielenkiintoisena asiana minusta tähän yritystoimintaan
tulee myöskin maa- ja metsätalous, jossa varmasti
ympäristökanteilla olisi paljonkin ehkä asiaa.
Kun ajatellaan metsän lannoitusta, jopa golfkenttien lannoitusta,
niin sieltä löytyisi kyllä ryhmäkanteille
varmasti asiaa. Jostakin syystä nyt sitten hallitus ei
uskalla lähteä tälle tielle. Mutta täytyy
muistaa, että ryhmäkanne on myöskin tavallisen
ihmisen kannalta noin positiivisessa mielessä ihmisen suoja,
elikkä hän voi porukalla sitten yrittää lähteä hakemaan
oikeuksiaan, kun ei yksin ole varaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen piti hyvän puheenvuoron
tuosta liito-oravamöröstä, joka aina
on jotenkin käyttökelpoinen uhka. Sillä ei
ole todella tekemistä millään lailla
tämän asian kanssa, mitä nyt käsitellään,
enkä oikein usko, että tämän
salin ulkopuolella tuollaisia puheenvuoroja nyt ehkä viljelläänkään.
Mutta haluaisin ed. Kankaan puheenvuoroon viitata siltä osin,
että Århusin sopimus ja tämä ryhmäkannelaki,
jos siinä olisi mukana ympäristönäkökulma
ja ympäristövahinko, ympäristöterveys
otettu mukaan, niin se vahvistaisi ainoastaan niitä Århusin
sopimuksen periaatteita, jotka jo nyt on otettu mukaan ympäristönsuojelulakiin.
Sitä kautta se olisi käyttökelpoinen,
tämä laki, nimenomaan suojaamaan ihmisten oikeuksia, jotka
nyt jo lainsäädännössä on
todettu, ja viemään sitten niitä asioita
eteenpäin käytännöksi. Eli nimenomaan
nämä prosessuaaliset ongelmat vähenisivät
ja voimassa oleva lainsäädäntö paremmin
toteutuisi, jos meillä olisi ryhmäkannemahdollisuus
myös ympäristöterveyden alueella.
Keskustelu päättyy.