26) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain, tapaturmavakuutuslain
ja työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:n
muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen käsittely
sopii oikein hyvin jatkoksi tuohon äskeiseen. Joka kerta,
kun tätä tähän saakka yksivuotista
lakia on 6,5-vuotisen urani aikana täällä käsitelty,
olen joka vuosi käynyt täällä pöntössä siitä puhumassa
siitä yksinkertaisesta syystä, että neljän
ensimmäisen vuoden aikana tein siitä joka kerta
vastalauseen ja myöskin kahtena seuraavana vuonna toisena
sen tein ja toisena olin siinä mukana, ja joka kerta niitten
vuosien ja itse asiassa lähes tämän lain
18-vuotisen yksivuotisena säätämisen
historian aikana eduskunta sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön
hyväksyessään on edellyttänyt,
että tämä laki pitää säätää pysyväisenä.
No, nyt niin tapahtuu. Nyt tästä laista tehdään
pysyvä.
Silti en ole tyytyväinen. Tämä oli
yksi niitä asioita, joissa asetin tähän
kuuluisaan Sata-komiteaan toivoni, josko nyt tämä vääryys
... Siis tämähän on viimeinen Ahon hallituksen
voimassa olevista raippaveroista. Se säädettiin
Ahon hallituksen aikana muka ikään kuin tasapuolisuuden vuoksi,
että työttömätkin joutuisivat
maksamaan, lainausmerkeissä siis maksamaan, työttömyysvakuutusmaksua
ja sairausvakuutusmaksua ja näitä muutamia muita
maksuja, jotka vähennetään siis työssä olevien
palkoista, ja sitten keksittiin kompensaatio, että ikään
kuin kysymys olisi kompensaatiosta, mutta eihän siitä ole kysymys.
Kun nyt puhutaan tämän lain perusteluista, niin
siihen samaiseen ikään kuin oikeudenmukaisuus-
ja kompensaatioperusteluun vedotaan nytkin. Mutta näissä perusteluissa
jää sanomatta se, että sairailta, työttömiltä, äideiltä ja
kenelle nyt päivärahaa maksetaankaan sen vuoksi,
ettei voida olla työssä, se leikkaus tehdään
sillä tavoin, että eihän se päivärahan
suuruus ole kuin tietty prosenttiosuus siitä kokonaispalkasta.
Siis tässähän on kysymys siitä,
että sitä päivärahaa, joka maksetaan,
ei lasketa prosenttiosuutena siitä oikeasta palkasta, vaan
sitä laskentapalkkaa vähennetään
tietyillä ikään kuin teknisillä vähennyksillä,
jotka johdetaan näistä maksetuista etuuksista. No,
tosiasiassa niitä ei johdeta oikeasti edes niistä,
vaan se on nyt vaihdellut 1,5 prosentista yli 5 prosenttiin, ja
nyt sitten, kun ... Siis Sata-komitea ei saanut tätä esitystä aikaan.
Sata-komitea ei ole päätynyt tässä asiassa
mihinkään ratkaisuun, tai se päätyi
ikään kuin esittämään
sen jälkeen, kun syntyi tämä kuuluisa
sosiaalitupo — ja nyt päästään
jälleen tuohon edelliseen lakiesitykseen.
Työntekijäjärjestöt, jotka
koko sen ajan, kun olen ollut sosiaali- ja terveysvaliokunnassa,
vaativat tämän lain kumoamista, ei edes välttämättä säätämistä pysyväiseksi
vaan kumoamista, nyt sitten sopivat työnantajan kanssa
osana tätä isoa kauppaa, jonka suurin potti oli
kelamaksun poistaminen ja kaiken maailman muuta, mitä siinä nyt
olikaan, tekivät sopimuksen, jolla laista tehdään
pysyvä eli tämä leikkaus vakinaistetaan, tehdään
pysyväksi, mutta helpotuksena sitä nyt sitten
ikään kuin näistä etuuksista
johdettua vähennystä ei oteta huomioon sataprosenttisena, kuten
tähän saakka, vaan vain 60-prosenttisena. Eli
pysyväisyys ostettiin ikään kuin 60 prosentin hinnasta,
ja en olisi kyllä tällaista uskonut.
Jos ja kun olen arvostellut aiemminkin tätä sosiaalitupoa
näistä heikennyksistä, joihin siinä työntekijäjärjestöjen
osalta on suostuttu, mistä syystä erityisesti
ed. Kallis ja ed. Räsänen ja ehkä muutamat
muutkin keskioikealta tai äärioikealta ovat kritiikkiäni
ihmetelleet, niin täytyy sanoa, että jos jossain
olen halunnut kolmikantaista sopimista, johon nyt tämä sosiaalitupokin,
vaikkakin tietenkin työntekijäjärjestöjen
kannalta vähän pakkoraossa tehtynä, kuuluu,
johon siis tämäkin sopimus kuuluu, niin tämä lakiesitys
on minulle henkilökohtaisesti oman edustajaurani pahin
pettymys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yleensä kun joitakin asioita vakinaistetaan,
niin on pitänyt taputtaa käsiä yhteen
ja olla hyvillään, mutta tässä olen
samaa mieltä kuin ed. Erkki Virtanen, koska kyse on, kuten
edellä tuli esille, Ahon hallituksen aikaisesta leikkaustoimenpiteestä,
jolla leikattiin työttömyysturvan tasoa ja saatiin
sillä tavalla pienennettyä korvauksia. Kun sitä on vuosittain
jatkettu, niin nyt sitten tämä vakinaistetaan
ja liittyen just, niin kuin äsken tuli esille, tähän
sosiaalitupoon ja siihen kysymykseen, mitä siinä lehmänkauppoja
tehtiinkin. Tämä olisi pitänyt nyt vihoviimein
poistaa. Tämä olisi pitänyt poistaa jo
ajat sitten, niin kuin täällä salissa on äänestetty
monta kertaa tästä kysymyksestä, mutta
nyt tästä tehdään pysyvä.
Ihmettelen kyllä, miten työmarkkinajärjestöt
tämän tyyppiseen ratkaisuun ovat lähteneet,
koska alun perin ymmärsin, jotta silloin oli vastustusta,
että tätä ei tulisi ollenkaan näin
tehdä, mutta nyt sitten siitä leikkurista 60 prosenttia
tulisi vähennettäväksi.
Tähän liittyen, kun tähän
sosiaalitupoon, isoon pakettiin, liitetään tämä kelamaksujen poisto,
niin tänä iltana täällä salissa
käytiin keskustelua siitä oikeastaan, mihin se
on johtanut ja tulee vielä johtamaan jatkossakin, koska
se teollisuuden energiaveron korotushan on vain osio siitä ja
ilmeisesti se loppu, niin kuin muistaakseni siinä paketissa
luki, tulee sitten 2011 jälkeen maksettavaksi, jolloin
me olemme siirtyneet hyvin omituiseen tilanteeseen siinä,
jotta semmoisia asioita maksatetaan sitten, jotka ovat olleet pysyviä,
pitkäaikaisia, ja tehdään niin isoja,
radikaaleja muutoksia, joita on hankala pakittaa. Viime kädessä niillähän
viedään ostovoimaa pois sitten jatkossa 2011 jälkeen
ja nyt on viety jo teollisuudelta kilpailukykyä jonkun
verran pois sillä ratkaisulla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto olivat hallituksessa
molemmat yhdessäkin 8 vuotta ja sosialidemokraatit 16 vuotta
ja tämä laki pyöri vuosi vuodelta eteenpäin
sellaisenaan, niin että ei tässä nyt
kannata ihan hirveästi röyhistellä vasemmalla.
En ota nyt tähän esitykseen tässä vaiheessa sen
enempää kantaa, mutta totean, että 1992—1993
elettiin syvässä lamassa ja otettiin 60 miljardia
markkaa velkaa yhtenä vuonna valtiolle. Enempää ei
saatu, ja Suomi oli täysin romahduksen partaalla. Silloin
oli pakko jakaa taakkaa varsin monella tavalla. Keinot vaan olivat
aika vähissä, kun esimerkiksi vasemmisto-oppositio kaatoi
Sorsan sisäisen devalvaatiopaketin, joka olisi saattanut
auttaa, että olisi joku ehkä 100 000 työpaikkaa
säilytetty, mutta kaikki kaatuivat. Silloin elettiin niin
toisenlaisessa tilanteessa. Ensi vuonna otetaan 13 miljardia euroa
velkaa valtiolle. No, se on helppoa nyt, ei tarvitse siitä paljon puhua,
koska valtio saa velkaa. Silloin ei saatu mistään
velkaa. Valtiovarainministeri Viinanen kiersi Japania ja Kaakkois-Aasiaa
ja Arabimaita ja joka paikkaa ja yritti löytää velan
antajia, mutta niitä ei kerta kaikkiaan enää löytynyt
ja jouduttiin menemään varsin ikäviin
toimenpiteisiin. Pääosinhan tämä raippavero
kuitenkin koski työssä olevia, joille kaadettiin
vähän vastuuta siitä, että sadattuhannet
ihmiset joutuivat kokonaan työelämän
ulkopuolelle työttömiksi ja perusturvaa ei haluttu
leikata.
Eli tilanne on tällainen historian kannalta, ja nyt
on tietysti syytä tarkkaan katsoa, missä muodossa
tämä poistetaan. Toki nyt tilanne näyttää erittäin
vaikealta jälleen eteenpäin katsoen, ja voi olla,
että seuraava hallitus, jossa ehkä vasemmisto
on mukana, tekee taas kurjaakin kurjempia päätöksiä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ei pitäisi
tietenkään ryhtyä tekemään ikään
kuin välillisiä tulkintoja kuulemansa perusteella,
etenkään ed. Kankaanniemen puheenvuorojen perusteella,
joihin olen tämän tyyppisen kritiikin osalta tässä kerinnyt
tottua, mutta toivon nyt, että tätä ei
pidä tulkita niin, että ed. Kankaanniemi on a)
joko ryhtynyt ennustajaeukoksi ja ennustaa, että uusia
työttömiin ja muihin vähempiosaisiin
kohdistuvia leikkauksia on tulossa, tai jopa niin, että ed.
Kankaanniemi niitä olisi jopa kannattamassa, jotta Suomen
valtionvelka ja kilpailukyky ja kaikki muut nämä mantrat, joilla
heikompiosaisten leikkauksia on perusteltu tässä menneinä vuosina,
ikään kuin saataisiin hoidettua.
Muistutan nyt vain tämän lakiesityksen osalta,
että vaikka silloin olisi pidetty hyväksyttävänä,
mitä itse asiassa en näin takaapäin tarkastellen
voi pitää hyväksyttävänä edes
silloinkaan, että työttömiltä,
sairailta, äideiltä leikattiin tällä tavoin,
jotka olivat siis kaikkein heikoimmassa asemassa, niin sillä ei
nyt kuitenkaan sitä Suomen lainansaantia ratkaistu. Kun
tässä kerkisi mennä 18 vuotta ja olla
parikin nousukautta tässä välillä,
niin tämä olisi hyvin keritty hoitaa jo siihenkin
mennessä. Nyt kun se tilaisuus olisi ollut, niin sitten
päädyttiin tällaiseen ratkaisuun ilman,
että siihen oli löydettävissä muita
perusteluita kuin että työnantaja nyt tämän
porvarihallituksen tuella tunsi olonsa niin vahvaksi, että pystyi
kiristämään työntekijäjärjestöt
tämmöiseen yhteiseen sopimukseen, jonka hedelmiä me
nyt sitten täällä realisoimme.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En ihan tarkkaan muista, mitä ilmaisua
ed. Erkki Virtanen käytti, mutta tähän
tyyliin se oli joka tapauksessa, että tämä on
hänen mielestään pahin esitys, (Ed. Erkki
Virtanen: Henkilökohtaisesti pahin pettymys!) — henkilökohtaisesti
pahin pettymys — mikä hänen eduskuntakautensa
aikana on tullut. Tämä sai tietenkin minut miettimään,
mikä oli minulle suurin pettymys, ja silloin minä menen
toistakymmentä vuotta taaksepäin Lipposen hallituksen
aikaan, joka muodostui kokoomuksesta, demareista, vasemmistoliitosta
ja vihreistä. Silloin sairauspäivärahaa
muutettiin niin, että se kaikkein pienin päiväraha putosi
nollaan ja ylin päiväraha nousi. Sitä minä en
voinut ymmärtää, miten on mahdollista,
että hallitus tekee sellaisen esityksen, että pienin
putoaa nollaan ja korkein nousee.
Keskustelu päättyi.