Täysistunnon pöytäkirja 95/2007 vp

PTK 95/2007 vp

95. TIISTAINA 11. JOULUKUUTA 2007 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta

 

Heli Paasio /sd:

Arvoisa puhemies! On paljon esitetty niitä uhkia, että ehkä uusi autovero tulee lisäämään yksityisautoilua. Täytyy muistaa aina se, että todelliset vaihtoehdot ovat niitä, jotka luovat mahdollisuuksia myös sille, että yksityisautoilu ei kasva, ja silloin todellinen vaihtoehto on joukkoliikenne. Ehdotankin perusteluissa lausuttavaksi seuraavaa:

"Eduskunta edellyttää, että hallitus esittää välittömästi lisää voimavaroja joukkoliikenteen toimintaedellytysten vahvistamiseksi muun muassa matkalipun hinnan kilpailukykyä lisäämällä. Joukkoliikenteen pitkän aikavälin kilpailukyvyn turvaamiseksi on laadittava aikataulutettu joukkoliikenneohjelma ja varattava siihen riittävät resurssit. Lisäksi hallituksen on ryhdyttävä toimiin autokannan todellisen uudistumisen ja näin myös liikenneturvallisuuden edistämiseksi muun muassa käytöstä poistettavien autojen romutusta ja kierrätystä tehostamalla."

Tuula Peltonen /sd:

Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Paasion tekemää ehdotusta.

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Voin minäkin kannattaa, kuulosti sen verran hyvältä.

Mutta tosiaan, kun nyt näyttää olevan tämä muuttaminen, mikä tässä on tulossa, hallituksen ainoa keino tai temppu tai joku muu vastaava, niin on tämä jotenkin aika säälittävällä tasolla varsinkin, kun tämä selvästi joukkoliikenteen kustannuksella tehdään. Sitten todella korkeahintaisista autoista tai, voisiko sanoa, elitismiin meilläkin kuuluvista — tämä on nyt tämmöistä välttämättä, voivat ne olla myös turvallisia ja lapsiystävällisiä, kaikkea, mitä tahansa autoja — on niin paljon näyttöä, että näitten kyseisten autojen kaupunkikäytössä varsinkin täällä vihreitten Tampereella ja Helsingissä on alikäyttöisyyttä liikenteessä, siellä missä se saastuminen on pahinta. Se on aivan eri asia, että kun mennään tuolla muualla tilavassa Suomessa, niin muutkaan autot eivät oikeastaan saastuta mitään, mutta näissä paikoissa, jotka ovat saastuneita, ongelma on justiin päinvastoin, kuin monet olettavat, näitten puolta pitävien liikennesuunnittelussa ja siinä, että estetään kaiken tämmöisen puhtaan mahdollisuuskin paremmin huomioon ottava autoilu.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Autokauppa teki katalan tempun tälle istuvalle hallitukselle. Kun tätä autoveroesitystä täällä käsiteltiin, niin ministerit esittelypuheenvuoroissaan kertoivat siitä, kuinka ympäristöpoliittisia näkökohtia on yritetty viedä rakenteellisesti eteenpäin. Niitä nimenomaan rakenteellisesti, huom! rakenteellisesti, viedäänkin eteenpäin. Tätä on yritetty aikaisemmin ja epäonnistuen, nyt siinä onnistutaan, mutta siitä porrastuksesta, mitä ajetaan, saattoi esittää jo silloin lähetekeskusteluvaiheessa arvailuja, mitenkähän tässä kokonaisuutena lähivuosien aikana käy.

Autokauppa ei oikein ymmärtänyt, että tässä asiassa olisi ollut parempi pitää kitansa kiinni. Sitä riekkumista on ollut ällöttävää seurata, minkä autokauppa on tässä asiassa järjestänyt. Tässä ei voi mitään muuta kuin olla pahoillaan. Kaikki mahdolliset sympatiat ovat kyllä kadonneet vihoviimeistäkin pisaraa myöten hallituspuolen kannalta katsottuna.

Arvoisa puhemies! Joukkoliikennettä koskeva ponsiehdotus on pöydällä. Siinäkin täytyy sanoa, että tuntuu aika masentavalta. Siinä nimittäin sen prosessin aikana, mikä syksyn aikana on käyty, on tässäkin asiassa jotakin tullut lausuttua eri tahoille. Olennaiseksi asiaksi on muodostumassa se, kun hallitus nyt hyväuskoisuudessaan on vuoden 2009 budjetista eteenpäin tuomassa näitä joukkoliikennetukirahoja budjettiin, toivon mukaan enemmän kuin 10 miljoonaa euroa, niin mitä onkaan sitten sieltä taustalta tullut viserrettyä. No niin, se on hieno juttu, koska silloinhan kunnan osuutta sen joukkoliikenteen tuesta voidaan vähentää.

Tämähän on menossa, arvoisa puhemies, kyllä nyt niin pieleen kuin tämä teoreettisesti katsoen voi pieleen mennä. Olemme tekemisissä itsehallinnollisen kuntayhteisön kanssa, jolla on suvereeni oikeus menetellä tällä tavalla. Kyllä minä nyt hartaasti toivon, että nokan valkaisu alkaa 1.1.2008 ja nimenomaan liikenne- ja viestintäministeriössä myöskin asennoidutaan niin, että vain kehittämishankkeisiin, siis lähtien nykytasosta, tulee sitten lisää rahaa, ei missään nimessä niin, että tässä ruvetaan kuntia subventoimaan.

Timo Kaunisto /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen näki tämän uudistuksen kovin synkkänä. Tämä on tietenkin iso uudistus ja kokonaisuudistus, johon liittyy monia eri yksityiskohtia, ei pelkästään tämä autoverolain muuttaminen, siihen liittyy ajoneuvoverolaki ja polttoaineverolakiuudistuksia ym. Mutta kyllä minä näen positiivisena askeleena tämän rakenteen muuttamisen sillä tavalla, että todella muun muassa näitä ilmastopäästöjä pystytään tällä rajoittamaan autokantaa uusimalla. Ongelmia varmasti tulee muun muassa sieltä joukkoliikenteen suhteen. Tähän on esimerkiksi ympäristövaliokunta kiinnittänyt huomiota ja kiinnittää huomiota muun muassa sellaiseen näkymään, joka on joukkoliikenteen ja suurten kaupunkien liikenteen kehittämisessä esimerkiksi näiden älykkäiden tietoliikennejärjestelmien kautta, joista jo oikeastaan olisi syytä saada ihan käytännön kokemustakin.

Keskustelu päättyi.