5) Hallituksen esitys laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain
muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ulkomaille
suuntautuva korkeakoulujen tutkintoon johtava tilauskoulutus tehdään
nyt mahdolliseksi. Sitä on kauan odotettu, että pystyttäisiin korkeakoululaitostamme
kansainvälistämään, ja kansainvälistämisen
kannalta juuri tällä tilauskoulutuksella saattaa
olla suuri merkitys. Kansainvälinen yhteistyö on
tärkeä osa tätä korkeakoulutusta,
ja se omalta osaltaan edistää koulutuksen ja tutkimuksen
laadun kehittämistä ja vahvistaa samalla kansallista
innovaatiopohjaa.
Tämä hallituksen esitys hyväksyttiin
meidän valiokunnassamme yksimielisesti. Valiokuntamme myöskin
totesi näin, että suuri hyötyjäryhmä ovat
suomalaiset opiskelijat.
Tätä tilauskoulutusta voidaan järjestää ryhmälle.
Keskustelimme paljon, mikä se ryhmä oikeastaan
on. Yksi se nyt ei voi olla. Kaksi on pari. Ehkäpä se
on sitten kolme opiskelijaa ja siitä enemmän.
Tilaajana voisi olla yksityis- tai julkisoikeudellinen oikeushenkilö,
esimerkiksi osakeyhtiö, yhdistys tai säätiö tai
valtio, kunta tai kuntayhtymä. Kuitenkin oleellista on,
että tätä annetaan muille kuin Euroopan
unioniin tai Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalai-sille.
Yliopistokoulutus on hyvin korkeatasoista koulutusta, ja se
on hyvin arvostettua. Me voimme järjestää ja
räätälöidä erilaisia
houkuttelevia kokonaisuuksia, koulutuskokonaisuuksia, joita sitten
voimme viedä ulkomaille. Tällaisia koulutusmahdollisuuksia
oli, ja valiokunta löysi muun muassa opettajankoulutuksesta,
musiikista ja muista taiteenaloista. Sittenhän on varmasti
paljon muitakin, mutta nämä tulivat nyt esille
lä-hinnä.
Valiokunta piti myöskin erittäin tärkeänä sitä, että tämä tilauskoulutus
ei saa heikentää korkeakoulujen antamaa perus-
tai jatkokoulutusta eikä saa rajoittaa tätä normaalia
maksutonta tutkintokoulutusta, johon kaikilla henkilöillä kansalaisuudesta
riippumatta on mahdollisuus osallistua.
Valiokunta painotti myöskin sitä, että koulutusta
ei saisi järjestää tilaajalle, jonka
tosiasiallisena aikomuksena on tilata koulutus siinä tarkoituksessa,
että koulutukseen osallistuvat voisivat välttää yliopiston
tai korkeakoulun valintakokeet.
Lisäksi myöskin pidettiin tärkeänä sitä,
että maksullisen tilauskoulutuksen maksujen on katettava
nämä menot. Kuitenkin varmasti on näin käytännössä,
että lyhyellä tähtäimellä tämä ei
ole mahdollista, mutta ainakin pitkänä ajanjaksona näin
pitää olla.
Se, mikä paljon keskustelutti valiokuntaa myös,
oli kehitysyhteistyön määrärahojen
käyttö. Hallituksen esityksen mukaan tutkintoon
johtavaa tilauskoulutusta voidaan toteuttaa myös osana
kehitysyhteistyötä, mutta valiokunta kiinnitti
huomiota siihen, että kuitenkaan tätä tilauskoulutusta
ei saa järjestää niin, että se
tukee vain suomalaista korkeakoululaitosta, vaan avun tulee aina
edistää kehitysmaan omaa paikallista kehitystä.
Korostimme vahvasti myös sitä, että tämän
kehitysyhteistyömäärärahojen
käytön pitää noudattaa Oecd:n
määrittelemiä kehitysavun kriteerejä eli
tällaisia niin sanottuja oda-kriteerejä. Näissä kriteereissä painotetaan
muun muassa sitä, että hyväksyttävän
opiskelun on edistettävä saajamaan taloudellista
ja sosiaalista kehitystä ja opinto-ohjelmien tulee tähdätä kehitysvaikutukseen
kohdemaassa ja että opinto-ohjelmien sisällön
tulee liittyä kehitysmaiden kehityksen edistämiseen.
Täytyy myöskin kiinnittää huomiota
siihen, että opinnot eivät saa johtaa niin sanottuun aivovuotoon.
Valiokunta piti erityisen tärkeänä myös
sitä asiaa, että opetusministeriö seuraa
tätä tilauskoulutuksen sujuvuutta, miten se menee
ja miten se lähtee liikenteeseen, ja sen tilauskoulutuksen vaikuttavuutta.
Myöskin halusimme näin, että opetusministeriön
tulee antaa selvitys valiokunnallemme vielä tämän
vaalikauden aikana siitä, miten tämä tilauskoulutus
on lähtenyt liikenteeseen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! On aika etsiä uusia vientielinkeinoaloja.
Suomi tunnetaan vahvan opetuksen maana. Pisa-tuloksemme ovat niittäneet
mainetta maailman ympäri. Tosin Pisa mittaa ennen kaikkea
keskimääräistä osaamista ja
sitä, paljonko koululaisissa on erittäin huonosti
osaavia. Huippuosaajien määrästä Pisa
ei sen sijaan kerro mitään. Voimme kuitenkin hyödyntää tai
käyttää hyväksemme mainettamme
tasa-arvoisena ja vahvana peruskoulutusmaana. Sinänsä tässä tulee
jo yleisluontoinen maine siitä, että olemme maan
mainio koulutusmaa.
Koulutus voisi olla mainiosti meidän uusi vientituotteemme.
Koulutustuotteiden myyjinä voisivat olla niin julkisen
kuin yksityisen sektorin toimijat. Sinänsä yksityisellä sektorilla
on jo pitkät kokemukset koulutuspalveluiden myynnistä.
Vientipolkujen luonti vie kuitenkin aikaa ja rahaa. Ei ole yhtään
huono ajatus, että lähdemme tuotteistamaan, markkinoimaan
ja myymään yliopistollista ja ammattikorkeakoulutusta.
Samoin toisen asteen koulutuksen palveluilla lienee sama mahdollisuus.
Sinänsä tässä voidaan nähdä yksityisen
sektorin kannalta se tilanne, että julkinen sektori käy
luomassa eräällä tavalla vientipolkuja
myöskin yksityisen sektorin toimijoille. Tärkeää on,
että lukuisissa koulutuspaikoissa ei lähdetä pyörää keksimään
aina uudestaan.
Yhteistyö ja työnjako eri toimijoiden välillä on
tarpeen. Suomi on pieni maa. Siksi yhteistyö on ainoa kannattava
tapa viedä tilauskoulutusta eteenpäin. Tilauskoulutukseen
liittyy riskejä. Ensimmäiset pelkotilat varmasti
löytyvät maksuttomuuden ja sen periaatteen menettämisestä. Toisaalta
on muistettava siinä kohdin, että tässä on
kysymys kansalaisista, jotka eivät ole maksaneet Suomeen
veroja, ja se on oikeastaan se merkittävin kysymys, miksi
me maksamme koulutuksen ihmisille, jotka eivät ole maksaneet
veroja Suomeen. Lisäksi yliopistoissa tulee olemaan tilanne,
että tuotteistus, markkinointi ja myynti vievät
resursseja ja kilpailu koulutusmarkkinoilla on kova. Mahdollisuuksia
kuitenkin riittää. Jos ajatellaan opiskelijoita, heillä on
mahdollisuus saada eri kielillä olevia opiskeluohjelmia
jatkossa mahdollisesti laajemmalla. Samoin saattaa olla, että kurssitarjontammekin
laajentuu. Samoin, jos ajatellaan verkottumisen näkökulmasta,
niin sekä opiskelijoille että yliopistoille mahdollistuu
myöskin verkottuminen ulkomaalaisten kanssa. Parhaimmillaan
saamme potkua koulutuksemme laadun parantamiseksi.
Sitten on kysymys, millä hinnalla me lähdemme
myymään koulutusta. Halvalla ei kannata myydä.
Alennusmyynti on oman osaamisen aliarvioimista. Laatu saa näkyä korkeana
hintana, koska kyllä sen tuottaminenkin maksaa. Ostajatkin
haluavat laatua. Ei kannata olla millään tavalla
aliarvioiva vaan ottaa riittävän kova hinta. Usein
myöskin käy niin, että mitä kovempi
hinta, sitä kovempi mielikuva tulee myöskin laa-dusta.
Yhtenä näkökulmana nousi valiokunnankin työskentelyssä kehitysapu,
ja yksi hyvä tapa antaa kehitysapua on koulutus. Tässä kohdin
tietenkin tulee tilanne, että tulee moraalinen velvollisuus,
että siinä kohdassa ei voida lähteä tuottamaan
voittoa, eli niiltä osin hinnoittelu tulee olemaan toisen
tyyppinen.
Tilauskoulutuksessa ei ole menetettävää,
jos vielä me saamme tämän toiminnan organisoitua järkevästi.
Käytetään hyödyksi sitä osaamista, joka
löytyy meidän täydennyskoulutuskeskuksista.
Hyödynnetään meillä jo maailmalla
olevia vienti- ja innovaatiokeskuksia, joita ovat perustaneet muun
muassa Tekes ja Finpro. Yhdistetään innovaatiot
ja koulutus paketiksi. Näitä harva tarjoaa tänä päivänä maailmalla.
Rakennetaan koulutuksen Suomi-portaali, jossa tarjontamme keskittyy
yhden katon alle. Luodaan Suomen koulutukselle oma brändi.
Mikä on ensimmäinen toimenpide? Ensimmäiseksi
meidän pitää tehdä liiketoimintasuunnitelma
Suomi-tasolla ja pitää tutkia, missä ovat
ne markkinat, missä on tarvetta suomalaiselle osaamiselle.
Joka paikkaan ei kannata säntäillä, vaan
tulee valita huolellisesti.
Lisäksi on varmistettava, että tilauskoulutukseen
osallistuvat eivät saa tutkintoja muita helpommalla, kuten
jo aiemmin tuli vastaan. Valmistuneiden on hallittava tutkinnon
tiedot. Pelkällä rahalla ei saa tutkintoja hankkia.
Tämä on tärkeää siltä osin,
kun mietitään, mikä on suomalaisen yliopistollisen
tutkinnon laatu ja sen ylläpitäminen. Ilmaiseksi
ei kannata antaa osaamista pois. Jos me saamme Suomeen maksukykyisiä, motivoituneita
ulkomaalaisia opiskelijoita, saamme mahdollisesti myöskin
sitä kautta lisää resursseja yliopisto-opetuksemme
laadun parantamiseen.
Kannatan esitystä. Jatkoevästyksenä tuleville valmisteluille
haluaisin kysyä, onko mahdollisuutta tulevaisuudessa myöskin
laajentaa koulutuksen myyntiä EU- ja Eta-maiden sisällä.
Mielestäni tähän pitäisi olla
myöskin mahdollisuudet, koska kysymys on myöskin
yhdenvertaisesta käsittelystä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys laista,
josta on lyhyesti käytetty nimeä "tilauskoulutus",
mutta sinänsä on asiallisesti kysymys hallituksen
esityksestä laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain
muuttamisesta. Mutta kuitenkin tämä muutos hyvin
vahvasti kohdistuu siihen, millä tavalla yliopistoissa koulutusta
tuotetaan; siihen kehitykseen esitetään muutosta.
Asiantuntijalausuntojen yhteydessä erityisesti yliopistojen
aikuiskoulutusverkoston asiantuntija mainitsi lausunnossaan, luen
suoran sitaatin: "Yliopistojen kannalta tilauskoulutuksen järjestäminen
esitetyn lain pohjalta tulee olemaan haasteellista. Suomi on pieni
maa, ja koulutuksen markkinointi sekä brändin
rakentaminen vaativat yliopistoilta resursseja jo ennen kuin yksikään
tilauskoulutettava tulee Suomeen. Tilauskoulutus pitää pystyä tuotteistamaan
ja suomalaisen sinällään hyvän
maineen omaavan koulutuksen brändi pitää rakentaa."
Mielestäni tässä on tähän
koulutukseen liittyvä tärkeä asia, eli
on kysymys koulutuksen markkinoinnista, jossa tulee onnistua.
Näen erittäin tärkeänä sen,
mihinkä valiokunnan kannanotoissakin ja kyllä myös
lain perusteluissakin kiinnitetään huomiota, että ei
ole kysymys vain koulutuksen myynnistä ulkomaalaisille
opiskelijoille, määrätyistä maista
tuleville opiskelijoille ja nimenomaan ryhmille, vaan nimenomaan
tämän koulutuksen myötä on nähtävä,
että koko suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
laatua samalla voidaan kehittää ja kansainvälistymistä kehittää,
eli tällä on suuri merkitys koko suomalaisen korkeakoulutuksen tutkimukselle,
korkeakoulutuksen laadulle ja kansainvälistymiselle, niiden
kehitykselle. Sen vuoksi, niin kuin täällä edellä ed.
Lauslahti toi esille, se, mitä tässä tämän
koulutuksen valmistelussa tai suunnittelussa ennen varsinaista toteutusta
tulee tehdä, on se, että se koulutus, mitä tuotetaan,
on laadukasta ja se järjestelmä ei saa mahdollistaa
niitä asioita, mihin täällä ed.
Lauslahtikin viittasi, ettei sitä ajatusta tule, että helposti
rahalla koulutus, vaan nimenomaan kysymys on hyvästä koulutuksesta,
kansainvälistymisestä meidän korkeakouluverkostossamme.
Ongelmana on nostettu jo asiantuntijalausunnoissakin se, että nyt
kun tätä koulutusta markkinoidaan, niin ei ole
kysymys siitä, että Suomi pääsee
joillekin erillisille koulutusmarkkinoille viemään
tätä tilauskoulutusta, vaan voi sanoa, että globaalisti
ei ole olemassa erillisiä tilauskoulutuksen markkinoita,
vaan kaikki maat kilpailevat yksillä ja samoilla koulutusmarkkinoilla
kukin omista lähtökohdistaan käsin. Esimerkkinä on
mainittu muun muassa Ruotsin tilanne, jossa kilpailutilanteen kovuutta
nimenomaan kuvastaa osaltaan se, että jos se on siellä ollut
viisi vuotta käytössä, toiminnassa, niin
vain 2 prosenttia saaduista tuloista on peräisin Ruotsin
ulkopuolelta.
Tässähän yksi lainmuutokseen liittyvä asiakohta
on se, että tällä koulutuksella, tällä muutoksella,
ei tule vaikeuttaa suomalaista peruskoulutusta ja tutkimusta, vaan
päinvastoin mahdollisesti tulee saada vahvistusta perusrahoituksen
lisäksi tällä koulutuksella, jotta laatua
voidaan parantaa, ja näin juuri ne maksut ovat olennainen osa.
Kysymys on siinä mielessä tässä maksuista, vaikka
meidän perusopetukseemme ei tule sitä heijastumaa
ja siihen maksuihin liittyvää muutosta. Meillä on
edelleenkin yliopisto- ja korkeakoulutus ilmaista, ja on erittäin
hyvä, että valiokunnan kannanotoissakin kiinnitettiin
huomiota siihen, että korkeakoulujen maksuttomuus säilyy,
että tähän ei saa tulla mitään
muutosta.
Toisaalta on kysymys jotenkin liiketaloudellisesta toiminnasta,
mutta se ei saa olla koulutuksen yhteydessä yliopiston
tärkein tehtävä, ja sillä tavalla
se ei saa heikentää korkeakoulujen asemaa perus-
ja jatkokoulutuksessa ajatellen tätä maksuttomuutta.
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin hyvänä sitä, että valiokunta
yksimielisesti sai mietintöön, että tämän
lain vaikutuksia, toimintaa, mitä tästä seuraa,
seurataan ja nimenomaan, että tämä muoto, mikä tähän
seurantakappaleeseen valiokunnan mietinnössä on
sisällytetty, on se, että valiokunta pitää siis
tärkeänä seurannan järjestämistä ja
vaikuttavuuden arviointia ja edellyttää, että opetusministeriö antaa
asiasta selvityksen sivistysvaliokunnalle vielä tämän
vaalikauden aikana. Tässä nyt on sitten vielä kuitenkin
kolme vuotta aikaa, että ei pelkästään
yhden vuoden sisällä tarvitse sitä selvitystä pukata,
vaan kolmen vuoden aikana. Se on mielestäni tärkeää.
Sitten, arvoisa puhemies, paitsi tähän laatuun, maksuttomuuteen
ja tähän kansainvälistymiseen mielestäni
valiokunta kiinnitti erittäin hyvin huomiota siihen, että nyt
kun on kyse toisaalta sellaisesta toiminnasta, jota jo jossakin
toteutetaan, eli on tuotteistettu ja myydään koulutusta
ja on rakennettu brändejä ja sellaista toimintaa,
joka on liiketaloudellista toimintaa, niin tämän
yhteydessä sitä kaikkea osaamista ja kaikkea toimintaa, sitä verkottumista
ja niitä yksiköitä, jotka ovat nyt jo
yliopiston sisällä, sitä vahvaa osaamista hyödynnettäisiin,
sitä korkeatasoista osaamista esimerkiksi, mitä on
täydennyskoulutuskeskuksilla, kaikessa siinä toiminnassa,
jossa on jo nyt käytetty tuotteistamista ja on valmiutta
silloin lähteä tähän erilaisen
markkinoinnin rakentamiseen. Näin näen myös
yliopiston kokonaisuutena, että tietysti kysymys tässä on
siitä — edellä erityisen hyvin ed. Lauslahti
myös kertoi — mitkä ovat ne tuotteet,
mikä on se koulutus, mitä Suomesta nyt ollaan
viemässä, tarjoamassa ostettavaksi, kun muutkin
tarjoavat. Itse olen Tampereen yliopiston kasvatteja — niin
kuin täällä moni muukin — joka
on hyvin vahvasti yhteiskuntatieteellinen korkeakoulu ollut, korkeakoululaitos
ja yliopisto.
Suomi on hyvinvointiyhteiskunta, hyvinvointipalveluita hyvin
vahvasti tutkiva yhteiskunta, niin että meillä on
hyvin paljon palvelujen tuotteistamista ollut. On mielenkiintoista
nähdä kyllä sitten se, millä alueilla
sitä vientiä löytyy ja myöskin
sitä kysyntää. Mutta näkisin,
että paitsi että meillä on tämä hyvä opettajankoulutus,
mikä on täällä jo mainittu tämän
mietinnön sisälläkin, ja nämä meidän
maisteriohjelmamme, nyt pitäisi todella hakea se, minkälaisen
koulutuksen rakentamisessa, sisällön rakentamisessa,
Suomessa on semmoista osaamista, mitä ehkä ei
muitten maitten myötä, yliopistojen myötä,
vielä ole. Näen erityisesti erilaiset palvelutuotteet,
palvelutuotannon ja tutkimuksen ja koulutuksen, mitä yliopistoissa
palvelualoilla tehdään, ja toivoisin, että ne
nousisivat kysynnän kohteiksi myös, mutta sehän
tarvitsee myös tarjontaa, että meidän
hyvät professorimme ja tutkijamme lähtisivät
sitä tarjoamaan.
Arvoisa puhemies! Vielä yhtenä asiana tässä mietinnössä otimme
kantaa kehitysyhteistyömäärärahojen
käyttöön, ja mielestäni on tärkeää, että siinä todella
seurataan myös sitä, että kaikki se,
millä tavalla kehitysyhteistyömäärärahoja käytetään,
vahvistaa kehitysmaiden tarpeellista, koulutuksen kautta tapahtuvaa
toimintaa ja kehitystä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä mietinnössä yliopistolakia
ja ammattikorkeakoululakia muutetaan siten, että vientikoulutus
tulee näille oppilaitoksille mahdolliseksi. Tätä uudistusta
korkea-asteen opinahjot ovat kuumeisesti odottaneet. Vieläkin
ihmettelen sitä, miksei tätä uudistusta
saatu viime vaalikaudella jo toteutettua. Silloinen opetusministeri
ei tuonut asian valmistelusta huolimatta tätä meidän
käsiteltäväksemme.
Tässä mietinnössä valiokunta
on pitänyt hyvänä sitä, että nyt
luodaan edellytykset aktiiviseen osallistumiseen kansainvälisille
koulutusmarkkinoille. Tästä uudistuksesta hyötyvät
myös omat opiskelijamme, sillä he voivat myös
osallistua tähän opetukseen. Tässähän
oppilaitokset tekevät yhteistyötä kansainvälisten
huippuyliopistojen kanssa, ja sitä kautta tämä tulee
mahdolliseksi myös omille oppilaillemme.
Valiokunta pitää myös tärkeänä sitä,
että koulutus, joka on liiketaloudellista toimintaa, ei
saa heikentää korkeakoulujen perus- ja jatkokoulutusta.
Tämä ei millään tavalla myöskään
vaaranna korkeakoulujen maksutonta tutkintokoulu-tusta.
Laadunvarmistus oli valiokunnassa vahvasti esillä.
Se on tärkeä niin opiskelijan, tilaajan kuin järjestäjänkin
kannalta. Tällä lienee heijastusvaikutuksia muuhunkin
opetukseen: kansainvälisyyteen liittyvä osaaminen
paranee ja kielitaito kohenee.
Arvoisa puhemies! Ilman vahvaa markkinointia tilauskoulutus
ei lähde liikkeelle. Koulutuksellamme on, kuten viime viikkoinakin
on saatu kuulla, hyvä maine, ja sitä kannattaa
hyödyntää. Omassa maassamme toteutetut
maisteriohjelmat ja verkon välityksellä tapahtuva
opetus yhteistyössä muiden oppilaitosten kanssa
on tapa, jolla voidaan kehittää ihan vientituotetta.
Kehitysmäärärahojen käyttö tilauskoulutuksen
rahoitukseen keskustelutti myös valiokuntaa. Mietinnön
mukaan yliopistot tulevat selvittämään
näiden varojen käyttöä yhdessä muiden toimijoiden
kanssa. Mallina voisi olla vaikkapa opettajankoulutus, laadukasta
koulutustamme voitaisiin räätälöidä paikallisiin
oloihin hyvin soveltuvaksi. Ja kun tässä uudistuksessa
on selkeästä uudistuksesta kysymys, niin on välttämätöntä,
että tälle järjestelmälle luodaan
myöskin seuranta. Opetusministeriön tulee antaa
selvitys vientikoulutuksesta sivistysvaliokunnalle jo tämän
vaalikauden aikana, ja tämä on ihan hyvä asia.
Kaiken kaikkiaan tämä vientikoulutuksen kehittämisen
käsittely on ollut kyllä miellyttävä kokemus
ja on ollut ilo saada olla mukana tässä työssä.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja sivistysvaliokunnan
mietintö tähtäävät
siihen, että tilauskoulutus mahdollistetaan korkeakouluille,
siihen, että sitä voidaan viedä ulkomaille
ja myöskin ulkomaalaiset ryhmät voivat tulla sitä hakemaan
sitten Suomesta.
Tämä on suuri haaste, mahdollisuus, mutta
ennen kaikkea koulutusmarkkinoilla oleva suuri kilpailu tekee tästä asiasta
haasteellisen. Meidän koululaitostemme on syytä verkostoitua
muiden oppilaitosten kanssa, jotta tämmöinen kansainvälisyys
jatkuu ja sitä saadaan aikaan. Se ei aivan helpolla synny.
Kehittäminen ja markkinointi lähtevät
tässä mietinnössä siitä,
että tämä tilauskoulutus kattaa omat
kustannuksensa, mutta on selvää, että aluksi
joudutaan varmaan näissä oppilaitoksissa laittamaan
alkupanoksia siihen, että niitä yhteyksiä syntyy
ja koulutuksia lähtee sitten liikenteeseen.
Haluan itse korostaa tästä valiokunnan mietinnöstä sitä,
että tämä liiketaloudellinen toiminta
ei saa vaarantaa korkeakoulujen tärkeää tehtävää antaa
perus- ja jatkokoulutusta opiskelijoille.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensin todeta, että esitys
on erinomaisen hyvä ja tarpeellinen. Täytyy pitää erikoisena
sitä, että maa, joka niin vahvasti panostaa osaamiseen
ja innovaatioihin, on rajannut itsensä ulos kasvavilta
kansainvälisiltä koulutusmarkkinoilta. On itsestäänselvää,
että Suomen täytyy päästä mukaan
näille koulutusmarkkinoille. Esimerkiksi Helsingin kauppakorkeakoulu
myy jo nyt yhtä paljon mba-tutkintoja ulkomailla kuin tuottaa
kotimaisia kauppatieteen maisterin tutkintoja. Kohdemaita löytyy
niin Euroopasta, esimerkiksi Puola, kuin sitten kaukaisempia maita,
Kiina, Korea, Taiwan, ja tietenkin naapurimme Venäjä. Opinaloja:
erityisesti suomalainen opettajankoulutus olisi nyt kysyttyä Pisa-tutkimuksien
tulosten perusteella. On erikoista, että suomalaista opettajankoulutusta
ei ole tarjottu aikaisemmin maailmalle. Myöskin lääketiede
ja taideaineet ovat kysyttyjä. Eiköhän
kauppatieteiden lisäksi tekniikkakin siinä pärjäisi.
Erinomaisen lisäarvon tämä laki tuo
siinä, että se mahdollistaa suomalaisten yliopistojen
ja korkean asteen kansainvälistymisen. Meidän
korkean asteen akilleenkantapää on kansainvälistyminen.
Täytyy ihmetellä, että laki säädetään
vasta nyt. Käydyssä keskustelussa uhkat tuntuvat
voittavan aina mahdollisuudet. Suomen tulee hyödyntää kasvavia
kansainvälisiä koulutusmarkkinoita ja sitä osaamista,
jota Suomessa on.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on esittänyt yliopistolakia
ja ammattikorkeakoululakia muutettavaksi niin, että maksullinen
tilauskoulutus ulkomaisille tahoille käynnistyisi ensi
vuoden alussa. Tilauskoulutus ei ulottuisi yksittäisiin
opiskelijoihin, vaan ryhmiin, ja tilaajana voisi olla yksityinen
tai julkinen taho. Tilauskoulutusta voitaisiin antaa vain Euroopan
talousalueen ulkopuolisten maiden kansalaisille. Tällaisella
tilauskoulutuksella hallitus on nähnyt paljon hyviä puolia.
On sanottu muun muassa, että sen avulla suomalaisten yliopistojen
osaamista voidaan räätälöidä kiinnostaviksi
ja houkutteleviksi kokonaisuuksiksi. Voidaankohan?
Hallituksen esityksessä todetaan, että tilauskoulutuksen
on katettava omat kustannuksensa. Tästä huolimatta
on tärkeä muistaa, että yliopisto-opetuksen
ja tutkimuksen perusrahoitus pitää nostaa vastaamaan
asetettuja opetuksen ja tutkimuksen kehittämisvaatimuksia.
Ensi vuoden budjetissa yliopistojen rahoitusta ollaan lisäämässä 20
miljoonalla eurolla. Opetusministeriö esitti 53 miljoonaa
ja valtion Tiede- ja teknologianeuvosto 50 miljoonaa euroa lisäystä.
20 miljoonan euron lisäys on riittämätön,
kun otetaan huomioon, että yliopistojen toimintamenot kasvavat
kustannustason nousun ja tilakustannusten lisääntymisen
vuoksi.
Valtion tuottavuushanke supistaa ensi vuoden määrärahoja
11 miljoonalla eurolla. Asiantuntijoiden mukaan se merkitsee käytännössä vähennystä
tämänvuotisiin
määrärahoihin. Vaikka tilaajakoulutusta
on perusteltu yliopistoille tulevana lisärahoituksena,
se ei poista tarvetta perusrahoituksen lisäämiseen.
Jos opetuksen ja tutkimuksen tasoa halutaan nostaa, se tapahtuu
resursseja lisäämällä, ei tilauskoulutuksia
järjes-telemällä. Nykyisellään
opiskelija—opettaja-suhdeluku on meillä maailman
huippuyliopistoihin verrattuna vähäinen. Yliopistojen
ja korkeakoulujen toimintaresurssien yleiseen lisäämiseen
pitää satsata eikä keskittyä raijaamaan
tänne uusia opiskelijaryhmiä eri puolilta maailmaa riittämättömien
opettajavoimien työmäärää lisäämään.
Puhemies! Tällä hallituskaudella kaikki tuntuu
olevan kaupan, myös korkeakouluopetus. Hallitus on arvioinut
esityksessään, että kansainväliset
koulutusmarkkinat ovat laaja ja edelleen kasvava palvelukaupan muoto.
Valiokunta puolestaan kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että kansainväliset
koulutusmarkkinat ovat hyvin kilpaillut ja markkinoinnin pitää olla
tehokasta, että näillä markkinoilla menestyttäisiin. Uuden
kansainvälisen palvelutuotteen kehittäminen ja
markkinointi kestää monia vuosia ja vaatii suuria
kustannuksia.
Ulkomaalaisten opiskelujen järjestämiseksi yliopistojen
yhteistyötä pitää kehittää ja
käyttää jo valmiina olevia verkostoja,
valiokunta muistuttaa. Kun samaan aikaan valtion tuottavuusohjelma
nipistää korkeakoulujen resursseja, herää kysymys,
miten paljon tämä Suomen ulkopuolisille tahoille
järjestettävä toiminta nipistää oman maamme
opiskelijoille käytettäväksi jääviä resursseja.
Sitä paitsi, kuuluuko tällainen markkinointi tai
suomalaisen koulutusbrändin rakentaminen korkeakoulujen
ja yliopistojen tehtäviin? Ja ovatko markkinointitoimenpiteisiin
sisältyvät ponnistelut pois yliopistojen varsinaisista
tehtävistä? Ja eikö suomalaisen verovaroin
ylläpidetyn korkeakouluopetuksen tärkeimpänä tehtävänä tulisi
olla monipuolisen, kiinnostavan ja korkeatasoisen koulutuksen takaaminen
ennen muuta suomalaisille opiskelijoille? Tilauskoulutuksen järjestäminen
ei saa johtaa muiden opiskelijoiden aloituspaikkojen vähentämiseen.
Lisäksi pitää varmistaa, että tilauskoulutuksen
avulla ei yritetä kiertää yliopistojen
tai korkeakoulujen valintakokeita.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman kirjaus hallituskauden aikaisesta
80 miljoonan euron panostuksesta yliopistojen perusrahoitukseen
on täysin riittämätön, etenkin
kun tuottavuusohjelma leikkaa siitä tämän
kehyskauden aikana 44 miljoonaa euroa. Käytännössä se
merkitsee 250:tä henkilötyövuotta. Opettajien
määrän suhde opiskelijamääriin
on yksi indikaattori, jolla yliopiston laatua arvioidaan. Suomessa
suhdeluku on eräissä vertailuissa noin 20, kun
se kansainvälisissä huippuyliopistoissa on jopa
alle 10. Jos suomalaisen korkeakoulujärjestelmän
tasoa halutaan nostaa, erityistä huomiota on kiinnitettävä opettajien
määrän lisäämiseen
eikä supistamiseen. On myös hyvä muistaa,
että jos tuottavuusohjelmaa toteutetaan tavoitteen mukaisesti, se
lisäisi entisestään nuorten tutkijoiden
määräaikaisia, lyhyitä työsuhteita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä on
yksi erinomaisen hyvä — käytän
kerrankin tämmöistä ilmaisua kuin erinomaisen
hyvä — ominaisuus, ja se on se, että tämä mietintö on
yksimielinen. Tämä on erittäin tärkeää sen
takia, että tämä asia ei ole niin ruusunhohtoinen
kuin miltä se äkkinäisestään
näyttää.
Tämän mietinnön kaikkein tärkein
virke kuuluu seuraavalla tavalla, arvoisa puhemies: "Tilauskoulutuksen
mahdollistaminen EU/Eta-maiden ulkopuolelta tuleville mahdollistaa
korkeakouluille lisärahoituksen, mutta se ei poista tarvetta
perusrahoituksen lisäämiselle." Elikkä toisin
sanoen kysymys on mahdollisuudesta, ja on erittäin tärkeää tässä toteutusvaiheessa
se, että tässä ei mene munat ja makkarat
sekaisin. Tästä ei saa tulla pyttipannua. Se tarkoittaa
silloin sitä, että on olemassa oma yksikkönsä,
joka antaa tätä koulutusta, ja se, arvoisa puhemies,
tulee erikoiseen merkitykseen, kun katsotaan, mitä täällä mietinnön
lopussa lukee. Siellä lukee, että pitää seurata
hyvin tarkoin, kuinka tässä asiassa käy,
ja jo tälle eduskunnalle täytyy antaa siitä raportti.
Nimittäin tämä opetus on arvokasta,
40 vuoden yliopistokokemuksella sanon, että se on arvokasta.
Mutta kun täällä on hyvin moni edustaja
jo kerinnyt nähdä tässä suuria
mahdollisuuksia, se pitää paikkansa, ja se mahdollisuus
on nimenomaan eräässä opettajaresurssissa,
joka Suomella on, ja se on 800 työtöntä väitellyttä tohtoria.
Elikkä tällä on aivan erityinen merkitys
tässä katsannossa. Jos tämän
yliopistot ja ammattikorkeakoulut osaavat oikealla tavalla hyödyntää, niin
tällä on silloin jo laajempaakin suomalaisen koulutusmaailman
edistämisen ja toimeliaisuuden takaamisen merkitystä.
Ja se merkitys on aivan erityisen suuri siinä suhteessa,
että se pitää nämä henkilöt,
jotka tällä hetkellä ovat kortistossa,
työttömyyskortistossa, up to date -tasolla omassa
osaamisessaan, ja sitä kautta sen merkitys tulee aivan
erityiseen arvoon.
Se, mikä on ongelmallista, on kielitaito. Se tarkoittaa
käytännössä sitä, että jos
laadukasta opetusta aiotaan antaa, niin täytyy osata myöskin
opettaa sillä kielellä, jota oppilaat ymmärtävät.
Tässä suhteessa meillä taitaa käydä sillä tavalla,
että englanti on ainut opetuskieli, joka on mahdollisuuksien
rajoissa. Tämä kokonaisuus tarkoittaa myöskin
sitä, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut joutuvat
opetuksen strategiaansa tarkistamaan vielä kerran uudestaan.
Meillä on tapahtunut eräässä suhteessa
heikennys tämän opetustaidon arvioinnin tasossa,
ja se on se, että kun meillä oli apulaisprofessorikategoria,
niin siinä aivan erityisesti arvioitiin opetustaitoa, ja nyt
meillä tässä suhteessa taso on päästetty
laskemaan. Kaikki ovat professoreita erityispainoarvosta riippumatta.
Arvoisa puhemies! Tämä on siis mahdollisuus.
Tämä on ehdottomasti toteutettava sillä tavalla,
että yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa erilliset
yksiköt vastaavat tämän toteutuksesta.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on kannatettavaa, että korkeakoulujen
ulkomaille suuntautuva, tutkintoon johtava tilauskoulutus tehdään
mahdolliseksi. Kansainvälisten ovien avaaminen suuntaan
ja toiseen on varsin hyödyllistä sekä suomalaiselle
yhteiskunnalle, korkeakoululaitokselle että elinkeinoelämällemme.
Kansainvälisestä yhteistyöstä hyötyvät
varmasti myös suomalaiset opiskelijat kasvaneena kansainvälistymisvalmiutenaan
eikä pelkästään korkeakoulujen
talous.
Tilauskoulutus selkeästi myös täydentää laadukasta
perus- ja jatkokoulutustamme. Kannan kuitenkin huolta siitä,
että korkeakoulujen perustehtävään
keskitytään ja kotimaista osaamista vahvistetaan.
Tilauskoulutus tuo myös mahdollisuuden korkeakoulujen lisärahoitukseen
ja niin pesämunaa myös koulutustarjonnan kehittämiseen.
Kuten ed. Jukka Mäkeläkin totesi, korkeakoulutuksemme
akilleenkantapää on kansainvälistyminen.
Meillä on onneksi kansainvälisiä maisteriohjelmia,
ja jatkossa tohtoriohjelmat voivat houkutella Suomeen kansainvälisesti
arvostettuja tutkijoita, jotka varmasti tuovat lisäarvoa
ja osaamista yhteiskuntaamme.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Voi sanoa, että nyt tämä esitys
on yksi vaihe yliopistojen kokonaisuudistusta, mitä on
nyt lähdetty viemään liikkeelle. Muut
asiathan ovat tietysti yliopistojen itsenäisyyden lisääminen,
on enempi valtaa tehdä siellä yliopistotasolla
asioita, yhteistyön lisääminen ja tietysti
panostukset myöskin tähän perusrahoitukseen,
josta varmasti keskustellaan jatkossa. Tämän osalta
voi sanoa, että on erittäin tärkeää,
että tätä kautta saadaan myöskin
osoitettua kansainvälinen pätevyys, minkälaista
koulutusta meillä todellisuudessa on ja pystymmekö me
olemaan kansainvälisessä kilpailussa mukana. Lisäksi
me voimme saada tätä kautta lisärahoitusta
omaan tutkimustyöhömme EU-alueen ulkopuolisten
opiskelijoiden osalta, me pääsemme todellakin
kansainvälisille koulutusmarkkinoille, ja meidän
on myöskin pakko panostaa siihen nyt, että me
olemme kilpailukykyisiä näillä kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla.
Itse kävin muutama viikko sitten Koreassa ja siellä ihmeteltiin
aika suuresti, onko todellakin mahdollista, että meillä on
ilmainen koulutusjärjestelmä, ja sanottiin, että kun
teillä on niin hyvä maine, niin kyllä me
mielellämme jonkin verran maksaisimmekin siitä,
kunhan te vähän markkinoisitte. Siellä olevalla
yliopistolla oli aika paljon brittiläisiä yliopistoja
markkinoimassa omia tuotteitaan, ja sitä kautta opiskelijat
olivat erittäin kiinnostuneita.
On hyvä myöskin, että on otettu huomioon, että tämä uudistus
ei saa heikentää korkeakoulun perus- ja jatkokoulutusta,
mieluummin parantaa sitä laatua, kun me saamme kansainvälisiä opiskelijoita
keskustelemaan tutkimuksen ja koulutuksen kehittämisestä.
Se ei todellakaan poista tarvetta perusrahoitukseen, perusrahoituksen
lisäämiseen yliopistoissa. Se on täysin
erillinen asia. Tämä on yksi ainut lohko. Toivottavasti
se lisää niitä rahoitusmahdollisuuksia.
(Puhemies koputtaa) Resursseja lisätään
myöskin tilauskoulutusta lisäämällä.
Ei se ole vastakkainen ajattelu. Ja ihmettelin myös ed.
Viitamiehen kommenttia, että tätä kautta
raijataan opiskelijoita muualta (Puhemies koputtaa) meidän
kotimaisiin yliopistoihimme. Innovaatiohan syntyy yhteistyöstä,
myöskin kansainvälisestä yhteis- työstä.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Viitamies maalasi tummia pilviä tämän
lain päälle, ennen kuin me olemme edes päässeet
soveltamaan sitä käytännössä.
Totta on se, että perus- ja jatkokoulutuksesta, siis korkeakoulujen perustehtävästä,
pitää pitää kiinni. Mutta on
selvää, että mikään
oppilaitos, opinahjo, ei lähde tätä tilauskoulutusta
viemään tietenkään eteenpäin
tai tätä mahdollisuutta käyttämään,
mikäli tämä peruskoulutus, perustehtävä,
ei ole kunnossa. Tämä on suuri mahdollisuus, niin
kuin tästä on puhuttu. Se ei tuo vaaraa siitä,
että aloituspaikat suomalaisilta tai perustutkinnoista
vähenisivät tai että ohitettaisiin pääsykokeet
korkeakouluihin tämän kautta. Tässä on
erityistä se, että seurantaa ja sen katsomista,
miten tämä kehittyy, ennen kaikkea valiokunta
painotti.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen piti hyvän puheenvuoron.
Hän nosti esiin meidän piilossa olevan resurssimme, väitelleet
tohtorit. Esitys on näin mahdollisuus myös näille
yksilöille, väitelleille tohtoreille. Tämä on
erittäin hyvä tunnistaa, että meillä todella
löytyy resursseja, joilla me lähdemme tätä meidän
työtämme viemään eteenpäin.
Sinänsä voidaan sanoa, että mahdollisuus
toteutuu vain sillä, että me saamme pienen Suomen
rivit yhdessä tekemään tätä työtä,
viemään suomalaista koulutusta maailmalle. En
usko, että yksittäisinä yksiköinä siitä saadaan
riittävän vahva toimintamalli. Eli näin
ollen näen, että jos me olemme jalat maassa ja
teemme Suomessa yhdessä sitä vientityötä,
niin tämä myöskin onnistuu. Se ei ole ensi
vuonna, seuraavana vuonna; voi olla, että vasta kymmenen
vuoden kuluttua koulutus on meidän tähtituotteitamme.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tuolla on kuunnellut näitä puheita,
niin niissä nyt oikeastaan aika pitkälle on kaikki
sanottukin. Mutta kanslerin kanssa tuossa presidentin kutsuilla
kun juteltiin, niin tuli semmoinen olo, että se kaikista
ratkaisevin ongelma on — jos se nyt ongelma on, mutta ilmeisesti
on rankka ongel- ma — että Suomessa hyvin pienellä opettaja-
ja professorimäärällä tehdään
suhteessa opiskelijoihin todella upeaa tulosta niin, että Suomi
on ihan kärjessä. Mutta verrattuna sitten tässä suhteessa
maailmalle, miten on opettajia, Suomella taitaa olla 20—30
prosenttia nykymenossa opettajia verrattuna esimerkiksi joihinkin
huippumaihin, joita verrataan Suomeen. Eli rahaa lisää koulutukseen
hyvin paljon.
Muutenhan sitten tämä innovatiivisuus ja innoyliopisto
ja huippuyliopisto ja muu, totta kai se on hyvä tavoite.
Mutta muistan, kun ed. Aho tai pääministeri Aho
aikoinaan vaati Suomen koulutuksen tason nostamista siihen aikaan,
kun Suomi oli kaikessa silloinkin jo mallimaa näillä alueilla.
Tässä on enemmänkin semmoinen perinteinen
maailmalla oleva arvostus, että kun on tietyt amerikkalaiset
ja englantilaiset ja muutamat muut korkeakoulut tai yliopistot aikoinaan
nimetty huippuyliopistoiksi, niin Suomen on hyvin vaikea, suomalaisten
yliopistojen, millään keinolla nousta, vaikka
tekisivät tulosta kuinka, tälle tasolle. Meidän
on vaan uskottava tähän ja pantava, niin kuin
sanoin alussa, kunnolla rahaa opettajien ja professorien ja muitten
vastaavien kouluttajien palkkoihin ja lisättävä määrärahoja.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tilauskoulutus on yksi osa yliopiston kehittämisaskeleita,
ja se pitää nähdä mahdollisuutena,
niin kuin täällä on tuotu esille. Mutta
olen myös sitä mieltä, että siitä huolimatta
sitä pitää pystyä kriittisesti
tarkastelemaan kaikilta osin.
Tilauskoulutus on maksullista, ja näin ollen se on
liiketoimintaa. On puhuttu ja vaadittu täälläkin,
että tilauskoulutuksen onnistumista tulee seurata ja tarkasti
valvoa muun muassa resursoinnin kannalta. Haluaisinkin nähdä siinä mielessä,
että tilauskoulutuksen mukana esiin otetaan myös
liiketoimintasuunnitelmat, joilla voidaan osoittaa maksujärjestelmän
toimivuus ja myös se, että resurssit jakautuvat
oikein.
On totta myös se väittämä,
kuten täällä on sanottu, että suomalainen
yliopisto tarvitsee roh-keutta kansainvälistymiseen, ja
siinä mielessä tämä tilauskoulutus
varmasti luo myös mahdollisuuksia suomalaisille opiskelijoille.
Mutta tästä perusrahoituksen säilymisestä on
kuitenkin edelleenkin pidettävä hyvää huolta,
ja silloin tämä suunnitelmien tekeminen myös
resursoinnin suhteen on tärkeää.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Alkoi välkytellä jo niin
paljon tuo valo, että jäi sanomatta tämä lopputeksti
tilauskoulutuksesta, että tällähän
ei tätä ongelmaa ratkaista, päinvastoin
pahimmassa tapauksessa tämä pahentaa tilannetta,
koska suuret firmat ovat jo nyt sanelleet hyvin pitkälle
sen sisällön, mitä yliopistoissa tarjotaan,
ja ohjanneet kymmenisen vuotta tavallaan sitä uutta hiostamisperinnettä yliopistoilla,
suunnanneet
myös siis näitä opiskelualoja kaikentasoisen
luovuuden ja humanistisuuden ja innovatiivisuuden kustannuksella.
Tietysti se on eri asia, jos ruvetaan spekuloimaan sillä,
että on erilaista muutakin luovuutta, matemaattista ja kaikkea
tämmöistä, se on taas eri asia. Mutta tämä tilauskoulutus
on nyt yksi lisä tähän, joka on ihan
okei, mutta ei se sinänsä mitään
muuta, jollei sinne saada kunnolla rahoitusta lisää.
Jollei hallitus tässä ryhdistäydy ja
todella ala arvostaa näitä suomalaisia perinteitä,
niin ei muuta kuin lisätään vaan opettajien
taakkaa tälläkin koulutuksella.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtaselle totean, että ei
pidä nähdä pahana peikkona sitä,
että yritykset ovat ohjaamassa yliopistoja. Kysymys on
ennen kaikkea siitä, millä tavalla meidän
hyvinvointiyhteiskuntamme tulevaisuudessa on olemassa. Jos ajatellaan sitä,
mitä yliopistot tekevät, siellä tehdään
paljon sitä työtä, että koulutetaan
niitä yritysten tarvitsemia osaajia, jotka sitten maksavat
valtion ja kuntien kassaan veroja, joilla rahoitetaan tämän
hyvinvointiyhteiskunnan palvelut. En näe niin pahana sitä,
että me saamme yritystoiminnasta viestejä siitä,
mitä osaajia tarvitsee kouluttaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tavallaan suomalaisen kansanperinteen ja
sivistyksen ja snellmanilaisen aatteenkin pohjalta yliopistojen
pohjalta meille on syntynyt tämä tilanne, jossa
me olemme nousseet huipulle. Nyt viime aikoina sitten kaikilla tavoilla
on kiristetty muillakin alueilla näitä juttuja
tai tavallaan kärjistetty niin, että aletaan vaan
kouluttaa sen kaltaisesti ihmisiä, että tämä innovatiivisuus
ja luovuus ja laajempi yleissivistys katoaa tästä maasta.
Ikään kuin nyt olisi saatu jo hallintaan myös tämän
nykyisen hallituskoalitionkin kautta jättipotin ohjaimet
ja suitset käsiin, ja nyt sitten vaan kohdistettaisiin
siihen lopulliseen tavallaan lypsämiseen tai ihmiskuvan
luomiseen tätä juttua. Tavallaan tämä nykyinen
linjahan sotii sitä vastaan, millä me nousimme
maailman huipulle ja olemme saavuttaneet tämmöisen
jo aikoinaan, voisi mainita vielä, presidentti Clintoninkin
mainitseman pohjoismaisen hyvinvointi- ja ihanneyhteiskunnan myös
sosiaalisessa mielessä.
Yleiskeskustelu päättyi.