9) Hallituksen esitys laiksi päästökauppalain
muuttamisesta
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Päästökaupan peloteltiin
uhkaavan Suomen ja itse asiassa koko Euroopan unionin taloutta ja työllisyyttä.
Nyt kun päästökauppaa on käytännössä kokeiltu
runsaan 1,5 vuoden ajan, voidaan ehkä joitakin alustavia
arvioita esittää sen toimivuudesta.
Viime vuonna talouskasvu notkahti paperiteollisuuden työkiistan
takia edellisvuoden 3,5 prosentista noin 2,9 prosenttiin. Jos tästä luvusta siivotaan
pois työsulun vaikutus, niin itse asiassa talouskasvu kiihtyi
3,9 prosenttiin. Ennakkotietojen mukaan tämän
vuoden talouskasvu nousee edelleen noin 4,5 prosenttiin, ja tämä siis
päästökaupan oloissa. Selvästikään
päästökauppa ei tähän
asti ole onnistunut turmelemaan Suomen taloutta, vaan päinvastoin talouskasvu
on
kiihtynyt.
Suunnilleen saman tarinan voi kertoa työllisyyden kehittymisestä.
Vuonna 2004 työllisten määrä oli
pysynyt samana, edellisenä vuonna työllisten määrä oli
jopa laskenut. Päästökaupan alettua viime
vuonna työllisten määrä hypähti korkeimmalle
tasolle sitten laman. Tämän vuoden alkupuoliskolla
työllisiä oli jo keskimäärin 40 000
enemmän kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuonna,
eli myös työllisyyden kehitys on ollut erittäin
suotuisaa päästökauppaoloissa. Tässä vaiheessa
voidaankin jo mielestäni todeta, että päästökaupasta
esitetyt pelot ovat osoittautuneet enimmäkseen täysin
aiheettomiksi. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö päästökaupassa
olisi kehittämiseen varaa aika paljonkin, mutta kokonaisuutena järjestelmä toimii
kohtuullisen hyvin. Näihin kehittämistarpeisiin
palaan hieman tuonnempana.
Jos ja kun haluamme torjua mahdollisesti katastrofaalisen ilmastonmuutoksen,
se edellyttää maailmanlaajuisen lämpenemisen
rajoittamista enintään 2 asteeseen. Se taas puolestaan
vaatii, että meillä rikkaissa teollisuusmaissa
päästöjä pitää vähentää noin
30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Meillä on
siis enää vain noin 15 vuotta aikaa kääntää ilmastopäästöt
melko nopeaan laskusuuntaan.
Hallitus on nyt päästökaupassa vastaamassa tähän
ilmastohaasteeseen kohtuullisen huonosti. Hallitus harkitsee, että toiselle
päästökauppakaudelle myönnettäisiin
päästökauppasektorille päästöoikeuksia
39,6 megatonnia eli miljoonaa tonnia vuodessa. Se on neljänneksen
enemmän kuin vuonna 1990, joka on tämä Kioton
pöytäkirjassa käytetty vertailuvuosi.
Se on myös 1,6 megatonnia vuodessa enemmän kuin
hallitus esitti omassa energia- ja ilmastostrategiassaan, jota eduskunta
vielä kohtuullisen lyhyt aika sitten täällä käsitteli.
Niin ikään se on selvästi enemmän
kuin mitä Vtt on katsonut kustannustehokkaaksi taakanjaoksi.
Mistä tämä päästöoikeuksien
suhteellisen avokätinen myöntäminen sitten
johtuu? Meillä on ministeri, joka varmasti osaa siihen
perustellusti ja hyvin vastata, mutta olettaisin, että taustalla
on Olkiluoto 3:n eli tämän viidennen ydinreaktorin valmistumisen
selvä myöhästyminen heti jo alkumetreillä.
Nythän rakennushanke on jo vähintään
vuoden myöhässä, ja monet asiantuntijat
arvioivat, että hanke myöhästyy vielä siitäkin.
Jos verrataan tätä hallituksen aikomaa päästöoikeuksien
jakoa siihen, mitä energia- ja ilmastostrategiassa esitettiin,
niin ylimääräisellä 1,6 megatonnilla
vuodessa 5 vuoden päästökauppajakso tekee
yhteensä 8 megatonnia. Jos vaje katetaan päästövähenemien
ostamisella ulkomailta, oletetaan nyt vaikka hintaan 20 euroa tonnilta, niin
lasku kohoaa yhteensä 160 miljoonaan euroon. Se on kohtuullisen
suuri rahasumma. Tällöin tietysti herää kysymys,
huudetaanko taas veronmaksajat apuun tämän vajeen
kattamisessa. Kysyin tätä asiaa energiateollisuuden
edustajilta tuossa viime viikolla, ja vastaus oli silloin "ei". Pelkään
pahoin vain, että veronmaksaja tässä ennemmin
tai myöhemmin joutuu maksamaan epäonnistuneesta
yksityisen yrityksen ydinvoimalainvestoinnista ja sen myöhästymisestä.
Tämä nähdäkseni myös
osoittaa sen, että ydinvoiman lisärakentamiseen
nojaava ilmastostrategia on haavoittuvainen ja voi tulla yhteiskunnalle
ja veronmaksajille todella kalliiksi. Jos nojataan pelkästään
ydinvoiman lisärakentamiseen ja sitten se hanke myöhästyy,
niin pulassa ollaan.
Miten päästökauppaa sitten pitäisi
jatkossa kehittää? Suomessa nähdäkseni
päästökaupassa tulisi pikkuhiljaa siirtyä päästöoikeuksien
huutokauppaan. Direktiivi mahdollistaa 10 prosentin osuuden huutokaupattavaksi,
ja komissio on tätä toistuvasti jäsenmailta
vaatinut ja edellyttänyt. Muutamat maat, kuten Tanska ja
Irlanti, ovatkin tähän menossa, toivottavasti
myös Suomi mahdollisimman pian. Päästöoikeuksien
huutokaupasta saatavat tuotot voitaisiin käyttää sitten
kotimaisten uusiutuvien energialähteiden käytön edistämiseen.
Toiseksi, Suomessa tulisi verottaa päästökaupan
aiheuttamat niin sanotut ansiottomat eli windfall-voitot takaisin
yhteiskunnan käyttöön. Tästähän
on keskusteltu julkisuudessa paljon, mutta valitettavasti hallitus
on päättänyt, ettei tämän
vaalikauden aikana enää esitetä windfall-voittojen
verottamista. Toivottavasti ministeri Pekkarinen voi kommentoida,
minkä takia tähän ratkaisuun päädyttiin,
vaikka windfall-voittojen verottamiselle on olemassa erittäin
hyvät perusteet.
Kolmanneksi, päästöoikeuksien jako
päästökauppasektorilla tulisi sovittaa
näihin haastaviin ilmastotavoitteisiin, joita tässä edellä esittelin. Löyhäkätisesti
emme voi jakaa päästöoikeuksia päästökauppasektorille
emmekä kyllä sen ulkopuolellekaan. Me tarvitsemme
kaikki yhteiskunnan osaset näihin yhteisiin ilmastotalkoisiin.
Ja viimeisenä, näin kansanedustajana minua hieman
askarruttaa se, että päästöoikeuksien
kokonaismäärästä lopullisesti
päättäisi valtioneuvosto eikä eduskunta.
Itse katson, että tässä on kyseessä sen
kokoluokan päätös, että se kuuluisi loppukädessä eduskunnan
valtaan.
Päästökauppadirektiivi EU-tasolla
säätelee hyvin pitkälle liikkumavaraa
meillä Suomessa, ja sen takia jos halutaan kehittää päästökauppajärjestelmää,
meidän pitää kehittää myös
sitä koskevia direktiivejä EU-tasolla. Siellä tulisi
laajentaa huutokauppamahdollisuutta nykyisestä 10 prosentista.
Päästöoikeuksien jakoperusteita tulisi harmonisoida
jäsenmaiden kesken, jotta ei pääse syntymään
haitallisia kilpailuvääristymiä unionin
sisällä. Sen lisäksi päästökauppaa
pitäisi pyrkiä laajentamaan aika useallakin eri
tasolla. Siihen tulisi ottaa mukaan muita ilmastonmuutosta aiheuttavia
kaasuja hiilidioksidien lisäksi, varmaankin metaania ja
teollisia F-kaasuja näin aluksi. Uusia yhteiskunnan sektoreita
tulisi harkita otettavaksi mukaan. Lentoliikenteestä on
ollut viime aikoina paljon puhetta. Se olisi varmasti yksi vaihtoehto.
Mielestäni tulisi myös harkita sitä,
voisiko EU:n päästökauppaa kytkeä päästökauppaan
tai vastaaviin järjestelmiin myös unionin alueen
ulkopuolella. Tässä ajattelen muun muassa Kalifornian
ja joidenkin Yhdysvaltain koillisten osavaltioiden hankkeita, voisiko
niitä tähän EU:n päästökauppaan
jollain tavalla linkittämällä saada Yhdysvaltoja
aktiivisemmin osallistumaan globaaleihin ilmastotalkoisiin.
Monet näistä esityksistä ovat tulevaisuuden musiikkia,
se myönnetään, niitä ei voida
yli yön toteuttaa, mutta jo nyt esitettyyn päästökauppalakiin
voitaisiin tehdä muutamia parannuksia, joilla joitakin
näistä esitetyistä ongelmakohdista voitaisiin
yrittää ratkoa. Sen takia vihreä eduskuntaryhmä tuleekin
jättämään rinnakkaislakialoitteen
tähän päästökauppalakiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama esittelyn sana.
Päästökauppalaki sitä ensimmäistä kautta
varten oli tässä salissa ei niin kovin kauan sitten,
pari vuotta sitten, käsittelyssä. Sen jälkeenkin
eri käänteissä sitä voimassa
olevaa lainsäädäntöä täällä on
käsitelty. Nyt tässä on lakiesitys, joka tarvitaan
päästökaupan varsinaisen kauden eli, sanotaan
nyt, toisen kauden aloittamiseksi ja toteuttamiseksi ja toimeenpanemiseksi.
Niin kuin äskeisessä puheenvuorossakin kuultiin,
tämä jakso koskee vuosia 2008—2012.
En käy tämän lakiesityksen kovin
syvälliseen esittelyyn. Pari sanaa siitä, miltä näyttää tämä ensimmäinen
päästökauppakausi. Sen ensimmäisenä vuonna
2005, sen jälkeen kun kirjan kannet oli avattu viime keväänä,
näytti siltä, että helppo homma. Se,
mitä päästöoikeuksia oli jaettu,
riitti hyvin keskimäärin suomalaisille yrityksille, päästökauppavelvollisille,
ja jäipä jopa vähän varastoonkin.
Tästä johtopäätöksiä on
vedetty aika reippaan puoleisesti ja väitetty, että taakka
on kevyt kantaa, tästähän selvitään
helpolla, yritykset saivat jopa liikaakin. Tämähän
oli johtopäätös monessa julkisessa esiintymisessä.
Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että viime vuoden
2005 päästöjen alhaiseen tasoon sattuu vaikuttamaan
monta samanaikaisesti samalle vuodelle 2005 sattunutta poikkeuksellisen
rajusti päästöjä vähentänyttä asiaa.
Niistä tärkein oli työselkkaus vuonna
2005, joka merkitsi sitä, että paperiteollisuus
ja metsäteollisuus tarvitsivat huomattavasti vähemmän
energiaa. Se madalsi energian kulutusta todella mittavasti. Tärkeässä roolissa
oli kaiken lisäksi myöskin sitten se seikka, että vuosi
2005 oli poikkeuksellisen lämmin vuosi. Niin yllättävältä kuin
se ehkä kuulostaakin, yhdenkin asteen ero keskilämpötilassa
suuressa osassa vuotta vaikuttaa energian kulutukseen merkittävästi.
Muun muassa nämä kaksi seikkaa olivat johtamassa
siihen, että päästöjen määrä alitti
vuonna 2005 sen 70,6 miljoonaa tonnia, mikä oli ja on se
tavoite, mikä Suomelle on aikanaan asetettu.
No, nyt kun ollaan taas normaalimmassa kehityksessä,
pyörät pyörivät, Luojan kiitos,
ihan hyvin ja ilmastokaan ei välttämättä ilman
muuta ole niin lämmin kuin vuonna 2005, näyttää siltä,
että energian kulutus ja myöskin teollisten pyörien pyöriminen,
ennen kaikkea se, tulevat olemaan ihan toista luokkaa kuin silloin
vuonna 2005.
Niin, minulta jäi äsken vielä sanomatta,
että lisäksi vuonna 2005 vähensi myöskin
näitä päästöjä se,
että sattui olemaan edellinen talvi tuolla Norjassa ja
Ruotsissa erittäin suurivesinen. Altaat täyttyivät,
ja vuonna 2005 Suomessa käytettiin sieltä meille
tuotua sähköä, ja kun vesisähköä käytettiin
Suomessa, se tarkoitti sitä, että meillä lauhdevoimaa,
joka aiheuttaa CO2-päästöjä,
ei tarvittu niin paljon. Kaikki nämä kolme asiaa
yhteensä vaikuttivat siihen, että se päästötaso jäi
2005 poikkeuksellisen alhaiseksi.
No, sitä samaa ei välttämättä ole
nyt esimerkiksi vuonna 2006 näköpiirissä.
Päästöt lisääntyvät.
Ennuste on, että koko tällä nyt alkavalla
jaksolla päästötaso ylittää sen,
mihinkä pitää päästä, noin
18 prosentilla. Keskimäärin vuosittain 11—12,5
miljoonaa tonnia on päästövelvollisten
hankittava päästöoikeuksia tavalla taikka
toisella jostakin, ja ne mekanismit, millä tavalla jostakin se
on mahdollista tehdä, ovat tutut meille. Ne pääsääntöisesti
saavat sisällön myöskin nyt sitten tässä laissa.
Mitä tämä laki muuttaa, ja mitä tuumataan eräistä nykyisinkin
vielä voimassa olevaan lakiin liittyvistä pykälistä?
Tässä äsken ed. Tynkkynen kiinnitti erityistä huomiota
tähän huutokauppaamiseen, siihen, että Suomi
ei huutokauppaa näitä päästöoikeuksia.
Nyt kannattaa muistaa, että se, mitä direktiivi
sallii, on korkeintaan 10 prosenttia siitä jaettavasta
määrästä. Jos se on vajaa 40
miljoonaa tonnia, niin siinä ei kovin suuri määrä kaiken
kaikkinensa sitten huutokaupattavaksi tule, kun ottaa huomioon,
että Suomen päästöt tulevat
olemaan lähempänä 80:tä miljoonaa
tonnia kuin 10:tä miljoonaa tonnia. Muutama miljoona tonnia
on se teoreettinen määrä, mikä voitaisiin
huutokaupata.
No, sitten toinen asia, mikä vaikuttaa kyllä siihen,
että hallitus ei ole sille tielle lähtenyt, on
se, että suomalaiset yritykset joutuvat muutoinkin hankkimaan
ne. Ne joutuvat hankkimaan laskennallisesti sen keskimäärin äsken
sanotun määrän joka vuosi näitä päästöoikeuksia,
elikkä kyllä niille taakkaa tulee nyt muutoinkin,
näille suomalaisille yrityksille, ihan yllin kyllin. Kyllä se on
aika kunnianhimoinen se tavoite, mikä aikanaan otettiin
vuonna 1998 Suomen kannettavaksi, kun Suomi eurooppalaisessa taakanjaossa suostui
siihen, että toisin kuin Ruotsissa, joka sai päästää lisää useamman
prosentin verran, Suomessa tuo taso 2008—2012 asetettiin
sille tasolle, millä Suomen päästöjen
määrä oli vuonna 1990, kun muistetaan,
millä tasolla Suomessa päästöt
olivat vuonna 1990. Vaikka Suomessa talouden tunnusluvut vielä monet
näyttivät aika positiivista jälkeä,
niin silloin kuitenkin Suomen teollinen, tämmöinen
tuotannollinen toiminta oli jo mennyt kovaa vauhtia alaspäin
ja hömppätalous oli jo silloin nostanut voimakkaasti
päätä, pyörät, ne,
jotka tarvitsevat energiaa rajusti, eivät enää pyörineet
vuonna 1990, ja kuitenkin se taso, mille Suomen tavoitetaso 2008—2012
on asetettu, on tuo vuoden 1990 taso. Eli kyllä meillä urakkaa
on, taakankantoa. Se on nyt kannettava, sitoumukset on hoidettava,
mitkä on tehty, ja tällä järjestelmällä,
tällä järjestelyllä, nyt Suomi aikoo
tuon hommansa omalta osaltaan hoitaa.
Näistä perusteista, joita päästökaupan
toimeenpanossa sitten noudatetaan meillä Suomessa. Me tietysti
noudatamme niitä pääperiaatteita, jotka
direktiivi määrä ei vain meille vaan
kaikkialle muuallekin Euroopan unionin alueelle. Elikkä tietty
päästöhistoria kunkin päästövelvollisen kohdalla
on se, joka määrää lähtökohtaisesti
sen, mistä luvusta on kysymys silloin, kun näitä päästöoikeuksia
aletaan jakaa. Tämä päästökauppadirektiivi
antaa kansallisen mahdollisuuden meille siihen, että Suomi
omassa kansallisessa taakanjaossa priorisoi niitä asioita,
jotka kansallisesti koetaan välttämättömiksi
ja tärkeiksi priorisoida. Priorisointi tässä nyt
minun käsitteenäni tarkoittaa sitä, että hivenen
keveämmällä taakalla pääsisivät
ne päästövelvolliset, joiden onkin sekä Suomen
kansallisten intressien että ehkä tuon yhteisen
ilmastommekin kannalta syytä päästä vähän
vähemmällä, ja sitä suuremman
taakan kantavat ne toimijat, ne velvolliset, joita ehkä pitääkin — lainausmerkeissä
jos
nyt sallitte sen sanoa — rangaista vähän
enemmän.
Näistä lähtökohdista tämä laki
on kirjoitettu sille pohjalle, että tässä huomioidaan
vahvasti erityisesti suomalaisen metalliteollisuuden tarpeet. Siellä tämä jako
on kevyempi. Toiseksi kevein se on prosessiteollisuudessa, esimerkiksi metsänjalostusteollisuudessa,
puunjalostusteollisuudessa ja vastaavilla alueilla, sitten chp:ssä eli yhdistetyssä
sähkön-
ja lämmöntuotannossa. Kaikista kovin taakka tämän
lain määrittelemillä perusteilla tulee
kannettavaksi sitten nimenomaan energiasektorille yleensä ja
siellä aivan erityisesti lauhdesähkön
tuotannolle. Taakka, joka tässä sinne kannettavaksi
annetaan, on kyllä aika raskas kantaa. No, tämä on
ihan kansallinen intressi tähän tapaan priorisoida
nämä asiat, ja näistä lähtökohdista
tämä esitys on rakennettu.
Arvoisa puhemies! Näillä omilla sanoilla lyhyt
luonnehdinta siitä, mikä tässä esityksessä minun
mielestäni on olennaista, ehkä myöskin
vähän muutosta siihen, mikä tilanne oli
ja on tällä hetkellä meneillään
olevalla päästökauppakaudella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On hienoa, että ministeri
Pekkarinen on paikalla. Tosiaan, asia on tärkeä.
On hyvä muistaa sekin, että ei tämä päästökauppa
ole ekologiselta näkökulmaltaan mikään
autuaaksi tekevä asia. Muistan kyllä, miten EU
vastusti vahvasti päästökauppaa vuonna
97 Kiotossa. Yhdysvallat oli sen takana, piti ehtona mukaantulolle
Kioton sopimuksen piiriin. No, nyt on päästökauppa
sisällä, mutta Yhdysvallat ulkona Kioton sopimuksesta.
Windfall-voittojen verottaminen tai järkevä hallinnoiminen
niin, etteivät ne ole nostamassa sähkön
hintaa, oli sellainen asia, jonka kauppa- ja teollisuusministeri
varmasti on omissa kannoissaan huomioinut, ja tämä asia
olisi kyllä sellainen, johonka olisi mielenkiintoista kuulla
lisää kommentointia.
Edelleenkin, kun meillä on tämä ajatus
siitä, että ei ole mahdollisuuksia nyt edetä nopeammin
EU:ssa hiilidioksidipäästöjen hillitsemisessä,
niin tähän meidän pitäisi ehkä olla
kriittisempiä. Meillä on nyt tietysti vain kolme
kuukautta enää puheenjohtajuutta jäljellä.
Tässä vaiheessa olisi edelleenkin aiheellista
ehkä aktivoitua, tuoda esiin eri vaiheissa nimenomaan täällä jo
mainittu lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt.
Se on niin nopeasti lisääntyvä päästömuoto,
että se syö sitten ne muut positiiviset toimet
ja kompensoi kielteisellä tavalla hiilidioksiditasetta. Sen,
mitä muualla voidaan vähentää päästöjä, lentoliikenteen
lisääminen niitä sitten vastaavasti lisää.
Nämä päästövähennysten
ostoajatukset ovat tietysti ongelmallisia veronmaksajien näkökulmasta.
Ymmärrän myöskin sitten tietysti sen,
että kauppa- ja teollisuusministeriössä on
osattu ja haluttu katsoa tarkkaan eri teollisuudenaloja, prosessiteollisuuden
tarpeita jne. Tosiasia on, että meillä edelleenkin
aivan liikaa tuotetaan sähköä kivihiilellä,
ja tämä asia on saatava hoidetuksi. Päästöoikeuksien
hinta on yksi asia, mutta me voimme käyttää edelleenkin
syöttötariffia toisaalla, esimerkiksi bioenergian
ja tuulivoiman puolella, ja sillä tavalla tasata näitä asioita.
Tämä turvekysymys ja syöttötariffi
on tämän keskustelufoorumin jo kertaalleen läpäissyt,
mutta miksi ei sitten syöttötariffia muualla,
kun sitä turpeessa kerta käytetään?
Näin me voisimme vähentää myös
epäsuorasti hiilen käyttöä sähkön
tuotannossa, ja tässä mielessä tuki sille
tietysti, että lauhdevoimaloiden päästöoikeuksiin
on puututtu, niin kuin ministeri totesi.
Kaiken kaikkiaan tämä päästökauppa
on ainoastaan yksi tapa, miten asioita voi hoitaa. On paljon muita
tapoja, keinoja, hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.
Ne ovat tietysti kestävän kulutuksen tuotannon
keinoja ja sen laajan mietinnön osia, mikä on
kauppa- ja teollisuusministerillekin luovutettu.
Totean lopuksi: Ed. Tynkkynen käytti hyvän puheenvuoron
ja viittasi työllisten määrään.
Hän viittasi talouskasvun määrään
ja siihen, ettei päästökauppa ole sitä häirinnyt,
kumpaakaan. No, ei se varmaan päästökaupan
ansiotakaan toisaalta ole, mutta peikkohan tämä päästökauppa
ei voi olla. Jos me näitä peikkoasioita kasaamme tänne
ympäristöalueelle, joka on yhteiskunnan ehkä kuitenkin
kaikkein tärkein kysymys lopulta, tai planeetalle, niin
päästökauppa sen enempää kuin
liito-oravakaan ei oikein niihin sovi. Kyllä ne ongelmat
muualla ovat, jotka tämän titanicin kansituolien
hyvinvoinnin aikaansaavat. Eli laulu soi ja samppanja kuplii, vaikka
ongelmat on.
Lopetan siihen, että 9. päivä lokakuuta,
siis aivan pian, tämän vuoden luontopääoma
on syöty. Sen jälkeen eletään
sitten velaksi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Puhemies! Kun en äsken muistanut windfalliin kajota,
molemmille edellä puheenvuoronsa käyttäneille
tiedoksi: Hallituksen energia- ja ilmastoministerityöryhmä päätti
kesällä, että windfall-järjestelmä pyritään
ottamaan käyttöön, tai siis sen leikkausjärjestelmä,
anteeksi, sanon vielä selvemmin: näitten windfallien
leikkausidea toteutetaan, se leikkausjärjestelmä otetaan
käyttöön, ja että sen valmistelu,
kun se on veronluonteinen järjestely, mikä on
tarkoitus toteuttaa, siirtyy valtiovarainministeriölle.
Valtiovarainministeriöstä ei ainakaan vielä esitystä ole
tullut.
Mitä päästökauppajärjestelmään
tulee, vielä sanon: Kun Suomen puheenjohtajakaudella on kokous
marraskuussa, tarkoitus on, että agendalla on muun ohessa
tämä päästökauppajärjestelmä jo
tällä kaudella 2008—2012, siinä olevat eräät
ongelmakohdat, keskustelu niistä, voitaisiinko niitten
suhteen vielä joitakin korjauksia tehdä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pyrin hyvin lyhyeen esitykseen olematta toistamatta
sitä, mitä edustajat Tynkkynen ja Tiusanen ovat
täällä jo todenneet.
Ensinnäkin, aikaamme kuuluu se, että ollaan rehellisiä ansiottomista
arvonnousuista, ja valmistautumisessa tämän hallituksen
esityksen lähetekeskusteluun on ollut tarjolla vihreille
ansiotonta arvonnousua. Tupailtojen herkkupaloja on kertoa nykyisellään — minä uskon,
että arvoisa ministeri ei näin tee, mutta moni
hänen puoluetoverinsa tekee — kuinka vihreät
ovat keksineet päästökauppajärjestelmän.
Tämä olisi tietysti imartelevaa ollessaan totta,
mutta valitettavasti se on legenda. Nimittäin tämä lähde
on tullut jo tässä keskustelussa peitetysti esille.
Tämän järjestelmän keksivät Suurten järvien
alueen teollisuuspomot, ja ongelmana heidän maailmassaan
olivat rikkidioksidipäästöt, jotka siellä olivat
todella järisyttävät, ja piti jollakin
tavalla raikulimarkkinataloudessa löytää konsti
niin, että ei nyt sentään tuhota näitä voimakkaan
teollisuuden, raskaan teollisuuden, alueita, niitten luontoa ja
itse sitä teollisuutta, ja sitten keksittiin päästökauppajärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Nyt vaan on niin, kuten ministeri Pekkarinen
on monta kertaa julkisuudessakin todennut, että parempaa
järjestelmää ei markkinatalouteen ole
kerta kaikkiaan keksitty. Tässähän on
semmoinen pelko ollut, että kun ei ole keksitty, niin keksitään
sellainen menettelytapa, että luovutaan tästä ilmastokisasta
kokonaan, ei pyritäkään päästöjä vähentämään
hiilidioksidipuolella elikkä tyydytään
siihen, että kun nyt on markkinatalous, niin sitten siitä seuraa kreationistinen
tulevaisuus, elikkä Herra ottaa meidät täältä maapallolta
pois, kun luonnonvarat on loppuun käytetty. Tätä ajattelukantaahan
George W. Bush edustaa, ja sitä edusti aivan erikoisesti
presidentti Reagan Yhdysvalloissa presidenttinä toimiessaan.
Siis ollaan siinä tilanteessa, että jos mietitään tämän
lyhyen päästökauppahistorian merkityksiä,
niin hyvin merkittävää itse asiassa ja äärimmäisen
merkityksellistä tässä tilanteessa on
se, että tämä hallituksen esitys on tullut
eduskuntaan, mikä tarkoittaa sitä, että 2008—2012
on olemassa, kun näin tehdään kuin hallitus
esittää, jatko varsinaisena päästökauppajärjestelmänä, elikkä se
on mielestäni siis yksi hyvin merkittävä askel
ja tulos, ja samalla linjalla ollaan Euroopan unionissa muutoinkin.
Tämä on siis minusta hyvin merkityksellinen asia.
Sitä ei vaan helposti huomaa tämän keskustelun
tiimellyksessä.
Toinen asia on se, että niin kuin ed. Tynkkynen aivan
oivasti kuvasi, mitään niistä kauhukohtaloista,
joita eräät tahot lähinnä tämän
poliittisen kentän oikealta reunalta maalailivat, ei ole toteutunut
eikä toteutumassa, elikkä siis toisin sanoen markkinatalous
on pärjännyt yhdysvaltalaisena keksintönä vallan
hyvin sekä päästökauppapuolella
että markkinatalous itseään jatkaen, elikkä tässä suhteessa
asiat ovat hallinnassa.
Nyt vaan on kysymys siitä, että järjestelmää pitäisi mielestäni kehittää, ja siinä
nyt
tullaan sellaiseen asiaan, jossa olemme arvoisan ministerin kanssa
pikkusen eri mieltä, elikkä toisin sanoen minä olisin
lähtenyt nyt, jos se olisi ollut hallituksessa poliittisesti
mahdollista, sille tielle, että sitä 10:tä prosenttia
olisi ruvettu käyttämään siellä huutokauppapuolella.
Ministeri kuvasi, että kysymys on muutamista miljoonista
hiilidioksiditonneista. Niin varmaan on, mutta siitä huolimatta
järjestelmän menetelmätestinä olisin lähtenyt
sitä yrittämään väen
väkisin vängäten mukaan tähän
operaatioon, niin että tämmöinen testimahdollisuus
todellisuudessa olisi ollut olemassa. No, sitä ei nyt sitten
ole, ja siihen on tyytyminen.
Sitten, mikä koskee windfall-voittojen leikkauksia,
niin minusta on hyvä, että kesällä hallitus sen
päätöksen teki. Toivottavasti sieltä valtiovarainministeriöstä tulee
sitä koskeva järjellinen esitys. Tämä liittyy
tähän äsken mainittuun asiaan. Koska
sitä 10:tä prosenttia ei nyt aiota käyttää,
niin on äärimmäisen tärkeää,
että se jokin osa liikkuu ja että se jokin osa,
joka liikkuu, on nimenomaan silloin tämä windfall-voittojen
leikkaus ja toivottavasti sellaisena, että se toimii.
Ja, arvoisa puhemies, mitä tästä taas
sitten seuraa? Siitä tietysti seuraa, että nyt
sitten se seuraava vaihe on ilman muuta se, että nyt ruvetaan niitä uusiutuvien
energialähteitten järjestelmiä kehittämään
rajuimman jälkeen. Minä toivon hartaasti, että tämän
prosessin, jonka ministeri Pekkarinen käynnisti selvityshenkilöpuolella,
oikea lopputulos olisi olemassa se, että seuraavaa hallitusohjelmaa
varten tehdään erittäin raju uusiutuvien
energialähteitten käyttöjärjestelmä, koska
nyt oikeat selvitykset osoittavat, että meillä on
siellä erinomaiset mahdollisuudet tarjolla, ja mikä hienointa,
siellä se tekniikka on meikäläistä teknologiaa,
meikäläistä valmistusta, elikkä siinä on
myöskin todellinen markkinataloudellinen paukku tarjolla
tulevalle hallitukselle.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on jo tullut
todettua, ihmisen toiminnasta johtuva ilmastonmuutos on ihmiskunnan
lyhyen historiansa aikana kohtaamista haasteista suurin. Ilmaston
lämpeneminen aiheuttaa jo nyt mittavia vahinkoja ihmisille
ja ympäristölle. Tällä vuosisadalla
vahinkojen määrä moninkertaistuu. Hinta,
jonka me ja erityisesti meitä seuraavat sukupolvet joutuvat maksamaan, kasvaa sitä
suuremmaksi, mitä pidempään viivyttelemme ilmastopäästöjen
radikaalia leikkaamista. Ilmastonsuojelun ei kuitenkaan tarvitse
tulla kalliiksi tai heikentää hyvinvointiamme,
ainakaan jos sitä verrataan ilmastonsuojelun laiminlyönnistä aiheutuviin
taloudellisiin kustannuksiin ja hyvinvoinnin laskuun. Ilmaston
lämpenemisen rajoittamisesta koituvat inhimilliset ja taloudelliset
hyödyt ylittävät kustannukset jo nykyisellä teknologialla.
Ilmastonsuojelu on taloudellisen hyvinvoinnin ehto, ei sen uhka.
EU valitsi päästökaupan ilmastopolitiikassa välineeksi,
kun yhteistä tahtoa muihin toimenpiteisiin, esimerkiksi
energiaveroihin, ei yksinkertaisesti löytynyt. Toki rehellisyyden
nimessä on myönnettävä, että päästökaupassa
on ongelmansa, suuriakin ongelmia, mutta tumput suorassa seisominen
ilmastonmuutoksen ja kasvavien päästöjen
edessä ei ole vaihtoehto. Parempaa työkalua ilmastonmuutoksen
torjumiseksi ei vaan ole tällä hetkellä käytettävissä,
eikä aikaa uuden, paremman järjestelmän
luomiseen ole enää jäljellä.
Tämän kanssa on elettävä, mutta tätä voi
kehittää.
EU:n päästökauppa on kaikkien aikojen
merkittävin ilmastonsuojelun työkalu ja tärkein
väline Kioton tavoitteiden toteuttamisessa. Kauppa luo
ensimmäistä kertaa ilmastopäästöille
hinnan, mikä kannustaa vähentämään
niitä, siis ainakin teoriassa, mutta ei Suomessa. Onneksi
sentään muualla maailmassa ollaan seuraamassa
EU:n esimerkkiä päästörajoituksista.
Kolme viikkoa sitten maailman kuudenneksi suurin talousalue, Kalifornian
osavaltio, sääti lain, jonka tavoitteena on leikata
kasvihuonekaasujen päästöjä 25 prosentilla
vuoteen 2020 mennessä — 25 prosentilla runsaassa
kymmenessä vuodessa. Koskahan Suomessa uskalletaan turvautua
yhtä radikaaliin suunnitelmatalouteen kuin Kaliforniassa?
(Min. Pekkarinen: Ne tuottavat 2,5 kertaa niin paljon kuin Eurooppa
yhdessä!)
Päästöoikeuksien huutokauppa pitäisikin
ehdottomasti ottaa mukaan päätettäessä jakoperusteista
päästökauppakaudelle 2008—2012.
Vihreiden mielestä mahdollisimman suuri osa päästöoikeuksista,
siis ne surullisen kuuluisat 10 prosenttia, ja lopulta kaikki, on
huutokaupattava. Vasta silloin energiasyöpön teollisuuden päästöille
löydetään oikea hinta ja vasta silloin teollisuus
myös maksaa näistä päästöistä sen oikean
hinnan. Päästökauppadirektiivi sallii huutokaupan,
jossa kaupataan 10 prosenttia oikeuksista eniten tarjoavalle. Päästöoikeuksien huutokauppa
tulisikin mahdollisimman pian toteuttaa edes näissä komission
sallimissa rajoissa.
Hallitus jakaa kaikki päästöoikeuskiintiöt
tupruttelijoille ilmaiseksi. Tätä minun on hyvin
vaikea ymmärtää. Sen sijaan huutokaupan
tuloilla voitaisiin rahoittaa päästökaupan
aiheuttamia kustannuksia ja muita päästöjen
vähentämiseen tähtääviä toimia.
Tätä mahdollisuutta hallitus ei kuitenkaan halua
käyttää, vaikka ohjausvaikutus olisi
täysin päinvastainen kuin nyt. Hallitus suorastaan
kannustaa teollisuutta jatkamaan ilmastomme tuhoamista. Suomen ratkaisu
jakaa kaikki päästöoikeuskiintiöt
ilmaiseksi jättää komission suositukset
huomiotta ja palkitsee aikaisemmasta saastuttamisesta. Toimivia
kannustimia päästöjen rajoittamiseksi
tämä ratkaisu ei tarjoa. Onko energiateollisuuden
liikevaihdon jatkuva kasvattaminen todellakin hallituksen ensisijainen
tavoite? Lyhyen tähtäimen kansallinen etu ei saa
ajaa koko maailman pitkän tähtäimen etujen edelle.
Kuten täällä on jo monessakin edellisessä puheenvuorossa
todettu, päästökauppa synnyttää joillekin
sähköntuottajille ylimääräisiä voittoja, niin
sanottuja windfall-voittoja. Edes näitä voittoja
saavien yhtiöiden pitäisi joutua itse rahoittamaan
muussa toiminnassaan käyttämänsä päästöoikeudet.
Hallituksen esityksessä päästöoikeudet
jaettaisiin maksutta. Jakoperusteena olisi edelleen pääsääntöisesti
laitosten päästöhistoria. Jotta saastuttaja
maksaa -periaate voisi toteutua EU:n jäsenmaissa
tasapuolisesti, ei päästöoikeuksien jako
voi tulevaisuudessa perustua historiallisiin päästöihin.
Erityisen vastenmielinen on viime aikoina esiin nostettu ajatus
ostaa saastuttajille vielä lisää päästöoikeuksia
kiintiön päälle veronmaksajien rahoilla.
Arvoisa puhemies! Suomen ilmastopolitiikka on ristiriidassa
Kioton tavoitteiden kanssa ja kiihdyttää kasvihuoneilmiötä.
En voi kuin ihmetellä, eikö arvoisilla ministereillä ja
hallituspuolueiden edustajilla ole lainkaan sellaisia lapsia ja lapsenlapsia,
joiden tulevaisuudesta he oikeasti välittävät.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Suomen energiapolitiikka on sellaista kuin nyt tämä aikaisempi
ylijohtaja Purasjoki on omalla työllään osoittanut,
eli kuudes ydinvoimala lisää energiaa ja sitten
näitä vesivoiman rakentamisia, Fortumin pilkkomisia
jne. Siis julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ministeri, joka
nyt on hienosti paikalla, on ollut vähän äimistynyt
näistä esityksistä ja onko Purasjoki
itsekin ollut. Joka tapauksessa tämä on meidän
energiapolitiikkaamme, ja samalla sitten lasketaan kahden, aina
puhutaan ydinvoimayksiköistä, onko ne yksiköt
nykyään 1 000 megawattia, 1 600
megawattia vai 400 megawattia, mutta kuitenkin satojen megawattien lisäsähköntarve
vuoteen 2012 taikka vuoteen 2020 mennessä, siis on tällaisia
lisäsähköntarveajatuksia.
Sitten se toinen puoli kolikkoa, joka ei näy — niin
kuin Kuun toinen puoli, se pysyy pimeänä — on
tämä kysymys siitä, miten me todella
vähennämme, aidosti vähennämme,
hiilidioksidipäästöjä. Suomen
tämä 0 prosenttia, vuoden 90 taso siis, vertautuu
siten, että esimerkiksi Itävallalla on -13, Belgialla
on -7,5, Tanskalla -21 prosenttia Kioto-kaudella vuoteen 90 nähden,
Saksalla -21, kaiken kaikkiaan EU:lla -8, joten me emme ole mitenkään
kovassa paikassa tässä asiassa verrattuna Euroopan
unioniin. Kuplan sisällä oleminen on Suomelle
oikeastaan hyvin helpottava tilanne.
Mutta kun tämä Kioto tietenkään
ei riitä. Globaalisti se on tosiasiassa tällä hetkellä ehkä jossakin
alle 4 prosentin, mitä Kioton sopimus sitten merkitsee
kaiken kaikkiaan sopimuskaudella 2008—2012 nimenomaan kasvihuonekaasujen vähenemää
vuoteen
90 nähden. Siinä on moni asia vaikuttanut jo tämän
prosessin aikana, muun muassa lisänielut. Mutta pitäisi
päästä 20 prosenttiin hiilidioksidipäästöjen
vähenemässä ehkä jo 2020, 30—40
prosenttiin siinä vuoden 2030 kohdalla jne. Siis todella
voimakasta, oleellista vähenemää. Tämä on
se ongelma, tähän ei panosteta, tästä ei
puhuta, tästä vaietaan ja ollaan niin kuin ei
ongelmaa olisikaan. Ongelmat tulevat kuitenkin sisään
ikkunoista ja ovenraoista. Nämä ilmaston ääri-ilmiöt
ovat ehkä se tyypillisin tapa.
Mutta kaiken kaikkiaan sen vuoksi olisi näistäkin
todella hyvä keskustella. Meillä oli siihen jonkunlainen
tilaisuus silloin, kun oli käsittelyssä energia-
ja ilmastostrategia. Silloin todettiin sen strategian heikkoudet,
mutta nämä asiat joudutaan toteamaan myös
muulloin. Hallituksen heikkous tällä alueella
on todella silmiinpistävää. Lisää kunnianhimoa
kyllä tässä tarvitaan ja myöskin käytännön toimia ministereiltä,
ja erityisesti vastuussa on kauppa- ja teollisuusministerin lisäksi
tai ohella ennen muuta tietysti pääministeri.
Ed. Seppo Lahtela merkitään
läsnä olevaksi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen valitettavasti poistui
juuri, kun olin aikeissa häntä kehua. Ajattelin
tuoda esiin sen, että nyt tässä päästökauppalaissa
esiin tuodut jakoperusteet päästökauppasektorin
sisällä ovat ihan oikean suuntaiset. On oikein,
että prosessiteollisuutta kohdellaan helläkätisemmin kuin
vaikka lauhdesähkön tuotantoa, ja siinä mielessä hallitus
on aivan oikeilla linjoilla.Olisin toivonut vielä ministeri
Pekkariselta vastausta kysymykseen päästöoikeuksien
määrän lisäämisestä verrattuna
hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan. Mikä on se
hallituksen ajattelu tämän linjan takana, ja miten
mahdollisesti Olkiluoto kolmosen viivästyminen siihen liittyy?
Ed. Kasvi perusteli hyvin, minkä takia päästöoikeuksien
huutokauppa tulisi ottaa käyttöön myös
Suomessa. Jäin miettimään sitä,
että jos täysimittaiseen huutokauppaan ei Suomessa
olla valmiita menemään, niin voisiko harkita sitä,
että huutokauppaa sovellettaisiin vain päästökauppasektorin
sisällä valituilla osa-alueilla, kuten vaikka
tässä lauhdesähkön tuotannossa.
En tiedä, onko ministeriössä tätä mietitty
ja mahdollistaisiko direktiivi tällaisen käytännön.
Ministeri vähän tuossa vähätteli
sitä, että jos 10 prosenttia päästöoikeuksista
huutokaupataan, niin sehän on vain 4 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.
Mutta jos ajatellaan, että sen yhden hiilidioksiditonnin
arvo on 15 euroa, niin siitä tulee jo 60 miljoonaa euroa,
ja se on tuplasti sen verran, mitä Suomessa käytetään
investointitukiin uusiutuvien energianlähteiden edistämiseen.
Voisiko tästä huutokaupasta saada tavan rahoittaa
vaikka nyt siten tällaista uutta, uusiutuvia energianlähteitä edistävää valtionyhtiötä,
jota Purasjoki muun muassa omassa selvitystyössään
on vähän pohdiskellut?
Keskustelu päättyy.