4) Laki järjestyslain 7 ja 16 §:n muuttamisesta
Tom Packalén /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ulkomailta Suomeen tulevien kerjäläisten
määrä on kymmenkertaistunut viime vuosina.
Sisäministeriön kerjäämisen
kieltämistä selvittämään
asettaman työryhmän raporttien mukaan kerjääminen
on saanut aggressiivisempia piirteitä. Myös poliisi
on joutunut puuttumaan häiritsevään kerjäämiseen
muun muassa Helsingissä.
Kerjäläisistä suurin osa kuuluu Keski-Euroopan
romanivähemmistöihin. Maiden tultua EU-jäseniksi
Suomi ei monista EU-maista poiketen päättänyt
käyttää niin sanottuja turvalausekkeita rajoittamaan
näiden maiden kansalaisten maahantuloa. Suomesta on siten
tullut houkutteleva kohde romanikerjäläisille.
Esimerkiksi Romaniassahan kerjääminen on ankarasti
sanktioitu.
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaalaisperäinen kerjääminen
on suurelta osin organisoitua toimintaa. Rikollisliigat lainaavat
romaneille korkeakorkoista matkarahaa, mikä pakottaa heidät
Suomessa katusoittajiksi, kerjäläisiksi, metallin
kerääjiksi ja pikkurikollisiksi. Sisäasiainministeriön
mukaan näin saadut rahat valuvat rikollisjärjestöille.
Kerjäämisen organisointi sisältää hyväksikäytön
ja ihmiskaupan piirteitä. Samaan lopputulemaan päätyi
myös vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet
tänä kesänä.
Järjestäytyneen kerjäämisen
oheisrikollisuudesta kertoo, että poliisin mukaan romanialaisia jäi
kiinni rikoksista epäiltyinä vuosittain noin 2 500
rikoksesta: varkauksista, pahoinpitelyistä ja seksuaalirikoksista.
Kerjäämiseen liittyy myös asumisolosuhteiltaan
ihmisarvonvastaisten leirien syntyminen. Maahamme saapuvilla romanikerjäläisillä on
siten huomattavan kielteinen vaikutus kaupunkiemme turvallisuuteen
ja viihtyisyyteen. Lisäksi ilmiö työllistää muutenkin
niukoin resurssein toimivaa poliisia.
Kerjääminen ei kuulu suomalaiseen elämänmuotoon,
ja sen lieveilmiöistä on runsaasti huonoja esimerkkejä myös
muualta maailmasta. Kerjäämisen salliminen Suomessa
ei millään tavoin vähennä romanivähemmistöjen
ongelmia, köyhyyttä ja syrjintää lähtömaissa.
Päinvastoin, se pikemmin lisää niitä altistamalla
köyhät ihmiset monenlaiselle hyväksikäytölle.
Keskieurooppalaisten romanien oleskelu Suomessa jättää nämä ihmiset
kaikkien maiden viranomaisjärjestelmien ulkopuolelle ja
vapauttaa lähtömaiden kansalliset hallinnot vastuistaan. Olisi
lähtömaiden ja viime kädessä romanien
itsensä tehtävä huolehtia itsestään.
Tämän velvollisuuden hoitamista ei millään
tavoin helpota se, että sallimme kerjäämiseksi
naamioidun järjestäytyneen rikollisuuden Suomessa.
Tässä tapauksessa vain tukisimme romanivähemmistöjen syrjimistä Suomen
maaperällä.
Arvoisa herra puhemies! Järjestyslain tarkoituksena
on edistää yleistä järjestystä ja
turvallisuutta yleisillä paikoilla. Aikaisemmin kuntakohtaisissa
järjestyssäännöissä kerjääminen
pystyttiin yksiselitteisesti kieltämään.
Nykyinen, vuonna 2003 voimaan astunut järjestyslaki mahdollistaa
vain häiritsevään kerjäämiseen
puuttumisen. Järjestyslain 2 luvun 3 § kieltää yleisellä paikalla
muun muassa metelöimällä, toistuvilla uhkaavilla
eleillä, hyökkäävillä liikkeillä ja
suullisesti esitetyillä uhkailuilla tapahtuvan yleisen järjestyksen
häiritsemisen ja turvallisuuden vaarantamisen.
Sisäasiainministeriön kerjäämisen
kieltämistä selvittäneen työryhmän
yksi toimenpide-ehdotus oli, että kerjääminen
julkisella paikalla itseään elättääkseen
tulisi kieltää järjestyslailla. Tätä ehdotusta
täsmentäisimme kuitenkin siten, että kerjääminen
julkisella paikalla myös muiden, tässä tapauksessa
lähtömaan rikollisliigojen, elättämiseksi
olisi kiellettävä.
Arvoisa herra puhemies! Nykytilanteessa edellä esitettyihin
syihin vedoten kerjäämisen täyskielto
on perusteltu. Täten ehdotammekin, että järjestyslain
2 luvun 7 §:ään lisätään
uusi 4 momentti, joka kieltää yleisellä paikalla
kerjäämisen. Järjestyslain seuraamukset
on säädetty 5 luvun 16 §:ssä järjestysrikkomuksena.
Tähän pykälään tulisi
lisätä uutena 12 kohta, joka mahdollistaisi sanktion
yleisellä paikalla kerjäämisestä. Seuraamuksena
kerjäämisestä voitaisiin tuomita lainkohdan
mukaisesti sakkorangaistus.
Arvoisa herra puhemies! Vaikka kerjäläisille annetaan
rahaa hyviin tarkoitusperiin, ei apu todella tavoita heitä vaan
päätyy rikollispomojen pussiin. Jos köyhyysloukussa
olevia romaneja halutaan todella auttaa, on estettävä järjestäytyneen
kerjäämisen toimintaedellytykset Suomessa ja autettava
apua tarvitsevia heidän kotimaassaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Keskustelemme nyt taas täällä eduskunnan
täysistuntosalissa kerjäämisestä,
suuresta ongelmasta. Tällä kertaa aloite kerjäämisen
kieltämisestä on lähtenyt perussuomalaisista
ja saanut taakseen joukon tukijoita kokoomuksesta ja keskustasta. Aloitteen
takana ei ole yhtään vasemmiston, vihreiden tai
sosialidemokraattien edustajaa.
Minun mielestäni pitää tunnustaa
se tosiasia, että köyhyys ei poistu kieltämällä.
Kerjääminen on eurooppalainen, pitkäaikainen
haaste, ja kerjäämisen taustalla oleviin syihin
myös EU:n tulisi puuttua huomattavasti tehokkaammin kuin
tähän asti. Kerjäämisen kieltäminen
ei poista kerjäämisen syitä millään
tavalla, sen sijaan kielto kaventaisi ihmisoikeuksia. Kaikille Suomen lainkäyttöpiirissä
oleville
kuuluvat samat perus- ja ihmisoikeudet, muun muassa yhdenvertaisuusvaatimus,
liikkumisvapaus ja oikeus sosiaaliturvaan. Erityisesti on huomioitava
lasten oikeudet. Sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia ei ratkaista
kieltojen avulla. Köyhät, syrjityt ihmiset joutuisivat
vain entistä syrjityimmiksi, ja köyhyys ei todellakaan
poistu kieltämällä.
Kerjäämistä ei voi katsoa vain hyvinvoivien suomalaisten
viihtyvyyden näkökulmasta. Lakialoitteessa otsikkokin
kuuluu: "- - häiriötä aiheuttava
toiminta." Häiriötä aiheuttava kerjääminen
on jo kielletty, kuten edustaja äsken esitellessään
sanoi, että siihen on jo monta kertaa puututtu. Kyse on
myös perustavanlaatuisista ihmisoikeuksista. Ihmisillä tulee
olla oikeus matkustaa paikasta toiseen ja yrittää kohentaa
elinolojaan kansallisuudesta tai tulotasosta riippumatta. Näiden
asioiden pitäisi olla itsestään selviä ihmisoikeuksia.
Kerjäläisyyden perimmäinen syy on
tietenkin Balkanin romanien köyhyys. Hädänalaisia
ihmisiä pitää auttaa myös kotimaissaan,
mutta se ei vie meiltä yleisinhimillistä velvollisuutta
auttaa ihmisiä myös Suomessa. Kerjäämisen
takana olevat monisyiset ongelmat eivät poistu kieltämällä ja
silmät sulkemalla. Kyllä ratkaisua pitää lähteä hakemaan
siitä, että ihmisille taataan työpaikkoja,
kunnollinen toimeentulo ja riittävä sosiaaliturva.
Pankkien ja sijoittajien toimeentulo on nykyisin aivan liikaa
EU:n suojeluksessa. Näihin yritetään
nyt puuttua esimerkiksi rahoitusmarkkinaverolla, mutta sitä kyllä perussuomalaiset,
keskusta ja kokoomus vastustavat, mitä todellakin ihmettelen.
Olisi parempi luoda järjestelmä, jossa kaikki
EU-kansalaiset saisivat yhtäläisen oi-keuden kunnon
perusturvaan. Romania ja Bulgaria ovat jo vuonna 2005 kahdentoista
maan ohjelmassa sitoutuneet romanien köyhyyden, työttömyyden
ja syrjinnän poistamiseen. Sitoutuminen on ilmeisen näennäistä.
Nyt Balkanin köyhät romanit joutuvat turvautumaan
niiden jäsenmaiden armopaloihin, jotka vielä pitävät
ihmisten toimeentuloa kaikkien perusoikeutena.
EU-jäsenyys on tuonut Bulgarialle ja Romanialle paljon
etuja, muun muassa vuosittain yli 2,4 miljardia euroa maataloustukea.
Nämä maat ovat myös merkittäviä aluetukien
saajia. EU-jäsenyyden tulee merkitä myös
enemmän vastuuta omista kansalaisistaan. Romanialle ja
Bulgarialle maksettuja tukiaisia tulisi kohdentaa romanien ihmisoikeuksien
ja elinolojen parantamiseen. Lapset on saatava kouluun ja aikuisille
järjestettävä työtä ja
toimeentuloa. Jos piittaamattomuus jatkuu, on EU:n rahahanoja voitava
sulkea. On sanktioita väläytelty pienemmistäkin
ihmisoikeusloukkauksista.
Suomi on EU:ssa ja muutenkin kansainvälisesti profiloitunut
edistyksellisenä ihmisoikeuksien ja vähemmistöjen
puolustajana. Jos joku asia ei kuulu suomalaiseen elämänmuotoon,
niin se on kerjäämiskiellon mukanaan tuoma etnisen profiloinnin
virallistaminen. Tämä ei sovi suomalaiseen yhteiskuntaan.
Kerjäämiskiellon sijaan tarvitaan etsivää sosiaalityötä kerjäläisten parissa,
jotta erityisesti lasten hyvinvoinnista huolehditaan. Hyväksikäytön,
ihmiskaupan ja täydellisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tarvitaan neuvonta- ja palvelupisteitä.
Herra puhemies! Minä en kannata tämän
lakialoitteen hyväksymistä.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Packalén toi puheenvuorossaan
esille tärkeitä näkökulmia ja
ongelmia, jotka liittyvät tähän kerjäämisilmiöön.
En lähde tässä omassa puheenvuorossani
toistamaan samaa, vaan sen sijaan haluan nostaa esille muun muassa
joitakin hieman yksityiskohtaisempia asioita, joita tähän kerjäämisongelmaan
liittyy.
On selvää, että nimenomaan helppo
raha ja toiminnan laillisuus ovat ne tekijät, jotka houkuttelevat
romanikerjäläiset vuosi toisensa jälkeen tänne
Suomeen. Vuosien 2008 ja 2009 aikana romanikerjäläisen
keskimääräisen päiväsaaliin
arvioitiin olevan noin 20 euroa. Tämä on romanialaisille
rikollisliigoille iso raha, kun ajatellaan, että romaniassa
lapsilisät, eläkkeet ja muut korvaukset ovat muutaman
kymmenen euron luokkaa kuukaudessa. Eli Suomessa voi tienata koko kuukauden
lapsilisän yhden päivän aikana.
Yhtenä merkittävänä asiana
on myös nostettava esille se, että romanikerjäläiset
eivät olleet suostuneet tekemään Suomessa
töitä, vaikka osalle heistä tätäkin
mahdollisuutta on tarjottu. He siis mieluummin kerjäävät
rahansa kuin tienaavat sen rehellisesti työtä tekemällä.
Kesäisin romanikerjäläiset asuvat
yleensä autoissa ja leiriytyvät muun muassa metsiin.
Tämän seurauksena he jättävät
jälkeensä jätteitä ja sotkua.
Roskien siivoamisesta puolestaan koituu luonnollisestikin kustannuksia
suomalaisille veronmaksajille. En näe myöskään
sitä lainkaan järkevänä vaihtoehtona,
että alkaisimme järjestää romanikerjäläisille
majoitusta tai leirintäalueita, joissa nämä voisivat
kerjuureissuillaan asustella. Emme todellakaan ole velvollisia järjestämään
tällaisia palveluja muiden maiden kansalaisille, jotka
vielä usein pelaavat yhteen rikollisliigojen kanssa.
Tämän kerjäämisen lisäksi
ongelmana ovat olleet viime vuosina lisääntynyt
prostituutio ja katusoittelu mutta myös aggressiivinen
katukaupustelu, jota harjoittavat pääasiassa samat
henkilöt. Jätin häiritsevästä katukaupustelusta
vähän aikaa sitten kirjallisen kysymyksen ministerin vastattavaksi,
ja myös tämä ilmiö tulisi saada
kitkettyä pois katukuvastamme mahdollisimman nopeasti.
Arvoisa herra puhemies! Kaikki edellä mainitut ovat
olennaisia järjestäytyneen kerjäläistoiminnan
aiheuttamia ongelmia ja lieveilmiöitä, jotka hyvin
todennäköisesti poistuisivat kerjäämisen
kriminalisoimisen myötä. Mielestäni on erikoista,
että kerjäämisestä puhutaan
ja sitä puidaan joka vuosi myös täällä eduskunnassa,
mutta mitään konkreettisia toimia kerjäämisongelman
poistamiseksi ei vain jostakin syystä tunnu löytyvän.
Joka kevät olemme täällä Suomessa
saman ongelman äärellä, ja kansalaiset
ovat vähintäänkin tuskastuneita. Itse
asiassa on täysin ymmärrettävää,
että kerjääminen ja muu siihen liittyvä oheistoiminta
saavat kansalaiset vihaisiksi. Siksipä toivonkin, että hoitaisimme
tämän asian nyt viimein pois Suomen ongelmalistalta.
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä näin loppuun
todeta edustaja Lapintielle, että ei tässä kukaan
ole köyhyyttä kieltämässä.
Sen sijaan tässä ollaan puuttumassa ihmiskauppaan,
ihmisten hyväksikäyttöön ja
kerjäämisilmiöön.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minäkään en hyväksy
ihmiskauppaa, eikä Suomen lakikaan hyväksy ihmiskauppaa.
Myöskin paritus on kielletty, enkä minäkään
sitä hyväksy. Minä en myöskään
hyväksy prostituutiota, joka johtuu ihmiskaupasta, ja Suomen
lakikaan ei sitä hyväksy. Eli näitä asioita
ei tarvitse enää kirjoittaa lakiin, mutta sen
sijaan niitä voitaisiin paremmin vielä valvoa,
että saataisiin syyllisiä enemmän kiinni.
Mutta tämä kerjäämisen kieltäminen,
kyllä se on köyhyyden kieltämistä,
ja yritetään puuttua siihen, niin että saataisiin
lailla ihmiset pois köyhyydestä. Ihmiset saadaan
pois köyhyydestä työllä ja sillä,
että järjestetään työpaikkoja
ja huolehditaan sosiaaliturvasta.
Tämä maailma, mitä tällä lakialoitteella
yritetään luoda, on kyllä aika kummallinen.
Missä kulkee raja kerjäläisten, katusoittajien,
katukauppiaiden välillä? Onko viesti katusoittajille
"kyllä" mutta kerjäläisille "ei", vai
riippuvatko ihmisoikeudet tulotason lisäksi soittotaidosta?
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaiseen elämänmuotoon
tai hyvinvointiyhteiskuntaan ei kuulu, että katujen varsilla
on kerjäläisiä. Nykyisen järjestyslain
mukaan voidaan puuttua häiritsevään kerjäämiseen, eikä ole
mikään miellyttävä tunne, kun
esimerkiksi kukkia tai muuta tavaraa myyvä henkilö tulee
iholle ja yrittää väkisin kaupata tavaroitaan. Se
on myös kerjäämistä.
Kerjäläisiin on jo omalla tavallaan alkanut
tottua, mutta nyt olisi aika alkaa viheltää peli
poikki tässä asiassa. Kerjäämisessä on
selkeä näyttö siitä, että se
on organisoitua toimintaa. Kerjäämiseen liittyy
monia kansainvälisen rikollisuuden muotoja, rahanpesua
ja jopa ihmiskauppaa.
Arvoisa herra puhemies! Kerjäläiset eivät kuulu
suomalaiseen yhteiskuntaan saati katukuvaan. Edustaja Packalénin
aloite, jonka myös itse olen allekirjoittanut, on kannatettava,
ja toivon, että se menee läpi täällä eduskunnassa
ja kerjäämiseen tulee totaalikielto.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Kaduilla tapahtuva kerjääminen
on ikävä ilmiö. On erittäin
harmillista, että ihmiset ylipäätään
joutuvat kerjäämään, on erittäin
harmillista, että kerjääminen on rantautunut
myös Suomeen ja että siitä on tullut
osa katukuvaa suurimmissa kaupungeissamme.
Erilaiset kerjäämiseen kytkeytyvät
muut yhtä ikävät ilmiöt, kuten
taskuvarkaudet, asuntomurrot, ihmiskauppa, ovat läsnä lisääntyneessä määrin
myös Suomessa eivätkä ainoastaan pääkaupunkiseudulla
tai muissa isoissa kaupungeissa. Kerjäämisen rajoittaminen
ei voi olla mikään perustuslaillinen ongelma,
koska katuprostituutiokin on kielletty häiritsevänä.
Prostituution osalta järjestyslaki kieltää seksuaalipalveluiden
oston ja myynnin julkisella paikalla.
EU:n periaate vapaasta liikkumisesta ei tarkoita oikeutta kerjäämiseen,
vaan se tarkoittaa vapaata liikkumista ja oikeutta hakea töitä muista
EU-maista. Yli kolme kuukautta toisessa maassa oleskelevalla pitää olla
riittävät varat elämisensä rahoittamiseen
ja sairausvakuutus, jotta henkilö ei oleskeluaikanaan joudu
turvautumaan vastaanottavan jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmään.
Jos henkilö kerjää kadulla, hänellä ei voida
katsoa olevan riittäviä varoja maassa oleskeluun.
Kerjäämisen kieltäminen ei ratkaise
kerjääjän köyhyysongelmaa, mutta
ei sen ole tarkoituskaan. Kerjäämisen kieltämisen
tarkoitus on poistaa häiritsevä katukerjääminen,
lisätä turvallisuudentunnetta ja vähentää järjestäytyneen
rikollisuuden ansaintamahdollisuuksia Suomessa. Suomella on oikeus
päättää tästä asiasta
kansallisella tasolla, koska siitä ei säädellä EU-oikeudessa
tai kansainvälisillä sopimuksilla.
Kerjääminen on ollut sallittua ja vähemmän sallittua
jo vuosikymmeniä ympäri Euroopan maita, joissa
sitä on laajasti esiintynyt. Onko se poistanut kerjääjien
köyhyyden? Onko se poistanut niiden väestönosien
tai vähemmistöjen, jotka joutuvat kerjäämään,
köyhyyttä? Ei ole, ja näin ei ole käynyt
Suomessakaan kerjänneiden kohdalla, eikä kerjäläisten
köyhyys tule jatkossakaan näillä keinoin
poistumaan. Tästä viimeistään
pitävät huolen viitteet järjestäytyneestä rikollisuudesta,
joka viime kädessä pistää almut
taskuihinsa.
EU-maista kerjäämistä kieltävää lainsäädäntöä on
voimassa esimerkiksi Tanskassa, Itävallassa, Isossa-Britanniassa,
Luxemburgissa ja Espanjassa. Lukuisissa Euroopan maissa on erilaisia
rajoituksia ja tulkintoja kerjäämisen osalta paikallisella
tasolla tai järjestyssäännöissä.
Onko esimerkiksi Tanska oman lainsäädäntönsä seurauksena
jonkinlaisessa kättelykiellossa tai EU:n ytimien ja päätöksenteon
ulkopuolella?
Kerjäämisen hyväksyminen ja salliminen
voi johtaa samanlaisiin ilmiöihin, kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa
on jo nähty. Esimerkiksi Ranska ja Italia ovat purkaneet
kovalla kädellä suurkaupunkien liepeille nousseita
hökkelikyliä. Jos me emme halua tätä ilmiötä Suomeen,
niin se pitää lopettaa ennen sen syntymistä.
Orastavia esimerkkejä hökkelikylien synnystä nähtiin
esimerkiksi viime vuonna Kalasatamassa. Toivon, että tällainen
erittäin huolestuttava kehityskulku katkaistaan ja edellytetään
EU-mailta omien kansalaistensa huomioimista ja heidän oikeuksiensa
ja ihmisarvoisen elämän taloudellista ja sosiaalista
turvaamista lainsäädännöllisin
ja työvoimapoliittisin keinoin, kuten niiden kuuluisi tehdä.
On uskomatonta, että EU:n piiriin on ylipäätään
hyväksytty sellaisia maita, jotka edelleen ylläpitävät
vähintäänkin epäsuorasti sellaisia
järjestelmiä, jotka mahdollistavat tiettyjen väestöryhmien
pysymisen syrjittyinä ja sellaisen elämän
ulkopuolella, jossa omalla koulutuksella ja työnteolla
kannetaan vastuuta paitsi itsestä ja perheestä myös
yhteiskunnasta kollektiivisesti.
Edustaja Lapintie puhui täällä aiemmin
omassa puheenvuorossaan siitä, että EU:n pitäisi
puuttua näihin ongelmiin enemmän, ja minä olen
ihan samaa mieltä siitä, vaikka minä olenkin
tämän lakialoitteen allekirjoittaja ja yksikään
vasemmiston edustaja ei. Minusta on itse asiassa aika pöyristyttävää,
miten vähän EU näihin asioihin on puuttunut,
ja kummastelen sitä, että vasemmistokin aika monessa
asiassa EU:ta kuitenkin niin kovasti kehuu, kun se näissä ihmisoikeusasioissa
on monella tapaa epäonnistunut surkeasti.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Anna euro, vippaa viitonen, kysyy tuossa kadulla
suomalainen toiselta suomalaiselta. Onko se kerjäämistä?
Sana "kerjääminen" on erittäin vaikea
muuten tulkita, niin että siinä on tämän
koko esityksen ehkä suurin ongelma.
Me olemme varmaan kaikki sitä mieltä, myöskin
nämä, jotka eivät ole allekirjoittaneet
tätä esitystä, että järjestäytyneeseen
kerjäämiseen tulee puuttua tavalla tai toisella.
Uskoisin kaikkien olevan samaa mieltä tästä asiasta.
Mutta missä tämä raja sitten kulkee,
ja miten tämä asia hoidetaan?
Kerjäämisen täyskielto: erittäin
vaikea tulkinta. Me kaikki olemme kulkeneet tuossa Helsingin kaduilla
ja todenneet sen, että katusoitto piristää — on
ihana kuunnella erilaisia soittimia, milloin mitäkin, ja
varsinkin jos osataan soittaa; minusta ei olisi katusoittajaksi — samoin
kuin sen, että SPR:n Nälkäpäivä-kerääjät
ovat siellä, heille annetaan jonkun verran rahoja. Partiolaiset
saattavat olla tekemässä jotain kivaa pientä toimintaa
siellä, auttamassa tai tämmöisessä,
ja siinä annetaan tukea sille. Onko se kerjäämistä? (Jussi
Niinistö: Se on rahankeräystä!) — Rahan keräämistä,
mitä se on? Missä tämä raja
missäkin näissä asioissa kulkee sitten?
(Olli Immonen: Siihen on lupa!)
Mutta sitten, joka tapauksessa, minun mielestäni tähän
järjestyslakiin tarvitaan joitakin muutoksia. Miten ne
muutokset tehdään? Tällainen muutos on
erittäin vaikea valvoa. Itse olen ollut sitä mieltä,
että ei tulisi säätää lakeja,
joita ei voida noudattaa ja joita ei voida valvoa kuitenkaan.
Kannatin kuitenkin tätä lakiesitystä sen
takia, että jotakin tässä olisi hyvä alkaa
tehdä. Tämä ehdotus ei ole ehkä valmis,
mutta suunta on hyvä, ja nyt toivon mukaan tämä herättää yhä enemmän asiasta
keskustelua.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteessa kiellettäisiin
kerjääminen Suomessa. Minusta aloitteen allekirjoittajat
lähtevät ratkaisemaan kerjäämisongelmaa
väärästä päästä eli
he ovat kriminalisoimassa köyhyyden. Minusta se ei ole
oikea tapa. Ei se poista köyhyyttä, eikä se
poista edes kerjäämisen ongelmaa.
Paljon paljon tärkeämpää olisi
vaikuttaa todellakin romanien oloihin lähtömaissa,
esimerkiksi Romaniassa ja Bulgariassa. Romanien asema on näissä lähtömaissa
todella surkea. Asumisolot ovat sietämättömät,
romaneilla ei ole juurikaan terveydenhoitoa, heillä ei
ole työtä. Lasten asema on todella vaikea. Heillä on
harvoin mahdollisuutta esimerkiksi käydä koulua
jne.
Romanit ovat syrjittyjä, eikä heillä siis
ole näissä maissa juurikaan mahdollisuuksia parantaa
itse elinolojaan. EU:n ja Suomen EU:n jäsenmaana on mielestäni
paljon painokkaammin ja vahvemmin vaadittava lähtömaita
vihdoin parantamaan romanien elinoloja. EU:lla on osoittaa myös
rahoitusta tähän tarkoitukseen. Sitä on
tarjottu ymmärtääkseni näillekin
maille. Mutta ongelmana on se, että Romania ja Bulgaria
hyvin nihkeästi edes rahan avulla lähtevät
parantamaan syrjittyjen romanien asemaa.
Romaneilla on kuitenkin oltava samanlaiset ihmisoikeudet kuin
muillakin eurooppalaisilla. Siitä ei pidä tinkiä,
eikä tätä tilannetta pidä hyväksyä.
Vaikka se jälkiviisasta onkin, voin sanoa, että näitä maita
ei olisi pitänyt ottaa EU-jäsenmaiksi ollenkaan,
ellei niille ollut esitetty jo silloin vaatimuksia, että pitää asukkaitten
elinoloja parantaa.
Edustaja Lapintielle minun täytyy nyt vielä lopuksi
sanoa, että ei kannata niputtaa kaikkia kansanedustajia
keskustassakaan: minä en missään tapauksessa
kannata tätä aloitetta. Minä lähtisin korjaamaan
romanien asemaa toisesta päästä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viimeisten vuosien aikana täällä eduskunnassa
on useita kertoja keskusteltu kerjäämisestä ja
sen kieltoa on esitetty monia kertoja näissä lakialoitteissa.
Se tarkoittaa sitä, että asia kiinnostaa useita
kansanedustajia ja niihin ongelmiin halutaan puuttua lainsäädännön
avulla.
Kerjäläiset eivät kuulu suomalaiseen
katukuvaan. Me suomalaiset maksamme veroja siksi, että meidän
sosiaaliturvan kautta autetaan köyhiä, jotta kenenkään
ei tarvitse tuolla kadunvarsilla seistä tai olla kyykyssä ja
kerjätä rahaa ammattimaisesti, ei itselleen, vaan
pääasiallisesti näille ammattirikollisille,
jotka organisoivat kerjäämistoimintaa.
Nämä katusoittajat ja Nälkäpäivä-keräämiset ovat
tietenkin eri asia. Ja sitten vielä matkarahan pyytäminen:
sitä tuskin kukaan haluaa kriminalisoida, jos joltakin
on vaikka rahapussi tai rahat hukkuneet, ettei sitä saisi
satunnaisesti pyytää ohikulkijalta, saako muutaman
euron junalippuun rahaa.
Mutta ongelma on ennen kaikkea kerjäämiseen
liittyvät lieveilmiöt kuten varkaudet, esimerkiksi
on paljon vanhuksia ryöstetty. Heiltä on keskellä päivää revitty
kaulaketjuja ja viety rahaa, ja nimenomaan tietyt tahot ovat tätä rikollisuutta
harrastaneet ja herättäneet paljon pelkoa vanhusten
keskuudessa, niin että ennen kaikkea vanhoja ihmisiä tulisi
kaikenlaiselta rikolliselta toiminnalta suojata. Sillä,
että kiellettäisiin kerjääminen,
saataisiin kitkettyä tätä ikävää rikollisuutta.
Olen itse allekirjoittanut tämän lakialoitteen, ja
siinä on kaiken kaikkiaan 54 allekirjoitusta, 11 kappaletta
on kokoomuksen eduskuntaryhmästä. Toivon, että tämä lakialoite
johtaa toimenpiteisiin, jos ei tällä hallituskaudella,
niin sitten seuraavan hallituksen aikana.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on niin, että Suomeen
ovat kaikki ulkomaalaiset tervetulleita tekemään
töitä. Lisäksi Suomessa on asumisperusteinen
sosiaaliturvajärjestelmä, ja se takaa sen, että kenenkään
suomalaisen ei ole pakko kerjätä, ei myöskään
ulkomaalaisen, joka haluaa tulla asumaan Suomeen: hän on
myös oikeutettu, varsinkin EU-alueen sisäpuolelta
tuleva ulkomaalainen, näihin meidän sosiaaliturvaetuuksiin,
mikäli hän haluaa asettua tänne asumaan
ja sille on olemassa perusteet. Näin ollen on selvää,
että sellaiset tahot, jotka tulevat Suomeen maleksimaan,
kerjäämään, eivät tule
tekemään töitä, ovat todennäköisesti
kansainvälisen rikollisuuden osailmiö täällä Suomessa.
Minusta meidän ei tule suvaita sitä tilannetta,
että suomalaiset joutuvat maksumiehiksi sille, että nämä EU-jäsenmaat
eivät pidä omista kansalaisistaan huolta. Minusta
se on väärin ja se ei hoida sitä ongelmaa
yhtään eteenpäin, että täällä sitten
heille annettaisiin rahaa, kun he sitä tuolla kerjäävät.
Olen itse allekirjoittanut tämän kerjäämisen kieltävän
lakialoitteen ja uskon, että tällä on myös
suomalaisten enemmistön vankka tuki, joten tätä meidän
tulee viedä eteenpäin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsitellään
siis lakialoitetta järjestyslain muuttamisesta, joka kieltäisi
kerjäämisen yleisellä paikalla. Tällä hetkellähän
meillä on voimassa vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslain pykälä,
joka kieltää häiritsevän kerjäämisen
yleisellä paikalla, ja tämä edustaja
Packalénin aloite laajentaisi siis tuota kieltoa koskemaan
kerjäämistä yleisellä paikalla.
Täällä on ollut muutamia hiukan ajatuksia
herättäviä puheenvuoroja, esimerkiksi
edustaja Maijalan puheenvuoro, jossa hän toi tähän
keskusteluun katusoiton, Nälkäpäivä-keräyksen
ja partiolaisten keräykset. Minusta ne nyt eivät
kuulu ollenkaan tähän keskusteluun, jossa puhutaan kerjäämisestä.
Silloin kun toimitaan virallisten sääntöjen
ja lupajärjestelmien mukaan, varataan katusoittoa varten
kadulta paikka tai haetaan keräyslupa käyttötarkoitusta
varten, niin siinä ei ole kysymys kerjäämisestä vaan
siinä toimitaan Suomen lakien ja sääntöjen
mukaan, ja se ei kuulu tähän keskusteluun.
Myös edustaja Aila Paloniemi täällä toi
esille sen näkökulman, että ei pitäisi
kieltää tätä kerjäämistä.
Mutta voisin esittää kysymyksen, korjaantuuko
Romanian ja Bulgarian romanien huono kohtelu siellä kotimaassa
sillä, että me sallimme naisten olla täällä kylmällä asvaltilla
kontillaan Helsingin keskustassa. Ei se korjaannu sillä siellä lähtömaassa,
kotimaassa, se tilanne. Siihen on oltava muita keinoja kuin se,
että me sallimme sen kerjäämisen täällä ja
puhumme sen puolesta, että se mahdollisuus on olemassa,
niin kuin edustaja Lapintiekin viittasi, että ihmisten
auttaminen on velvollisuus. Totta kai ihmisten auttaminen on velvollisuus,
mutta en näe, että se on ihmisten auttamista,
että me sallimme heidän täällä kadulla,
kylmällä asvaltilla, olla kontillaan ja kerjätä rahaa.
Nämä katukerjäläiset ovat
monesti uhreja, he ovat itse uhreja. Kerjääminen
on organisoitua toimintaa, siitä on näyttöjä.
Siihen sisältyy ihmiskauppaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta,
ja myöskin näihin kulttuureihin kuuluu naisten
ja lasten alistamista ja hyväksikäyttöä.
Se, että me sallimme tämän toiminnan
arjessa, suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnan katukuvassa, ei minusta
sovi meille. Meidän täytyy käyttää muita keinoja
näiden ongelmien ratkaisemiseksi siellä lähtömaassa.
Itse olen monesti miettinyt ja kysynytkin sitä, missä ovat
ja mitä tekevät näiden naisten miehet päiväsaikaan,
kun he aamulla osoittavat sen paikan sille naiselle sieltä kadunkulmasta
ja illalla käyvät tyhjentämässä kupin.
Mitä tehdään päivällä sillä välillä?
Tuon oman ammattitaustani vuoksi olen siitä hieman viitteitä saanutkin
ja miettinyt, että kun tämä katukerjääminen
on lisääntynyt viime vuosina, niin samanlaista
lisääntymistä on ollut nähtävissä tuona
aikajaksona taskuvarkauksien lisääntymisessä,
rahanvaihtotempuissa, vanhusten huijaamisessa tai asuntomurroissa
päiväsaikaan. Onko näillä jotain
korrelaatiota, näillä kahdella ilmiöllä,
se olisi syytä tutkia.
Yksi asia, joka tähän kerjäämiskysymykseen liittyy,
on sellainen ikään kuin jokaisen suomalaisen ajatus
siitä, miten toimin, kun kohtaan kerjäläisen.
Itse olen ainakin tuonut esille sen näkökulman,
että kerjäläiselle ei pidä antaa
rahaa, koska sillä rahalla äänestät
sen ihmiskaupan ja näiden naisten alistamisen puolesta.
Kun kilautat sen lantin sinne kuppiin, niin äänestät
myös sen puolesta, että se alistaminen voi jatkua
ja ne rahat sieltä joutuvat niiden käsiin, joille
ne eivät oikeasti kuulu.
Kannatan tätä edustaja Packalénin
tekemää aloitetta. Samansuuntainen aloite oli
myös viime kaudella, ja ennemmin tai myöhemmin
tämäntyyppinen aloite täällä eduskunnassa
hyväksytään.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jokinen toi esille omassa
puheenvuorossaan tärkeitä näkökulmia,
mutta edustaja Paloniemelle on puolestaan todettava sama kuin edustaja
Lapintielle, että eihän tässä edelleenkään
ole kukaan köyhyyttä kieltämässä.
Sen sijaan tässä ollaan puuttumassa ihmiskauppaan,
ihmisten hyväksikäyttöön ja
kerjäämisilmiöön.
Täytyy tässä samalla todeta myös,
että mitä tulee sitten tähän
sisäasiainministeriön ajatukseen siitä,
että lähtisimme kieltämään
ainoastaan organisoidun kerjäämisen, niin en vain
millään jaksa uskoa siihen, että poliisilla
riittäisi resursseja lähteä selvittämään
sitä, löytyykö jokaisen yksittäisen
kerjäläisen taustalta organisoitua toimintaa.
Kyllä nyt olisi ensiarvoisen tärkeää puuttua asiaan
ja saada tämä ilmiö kokonaisuudessaan hallintaan
ja kiellettyjen listalle.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on varmasti
semmoinen asia, mikä jatkossa tulee herättämään
hyvinkin tunteenpaloisia keskusteluja. Edustaja — nyt täytyy
ihan luntata — Maijala toi esille tämän
terminologian ongelman ja toi esille sen, onko tämmöinen
suomalainen laitapuolen kulkija, joka sitä vitostaan vippailee,
semmoinen samanlainen kerjääjä kuin sitten
nämä romanit, jotka istuvat siellä asvaltilla kuppi
kädessä. Toki ilmiönä asia on
ihan samanlainen, ja minä tuossa yritin tätä edustaja Packalénin
lakialoitetta tutkia oikein tarkkaan, ja minä en missään
vaiheessa löytänyt sieltä mainintaa,
että tämä kielto koskisi pelkästään
romani- tai ylipäätänsä ulkomaalaisia
kerjääjiä, vaan se kyllä koskee
sitten ihan kaikkia kansalaisuuksia, myös suomalaisia.
Tietenkin voidaan pitää sitä vähän
lievempänä seikkana, jos joku laitapuolen kulkija
sanoo, että vippaa vitonen, että saan kaljat.
Ainakin, jos vitosen antaa, sen tietää, mihinkä tarkoitukseen
se menee, mutta näille romaneille annetun rahan loppusijoituksesta
ei ole mitään takeita.
Edelleen minä ihmettelen tässä keskustelussa tätä väitettä,
että kerjäämisen kieltäminen
on köyhyyden kieltämistä. Niin kuin edustaja
Saarakkala toi esille, heille on tarjottu myös mahdollisuus
työllistyä ja se ei ole heitä kiinnostanut.
Näistä kehitysapuasioista. Tämä on
erinomaisen hyvä esimerkki siitä, kuinka kehitysapurahat todellakin
tehoavat. Jos ne nimittäin tehoaisivat, niin meillä ei
täällä hirveästi kerjääjiä olisi
vaan se apu tulisi siellä paikan päällä niille
tarvitsijoille.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Minä lähden liikkeelle
siitä, että meillä ei ole mitään
luotettavia dokumentteja siitä, että kaikki tai edes
enemmistö näistä Suomen ulkopuolelta
tulevista romaniryhmittymistä, joita kerjäläisiksi nykyään
yleisesti nimitetään, olisivat yhteydessä rikollisjärjestöihin
tai ihmiskauppaan. Me tiedämme, että joissakin
tapauksissa näin on, mutta siitä, kuinka yleistä tämä on,
meillä ei ole suuntaan tai toiseen mitään
dokumentteja. Sen takia minusta se keskustelu, mitä täällä on
nyt käyty, on ennakkoluuloista, demonisoivaa ja tarkoitushakuista
suhteessa näihin ihmisiin. (Tom Packalén: Me välitetään
ihmisistä!)
Vuosi sitten, kun Kalasatama purettiin, minun luonani asui kuukauden
verran yksi Bulgarian romaniperhe, ja minä pääsin
hyvin läheltä seuraamaan heidän elämäänsä.
Me koetimme yhdessä löytää perheen
vanhemmille työpaikan Suomesta. Ei onnistunut. Ei onnistunut
siinäkään tapauksessa, että minä olisin
kyennyt suhteilla järjestämään
heille tulkin auttamaan siinä työhön perehtymisessä.
Käytiin kaikki siivousfirmat läpi sekä Tampereella
että Helsingissä, muutamia muita työpaikkoja.
Niinpä, koska mitään virallisen sektorin
töitä ei löytynyt, tämä perheenisä sitten
lähti päivittäin aina, kun suomalaiset
lähtivät baareihin, keräämään
pulloja. Näinpä senkin, mihinkä tässä saadut
rahat sitten loppusijoitettiin: makkaraan ne menivät ja
bensakuluihin. He olivat alun perin tulleet minun luokseni sen takia,
että heillä ei saman tien ollut rahaa lähteä takaisin
kotimaahansa, vaan heidän täytyi ensin säästää matkarahat
kasaan.
Usein tätä kerjäämiskieltoa,
kun se nousee esiin, perustellaan sillä, että kerjäämiseen
kytkeytyy ihmiskauppaa. Näin on monessa maassa, joskus
ehkä Suomessakin, vaikka siitä on vähän todisteita.
Mutta niin meillä on ihmiskauppaa rakennusteollisuudessakin,
emmekä me silti ole kriminalisoimassa talojen rakentamista.
Niin meillä on ihmiskauppaa ravintola-alallakin, mutta
emme me siitä huolimatta ole kriminalisoimassa ravintolasektoria.
Varkaudet ja muu rikollisuus kuuluvat aina sinne, missä ihmisten
toimeentulo on uhattuna, mutta ne ovat jo kriminalisoituja. Siihen
tällä lailla ei varsinaisesti tapahtuisi mitään
muutosta. Jos nyt kuitenkin olisi niin, että kaikki muut
Suomessa toimivat muualta tulevat romanit, paitsi tämä perhe,
jonka nyt satun erityisen hyvin tuntemaan, olisivat ihmiskaupan
ja järjestäytyneen rikollisuuden uhreja, niin
eiväthän nämä ihmiset silloin
mitään kriminalisointeja tarvitse vaan apua, jotta
heidät pelastetaan tästä kamalasta tilanteesta.
Mikä järki siinä on, että sanotaan
ensin, että ihmiset ovat uhriutuneet — erittäin
vakavia rikoksia — ja sitten painetaan vielä vähän enemmän
heitä alas, sitten vielä niin kuin kiusataan heitä vähän
enemmän, tehdään heidän elämänsä vielä vähän
vaikeammaksi? Ei sillä ainakaan inhimillisyyden kanssa
mitään tekemistä ole.
Viime vuosina useat kansalaisjärjestöt kansainvälisesti
ovat kiinnittäneet huomiota siihen, miten erilaiset kriminalisoinnit
johtavat muutenkin marginalisoitujen ihmisryhmien marginalisoitumiseen
entisestään. Viimeksi vain kuukausi sitten YK:n
terveysjärjestö otti kantaa siihen, että dekriminalisointi
on paras yksittäinen kansanterveydellinen toimenpide, jolla
voidaan taata myös valtaväestön suojelu
ja terveystilanne. Samaten dekriminalisointi estää parhaiten
vaikeita ihmisoikeusloukkauksia, koska ihmisillä on mahdollisuus
hakea apua. Heidän ei tarvitse pelätä sitä viranomaista,
joka tarjoaa suojan sille mainstream-väestölle.
Pikemminkin minä näkisin, että vaikka
sinällään kerjääminen
ei näiden ihmisten tilannetta paranna, niin kriminalisointi
aika yksiselitteisesti huonontaa jo muutenkin heikossa asemassa
olevien ihmisten asemaa.
On tosi ikävää, että meidän
täytyy katsella kaduillamme köyhiä, asunnottomia
tai muuten heikossa asemassa olevia ihmisiä. Ei se minustakaan
kivaa ole tulla tänne kuppiensa kanssa kadulla istuvien
naisten ohi. Siitä minä olen monen täällä puhuneen
ihmisen kanssa yhtä mieltä, että ongelman
ratkaisu voi tapahtua vain näiden ihmisten kotimaasta käsin.
Me myös tiedämme, että kaikki ne toimenpiteet,
joilla ongelmaa siellä voidaan ratkaista, kestävät
kymmeniä vuosia, ja nämä ihmiset ovat
täällä tänään,
heidän lapsensa ovat täällä tänään.
Meidän pitää nyt miettiä, mitä me
teemme tässä tilanteessa tänään,
ei sitä, kuinka me pystymme hoitamaan asiat 30 vuoden päähän
kuntoon. Toki sekin on tärkeätä.
Kerjääminen on kriminalisoitu lukuisia kertoja
ihmiskunnan historiassa. En tiedä yhtään
esimerkkiä, ehkä natsi-Saksaa lukuun ottamatta, jolloin
se olisi todella tehonnut, jolloin se olisi todella johtanut kerjäämisen
vähentymiseen tai häviämiseen. Ainoa
historian kuluessa toimivaksi koettu keino kerjäämisen
vähentämiseksi on hyvinvointivaltion rakenteet
ja köyhyyden, ainakin äärimmäisen
köyhyyden, hävittäminen.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin aloittaa kysymällä edustaja
Kontulalta, onko todella näin, että kerjäämisen
tuomitseminen saattaisi nämä ihmiset entistä huonompaan
asemaan. Onko se heidän etunsa, että he ovat tuolla
kylmässä polvillaan maassa?
Mutta haluan tähän nyt myös sanoa
sen, että kyseessä ei ole vain Keski-Euroopan,
Romanian ja Bulgarian ongelma ja niitten hallitusten ongelma, vaan
kyseessä on myös romanien. Romanien täytyy
itse kantaa vastuu myös itsestään. Ei ole
pelkästään niin, että hallitus
voi sanoa. Sinne on laitettu EU-rahaa, mutta tämä ei
ole toiminut. Heille on tarjottu asuntoja. Missä kunnossa
ne asunnot ovat olleet sen jälkeen, kun romanit ovat olleet
siellä? Tästä on tullut tv:stä dokumenttikin.
Eli myös romaneilla itsellään on vastuu
teoistaan, ja he voisivat aloittaa sillä, että laittavat lapsensa
kouluun. Vain sitä kautta, että lapset menevät
kouluun eivätkä ole täällä kerjäämässä, he
voivat joskus päästä ylös siitä.
Minä haluaisinkin kysyä edustaja Kontulalta ja
edustaja Paloniemeltä, oletteko todella valmiit siihen,
että he ovat mieluummin täällä kerjäämässä,
kuin että nämä lapset olisivat kotimaassaan
koulussa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietenkään emme ole sitä mieltä,
en ainakaan minä, että täällä pitäisi
olla kerjäämässä, mutta tämä kerjäämisen
kriminalisointi ei mielestäni todellakaan ole mikään
ratkaisu. Täällä puhuttiin siitä,
että tänne saa tulla tekemään
töitä, ja tervetuloa. Todella monet ulkomaalaiset
haluaisivat tehdä Suomessa työtä, mutta
se on helpommin sanottu kuin tehty. Minä haluan kiittää Anna Kontulaa
erinomaisen analyyttisestä puheenvuorosta. Asia on juuri
näin. Me tiedämme, että pitkäänkin
Suomessa asuneilla ulkomaalaisilla, joilla on jopa korkea koulutus,
on vaikeuksia täältä saada töitä,
että se ei ole ihan yksinkertainen asia myöskään
eikä tapahdu sormia napsauttamalla.
Edustaja Jokiselta haluaisin minäkin kysyä, korjaantuuko
teidän mielestänne romanien surkea asema heidän
kotimaissaan sillä, että me kriminalisoimme Suomessa
tämän kerjäämisen ja jätämme
sitten tämän varsinaisen ongelman, tämän
ison ongelman EU:ssa, jonka jäsenmaa me olemme, hoitamatta.
Kyllä meidän pitää panna paukkuja
siihen, että me näihin lähtömaihin
painostamme heitä ja vaadimme heitä järjestämään asian,
koska tätä rahaakin on saatavana.
Kovin tarkkaa tietoa minulla ei kyllä ole siitä, kuinka
paljon siellä todella on tehty esimerkiksi romanien asunto-olojen
eteen — ei ymmärtääkseni kovinkaan
paljon, koska nämä maat eivät edes halua
välttämättä ottaa vastaan tätä EU-rahaa,
jota heille tarjotaan. Tästä aiheesta on muuten
eduskunnassa erilaisissa ryhmissä keskusteltu. En ole itse
käynyt paikan päällä, mutta
epäilenpä, että haluttomuus on aika suuri
syy näissä lähtömaissa korjata
tämän syrjityn ryhmän asemaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen itse partiolainen ja siinä erittäin
paljon toiminut, lasten ja nuorten kanssa osallistunut hyvin paljon
erilaisiin luvallisiin rahankeruuasioihin. Mutta kun kyse on kuitenkin
pienistäkin partiolaisista, niin aina eivät nämä lupa-asiat ole
kaikilla kunnossa. Ihan tapahtuu paljon inhimillisiä erehdyksiä ja
tämmöistä. Siinä meidän pitää lähteä siitä ajatuksesta,
että ei saa olla niin tarkasti kriminalisoitua, jos jokin
pieni virhe sattuu siinä, että jos vaikka esimerkiksi
meidän pikkupartiolaisilla eivät kaikki lupa-asiat
aina olekaan just kohdallaan kunnossa, että se olisi rikos,
että se olisi kerjäämistä. Eli
tämä määritteleminen olisi jatkossakin
erittäin vaikea asia.
Mutta minä siis kannatan tätä järjestäytyneen kerjäämisen
kieltämistä. Jatkan vielä siitä,
mitä on tämä tulkinta kerjäämisestä.
Itse juristina tätä asiaa kun mietin, niin me
tähän tarvitsemme kyllä hyvinkin tarkkoja
ohjeistuksia ja määritelmiä, mitä tämä kerjääminen
on, ja onko siinä sitten oikeuden antamia ennakkotapauksia,
vai missä se raja on, mutta kyllä sen pitää olla
selkeästi niin, että järjestäytynyt
toiminta on kriminalisoitava asia tässä tapauksessa.
Elikkä lopuksi sanon pienenä kevennyksenä sen,
että jos joku nuori pitää tuolla kadulla
polttareita ja siinä vähän kerätään
rahaa, niin ei se voi kyllä jatkossakaan laitonta olla,
vaikka tämä kerjääminen kielletyksi
tehtäisiin.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kontula viittasi täällä yksittäisen
esimerkin kautta siihen, että Suomessa syrjittäisiin
romaniväestöä työelämässä ja
siis että meillä olisi rotusyrjintää.
Itse te peräänkuulutitte tutkimuksia asiasta,
ja sen jälkeen te heti perään nostatte
yksittäisen esimerkin, joka on teidän omakohtainen
kokemuksenne tästä asiasta.
Minä neuvoisin teitä, että jos te
jatkossa haluatte tarjota töitä, olla mukana siinä työn
etsimisessä, niin pyytäkää näitä ystäviänne
tulemaan Suomeen marjakauden aikana. Jos heille ei tarjota aktiivisesti
poimintayrityksestä töitä, he voivat
itse lähteä vaikka teidän kanssanne viikonloppuna
keräämään marjoja ja myymään
niitä näille yrityksille. Olen aivan varma, että niitä marjoja
ostetaan. Kukaan ei kysy sitä, kuka ne on poiminut ja minkä maalainen
tai rotuinen henkilö, vaan ne menevät kyllä kaupaksi,
ja niille on myös ostajia.
Siksi en ymmärräkään tätä teidän
esimerkkiänne siitä, että romaneita syrjittäisiin
Suomessa työelämässä. Se on
sitten aivan asia erikseen, jos lähtee hakemaan työtä,
johon pitää olla jokin tietty koulutus, kielitaito
jne. En hyväksy sitä väitettä,
että suomalaisessa työelämässä olisi
tällaista esittämäänne syrjintää.
Sitten mitä tulee tähän, kenen kuuluu
ratkaista minkäkin maiden ongelmat: Minä ainakin
koen, että Suomi on suomalaisten edunvalvontamekanismi.
Me olemme täällä ratkaisemassa ensisijaisesti
suomalaisten asioita. Ja ainakin minun äänestäjäkunnastani
uskon, että valtaosa on tätä mieltä,
ja väitänpä, että tämän
salinkin osalta valtaosa äänestäjäkunnasta
on tätä mieltä. Silloin täytyy
myös se näkökanta teidän huomioida
eikä vain maailmaa parantaa hinnalla millä hyvänsä.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on hieman erikoista
ja jopa hieman tarkoitushakuista, että edustaja Kontula
yrittää kääntää keskustelun
sille tolalle, että tämän lakialoitteen
tarkoitus olisi jotenkin leimata romanivähemmistöä.
Ei, asia ei ole näin. Me kyllä aidosti välitämme
sekä romanivähemmistöstä että myös
niistä suomalaisista, jotka joutuvat kokemaan turvattomuutta
tämän kerjäläisilmiön vuoksi.
Anna Kontula /vas:
Saarakkalalle toteaisin ensin, että työelämässä tapahtuvasta
rasismista meillä on kyllä hyllymetreittäin
tutkimustietoa, se ei ole mikään minun oma kuvitelmani.
Voin lähettää listan, jos asia enemmän
kiinnostaa. Se on todella vahvasti tutkittu alue Suomessa, ja siitä on
paljon dokumentaatiota.
Haluaisin myös kertoa, että romanit käyvät
jo nykyisellään paljon marjoja poimimassa, että esimerkiksi
viime syksynä niitä marjankeruureissuja tehtiin
kuitenkin kymmenien eri ihmisten toimesta. Siitä kyllä oli
lehdissäkin, jos on jäänyt huomiotta.
Packalénille selitän uudestaan, kun ilmeisesti ilmaisin
itseäni vähän huonosti: minä en
väitä, että kerjäämisen
salliminen ratkaisisi jollakin lailla näiden ihmisten köyhyysongelman,
mutta minä väitän, että kriminalisointi
johtaa muutenkin heikossa asemassa olevien ihmisten aseman heikkenemiseen
entisestään, samalla kun se ei kuitenkaan poista
sitä itse ilmiötä meidän silmiemme
edestä.
Eivät nämä ihmiset ole siellä kadulla
sen takia, että se on helppoa rahaa, niin kuin joku tässä sanoi.
Kannattaa mennä kokeilemaan kadun varteen 12 tunniksi istumaan
niin, että saat siitä kaksikymppiä: kuinka
helppoa rahaa se on verrattuna esimerkiksi siihen työhön,
mitä me teemme, taikka käytännöllisesti
katsoen mihin tahansa työhön, jota suomalaiset
normaalioloissa tekevät.
Sitten tähän koulukysymykseen. Minä olen aika
monen romanitulijan kanssa jutellut, ja oikeastaan ainoa toive,
mitä he esittävät poliitikoille, on se,
että pystytkö jotenkin auttamaan, että saisimme
meidän lapset kouluun. Ja todellakin Suomessa myös
romanilapsilla on oikeus käydä koulua. Myös
tämän perheen kouluikäinen lapsi, jota läheltä seurasin,
aloitti koulun täällä. Kyllä se
vähän ikävältä tuntui,
kun tämä poika istui seitsemältä aamulla
meidän olkkarissa odottamassa toppatakki päällä,
että koska pääsee kouluun, kun minun
omat lapseni eivät päässeet sängystä ylös
vielä kasiltakaan — eivät arvostaneet
niin paljon sitä mahdollisuutta käydä koulua.
Ongelmahan näiden lasten koulunkäynnissä on
ensinnäkin se, (Puhemies koputtaa) että koska...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Siellä on 2 minuutin puherajoitus puhuttaessa paikalta.
Joo. Kiitos.
Kalle Jokinen /kok:
Herra puhemies! Edustaja Paloniemi tuossa kysyi, voisiko tämä kerjäämisen
kieltäminen parantaa näiden kerjäläisten asemaa
kotimaassaan, tai ylipäätään,
voidaanko tässä nähdä tämmöinen
polku, että se parantaa sitä. Meillähän
on vapaaehtoisjärjestöjä, jotka ottavat
kontakteja näihin kerjäläisiin ja tarjoavat heille
suojaa — niin kuin edustaja Kontulakin täällä kertoi
itse tehneensä — eli tarjotaan suojaa ja mahdollisuutta
huoltoon ja peseytymiseen ja muuhun. Mutta sehän ei poista
sitä tilannetta, missä he ovat. Eli sen jälkeen,
kun he saavat huoltoa, he palaavat taas sinne kerjäämään,
ja se ei poista sitä ongelmaa.
Mutta olen sitä mieltä, että kriminalisoiminen saattaisi
joissakin tapauksissa kyllä parantaa näiden kerjäläisten
asemaa, koska näinhän tapahtuu silloin, kun poliisi
puuttuu esimerkiksi prostituutioon. Silloinhan poliisi legitiimillä perusteella ottaa
asian käsitelläkseen, selvittää sen,
mistä tässä on kysymys, ja se saattaa
olla polku tänne järjestäytyneen rikollisuuden
jäljille. Silloin henkilö saattaa kertoa ja avautua
tästä, miten hän on tänne tullut,
miten hän on joutunut tähän tilanteeseen,
ja sitä kautta päästään
sinne syyhyn eikä pelkästään
katsella tätä seuraamusta tässä.
Se on tässä myös ideana, että päästään
kiinni niihin järjestelmiin, jotka tätä tänne
aiheuttavat.
Kyllä täytyy sanoa, että meillä on
ehkä tässä kehitysyhteistyöpolitiikassa
ja diplomatiassa vielä paljon kehittämistä näissä maissa,
joissa nämä asiat eivät ole kunnossa.
Kun me kuitenkin avustamme heitä ja toimimme heidän
kanssaan eri järjestöjen kautta, niin kyllä meidän
pitäisi asettaa tiukemmat ehdot. Tämän
kehitysavun esimerkiksi pitäisi olla vastikkeellista niin
tiukasti, että me edellytämme, että ihmisoikeusasiat
ovat kunnossa heidän maassaan ja sen takia me avustamme
heitä ja edellytämme tuloksia siitä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on selkeää nyt,
että ainakin kaikki, ketkä tässä salissa
ovat paikalla ja katsovat tätä keskustelua, ainakin
enemmistö, ovat sitä mieltä, että meidän
on syytä lähteä edistämään tätä lainsäädäntöä,
ja se on tosi positiivista huomata.
On tietysti selvää, että joillain,
jotka ovat esimerkiksi EU:n laajenemista ajaneet jne., niin kuin
esimerkiksi vasemmistoliitolla, on tietysti myös tavallaan
velvollisuus ottaa vähän semmoinen tulokulma tähän
keskusteluun, sellainen maailmanparannusnäkökulma
ja semmoinen tietyllä tavalla äärimmäisen
kansainvälisen köyhyyden kitkemisen näkökulma,
mutta meillä, jotka emme ole tällaisia laajentumisia
kannattaneet, on ollut tässä selkeä linja,
ja me pidämme tästä linjastamme kiinni
emmekä koe, että olisimme nyt jotenkin sitten
huonompia ihmisiä, kun emme hyväksykään
niitä näkökantoja, joita vasemmistosta
on esitetty.
Mitä tulee edustaja Maijalan aiempiin puheisiin, että mihinkä vedetään
se raja, mikä on kerjäämistä ja
mikä ei: se alku — te sanoitte, että teillä on
juristitausta, te nostitte tämän Nälkäpäivä-keräyksen
ja muun tähän mukaan — oli tosiaan aika
sivupolulle menoa jo kyllä, mutta minä arvostan
sitä, että siitä huolimatta, että te
näette tiettyä hankaluutta siinä rajanvedossa,
te olette allekirjoittanut tämän aloitteen, ja
minä toivon, että kaikki edustajat, ketkä kokevat,
että tässä rajanvedossa on tiettyä hankaluutta,
siitä huolimatta suhtautuisivat nyt myönteisesti
tämän itse asian edistämiseen, jos kokevat,
että kerjääminen on ongelma.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Näkisin, että tämä koko
kerjäämiskysymys on ihmisarvon polkemista ja siis
kaikki, mikä tukee jollain tavalla kerjäämistä,
polkee myös ihmisarvoa.
Tämä, mitä edustaja Jokinen sanoi
entisenä poliisina, oli minusta erinomainen havainto siitä, että ei
pidä katsoa vain tätä pinnalla olevaa
ongelmaa, vaan tämä ongelma on paljon syvällisempi.
Sallimalla tämän sallitte myös näitten
ihmisten hyväksikäytön. Tämä on
semmoinen asia, mitä teidän pitäisi oikeasti
miettiä: oletteko te valmiita oikeasti siihen, että hyväksytte
sen, että näitä ihmisiä myös
käytetään hyväksi ja he ovat silloin
tuolla kylmällä asvaltilla?
Me ajamme näitten köyhien ihmisten asiaa. Me
yritämme saada aikaan, että heillä olisi
parempi elämä, he laittaisivat lapsensa kouluun
ja pystyisivät saamaan tulevaisuuden. Niin kauan kuin he
ovat tuossa kerjäämässä, he
eivät tule saamaan tulevaisuutta.
Anna Kontula /vas:
En mene seksityöproblematiikkaan nyt sen syvemmälle,
mutta sanon, että kaikki, mitä kriminalisointien
ongelmista sanoin kerjäämisen osalta, aika pitkälle
pätee myös seksityöhön, ja sen
takia seksityötä sinällään
ei ole Suomessa kriminalisoitu muuta kuin tietyissä poikkeustapauksissa,
jotka nekin ovat osoittautuneet pikemminkin marginalisoiviksi kuin mitään
syvempää rikollisuutta esille tuoviksi asioiksi,
mutta käydään se keskustelu toiste.
Nyt vielä se, mitä jäi edellisessä puheenvuorossa
sanomatta tästä koulunkäynnistä.
Ongelmahan on se, että meidän koululaitos Euroopassa
on rakennettu oletukselle maanviljelysyhteiskunnasta, jossa ihmiset
pysyvät paikallaan. Sitten kun on ihmisryhmiä,
jotka liikkuvat eri syistä paljon, niin lasten on hirvittävän
vaikea käydä koulua. Tämä järjestelmä ei
ikään kuin rohkaise tai anna mahdollisuutta siihen
koulunkäyntiin, se vaatii aivan ylivoimaisia ponnistuksia.
Jotta me saimme tämän pojan kouluun, piti soittaa
20:lle eri viranomaiselle, vaikka hänellä oli
siihen oikeus.
Toinen ongelma, mikä liittyy nimenomaan romanien kohdalla
lasten koulunkäyntiin ja mikä on ollut ongelma
romanien kohdalla myös Suomessa, on valtakulttuurin rasismi
ja ne ennakkoluulot, joihin he törmäävät
koulussa. Kyllä minä harkitsisin tarkkaan, laitanko
lastani paikkaan, jossa hänelle joka päivä kerrotaan,
että hän on huonompi kuin muut, jossa hän
on joka päivä altis väkivallalle. Kyllä tämä on
voimakas tekijä siinä, minkä takia koulutustilastot
näyttävät niin huonoilta näiden
ihmisten kohdalla.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontulalle haluan todeta, että kyllä kadulla saatu
raha on romanialaisille rikollisliigoille helppoa rahaa, eiväthän
he muuten Suomeen tulisi joka kesä. Kuten omassa puheenvuorossani aiemmin
totesin, niin romanikerjäläisten keskimääräisen
päiväsaaliin arvioitiin vuosien 2008 ja 2009 aikana
olevan noin 20 euroa päivässä. Tämä on
romanialaisille rikollisliigoille iso raha, kun ajatellaan, että Romaniassa
lapsilisät, eläkkeet ja kaikki muut korvaukset
ovat muutaman kymmenen euron luokkaa kuukaudessa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jäi vielä aiemmasta
puheenvuorosta sanomatta, kun edustaja Kontula väitti,
että marjankeräystoimintaa — olitteko
ollut itse tai kuitenkin lukenut jostakin — on harjoitettu
romanien kanssa, ja jostain syystä nyt jäi vähän
epäselväksi, mikä siinä nyt
sitten on ollut ongelma.
Yleensähän on niin, että jos menee
mansikkatarhalle poimimaan mansikoita, niin se ansainta on sen mukaan,
paljonko on niitä mansikoita saanut poimittua. Samoin se
on sitten puolukoitten, mustikoitten ja muitten marjojen osalta,
ja on myös viinimarjoja, erilaisia marjoja on Suomi täynnä joko
viljeltyinä tai metsässä, ja niitä voi poimia,
ja ansainta on sen mukaan, paljonko niitä kerää,
ja mitä nopeammin keräät, sitä nopeammin
saat rahaa.
Tosiaan ihmettelen, kun meillä on niin laajat metsäalueet,
meillä on paljon viljeltyjä marjapensaita, että mikä siinä sitten
on, kun se työnteko ei tunnu kiinnostavan. Vai eikö tähän
nyt pitäisi niitten, jotka ovat sitä mieltä,
että tätä on harjoitettu, vielä vahvemmin
mennä edistämään sitä,
että perustettaisiin tällaisia pooleja, että nämä maahan
tulevat romanit, jotka paljolti ovat täällä justiin
kesäaikana, kerätään yhteen
ja mennään porukalla poimimaan, jos se sitten
sujuisi paremmin? Katsotaan kartasta ne alueet, ja edustaja Kontula
voi mennä vaikka matkaoppaaksi mukaan.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin myös kiinnittää salissa
olevien huomion siihen, että kun tämmöinen
romaniryhmä tulee Suomeen, niin näistä vain
pieni osa kerjää. Jos sanotaan, että tiedän
entisestä ammatistani, kun olen näitä seurannut,
niin sieltä voi tulla 20 henkeä vaikka usealla
autolla tuonne Kalasatamaan, mistä edustaja Kontulakin
on maininnut, ja tästä 20 hengen ryhmästä vain
esimerkiksi neljä tai viisi viedään kerjäämään.
Tietysti sattuman kaupalla sitten sattuu olemaan poliisin putkassa erilaisista
rikoksista kiinnijääneitä tästä muusta ryhmästä,
mutta jos oletettaisiin, että nämä neljä ihmistä maksaisivat
tällä 20 eurolla eli 80 euroa tulee päivässä 20
henkilölle, niin en jaksa oikein uskoa, että tämä kauhean
hyvä bisnes on. Siinä mielessä täytyy
olla edustaja Immosen kanssa pikkasen eri mieltä.
Tämä oheisrikollisuus: Tässä on
merkittävä määrä oheisrikollisuutta.
Helsingin poliisivankilassa on jatkuvasti putkat täynnä ihmisiä,
ja pelkästään viimeisenä kokonaisena
vuotena, kun olin töissä, elikkä 2010
Suomesta lennätettiin kotimaahansa 600 rikoksiin syyllistynyttä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin tyypillistä,
että kun edellyttää, että hädänalaisessa
asemassa olevia ihmisiä pitää auttaa,
saa kyllä heti, niin kuin tässäkin salissa,
vähättelevästi maailmanparantajan leiman
otsaansa. Minua se ei haittaa, mutta minusta se on kyllä kummallista.
Suomi on sivistysvaltio toistaiseksi, ja minä toivon, että tämä maa
on sivistysvaltio vielä hyvin pitkään.
Me olemme EU:n jäsen, ja minusta meillä on yksinkertaisesti
velvollisuus auttaa hätää kärsiviä,
niin Suomessa suomalaisia kuin näitä romanejakin,
jotka ovat alisteisessa asemassa. Heidän asemaansa pitää parantaa,
ja sitä ei paranneta kriminalisoimalla köyhyyttä.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Maijalalle sen verran, että jos puuttuisimme
vain organisoituun kerjäämiseen, niin se näytön
hakeminen olisi täysin mahdotonta tai ainakin äärettömän
vaikeata. Sitten toisaalta kun sanoitte, että miten käy
nyt näitten polttaritapausten, niin eihän tässäkään
järjen käyttö ole kielletty. Kyllä varmaan
polttarikuviot toimivat edelleenkin.
Anna Kontula /vas:
Joo, hiukan sivuun menee asiasta, mutta kun kysyttiin, niin
lähdetään selvittämään
sitten tätä marjaongelmaa.
Ensinnäkin minusta tällaiset yleistykset jostakin
tietystä etnisestä ryhmästä,
kuin että työnteko ei tunnu kiinnostavan, eivät
ole tämän salin arvoisia puheita. Ne voi jättää sitten
sinne perussuomalaisten omiin pöytiin.
Marjanpoiminta ei toimi pääasiallisena toimeentulon
lähteenä sen takia, että marjat ovat kypsiä tiettyyn
aikaan vuodesta, ja sitä ei mitenkään
voi sellainen innokaskaan marjanpoimija tehdä ympäri
vuoden eikä edes ympäri kesän.
Näiden romanien tulonmuodostus ei tapahdu pelkästään
kerjäämisen ja varkauksien varassa, niin kuin
täällä on annettu ymmärtää.
He tekevät myös paljon muuta sellaista, mitä köyhät
ihmiset kaupungeissa ympäri maailmaa tekevät.
He keräävät romurautaa, he keräävät
pulloja, he toimivat itse asiassa tällaisena metropolien
puhdistusautomaattina, joka huolehtii paljon sellaisesta toiminnasta,
jota kukaan muu ei tee. Sitä he tekevät ei sen
takia, että se on helppoa, vaan sen takia, että se
on paras heille tarjolla olevista vaihtoehdoista. Jos kerjääminen
kriminalisoitaisiin, jäljelle jäisivät
ne vaihtoehdot, jotka he nyt arvioivat huonommiksi kuin kerjääminen.
Sitten mitä tulee tähän, että samassa
porukassa tulee maahan joku, joka kerjää, ja joku
toinen, joka tekee jotain muuta, niin oikeusvaltiossa minun mielestäni
ei voi kuitenkaan ajatella, että sen takia, että minun
puolisoani taikka minun ystävääni epäillään
rikoksesta, minut voidaan kriminalisoida. Se on kestämätön
ajattelutapa.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Edustaja Paloniemi täällä puhui
tästä maailman parantamisesta, ja minun täytyy
sanoa, että minäkin pidän itseäni
tietyllä tapaa maailmanparantajana, vaikka olenkin perussuomalainen.
Minä vain näen tämänkin asian
sillä tavalla, että meidän pitää yksinkertaisesti
toimia huomattavasti nykyistä ponnekkaammin kansainvälisillä foorumeilla, kansainvälisissä
yhteisöissä ja
Euroopan unionissa. Täällä on hyvin monessa
puheenvuossa mainittu tämä EU-problematiikka,
että ei ole pidetty asioista tarpeeksi hyvää huolta
tai ei ole noudatettu yhteisiä sääntöjä,
niin että kerta kaikkiaan siihen toimintamalliin tai toimintakulttuuriin,
mikä EU:ssa vallitsee, pitää tässäkin
asiassa yksinkertaisesti saada parannus, huomattava parannus, nykytilaan
ja koettaa ratkaista se sitä kautta, että toimitaan
niitten sääntöjen mukaan, mitä on
alun perin sovittu, tässäkin.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ei väitetty
mitään siitä, että jokin väestöryhmä olisi
laiska tai työhaluton. Tässä kysyttiin,
minä kysyin, etteikö työnteko kiinnosta
vai mistä on kyse, ja te vastasitte, että siitä ei
ole kyse. Kun minä kysyn jotakin asiaa, minä en
silloin väitä yhtään mitään.
Meillä tosiaan on näitä marjoja: puolukkaa,
mustikkaa, tyrniä, karpaloa, mansikkaa, vadelmaa, marja-aroniaa,
viinimarjoja, lakkoja. Niitä on kesäkuusta lähtien, ja
osa marjoista voidaan poimia varmaan lokakuun puolellakin vielä.
Ne ovat niitä arvokkaita, esimerkiksi karpaloita voi poimia
soilta. Niistä saa hyvät rahat, jos vain on ahkeruutta
ja viitseliäisyyttä, tai sitten tosiaan järjestetään,
niin kuin minä sanoin, joku pooli, että porukalla
lähdetään.
Eli minä en missään nimessä esittänyt,
että romanien, jotka tulevat tänne, tarvitsisi
nyt yhtäkkiä yksin lähteä suolle,
sinne hoopoilemaan ja katselemaan, mitä siellä sattuisi
olemaan, vaan minä nimenomaan peräänkuulutan,
miksei järjestetä sinne, ja peräänkuulutan,
että te voitte itse esimerkiksi vaikka kesäistuntotauon
aikana lähteä johtamaan tällaista ryhmää,
keräätte niitä marjoja ja tuotte sitten
ne punnittavaksi, ja varmasti tulee rahaa, aivan niin kuin kaikille
muille. Se on ihan sama, onko ne poiminut Romanian romani vai suomalainen
vai vietnamilainen. Kaikille maksetaan aivan varmasti sama hinta.
Joka muuta väittää, niin se on kyllä aika
kova väite, jos muuta väittää.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saarakkala piti minusta erinomaisen puheen,
ja haluaisin kuulla Kontulalta, mihin toimiin te aiotte ryhtyä sitten
tämän asian tiimoilta.
Haluaisin semmoisen yksityiskohdan vielä sanoa, että omassa
toimessani olen siis nähnyt tämän. Kun
tämmöinen parinkymmenen hengen joukko lähtee
pois maasta, niin esimerkiksi nämä kaikki rahat
ovat vain parilla henkilöllä. Siellä on yksi
perheen pää, jolla on se suurin osa rahasta, ja sitten
siellä on toinen henkilö, luultavasti hänen puolisonsa,
jolla on pienempi osa siitä rahasta. Sen lisäksi
siellä on sitten muuta, anastettua omaisuutta ja muuta,
ollut näissä tapauksissa, missä Tulli
on saanut näitä kiinni.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Paloniemi puhui äsken siitä,
että koska Suomi on sivistysvaltio, niin Suomen tulisi
siksi huolehtia kaikista maahan tulleista. Se, että Suomi on
sivistysvaltio, ei mielestäni tarkoita sitä, että suomalaisten
veronmaksajien rahoja tulisi jakaa kaikille maailman ihmisille,
jotka vain sitä osaavat pyytää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
joissakin puheenvuoroissa viitattu siihen, että kun olemme
liittyneet EU:hun, niin olemme ottaneet silloin vastuullemme kantaa myös
EU:n muiden jäsenvaltioiden ihmisten ongelmia ja sosiaalista
ongelmaa, köyhyyttä, syrjintää.
Näin varmasti ajattelimmekin silloin, kun EU:hun liityimme,
mutta se, että näiden ongelmien ratkaisu tapahtuisi
täällä Suomessa, ei ole se näkökulma
eikä varmaankaan missään vaiheessa ole
ollut se tarkoitus.
Niin kuin tuossa aiemmin sanoin, kyllä meidän
pitää kiinnittää erityistä huomiota
nyt tähän kehitysyhteistyötoimintaan
ja myös diplomatian keinoihin. Tähän
kerjäämisongelmaankin liittyy selkeästi
kaksi EU-maata, Romania ja Bulgaria, ja on selkeästi todennettavissa,
että näistä maista tulee romaneja, jotka
ovat ongelmissa ja syrjittyjä omissa maissaan. Meillä on
ihan kohdennettu, selkeä ongelma ja missio EU:n jäsenvaltiona
lähteä parantamaan näiden ihmisten olosuhteita
siellä lähtömaassa nimenomaan. Se, että Suomessa sallitaan
kerjääminen kadulla, ei suinkaan ole se tapa parantaa
näiden ihmisten asemaa, eli tämä lakialoite
on erittäin kannatettava.
Anna Kontula /vas:
Kun me kerran olemme yksimielisiä siitä,
että se on erilainen kehitysyhteistyö, diplomatia,
EU-yhteistyö, mikä auttaa, niin miksi emme keskittäisi
voimavaroja sinne tällaisten kriminalisointihankkeiden
sijaan?
Edustaja Packalén, meidänkin perheessä,
kun lähdetään matkalle, rahat ovat pääosin
yhdellä ja sitten vähän pienempi osuus
toisella, ja se ei vielä tarkoita, että me olisimme
osa järjestäytynyttä rikollisuutta.
Ja kun kysyitte tästä poolista, jota Saarakkala esitti,
niin sellainen tosiaan toimii Helsingin alueella — tai
en tiedä, toimiiko enää nyt, kun marjatkin
ovat jo menneet — ja diakoniatyön toimesta, että siihen
ei Kontulaa tarvita mukaan, mutta tietysti, jos tällaista
hanketta halutaan laajentaa, niin olen mielelläni siinä mukana.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vain sanoa edustaja Kontulalle,
että teillä luultavasti on harvemmin mukana 20:tä varastettua
matkapuhelinta, kun te olette matkalla. (Anna Kontulan välihuuto) — No,
sitten pahoittelen tätä puheenvuoroa. (Naurua)
Keskustelu päättyi.