8) Hallituksen esitys laiksi eräiden asuntojen vuokraustoimintaa
harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Nykyhallitus on kaapinut monella tavalla pannun pohjia
löytääkseen vuokra-asuntotuotantoa taikka
yleensäkin vuokra-asuntojen määrää lisääviä innovaatioita.
Tässä nyt on ehkä yksi eli hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi eräiden asuntojen vuokraustoimintaa
harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta. Oleellista
on tietysti tällä hetkellä tietää ja
ymmärtää se, että me tarvitsemme
todella vaikuttavia toimia vuokra-asuntotuotannon, kohtuuhintaisen
vuokra-asuntotuotannon, lisäämiseksi. Ei vain
Pääkaupunkiseudulla ja niin sanotuissa suurimmissa
kasvukeskuksissa, vaan lähes koko maassa näistä asunnoista
on huutava pula. Asunnottomien yötä tässä vietettiin
viime perjantaina. Maassa on myös noin 8 000 asunnotonta,
pitkäaikaisesti ilman vakituista asuntoa olevaa ihmistä.
Mutta tämän asian, hallituksen esityksen 177, käsittelyssä varmasti
pitää olla hyvin tarkka ja etenkin siellä valtiovarainvaliokunnan
puolella. Tässä etsitään mallia,
jota on kansainvälisesti kokeiltu ja joka on ollut käytössäkin.
Myös Suomeen tätä mallia siis halutaan
tuoda. Tässä on katsottava asiaa varsin monelta
puolelta, ja toivon laajaa asiantuntijakuulemista nimenomaan valtiovarainvaliokunnassa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä tietenkin, jos tässä esityksessä ajateltaisiin ennen
kaikkea yksittäisten asujien etua ja mahdollisuutta saada
vuokra-asunto, mutta tämä hallituksen esitys on
nyt tehty lähinnä kiinteistösijoittajien
näkökulmasta. Tällä halutaan
nimenomaan turvata yksityisten vuokra-asuntojen omistajia. Eikö nyt
olisi parempi tukea julkista asuntotuotantoa? Jos ajatellaan sosiaalista
asuntotuotantoa, on vain harva taho enää rahoittamassa
tätä puolta eli kuntarahoitus lähinnä tällä hetkellä.
Tällä hallituksen esityksellä ei auteta
pieni- ja keskituloisia, koska tämän esityksen
turvaamien asuntojen vuokrat liikkuvat jossakin 15—20 euron
neliöhinnoissa, eli ei siis pienituloisille.
SDP:n vaihtoehtobudjetissa esitimme Ara-vuokra-asuntoja koskevan
korkotuen ehtojen muuttamista ja nimenomaan muun muassa korkotuen
omavastuuosuutta ja energiatehokkuuden parantamista vähennysoikeutta
tukemalla. Näitä voisi ennen kaikkea seuraavaksi
tehostaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ennakoin äskeisen puheenvuoron
sisältöä, niin kaivoin nyt varmuuden
vuoksi tekstin, vastauksen, kun tähän kysymykseen
on hallitus itsekin varautunut. Se vastaa tähän
asiaan näin ed. Peltosellekin: "Ehdotettu järjestelmä kannustaisi vuokra-asuntojen
uustuotantoon. Tarkkaa vaikutusta uustuotannon määrään
on kuitenkin vaikea arvioida. Mahdollisuus voitonjakovaraukseen kannustaa
sijoittamaan uuteen vuokra-asuntokantaan." Tämähän
on reilusti tunnustettu asia. Ei tässä ole hämärää mitään.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Ei tässä hämärää ole,
mutta se, mistä sosialidemokraattien huoli lähtee,
on se, että tässä suhdannetilanteessa
ensisijainen huoli tulee olla se, että valtion tukemaa
kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa lähtee käyntiin
eli että pystymme rakentamaan sen hintaisia asuntoja, missä ihmisillä on myös
varaa asua. Aina silloin, kun puhutaan tästä sijoittamisesta
tässä mielessä, niin niille sijoituksille
halutaan silloin kohtuullinen tuotto, joka hinaa niitä vuokria
sitten näissä uudiskohteissa ylöspäin.
Me sosialidemokraatit kun olemmekin halunneet panostaa omassa
vaihtoehdossamme tähän valtion tukeman asuntotuotannon
elvyttämiseen, korkotukiehtojen merkittävään
parantamiseen, me olemme lähteneet tätä katsomaan
nimenomaan asujan kannalta, sen vuokralaisen kannalta. Meidän
mallillamme me pääsisimme sellaiseen 10 euron
per neliö lähtövuokraan, mikä on myös
sen asujan kannalta kohtuuhintainen. Monet asiantuntijat arvioivat,
että tällä mallilla kyllä voi
syntyä muutama vuokra-asunto mutta niiden lähtöhinnat
huipentelevat tuolla 15—20 euron per neliö kieppeillä,
ja siksi tämä on ongelmallinen.
Puhemies! Halusin käyttää tämän
puheenvuoron myös siksi, että olen äärimmäisen, äärimmäisen
pettynyt, puhemies, ja huolestunut siitä, että hallituksella
olisi nyt ollut aitiopaikka tänään lisätalousarviota
esitellessään tuoda uusia toimia, joilla elvytetään
rakentamisteollisuutta, rakentamista. Tämän päivän
rakennusteollisuuden arvion mukaan asuntorakentaminen tulee uupumaan 13
prosenttia, tulee 13 prosenttia alas. Se tietää monia,
monia työttömiä lisää,
se tietää äärimmäisen
heikkoa kehitystä niin asuntopoliittisesti kuin työllisyyspoliittisestikin.
Sen vuoksi minä en voi ymmärtää,
miksi nyt, kun hallitus joka tapauksessa antaa lisätalousarvion,
tässä suhdannetilanteessa ei tartuta siihen, että otetaan
ne helpot keinot käyttöön, otetaan Valtion
asuntorahaston Aran rahat käyttöön, elvytetään
ja taataan sitä, että ihmisille (Puhemies: 2 minuuttia!)
syntyy kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Tämä on
keskeinen sanoma. Minä olisin nyt halunnut, että täällä olisi
ollut esimerkiksi asuntoministeri Vapaavuori käymässä tätä asuntopoliittista
keskustelua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin, tässä on yksi suuri tavoite,
jota nyt toteutetaan kahta eri tietä, arvoisa ed. Viitanen.
Näinhän tässä asianlaita on.
Tässä on tämä, sanotaanko nyt,
porvarimalli, ja teillä oli sitten se toinen malli äsken
esillä, ja siinä kaikki. Nämä ovat
rinnan. Se, mistä kannattaa todella kantaa huolta, on se
kokonaistilanne, kokonaissumma, mikä tästä koituu.
Mikä koskee taas suhdannetilannetta, niin saattaapa
olla hyvinkin sillä tavalla, että jos nämä maailman
merkit oikealla tavalla, niin oikealla tavalla kuin niitten pitäisi,
heijastuvat Suomeen, niin se saattaa johtaa siihen, että ensi
vuoden puolella ollaan vauhdilla siirtymässä pakkotilanteessa
suurin piirtein siihen, mitä äsken esititte.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tästä olemme samaa
mieltä, että tämä toimenpide,
mikä nyt tehdään, on yksi keino valikossa.
Mutta se, mistä olen huolissani, on se, että ne
hallituksen keinot tässä valikossa ovat olleet
kovin pieniä keinoja siinä kokonaisuudessa ja
siihen isoon kokonaishaasteeseen tarttumiseksi. Moni asiantuntija
esimerkiksi asunto- ja ympäristöjaostossa, missä olemme kuulleet
asiantuntijoita, on todennut, että ellei nyt nimenomaan
tänä syksynä tehdä uusia päätöksiä korkotuen
ehtojen suhteen, niin se tarkoittaa, että keväällä niitä sitten
ei rakenneta. Juuri nyt on se oikea aika elvyttää,
juuri nyt on se oikea aika tarttua tähän haasteeseen.
Se oikea aika ei ole enää ensi keväänä,
koska silloin se tilanne on päässyt pahenemaan.
Nimenomaan se on tärkeää, että tässä suhdannetilanteessa
elvytetään, rakennetaan ja samaan aikaan rakennetaan
myös sen ihmisen kannalta olennaisesti eli kohtuuhinnalla.
Nämä hallituksen keinot valitettavasti ovat pieniä keinoja,
ja niillä tulee kalliimpaa asuntotuotantoa (Puhemies: Minuutti!)
sen verran kuin tulee. Sitä ei tule riittävästi
ja tulee liian kallista, ja siksi nyt on kiire tällä korkotuen
ehtojen parantamisella.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo monet näkökohdat
tuotu esille, mutta tuossa ed. Pulliainen totesi oikein, jotta tämä on
porvarimalli. Tämä tarkoittaa sitä, jotta
ensisijaisesti kannetaan huolta siitä, jotta nämä sijoittajat
saavat hyviä tuottoja ja sitten nämä asunnot
ovat riittävän kalliita, sillä ei ole
tarjolla muita, ja on pakko sitten ihmisten kuitenkin jossakin luukussa asua,
ja yhteiskunta maksaa asumistuen kautta sitten vielä osin
näille porvareille, jotka tässä nyt ovat
omistajina, sitten vielä hyvät tuet siitä.
Ihmiset joutuvat leivän syrjästä sitten
kannikkaa kaventamaan.
Siinä mielessä olen ehdottomasti samalla kannalla
kuin ed. Viitanen, ja se myös on demarien kanta, jotta
meidän pitäisi ehdottomasti tässä tilanteessa
lähteä siitä, jotta tämä yhteiskunnallinen
näkemys tässä olisi voittoa tavoittelematon. Tiedän,
että aina kaikessa vähän tavoitellaan voittoa,
mutta olisi semmoinen malli rakennettavissa, jossa olisi mahdollisimman
vähän tämmöisiä välikäsiä,
koska Suomessa, näillä leveysasteilla joudutaan
elämään jossakin luukussa. Kun vasta
on ollut tämä asunnottomien yö, niin
kuultiin, miten paljon Suomessa on asunnottomia. Se kuvastaa sitä tilannetta,
jotta meillä pelataan ihmisten elämällä ja
sillä, jotta osa sitten ei saa asuntoa ollenkaan. Sen takia
meidän pitäisi tunnustaa, onpa se sitten porvari
tai kuka hyvänsä, jotta niitä ihmisiä kohdeltaisiin
inhimillisesti, ei pidettäisi välikappaleina ja
kauppatavarana, niin kuin tässä tehdään.
Sen takia toivon kyllä sitä — kun
tässä nyt tiedän, jotta tämä esityshän
menee näin läpi — jotta samanaikaisesti
hallitus lähtisi niihin elvytystoimiin sillä tavalla,
että satsattaisiin semmoiseen perinteiseen elvyttävään
politiikkaan, joka on monessa tilanteessa, kun katsoo historiaa,
ollut hyvä. Ruotsista siitä on hyviä esimerkkejä,
vaikka viime laman ajalta, 1990-luvun lamassa Ruotsissa satsattiin
tämmöisiin yhteiskunnan (Puhemies: 2 minuuttia
on kulunut!) investointeihin, mutta Suomessa ajettiin karille ja
tehtiin paljon työttömiä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomessa on porvarillista asuntopolitiikkaa
harjoitettu jo useita vuosia. Se on keskittynyt lähinnä omistusasuntotuotantoon,
ja omistusasuntotuotantoa on suosittu myöskin tonttipolitiikassa
kunnissa. Siinä on yksi syy, että myöskään
sosiaalista asuntotuotantoa ei ole saatu käyntiin, koska kunnat
eivät ole olleet valmiita osoittamaan tontteja vuokratalotuotantoon.
Tähän pitäisi valtiovallan ehdottomasti
puuttua, että kohtuuhintaisia tontteja löytyisi
suurissa asutuskeskuksissa myöskin vuokratalotuotantoon
ja sitä kautta saataisiin vuokratalorakentamista liikkeelle.
Lisäksi on todettu, että tällä hetkellä vuokratalojen
rakentamiskustannukset ovat sitä luokkaa, että asukkaiden
tulotaso ei riitä kerta kaikkiaan maksamaan niitä vuokria,
niin korkeiksi ne nousevat. Tämän johdosta olisi
välttämätöntä, että tuotannossa
korkotukiluottojen omavastuuosuutta laskettaisiin vähintään
prosenttiyksiköllä, mikä tekisi noin
2 euroa per neliömetri kuukaudessa, alentaisi asumiskustannuksia.
Se mahdollistaisi myöskin varmasti paremmin sosiaalista asuntotuotantoa
tarvitsevien ihmisten asumisen näissä asunnoissa
ja samalla myöskin vuokra-asuntotuotannon käyntiin
saamisen. Vuokra-asuntojen määrähän
on laskenut varsin huomattavasti. Niitä on myyty omistusasunnoiksi,
ja se on omalta osaltaan ollut nostamassa vuokratasoa, koska pulaa
vuokra-asunnoista on olemassa.
Siinä mielessä on käsittämätöntä,
että hallitus ei tämän voimakkaampia
toimenpiteitä ole lähtenyt suorittamaan vuokra-asuntotuotannon
lisäämiseksi, koska nyt kaikki syyt puoltaisivat
vuokra-asuntotuotannon lisäämistä, työllisyyssyyt
ja myöskin asuntopolitiikka ja ennen kaikkea se, että meidän
pitäisi saada riittävästi kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja. Siinä mielessä rahoituskustannukset
ovat aivan olennainen osa ja niitä tulisi alentaa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Pulliainen kiteytti asetelman
hyvin. Meillä on erilaisia malleja vuokratuotannon edistämiseksi tällä hetkellä,
ja niistä mielestäni pitäisi tietysti valita
ne, jotka parhaiten sopivat tähän suhdannetilanteeseen.
Tosiasiahan on, että rakentaminen on selkeästi
pysähtymässä. Ed. Viitanen täällä jo totesi,
että rakennusteollisuuden mukaan ensi vuonna rakentaminen
tulee supistumaan. Talonrakentaminen tulee supistumaan 13 prosenttia tästä vuodesta,
ja se on jo tänä vuonna supistunut 20 prosenttia
viime vuodesta. Eli se pudotus on todellakin melkoinen. Eli me tarvitsemme
nopeasti nyt rakentamista, sillä rakentaminen on kuitenkin
talouden dynamo. Se pitää pyörät
pyörimässä yhteiskunnassa.
Hallituksen uudet instrumentit asuntotuotannon tukemiseksi ovat
lähinnä valtion antama täytetakaus ja
toisena sitten rahastomalli, joka on yhtiölle verovapaa.
Sinänsä periaatteessa kannatan kaikkia keinoja,
joilla vuokratuotantoa voidaan edistää, mutta
kyllä näistä hallituksen esityksistä pitää esittää kuitenkin
pari kriittistäkin huomiota.
Ensinnäkin minun mielestäni pitää kriittisesti suhtautua
erilaisten huojennusten veropohjavaikutuksiin. Mielestäni
hallituksilla on ollut viime aikoina erityinen pyrkimys ehkä tiukoista
menokehyksistä johtuen erilaisiin vähennysmalleihin, ja
nämä tietysti rapauttavat veropohjaa.
En ole myöskään kovin vakuuttunut
siitä, että nämä keinot, joita
hallitus nyt esittää, nopeasti toisivat helpotusta
tässä suhdannetilanteessa. Kyllä mielestäni
tehokkaampi keino olisi suunnata tukea julkiseen asuntotuotantoon,
ja myöskin täällä esiin otetut
korkotuen ehdot ovat tärkeä asia. Voidaan myös
vielä kysyä, miten tällä hallituksen
esityksellä voidaan turvata kohtuulliset vuokrat. (Puhemies:
2 minuuttia!) Mielestäni ei varmaankaan näin tulisi
tapahtumaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mutta eikö tässä,
arvoisa ed. Kallio, ole ovelaa se, että kapitalisteja ja
porvareita houkutellaan, sen sijaan, että käyttäisivät rahansa
ja voittonsa muualle, hoitamaan sillä asuntotuotantoa?
Elikkä pieni siivu oikeaan suuntaan, oikeaan tilaukseen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Mutta kun meidän mielestämme
voisi olla suotavaa, että se kapitalisti ja porvarikin
maksaisi veroja. Mielestäni se oli kyllä ihan
oivallinen huomio ed. Kalliolta äsken tämä,
että veropohjaahan tässä jälleen
kerran tällä esityksellä osaltaan syödään, ja
pitäisi sitten harkita se kokonaishyöty, mikä veropohjan
murentamisella tässä taloustilanteessa on, koska
me tarvitsisimme niitä veroja muun muassa tuottaaksemme
hyvinvointipalveluja kunnissa.
Mutta, puhemies, sen verran halusin vielä lisätä,
kun minä niin ihmettelen, että tässä suhdannetilanteessa,
kun hallitus antaa lisätalousarvion, että onko
todellakin niin, että tässä lisätalousarviossa
ei ole mitään uusia, uusia toimia asuntotuotannon
elvyttämiseksi jo aiemmin tiedettyjen lisäksi.
Olin ollut melko varma, että ei edes hallitus nyt voi ajatella
niin, sanoisinko, hölmöllä tavalla, että tässä tilanteessa
uusia keinoja ei esitettäisi. Ja katsoin tämän
ja huomasin, että todellakin se, mitä tässä otsikossa
sanotaan hallituksen esittävän vuokra-asuntotuotantoon, on
se sama toimenpide, joka sisältyy jo hallituksen asuntopoliittiseen
ohjelmaan viime talvelta. Tämä on sama toimenpide,
jonka hallitus esitteli alkusyksystä talousarvion esittelyn
yhteydessä, että tällainen on tulossa.
Silloin suhdannetilanne oli aivan toinen. Nyt kun suhdannetilanne
on muuttunut ja me tarvitsisimme kiireellisiä elvyttäviä toimia,
niin hallitus esittää lisätalousarvion,
jossa ei ole yhtäkään, ei yhtäkään
uutta toimenpidettä asuntorakentamisen elvyttämiseksi. Tämä kirjattu
toimenpide, josta nyt keskustelemme, muun muassa tämä täytetakaus,
siitä keskusteltiin viime viikolla, tämä toinen
toimenpide, josta keskustelemme nyt, nämä ovat
vanhoja toimia, jotka on tiedetty jo eri suhdannetilanteessa. Tämä on äärimmäisen
suuri asuntopoliittinen virhe mielestäni.
Sitten tulee tämä asumisen hinta, mihin äsken juuri
viittasin. Eli se, että on elvytettävä,
tarjottava työpaikkoja, mutta myös työllisyyden
nimissä on tarjottava asuntoja, jotta palvelutyöntekijät ja
monet pienipalkkaiset ihmiset voivat asua Pääkaupunkiseudulla.
Kai nyt silloin se ensisijainen huoli on, että me rakennamme
asuntoja, joissa ihmisillä on varaa asua, ja näillä malleilla,
mistä nyt tänään puhumme, ei
tule sen hintaisia asuntoja, että niissä on varaa
asua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yksi näkökulma vielä tähän
keskusteluun. Minusta nyt, kun nämä sijoitustoimet
tuolla maailmalla alkavat näyttää kovin
pahalta ja meidän työeläkevaroistamme
ilmeisesti, mitä se nyt mahtaa olla, 50 miljardia on osakkeissa
ja on arvioitu, että siitä 15 miljardia niiden
arvo on pudonnut, eihän todellisuudessa se raha vielä ole
hävinnyt kokonaan, mutta arvo on tipahtanut, odottaisi
kyllä tässä tilanteessa, että tämä laki
potkaisisi nämä eläkeyhtiöt
myös katsomaan, että tässä voisi muuten
laittaa rahoja kotimaahan, koska sen kuitenkin pitemmässä pelissä uskon
olevan turvallisempi vaihtoehto kuin sijoittaa ulos. Niin kuin äsken
sanoin, kolmasosa tällä hetkellä sanotaan hävinneen
sieltä arvoissa. Ei tiedä, mitä tapahtuu
pitkässä pelissä, todennäköisesti
ne arvot sieltä nousevat, mutta nyt sitten katsottaisiin
niitä ylijäämärahoja, kun siellä niitä näyttää kertyvän,
että pannaan ne kotimaiseen asuntotuotantoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien
osakeyhtiöitten verohuojennuksista on enemmän
kuin oikeaan osunut. Kun tätä asiaa on saatettu
vireille, ei ole silloin tajuttu, mihinkä talouspoliittiseen
tilanteeseen tämän toteutuminen ajoittuu ja nimenomaan
rakennustoiminnan osalta.
Yhdyn tähän ajatukseen, mitä ed.
Lahtela toi esille, että näitä eläkerahastojen
varoja olisi tullut sijoittaa huomattavasti enemmän kotimaisiin kohteisiin
kuin on tehty. Kotimaassa ne ovat kuitenkin paremmassa tallessa
kuin ulkomailla, jonne niitä on sijoitettu lyhytaikaisesti
suurempien tuottojen toivossa. Mutta nyt on suuri vaara, että hyvin
monet eläkevaroja muualle sijoittaneet yhtiöt
ovat menettäjiä ja tämän laman
maksajina ovat suomalaisia eläkemaksuja maksaneet kansalaiset
paljon enemmän kuin uskalletaan julkisuudessa sanoa. Sen
takia toivon, että ed. Lahtelan esimerkin mukaan sijoitettaisiin
kotimaiseen vuokra-asuntotoimintaan rahoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinoselle ystävällinen
kommentti. Huomasitte varmaan, kuinka teidän "siirretään verot
valtion maksettaviksi" -ohjelmaanne valtio haluaa nyt kerta kaikkiaan
konkreettisesti myöskin tukea, ettei se ole teidän
lakialoitteittenne varassa.
Keskustelu päättyi.