11) Hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten sijoitustoimintaa ja vakavaraisuutta koskevien
säännösten muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Oinonen, nyt puhutaan näistä työeläkevakuutusrahastoista
ja tämä olisi se kohta, mihin teidän äskeinen
puheenvuoronne ehkä kaikista parhaiten sopisi. Työeläkevakuuttajat
Telan jäsenyhteisön työeläkerahastojen
sijoituskanta oli 119,3 miljardia euroa 30.6.2008. Sen jälkeen
sijoituskanta on alentunut 2008:n toisen neljänneksen aikana
0,9 miljardia euroa, ja jatkuvasti siitä edelleenkin se on
alentunut. Elikkä yleiset pörssikurssit ovat vaikuttaneet
siihen, että nämä sijoitetut varat ovat
vähentyneet. Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys on nyt paikallaan, kun näiden sijoitusten arvo on
pudonnut, että vakuutusyhtiöt eivät joutuisi
myymään osakesijoituksiaan alhaiseen kurssiin,
joka pitkällä tähtäyksellä tietenkin
toisi eläkevakuutusyhtiöille ja sitä kautta
tuleville eläkeläisille menetyksiä. Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys puolustaa paikkaansa.
Mutta kun nyt on lievennetty useita kertoja vakuutusyhtiöitten
sijoitussalkkujen sijoittamista, mihinkä näitä eläkevakuutusvaroja
voidaan sijoittaa, on syytä muistaa, että varovaisuus
on monta kertaa paikallaan näissä asioissa. Vanha sanonta
"parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla" pitää ainakin
tässä tilanteessa hyvin paikkansa. Sijoitusten
kokonaismäärä Suomen ulkopuolella oli
vuoden 2000 lopussa 27,2 miljardia euroa. Nyt vuoden 2008 toisen
neljänneksen lopussa sijoituskanta ulkomaille oli 80,4
miljardia euroa, elikkä tässä on tapahtunut
huima muutos ja näitä rahoja on sijoitettu ulkomaille. Sieltä on
saatu kyllä myöskin hyviä tuottoja, mutta
riskit ovat melkoisen suuret.
Kun aina haetaan suuria tuottoja, niin myöskin riskit
kasvavat. Siinä mielessä erityisesti eläkevakuutusyhtiöitten
sijoituksissa pitäisi katsoa entistä enemmän
sitä, että sijoitus pitkällä aikavälillä on
turvallinen, tuotto mieluummin kohtuullinen, mutta ei haeta niitä mahdollisimman suuria
ja riskipitoisia sijoitustuottoja, vaan pyritään
ennen kaikkea turvaamaan turvallisten eläkevakuutusyhtiöitten
varallisuus ja sitä kautta eläkeläisten
etu. Tässä mielessä näkisin,
että se kaikista parhaiten voidaan hallita niin, että näitä eläkevakuutusrahoja
sijoitetaan nykyistä enemmän kotimaahan, kotimaisiin
hankkeisiin. Sitä kautta luodaan vakautta ja myöskin
työllisyyttä varmasti voidaan parantaa, jos näitä eläkevakuutusrahoja
sijoitetaan nykyistä enemmän kotimaahan. Tuotto
ei välttämättä aina ole niin
suuri kuin noissa ulkomaalaisissa riskisijoituksissa, mutta sijoitukset
ovat varmempia ja takaavat sitä kautta pitkällä tähtäyksellä paremman
tuoton ja paremman turvallisuuden suomalaisille eläkeläisille.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yksityisalojen työeläkeyhtiöt
ovat Suomessa perin tarkkaan valvottuja. (Ed. Kuoppa: Jälkikäteisvalvonta!)
Sosiaali- ja terveysministeriön asianosaiset virkamiehet
selvittelevät jatkuvasti, minkälainen riski työeläkeyhtiöiden
sijoitusallokaatioissa on. Lähtökohtaisesti suomalaisia
eläkkeitä yksityisillä aloilla maksetaan
siten, että jatkuvasti kerätään
noin kolme neljäsosaa maksetuista eläkkeistä jatkuvina
maksusuorituksina ja rahastoitava osuus maksuista on noin 20—25
prosenttia. Tätä osuutta pyritään
sijoittamaan markkinoille siten, että sen tuotto ja turvaavuus,
kuten laissa sanotaan, on taattu. Laissa edellytetään tuottavasti
ja turvaavasti sijoittamista. Tästä seuraa se,
että tästä rahasto-osuudesta vain osa
sijoitetaan osakkeisiin, pörssiosakkeisiin, osa valtion velkakirjoihin
ja osa kiinteistöihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Se, missä suhteessa mihinkin sijoituskohteeseen valtion
taholta annetaan ohjeita, vaihtelee aina kunkin taloudellisen tilanteen
mukaan.
Nyt itse asiassa kuitenkin on tultu sellaiseen järjestelmän
ongelmakohtaan, joka pakottaisi vastuuvelan johdosta myymään
alenevin kurssein pörssiosakkeita, mikä ei ole
oikeastaan kenenkään edun mukaista, ei ainakaan
eläkkeensaajien eikä eläkkeenmaksajien.
Tällaista järjestelmän tilannetta ei
varmaankaan ole osattu aikanaan ottaa huomioon, siihen viittaa kaikki
täällä aiemmin jo sanottu. Koska nykyinen
riskirajajärjestelmä johtaisi siihen, että mahdollisesti
pörssikurssien edelleen laskiessa jouduttaisiin osakkeita
markkinoimaan, mikä edelleen alentaisi pörssikursseja,
sillä olisi myös se negatiivinen vaikutus, että kirjanpitosäännösten
mukaan myös muiden yhtiöiden tulisi kirjata omistamansa
pörssiosakkeet päivän arvoon. Tästä edelleen
seuraisi esimerkiksi yrityslainoissa niin sanottujen kovenanttien
kiristymistä, minkä seurauksena yritykset maksaisivat
korkeampia luoton sivukuluja tai vastaavia kulueriä.
Tässä hallituksen esityksessä pyritään
ensisijaisesti tähän vakavaraisuusaseman parantamiseen
siten, että taseessa olevia eriä käsitellään
eri lailla, mikä siis tarkoittaa sitä, että ulkopuolista rahaa
lakiehdotus ei sinänsä vaadi. Olennaisin kohta
on kuitenkin se, että osaketuottosidonnaisen vastuuvelan
määrää pyrittäisiin
vuosina 2008—2010 nostamaan 10 prosenttiin. Saattaa hyvinkin
olla, että ainakin kaksi suurinta eläkeyhtiöitä,
joiden markkinaosuus on 30—40:n luokkaa, saisivat tällä ruiskeella
sellaisen aseman, että selviäisivät vielä tuntuvan
pörssikurssien alennuksenkin, mutta maassa on kuitenkin kolme
muuta pienempää noin 10 prosentin markkinaosuudella
olevaa yhtiötä, joiden kannalta tämän
vastuuvelan määrän nostaminen 10 prosentin
sijasta 20 prosenttiin antaisi niille liikkumavaraa nimenomaan ostaa
pörssiosakkeita, silloin kun ne ovat edullisia pitkän
aikavälin trendiin verrattuna.
Kaiken kaikkiaan on hyvä, että valtioneuvosto on
tuonut tämän esityksen, ja toivon mukaan tämä edellä mainituilla
muutoksilla saataisiin mahdollisimman nopeasti voimaan. Jos se menisi
läpi tällaisena ja jouduttaisiin vielä myöhemmin
palaamaan tähän asiaan, se heikentäisi
sitä yleistä luottamusta, joka tällä hetkelläkin
on jo kriittinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ihan hyvä, koska, niin kuin tässä edellä on
perusteltu, ei tässä tilanteessa ole syytä lähteä nyt
hävittämään matalan kurssin
aikana näitä osakkeita pois, kun tähän
on kerta menty näin. Aikanaan, silloin kun tässä eduskunnassa
käsiteltiin näitä asioita ja oli kyse
siitä, jotta tuleeko mahdollisesti tällainen valtuus
sijoittaa näin paljon näihin osakkeisiin, meitä oli
jonkun verran täällä eduskunnassa, jotka
olivat sitä mieltä, jotta tässä on
isot riskit olemassa, ja nyt se näkyy realisoituneen.
Äsken puhuin muun asian yhteydessä tästä, mitä on
tapahtunut näiden varojen osalta, Telan filmissä,
jonka pyhänä tuossa näin, sanottiin,
jotta noin 50 miljardia on tämä potti, joka on
sijoitettu osakkeisiin, ja siitä semmoinen kolmannes, puhuttiin
15 miljardista, olisi tällä hetkellä se kurssilasku,
joka on tapahtunut menneiden viikkojen aikana. Sehän tarkoittaa
sitä, jotta se voi nousta tässä lähikuukausien
aikana, tai lähivuosien, sanotaan. Ei se kuukausissa nouse,
koska nyt vielä näyttää, jotta
mennään alaspäin.
Sen takia ei ole järkevää myydä nyt
tässä tilanteessa osakkeita, päinvastoin.
Kun kurssit laskevat yhä, niin nythän niiden,
joilla on rahaa, kannattaisi ostaa niitä osakkeita, koska
jos tiedetään kuitenkin, jotta siellä on
semmoisia firmoja, jotka tulevat jatkamaan tämän
laman jälkeenkin ja tulevat nousemaan sieltä,
niin se olisi viisas teko tässä tilanteessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täydellisesti niihin näkemyksiin
ja kommentteihin, jotka ed. Eero Lehti äsken tässä julki toi.
Näinhän juuri pitää tehdä.
Tämä esitys on valmistunut nopeasti. Se olisi
voinut valmistua vielä nopeammin; niin sillä olisi
ollut vielä niin kuin oireellista ja viitteellistä merkitystä.
On todettava tähän hätään
se, että Suomi on tässä suhteessa erittäin
hyvässä asemassa verrattuna esimerkiksi muihin
Pohjoismaihin ja yleensä Oecd-alueeseen tällä hetkellä.
Jos meillä on instrumenttia sillä tavalla käytettävissä kuin
tässä juuri on, kansallisesti turvaavasti, niin
se on erinomaisen hyvä ja turvaava asia kaiken kaikkiaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys käsiteltävänä olevasta
asiasta on perusteltu. Aivan kuten ed. Kuoppa viittasi puheenvuorossaan,
myös aiemmin muussa asiassa käyttämäni
puheenvuoro liittyy juuri tähän. Haluan korostaa
sitä, että eläkevakuutusrahastojen kohdalla
varmuus, vakavaraisuus ovat niitä perusasioita. Ja näen,
että kun eläkemaksut on maksettu suomalaisesta
työstä, näitten rahastojen tulisi ensisijaisesti
hyödyntää suomalaista kansantaloutta
kotimaassa. Minä olen pelännyt jo vuosia sitten,
että näitä rahoja on hyvinkin paljon
hajautettu ulkomaille, mutta jos tulee laajempi talouspoliittinen
kriisi tai katastrofi, niin silloin on todella ongelmia näitten
rahastojen kanssa. Toivon, että jatkossa kiinnitetään
huomiota siihen, että mieluummin tyydytään
pienempään tuottoon mutta omataan varmuus varojen
säilymisestä.
Keskustelu päättyi.