30) Hallituksen esitys laiksi autoverolle kannetun arvonlisäveron
suuruisen veron palauttamisesta eräissä tapauksissa
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kysymyksessä on siis menettelylaki,
joka mahdollistaa autoverolaissa tarkoitetun oikaisun viranomaisaloitteisesti
verovelvollisia kuulematta sekä oikaisupäätösten
tiedoksiannon ja palautuksen maksamisen Verohallinnon kautta. Kyseessä ei
siis ole niin sanottu aineellinen laki, joka loisi oikeuden saada
Tullilta oikaisupäätöksen ja veronpalautuksen.
Tällä menettelylailla ei voida laajentaa palautuksen
aineellista ulottuvuutta. Jos se haluttaisiin tehdä tässä yhteydessä,
pitäisi kaiketi muuttaa autoverolain muutoksenhakusäännöksiä takautuvasti,
jotta verotuksen oikaisu olisi mahdollinen vanhojen autoveropäätösten
osalta.
Itse palautusmenettelyn osalta ei ole tutkittu, olisiko massamenettely
edes mahdollinen vanhojen autoveropäätösten
osalta. (Ed. Kallis: Totta kai olisi!) Tullin veronkantojärjestelmät
ovat muuttuneet. Vanhoista autoveropäätöksistä Tullilla
ei ole tietoa kuin ehkä vain paperilla. Toisin sanoen tietojärjestelmiin
perustuva viranomaisoikaisu ei välttämättä onnistuisi
lainkaan. (Ed. Kallis: Ei pidä paikkaansa!)
Hallituksen muutosesitys perustuu EY-tuomioistuimen päätökseen.
Esityksen mukaisesti virheellisesti perittyjä veroja palautettaisiin
itseoikaisuna vuosina 2006—2009 verotetuista ajoneuvoista.
Eli palautukset tehdään vain niistä tapauksista,
joissa valitusaika ei ole vielä kulunut umpeen.
Verovelvollisten oikeusturvan ja tasapuolisen kohtelun kannalta
aiemmat virheellisiin päätöksiin perustuvat
veronkantoratkaisut pitäisi selvittää palautusten
osalta myös ennen vuotta 2006 tehdyissä autoveropäätöksissä.
Tämän edellä sanomani perusteella
ehdotan seuraavaa pontta: "Eduskunta edellyttää,
että verovelvollisten oikeusturvan ja tasapuolisen kohtelun
vuoksi hallitus selvittää virheellisten autoveropäätösten
palautuksen ennen vuotta 2006 tehtyihin päätöksiin."
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Matti Saarinen piti tässä hyvän
ja perustellun puheenvuoron. Tämä oikeusturva
ja tasapuolinen kohtelu ovat tietenkin tärkeitä asioita,
ja siksi haluan kannattaa ed. Saarisen tekemää lausumaehdotusta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En oikein ymmärrä,
minkä takia sosialidemokraatit piiloutuvat tämän
vanhenemissäännön taakse ja vielä väitetään,
että tietojärjestelmä on muuttunut ja
tällainen massapalautus olisi mahdoton. Minä luulen,
että ed. Saarinen tietää, että se
tietojärjestelmä muutettiin vuoden 2006 jälkeen,
mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että yhtä vaikeata on palauttaa nyt näille,
joille hallitus esittää, että palautetaan,
kuin olisi palauttaa niille, jotka ovat oikeutettuja palautukseen.
Pitää muistaa, että lakia on sovellettu
väärin. On verotettu, vaikka ei olisi saatu verottaa,
ja jo vuonna 2002 Suomen hallituksen olisi pitänyt tietää,
että ei saa elviä periä tullauksen yhteydessä.
Kun näin on, niin en ymmärrä, minkä takia
ei kohdella kaikkia veronmaksajia, kaikkia kansalaisia, samalla
lailla. Te ette ole kieltäneet, etteikö valtio
olisi perinyt jotakin, mitä se ei saisi periä.
Ei hallituskaan ole tätä kieltänyt. Hallitus
on myöntänyt, että on peritty, vaikka
ei olisi saatu periä. Ja jos näin on, niin ei
minun mielestäni pidä piiloutua vanhenemissääntöjen
taakse, varsinkaan silloin, kun on annettu ymmärtää muutoksenhakijoille,
että on aivan turha hakea muutosta, elviä saadaan
periä. Mutta en vastusta pontta. On hyvä, että tästä huolimatta
selvitetään, mutta olisin toivonut, että olisitte
ensimmäisessä käsittelyssä olleet
lainmuutoksen kannalla rehdisti ja tukeneet niitä, joita
on kohdeltu väärin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan niin kuin oman puheenvuoroni aluksi sanoin, tämä käsittelyn
pohjana oleva hallituksen esitys on ensinnäkin, täytyy
myöntää, kuitenkin askel oikeaan ja parempaan
suuntaan. Hallitus on ollut pakotettu tekemään
vähintään tämän mittaisen esityksen.
Sitten meillä ed. Kalliksen kanssa on ihan yhteinen
päämäärä. Suunnistustermiä lainatakseni sanoisin,
että meillä on vain reitinvalinnassa pikkasen
erilainen näkemys, mitä kautta mennään. Meille
on myös kerrottu — meidän on luottaminen
siihen, mitä meille on kerrottu — minkälaisia
atk-järjestelmiä viranomaisilla on, siinä on kysymys
luottamuksesta. Kaikesta huolimatta luotan edelleen ihmisiin: jos
he kertovat, että heillä on manuaalinen järjestelmä näitten
kymmenientuhansien ennen vuotta 2006 maahantuotujen käytettyjen
autojen osalta, niin minulla ei ole syytä epäillä,
etteivätkö ne puheet olisi tosia.
Tämän vuoksi juuri meilläkin on tavoitteena
ja toiveena ja esityksenä, koska jotkut ovat oikeuksiaan
menettäneet ja väärin perustein joutuneet veroa
maksamaan, että hallitus velvoitettaisiin selvittämään,
ja jos ja kun se selvitys todennäköisesti antaisi
tulokseksi sen, että heillekin pitää palauttaa,
niin sitten hallituksen pitää ryhtyä niihin
toimenpiteisiin. Nyt saadaan näitten vanhenemissääntöjen
puitteisiin sisältyvät tapaukset hoidettua massamenettelynä tällä tavalla,
mutta asiahan on kesken myöskin vielä tuomioistuimissa.
Sieltäkin voi tulla valitusteitse sellaisia ratkaisuja,
että tämä asia etenee meidän
toivomaamme tavoitteeseen mahdollisimman nopeasti.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Puutun vain yhteen asiaan. Mainitsin sen
jo edellisessä puheenvuorossani, ja se koskee tätä vetoamista
tietojärjestelmän muuttumiseen. Sanoin, että se
tietojärjestelmä muutettiin vuoden 2006 jälkeen,
mikä tarkoittaa sitä, että on yhtä vaikeata
löytää niitä tietoja niille,
joille nyt aiotaan palauttaa, kuin niille, joille ei aiota palauttaa,
vaikka on peritty väärin. Siinä mielessä tämä,
mitä hallitus esitti, että se tuottaa vaikeuksia,
ei ainakaan tältä osin pidä paikkaansa.
On yhtä vaikeata palauttaa näille, joille aiotaan,
kuin niille, joille ei aiota palauttaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kyllä selvyyden vuoksi sanoisin ed.
Kallikselle, joka on erinomainen asiantuntija erityisesti vero-
ja talousasioissa, etten minäkään ole
tästä asiasta tekemässä menettelytapakysymystä,
että vaikkei siellä olisi atk:lla yhtäkään
tietoa, niin tehdään sitten käsitöitä.
Se on vähän työläämpi
vaihe, jos siihen päädytään.
Tämän vuoksihan meidän lausumaehdotuksemme
lähtee siitä, että tämä pitää perin
juurin selvittää ja hallituksen tulisi ottaa se tavoitteeksi
ja lähtökohdaksi, millä menettelytavalla
niille ihmisille, joilta on nyt, voidaan sanoa, lainvastaisesti
peritty veroa, perusteettomasti peritty veroa, voidaan palauttaa
liikaa maksettu vero, mutta kai se pitää ensin
selvittää.
Nyt on meille kerrottu verojaostossa, että vuosien
2006—2009 ajalta tarvitaan tämmöinen massamenettelyvaltuus
eduskunnalta, niin että tämä voidaan
mahdollisimman rationaalisesti hoitaa, ja sen tämä mahdollistaa.
Se on selvä askel parempaan suuntaan, mutta tämä asia
ei vielä vastaa kansalaisten oikeustajua. Sen vuoksi me tämän
lausumaesityksen olemme tehneet, jotta hallitus ryhtyy toimenpiteisiin,
niin että ne, joilla on oikeus verojen palautukseen, saisivat
myös ne palautukset. Sehän se tavoite tässä on,
ja tässä ymmärtääkseni
meillä on ed. Kalliksen kanssa ihan yhteinen tavoite. Reitinvalinnassa
meillä on pikkasen näkemyseroja, mutta rastille
voi päästä montaa eri reittiä.
Keskustelu päättyi.