11) Hallituksen esitys laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minulla ei ole enää leikki-ikäisiä lapsia,
mutta lapsenlapsia on, ja sen vuoksi uskaltaisin kommentoida tätä hallituksen
esitystä yhden pykälän muuttamiseksi
lasten päivähoitolakiin, kun koko laki on vuodelta
1973 ja koko laki tulisi uudistaa.
Mistä ihmeestä järjestetään
ne parisataa erityislastentarhanopettajaa yhtäkkiä näihin
päiväkoteihin, mitä tämä laki
edellyttäisi, kun heitä valmistuu vain noin 50
vuodessa? Myöskin valtionapu tälle toiminnalle
on varsin vähäinen, vain noin miljoona euroa,
kun Kuntaliitto on laskenut, että se maksaisi 7 miljoonaa
euroa, eli ei ole kovinkaan viisasta tuoda tämmöisiä esityksiä sosiaalipaketissa,
jotka taas lisäävät kuntien menoja ja
joita ei pystytä toteuttamaan, jolloinka ne aiheuttavat erittäin suuria
pettymyksiä kansalaisille.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä käsittelyssä on
tällä hetkellä hallituksen esitys eduskunnalle
laiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta.
Tämä esitys sisältää vain
yhden muutoksen, joka koskee erityistä tukea tarvitsevien
lasten aseman parantamista säätämällä,
että kunnan käytettävissä tulee
olla lasten päivähoidossa esiintyvää tarvetta
vastaavasti erityislastentarhanopettajan palveluja. Tämä laki on
tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2007.
Tämä parannus on sinänsä hyvä ja
oikean suuntainen, kohdentuuhan se ongelmana koettuun erityisen
tuen tarpeen lisääntymiseen ja toisaalta liian
pieniin henkilöresursseihin. Tämän lain
tavoitteenahan on, että varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy
olisivat enemmän mahdollisia kuin tällä hetkellä.
Tarvittavan pätevyyden omaavien erityislastentarhanopettajien
saatavuudessa kunnilla on vain valitettavasti jo tälläkin
hetkellä ongelmia. Erityislastentarhanopettajia ei ole
samanveroisesti eri puolilla maata saatavissa johtuen muun muassa
koulutuksen epätasaisesta sijoittumisesta. Noin 20 prosenttia
erityislastentarhanopettajista on epäpäteviä.
Päivähoidon laadun kehittämisessä on
ongelmallista, jos päivähoitolain muutokset supistuvat
nyt tehtyyn muutosesitykseen. Hallitusohjelma lupaa enemmän,
samoin yleinen odotus. Muutosesitys ei tuo tullessaan kaikille lapsille vaadittavaa
varhaiskasvatussuunnitelmaa, johon sisältyisi kyllä erityisen
tuen tunnistaminen ja sen edellyttämät tukitoimet,
mutta myös laajemmin lapsen yksilöllinen
huomioiminen kasvatuskumppanuudessa vanhempien kanssa. Myöskään
ryhmäkokoihin ei oteta tässä lakiesityksessä kantaa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa lasten päivähoitolain
pikaista kokonaisuudistusta kannattavan toimenpidealoitteen allekirjoitti
yli sata kansanedustajaa marraskuussa 2001. Päivähoitolain
kokonaisuudistustarve on todettu lukuisissa eri muistioissa ja asiakirjoissa.
Lasten päivähoidosta annetun lain kokonaisuudistusta
ovat vaatineet lukuisat varhaiskasvatuksen tutkijat, järjestöt
ja muut asiantuntijatahot. Eduskunnassa asiasta on tehty lukuisia
kirjallisia ja suullisia kysymyksiä. Eduskunnan oikeusasiamies
on kiinnittänyt huomiota lasten päivähoidosta
annetun lain tulkinnanvaraisuuteen erityisesti päivähoidon ryhmäkokojen
osalta.
Tämän käsitteillä olevan
esityksen puutteena on myös se, ettei lasten päivähoidon
henkilöstömitoitusta tarkastella kokonaisuutena.
Viime vuosina meillä on päivähoidon lapsiryhmissä korkeammin
koulutetun henkilökunnan määrä suhteessa
muuhun henkilöstöön vähentynyt. Suunta
on juuri päinvastainen kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.
Yliopistollinen lastentarhanopettajakoulutus tuottaa pienten
lasten kehityksen ja oppimisen asiantuntijuutta. Erityislastentarhanopettajien
tarve tulee tarkastella osana muuta päivähoidon
henkilöstöä ja henkilöstön
koulutustasoa. Ei ole hyväksyttävissä,
että päivähoidon lapsiryhmissä työskentelevässä henkilöstössä korkeammin
koulutetun henkilöstön määrä vähenee
ja samalla lisätään erityislastentarhanopettajien
määrää.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön tuottamassa
lasten päivähoidon tilannekatsauksessa syyskuulta
2005 todetaan, että kunnissa on liian vähän
erityislastentarhanopettajia. Palveluja on saatavissa vain noin
joka neljännessä kunnassa. Kyselyyn vastanneet
kunnat arvioivat, että eniten kunnissa oli tarvetta erityislastentarhanopettajista
ja että erityislastentarhanopettajia tarvittaisiin lisää noin
160. Nyt esillä olevan lakiesityksen perusteluissa todetaan,
että erityislastentarhanopettajien tarve on vajaa sata,
elikkä aikamoinen erotus siihen nähden, mikä tarve
todellisuudessa olisi. Erityislastentarhanopettajia valmistuu vuosittain
alle viisikymmentä. Uusilla varhaiserityisopettajilla,
kasvatustieteen maistereilla, on oikeus myös perusopetuksen
erityisopettajiksi, joten heistä suuri osa sijoittuu perusopetuksen
tehtäviin. Tämä on tietysti se rekrytointiongelma,
että he eivät tule näihin tehtäviin, joista
tässä laissa on kysymys.
Ihan lopuksi vielä totean, että päivähoidon säädösten
uudistamisen tarve koetaan joka päivä varhaiskasvatuspalveluiden
arkitodellisuudessa. Eikö siis olisi aika vastata tähän
tarpeeseen hallitusohjelman lupausten mukaisesti ja siis uudistaa
koko varhaiskasvatuksen lainsäädäntö?
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva lakiesitys
on erittäin hyvä. Muutama huomio ja ehkä hieman
evästystä valiokuntakäsittelyyn.
Tässä on ansiokkaasti todettu, kohdassa "Yhteiskunnalliset
vaikutukset", että "esitys parantaa lasten välistä tasa-arvoisuutta
päivähoitoa toteutettaessa". On kuitenkin huomattava,
että noin 70 prosenttia lapsista on päiväkodeissa
hoidossa ja noin 21 prosenttia on perhepäivähoidossa.
Tämähän on juuri sitä, mitä me
keskustalaiset ajattelemme, että vanhemmilla pitää olla
monipuoliset mahdollisuudet valita hoitopaikka. Nyt kuitenkin voi
olla vaarana, että kun näitä erityislastentarhanopettajia
kuntiin tulee, niin he toimivat pääsääntöisesti
vain siellä päiväkodissa. Tässä toivoisi,
että valiokunta kiinnittäisi huomiota siihen,
millä tavalla ammatillinen yhteistyö perhepäivähoitajien
ja näitten erityislastentarhanopettajien kanssa saadaan
toimimaan kunnissa. Varmaan löytyy sellaisiakin kuntia,
joissa nämä prosenttiluvut ovat hiukan toisenlaisia
elikkä lapset ovat enenevissä määrin
perhepäivähoidossa, koska myös siellä hoidossa
on lapsia, jotka voivat tarvita tätä erityislastentarhanopettajan
apua.
Lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, että kun opetusministeriössä on
tehty erilaisia sormiharjoituksia siitä, mitkä koulutusalat
tulevaisuudessa kenties kuuluvat yliopistoihin ja mitkä kuuluvat
ammattikorkeakouluihin, niin haluaisin huomauttaa sen, että tässä on
selvästi tuotu esille, että erityislastentarhanopettaja
on asiantuntija, joka toimii konsultaatiotehtävissä ja
asiantuntijatehtävissä. Uskoisin, että myös
valiokuntakin voisi mietinnössään kiinnittää huomiota
siihen, mikä merkitys on sillä, että tällaisiin
asiantuntijatehtäviin koulutus on saatu yliopistoissa eikä esimerkiksi
ammattikorkeakouluissa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
todettu, kuntien käytettävissä ei ole
riittävää määrää päteviä erityislastentarhanopettajia
ja toisaalta, kuten hallituksen esityksestä käy
ilmi, noin 7 prosentille päivähoidossa olevista
lapsista tällainen tarve olisi.
Minun mielestäni tämä on hyvä hallituksen esitys,
joka ei sulje pois kokonaisuudessaan niitä ongelmia, mitä tällä hetkellä on,
mutta kuten täällä on aiemmin todettu,
kokonaisuudistukselle on selkeä tarve ja ilmeisesti sosiaali-
ja terveysministeriössä kaikki valmiudet siihen
kokonaisuudistamiseen on olemassa.
Täällä ed. Karvonen peräänkuulutti
moniammatillista osaamista. Juuri näin, olen täsmälleen samaa
mieltä siinä suhteessa, että esimerkiksi
jo nyt voitaisiin kunnissa esimerkiksi sosiaalityön osalta
tiivistää yhteistyötä päiväkotien
kanssa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn tuossa edellä edustajien
Moilanen-Savolainen ja Karvonen puheenvuoroihin siinä, että tarve
on kieltämättä suuri tällaisille
ammattihenkilöille. Mutta haluan ikään
kuin evästyksenä valiokunnalle antaa myöskin
sen teeman, että he miettisivät, tuleeko näiden
tulevien erityislastentarhanopettajien rooli olemaan se, että he
ovat niin sanottuja kiertäviä, konsultoivia, erityislastentarhanopettajia
vai sijoitetaanko heidät mieluummin yhteen paikkaan, jolloin
voi miettiä sitä, mikä on se suurin hyöty,
millä tavalla tämä toiminta järjestetään.
Itse olisin sillä kannalla, että jos ja kun päivähoitoon
näiden henkilöiden sijoittamisessa päädytään,
niin tarkastellaan erityisen tarkasti se, mikä on se kaikista
paras saatava hyöty tämän henkilöstön
sijoittamisessa.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on, kuten valiokuntien mietinnöissä on tapana
sanoa, tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen. On tärkeää,
että erityislastentarhanopettajia on kunnissa riittävästi
ja erityislastentarhanopettajien palveluja on riittävästi
saatavilla.
Kiinnitän huomiota kuitenkin yhteen perusasiaan. Me
olemme viime aikoina useassa yhteydessä joutuneet lisäämään
resursseja erityisosaajien palkkaamiseen ja joudumme jatkossa sitä tekemään
entistä enemmän. Aina, kun tällaisia
päätöksiä teemme niin kuin tässäkin,
meidän on syytä myös kysyä,
miksi, miksi näitä tarvitaan entistä enemmän.
Tämä viestii ongelmista, ja mielestäni
kysymyksessä ovat nimenomaan perheiden pahoinvointiin liittyvät
asiat. Nämä tarpeet tulevat perheiden pahoinvoinnista
johtuvista ongelmista, joiden oireiden hoitamiseen tarvitsemme entistä enemmän
erityisosaajia. Tällaisessa yhteydessä mielestäni
meidän tulee aina tarkastella, miten pystymme puuttumaan
myös tähän peruskysymykseen, millä tavalla
ja miten perheet voisivat paremmin ja pystyisivät paremmin
hoitamaan kasvatusvastuun. Me tarvitsemme entistä enemmän
erityisosaajia perheiden hyvinvointiin. Me tarvitsemme erityisosaajia
koulussa ja monessa muussa yhteydessä.
Menemättä nyt tässä yhteydessä yksityiskohtiin,
näihin pahoinvointikysymyksiin — niistä jatkuvasti
julkisuudessa on asioita esillä ja myöskin meidän
sosiaali- ja terveysvaliokunnassamme — halusin ottaa tämän
näkökulman esille, että erityisosaajien
lisäämisellä pelkästään
nämä asiat eivät ratkea. Sitä meidän
tulee tehdä, mutta perusasiakin on saatava paremmalle tolalle.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minun on pakko arvostella nyt kyllä hallituspuolueita
siitä, että tätä sosiaalipakettia toteutetaan
aivan epärealistisesti. Silloin kun lähdimme toteuttamaan
hoitotakuuta, niin sinne pantiin 130 miljoonaa euroa ensimmäiseksi
vuodeksi. Mutta tätä sosiaalipakettia toteutetaan
siten, että tulee kaikenlaisia lakeja, joita ei käytännössä voi
toteuttaa.
Meillä ei ole näitä erityislastentarhanopettajia saatavilla,
ja kunnilla ei ole siihen rahaa. Jos se maksaa 7 miljoonaa, valtio
antaa miljoonan. Siis tällä tavalla ei voi näitä kuntia
pakottaa toteuttamaan semmoisia toimintoja, jotka niille ovat täysin
mahdottomia. Sitten se aiheuttaa erittäin suuria pettymyksiä kansalaisille.
Esimerkiksi omaishoito on tällainen. Ei ole voitu toteuttaa omaishoitoa,
kun kunnilla ei ole ollut rahaa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Tuen sitä, mitä täällä keskusteltiin
tästä moniammatillisesta työstä ja
moniammatillisesta yhteistyöstä. Tällaiset
lapset ja yleensäkin lapset ja nuoret, joilla on hyvin
monenlaisia ongelmia, tarvitsevat monenlaista asiantuntijuutta.
Erityislastentarhanopettaja ei välttämättä sitä vyyhtiä pysty
yksin selvittämään, mikä monestikin
näillä lapsilla on, mistä tässä on
kysymys eli erityishoidon tarpeessa olevista lapsista.
Kun ajoin takaa kokonaisuudistusta, niin ehkä meillä pitäisi
uskaltaa puhua myös siitä, miten tämä varhaiskasvatus
organisoidaan, onko se opetustoimen alla vai sosiaali- ja terveystoimen alla.
Siitähän on käyty paljon keskustelua,
mutta ehkä sitä pitäisi jatkaa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara peräänkuulutti
kuntien vastuuta tehtävien järjestämisessä. Mutta
viitaten ehkä eiliseen keskusteluun haluammeko lisätaakan
näiltä osin, lisäpalvelujen järjestämisvastuuta
kunnille, kun taloudellinen realismi on sitä, mitä on.
Eilen käytiin aika mielenkiintoinen keskustelu niiltä osin.
Tässä annetaan selkeä signaali kunnille,
niin kuin omaishoitajien laissakin tehtiin.
Puheenvuoroni halusin pyytää lähinnä siitä syystä,
että tämä lakihan ei poista sitä ongelmaa, joka
liittyy koulutukseen, ja toisaalta on se huolestuttava piirre, joka
liittyy työssä viihtymiseen. Heittäisinkin
pallon työmarkkinapöydissä istuville,
että vakavasti mietittäisiin sitäkin
kysymystä, miten nämä henkilöt,
jotka tekevät erityislastentarhanopettajan työtä,
saataisiin pysymään työssään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Moilanen-Savolainen tuossa
heitti ilmaan kysymyksiä, niin varmasti sillä tavalla
saadaan pysymään työssään,
että heillä olisi kunnollinen palkka. Lastentarhanopettajien,
myös erityislastentarhanopettajien, palkka on aivan liian vaatimaton
huomioiden koulutus, huomioiden työ. He kuuluvat näihin
Akavan pienipalkkaisiin. Erinomaisia ihmisiä ja työntekijöitä,
ja meillähän on hyvä päivähoito.
Palkkauskysymys on siis ihan keskeinen ongelma.
Lasten ongelmat, mihin täällä on
keskustelussa viitattu, lisääntyvät.
Kun vasemmistoliitto oli viettämässä kesäkokousta
Espoossa, niin Espoon Jorvin sairaalan lastenpsykiatri kertoi, että hyvinvoivassa
Espoossa 20 prosenttia lapsista kärsii vakavista psyyken
häiriöistä, siis Espoossa 20 prosenttia
vakavista psyyken häiriöistä. Tuohon
lukuun, jonka ylilääkäri, psykiatrian
ja lastenpsykiatrian ylilääkäri, kertoo,
on tietysti uskominen, vaikka se tuntuu suurelta. Toisaalta jossakin
muualla luku voi olla vieläkin suurempi. Mikä on
tämän sitten tämän tilanteen
tausta: eriarvoistuminen. Ongelmana lasten kohdalla ovat tietysti
vanhempien kuluminen, burn out, loppuunpalaminen, avioliittojen
hajoamiset, turvattomuus sekä alkoholin käyttö,
joka on yleinen ongelma eikä liity edes sosiaaliluokkaan. Kaiken
kaikkiaan yhteiskunnan intensiivisyys, joka ryöstää lapsilta
vanhemmat ja vanhemmilta vanhemmuuden, tämä on
todella syvä, tärkeä, suuri ongelma.
Hyvä, että siitä keskustellaan.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen nosti täällä esille
hyvin kipeän asian, ja täällä on
vastikään käyty keskustelua vammaispolitiikasta.
Yksi keskeinen vammaisryhmä ovat kuurot lapset, jotka useimmiten
eivät saa omalla äidinkielellään
erityispäivähoitoa, joten tässäkin
suhteessa asettaisin uusia painotuksia ja haasteita koulutuksen
osalta, koska tämä on ihmisoikeuteenkin liittyvä kysymys
ja edistäisi näitten vammaisten lasten asemaa
myöskin päivähoidon sisällä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen innosti vielä puhumaan tästä koulutuksesta,
elikkä nythän tietysti, kun näitä erilaisia
tarpeita tulee, se on sisällöllinen kysymys koulutuksessa,
mutta myöskin sitten ihan tällainen määrällinen
kysymys siitä, onko meillä ennakoitu riittävän
hyvin, minkälaisia tarpeita tulee. Mielestäni
sosiaali- ja terveydenhuollossa on paljon sellaisia alueita, joista
opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
yhteistyönä tällaisissa työryhmissä pitäisi
keskustella, ja minä tiedän, että sellaisia
keskustelufoorumeja onkin. Mutta tästä erityislastentarhanopettajien
tilanteesta, mikä nyt on, siitä puutteesta, ei
ole kyllä riittävästi keskusteltu eikä osattu
sitä ennakoida, joskin me tiedämme sen, että vaikka
heitä koulutettaisiin, on se ongelma, että he
eivät pysy sillä alalla, koska se on huonosti
palkattua ja erityislastentarhanopettaja suuntautuu ja työllistyy muuallakin
paremmin palkatuilla paikoilla.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun näitä en sanoisi ongelmaryhmiä vaan
haasteellisia ryhmiä on tuotu tänä iltana
esille moniaita, niin yksi erittäin suuri ja koko ajan
kasvava ryhmä ovat tietysti puhevammaiset ihmiset. Elikkä puheopetus,
joka aloitetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, tuottaa parhaimman
tuloksen. Ei sovi pelkästään kohdentaa
näitä erityislastentarhanopettajien ikään
kuin ammattikuvia yksinomaan perheitä tukevaan toimintaan, vaan
sieltä löytyy todella monia ryhmiä, joihin näitä henkilöitä kipeästi
tarvitaan, ja sanoisinpa, että valiokunnalla on tässä tosi
työ etsiä kaikkiin näihin ongelmiin parannusta
pelkästään tämän lain
avulla. Luulen, että mahdoton tehtävä,
mutta haasteita meille riittää.
Keskustelu päättyy.