6) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! On paljon esitetty niitä uhkia,
että ehkä uusi autovero tulee lisäämään
yksityisautoilua. Täytyy muistaa aina se, että todelliset
vaihtoehdot ovat niitä, jotka luovat mahdollisuuksia myös
sille, että yksityisautoilu ei kasva, ja silloin todellinen
vaihtoehto on joukkoliikenne. Ehdotankin perusteluissa lausuttavaksi
seuraavaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
esittää välittömästi
lisää voimavaroja joukkoliikenteen toimintaedellytysten
vahvistamiseksi muun muassa matkalipun hinnan kilpailukykyä lisäämällä.
Joukkoliikenteen pitkän aikavälin kilpailukyvyn
turvaamiseksi on laadittava aikataulutettu joukkoliikenneohjelma
ja varattava siihen riittävät resurssit. Lisäksi
hallituksen on ryhdyttävä toimiin autokannan todellisen
uudistumisen ja näin myös liikenneturvallisuuden
edistämiseksi muun muassa käytöstä poistettavien
autojen romutusta ja kierrätystä tehostamalla."
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Paasion tekemää ehdotusta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Voin minäkin kannattaa, kuulosti
sen verran hyvältä.
Mutta tosiaan, kun nyt näyttää olevan
tämä muuttaminen, mikä tässä on
tulossa, hallituksen ainoa keino tai temppu tai joku muu vastaava, niin
on tämä jotenkin aika säälittävällä tasolla varsinkin,
kun tämä selvästi joukkoliikenteen kustannuksella
tehdään. Sitten todella korkeahintaisista autoista
tai, voisiko sanoa, elitismiin meilläkin kuuluvista — tämä on
nyt tämmöistä välttämättä,
voivat ne olla myös turvallisia ja lapsiystävällisiä,
kaikkea, mitä tahansa autoja — on niin paljon
näyttöä, että näitten
kyseisten autojen kaupunkikäytössä varsinkin
täällä vihreitten Tampereella ja Helsingissä on
alikäyttöisyyttä liikenteessä,
siellä missä se saastuminen on pahinta. Se on
aivan eri asia, että kun mennään tuolla
muualla tilavassa Suomessa, niin muutkaan autot eivät oikeastaan
saastuta mitään, mutta näissä paikoissa,
jotka ovat saastuneita, ongelma on justiin päinvastoin,
kuin monet olettavat, näitten puolta pitävien
liikennesuunnittelussa ja siinä, että estetään
kaiken tämmöisen puhtaan mahdollisuuskin paremmin
huomioon ottava autoilu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Autokauppa teki katalan tempun tälle
istuvalle hallitukselle. Kun tätä autoveroesitystä täällä käsiteltiin,
niin ministerit esittelypuheenvuoroissaan kertoivat siitä,
kuinka ympäristöpoliittisia näkökohtia
on yritetty viedä rakenteellisesti eteenpäin.
Niitä nimenomaan rakenteellisesti, huom! rakenteellisesti,
viedäänkin eteenpäin. Tätä on
yritetty aikaisemmin ja epäonnistuen, nyt siinä onnistutaan,
mutta siitä porrastuksesta, mitä ajetaan, saattoi
esittää jo silloin lähetekeskusteluvaiheessa
arvailuja, mitenkähän tässä kokonaisuutena
lähivuosien aikana käy.
Autokauppa ei oikein ymmärtänyt, että tässä asiassa
olisi ollut parempi pitää kitansa kiinni. Sitä riekkumista
on ollut ällöttävää seurata,
minkä autokauppa on tässä asiassa järjestänyt.
Tässä ei voi mitään muuta kuin
olla pahoillaan. Kaikki mahdolliset sympatiat ovat kyllä kadonneet
vihoviimeistäkin pisaraa myöten hallituspuolen
kannalta katsottuna.
Arvoisa puhemies! Joukkoliikennettä koskeva ponsiehdotus
on pöydällä. Siinäkin täytyy
sanoa, että tuntuu aika masentavalta. Siinä nimittäin
sen prosessin aikana, mikä syksyn aikana on käyty, on
tässäkin asiassa jotakin tullut lausuttua eri
tahoille. Olennaiseksi asiaksi on muodostumassa se, kun hallitus
nyt hyväuskoisuudessaan on vuoden 2009 budjetista eteenpäin
tuomassa näitä joukkoliikennetukirahoja budjettiin,
toivon mukaan enemmän kuin 10 miljoonaa euroa, niin mitä onkaan
sitten sieltä taustalta tullut viserrettyä. No
niin, se on hieno juttu, koska silloinhan kunnan osuutta sen joukkoliikenteen
tuesta voidaan vähentää.
Tämähän on menossa, arvoisa puhemies,
kyllä nyt niin pieleen kuin tämä teoreettisesti
katsoen voi pieleen mennä. Olemme tekemisissä itsehallinnollisen
kuntayhteisön kanssa, jolla on suvereeni oikeus menetellä tällä tavalla.
Kyllä minä nyt hartaasti toivon, että nokan
valkaisu alkaa 1.1.2008 ja nimenomaan liikenne- ja viestintäministeriössä myöskin
asennoidutaan niin, että vain kehittämishankkeisiin,
siis lähtien nykytasosta, tulee sitten lisää rahaa,
ei missään nimessä niin, että tässä ruvetaan
kuntia subventoimaan.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen näki tämän
uudistuksen kovin synkkänä. Tämä on
tietenkin iso uudistus ja kokonaisuudistus, johon liittyy monia
eri yksityiskohtia, ei pelkästään tämä autoverolain
muuttaminen, siihen liittyy ajoneuvoverolaki ja polttoaineverolakiuudistuksia
ym. Mutta kyllä minä näen positiivisena
askeleena tämän rakenteen muuttamisen sillä tavalla,
että todella muun muassa näitä ilmastopäästöjä pystytään
tällä rajoittamaan autokantaa uusimalla. Ongelmia
varmasti tulee muun muassa sieltä joukkoliikenteen suhteen. Tähän
on esimerkiksi ympäristövaliokunta kiinnittänyt
huomiota ja kiinnittää huomiota muun muassa sellaiseen
näkymään, joka on joukkoliikenteen ja
suurten kaupunkien liikenteen kehittämisessä esimerkiksi
näiden älykkäiden tietoliikennejärjestelmien
kautta, joista jo oikeastaan olisi syytä saada ihan käytännön
kokemustakin.
Keskustelu päättyi.