24) Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien lomituspalvelulain
muuttamisesta, laiksi turkistuottajien lomituspalveluista, laiksi
poronhoitajien sijaisapukokeilusta ja laiksi maatalousyrittäjän
eläkelain 114 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä poronhoitajien
sijaisapukokeilusta, mikä on aivan tervetullut kokeilu, kolmivuotinen.
Toivottavasti siitä tiedotetaan riittävän
tehokkaasti, niin että se lähtee vuodenvaihteen
jälkeen hyvin liikkeelle.
Lähtökohdat tässä kokeilussa
ovat aivan oikeat: Se, että sijaisavulla voitaisiin hoitaa
sellaisia poronhoitotöitä, jotka poronhoitaja
olisi suorittanut ilman työkyvyttömyyttä itse
omaan, perheenjäsenensä tai paliskunnan lukuun,
ja se, että se työkyvyttömyys johtuu
sairauden tai tapaturman aiheuttamasta työkyvyttömyydestä,
ja vielä siihen lisättynä se, että tämä 7
päivän aika työkyvyttömyydestä ilman
lääkärintodistusta on ihan kohtuullinen.
Ja vielä neljäntenä se, että tätä sijaisavun
määrää, sen korvattavuutta arvioidaan tuntimäärän
eikä työpäivien perusteella, osoittaa sen,
että on ymmärretty aivan oikein, minkälaista
ja minkä luontoista työtä on poronhoitotyö.
Tämä rajaus omaan työhön
on siinä mielessä perusteltu, että totta
kai kyse on MYEL-vakuutusvelvollisuudesta ja -oikeudesta
ja myöskin 50 lukuporon rajasta. Perheenjäsenet
tulevat mukaan osin myöskin työttömyysturvaoikeuden mukaan,
ja siellähän näitä asioita arvioitaessa keskeistä on
myöskin perhekunnan käsite. Jotta paliskunnan
työt ovat samalla viivalla, niin poronhoitajillahan on
myöskin velvoite osallistua paliskunnan töihin.
Sen sijaan paliskuntayhdistyksen töihin, esimerkiksi esteaitojen
rakentamiseen, tätä ei sovellettaisi, mutta nehän
tehdäänkin palkkatyösuhteessa, jolloinka
vakuutukset tulevat sitä kautta.
Tämä on ihan hyvä korjaus, mutta
kaiken kaikkiaan poronhoitajilla on paljon akuutimpia ja isompia
ongelmia. Tällä hetkellä koko poronhoidon
tulevaisuuden isolla alueella laittaa kyseenalaiseksi käsiin
räjähtänyt petotilanne.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne pömpeliin, kun
arvelin, että 2 minuuttia ei riitä alkuunkaan.
Puhemies voi varmaan nakata minut kartanolle tästä.
Minun puheenvuoroni ei hirveästi liippaa itse tätä lakiesitystä,
vaan aloitan tästä, mihin ed. Mustajärvi
lopetti.
On erittäin murheellista vastata puheluihin koskien
poronhoidon tulevaisuutta — tai itse puheluihin vastaaminen
ei ole murheellista, mutta se asia, mikä edelleen Kainuussa
liittyy poronhoidon tulevaisuuteen, kertoo siitä karusta
arjesta, missä tänä päivänä eletään.
Pidän positiivisena sitä, että tässä uudessa laissa,
maatalousyrittäjien lomituspalvelulain muuttamisessa, kuitenkin
tuodaan myös poronhoitajia, poromiehiä, koskeva
muutos. Mutta haluaisin esittää kysymyksen, kuinka
pitkään niitä poromiehiä tästä maasta
pian löytyy, ellei nykypolitiikkaan tule jonkunlaista muutosta,
plus sitten lisäkysymys, kuinka pitkään
meidän valtion rajojen sisäpuolelta löytyy
niitä petoja, jos meidän toimintamme menee sille
linjalle, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
En toivoisi salametsästyksen ja tällaisen kansalaisaktiivisuuden
lisääntyvän, vaan toivoisin, että me
kykenisimme hoitamaan näitä asioita terveellä järjellä ja
hyvässä yhteisymmärryksessä.
Toimitin ministeri Anttilalle Suomussalmelta tietoa, jossa oli
arveltu, että eri järjestöt ja nimenomaan
luonnonsuojelujärjestöt ovat erittäin
huolissaan — ja tähän liittyen myös
EU:sta oli tullut viestiä — että kun
Suomussalmen alueella on karhukiintiöstä ammuttu
kymmenen karhua kerralla, niin nyt olisi kaikki Suomussalmen karhut ammuttu.
No, huolet pois, Rosmarii, näin ei todellakaan ole tapahtunut.
Meidän maaseutusihteeriltämme saatujen tietojen
mukaan, jotka tiedot on välitetty myös ministeri
Anttilalle, meillä on tällä hetkellä sillä alueella,
mistä näitä karhuja on kaadettu, yli
sata yksilöä. Se, miksi niitä on niin
paljon, juontaa juurensa siitä, että meillä on hyvin
aktiivinen petokatseluyritystoiminta sillä alueella. Martinselkosen
suojelualue, Venäjän raja ja kaikki yhdistettynä ovat
tuoneet sille alueelle sellaisen petojen McDonald’sin,
jota ei todennäköisesti ihan yksinkertaisilla
toimilla sitten hoidetakaan.
Tässä tullaan tähän riistavahinkolain
toimivuuteen ja siihen, millä tavalla varmistetaan, että ne
korvaukset riittävät ja tulevat kohdennetuiksi oikeisiin
kohteisiin. Toivoisin ainakin, että Kainuun tämänhetkisessä tilanteessa,
joka koskettaa Hallan, Hossan ja Näljängän
alueita ja paliskuntia ... Mihin tavallaan tulee se kannattavan
yrittäjyyden raja, kun siellä on varsinkin Hallan
paliskunnassa vuosien jalostustyö mennyt hukkaan, yritystoiminta
on tavallaan jo täysin katastrofin partaalla? Mikä on
se inhimillinen toimi, joka tarjoaa näille todellisille
metsien miehille sen uuden mahdollisuuden, koska näyttää,
että tästä poronhoidosta ei enää leipä irtoa,
jos ei ole irronnut moneen vuoteenkaan, vaikka he ovat sinnikkäästi
yrittäneet?
Se pointti, mihin minä haluan täällä kiinnittää huomiota,
on se, että jos poronhoitoalueen raja ikään
kuin tässä oma-aloitteisesti nousee kohti pohjoista,
niin en usko, että peto pysähtyy läänin rajalle
ja katsoo, että kun Kainuusta ravinto hävisi,
niin jäädäänpä, kaverit,
tähän kuitenkin odottelemaan uutta tulemista.
Kun itse kuitenkin katselen asioita tuolta korven näkökulmasta
ja luonnon näkökulmasta, niin toivoisin, että löydettäisiin
semmoinen järkevä ratkaisu, jolla kyettäisiin
turvaamaan suomalainen poronhoito, turvattaisiin myös kansalaisten oikeudet
ja turvattaisiin myös petojen oikeudet. Minä uskon,
että se ratkaisu on löydettävissä. Mutta
jos me jokainen piiloudumme toinen toistemme selän taakse
ja sanomme, että se virkamies sanoo sitä ja tämä tuota,
niin siinä käy niin, että viidakon laki
tulee käyttöön ja pohjoisen mies ei epäröi
käyttää asetta, kun siihen tarvis tulee.
Mats Nylund /r:
Ärade herr talman, arvoisa herra puhemies! Regeringens
proposition är efterlängtad och tas emot med öppna
armar av alla lantbruksföretagare, pälsdjursuppfödare
och renskötare. En avbytardag till per år för
jordbrukarna är bra, och i all synnerhet en utvecklad avbytarservice
som också sträcker sig till pälsdjursfarmarna
har varit en fråga som svenska folkpartiet arbetat för
mycket länge, och det gläder mig starkt att regeringen
kommer med den här propositionen i enlighet med regeringsprogrammet.
För närvarande är pälsdjursuppfödarna
och renskötarna bundna vid sitt arbete 365 dagar om året.
Regeringens proposition rättar allstå till en social
orättvisa och ger också dem möjlighet
att ha ledigt. De förändringar som föreslås
innebär en större trygghet för de berörda
männen och kvinnorna, dels vad gäller ledighet
från det arbete som binder dem under årets alla
dagar och dels, speciellt för renskötarna, trygghet
vid sjukdom. Det är en fråga om välmående.
Med denna proposition och den kommande lagen höjer
vi framtidstron för alla unga näringsidkare inom
jordbruks- och husdjurssektorn, och för många
unga kommer tröskeln att sänkas när det
gäller att ta över hemgården och genomföra generationsväxlingen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on kaivattu, ja kaikki
maatalousyrittäjät, turkistuottajat ja poronhoitajat
ottavat sen avosylin vastaan. Yksi lisäpäivä maatalousyrittäjille
on erittäin myönteinen uudistus, ja kehittynyt
lomituspalvelu, joka kattaa myös turkistuottajat, on ollut
asia, jonka puolesta Ruotsalainen kansanpuolue on työskennellyt
hyvin pitkään. Siksi minua ilahduttaa paljon,
että hallitus on päättänyt esityksestään
hallitusneuvotteluissa tehdyn sopimuksen mukaisesti eli hallitusohjelman
mukaisesti.
Nykyisin turkistuottajat ovat sidoksissa työhönsä 365
päivänä vuodessa. Hallituksen esityksellä toimeenpannaan
siis sosiaalinen oikeus eli hekin saavat mahdollisuuden pitää vapaapäivät. Ehdotetut
muutokset merkitsevät entistä suurempaa turvaa
niiden piiriin kuuluville miehille ja naisille, toisaalta vapaata
hengähdysaikaa työstä, johon he ovat
sidoksissa vuoden kaikkina päivinä, ja toisaalta — tämä koskee
erityisesti poronhoitajia — turvaa sairauden sattuessa.
Erittäin tärkeä hyvinvointikysymys.
Tällä esityksellä ja tulevalla lailla
parannamme maatalous- ja kotieläinsektorin nuorten elinkeinonharjoittajien
uskoa tulevaisuuteen ja monien nuorten kynnys kotitilan jatkamiseen
ja sukupolvenvaihdoksen tekemiseen madaltuu.
Maksamaan ja Korsnäsin kunnissa tehdystä lomituspalvelua
koskevasta kokeilusta eli melkein kolmivuotisesta pilottihankkeesta
on saatu todella hyviä tuloksia. Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksella on palvelun toteuttamiseen ja kehittämiseen
tarvittava kokemus. Jos nyt tällä esityksellä toteutettavista
muutoksista saadaan onnistuneita tuloksia, kuten luulisi, tulee
lomitusjärjestelmää tulevaisuudessakin
laajentaa vielä enemmän.
Ärade talman! Till slut, de försök
som genomfördes i Maxmo och Korsnäs 2003—2005,
det så kallade pilotprojektet, gav mycket goda resultat, och
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt har den erfarenhet
som krävs för att kunna genomdriva och utveckla
den här servicen. Om resultatet av den här lagen
blir lika lyckat som av pilotprojektet så bör
vi i framtiden ha möjlighet att ytterligare utveckla avbytartjänsterna.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Turkistuotanto on laillinen ja Suomelle todella tärkeä elinkeino.
Turkistuotannolla on merkittävä maaseutua työllistävä vaikutus,
ja se tuo työtä ja hyvinvointia merkittävien
vientitulojen myötä erittäin monelle
henkilölle.
Niin kuin edellinen puhuja totesi, turkiseläinten kasvattajat
ovat yhteiskunnassamme yksi niitä harvoja ryhmiä,
joilla ei ole oikeutta kunnallisiin lomittajiin joko loman tai sairauden
vuoksi, siitä huolimatta, että tämä ammattiryhmä on
kiinni työssään vuoden jokaisena päivänä.
Eli voi sanoa: vihdoin turkistuottajat pääsevät
näitten lomituspalvelujen piiriin. Myös allekirjoittanut
on useissa yhteyksissä asiaa teroittanut ja myös
ollut eri aloitteitten allekirjoittaja.
Tämä lisää varmasti turkistuottajien
jaksamista. Niin kuin me jokainen tiedämme, tämä ammattiryhmä on
ollut luontoterroristien kohteena, eli tämä on
tehnyt myös heille omaa painetta tätä työtä kohtaan.
Nämä tihutyöt ovat tuhonneet vuosiksi
vielä kyseisen osan ammattiryhmän työntekijöitten
työn tuloksista.
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liittohan aloitti
muutama vuosi sitten turkistilojen sertifioinnin. Se on vapaaehtoista
sertifiointia, niin kuin hyvin edustajakollegat tietävät.
Tavoitteena on ennen kaikkea jäljitettävyys, mutta
myös se on erinomainen tapa profiloitua laadun tuottajana,
eikä pelkästään lopputuotteen
vaan myöskin sitten tuotannon laadun suhteen. Eettinen,
ekologinen ja vastuullinen kotieläintuotanto (Puhemies:
2 minuuttia!) on entistä tärkeämpää nykyaikana,
ja turkistuottajat sen myös takaavat.
Erittäin hyvä lakiuudistus, eli on tässä yhteydessä osoitettava
kiitos hallituksen suuntaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On äärettömän
tärkeää kehittää 7
päivää viikossa kotitalouteen sidoksissa
olevien viljelijöitten, maaseutuyrittäjien, lomituspalvelulakia. Vuosiloman
jatkaminen ja nostaminen 26 vuosilomapäivään
on ehdottomasti oikean suuntainen ja myös hallitusohjelman
mukainen toimenpide, mutta on aivan selvä asia, että edelleen
meidän tulee tavoitella maatalousyrittäjien vuosiloman jatkamista
tästäkin vuosilomaoikeusmäärästä.
Ongelma on tietysti siinä, että edelleenkään, vaikka
vuosilomaoikeutta jatkettaisiin, kaikki lomaan oikeutetut eivät
voi pitää heille kuuluvia lomia johtuen siitä,
että meillä ei ole riittävästi joka
puolella lomittajia, ammattitaitoisia lomittajia. Siksi on hyvä,
että myös tässä esityksessä lomittajien
oppisopimuskoulutuksen kustannuksia korvataan valtion talousarviosta.
Näyttää kuitenkin siltä, että valtiovarainministeriö ei
ole valmis sitouttamaan tähän koulutukseen riittävästi
varoja. Tämä varojen niukkuus vaikeuttaa myös
lomittajien tilakohtaisen perehdyttämisen riittävää toteuttamista.
Sikäli kun oikein tätä esitystä luen,
niin esitys on vajaa alkuperäiseen esitykseen verrattuna
siltä osin, että tästä lakiesityksestä nyt
on karsittu esitykset, joilla olisi alennettu alle 3-vuotiaitten lasten
hoidon vuoksi annettavan sijaisavun maksua.
Kuten tässä monet puhujat ovat jo todenneet, on
erittäin myönteistä, että tässä lakiesityksessä nyt
toteutetaan pitkään toivottu ja pitkään
työn alla ollut turkistuottajien lomaoikeus. Alkuvaiheessa
lähdetään liikkeelle 14 päivän
vuosilomaoikeudesta, ja sen pohjalta on tietysti hyvä sitten katsoa,
minkälaisia kokemuksia turkistuottajien osalta tähän
järjestelmään liittyy, ja siitä on
sitten hyvä lähteä edelleen lomaoikeutta
kehittämään.
On myös erittäin myönteinen asia,
että tässä laissa nyt mahdollistetaan
poronhoitajien sijaisapukokeilu. On tietysti totta, että näitä loma-
ja lomitusetuuksia käyttää nyt vähenevä joukko
poronhoitajia, ja on helppo yhtyä niihin näkemyksiin,
niihin puheisiin, mitä ed. Mustajärvi ja ed. Kyllönen
täällä aiemmin puhuivat ja ottivat esille
muun muassa petopolitiikkaan liittyen.
Mutta ihan lopuksi, arvoisa puhemies: Tällä esityksellä parannetaan
maatalousyrittäjien, poronhoitajien, turkistuottajien lomajärjestelmää, mutta
on tietysti välttämätöntä,
että tätä järjestelmää kehitetään
edelleen toimintaympäristön kehitystä vastaavasti
ja edelleen sitä kautta helpotetaan erittäin raskasta
työtä tekevien yrittäjien irtaantumismahdollisuuksia
työstään. Tähän kehittämiseen
liittyy, totta kai, myös hyvin oleellisena osana lomittajien
palkkauksen kehittäminen vastaamaan sitä vastuullista
ja raskasta työtä, mitä he tekevät.
Palkkausperusteitten, palkkausjärjestelmien kehittäminen
on aivan välttämätöntä,
jotta meillä olisi myös tulevaisuudessa riittävästi
hyviä, ammattitaitoisia lomittajia ja ihmisiä,
nuoria, jotka lähtisivät myös tähän
lomituskoulutukseen.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt täällä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys maatalousyrittäjien lomituspalvelulain muuttamisesta
sekä turkistuottajien lomituspalveluista ja poronhoitajien
sijaisapukokeilusta on perusteltu ja kannatettava. Nämä esityksethän liittyvät
hallitusohjelman toteuttamiseen, ja siltä osin on hienoa,
että olemme tänään täällä näitä asioita
lähetekeskustelussa käsittelemässä.
Kotieläintalousyrittäjien oikeus yhteen lisälomapäivään
ja vuosiloman pituuden pidentäminen 26 päivään
kalenterivuodessa on hyvinkin perusteltu, ja siihen liittyvien lomituspalveluiden
kehittäminen muun muassa oppisopimuskoulutuksen kautta
on hyvä asia.
Turkistuottajien osalta voidaan todeta, että tämä lomituspalveluista
säädettävä laki on kyllä pitkään
toivottu ja odotettu, ja siltä osin on hyvä, että tässä yhteydessä myös
tämä asia saadaan hoidettua kuntoon.
Kolmantena asiana hyvin luontevasti mukaan liittyy poronhoitajien
sijaisapukokeilu, kolmivuotinen kokeilu, joka siis ensi vuoden alusta
alkaa ja jonka toimeenpanosta sitten vastaa Maatalousyrittäjien
eläkelaitos Mela.
Arvoisa puhemies! Haluan keskittyä tähän
viimeksi mainittuun eli porotalouteen. Täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja jo siihen liittyen, ja itse tällä teemalla
haluan vielä jatkaa. Nimittäin porotalous on mielestäni
tänä päivänä kolmen
ison haasteen edessä. Yksi niistä on markkinatilanne,
joka on jatkunut itse asiassa jo hyvin pitkään
haastavana. Onneksi sen osalta poronlihan kaupan ja hinnan kehitys
ovat olleet viimeisten kahden vuoden aikana myönteisiä ja
hintakehitys siltä osin on parantanut porotalousyrittäjien
tilannetta, mutta yhä edelleen tietysti myös markkinatilanteeseen
liittyy epävarmuustekijöitä. Muun muassa
kustannusten nousu on yksi sellainen, joka ei sitten tahdo pysyä perässä tämän hintakehityksen
kanssa.
Täällä on nostettu esiin jo petovahinkokysymys,
ja sen osalta täytyy kyllä alleviivata ja pistää huutomerkki
perään. Se on todella iso ongelma porotalouden
osalta tänä päivänä.
On hyvä, että meillä on kehitetty korvausjärjestelmää. Riistavahinkolaki,
joka täällä käsiteltiin ja johon eduskunta
teki lukuisan määrän muutoksia, yli 30
muutosta, parantaen sitä esitystä alkuperäisestä,
on hyvä ja sinänsä toimiva, mutta eihän
mikään korvausjärjestelmä auta,
jos elinkeinolta viedään mahdollisuudet. Petojen
suihin häviävät poronvasat esimerkiksi
saattavat aiheuttaa tilanteen, että ei ole lopulta mitä korvata
ja elinkeinonharjoittamisen mahdollisuus menee. Tähän liittyy
myös tukijärjestelmään liittyvä ongelma. Vasta
80 lukuporolla pääsee tämän
tukijärjestelmän piiriin, ja jos sitten itsestä riippumattomista syistä pedot
hävittävät sinun omaisuuttasi niin, että putoat
tuon tukirajan alapuolelle, niin käytännössä voit
saada siitä korvauksen riistavahinkolain kautta näiden
hävikkien osalta mutta putoat itse tukijärjestelmän
ulkopuolelle. Eli kyllä täytyy todeta, että tänä päivänä petojen
määrä on huomattavasti suurempi kuin
mitä nämä viralliset tiedot kertovat,
ja siltä osin epäluottamusta edelleen näihin
tilastoihin alalla on.
Kolmantena nostan esille ikääntymisen tuomat
haasteet. Nimittäin porotalousyrittäjien ikääntyminen
on muun yhteiskunnan tavoin tätä päivää,
ja se tuo sitten merkittäviä haasteita toisaalta
luopumisen ja jatkamisen osalta mutta yhtä lailla jaksamisen
osalta. Siltä osin täytyy todeta, että tämä nyt
käsittelyssä oleva esitys, jossa tietyin edellytyksin
voidaan suorittaa kustannusten korvaamista sijaisavusta välttämättömien
poronhoitotöiden hoitamiseen, on yksi apu muiden joukossa,
mutta näiden kaikkien kolmen haasteen parissa myös
tässä talossa täytyy vastauksia tulevaisuudessa
löytää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. Ensinnäkin,
kaksi ja puoli vuotta sitten hallitusneuvotteluissa olivat kirkkaana
mielessä nämä asiat, jotka ovat täällä tänä päivänä esiin
tulleita, ja perustelut ovat vain vankistuneet tämän
kahden ja puolen vuoden aikana, elikkä noudatetaan hallitusohjelman
säveltä ja siinä kaikki.
Sitten tästä riistavahinkolaista ja sen soveltamisesta:
Riistavahinkolakihan on eräällä tavalla testiajossa
parasta aikaa. Nyt katsotaan, mitenkä se toimii. Lisäbudjetissa
osoitettiin lisää varallisuutta näitten
vahinkojen korvaamiseen. Minä toivon, että varsinaisessa
ensi vuoden budjetissa tätä asiaa vielä hoidetaan
eteenpäin niin, että kun tiedossa on, mikä se
vahingonkorvausmäärä suurin piirtein
kokonaisuudessaan on, se tilanne ennakoidaan niin, että ne
korvaukset pystytään välittömästi
maksamaan. Tässä on mielenkiintoinen ristiriita
nyt olemassa kuitenkin, sen myönnän. Se on se,
että tukiraja siellä porotalouspuolella on 80
lukuporoa ja tässä sijaisapulaissa se on 50. Sijaisapua
voit siis saada vähemmällä määrällä kuin
tätä porotalouden tukea. No, se voi olla hyväkin,
että se on näinpäin eikä toisinpäin, mutta
joka tapauksessa näin on. Sitten ... — Minä menen
tuonne pönttöön.
(Korokkeelta) Suosiolla, arvoisa puhemies, pönttöön. — Sitten
se asia, mikä tässä nyt tulee esille,
on se, että jos niitä petojen aiheuttamia porovahinkoja
on niin paljon, että se lukuporokanta laskee, niin siitä seuraa
automaattisesti se, että riistavahinkolain mukainen korvausmäärä pitää saada
niin nopeasti maksuun kuin mahdollista, koska siihenhän
ei löydy mitään muuta lääkettä kuin
se, että porot ostetaan muualta. Tähän
sisältyy pieni biologinen mahdollisuuskin nimenomaan siellä Suomussalmella.
Olisi minusta erinomaisen paikallaan saada perintöainesta
esimerkiksi Pudasjärveltä ja sieltä suunnalta
ostettua, niin että se kanta siitä jonniin verran
vielä laadultaan paranisi. Elikkä tämä tilanne
pitää käyttää hyväksi,
mutta se lainsäädäntö, joka
täällä yksimielisesti on saatu aikaiseksi,
pitäisi saada toimivaksi, ja juuri tässä testiajovaiheessa
se on se olennainen pointsi.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ilo kuulla, että tätä hallituksen
erinomaista esitystä tervehditään näin
vankalla tyydytyksellä myöskin opposition puolella.
Minä annan erittäin suuren arvon sille, ja tämä vastaa
minun käsitystäni semmoisesta analyyttisemmasta
keskustelusta, jota moneen kertaan on täällä peräänkuulutettu.
Silloin kun on aihetta antaa kiitosta, sitä annetaan, ja
silloin kun on aihetta arvostella, myöskin arvostellaan.
Mutta muutama huomio tästä lakiesityksen sisällöstä.
Tämä maatalousyrittäjien lomituspalveluitten
laajentaminen on tietysti tärkeä asia kotieläintuotantoa
harjoittavien yrittäjien kannalta ja myöskin tulevaisuuden
kannalta siinä mielessä, että saadaan
nuoria yrittäjiä hakeutumaan alalle, mutta myöskin
sillä on merkitystä maaseudun työllisyyden
kannalta. Kun maataloudessa on tapahtumassa rakennemuutos, että tilakoot
kasvavat, niin meidän täytyy myöskin
pitää huolta siitä, että se
lomitusjärjestelmä pysyy kunnossa, ja näitten
lomapäivien lisäämisellä on
merkitystä myöskin tässä suhteessa.
Täällä on näissä perusteluissa
myöskin kiinnitetty huomiota yleensä maaseudun
työllisyystilanteeseen ja kuntien verotuloihin.
Puhemies! Pari sanaa näistä turkistuottajien lomituspalveluista.
Tämä pohjautuu, niin kuin täällä on
jo todettu, myöskin hallitusohjelman kirjaukseen. Minusta
on erittäin tärkeä asia, että tässä toteutuu
nyt tasavertaisuus päätoimisesti turkistarhausta
elinkeinona harjoittavien kanssa. He ovat tähän
asti olleet huonommassa asemassa kuin ne turkiseläintuotantoa
harjoittavat yrittäjät, jotka ovat harjoittaneet
pienimuotoista turkiseläinkasvatusta. Tämän
taustalla on, niin kuin täällä on todettu,
tämä kokeilu, ja tältä pohjalta tätä voidaan
lähteä viemään eteenpäin.
Tästä poronhoitajien lomituspalvelusta: En väitä olevani
asiantuntija tässä suhteessa, ja sen takia täytyy
käydä vähän konsulttiapua hakemassa
ed. Mustajärveltä, joka tässä asiassa
omaa paremman asiantuntemuksen, mutta kuvittelisin, (Puhemies: 2
minuuttia!) että nimenomaan tämän talviruokinnan
järjestäminen on myöskin ollut omiaan
vauhdittamaan tätä eteenpäin, ja nimenomaan
tarvitaan myöskin tässä mahdollisuus
näitten lomituspalvelujen aikaansaamiseen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä turkistarhaajia on yritetty
saada lomitusjärjestelmän piiriin jo, uskallan
sanoa, kymmenen vuotta eri eduskuntakausien aikana. Siitä,
että se tulee tänä päivänä,
me saamme ilmeisesti kiittää vihreitä.
Nyt kun vihreät tuli hallitukseen, niin nyt vasta se toteutuu.
Nimittäin kyllä kokoomuksen, keskustan, Rkp:n
ja sosialidemokraattien aikana, kun ne ovat olleet hallituksessa,
tätä on yritetty saada, mutta ei millään
ole onnistunut. Ja siitä, että se tulee vielä tämmöisenä aikana,
jolloin euroista täytyisi pitää kiinni,
kyllä koituu suuri kiitos hallitukselle ja niille puolueille,
jotka ovat tätä ajaneet.
Miksi se ei ole aikaisemmin tullut? Pelkään, että se
johtuu osittain siitä, että on ollut tällaista pientä kilpailua
maatalousyrittäjien ja turkistarhaajien välillä.
Sen tiedän, että joskus on ollut viittä vajaa,
ettei turkistarhaajia ole saatu, mutta silloin olisi pitänyt
saada myöskin jotakin maatalousyrittäjille, ja
kun eivät ole rahat riittäneet kaikkeen, niin
molemmat ovat jääneet ilman. Nyt viljelijät
saavat yhden päivän lisää, mikä maksaa noin
4 miljoonaa, turkistarhaajat saavat 14 päivää,
mikä maksaa 2,6 miljoonaa. Muutenkin tämä päivä on
ollut poronhoitajille hyvä päivä. Kuuntelin
aamu-uutisten yhteydessä, että poronlihaa kysytään
maan rajojen ulkopuolelta ja porotalouden yrittäjät
joutuvat myymään eioota tänä päivänä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Perusteluissa kiinnitetään
huomiota siihen, että maatalousyrittäjien työkyky
on selvästi huonompi kuin muiden yrittäjien tai
palkansaajien. On kyllä merkillistä, että työuupumusta
esiintyy nimenomaan maatalousyrittäjien keskuudessa enemmän
kuin muiden ammattiryhmien keskuudessa tai tilastoissa. Maatalousyrittäjät
ovat usein olleet siellä työuupumuksen kärkipäässä.
Työuupumuksen erityinen riskitekijähän
on epävarmuus tulevaisuudesta, ja ajattelen, että tämä varmasti
koskee maatalousyrittäjiä aika laajasti, mutta
ihan erityisesti turkistarhaajia. Heillähän on
erityisiä stressitekijöitä nimenomaan
tähän turkistarhauksen vastustamiseen ja uhkakuvia siitä,
että koko elinkeino saattaisi loppua. Toki myös
porotalouteen liittyy näitä erityisiä stressitekijöitä nimenomaan
petovahinkojen vuoksi, jotka ovat täällä olleet
esillä.
Nämä muutokset ovat kyllä myönteisiä varsinkin
turkistarhaajien osalta. Jos ajatellaan tätä kotieläintalousyrittäjän
oikeutta saada yksi päivä lisää vuodessa
vuosilomaa, niin eihän se varmasti ole mitenkään
ratkaisevaa henkisen jaksamisen kannalta. Eli aivan liikaa tätä muutosta
ei kannata liioitella, mutta toki se on myönteinen muutos
näiden ryhmien kannalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisen puhujan jälkeen voisi
vielä lisätä sen, jotta kun on karjatalousyrittäjä,
on kotieläimiä, niin he tekevät töitä 7
päivää viikossa. Nimittäin yhtään päivää ei
voi jättää väliin, koska ruokinta
tulee hoitaa, ja jos on lypsykarjaa, niin se on kahdesti päivässä vaan
lypsettävä ne lehmät. Se tarkoittaa sitä,
jotta siinä ei liian paljon niitä vapaita jää.
Jos tässä nyt annetaan yksi vuosilomapäivä,
niin se nyt on vähintä, mitä voi kuvitella,
koska kuitenkaan — tunnen hirveän paljon sitäkin
systeemiä, koska kotona oli aikanaan karjaa — siinä ei
oikeastaan tuuraajia ole — siihen aikaan ei ollut ollenkaan.
Mutta turkistarhojen osalta tämä on tosissaan hyvä uudistus.
Siinä tulee varmaan samanlaisia ajatuksia, mitä ed.
Räsänen totesi, jotta paine on ollut aika kova,
koska joutuu vielä vahtimaan lisäksi. Vaikka sinne
nyt on sähköistä valvontaa laitettu monissa
paikoin, siellä sitten joutuu pitämään
kuitenkin korvat ja silmät auki ja katsomaan, jotta ei
tämmöistä vahingontekoa tule sinne.
Mutta turkiksiin liittyen minä olen sitä mieltä, jotta
tuolla kun pohjoisempana sudet syövät poroja ihan
riittävästi, jotta tokat häviävät
sieltä, niin siinä ei auta geneettisen perimän
siirto Pudasjärveltä syötäväksi
sinne susille, vaan minusta pitää saada sillä tavalla,
jotta rohkeasti pitäisi saada vaan vähennettyä sitä kantaa,
koska eihän mitään mieltä ole
siinä, jotta jotkut kasvattavat poroja sen takia, jotta
sudet saavat syödäkseen. Minä olen sitä mieltä,
että ennemminkin ne porot sitten teurastetaan ja myydään,
kun ulkomailla on kerta siitä lihasta niin kova kysyntä ja
kova hinta, jotta minkä takia me teemme tämmöistä pöljää hommaa.
Sehän tarkoittaa etelämpänä sitä,
jotta käydään kasvattamaan lampaita ja
vasikoita ja syötetään susille, jos ei
sopivaa petomäärää saada.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin tarkentaa, että Kainuussa
suurempi ongelma on karhut. En haluaisi millään
tavalla leimata, että sudet olisivat tällä hetkellä se
ongelma, kun todellinen tilanne on varsinkin itärajan yli
tulevat nallekarhut, jotka siellä ruokailevat vasan kertalaakista
ja vähän isommankin, eikä jälkiä jää.
Tietysti sudella tahtoo olla vielä vähän
huonompi kaiku tässä yhteiskunnassa, ja senkin
takia halusin korjata tämän, että Kainuussa
tällä hetkellä karhut tekevät
paljon enemmän tuhoa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on erinomainen filosofi ja
visionääri, mutta hänellä alkaa
tuo muisti pätkiä jo. 1.1.1995 siirryttiin EU-jäsenyyteen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomessa on reviirejä muillekin
kuin ihmiselle, ja tuo tuollainen ajattelu, että sudet
syövät pohjoisen porotokat — kyllä nyt
lähinnä ihmiset ne syövät pääosin,
nekin — on vähän samanlaista linjassa
kuin että merimetso hävittää lohi-
ja taimenkannat, vaikka kaikki tutkimukset osoittavat, että näin
ei ole, ei löydy pesistä näiden kalojen
jäännöksiä, vaan aivan muita
kaloja, lähinnä rehevöitymisestä johtuvia kaloja — aivan
samanlaista luontosuhtautumista, joka lähtee jostakin kummallisesta
itsekkäästä lähtökohdasta
ja jossa ei sitten ole varsinaisesti tutkimustiedollakaan mitään
tekemistä.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistan ihan lapsesta saakka, että meillä susia
silloinkin oli ja silloin maksettiin tapporahaa. Ihmeellisesti ne
vaan näköjään sikiävät,
ja vaikka nyt on suojeltu, niin niiden määrä on
kasvanut tosi paljon ja vahingot ovat kasvaneet ja joka vuosi maksetaan
lisää petovahingoista. Minulla kuitenkin on oikeus
mielipiteeseeni siitä huolimatta, sanoipa EU mitä hyvänsä,
ja minä näen sen, jotta tässä on
menty ihan väärään suuntaan.
Nimittäin kun katsoo Venäjän suuria lakeuksia,
niin ei voi puhua, että sieltä olisivat sudet
sukupuuttoon kuolemassa, kun meilläkin niitä on
yli 200:n pitkän matkaa. Ne kuuluvat siihen samaan populaatioon
Venäjän kanssa, semmoista sukurutsaustakaan ei
ole olemassa ilmeisesti, joten voidaan huoletta vähentää Suomen
puolelta ja siitä huolimatta susikanta ei tule loppumaan
eikä vähenemään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys maatalousyrittäjien
lomituspalvelulain muuttamisesta näiltä osin,
mitä tässä on keskusteltu, on varsin
paikallaan. Aivan kuten täällä on todettu,
yleensäkin karjanhoitajien osalta on 7-päiväinen
työviikko, kaikkina juhlapyhinä; tämä usein
unohtuu. Toivon, että pidetään huolta
siitä, että maatalousyrittäjät
voivat jaksaa tehtävissään. Me tarvitsemme
suomalaista ruokaa kaikissa muodoissaan.
Kun täällä nyt on ollut esillä juuri
porotalous, niin on jotenkin outoa, että vielä 2000-luvun alussa
me joudumme toteamaan petojen haitat. Voisi ajatella, että me
olisimme vielä säätyvaltiopäivillä 1800-luvun
lopulla, jolloinka pedot aiheuttivat merkittäviä haittoja.
On kysymys asiasta, jossa todella tarvitsee jotain tehdä.
Ei ole kysymys siitä, että ainoastaan yritetään
korvata näitä vahinkoja, vaan on kysymys siitä,
aivan kuten ed. Esa Lahtela toi esille, kasvatammeko me poroja,
kasvatammeko me lampaita sitä varten, että ne
joutuvat petojen suuhun. Kyllä tässä asiassa yksinkertainen
terve järki pitäisi voida ottaa. Onko tämä sitten
EU:n asia, vai onko tämä aivan kotikutoinen asia,
tämä peto-ongelma? Tätä voidaan
selvittää. EU-parlamentaarikot sanovat, että tämä on
kotimainen asia, jossa voidaan päättää asioista,
ja meillä maa- ja metsätalousministeriö piilottelee
sitten EU:n taakse tässä asiassa. Joka tapauksessa
ongelma on täällä tänäänkin
useassa puheenvuorossa eri poliittisista ryhmistä todettu, ja
osaltaan on kysymys myös näitten porotalousyrittäjien
ja lammasyrittäjien ja muittenkin jaksamisesta. Pedot ovat
vaara tuotantoeläimille.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä poronhoitajien
sijaisapu ei ylläkään petojen pyyntiin,
niin muutama sana siitä, koska se asiayhteys on kuitenkin
olemassa.
On totta, että petokorvaukset ovat riittämättömät,
ne tulevat aivan liian myöhään maksuun
ja talousarvioon varatut rahat eivät riitä, niin
kuin nähtiin lisäbudjetin käsittelyn
yhteydessä. Mutta ei kuitenkaan se, että puhuu
liian vahvasta petokannasta, tarkoita sitä, että puhuja
on petovihaaja, kaikkea muuta. Se, joka liikkuu luonnossa aseen
kanssa tai muuten tuntee ja seuraa luonnon kiertokulkua, oppii kunnioittamaan
kaikkea elävää ja elämää,
mitä siellä luonnossa näkee, ja kyllä minä väitän,
että monella metsästäjällä on paljon
parempi luontotuntemus, ymmärrys ekologisista perusteista
kuin niillä, jotka julistavat itsensä luonnonsuojelijoiksi
ja luonnon ymmärtäjiksi.
Mutta esimerkiksi se, että karhukannat ovat liian vahvat,
on kiistämätön tosiasia. Sen on tunnustanut
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoskin, että sen arviot
ovat olleet alakanttiin. Karhu ei kuitenkaan ole mikään
uhanalainen laji. Siihen ongelmaan ratkaisu olisi se, että kun
metsästyksen aikana tarkemmat pyyntialuerajaukset tehtäisiin
ja kiintiöt sen mukaisiksi, niin pyyntiaikana syksyllä karhunmetsästys
olisi paljon tehokkaampaa. Ihan kaikessa ei kuitenkaan voi mennä EU:n
taakse, esimerkiksi karhun kevätpyynti lopetettiin EU-pykäliin
vedoten. Myöhemmin, kun sitä asiaa on perätty,
on selvinnyt, että kyse oli täysin kansallisesta
ratkaisusta, jossa vaan mentiin EU:n taakse ja sanottiin, että EU vaatii
näin tekemään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt lisäämällä maatalousyrittäjien
mahdollisuuksia saada sijaisuuksia myös karjanhoidon puolella
on lupa toivoa näiden lomituspalveluiden lisääntyessä,
että myöskin eläinten pito helpottuu
eikä tule niin paljon sitten näitä huonosta jaksamisesta
johtuvia ikäviä tapahtumia, että eläimet
jätetään heitteille ja tapahtuu myös
ihan käytännön rikoksia.
Toisaalta turkistuottajien lomituspalveluista täällä sekä ed.
Räsänen että ed. Kallis, molemmat, ajattelivat
sitä niinpäin, että paine on kova, kun
turkistuottamiseen liittyy myös kritiikkiä, ehkä joskus
asiatonta puuttumistakin, ilkitöitä, pahantekoa.
Se ei ole hyvä asia, mutta ehkä sitten ne ihmiset,
joilla on niin paljon kuitenkin sielussaan sympatiaa eläimiä kohtaan,
saattavat kokea työnsä kyllä aika rasittavaksi,
kun käsittelevät näitä häkkeihin
teljettyjä turkintuottajia. Se saattaa olla myös
henkisesti aika rasittava työ. Tästä näkökulmasta
on myös tämä lomituspalvelu ehkä helpottava
tekijä. Kuitenkin, mitä tulee turkistuotantoon,
niin kyllä Suomen on viisasta pikkuhiljaa seurata Hollannin
ja muiden sivistysmaiden linjauksia tässä asiassa
ja pyrkiä pääsemään
irti koko turkistuotannosta.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni täällä oivasti
joku edustaja mainitsi, että tällainen petovahinkojen
aiheuttama tilanne elinkeinonharjoittajalle, porotalousyrittäjälle,
on merkittävä stressitekijä. Se on hyvin
sanottu ja sillä tavalla tietysti keskeisellä tavalla
liittyy myös tähän päivän
teemaan. Nimittäin on ihan selvä asia, että vaikka
korvausjärjestelmä olisi olemassa ja toimiva,
niin kuin nyt toivottavasti uusi riistavahinkolaki sitä on,
niin kukaan meistä ei voisi hyväksyä niin
merkittävällä tavalla oman elinkeinotoiminnan
vaikeuttamiseen, jopa sen tuhoamiseen aiheuttavia ja vaikuttavia
tekijöitä, mitä tällä hetkellä petovahingot
aiheuttavat etenkin siellä eteläisellä poronhoitoalueella.
Siksi itse koen, että ei ainoastaan karhukantojen vaan
myös susikantojen osalta maa- ja metsätalousministeriön
täytyy nyt kyllä harkita Suomen kansallisen petopolitiikan
linjaa, ja kokisin, että alkaa olla aika poistaa varmistin
tältä osin ja lähteä tarkastelemaan
tilannetta, millä tavalla sitten voitaisiin päästä tuossa
eteenpäin.
Karhukantojen osalta itse olen ihan samaa mieltä kuin
ed. Mustajärvi tuossa totesi. Karhukannat ovat lisääntyneet
voimakkaasti, ja siltä osin esitetyt muutokset metsästysalueisiin
ja myös karhun kevätpyynnin palauttaminen tulisi ottaa
kyllä vakavaan harkintaan, ja sitä kautta määritellysti
ja rajatusti voitaisiin vaikuttaa näiden petokantojen haittavaikutuksiin.
Toinen varapuhemies:
Hyvä, että ed. Seurujärvi selitti
tämän yhteyden petojen ja tämän
käsiteltävän hallituksen esityksen välillä.
Arvoisa puhemies! Se oli tarkoitus.
Toinen varapuhemies:
Kyllä. Äkkiseltään se on loitolla,
mutta koetetaan keskittyä tähän lomitusasiaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys saattaa
olla jopa aika historiallinen siinä mielessä,
että tässä parannetaan nyt maatalousyrittäjien,
turkistuottajien ja poronhoitajien etuuksia. Vaikka tämä taloudelliselta arvoltaan
ei ole erityisen suuri, niin kuitenkin meillä on muistissa
tai tiedossa, että ensi vuoden valtion talousarviosta 13
miljardia katetaan velalla, ja se kertoo siitä, että edessä todennäköisesti
on jo tällä hallituksella ja viimeistään
pian aloittavalla uudella hallituksella näiden etuuksien
läpikäyminen vähän toiseen suuntaan.
Pidän tätä esitystä kuitenkin
ihan hyvänä ja tärkeänä,
ja se varmasti saa niin meidän ryhmän tuen kuin
oman tukeni. Erityisesti maatalouslomittajien osalta voi todeta,
että siellä tehdään raskasta
työtä ja se sitoo, erityisesti karjatalous sitoo,
yrittäjät vahvasti, ja myös turkis- ja
poronhoitopuolella varmaan on paikallaan nämä uudistukset
saada lopultakin aikaan.
Mutta maatalouslomittajien osalta totean, että siihen
asiaan ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota.
Olen joskus istunut siinä valiokunnassa, joka tämän
käsittelee, ja silloinkin kiinnitettiin huomiota siihen,
että lomittajista on puutetta ja lomitus on raskasta työtä,
vaativaa työtä, vastuullista työtä ja
palkka ja työolot eivät aina ole parhaat mahdolliset.
Siksi tämä esitys vaatii kyllä voimakkaita
toimenpiteitä rinnalleen maatalouslomittajien saamiseksi
töihin. Vaikka meillä on työttömyyttä,
niin tämä työ ei välttämättä ihmisiä houkuttele
noista mainitsemistani syistä. Siksi valiokunnassa pitää erityisen
vahvasti paneutua myös tähän lomittajien
saatavuuteen ja heidän työsuhteensa ehtoihin.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan korostaa, että keskustelu
petopolitiikasta kuuluu olennaisena osana tähänkin
lakiesitykseen senkin takia, että esimerkiksi poronhoitajat tuskin
tarvitsevat vapaajärjestelmää tai tukijärjestelmää,
ellei heillä ole yhtään poroa enää petojen
jäljiltä hoidettavana. Lopputulemana voi käydä niin,
ettei pian myöskään lampureilla tai vasikankasvattajilla
tai porsaankasvattajilla ole mitä kasvattaa, mikäli
tilanteen annetaan riistäytyä ihan vapaaseen pudotukseen.
Haluaisin tässä korostaa ed. Mustajärven
linjoilla, että yleensä kun näistä asioista
puhutaan, niin meidät leimataan petovihaajiksi ja epäystävällisiksi
luonnolle, mitä harvemmin yleensä olemme ja myöskään
poronhoitajat ovat. Osa heistä osaa jopa kutsua susia huudollaan
omalle pihalleen, ja jos he haluaisivat näitä kantoja
tarkoituksenmukaisesti vähentää, niin
se varmasti onnistuisi hyvin yksinkertaisesti.
Mutta se, mihin halusin vielä kiinnittää huomiota,
on kainuulainen esimerkki siitä, kuinka voi käydä hevoskasvattajalle
petopolitiikan tiimoilta. Meillä oli keväällä Suomussalmella
tilanne, jossa karhu raateli hevosen laitumelle ja lähdettiin
hakemaan häirikköyksilön poistolupaa. Se
luvan hankkiminen kesti puolitoista viikkoa. Ja jokainen tietää,
kun lumi on keväällä sulanut, että sieltä ei
ihan yksinkertaisesti sitten sitä karhua enää tavoiteta,
itse asiassa ei tavoiteta ollenkaan. Tämä menettely,
että jos halutaan petovihaa vähentää,
tarkoittaa myös sitä, että häirikköyksilöiden
osalta päätösten on tapahduttava lyhyessä ajassa
eikä se saa kestää viikkoja ja jopa kuukausia.
Keskustelu päättyi.