8) Hallituksen esitys laiksi eläinten kuljetuksesta
sekä laeiksi eläinsuojelulain ja rikoslain 17
luvun 14 ja 23 §:n muuttamisesta
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Eläinkuljetuksia koskevan lainsäädännön uudistamiseen
perustuva esitys on sisällöltään pääasiassa
myönteinen, ja sillä pyritään
eläinten hyvinvoinnin turvaamiseen kaikissa eläinkuljetuksissa.
Lakiehdotuksen ongelmia ovat kuitenkin epämääräisyys
ja tyytyminen nykytason ylläpitämiseen. Laissa
olisi pitänyt asettaa tavoitteeksi eläinten hyvinvoinnin
lisääminen ja parantaminen selkeiden vaatimusten
asettamisella. Esimerkiksi siipikarjan ja turkiseläinten
kuljetuksissa on ollut suuria puutteita eläinten hyvinvoinnin
toteutumisen kannalta, eivätkä nämä puutteet
korjaannu, ellei niihin saada selkeitä lainsäädännöllisiä muutoksia.
Lain tarkoituksena on suojella eläviä eläimiä kuljetuksen
yhteydessä vahingoittumiselta ja sairastumiselta sekä kaikelta
vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta
ja kärsimykseltä. Lakiesityksen 1 §:ään
tulisi kirjata myös selvästi vaatimus eläimen
hyvinvoinnin takaamisesta kuljetuksen aikana.
Lakiehdotuksen 7 §:ssä määritellään,
että kuljetusvälineessä on oltava kuljetettava
eläinlaji huomioon ottaen riittävä ilmatila.
Tällä hetkellä puutteita kuljetusten
ilmatilan riittävyydessä on ollut esimerkiksi
kalkkunoiden kohdalla, kun eläimet eivät ole käytännössä pystyneet
seisomaan luonnollisessa asennossa. Lakiin tulisikin kirjata, että ilmatilaa
eläimen ja kuljetusvälineen katon välille
tulisi jäädä myös korkeussuunnassa.
Eläinkuljetuksissa on myös kiinnitettävä erityistä huomiota
siihen, että jokainen kuljetusvälineessä oleva
eläin voidaan tarkastaa ja hoitaa tarvittaessa kuljetuksen
aikana ja että kuljetusvälineen lattioilla on
riittävästi kuivikkeita.
Eläinkuljettajalupia myönnettäessä laissa edellytetään,
että lupaa hakeva tai hänen edustajansa ei ole
syyllistynyt yhteisön tai kansallisen eläinsuojelulainsäädännön
vakaviin rikkomuksiin hakemuspäivää edeltävinä kolmena
vuotena. Kolme vuotta on kuitenkin varsin lyhyt aika luvan myöntämiselle eläinten
ammattimaisessa
käsittelyssä. Laissa olisikin määrättävä,
että henkilön, joka on vakavasti rikkonut
eläinsuojelulainsäädäntöä,
ei tulisi saada eläinkuljettajalupaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sumuvuori käytti hyvän
puheenvuoron. Haluaisin omalta puoleltani viitata siihen median
positiiviseen vaikutukseen, joka tässä muutama
vuosi sitten oli, kun tuli esille video, joka osoitti EU:n sisällä tapahtuvien
eläinkuljetusten täysin epähumaanisen
toiminnan, kidutuksen, eläinrääkkäyksen
ja sen, miten kierretään säädöksiä ja miten
taloudellinen voitontavoittelu on ykkösasia ja eläinten
hyvinvointi kulkee kilometrejä sen jäljessä.
Tällöin käynnistettiin EU:ssa prosessi
eläinkuljetusten aikataulujen, lepoaikojen ja kuljetuksien
enimmäispituuksien määrittämiseksi
jne. Suomi oli aluksi positiivisella tavalla tässä mukana,
mutta kuinkas ollakaan, Suomelle tuli oma eläin ojaan tässä asiassa,
ja se oli lähinnä sitten se, että Pohjois-Suomessa
on niin pitkät kuljetusmatkat, että pitää ajaa
yhtä mittaa, eikä otettu enää huomioon
sillä tavalla kuin aluksi ja miten EU:n esitys oli taukoja,
pysähtymisaikoja, eläinten juottamista ja juuri
näitä kuivikkeita ja muita. Olemme siis tässä olleet
aika huonoja edelleenkin. Kannustaisin meille parempaa.
Lainsäädännössä törkeä eläinsuojelurikos
ei ole päässyt lakialoitteesta huolimatta lainsäädäntöön
mukaan, ja tämä tapa hoitaa suomalaisittain tätä asiaa
on todella ollut nyt hidas. Eläinsuojelun alueella olisi
paljon tehtävää lainsäädännön puolella,
ja siinä ei ole oikein viime vuosina päästy
todellakaan eteenpäin. Esityksiä ei hallitukselta
todella ole tullut. Nyt tämä hallituksen esitys
160 on tietysti sellainen, joka on sinänsä hyvä asia,
mutta todella toivon mukaan tässä pystytään
mietinnössä asiaa kehittämään.
Ed. Anne Huotari merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun.
Ensinnäkin, jotta historiallisesta puolesta ei jäisi
nyt aivan väärää kuvaa, niin
todettakoon, niin kuin ed. Tiusanen tässä jo totesi,
että me olemme käyneet tässä asiassa
pitkän tien Suomessa ja Euroopan unionissa. Erikoisesti
silloin, kun tällä hetkellä puhetta johtava
varapuhemies oli maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajana,
jouduimme EU:n tiimoilta käymään näissä asioissa
syvällistä rajankäyntiä ja vaikuttamaan siihen
maa- ja metsätalousministerimme kautta, että EU-lainsäädäntöä parannettiin
merkittävällä tavalla. Lähtökohtatilanne
tähän koko prosessiin oli valitettavan heikko.
Sitten seuraavana tultiin siihen, mihin ed. Tiusanen kiinnitti huomiota, että sitten
tämä meidän ikioma maamme sattuu olemaan
rakenteeltansa pitkä ja sattuu olemaan pohjoinen maa, jossa
myöskin talviolosuhteet ovat varsin ankarat.
Kaikki nämä piti soveltaman sitten uuden perustuslain
hengessä tarkkarajaisuuden ja täsmällisyyden
vaatimuksen kautta eläväksi käytännöksi
eläinsuojelullisessa mielessä, ja tämä ei
olekaan enää kovin helppo tehtävä.
Mutta kuvaavaa sille prosessille oli se, että ne firmat,
jotka näitä eläimiä kuljettivat
teurastamoihin, niitten edusmiehet ja edushenkilöt, ottivat
meihin valiokunnan jäseniin yhteyttä käydäkseen
keskusteluja siitä, millä tavalla voitaisiin kalustoa
kehittää ja toimeliaisuutta parantaa sillä tavalla,
että eläinsuojelulliset näkökohdat
tulevat mahdollisimman hyvin huomioon otetuiksi. Elikkä siis
toisin sanoen reutominen tässä asiassa ei ole
ollut oikeaa filosofiaa, mutta määrätietoinen
toiminta parempaan on ollut se tie, jota on edetty, ja nyt ollaan
juuri sen laatuisten näkökohtien äärellä,
jotka ed. Sumuvuori käyttämässään
puheenvuorossa toi esille.
Toistan vielä, arvoisa puhemies, sen, että kun puhutaan
täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta,
niin tässähän on hyvin paljon sellaisia
aineksia, jossa näin voidaan tehdä, siis voidaan
sanoa hyvinkin tarkkaan, että näin on. Mutta sitten
toisaalta ollaan myöskin eräillä alueilla
tilanteessa, jossa Suomen maantieteelliset olosuhteet asettavat
pienet väljyyden vaatimukset niin, että toimeliaisuudet
sujuvat sillä tavalla, että ne ovat mahdollisimman
lähellä hyvää, ja sitten, jos
niitä kuitenkin verrataan keski- ja erikoisesti etelä-
ja kaakkoiseurooppalaisiin olosuhteisiin ja käytäntöihin,
niin me olemme kyllä eläimiämme kohtelemassa
suhtkoht hyvin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroon on hyvä jatkaa,
että Suomi kumminkin kohtelee eläimiään
kohtuullisesti moneen muuhun EU-maahan nähden. Toivottavasti
nämä kauhukuvat ovat menneitten talvien
lumia, mitä nähtiin telkkarista, kun pitkin Eurooppaa
kuljetettiin maasta toiseen teuraseläimiä. Minun
mielestäni pitäisi päästä siihen,
että jokainen maa kasvattaa omat teuraseläimensä ja siellä teurastetaan
eikä niitä ajella maasta toiseen ja sitten hyvin
kyseenalaisten keinottelijoiden kynsissä nämä eläimet
ovat. Mutta sanoisin näin, että Suomi nyt on kohtuullisesti
hoitanut asiansa. Aina on parannettavaa. Eläimet ovat tässä luomakunnassa
ryhmä, joka ei pysty itseään puolustamaan.
Meidän kuuluu se taso määritellä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tietysti suomalaiset olosuhteet ja
lainsäädäntö ovat periaatteessa
hyvät, mutta nyt täytyy muistaa se, että meillä ilmastonmuutos
on tuomassa aika rajuja muutoksia sen suhteen, että meillä kesät
pitenevät ja kuumenevat, mikä tekee sen vaatimuksen,
että kalusto pysyy kunnossa ja on kunnossa. Toisaalta tämä kontrollipuoli on
minusta kyllä tänä päivänä vielä hyvinkin
kyseenalaista.
Lopuksi toteaisin sen, että kukahan kontrolloi niitä eläimiä,
jotka ovat tämän lain ulkopuolella, elikkä koiria
ja kissojakin tuolla citymarkettien parkkipaikoilla. Siellä tapahtuu
paljon suurempia eläinrikoksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Suuri valiokunta kun käsittelee näitä asioita,
niin muistan todella sen kannanoton, joka silloin Suomelta tuli,
kun alettiin puhua Suomen kannanotoissa nopeasti näistä pohjoisen
Suomen pitkistä kuljetusetäisyyksistä ja
esittää näkökulmaa, että ehkä pitäisi
hyväksyä pitemmät yhtäjaksoiset
kuljetusajat. Silloinhan kysymys on tietysti näistä arvioista,
miten paljon ollaan valmiita taloudellisesti antamaan tilaa sille,
että kuljetus pysäytetään ja
ehkä katsotaan eläinten hyvinvointia. Oli myös
vasta-argumentti, joka lähti siitä, että eläimen
kannalta olisi hyvä mennä vaan sitä samaa rataa
eikä pitää taukoja. Näistä asioista
on perinteisesti myös keskusteltu aika tavalla siinä direktiivivaiheessa
myös suuressa valiokunnassa vuosien ajan.
Mutta tapahtuuko edelleenkin rikkomuksia? Olen varma, että eläinsuojeluvalvoja
Eerikäinen, jolla on nykyään hyvä tähystysmahdollisuus
niin sanotusti tuolta pilvenlongalta — hän on
tehnyt aikoinaan todella hyvän, suuren työn tässä yhteiskunnassa
eläinten hyvinvoinnin puolesta — uskon, että hän
näkee edelleen näitä tapauksia, joissa
ei ole kuitenkaan eläinsuojeluvalvoja aina paikalla. Meillä on
erinomaisen suuri ongelma se, että meillä on eläinsuojelussa
liian vähän mukana eläinlääkäreitä nimenomaan
läänin tasolla. Etenkin Lounais-Suomi on tällainen
tärkeä alue tässä.
Keskustelu päättyy.