25) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 ja 6 luvun väliaikaisesta muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on taas hallituksen
esitys, josta näkee, ketkä ovat niin sanotussa
kolmikantaisessa sopimisessa läsnä ja ketkä eivät.
Harva esitys syrjii niin törkeällä tavalla
matalapalkkaisia työntekijöitä, ja näistä matalapalkkaisista
työntekijöistä hyvin iso osa on naisia.
Kun hallitus teki tuplavirheen siinä, että se
keväällä ei tehnyt työllisyyslisäbudjettia,
ja kun paljastui, että Esr- rahat jäivät
käyttämättä, niin se teki tuplavirheen. Nyt
tässä esityksessä hallitus syyllistyy
tuplasyrjintään.
Kerron keskeiset seikat tätä niin sanottua
työaikamallia vastaan.
Ensinnäkin, malli pienentää pieni-
ja keskituloisten eli käytännössä alle
2 900 euroa kuukaudessa ansaitsevien etuuksia, mikäli
työaika vähenee yli 25 prosenttia.
Toiseksi, työttömyyden laji ja työn
tekemisen tapa vaikuttaisivat maksettavan etuuden määrään.
Esimerkiksi pysyvästi osa-aikatyötä tekevät
häviävät suhteessa lomautettuina nelipäiväistä viikkoa
tekeviin, sillä toisille maksettaisiin nykysäännösten
mukaan ja toisille päiväraha maksettaisiin ilman
sovittelua. Asiakas ei voisi tähän valintaan vaikuttaa.
Kolmanneksi, erilaisten sääntöjen
soveltaminen eri työttömiin monimutkaistaisi järjestelmää.
Se on selvää, että kaksi rinnakkaista
järjestelmää ei ainakaan selkeytä tilannetta,
kun pyrkimys on ollut kautta linjan siihen, että yritetään tätä viidakkoa
purkaa. Esimerkiksi työajan puolittuessa työaikamalli
tuo paremmat etuudet, kun työttömyyttä edeltävä palkka
on yli 3 000 euroa. Nykymalli tuo palkkahaitarissa 1 000—3 000 euroa
enimmillään jopa 80 euroa kuukaudessa enemmän
korvausta. Työajan lyhentyessä paljon on nykymalli
edullisempi 2 900 euron tuloihin saakka.
Lapsikorotusten vaikutus on pääsääntöisesti parempi
nykysovittelussa. Eri alojen sukupuolijakautuneisuuden takia esitetty
työaikamalli ei kestä sukupuolivaikutusten arviointia,
ja toisaalta yhdenvertaisuuden näkökulmasta kahden
rinnakkaisen mallin käyttöönotto saattaa
olla mahdotonta. On aivan hyvä, että tämä esitys
menee lausunnolle myöskin perustuslakivaliokuntaan, sillä niin
kovia asioita tähän hallituksen esitykseen on
sisälle rakennettu.
Työaikamallin puolesta kaikki keskeisimmät perustelut
liittyvät kassojen toiminnan helpottamiseen, nopeuttamiseen
ja sovittelun hahmottamisen parantamiseen. Sovittelun piirissä on
tällä hetkellä esimerkiksi 2 600
Palvelualojen ammattiliiton jäsentä, ja JHL:ssä luku
on hieman pienempi. Selvää kuitenkin on se, että työaikamallin
käyttöönotolla heikennettäisiin
tuhansien palvelusektorin työntekijöitten työttömyysturvaa siitä syystä,
että teollisuusliittojen työttömyyskassat
eivät ole pysyneet tässä työttömyysturvan maksatuksessa
mukana. Se ei kuitenkaan ole koskaan mikään hyväksyttävä syy,
ei edes äärimmäisen työpaineen
johdosta.
Arvoisa puhemies! Tämä asia olisi voitu hoitaa
pienellä työllä hieman toisin ja paljon
oikeudenmukaisemminkin. Ensinnäkin 75 prosentin työaikaraja
korotettaisiin 80 prosenttiin, näin useimmat pääsisivät
työttömyysturvan piiriin mukaan luettuna päiväksi
viikossa lomautetut. Toiseksi 90 prosentin katto korotettaisiin
95 prosenttiin, ja tämä parantaisi erityisesti
pienituloisten asemaa mutta niiden asemaa myös, joiden työaika
on vähentynyt vain vähän. Nämä kaksi korjausta
olisivat kustannusvaikutuksiltaan olleet vain 10—20 miljoonaa
euroa.
Erityisistä sovittelujaksoista tulisi luopua. Se keventäisi
byrokratiaa ja helpottaisi sovittelun ymmärtämistä.
Myös lomakorvauksen jaksotuksesta olisi luovuttava, se
aiheuttaa hyvin paljon epäoikeudenmukaisia tilanteita.
On tässä hallituksen esityksessä sentään
yksi hyvä puoli. Toistuvien lomautusten tilanteessa on
epätarkoituksenmukaista tehdä uusia palkanmäärityksiä,
jos työssäoloehto täyttyy lomautusten
välillä.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi yksi puhutteleva esimerkki
siitä, kuinka epäoikeudenmukainen tämä esitys
on. Jos puhutaan esimerkiksi PAMin työttömyyskassan
saajien keskipalkasta, 1 500 euroa kuukaudessa, ja verrataan
sitä esimerkiksi 4 500 euroa ansaitsevaan kuukaudessa, niin
jos nämä eri tulonsaajaryhmät, palkansaajaryhmät,
jaetaan sen mukaan ryhmiin, että lomautusjakso on kolme
päivää viikossa, niin tämä pienituloinen
menettää 200 päivän lomautuksen
aikana 700 euroa, hivenen päällekin, kun tämä 4 500
euroa kuukaudessa ansainnut henkilö, palkansaaja, voittaa
2 100 euroa. Eli järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta!
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näyttää olevan
kannattavaa käyttää puheenvuoroja tänä iltana
toisena, kun toisen kerran tapahtui niin, että edellinen
puhuja tyhjensi asiallisen pajatson. Ed. Mustajärvi kävi
perusteellisesti läpi tähän lakiesitykseen
liittyvät ongelmat ja toisaalta myöskin esitteli
ansiokkaasti korjausesitykset, joilla tilanne voitaisiin parantaa.
Totean vain, että minusta on hieman, eikä edes hieman
vaan vähän enemmänkin, huolestuttavaa se,
että tämmöinen kolmikantainen sopiminen tässäkin
on nyt toteutettu. En tiedä tosin, minkälainen
työntekijäpuolen joukkue tässä kolmikannassa
on ollut mukana. Kun tämä alkaa johtaa lopputuloksiin,
jotka ovat työntekijöitten kesken epätasa-arvoisia,
niin siihen on kyllä suhtauduttava kohtuullisella huolella
ja toivottava tai jopa edellytettävä, ettei tämmöinen
meno jatku.
Valitettavasti tuossa ihan kohta tulevassa seuraavassa lakiesityksessä joudumme
todistamaan vähän samanlaista tapahtumaa, kun
eräitten maksujen huomioon ottamisesta päivärahoja
määrättäessä säädetään
lopultakin pysyvällä lainsäädännöllä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven puheenvuoro oli todella
valaiseva ja kattava tähän kysymykseen. Mutta
haluaisin kumminkin vähän omalta osaltani myös
hämmentää tätä hallituksen
esitystä nyt tässä. Niin kuin ed. Mustajärvi
totesi, tässähän todellakin on nyt menty
palkansaajan pussille. Jos täältä nyt
jotakin negatiivista haluaisi nostaa vielä esille, niin tämä etuuden
saaja ei itse voi valita itselleen parasta vaihtoehtoa, jolloin
lopputulos on se, että mikäli on lomautettuna
enemmän kuin yhden päivän ja lähtöpalkka
olisi tuo 2 900 euroa kuukaudessa tai alle, niin etuuden
taso laskee ja lasku on enimmillään jopa 80 euroa
kuukaudessa.
Toinen kohta on sitten tietysti, että yhdenvertaisuus
on tässä asiassa vaakalaudalla. Osa-aikaisuuden
johdosta soviteltua työttömyysturvaetuutta saavat
puolestaan häviävät suhteessa päiväksi
lomautettuihin. Hallituksen esityksen mukaan päiväksi
lomautetut saisivat korvausta ja olisivat paremmassa asemassa kuin
ne, joiden työaikaa olisi lyhennetty vastaavan verran useampana
päivänä. He eivät saisi korvausta
ollenkaan, ja tässä on tasavertaisuus hyvinkin
vaakalaudalla. Toivon, että valiokunnat ottavat tämän huomioon
lausuntoa antaessaan ja etenkin perustuslakivaliokunta katsoo tätä asiaa
vakavasti.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä aika hämmentynyt
ed. Mustajärven ja muiden vasemmistoedustajien kovin kriittisistä puheenvuoroista
tämän ehdotuksen kohdalla, vaikka kyllä samalla
totean, että ed. Mustajärvi on erittäin
hyvin paneutunut näihin kysymyksiin ja varmasti ne hallitsee.
Mutta itse ymmärsin lähtökohtaisesti
tämän esityksen myönteiseksi varsinkin
niiden osalta, jotka lomautetaan yhdeksi päiväksi
viikossa. Tällä hetkellähän
työnhakijalla ei ole edes oikeutta soviteltuun työttömyysetuuteen,
jos hänen työaikansa ylittää 75
prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän
enimmäistyöajasta.
Täällä hallituksen esityksen perusteluissa
väitetään, että tämä esitys
parantaisi palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
lomautettujen asemaa yhden työttömyyspäivärahan
määrällä, joten ihan mielelläni
kuulen, eikö tämä kuitenkin edes joidenkin
osalta paranna tilannetta, kun heille tulee mahdollisuus joustavammin
saada tätä työttömyyspäivärahaa,
jos lomautus kohdistuu esimerkiksi vain yhteen päivään
viikossa.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdeksi päiväksi lomautetut
on se ainoa ryhmä, jota kohdellaan tässä tasapuolisemmin.
Kaikissa muissa tuloryhmissä ja lomautuksen pituuden perusteella
arvioituna nimenomaan pienipalkkaiset työntekijät
häviävät, ja ne pienipalkkaiset ovat
sitten hyvin usein palvelualoilla työskenteleviä naisia.
Nämä epäkohdat olisi voitu poistaa sillä,
että tämä 75 prosentin raja olisi nostettu
80:een ja tämä 90 prosentin katto 95 prosenttiin.
Niin kuin sanoin, tämä oikeudenmukainen korjaus
ei olisi kaiken kaikkiaan valtion talousarvioon kokonaiskustannuksina
tullut maksamaan kuin 10—20 miljoonaa euroa. Se olisi minusta ollut
pieni hinta oikeudenmukaisuudesta. Se, mistä tämä epäkohta
syntyy, on nimenomaan se seikka, että työntekijä pakotetaan
ottamaan jompikumpi malli. Hän ei itse voi vaikuttaa siihen.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lisäyksenä siihen, mitä ed. Mustajärvi
sanoi, totean vaan, että oikeudenmukaisuus ei synny siitä,
että joittenkin kohdalla epäkohdat korjataan ja
samalla heikennetään toisten asemaa, vaan siitä,
että kaikkia kohdellaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti
ja mieluummin tietenkin niin, että samalla parannetaan kaikkien
asemaa, koska se asema tällä hetkellä tässä työttömyystilanteessa,
lomautustilanteessa, on jo valmiiksi heikko.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelliset puhujat jo sanoivat sen oleellisen
niin, että minulla ei ole tähän lisättävää.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämän hallituksen
esityksen luin, niin tulin kyllä samaan tulokseen kuin
ed. Räsänen. Kyllä tässä korostetaan
sitä, miten tämä parantaa eräiden
lomautettujen asemaa. Te olette jo sen todenneet, että tänä päivänä,
jos on yhden päivän lomautettuna, ei ole oikeutettu
mihinkään. Nyt tullaan oikeutetuksi. Ymmärsin
myöskin, että noin 15 000 tulee nyt tämän
piiriin, eli 15 000 työntekijää on
jäänyt ulkopuolelle ja nyt he tulevat saamaan
työttömyysrahaa, joten siinä mielessä tämä on
kyllä hyvä. En osaa kommentoida sitä,
mitä te olette todenneet niistä häviäjistä,
pienituloisista häviäjistä. Ilmeisesti
olette laskeneet oikein.
Mutta haluaisin myöskin todeta, että Suomessa
tartutaan aika helposti tuohon lomauttamiseen. Muistan, että joitakin
kuukausia sitten oli lehdissä, miten Saksassa menetellään,
kun työt vähenevät. Nämä henkilöt
pannaan koulutukseen, yritetään pitää väkisin
mukana, työelämässä kiinni,
mutta vapaa — tai vapaa ja vapaa — se aika, milloin
työtä ei riitä, ollaan koulutuksessa. Luulen,
että olisi kyllä erittäin hyvä,
jos vähän samanlainen järjestelmä saataisiin
Suomeen. Eli minkä takia pitää olla lomautettuna
ja kotona? Eikö olisi parempi, että silloin oltaisiin
koulutuksessa? Ja kun taloustilanne muuttuu paremmaksi, silloin
myöskin ammattitaito on parempi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
hyvää ja huonoa, niin kuin tässä on
tullut jo aikaisemmin esille.
Ed. Kallikselle voisi todeta tästä lomautusasiasta,
että meillä Suomessa enstäinkin tämä lomautusjärjestelmä on
moneen EU-maahan nähden erilainen, tämä on
poikkeava. Siellä ei lomautusta tunneta. Siellä se
on niin kuin peli poikki: jos työt loppuvat, irtisanotaan
tai sitten on tämä koulutusvaihtoehto. Meillä tämä on
tehty hyvin joustavasti sillä tavalla, jotta kun tilapäisesti
työ loppuu, niin voidaan lomauttaa, ja sitten se ainakin
yleisesti on ollut hyväksytty, koska se koulutusvaihtoehto
isoissa tämmöisissä tilanteissa, niin
kuin nyt tällä hetkellä on, ilmeisesti
olisi aika raju toteutettava. Ihmismäärät
ovat niin suuria, että siellä ei löytyisi
varmaan enstäinkään kouluttajia, mutta
sitten toisaalta, onko enää tarpeeksi paljon koulutettavaakaan,
jos lomautus kestää vuoden tai kaksi. Siellä mahtaisi
loppua aiheet, mihin koulutetaan ainakin siinä samassa työpaikassa.
Mutta ongelmahan on tässä siinä,
että nyt tässä niputetaan kaikki samaan
nippuun. Kun käydään purkamaan tätä,
niin pitää mennä siinä historiaa
taaksepäin. Vuonna 1994, taisi olla puolessavälin
vuotta, muuttuivat nämä kaikki, siis osa-aikatyötä tekevät
ja alle kuukauden työsuhteiset tulivat tämän
saman järjestelmän piiriin. Sitä ennenhän
oli systeemi, jotta kun oltiin vaikka päivä työttömänä tai
kun oli ensin karenssi ja omavastuuaika pidetty, niin sitten ihminen,
kun oli päivän tai kaksi päivää työttömänä,
niiltä päiviltä sai sitten työttömyyspäivärahan.
Hän kirjoitti siihen lappuun, siihen työttömyysturvahakemukseen, "työtön,
työtön, työtön, työssä"
ja hän sai niiltä päiviltä työttömyysturvan
eikä ollut mitään ongelmaa, mutta sitten
tämä sovittelu laajennettiin koskemaan myös
kaikkia muita. Elikkä sitten on tultava sovitteluun, missä kuukauden
sovittelujakson puitteissa katsottiin, onko se ihminen hankkinut
satasen vai mitä on hankkinut, ja se soviteltiin sinne
kuukauden jaksolle tai neljän viikon jaksolle ja se pienensi
siltä osin sitten hänen työttömyysturvaansa
tietyn rajan yli, kun nyt se on 50 prosenttia ja sitä vähennetään
ja sitten se sovitellaan koko kuukaudelle.
Nyt tässä pitäisi kyllä tehdä niin,
että jos oikeutta haetaan tässä, niin
kuin pitäisi hakea ja toivon mukaan valiokunnat sen tekevät,
niin tämä pitäisi eriyttää,
kun kyse on vuoden määräaikaisesta laista,
sillä tavalla, jotta tässä eriytettäisiin nyt
tämä siten, jotta olisi erikseen nämä osa-aikatyötä ja
alle kuukauden työtä tekevät, jolloin
ne menisivät vanhan systeemin mukaan, mutta sitten on nämä lomautetut.
Jos on, niin kuin todettu, päivän tai kaksikin
voi olla, että ei saa mitään, riippuen
vähän siitä tilanteesta ja ansiosta,
niin näiden tilannehan pitäisi saada tässä korjattua, koska
onhan se nyt hullun homma, jotta työnantajat joutuvat tekemään
ja pyritään yhdessä tekemään,
jos onnistutaan, että niputetaan sitten näitä lomautuksia
vähän pitemmälle, jotta voidaan saada
semmoinen järjestelmä aikaan, jotta se työntekijä ei
menetä mitään etuutta ja mahdollisesti
saa työttömyysturvaa. Jotkut työnantajat
eivät tietysti pysty sitä tekemään,
ja silloin voi olla, että ihminen ei saa mitään
mistään sitten, ja se olisi kaikkein huonoin tilanne.
Tässähän pyritään
tietysti siihen esityksen joustavuuteen siten, jotta työnantajat
voisivat hoitaa oman tuotannon kysynnän ja työpanoksen mukaan
sen työaikajärjestelyn, milloin ihmistä tarvitsee,
jolloin voisi lomauttaa yhdeksi tai kahdeksi päiväksi
ja se ihminen taas voisi lähteä mielellään
siihen lomautukseen, kun tietää, jotta saa työttömyysturvaa.
Sen takia tässä yksi vaihtoehto on, että eriytetään,
tai sitten, mikä voi olla työttömyyskassojen
kannalta hankalampi kysymys, on se, jotta olisi valinnan mahdollisuus, noudatettaisiinko
tätä vanhaa systeemiä vai onko tämä uusi
järkevämpi, niin kuin näissä eläkeratkaisuissa
on, että siirtymäajan säännöksistä voidaan
katsoa, onko uusi vai vanha järjestelmä parempi,
ja sitä noudatetaan sitten.
Kyllä minä olen sitä mieltä,
että tässä ei pitäisi tehdä tämmöistä huononnusta.
Ed. Mustajärvi hyvin kuvasi, ketkä siinä joutuvat
huonompaan asemaan. Niitä ovat alle 2 900 euroa
kuukaudessa hankkivat, kun ovat pysyvästi osa-aikatyössä. He
ovat tässä häviäjiä.
Ja kun katsoo sitten sen rajan alapuolella olevia henkilöitä,
niin ne ovat kyllä naispalkkaisia aloja, ja siinä mielessä tässä on
myös se tasa-arvonäkökulma otettava huomioon,
rangaistaanko tässä pienipalkkaisia ihmisiä, jotka
valtaosin ovat naisia. Sen takia odotan, jotta työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käy läpi tämän
seikan, koska se kuuluu sille, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
sitten korjaa tämän epäkohdan, jotta
ei näitä ihmisiä aseteta heikompaan asemaan.
Joko tehdään vaihtoehtoinen malli, kumpi on edullisempi
työntekijälle siinä työttömyysturvan
saannissa, tai sitten eriytetään nämä lait
erikseen, niin kuin äsken kuvasin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Edelleen tämän esityksen
kohdalla, kun sen luin läpi ja itse sain niin myönteisen
kuvan tämän hallituksen esityksen pohjalta, ihmetyttää se,
että kun asia on valmisteltu kolmikantaisesti, siinä näin paljon
sitten sieltä vasemmalta löydetään
näitä epäkohtia ja lähtökohtaisesti
pidetään ongelmallisena tätä esitystä.
Tämän ehdotuksen kohdalla olisi kyllä ollut
erittäin hyvä, että myös hallituspuolueiden
edustajat tähän keskusteluun olisivat osallistuneet.
(Ed. Kankaanniemi: Pulliainen!) — Nythän tänne
saliin tuli paikalle yksi hallituksen edustaja, (Ed. Pulliainen:
Onko se yllätys?) mutta äsken ei ollut yhtään,
kun tämän puheenvuoron varasin.
Tietysti vielä parempi olisi, jos ministeri itse olisi
tätä hallituksen esitystä esittämässä ja
myös puolustamassa, minkä vuoksi tähän
lopputulokseen on päädytty.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis, kun Hegel aikanaan esitti teoriansa,
niin eräs hänen opponenttinsa lausui, että "kaikki
tosiasiat puhuvat teidän käsityksiänne
ja teidän teoriaanne vastaan", johon Hegel totesi, että "sen pahempi
tosiasioille".
Nyt kun kuuntelen tässä ed. Räsäsen
ja ed. Kalliksen kritiikkiä ed. Mustajärven ja
meidän muiden täällä sanomaa
kohtaan, niin kun te vetoatte siihen, että tämän
lakiesityksen perustelut puhuvat meidän näkemyksiämme
vastaan, tekee mieli sanoa, että "sen pahempi hallituksen
esityksen perusteluille". Ja oikeastaan sopii kysyä, mistä syystä hallituksen
esityksen perustelut — ja näin on minunkin mielestäni,
kun minä luin ne — todellakaan eivät
anna oikeaa kuvaa siitä, mitä tässä on
oikeasti tapahtumassa.
Tämä ei ole tietenkään pelkästään
tämän esityksen ongelma, vaan se on aika usein
hallituksen esitysten, tämän tyyppisten esitysten,
ongelma, että tämä toinen puoli, joka
tässä tapauksessa on nimenomaan pienipalkkaisten
naisvaltaisten alojen työntekijöitten aseman heikkeneminen,
jää syrjään. Se ei ole lainsäädännön
kannalta missään mielessä hyväksyttävää,
ja silloin pitää tietenkin toivoa, että kuulemme
valiokunnassa — ja varmasti, ed. Räsänen,
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tulemme kyllä kuulemaankin — esimerkiksi
PAMin näkemyksen tästä asiasta, ja veikkaanpa,
että se tulee tukemaan sitä, mitä olemme
täällä esittäneet.
Sitä, miksi näin on voinut tapahtua, täältä vasemmaltakin
katsoen sopii kyllä ihmetellä. Tosiasia lienee
se, että tämä asia on kolmikannassa neuvoteltu
teollisuusliittojen ja työnantajien ja ministeriön
kesken. Kaikella kunnioituksella minä epäilen,
että täällä hallituspuolueitten
edustajien läsnäolo ed. Pulliaista ehkä lukuun
ottamatta ei kyllä sen laajempaa selvyyttä tähän
asiaan olisi teidän kannaltanne tuonut, tuskin edes ministerin
läsnäolokaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Löysin vielä tästä sanottavaa.
Hallituksen esityksessä "Esityksen vaikutukset" -kohdassa
sanotaan: "Koska esityksessä ehdotetaan, että työttömyyspäivärahaa
voitaisiin maksaa yhdeltäkin työttömyyspäivältä - -."
Sitten siihen otetaan 3 200 euron palkkataso kuukaudessa,
se olisi neutraali nykyisen hallituksen esityksen ja tämän
nykyisen järjestelmän kautta nimenomaan yhdeltä päivältä lomautettuna.
Sitten 3 500 euron kuukausituloilla se tarkoittaisi, että viikkoansiot
olisivat 14 euroa nykyistä suuremmat, ja kun sitten on
tämä 2 500 euroa kuukaudessa, niin siihen
on vertailukohdaksi otettu kahden päivän lomautusajalta
soviteltu — nimenomaan soviteltu — päiväraha,
joka olisi viikossa 19 euroa, kolmen päivän lomautuksen
ajalta 13 euroa ja neljän päivän lomautuksen
ajalta 6 euroa enemmän kuin esityksen mukaisessa mallissa — elikkä negatiivinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tilauksesta tulin tänne paikalle.
Olen pahoillani, että kävin vessassa — jos
se nyt helpottaa, tämä selvitys, asiantilaa täällä salissa.
Kun kuuntelin ed. Mustajärven puheenvuoron, niin minä kyllä yllätyin
siitä kritiikistä ja meni niin sanotulle ula-osastolle
tämä homma. Elikkä ikään
kuin tässä olisi tarkoituksellisesti naisvaltaisia
aloja sorsittu, tarkoituksenmukaisuuspohjalla tehty eräänlaista
kategorisointia kohderyhmien kohdalla.
Arvoisa puhemies! Tämä kritiikki on niin merkityksellistä,
että minä toivon hartaasti, että valiokunnassa
tätä asiaa käsiteltäessä tämä aukaistaisiin
perusteellisesti, ja jos se perusteellinen aukaiseminen tuo oikeutetuksi
ed. Mustajärven mielipiteen, niin se puolestaan tulee sitten näkyviin
joka tapauksessa vastalauseessa, niin että voimme käydä tästä,
sitten kun tämä asia palaa takaisin isoon saliin,
uuden keskustelun.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn siihen, mitä ed. Erkki
Virtanen totesi siitä, minkälaisia hallituksen
esitysten perustelujen tulisi olla: todella niihin tuodaan kaikki
asiat, niin hyvät kuin huonot puolet.
Kun tämän hallituksen esityksen lukee, niin — en
minä nyt tiedä — ainakin minä tulen
siihen tulokseen, että esitys on hyvä. Sen piiriin
saadaan 15 000 sellaista työntekijää,
jotka ovat tällä hetkellä ulkopuolella.
Ja sitten tässä lopussa todetaan, että kyllä tästä voi
tulla jonkin verran lisää kustannuksia mutta Työttömyysvakuutusrahasto
vastaa niistä.
No, jos kustannukset lisääntyvät,
niin kyllä kai se on parannus silloin. Ikävä kyllä joidenkin
asema huononee. Tässähän sanotaan näin:
"Palkanmäärittelyn muutoksesta johtuva Työttömyysvakuutusrahaston
menolisäys jää todennäköisesti vähäiseksi.
Palkanalennukset ovat pieniä, ne koskevat todennäköisesti
melko harvoja työntekijöitä ja heistä vain
osa joutuu työttömäksi." Siis hallitus
antaa sellaisen kuvan, että tämä on hyvä,
se jonkin verran lisää kustannuksia, mutta niistä vastaa
Työttömyysvakuutusrahasto.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kannattaa lukea tuo sivu 3 ja se, mitä ed.
Piirainen totesi. Kun luette alalaidassa sen viimeisen tekstin, joka
sanoo, mitä nämä alle 2 500
euroa kuukaudessa tienaavat häviävät
siinä, niin se on vaan kirjoitettu niin kierosti, jotta
tämä on niin kuin nurinpäin kirjoitettu;
joku voisi lukea, että tässä tulee lisää rahaa,
mutta tämä tarkoittaa, että ne ihmiset
häviävät tässä. Nämä ovat
niitä pienituloisia ihmisiä just, naispalkka-aloja,
ja he eivät välttämättä ihan
kokopäiväistä työtäkään
ole tehneet, mutta on laskettu sitä työttömyysturvaa. Lukekaa,
miten taitavasti joku virkamies osaa kirjoittaakin sen. Kun luette
sen, niin tuntuu hyvältä — 19 euroa,
13 euroa ja 6 euroa — mutta se kääntyykin
niinpäin, että se vanha systeemi on antanut niille
enemmän tämän verran mutta tämä uusi
systeemi vähentää. En ymmärrä,
miten ed. Kallis lukee myönteisesti tämän
puolen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela, minä vähän
epäilen, että missähän se virkamies,
ehkä jopa lainausmerkeissä sanottuna, on sijainnut.
Minä epäilen, että hänen työhuoneensa
sijaitsee sellaisessa paikassa, jonka aika läheltä lähtee
laivoja, mutta sanon nyt tämän vain näin,
jotta en kärjistäisi liikaa.
Mutta Työttömyysvakuutusrahaston menojen lisäys
on tietysti tässä tapauksessa siinä mielessä mielenkiintoista,
että näihin lomautuskustannuksiinhan valtio ei
osallistu lainkaan ja Työttömyysvakuutusrahaston
menot kattavat työntekijät ja työnantajat.
Kun Työttömyysvakuutusrahaston menotkaan eivät
siis näitten perustelujen mukaan runsaasti lisäänny,
niin itse asiassa ei tapahdu juuri mitään, ehkä tapahtuu
vähittäistä paranemista.
Mutta se olennainen kysymyshän on juuri siitä,
miten se summa, joka ei ole kovin suuri, jakautuu. Vaikka se summa
ei olisi kokonaisuutena kovin suuri, niin siellä ryhmien
välillä saattaa tapahtua huomattavia muutoksia,
ja niin tässä juuri tapahtuu, ja se tapahtuu paremmin
tienaavia suosien, vähemmän tienaavia sorsien.
Ei ainakaan minun oikeudentajuuni oikein millään tahdo
semmoinen riittää.
Siinä suhteessa, kun tämä esitys
kassojen vaikeuksien voittamiseksi on ikään kuin
perusteltu sillä, niin se on ihan ok, mutta jos se tehdään
pienipalkkaisten ja pienempituloisten tilannetta heikentäen,
ikään kuin heidät pannaan maksamaan tästä parannuksesta,
niin eihän se voi olla oikein. Kaiken kaikkiaan kun tässä on
kassojen maksuongelmista puhuttu, niin niitten ongelmien keskeinen
ydin on se, että työttömyysturvalainsäädäntö ...
Kuten nytkin olemme kuulleet, kun täällä nyt
jopa niin viisaalle miehelle kuin ed. Kallikselle tuottaa vaikeuksia
ymmärtää, mistä tässä on kysymys,
meistä muista puhumattakaan, niin se on kyllä minusta
osoitus siitä, että tämä koko lainsäädäntö pitäisi
kirjoittaa uudelleen niin, että jo puhtaasti teknisiltä ongelmilta
vältyttäisiin.
Keskustelu päättyi.