2) Hallituksen esitys laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! 25 000 tv-lupaa oli lokakuussa
digitalisoinnin ensimmäisen vaiheen jälkeen lopetettu
ja arviolta 200 000—250 000 tv-lupaa
jätetään maksamatta, ja odotettavissa
on jatkoa helmikuussa, kun myöskin kaapeli-tv:t digitalisoituvat.
Liikenne- ja viestintävaliokunta onkin kertonut lausunnossaan
jo, kuinka suuren lupamaksujen ja tätä kautta
toimintamenojen vajeen tästä kokonaisuudesta odotetaan
syntyvän. Nähtäväksi jääkin,
miten käyttövarojen muutos vaikuttaa Yleisradion
tulevaan toimintaan muun muassa opetusohjelmissa ja erityisryhmien
kohdalla. Tilanne ei voi olla vaikuttamatta ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Täällä on jälleen liian
paljon porinaa ja tarpeettomia kokouksia. Ne pitää lopettaa.
Kuuntelemme ed. Karhuvaaraa. — Olkaa hyvä!
Kiitos, herra puhemies. Se oli erittäin asiallinen
huomautus. — Joka tapauksessa tilanne ei voi olla vaikuttamatta
myöskään Yleisradion henkilöstön
työllisyysturvaan. Erittäin tärkeää on
nähdä myöskin Yleisradion merkitys ja asema
julkisen hallinnon tiedotuskanavana varsinkin kriisiajan tiedotustoiminnassa.
Nokian vesikatastrofi oli tästä erittäin
hyvä lähiajan esimerkki.
Kuitenkin jo tällä hetkellä katvealueita
digitalisoinnin vuoksi löytyy jopa Kirkkonummelta. Ylen
tuleekin mielestäni keskittyä toimiinsa ja kehittää edelleen
toimintaansa julkisena palveluntuottajana ja pitää huolta
siitä, että kaikki kansalaisryhmät pystyvät
seuraamaan sen lähetyksiä taloudellisesta tilanteestaan,
henkilökohtaisista ominaisuuksistaan tai asuinpaikastaan
riippumatta. Ainoa järjellinen keino onkin rahoittaa tulevaisuudessa
toiminta suoraan valtion budjetista. Tarvitsemansa viihdekanavat
voinee jokainen rahoittaa itse.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, mitä edellinen puhuja
juuri sanoi, että tarvitsemansa viihdekanavat voi rahoittaa
jokainen itse. Digitalisointi televisiossa oli kansan kokema suuri
virhe. Monet ovat aivan syystä jättäneet
televisioluvat pois ja televisiot pois, koska systeemit eivät
toimi niin kuin halutaan, ja tästä tuli vain kuluja
monelle eläkeläiselle, tuli kalliit kulut uusia
televisiot. Digisovittimilla ei likikään aina
onnistu. Tänäänkin eräs vanhempi
ihminen minulle valitti, että televisiokuvat ovat sekaisin.
Elikkä ikävä kyllä joudutaan
näin jälkijättöisesti toteamaan,
että digitalisointi oli kaikilta osin virhe.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin samoilla linjoilla kuin edellisetkin
puhujat. Ne paremmat televisiot tai se parempi televisio; jos joku
vähänkin seuraa täällä,
tai kansanedustajista nyt kun on ekaa kertaa valittu tänne
ja on seurannut ehkä muutenkin, mitä elokuvatarjontaa
maailmalla on, niin helposti on parissa kolmessa vuodessa jo ostanut
vaikka kirpputoreilta ne elokuvat, joita ne paremmat televisiot
tai se parempi televisio pyörittää. Eli
kyllä hoitakoot sen rahoituksen ne ihmiset, joilla on aikaa mukamas
katsoa.
Oikeastaan siitäkin on olemassa tutkimus, että kun
ostaa tämmöisiä viihdepaketteja, niin
tulee hyvin ärtyneeksi ja pää menee sekaisin
ja ottaa voimille se, kun ei ehdi millään katsoa
ja sitten vielä nauhoittaa uudella hienolla nauhoittimellaan,
dvd-nauhoittimella, sitten näitä juttuja, todella
tulee ärtyneeksi ja menettää vielä enemmän
tunteja. Kun ahneus on semmoista, että se kasaantuu, ja
kun tietyt ihmiset ostavat aina vaan samaan putkeen enemmän
kamaa kasaan, niin tapahtuu semmoinen ilmiö, että tavallaan
tämmöinen hajoamisen skitsofreeninen tunne lisääntyy. Eli
Ylen velvollisuus on jotenkin yhdistää uudestaan
Suomen kansa, saada kansalaiset tuntemaan taas vaikka työpaikoilla
jonkun yhteisen puheenaiheen siltä pohjalta, että Yle
nostaa ja pitää yllä sitä tasoa.
Muuten siis vielä sen verran sanoisin, arvoisa puhemies,
että nämä kaikennäköiset
uudet televisiot — plasmatelevisiothan ovat melkein jo
häipyneet, mutta lcd:t ja muut vastaavat digisovittimet — vievät
sähköä niin paljon, ja kun täällä asuu
esimerkiksi ulkopaikkakunnilta tulleita kansanedustajia, niin he
ovat varmaan todenneet pikkuisissa bokseissaan sen, kuinka paljon
Fortumit ja nämä sähkölaitokset
rokottavat pelkästään kuukausimaksussa
ja käyttömaksussa. Vaikka katselisi jopa tämmöisiä vähän
enemmän kuluttavia televisioita, niin huomasin — kun
pääministeri aina vaatii, että pitäisi
panna televisiot ja muut vastaavat kiinni — että oma
sähkölaskuni kuukaudelta oli semmoinen, että kaikkia
pakollisia maksuja 95 prosenttia, (Puhemies koputtaa) eli ainoastaan
5 prosenttia pystyisin poikamiehenä ja sinkkuna parantamaan
valtiontaloutta sillä, että uskoisin pääministeriä ja
säästäisin television katselussa. Ei
muuta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhuvaaran arvio digitalisoinnin kautta
menetetyistä luvanmaksajista on kyllä alimitoitettu. Arvioltahan
heitä oli lähes 50 000, joista noin 10 000—15 000
on nyt tullut takaisin. Mutta kaikkein suurimmat arviot siitä,
kuinka paljon luvatta televisiota katsellaan, ovat noin 200 000 katsojan
luokkaa. Jos tämä porukka, nämä salakatselijat,
saataisiin kiinni ja pakotettaisiin jollakin konstin ostamaan lupamaksu,
niin se ratkaisisi Ylen talouskriisin jo kolmin—nelinkertaisesti. Toisin
sanoen television katselu on pantava jonkin kortin, maksukortin
tapaisen lupamaksukortin taakse. Toinen vaihtoehto on, että jollakin konstin
otetaan käyttöön salasana, jota tarvitaan esimerkiksi
internetissä, ja internetin Ylen kanavat on suunniteltu
laittaakin jatkossa salasanan varaan. Elikkä kyllä teknisiä keinoja
on, mutta kysymys on siitä, ovatko ne todella toteuttamiskelpoisia
Ylen kaltaiselle julkisen palvelun laitokselle.
Kun hallituksen puheenjohtaja Hannu Olkinuora sanoo sunnuntain
Helsingin Sanomissa, että Ylen kanavia on liikaa, no, näin
niitä kyllä on. Aivan varmasti on liikaa. Vaikka
digitalisointi mahdollistaa miten paljon kanavia, niin kyllä Suomen
kansa on viiden miljoonan kansa, eikä siitä riitä joka
ikiselle kanavalle 200 000:ta katsojaa joka ilta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola jo totesi, että noin
parisataatuhatta tv:n mitä ilmeisintä katsojaa
jättää televisioluvan maksamatta, ja
se on paljon rahassa silloin, kun on kysymys julkisen palvelun velvoitteesta vastaavan
Oy Yleisradio Ab:n toiminnan rahoituksesta. Nyt, kun must carry
-periaatteeseen voidaan tällä tavalla puuttua,
se on erinomaisen hyvä näyttö, että eduskunnan
yhtiö pystyy toimimaan ajassa.
Nythän on käynyt sillä tavalla, arvoisa
puhemies, että digitalisoinnista aiheutuvat suurin piirtein
kaikki vastuut ovat Ylen piikissä, elikkä muut
ovat siipeilijöitä tässä asiassa.
Ja siinä katsannossa on erittäin hyvä,
että tämä hallituksen esitys tuli ja
että siihen liikenne- ja viestintävaliokunnan
reaktio on ollut se, mikä on pöydällä tällä hetkellä.
Ja nopeasti päätöksiä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos puhuttaisiin nyt tästä viestintämarkkinalaista, josta
on kysymys. Ed. Pulliainen viittasi tähän. Kysymyshän
on siirtovelvoitteesta eli must carrystä, joka kaapelitelevisioyhtiöillä on
koskien erilaisia valtakunnan ohjelmia. Ja nyt EU-direktiivin kriteereiden
mukaan ainoastaan Yleisradio-yhtiö täyttää nämä velvoitteet,
että tämä siirtovelvoite täyttyy.
Toki meillä Suomessa on nyt poikkeustapaus, että meillä ovat
myös mukana kaupalliset tv-yhtiöt, ja sehän
antaa sen mahdollisuuden, että niiden ei tarvitse maksaa
uusintatekijänoikeuskorvauksia. Ja nyt vuonna 2010 tarkistetaan
tämä asia, täytetäänkö silloin
nämä kriteerit ja mitkä kuuluvat siirtovelvoitteen
puoleen.
Mitä Yleisradioon sinänsä tulee,
se on tärkeä asia. Me voimme puhua Yleisradiosta
erikseen sitten siinä keskustelussa, joka koskee Yleisradion
toimintakertomusta, mutta tämä viestintämarkkinalaki
on sinällään aika pitkälle tulevaisuuteen
tähtäävä, koska tulee olemaan
uusmedia, iptv, uusverkot, laajakaistaverkot. Miten siellä toimitaan,
maksetaanko esimerkiksi tekijänoikeuksia taiteilijoille,
se on erittäin tärkeää. Muissa
Pohjoismaissa tällä hetkellä maksetaan tekijänoikeuksia
nimenomaan näissä kaapeliverkoissa myös.
Nehän tekevät tällä hetkellä aika hyvää bisnestä kuitenkin,
kaapeli-tv:t, ja niillä on intressi ajaa joka tapauksessa
Mainos-tv ja Nelonenkin siellä, vaikka ne eivät
must carryn piiriin kuuluisikaan.
Joka tapauksessa tämä laki on siinä mielessä hyvä,
että asia tarkistetaan parin vuoden kuluttua joka tapauksessa,
se, miten tulee tapahtumaan. Siitä on kysymys tässä viestintämarkkinalaissa, ei
Yleisradion taloudesta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva viestintämarkkinalain muuttaminen
on myönteinen lakiesitys ja sisällöltään
ihan hyvä; siis nyt käsitellään
tätä viestintämarkkinalakia. Yleisradiokeskustelu,
johon minä olin valmistautunut, käydään
torstaina, jolloin täällä on Ylen kertomus,
jossa koko Yleisradion toiminta on käsittelyssä.
Toivon, että silloin käydään
se keskustelu laajana tästä digitalisoinnista,
josta nyt sitten jotkut ottavat irti. Pitää muistuttaa
vain siitä, että siitä päätöksen
teki tämä sali lopultakin sitten pitkän käsittelyn
jälkeen eli Suomen valtio 90-luvun loppupuolella. Siinä olivat
kaikki mukana, ja niin piti myös tehdä, koska
ei Suomi voi olla mikään takapajula teknologian
osalta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka kysymyksessä on viestintämarkkinalaki, toinen
asia, niin mielestäni on erittäin tärkeää, että tämä sali
tässäkin yhteydessä käsittelee
tätä ongelmaa, jonka kanssa Yleisradio tällä hetkellä taistelee,
ja keskustelee siitä. Eli miksi ei makseta tv-lupamaksuja?
Huomasin, että me edustajat olemme kyllä aika
lailla vieraantuneet arjesta, kun minä en tiennyt eikä kukaan
muukaan, jolta kysyin, tiennyt, mikä on tv-lupamaksun hinta tänä päivänä.
Se on liian korkea, on kansan mielipide, ja se lieneekin liian korkea,
ja se johtuu juuri siitä, että on 200 000
vapaamatkustajaa.
Minä en ymmärrä, minkä takia
me emme tarttuisi siihen ajatukseen, joka on ollut esillä ja
jota sovelletaan Norjassa: silloin kun lunastetaan tämmöinen
maksullinen kortti, niin silloin pitää myöskin
esittää, että on lunastanut tv-lupamaksun.
Tällä tavalla saataisiin niin paljon rahaa Yleisradion
kassaan, ettei näihin säästöihin
tarvitsisi mennä, ja voitaisiin jopa lupamaksuja alentaa.
Tämä digitalisointi tuo mukanaan kyllä paljon
ongelmia ja maksut nousevat kyllä.
Ei riitä, että sinulla on pelkästään
tämä tv-lupamaksu, tarvitaan sitten esimerkiksi
Pohjanmaalla, jotta voisi edelleen katsoa Ruotsin tv-ohjelmia, toinen
200 euroa vuositasolla maksuihin. En yhtään ihmettele,
että tuollainen normaaliperhe joutuu maksamaan lähes
400 euroa, jotta se voisi seurata niitä ohjelmia, joista
se tänä päivänä maksaa
noin 150 euroa. Kyllä ymmärrän hyvin,
että kansa on jonkin verran tuohtunut tästä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Digitalisoinnista haluaisin kanssa puhua.
Se olisi voitu kyllä tyylikkäämminkin
hoitaa. Vieläkin myydään laitteita, jotka
eivät pelaa kunnolla, ja Ylessä tiedetään,
että tällaista tapahtuu, mutta ei kerrota ihmisille,
ketkä myyvät. Ylehän on joutunut taloudellisiin
vaikeuksiin, ja katsojat ovat kyllästyneet, kun jatkuvia
ongelmia on. Televisio-ohjelmia voidaan katsoa monenlaisilla laitteilla
nykyisin, ja se on sekavaa, miten niitä valvotaan, ja kansalaisia
nyt sitten kytätään ja vahditaan.
Minun mielestäni pitäisi nyt vihdoinkin lähteä siitä,
että lupamaksut peitetään valtion budjetista ja
lopetetaan tämmöinen kansalaisten kiusaaminen.
Se menee entistä mahdottomammaksi, ohjelmia voidaan katsella
niin monesta paikasta, että eivät pysy Ylen hallinnassa
nämä asiat.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä rajoitetaan
sillä lailla tätä siirtovelvoitetta,
että se koskisi Yleisradio Oy:n julkisen palvelun televisio-
ja radio-ohjelmistoja jne. Mielestäni se on ihan oikean
suuntainen periaate, mutta niin kuin täällä on
todettu, niin kyllä se kohtuutonta on, jos 200 000
jättää maksunsa maksamatta. Kun nyt puhutaan
jopa siitä, että auton käyttöäkin
voitaisiin tulevaisuudessa verottaa satelliittijärjestelmän
kautta sen mukaan, kuinka paljon autoa käytetään,
niin ihmettelen, miksi nykytekniikalla ei ole mahdollisuutta esimerkiksi
veloittaa sen mukaan, kuinka paljon televisiota käytetään
tietyillä kanavilla. Varmasti sekin olisi tehtävissä,
jos halutaan todella oikeudenmukaisesti kohdentaa nämä maksut
käyttäjille.
Digitalisointia on paljon arvosteltu ja varmasti ihan aiheesta
ja siinä on ollut paljon parantamisen varaa, mutta kyllä täytyy
sanoa, että ainakin haja-asutusalueella kuvan laatu on
selkeästi parantunut ja ainakin sen olen kokenut hyvin myönteisenä tämän
kaiken digitaalisopan keskellä.
Sitten vielä, kun puhutaan tästä tekijänoikeuslaista,
kyllä on hyvä, että tätä lakia
tullaan tulevaisuudessa tarkkailemaan, koska on erittäin
tärkeää, että tekijänoikeudet
kuuluvat niille, jotka näitä hengentuotteita tuottavat.
Ensisijaisesti toivonkin, että Yleisradio niin televisio-
kuin radio-ohjelman tuotannossaan keskittyy tasokkaiden, tasapuolisten
ja oikeudenmukaisten ja oikeaa tietoa sisältävien
ohjelmien tuotantoon.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! En yhtään ihmettele, että tässä vähän
ohi puhutaan tästä asiasta. Aivan kuten ed. Tennilä sanoi,
toivottavasti täällä käydään
keskustelua.
Nytkin, vaikka me painoimme nappia, niin täältä ovat
melkein kaikki uudet kansanedustajat jo häipyneet. Olen
huomannut sen, että tämä käytäntö ...
(Välihuutoja) — No, ei nyt kaikki ihan, katselee
joku. — Mutta tosiaan täällä ei
käydä enää minkäänlaisia
keskusteluja. Kun illemmallakin täällä on,
niin täällä on muutama kansanedustaja
paikalla, joten hyvä, että nyt, kun meitä on
jonkun verran, tästä voi edes vähän
puhua.
Toisaalta, kun näitä uusintoja sitten tehdään
ja tekijänoikeuksia ei korvattaisi, olen täysin
ed. Alatalon kanssa samalla linjalla, että varsinkin kotimaisille
tietysti pitäisi korvata kaikki, joka kerta, kun tulee,
ja hoitaa se siihen malliin, mutta toisaalta tämähän
on johtanut siihen, että jos joku katselee jotain CSI:
Miamia tai Las Vegasia tai New Yorkia, niin kolmatta tai neljättä kertaa
tulevat jo uusintana ne samat jutut, jotka saa Anttilasta jo 15
eurolla, tai taitavat olla vähän kalliimpia sentään
CSI: Miamit. Eli se on johtanut siihen, että kun saa uusintana
vetää tuosta noin eikä tarvitse maksaa,
niin tämä parempi televisio ja MTV Kolmonenkin
lähettää meille uusintana vaan kamoja,
imuroi sitten niillä rahoilla itselleen parhaat urheilut
ja tekee tämmöistä vilunkia koko ajan.
Minä vaatisin kauttaaltaan Ylen hallintoneuvostolta ja
tältä porukalta selkärankaa ja ryhtiä myös
tämmöisen, voisiko sanoa, paremman viihteellisyyden
puolesta Ylen kanavilla.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä ihmetellään,
miksi kansalaiset jättävät maksamatta
tv-lupamaksunsa. Minä en ihmettele yhtään.
Suomalaiset pakotettiin ostamaan digisovittimia, jotka eivät
suurelta osaltaan kaikissa osissa maata pelaa eivätkä näy.
Itselläni viime pyhän seutuna kolme vuorokautta
oli näkemättä Kolmonen ja Nelonen ja
Ykköstäkään ei ollut. Kyllä minä silloin
ymmärsin, miksi kansalaiset jättävät
nämä lupansa maksamatta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin on hyvin valitettavaa, että juuri
tällä hetkellä on tilanne se, että niin
moni katsoja on jättänyt lupamaksunsa maksamatta.
Ylen talouden kannalta se on erittäin huolestuttava asia.
Sinänsä kuitenkin yleisesti haluaisin muistuttaa
siitä, että kun katsotaan kansainvälisesti,
esimerkiksi eurooppalaisittain vertailtuna, niin edelleen suomalaisten
lupamaksuhalukkuus on sinänsä varsin korkea, eli
meillä on kyllä ihan kelpo kansa, joka ei suinkaan
enemmistönä ole tällaista vapaamatkustajatyyppistä,
vaan kyllä ihmiset ne lupamaksunsa maksavat.
Tietenkin Yleisradion kannalta varmasti hyvin tärkeä asia
on myös se, että kun näitä tyytyväisyysmittauksia
ja -tutkimuksia tehdään, niin hyvin moni
suomalainen edelleen luottaa hyvin vahvasti Yleisradioon ja pitää sitä erittäin
luotettavana tiedon välittäjänä jnp.
Mielestäni se, että meillä on olemassa
Yleisradio, on sinänsä hyvin tärkeää.
Meillä on eduskunnan yhteinen julkisen palvelun tehtävää täyttävä laitos,
se on hyvin tärkeä asia sinänsä,
ja meidän tehtävämme, jos kenen, on kantaa
yhteistä huolta siitä, että Yleisradiolla
on tulevaisuus. Varmasti emme halua nähdä sellaista
maailmaa, jossa ei olisi tällaista julkisen palvelun velvoitetta
täyttävää tv-yhtiötä.
Silloin kyllä jäisivät erillisryhmät
huomiotta, tulisiko kivaa ohjelmaa lapsille, tulisivatko vammais-ten
erityistarpeet huomioitua, tulisiko suvaitsevaisuutta, demokratiaa,
kulttuuria ja sivistystä edistävää ohjelmatarjontaa
samalla tavalla kuin muuten. Ei varmasti tulisi.
Mutta toisaalta tähän julkisen palvelun tehtävään
ei kuulu myöskään rajaaminen. Emme voi lähteä siihen
keskusteluun, että Yleisradiolle ei kuulu joku tietyn sorttinen
ohjelma, vaan kyllä sen täytyy pystyä palvelemaan
niin pientä kuin laajempaakin yleisöä tämän
julkisen tehtävän puitteissa.
Kaiken kaikkiaan minä toivon, että nyt voitaisiin
mahdollisimman paljon tehdä sen hyväksi, että näitä lupamaksuja
tulevaisuudessa maksettaisiin enemmän. On varmasti kehiteltävä keinoja,
miten, mutta myös Yleisradion tietenkin tulee itse huolehtia
siitä, että sen ohjelmat koetaan hyviksi, viihdyttäviksi,
asiapitoisiksi, juuri siksi, mitä jokainen meistä hakee.
Sillä tavalla Yleisradio säilyttäisi
tämän legitimiteettinsä.
Mielestäni tässä vaiheessa on turha
lähteä spekuloimaan tätä rahoituksen
tulevaisuutta, onko se sitten tulevaisuudessa budjettirahoitus vai
lupamaksuperusteinen vai mikä se on. Tässä tilanteessa
olemme, että joka tapauksessa muutaman tulevan vuoden aikana
lupamaksurahoitteisuus tulee säilymään,
ja nyt kevään aikanahan on perusteilla parlamentaarinen
työryhmä, joka tulee huolellisesti yhteisymmärryksessä katsomaan läpi
tämän tulevaisuuden. Varmasti koko eduskunnan
(Puhemies koputtaa) yhteinen toive on se, että tämä katsotaan
huolella ja yhteisesti katsomme, mikä on se varmin ja paras
tapa rahoittaa Yleisradion toiminta myös tulevaisuudessa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin käynyt
esille se, että Yleisradio on nimenomaan se, joka täyttää nämä must
carry -periaatteet elikkä se pitää myös
ilmaiseksi jaella kaapeli-tv-yhtiöissä. Tästä on
juuri kysymys, mitä ed. Pia Viitanenkin sanoi.
Tv-lupamaksu, jos nyt Ylestä puhutaan, on Euroopan
mittakaavassa keskitasoa. Se ei todellakaan ole kallis. Se on monissa
maissa kalliimpi ja siellä yleisradioyhtiöillä on
mainoseuroja myös käytettävissä,
eli on niin sanottu sekamalli monissa maissa. Meillähän
lopetettiin Yleisradion oikeus mainontaan. Sitä ei annettu
sille silloin, kun toimilupamaksut poistettiin kaupallisilta tv-yhtiöiltä.
Norjan-mallia, niin kuin ed. Kallis totesi, sietäisi harkita,
että kun joku ostaa ulkomaisen kaapelipaketin tai satelliittipaketin, niin
sen maksukortin voisi ostaa vain, jos on maksanut tv-lupamaksun.
Mutta mitä Yleisradioon tulee, niin julkisen palvelun
yhtiötä me tarvitsemme, sieltä täytyy tulla
kotimaista viihdettä ja urheilua, joka pitää yleisösuhteen
ja luo motivaation ihmisille maksaa myös lupamaksu. Sieltä täytyy
tulla dokumentteja, suomalaista draamaa; juuri äskettäin Markku
Pölösen draama sai melkein miljoona katsojaa.
Se osoittaa sen, että Suomen kansa edelleen haluaa sitä vanhaa
perinteistä Yleisradion ohjelmaa eikä pelkkää tosi-tv:tä tai
pelkkää formaattiohjelmaa ulkomailta ostettuna.
Totta kai meidän täytyy myös saada
maakunnat ja maaseutu näkymään Yleisradiossa
enemmän, ettei ole olemassa vain pelkkä Helsinki. Kyllä sillä on
edelleen tämä tehtävä myös.
Totta kai Suomen uutiset ovat onnistuneet aika hyvin kaiken kaikkiaan,
sekä alueuutiset että Yleisradion uutiset ilman
STT:täkin. Mutta me tarvitsemme myös edelleen
hyvän alueverkon, josta tulevat näkyviin myös
maakuntien asiat tänne pääkallonpaikalle.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ennen kuin ministeri Lindén käyttää puheenvuoron,
haluan huomauttaa jatkokeskustelua silmälläpitäen,
että nyt on siis käsittelyssä viestintämarkkinalaki,
sen muuttaminen, ja torstaina todellakin on sitten framilla Ylen
hallintoneuvoston kertomus.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Sallinette, että vastaan yhdeltä osalta tähän
nyt syntyneeseen Yle-keskusteluun, vaikka sitä varmasti
torstaina hallintoneuvoston kertomuksen kautta tullaan käsittelemään,
mutta vastaan siltä osin kuin täällä keskustellaan
nyt Yleisradion rahoitusta varten kerättävästä televisiomaksusta
ja televisiomaksun valvonnasta, joka kuuluu lain mukaan Viestintävirastolle.
Viestintävirasto todellakin on ministeriön
tulosohjauksessa ja tarkasti meidän valvonnassamme pyrkii
tehokkaasti hoitamaan televisiomaksun tarkastuksen. Valitettavasti
Viestintäviraston työvälineet tämän
tehtävän hoitamiseen on myös hyvin tarkasti
lainsäädännössä määritelty ja
näin ollen on olemassa vain tiettyjä menetelmiä,
joita se voi käyttää. Päätapa,
jolla tätä televisiomaksua valvotaan, on tietysti
televisiomaksun tarkastajat. Näitten määrää on
nostettu ja näitten avulla tilastojen mukaan myös
tehokkaasti pystytään televisiomaksuja keräämään.
Toinen tapa on sitten erilaiset valtakunnalliset kampanjat,
joilla pyritään kansalaisia muistuttamaan siitä,
että televisiomaksua lain mukaan pitää maksaa
kaikesta television katselusta lähtien siitä,
että jos sinulla on sellainen laite hallussasi, jolla voit
televisiosignaalia vastaanottaa, se on se maksun periaate, eli maksua
ei makseta pelkästään Yleisradion ohjelmiston
katsomisesta, vaan periaatteessa, katsoitpa sitten maksutelevisiota tai
kaupallisia kanavia, tämä televisiomaksu tulee
maksaa.
Meillä ministeriössä tällä hetkellä on
selvityksessä se, voidaanko ikään kuin
näitä maksutelevision hankkineiden ja televisiomaksun
maksaneiden rekistereitä kollata tai yhteensovittaa, ja sellainen
tulkinta meillä tällä hetkellä ministeriössä on,
että se ei nykylainsäädännön
pohjalta ole mahdollista. Mutta tietysti lait ovat tässä talossa
sitä varten käsittelyssä, että niitä tarvittaessa
muutetaan, mutta ennen kuin me ryhdymme toimenpiteisiin mahdollisen
lainmuutoksen tekemiseksi, meillä on tarkoitus käydä keskustelu
tietosuojavaltuutetun ja oikeusministeriön kanssa tästä asiasta.
Minun mielestäni logiikka tässä rekisterien
kollaamisessa lähtee siitä, että maksutelevisioyhtiöitten
liiketoiminta perustuu siihen, että heidän asiakkaansa
katsovat televisiota ja näin ollen lain mukaan ovat velvoitettuja
maksamaan televisiomaksun. Tällä perusteella minun mielestäni
on täysin oikeutettua, että nämä rekisterit
voitaisiin yhteensovittaa ja näin ollen antaa lisää työkaluja
televisiomaksun tarkastajille ja Viestintävirastolle televisiomaksun
valvomiseksi.
Toisaalta erilaisia selvityksiä on tehty. Ed. Nurmi
viittasi tähän nykyteknologian hyväksikäyttämiseen.
Parikin kertaa on selvitetty sitä, että teknologia
mahdollistaisi niin sanotun peilaamisen, eli kun televisio on siellä asunnossa auki,
niin talon ulkopuolelta voidaan teknologiaa hyväksikäyttäen
nähdä, onko siellä televisiota vai ei.
Mutta tämä selvitys ei ole koskaan tuottanut tulosta,
koska tässä tulevat meidän perusoikeutemme
vastaan ja näin ollen tällaista teknologiaa ei
voida hyväksikäyttää. Meillä tällä hetkellä esimerkiksi
järjestyslaki ei salli sitä, että televisiotarkastajalle
annettaisiin oikeus päästä kerrostaloon
suorittamaan sitä tehtävää,
elikkä periaatteessa todellakaan kättä pidempää näillä tarkastajilla
ei ole tämän tehtävän suorittamiseksi.
Tämä on ollut tämän talon, eduskunnan,
tahto tässä vuosien varrella.
Mutta tässä on nyt parisen vuotta aikaa, ennen kuin
meillä parlamentaarisen työryhmän esitykset
tullaan ottamaan käyttöön. Mitä ne
ovat, aika sen näyttää, mutta joka tapauksessa
meillä on pari vuotta tässä aikaa kerätä tehokkaasti
televisiomaksuja. Omalta osaltani tulen kyllä toimimaan
sen mukaisesti, että niitä työkaluja
sitten meidän televisiomaksun tarkastajillemme olisi saatavissa.
Mutta meillä nykylainsäädäntö ei
todellakaan anna mahdollisuuksia tähän toimintaan,
mitä julkisuudessa on esitetty.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! No niin, se on ihan oikein, että ministerikin
puhuu sitten eri asiasta, kun me muutkin puhuimme.
Mutta siis tässä jutussahan on se yksinkertainen
totuus, että kun Suomi ei EU:ta vastaan uskalla missään
asiassa olla, niin tässä Suomi on ainoa Pohjoismaa,
joka rikkoo suoraan EU:n direktiiviä. Eli lähinnä kokoomuksen
johdolla on K-linja keskustastakin mennyt siihen, etteivät
kaapelitelevisiot Suomessa eivätkä vastaavat kaupalliset
maksa minkäänlaista tämmöistä maksua, minkä Yle
maksaa näistä uusinnoista. Eli tämä on
jotenkin järjetöntä. Sitten peräänkuulutetaan joka
paikassa luovuutta ja innovaatiota, huudetaan sen perään
yliopistoihin ja muualle, ja kokoomus haluaa saada kaikki nämä jutut
ja samalla halveksitaan tekijänoikeuksia ja niitä ihmisiä, jotka
luovat ja tekevät tämän materiaalin.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Lindén puuttui puheessaan
hyvin tärkeään asiaan elikkä siihen, että lainsäädäntö saattaa
olla monesti ihan järkevien toimintojen esteenä.
Ja näitten järkevien toimintojen esteenä on
kyllä meidän tietoturvalainsäädäntömme,
tietosuojalainsäädäntö. Jotakin täytyisi
sille tehdä. Olisin toivonut, että tässä tilaisuudessa
olisi ollut oikeusministeri paikalla. Tietosuojalainsäädäntö estää ihan
järkevien rekisterien teon. Esimerkiksi Yle ei saa käyttöönsä rekistereitä niistä
henkilöistä,
jotka ovat ostaneet maksu-tv:n maksukortin, voidakseen tarkistaa, ovatko
nämä maksukortinhaltijat kuitenkin maksaneet vai
jättäneet maksamatta televisioluvan. Paljon muutakin
tämmöistä soopaa ja turhanpäiväistä valvontaa
on tietosuojalainsäädännössä. Minä toivoisin
todella, että hallitus ottaisi vakavasti sen ja alkaisi
perata tämän lainsäädännön kokonaan.
Minä aion kyllä ihan oikeasti ottaa jopa välikysymyksenä suurin
piirtein tämän asian esille.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä muun
muassa edustajat Kallis ja Pentti Oinonen esittivät erilaisia
perusteita sille, miksi ihmiset eivät televisiolupaa suostu
maksamaan. Minä en hyväksy tällaisia
perusteita. Minun mielestäni on käsittämätöntä,
että ilmeisesti noin 200 000 television katsojaa
on omaksunut itselleen tällaisen vapaamatkustajan roolin
näissä yhteyksissä. Niin kauan, kun meillä on
tämä maksujärjestelmä, oli se
sitten hyvä tai huono, niin kauan sen mukaisesti tulisi
kansalaisten toimia. Jos ei halua maksaa televisiomaksua, niin ei ole
pakko katsoa televisiota.
Mikä olisi sitten mahdollista, jotta tehokkaammin voitaisiin
valvoa tämän maksun maksamista? Minäkin
olen huomannut, että siinä yhteydessä on
törmätty näköjään
erilaisiin tietosuojaongelmiin. Pakko sanoa, herra puhemies, että kyllä nämä meidän
tietosuojasäädökset tuntuvat joskus hipovan
ihan naurettavuuden rajoja. Jos minulla olisi ne tekohampaat, joista
ed. Arhinmäki eräässä aiemmassa
keskustelussa mainitsi, niin olisin varmasti pudottanut hämmästyksestä ne
tekohampaat suustani siinä vaiheessa, kun näin
televisiossa tietosuojavaltuutetun sanovan, että tietosuojan
kannalta ei voida hyväksyä sitä, että poliisi
passeja varten saamistaan sormenjäljistä tekisi
rekisterin ja käyttäisi tätä rekisteriä johonkin muuhun,
esimerkiksi rikosten selvittämiseen. Eli tietosuojalainsäädäntö tämänkin
ilmeisesti estää. Aivan naurettava kannanotto.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo oikeastaan sanoi sen, mitä tästä varsinaisesta
laista, viestintämarkkinalaista, on sanottavaa: se on hyvä ja
oikean suuntainen laki.
En malta olla hieman ottamatta kantaa tähän laajaan
keskusteluun, johon myös ministeri osallistui. Olen samaa
mieltä, että meidän on toimittava ajassa.
On tultava 2000-luvulle tässä tv-maailmassakin.
200 000 luvatta tv:tä katsovaa on minun mielestäni
ennen muuta viesti meille ja ennen kaikkea Ylelle siitä,
että jotain on tehtävä.
Olen ed. Zyskowiczin kanssa samaa mieltä, että nykymallilla
mennään niin kauan kuin se on voimassa, mutta
on eri asia se, pitäisikö sitä muuttaa.
Minun mielestäni pitäisi mennä siihen suuntaan,
että maksetaan siitä, mitä katsotaan,
ja tässä nämä 200 000
ihmistä ovat minun mielestäni tehneet omia valintojaan.
Ymmärrän, että Yleisradion pitää tulevaisuudessakin
tarjota kulttuuria, teatteria, ruotsinkielistä ohjelmistoa,
näkövammaisten ohjelmistoa, maakuntaohjelmistoa,
mutta en ole ikinä ymmärtänyt sitä,
että Yleisradio kilpailee rahalla tietyistä formaateista
taikka urheilukilpailuista. Se ei minun ymmärtämykseeni
mahdu. MTV3 Maxit ja nämä ovat osoittaneet minun
mielestäni hyvin sen, miten nämä kanavat
ovat suosittuja, joissa tarjotaan sitä ohjelmaa, mitä ihmiset
haluavat katsoa.
Minun mielestäni myös Yleisradion on tulevaisuudessa
oltava entistä reilumpi myös kaupallisia kanavia
kohtaan, koskien esimerkiksi olympialaisten lajeja.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minusta oli erittäin merkittävä puheenvuoro
ed. Heinoselta. Hän ilmiselvästi, täysin
rinnoin sanoutui irti julkisen palvelun velvoitteesta Yleisradiota
koskien, ja tarkoittaa sitä, että mitään
tällaista järjestelmää tässä valtiossa
ei tarvita.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on joko kuulossa taikka ymmärtämyksessä vikaa.
(Ed. Pulliainen: Ei ole kuulossa eikä ymmärtämisessä!)
En sanonut näin kuin ed. Pulliainen totesi, vaan totesin,
että on kehittämisen tarvetta, ja toin esille
sen, että me tarvitsemme ruotsinkielistä ohjelmistoa,
me tarvitsemme näkövammaisten ohjelmistoa, me
tarvitsemme maakuntaohjelmistoa, me tarvitsemme musiikkia, kulttuuria.
Näitä tarvitaan ehdottomasti, ja Yleisradion tehtävä on
pitää niitä tarjottavana. Näin
pitää tulevaisuudessakin olla. Kritisoin sitä,
onko oikein kilpailla kalliista formaattiohjelmista, urheilukilpailujen
lisenssioi-keuksista ja näistä. Minun mielestäni
ei.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy, jotta pystyisi selviytymään
kaikissa vallitsevissa olosuhteissa julkisen palvelun velvoitteesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Puutun vielä tähän äsken
käytyyn keskusteluun sen verran, kun ed. Viitanen täällä puhui — ymmärsin
niin — ettei voi rajoittaa sitä ohjelmistoa, mitä julkisten
ohjelmistokanavien kautta tuotetaan. Kyllä mielestäni
voi ihan selkeästi tiettyjä asioita sieltä rajata
pois. Mielestäni tavaroiden mainonta ei välttämättä kuulu
laisinkaan julkiselle palvelukanavalle. Jännitysohjelmia
voi olla, mutta totta kai kohtuuttoman väkivallan, pornon tai
muun epäsopivan ohjelman näyttämisen
televisiossa on mielestäni terveen järjen mukaan
oltava epäsopivaa.
Mielestäni juuri julkisten kanavien tulisi tuoda sellaisia
ohjelmia, jotka kehittävät, pitävät yllä suomen
kieltä ja kulttuuria, kirjallisuutta, tiedettä,
taidetta ja urheilua, ja tästä löytää se
tasapaino. Se on kieltämättä hyvin vaikeaa,
kun esimerkiksi nämä urheiluohjelmat ovat maksullisia,
niistä käydään kovaa kamppailua.
Aivan kuten ed. Ukkola täällä totesi,
tietosuojalainsäädäntö estää järkevän
avunannon. Tätä asiaa ei saa lakaista maton alle
tässäkään keskustelussa. Kerron
erään esimerkin tästä: Sotaveteraanit
eivät pysty löytämään
kaikkia apua tarvitsevia sotaveteraaneja, vaikka he hyvin ovat verkostoituneet ja
verkottautuneet, koska esimerkiksi Kela ei voi tietosuojalainsäädäntöön
vedoten antaa tietoja mahdollisista apua tarvitsevista sotaveteraaneista.
Ed. Zyskowicz tietää, että tästä on
käyty monta vuotta kädenvääntöä,
ja sen takia varmasti oli myös sitä mieltä,
että tietosuojalainsäädäntöä tulee
kehittää.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olennaista tässä hallituksen
esityksessä on siirtovelvoite kaapeliyhtiöitten
verkossa, mitä ohjelmia joudutaan siirtämään
veloituksetta. Ehdotuksessa lähdetään
siitä, että Yleisradion ohjelmat pitää siirtää,
ja Yleisradiollahan on lakiin perustuva velvollisuus lähettää kaikille
yhtäläisin ehdoin ohjelmia, ja tämä periaate
on aivan oikea. Myöskin on periaate siitä, että jos
meillä on kaupallinen tilattava kanava, niin kaapeliyhtiöillä ei pidä olla
mitään velvollisuutta välittää tuota
ohjelmaa ilman sopimusta tuon ohjelman tuottajan kanssa.
Sen sijaan ongelmallisempi kysymys on sitten sellainen luvanvarainen
kaupallinen toimija, jonka täytyy lähettää kattavasti
koko maahan ohjelmia tänä päivänä,
eli tarkoittaa Mainostelevisiota ja Nelosta. Näitten osalta
on velvollisuus lähettää kaapelitelevisioverkossa
kustannuksetta nämä ohjelmat kaikkien nähtäville.
Nyt tämä velvollisuus lähettää jatkuu
vuoteen 2010. Tältä osin haluan kiinnittää huomiota
perustuslakivaliokunnan toteamukseen, jossa todetaan seuraavasti:
"Perustuslakivaliokunnan mielestä on oikeasuhtaisuuden
ja sananvapauden kannalta perusteltua, että siirtovelvollisuus
tulee harkittavaksi uudelleen viimeistään 31.8.2010
mennessä." Ja tietysti tämä on sidoksissa
aika pitkälti siihen, minkälaisilla ehdoilla asetetaan
ja annetaan lupia vuonna 2010. Jos saan tulkita tätä lausumaa,
niin jos lähdetään edelleen siitä,
että meillä on esimerkiksi kaksi kaupallista toimijaa,
joilla on velvollisuus lähettää koko
valtakuntaan ohjelmia niin, että kaikki voivat katsoa,
niin ohjelman lähettäminen käytännössä on
mahdotonta ilman kaapeliverkkoa. Siitä syystä tätä asiaa
täytyy kyllä uudestaan sitten 2009—2010
arvioida, kun tiedetään, mikä on toimilupapolitiikka
näitten yhtiöitten osalta.
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti, mitä tulee Yleen,
niin on syytä todeta se, että Ylen katsoja- ja
kuuntelijaosuudet ovat nousseet, eivät laskeneet. Sitä paitsi
tyytyväisyys ohjelmiin, erittäin tyytyväisiä tai
tyytyväisiä, on 85 prosenttia, joka on poikkeuksellisen
korkea luku. TV1 taitaa olla tällä hetkellä katsotuin
kanava, Radio Suomi on aivan ylivoimainen radioissa, (Puhemies koputtaa)
joten täytyy sanoa, että kun ajatellaan tätä kritiikkiä,
niin siinä suhteessa hämmästelen sitä kritiikkiä joinakin
päivinä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi lopetti oikeastaan aika ansiokkaasti.
Se on ollut monelle yllätys, että Ylestä on
tullut uudestaan suosittu. Mutta idean ydinhän on siis,
kun tämä on politiikkaa, että ei mitään
"rahat tai henki" vaan "rahat ja henki". Tietysti meidän
oikeistomme malli on Berlusconi ja Italian televisio. Eli siellähän
on neljä viisi kanavaa, joissa on pelkkiä astrologeja
ja muita kaupallisesti hoitamassa vielä sen, mitä ei
pysty muuten sitten hoitamaan sillä samalla saippuaoopperasapluunalla ja
väkivallalla, miten muuten hoidetaan kansaa. Siis hyvin
yksinkertaisesti voi psykologisesti sanoa, että tämä juttu
on sitä, että kun saadaan kanavat haltuun, mainokset
ja muut vastaavat, niin ohjelmilla pidetään sitten
kansan älyllinen tasokin sillä tasolla, että se äänestää tiettyjä puolueita.
Se muistuttaa aika paljon Neuvostoliiton meininkiä tietysti,
mutta siellähän moraalikin määriteltiin
aikoinaan sanakirjassa kaikeksi siksi, mikä tukee neuvostovaltion
hyvinvointia ja olemassaoloa.
Mutta se tosiaan, että Ylehän ei voi millään pornolla
eikä muulla kilpailla. Tämä on aikoinaan
mennyt pieleen siinä, että me ulotimme kilpailun
alueille, joille se ei kuulu. Tämä on äärimmäisen
vaikea määritelmä, mille alueille ei
voi kilpailua ulottaa. Mutta koska Ylellä on tämä julkisen
palvelun velvollisuus ja kaikki muut vastaavat ja niin kuin ed.
Sasi äsken tuossa sanoi, että Kolmosella ja Nelosella
on tämä velvollisuus, niin oikeastaan puuttui
vaan sana, että niitten on pakko nyt lähettää tätä ja
nyt täytyy, koska pitäisi rahasampojen jauhaa
koko ajan ja osakkeenomistajien tienata, niin niitten on pakko saada
jotain etuja. Ja tietysti, koska meillä on tämän kaltainen
hallitus, se antaa tietyllä kielenkäytöllä näitä etuja
muka sitten niin kuin yleisöpalvelun nimissä,
vaikka todellisuudessa sieltä tulee aina vaan enemmän
uusintoja ja uusintoja. Nyt kun vielä tulee tämä laki,
joka antaa uusinnoille tekijänoikeuksistaluistamisvelvollisuuden,
jota sovelletaan myös kaikkeen suomalaiseen tuotantoon,
niin tämä on kyllä aika selkeästi
poliittinen ratkaisu, mihin tässä ollaan menossa.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä hallituksen
esitys pohjaa komission huomautukseen siitä, että meidän
must carry -lainsäädäntö on
liian laaja tai tulkinta must carrysta on liian laaja johtuen siitä, että meillä on
kaupallisia kanavia, joitten toimilupaehdossa on tämä valtakunnallisuus.
Ja niin kuin perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Sasi tuossa totesi,
tämä valtakunnallisuus tarkoittaa silloin, että täytyy
jaella kaikkialle tähän maahan, ja kun meillä on
puolet kotitalouksista kaapelin päässä,
jolloin, sanotaanko, tämän valtakunnallisuuden
toteuttaminen olisi kovin vaikeaa, niin tämän
vuoksi tämä must carry on ollut näin
laaja tulkinta.
Mutta todellakin toimiluvat päättyvät
2010, ja siihen mennessä meidän täytyy
sitten pohtia toimilupapolitiikka uusiksi peilaten tähän
must carry -problematiikkaan, joka todennäköisesti
meillä täytyy olla kuitenkin tiukempaa kuin mitä se tässäkin
esityksessä on, mutta toisaalta myös sitten niihin
velvoitteisiin, joita toimiluvassa näille toimijoille asetetaan
huomioiden se, että edelleenkään tällä rakenteella
puolet kaapelin päässä ja toinen puoli
antennilla -kokonaisuus, tietyllä tavalla ei aiheuteta
myöskään kohtuuttomia kustannuksia näille
kaupallisille toimijoille siinä, kun must carry poistuu.
Silloin periaatteessa tämä valtakunnallisuusvelvoite
tarkoittaa todennäköisesti suurta laskua sekä kaapeliyhtiöitten osalta
että tekijänoikeuskysymysten osalta.
Tähän täytyy löytyä sellainen
tasapaino, että kenellekään ei synny
kohtuutonta tilannetta silloin, jos tämä must
carry -velvoite poistuu.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän varsinaiseen lakiin
sen verran, että kävimme liikenne- ja viestintävaliokunnassa
erittäin monipuolisen ja moniotteisen asiantuntijakuulemisen sillä tavalla,
että samat asiantuntijat saattoivat olla jopa kolme kertaa
meillä kuultavina, elikkä alan toimijoiden murhe
oli suuri. Siitä syystä tänne onkin tehty
ihan muutaman sanan korjauksia, "luovuttaa kohtuullinen muu edellisiin
liitännäinen". Tämä yksi kohtuullinen-sana
oli jollakin tavalla noihin operaattoreihin autuaaksi tekevä. Hyvä näin.
Mitä tulee varsinaisesti tähän, mistä on
enemmän keskusteltu, Yleisradion olemukseen ja rahoitukseen,
niin kysymyshän on kuitenkin siitä, että nyt
kun on noin 50 000, vai mitä niitä nyt
on, maksamatta jättäneitä, niin kuitenkin
se tekee rahassa kymmenisen miljoonaa euroa. Rahavajehan tuli siitä tietenkin,
kun Yleisradio ei enää saakaan toimilupamaksuja
muilta kanavilta niin kuin aiemmin, ja perustehan siihen on tietenkin se,
että kun noita kanavia alkaa tulla ympäri maailmaa
muualta, silloin tasapuolisuuden vuoksi niitä toimilupamaksuja
olisi pitänyt kerätä kaikilta. Näin
siitä ovat päässeet sitten Suomessa toimineet
kanavat vapaiksi. Maksumurhe syntyy sieltä. Tuo
vaje on 50 miljoonaa euroa noista toimilupamaksuista,
mikä jäi näin ollen Yleisradiolta saamatta.
Yleiskeskustelu päättyi.