Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva Eduskunnan
kirjaston kertomus vuodelta 2011 osoittaa, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) että kirjastomme asiantunteva ja laadukas toiminta on
edelleen jatkunut.
Kertomusvuonna kirjastossa kehitettiin erityisesti eduskunnan
ulkoisten asiakkaiden palvelua. Tavoitteena on selkeyttää kirjaston
asiakaspalvelukonseptia ja tarjota asiakkaalle kaikki peruspalvelut
yhdestä palvelupisteestä. Käytäntö on
nyt otettu käyttöön ja kehitystyötä jatketaan saatujen
kokemusten sekä henkilökunnan ja asiakkaiden antaman
palautteen perusteella.
Toinen kehittämishanke, jonka edistämisessä niin
ikään päästiin kertomusvuonna
eteenpäin, on tietopalvelukysymysten hallintaan tarkoitettu tietokanta.
Sen avulla tietopalvelutyön tulokset saadaan tehokkaampaan
käyttöön, kun aiempia kysymyksiä ja
vastauksia voidaan hyödyntää samaan aihepiiriin
liittyvissä tulevissa tiedonhauissa. Tietoja voidaan myös
tarjota verkkopalvelussa asiakkaiden itsepalvelukäyttöä varten.
Itsepalvelukäyttö kirjastossa onkin vuonna 2011
edelleen kasvanut, ja sitä on pyritty tietoisesti tukemaan.
Yhtenä käytännön esimerkkinä tästä on kertomusvuoden
syksyllä avattu Lakihankkeiden tietopaketit- eli Lati-palvelu,
joka on helpottanut asiakkaan syventymistä kansalaisen
kannalta keskeisen lainsäädännön
tausta-aineistoihin.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan kirjaston itsepalvelukäyttöä kehitetään
edelleen. Käynnissä on digitointihanke, jossa
vanhoja hallituksen esityksiä ja niihin liittyviä valiokuntien
mietintöjä saadaan eduskunnan verkkosivujen kautta
itsenäiseen käyttöön. Tämä palvelu
on ollut asiakkaiden toiveissa jo pitkään. Itsepalvelukäyttöön panostaminen
samoin kuin kansalaisten tiedonhakutaitojen yleinen parantuminen
ovat luonnollisesti aiheuttaneet pientä laskua kirjaston
käyttöluvuissa, kuten kertomuksen tilastoista
käy ilmi, mutta mistään dramaattisesta
pudotuksesta ei ole kyse.
Kertomusvuonna kirjastossa oli esillä neljä näyttelyä.
Vuoden viimeinen näyttely oli nimeltään
"Mekin olemme lukeneet joitakin kirjoja". Se toi esille mielenkiintoisen
ulottuvuuden kansanedustajien eduskuntapuheista esittelemällä muun
muassa kirjoja, joita edustajat useimmin ovat siteeranneet puheissaan.
Näyttely sai huomiota myös julkisuudessa.
Kirjaston kulunutta vuotta leimasi myös lähestyvä muutto
väistötiloihin Postitaloon pois remontin tieltä.
Muuttoa varten kirjaston tietoasiantuntijat ovat käyneet
läpi ja arvioineet liki 90 prosenttia kirjaston kokoelmista.
He ovat siis tehneet suuren työn, kiitos heille siitä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi on vielä syytä todeta,
että Eduskunnan kirjaston asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjaston
palvelujen laatuun. Kertomusvuonna asiaa kysyttiin kansanedustajilta,
jotka antoivat kirjaston palveluille asteikolla 1—5 arvosanan
4,4. Hyvä tulos on helppo ymmärtää, ja
hyvään arvosanaan voin mielihyvin yhtyä. Kaikkia
eduskunnassa työskenteleviä palvellaan kirjastossamme
nopeasti ja ammattitaidolla. Kansanedustajien työtä kirjaston
toiminta palvelee hyvin. Kirjaston hallituksen puheenjohtajana haluan
esittää kiitokseni korkeatasoisesta palvelusta
kirjaston osaavalle ja joustavalle henkilökunnalle.
Keskustelu päättyi.