10) Hallituksen esitys laeiksi valtionavustuksesta yritystoiminnan
kehittämiseksi ja yritystoiminnan tukemisesta annetun lain 41 §:n
muuttamisesta
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Yritystukilain uudistus on nyt kysymyksessä.
Ohjelmakausi EU:n alue- ja rakennepolitiikassa on päättymässä.
Uuden kauden alku tuo jo sinänsä joitakin tarkistustarpeita
tällä hetkellä vielä voimassa
oleviin lakeihin, tämän lisäksi omat
kansalliset tarpeet myöskin antavat aiheen joihinkin tarkistuksiin.
Tämän lakiesityksen tärkeimmät
muutokset voimassa olevaan voisi oikeastaan pelkistää muutamaan
asiaan, jotka hyvin pintapuolisesti tässä esittelen.
Ensimmäinen näistä on investointituen
ja kehittämistuen yhdistäminen pk-yritysten kehittämisavustuksiksi.
Idea tässä on se, että monta kertaa yrityksillä,
pk-yrityksillä, se hanke, jolla ponnistetaan eteenpäin,
sisältää investointihankkeen, jotain
muuta sellaista yrityksen kehittämiseen liittyvää toimintaa,
joko bisnesosaamiseen liittyvää, markkinointiin
liittyvää, henkilöstön kouluttautumiseen
liittyvää ja vastaavaa, joille yhteiseksi käsitteeksi
hyvin voi sopia tällainen kehittämishanke. Tässä ajatus
on nyt sitten, että yritys tällaisessa tilanteessa,
jossa sillä on sekä näitä kehittämistarpeita
että investointitarpeita, jättää yhden
hakemuksen, erittelee nämä erilaiset tarpeet,
mihin julkisen vallan mukaantuloa tarvitaan, ja sitten tämän
lain perusteilla julkinen valta, valtio, voi näitä yritystukia
tällaiselle yritykselle myöntää.
Tämä antaa joustoa, tämä tekee
tuen käytön tarkoituksenmukaisemmaksi kuin tällä hetkellä ja
on saanut myöskin erittäin hyvän vastaanoton
siinä valmistelutyössä eri osapuolilta
niitten kannalta, joille tämä on tärkeä asia.
Toinen näkökulma, jonka tähän
samaan tukimuotoon liittyen haluan tästä tuoda
esille, on se, että tämä yritysten kehittämisavustus
pitää sisällään myöskin
mahdollisuuden juuri sillä avustusmuodolla auttaa aloittavia
yrityksiä alkuun. Monta kertaa juuri aloittavalla yrityksellä se
julkisen vallan mukaantulon tarve voi olla toki investointilähtöinen,
mutta siinä voi olla monta kertaa myös muuta tällaista
yrityksen aloittamiseen liittyvää korkeata kynnystä,
jonka kynnyksen madaltamisessa tämä kehittämisavustus
voi auttaa. Tarkoitus on, että juuri näin myös
voitaisiin menetellä, että kehittämisavustusta
myös näitten aloittavien yritysten erilaisiin
tarpeisiin voitaisiin käyttää.
Tämä lakiesitys pitää sisällään
tarkennetun työnjaon, en käy tarkemmin sitä esittelemään
nyt sitten, KTM:n ja MMM:n kesken, nimenomaan koskien mikroyrityksiä,
sellaisia, jotka toimivat maatilatalouteen liittyvissä erilaisissa
yritystoiminnan muodoissa.
Edelleen haluan kiinnittää huomiota siihen, että tämä lakiesitys
tuo nyt hyvin selväsanaisesti, eksplisiittisesti, erilaiset
palvelut, melkein kaikki, ei kaikki mutta monet palvelut, myös näitten äsken
sanottujen yritystukijärjestelyjen piiriin. Tämä on
nähty tarpeelliseksi monista eri syistä, kuitenkin
niin, että investointitukea kehittämistuen lisäksi
on rajattu niin, että kuluttajille palveluja tuottavat
yritykset, rakennusliiketoiminta, vähittäiskauppa
ja kuljetusliike voivat olla investointituen piirissä ainoastaan,
kun kyse on alueen elinkeinorakenteen kehittämisen kannalta
erityisen tärkeästä pienen yrityksen
investoinnista. Siis joissakin tapauksissa se voi tulla kysymykseen
myöskin noilla äsken sanotuilla palvelualoilla,
tuo investointituki tai kehittämisavustus, mutta pääsääntö on
se, että ehdottomasti ei, vaan äsken kerrotuin
rajauksin joissakin hyvin detaljoiduissa tapauksissa siellä voidaan
nimenomaan pienille yrityksille, noissa oloissa toimiville pienille
yrityksille, myöskin tukea myöntää.
Ensimmäisen kerran myös nyt sitten lakisääteisesti
sosiaali- ja terveyspalvelut periaatteessa tulevat näiden
tukien piiriin. Ne tulevat samalle viivalle muiden toimialojen yritysten
kanssa. Kilpailunäkökohdille kuitenkin annettaisiin
tämän lakiesityksen mukaan merkittävä paino
päätettäessä rahoituksen myöntämisestä näiden
toimialojen yrityksille. Muun muassa kilpailusyistä rahoituksen
suuntaaminen näille aloille ei välttämättä aina
ole perusteltua, ja se tulee tehdä varmasti sitten hyvin
suurta harkintaa käyttäen.
Kuntainvestoinnit ovat monella kehitysalueen paikkakunnalla
tärkeä tapa houkutella, edesauttaa, rohkaista
yrityksiä tulemaan toimimaan oman kunnan alueella. Edelleenkin
investointitukea voidaan tuon avustuksen muodossa myöntää näitten
kuntien hallien ja muiden vastaavien toimitilojen rakentamista varten.
Tämä hallihankkeeseen myönnetty investointituki
ei saa kuitenkaan siirtyä tiloihin sijoittuvalle yritykselle
annetun vuokran muodossa, koska tällöin olisi
kyse ei-sallitun toimintatuen maksamisesta yrityksille. Tämä on
EU-säädöksistä suoraan johtuva
seuraamus. Tuki voi siirtyä ainoastaan, jos yritys ostaa
toimitilat, mikä monta kertaa näihin hankkeisiin
liittyykin: tehdään sopimus siinä vaiheessa, kun
vuokrasopimus tehdään, että yrityksillä on mahdollisuus
jossakin vaiheessa lunastaa tämä tila omakseen,
ja tämä mahdollisuus nyt myös tässä laissa
selvästi sanotaan.
Kuitenkin uuden lain rajoitus voimassa olevaan lainsäädäntöön
verrattuna koskien näitä kuntahalleja ja muita
toimitilakysymyksiä, selvä rajoite nykyiseen tilanteeseen
verrattuna, on se, että suuren yrityksen kyseessä ollen
ei kunnan toimitilahankkeeseen voida näitä yritystukia myöntää.
Siis jos on suuri yritys jossakin kunnassa, tulollansa johonkin
kuntaan, ja kunta aikoo rakentaa sille tällaisen hallin
tai muun vastaavan toimitilan, niin tähän tämän
tyyppiseen hankkeeseen, suurelle yritykselle tarjottavaan halliin,
ei sitten näitä avustuksia voitaisi myöntää.
Arvoisa puhemies! Muutamia muitakin muutoksia, aika montakin,
merkitykseltään ehkä vähän
pienempiä, tämä lakiesitys pitää sisällään. Ylipäänsä tällä hallinnoidaan
noin 125 miljoonan euron suuruisia yritystukia vuosittain.
Arvoisa puhemies! Äänikin jo pettää,
niin kuin on helppo kuulla.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva laki
valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi on mielestäni
ihan tervetullut uudistus, jolla avustusjärjestelmää yksinkertaistetaan
ja tehostetaan, aivan niin kuin täällä ministeri
Pekkarinen esittelypuheenvuorossaan meille kertoi.
Tunnettu tosiasia on, että menneinä vuosina yrittäjät ovat joutuneet jo alkutaipaleellaan
selviytymään
erittäin monimutkaisen byrokratian viidakossa. Yrittäjää saattoi
taannoin alkutaipaleella ja investointivaiheessa kontrolloida peräti
liki parikymmentä erilaista tarkastajaa. Koska yrityksen
alkutaival on muutoinkin usein hankalaa yrittäjän
kannalta, niin ei ole mitenkään ihme, että tästä syystä ja
edellä mainituista syistä johtuen on yrityksiä jäänyt
jopa perustamatta. Keskeisiä työllistäjiä maassamme
ovat valtio, kunnat ja elinkeinoelämä. Valtio
ei pysty sanottavasti lisäämään
työvoimaansa. Samanlainen tilanne on myös kunnilla.
Jäljelle työllistäjinä vaikean
työttömyystilanteen pelastajina jäävät
siten yrittäjät. Aivan erityinen vastuu lankeaa
pienelle ja keskisuurelle yritystoiminnalle. Jokaista itsensä työllistävää ihmistä
tulee
arvostaa ja tarvittaessa myöskin avustaa ja tukea.
Edellä esitetyistä syistä johtuen
pidän hyvänä sitä, että tällä lakiehdotuksella
pyritään edistämään
nimenomaan taloudellista kasvua, parantamaan työllisyyttä ja
yritysten kilpailukykyä. Näihin tavoitteisiin
pyritään myöntämällä avustuksia
erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten kasvua, kehittämistä ja
perustamista edistäviin hankkeisiin. Lakiehdotuksessa on
hyvin selkeästi sanottu, että yrityksen kehittämisavustusta myönnetään
vain pienille ja keskisuurille yrityksille. Minusta se linja on
oikea. Pienillä yrityksillä on varsinkin alkuvaiheessa
usein pääomapulaa, ja tällainen kehittämisavustus
on aivan paikallaan ja saattaa olla erinomainen porkkana tuon yrityksen
alkutaipaleella. Hyvin alkuun päässyt kannattava
yritys on usein kasvanut merkittäväksi työllistäjäksi
paikkakunnalla. Tästä meillä on paljon
hyviä esimerkkejä, ja koska työttömiä on
edelleen yli 300 000, on toivottavaa, että esillä olevalla
lailla myös tätä keskeistä ongelmaa
voidaan pienentää.
Lakiehdotuksen mukaan kehittämisavustusta voidaan myöntää myös
kunnille, aivan kuten ministeri Pekkarinen kertoi, investointeihin,
joissa rakennetaan toimitiloja pienille ja keskisuurille yrityksille.
On hyvin toivottavaa, että kunnat käyttävät
tätä mahdollisuutta oman elinkeinopolitiikkansa
yhtenä kehittämiskeinona. Vastaavaa mahdollisuutta
kunnat käyttivät jo vuosikymmeniä sitten
70-luvulla, kun ne saivat kauppa- ja teollisuusministeriöltä avustusta
työttömyyden lieventämiseksi 20 prosenttia
investoinneista ja tuo avustus piti siirtää yrityksen
hyväksi vuokraa laskettaessa. Toisin sanoen vuokra saatiin
siten pienemmäksi alkavalle yrittäjälle,
kun tämä avustus siitä pääomasta
ensinnä laskettiin pois ja sitten jäljelle jäävästä summasta
vuokra.
Se, mitä ministeri Pekkarinen lopuksi äsken tuossa
meitä informoi EU:n säännöksistä johtuen,
on tavallaan pieni pettymys, että näin ei enää voida
tehdä, koska se edesauttaisi nimenomaan pienten yritysten
käynnistämistä ja toiminnan alkutaivalta.
Tiedän ja tunnen nimittäin yrityksiä vieläkin,
jotka silloin 70-luvulla pienen avustuksen turvin, kunnan, kaupungin
aktiivisuuden turvin, käynnistivät toimintansa
ja ovat tänäkin päivänä elinkelpoisia
ja huomattavasti suurempia kuin silloin 30 vuotta sitten.
Sen vuoksi toivon, arvoisa puhemies, että esillä olevan
lakiehdotuksen mukaan saadaan kuitenkin vastaavia tuloksia. Kuten
kaikki tiedämme, meneillään on suuri
kuntauudistus, josta me eilen keskustelimme, ja toivon, että kunnat
käyttävät tämän lain
suomia mahdollisuuksia mahdollisimman paljon hyväkseen
ja antavat siten tukensa pienille ja keskisuurille yrittäjille.
Vastaavasti hallitukselle esitän toivomuksen, että on sitten
riittävästi tämän lain mukaisia
määrärahoja tulevissa talousarvioissa.
Sain ministeri Pekkariselta informaatiota tuossa istunnon aikana, että ainakin
toistaiseksi nuo summat ovat suhteellisen suuria, yhteensä EU-tukien
kanssa noin 125 miljoonan luokkaa.
Toivon, että valtiovallan osalta siis määrärahaa
on tarpeeksi ja kunnilla riittää aktiivisuutta tämän
toiminnan hyväksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt puheenvuoro hyvään
lakiehdotukseen liittyen, ja yritän nyt kerätä kasaan
vähän sitä, mitä tässä viime
kesäkuusta lähtien tähän hetkeen
on saatu aikaiseksi ja läpi. Nimittäin maatalouspoliittinen
selonteko saatiin mietintövaiheeseen kesäkuussa,
ja sehän merkitsi käytännössä sitä,
että ylituotannosta ei oikeastaan Suomessa tarvitse sen
hetken jälkeen puhua laisinkaan. Tähän
liittyy yhtenä pikanttina yksityiskohtana se energiatuotanto-osuus,
joka pitää tästä eduskunnan
yksimielisesti hyväksymästä tavoitteesta huolen.
Siinä on bioetanolin tuotanto, ja minä jo silloin
kyselin, onko tämän suhteen tulossa ehdotuksia,
ja nyt tässä on. Tässä maatalouspuolen markkinoinnin
jalostuksen puolella on semmoinen juttu, että siellä sanotaan
eitä, mutta yksi poikkeus, merkittävä poikkeus
on, ja se on bioetanolin tuotanto. Tässä on nyt
niin, että myöskin "liikennekäyttöön
tarkoitetun bioetanolin tuotantoon liittyviin investointeihin lähinnä silloin,
kun kyseessä olisi merkittävä teollinen
investointi", voitaisiin KTM:n puolelta myöntää tukea
ja sitten pienemmät puolet hoitaa maatalouden tukijärjestelmän
puitteissa. Elikkä nyt siis ollaan vastaamassa tähän
aivan keskeiseen haasteeseen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki lait, joilla tuetaan yritystoiminnan
kehittämistä, ovat mielestäni hyvin tervetulleita.
Itse kannan huolta hoito- ja hoivayrittäjyydestä. Meillä olisi
todella sille tarvetta, mutta ei tahdo olla rohkeutta lähteä yrittäjäksi
hoito- ja hoiva-alalle. Niitä tullaan tarvitsemaan entistä enemmän
tulevaisuudessa, ja näkisin, että hoito- ja hoivapalvelut
olisivat meillä myös eräänlainen vientituote.
Meillä on valtavan hyvää osaamista, mutta
toivoisin, että rohkaistuttaisiin. Totta kai siinä tarvitaan
sitä liiketoimintaosaamista, jota tietenkin koulutuksen
aikana ja koulutuksen avulla saadaan hoito- ja hoiva-alan henkilöille, mutta
kyllä tarvitaan yhteiskunnan tukea siihen, että rohkaistutaan
ottamaan se askel.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi
eli varsin tärkeä lakiesitys siltä osin,
että meillä tässä maassa tarvitaan
elinkeinotoimintaa, yritystoimintaa, ja silloin, kun sitä luodaan,
sillä pitää olla hyvät lähtökohdat,
jotta se tässä varsin raa’aksi muuttuneessa
markkinataloudessa pärjää. Suomi kaiken
kaikkiaan sijaitsee täällä Euroopan laidalla
ja suurten maailman keskusten suhteen kaukana. Toisaalta täällä Suomessa
on laajoja alueita, joissa yritystoiminnan edellytykset ovat heikommat
kuin näillä rintamailla, ja siksi tarvitaan edelleen
tätä valtion aluepolitiikkaa ja sen keinoja, jotta
työtä, yritystoimintaa ja elinmahdollisuuksia
olisi kaikkialla maassa mahdollisimman tasapuolisin lähtökohdin.
Sijaintihan on yritykselle joko etu tai kilpailuhaitta, ja nimenomaan
tätä kilpailuhaittaa pienentämään
on luotu meillä jo 60-luvulla aluepolitiikka, joka oli
silloin ihan suhteellisen tuloksellista ja merkitsi sitä,
että myös maaseudulla ja maakunnissa syntyi työpaikkoja
eikä tarvinnut ihmisten lähteä synnyinseuduiltaan
ja juuriltaan pois, niin kuin tänä päivänä valitettavan
paljon tapahtuu. Luonnollista tietä uudet työpaikat
ja yritykset syntyvät näinä aikoina tänne
Ruuhka-Suomeen ja muutamaan kasvukeskukseen muualla maassa, ja laajat
alueet menettävät työpaikkoja, yritystoimintaa,
ja sukupolvenvaihdosten ja muiden lopettamiseen johtavien ongelmien
takia työpaikkoja menetetään. Nyt sitten
muuttoavustuksella jopa edesauttaa hallitus ihmisten siirtymistä,
nuorten työikäisten ihmisten siirtymistä, pois
tuolta maakunnista tänne Ruuhka-Suomeen, ja se on valitettavaa.
Toinen tie on se, että meillä olisi todella tehokasta
ja määrätietoista alue- ja rakennepolitiikkaa,
jolla pyrittäisiin tuomaan työtä ihmisten
luo eikä repimään ihmisiä juuriltaan
ja siirtämään ja houkuttelemaan heitä työn
luo sinne, missä sitten asumisen kustannukset, liikenteen
kustannukset ja muut ovat kohtuuttoman suuret ja jatkuvasti voimakkaassa kasvussa.
Meillä on hankala tilanne tässä maassa.
Valitettavasti nykyisenkään hallituksen aikana
tilanne ei ole parantunut lainkaan, vaan päinvastoin on
mennyt monella tavalla taaksepäin. Maaseutu on autioitunut
hurjaa vauhtia, työpaikat vähenevät,
ja myös palvelut sen myötä vähenevät,
ja nyt vielä valtio, hallitus, näitä valtion
paikallishallinnon palvelujakin ajaa alas maaseudun seutukunnissa
ja sitä kautta vain kiihdyttää tätä kehitystä. Suuri
vaara on, että myös tämä eilen
esillä ollut kuntauudistusajattelu johtaa siihen, että maaseudun
alasajo kiihtyy entisestään, ja pian se on sitten
tiensä päässä, kun siellä ei
ole enää jäljellä kuin eläkeläiset.
Arvoisa puhemies! Tämä laki on siis varsin tärkeä.
Suurin ongelma ehkä on siinä, että ei
ole näitten avustusten hakijoita laajoilla alueilla enää.
Usko yrittämiseen niillä alueilla, missä tarvitaan
tätä erityistä tukea, on hiipunut, ja
tässä mielessä tilanne on mennyt huonompaan
suuntaan. Mutta jos vielä pystytään tästä kaikesta
negatiivisesta kehityksestä huolimatta katsomaan tulevaisuuteen
ja uskomaan siihen myös maakunnissa, joita kaltoin on kohdeltu,
niin silloin tarvitaan tällaista lainsäädäntöä,
sen uudistamista, ja tässä on mielestäni
kyllä kohtalaisen hyvin onnistuttu tässä esityksessä,
että nyt kahdella avustusmuodolla, yrityksen kehittämisavustuksella
ja yritysten toimintaympäristön kehittämisavustuksella,
yritetään yritystoimintaa edistää. Täällä puhutaan
kyllä korkeatasoisista yrityksistä. Toivottavasti
kaikki suomalaiset yritykset ovat korkeatasoisia jo ja siinä mielessä täyttävät tämän
lain kriteerit avustusten saamiseksi, mutta ihan niitä tavallisia
yrityksiäkin edelleen tarvitaan.
Arvoisa puhemies! EU määrää meidän
nämä kansallisetkin tukiasiat varsin ahtaasti,
niin että meillä ei omaa harkintavaltaa juurikaan
ole. Vaikka käytämme Suomen kansan omia verovaroja,
niin Bryssel määrää kuitenkin
niille tiukat ehdot, ja se näkyy tästäkin
laista.
Erityisesti se kysymys, johon ministeri Pekkarinen äsken
viittasi, on mielenkiintoinen. Nykyisen lain, yritystoiminnan kehittämisestä annetun
lain,
8 § säätelee samaa asiaa kuin tämän
esityksen 9 § eli avustuksen myöntämistä kunnalle
tai kuntaenemmistöiselle kiinteistöyhtiölle
tilojen rakentamiseksi yritystoimintaa varten. Kun tätä pykälää tutkin,
niin täältä ei selvinnyt se asia, minkä ministeri
Pekkarinen äsken sanoi. Ed. Vielma äsken mainitsi,
että tilanne tässä muuttuisi. Ei se muutu.
Nykyinen laki jo kieltää, että kun kunta
rakentaa tai kunnallinen kiinteistöyhtiö rakentaa
tiloja, niin sitä tukea, minkä se saa, tämä kunta
tai kiinteistöyhtiö, tilojen rakentamiseen, sitä ei
saa ottaa huomioon nytkään vuokran määrässä.
(Ed. Vielma: Niinhän minä sanoin!) Se on aivan
järjetön määräys, mutta
se on Brysselin määräys. Muutama vuosi
sitten, kun tätä nykyistä yritystukilakia
käsiteltiin, niin hallituksen esitys oli järkevä,
Lipposen hallituksen aikaan, mutta hallintovaliokunta kysyi, valiokuntaneuvos soitti
Brysseliin ja kysyi, onko tätä tulkittava näin
vaiko näin, ja sieltä tuli määräys,
että sitä on tulkittava niin ja kirjoitettava
se niin, että tukea ei saa myöntää yritykselle,
vaan ne rahat jäävät kunnalle tai sille
kiinteistöyhtiölle. Eihän siinä ole
mitään mieltä, että tuki annetaan
kunnalle, kun se pitäisi antaa yritykselle, joka siinä markkinatilanteessa
ankarassa kilpailussa tarvitsee sen kilpailuhaitan poistamiseksi
sitä tukea.
Valitettavasti tämän lakiesityksen, mikä nyt tässä meillä on
käsittelyssä, 9 § jatkaa tätä samaa menettelyä.
No, se johtuu tietysti siitä, että Brysselin järjetön
päätös on edelleen voimassa ja sitä on
pakko noudattaa. Olisiko pakko? Sitä en ihan varmaan tiedä,
eli mitä siitä seuraisi, jos ei noudatettaisi.
Mutta tietysti siinä voisi käydä niin, että kun
Brysselillä on niitä tarkastajia niin valtavat
armeijat, niin sieltä tulisi joku tarkastaja ja, kun löytäisi
tällaisen tapauksen, sitten perisi ehkä vuosien
varrelta yritykseltä pois sen saadun hyödyn, ja
se kaataisi sen yrityksen, ja niitä saattaisi sitten olla
paljonkin. Mutta tämä on tätä EU-byrokratiaa ja liittovaltion sanelua
osavaltiolle tässä asiassa, ja yrittäjä ei
siis hyödy tässä suhteessa lainsäädännön
olemassaolosta maksimaalisesti, niin kuin sen pitäisi ehdottomasti
olla.
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen 4 § erittelee
pienet ja keskisuuret yritykset ja suuret yritykset. Yritin etsiä sitä rajaa
täältä, mutta sitä ei ole tänne
mihinkään kirjoitettu. Se pitää jostakin
Brysselin papereista lukea, missä kulkee pk-yrityksen ja
suuren yrityksen raja. En tiedä, olisiko ainakaan tuolla
varsinaisilla kehitysalueilla tällaista erittelyä edes
tarpeen olla. Jos joku uusi isompi yritys sinne perustetaan, johonkin
Kainuuseen tai pohjoiseen Keski-Suomeen, niin kyllä olisi
ehkä viisasta, että sitä tuettaisiin
myös, vaikka se olisi iso. On ehkä toiveajattelua,
että tällaista tapahtuisi, ja ehkä on
niin, että sille on helpompi löytää rahoitus
ilman tätä, mutta samalla alalla toimiva
yritys Pihtiputaalla ja Espoossa ovat samassa asemassa, jos ne ovat
suuria yrityksiä, ja kyllä sijainnilla täällä etelässä on valtavan
suuri kilpailuetu monessa mielessä.
Arvoisa puhemies! Tämä 6 § on myös
sellainen, joka on tutkittava Brysselin pykälistä,
mikä on tämän lain soveltamisala. Maa-
ja metsätalous ja kalatalous jää pois,
mutta sitten myös muutamia muita aloja jää pois.
Mutta tässä on kyllä positiivista se,
että tämä sinänsä laajentaa
näitten tukimuotojen käyttöalaa uusiinkin,
nykyiseen verrattuna uusiinkin, aloihin, ja se on ihan paikallaan.
Erityisesti bioetanolin tuotantoon liittyvät investoinnit
on tässä laissa nyt otettu mukaan, ja se on tietysti
sekä järkevää että tärkeää.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tiedostettu tosiasia on se, että Matti
Vanhasen hallituksen aikana hyvän yrittäjyyspolitiikan
ansiosta on syntynyt parikymmentätuhatta uutta työpaikkaa,
(Ed. Sjöblom: Oh hoh!) — korjaan: parikymmentätuhatta
uutta yritystä — ja sitä taustaa vasten
tämä lakiesitys on erinomaisen hyvä.
Erityisen hienoa on se, että tässä kohdentuminen
on juuri näihin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin eli
niihin, jotka luovat niitä uusia työpaikkoja.
Minusta se tilanne, että tämä kohdennetaan
juuri aloittaviin ja kasvuhakuisiin yrityksiin, on aivan oikein,
ja uskon, että myös tämä toimialan
laajennus, joka tässä on mainittu, luo entistä paremmat
menestymisen mahdollisuudet eri alojen yrityksille.
Tässä on nostettu esille myös te-keskusten rooli,
ja me kaikki tiedämme, että eri te-keskuksissa
käytäntö investointitukien myöntämisen suhteen
on aika tavalla erilainen, ja tästä me olemme
huolissamme. Toivon, että valiokuntakäsittelyn
aikana tähän löydetään
lääkkeet, että tätä eriarvoisuutta
eri alueitten välillä ei ainakaan te-keskusten
kautta tulisi.
Hyvää on myös se, että tässä tätä seurantaa
kehitetään, että todella niillä yrityksillä on
toimintaedellytyksiä, joille näitä tukia
myönnetään, eikä tule sitten
sanomista jälkikäteen.
Täällä on nostettu tämä kunnan
rooli näissä investointihankkeissa esille. Itse
vähän kyseenalaistan sen, kuuluuko se kunnan perustehtävään loppujen
lopuksi miten vahvasti. Mielestäni on tärkeätä,
että yrityksille luodaan ne menestymisen edellytykset kunnan
kautta ja jätetään sitten se investointien
riski niille yrityksille ja tuetaan sitten valtiovallan taholta
tätä investointitoimintaa.
Kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys on varsin erinomainen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä palaan hieman siihen, että kyllä toivon,
että valiokunta tämän 9 §:n
osalta todella huolellisesti selvittää, onko näitä EU-määräyksiä mahdollisuus
tulkita niin, että se yritys saa sen tuen, joka sen kilpailuhaitan
kärsii, kun se sijoittuu sellaiselle alueelle, jossa yritystoimintaa tarvitaan.
En siinä mielessä voi yhtyä siihen, mitä ed.
Reijonen sanoi, että tämä avustus olisi
kunnalle tarpeen. Kyllä se on ensi sijassa sille yritykselle.
Tämähän on yritystoiminnan kehittämislaki
eikä kuntien valtionosuuslaki. (Ed. Sjöblom: Reijonen
on sosialismin kannalla!)
Arvoisa puhemies! Sitten toinen kysymys on tämä 3 §:ään
liittyvä määräraha-asia. Pitäisi
kyllä olla niin, että tähän
valtion talousarviossa varattava määräraha
olisi arviomääräraha, niin että kaikki
avustukset voitaisiin aina myöntää. Meillä on
aina ongelmana se, että kun me tapaamme te-keskuksen ihmisiä maakunnassa,
niin sanovat syyskuussa viimeistään, että rahat
ovat loppuneet ja hakemukset seisovat, ja se ei ole kyllä mistään
kotoisin. Tälläkin hetkellä on tämän tyyppisiä joittenkin
määrärahojen osalta, eli pitäisi
olla arviomääräraha ja kaikki myöntää,
mitkä ovat hyväksyttäviä hankkeita.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi ilmeisesti kuunteli
hieman väärin minun puheenvuoroni. Minä juuri
sanoin näin, että on tärkeätä,
että tämä yritystuki kohdentuu yrityksille,
ei kunnille. Tämä on se lähtökohta,
ja korostin sitä. En usko, että edes kunnan perustehtävään
kuuluukaan ottaa näitä riskejä, vaan
kunnat luovat edellytyksiä tarjoamalla kunnallistekniikkaa
jne., ja minä uskon, että tätä kautta
tämä asia menee eteenpäin.
Toivoisin kyllä, että te-keskuksetkin rehellisesti
tunnustaisivat sen, että taitaa siellä enempi olla
ongelma siinä, että näitten anomusten
käsittely kestää kohtuuttoman kauan ja
niitä ratkaisuja ei saada aikaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Meidän on ilmeisesti
aika lailla tarpeetonta keskustella kinastellen kunnan roolista
yrityksiin päin, koska se on kyllä kiistaton tosiasia, että se
on hyvin avainasemassa oleva rooli. Elikkä jos fiksussa
kunnassa yleensä ymmärretään oikea
kaavoitus- ja maapolitiikka, oikea tariffipolitiikka ja jos kunta
toimii elinkeinoelämän, yritysten, kanssa hyvässä yhteistyössä,
niin se samanaikaisesti tietää, mitkä ovat
yritysten toiveet. Jos käy niin, että kunta voi
auttaa myös investoinneissa yrityksiä, niin että yritykset
pääsevät sisälle johonkin toimitilaan
ja kunta saa siihen avustusta, vaikka sitä ei voikaan laskea
yrityksen hyväksi, niin se kuitenkin saattaa helpottaa
yritystoiminnan käynnistämistä.
Keskustelu päättyy.