5) Laki ajokorttilain 72 §:n muuttamisesta
Ismo Soukola /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä puheessa en
voi käyttää värikkäitä kielikuvia
marjoista, ja semmoista. Mutta nyt ensimmäiseksi toteaisin,
että tässä lakialoitteessani, minkä jätin — liekö sitten ensimmäisen
historiallisen lakialoitteen tuomaa jännitystä tai
jotakin — on kirjoitusvirhe. Siinä puhutaan poliisilain
1 luvun 4 §:stä, mutta siinä pitäisi
olla 2 §, ja se on nettiversioon korjattu. Tiedoksi
tässä vaiheessa.
Arvoisa herra puhemies! Ajokorttilain 72 §:n 1
momentissa todetaan, että poliisin on viipymättä päätettävä,
pidetäänkö väliaikainen ajokielto voimassa.
Jos on todennäköistä, että väliaikaiseen
ajokieltoon määrätty on syyllistynyt
samaisen lain 70 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun
tekoon, on tämä väliaikainen ajokielto
pidettävä voimassa, kunnes tuomioistuin päättää ajokiellosta.
Tällaisia tekoja ovat muun muassa törkeä liikenneturvallisuuden
vaarantaminen ja rattijuopumusteot.
Nykyisen lain mukaan pitää normaalin rikostutkintakuulustelun
jälkeen vielä hallintolain mukaan kuulla ajo-oikeuden
haltijaa ajo-oikeuspäätösasiassa ja poliisin
on sen jälkeen tehtävä päätös
ajokiellon voimassa pitämisestä. Lain tiukan tulkinnan
mukaan tätä kuulemista ei voi suorittaa samalla
kertaa kuin esitutkintaan liittyvää kuulemista,
koska kuultavalle on lain mukaan varattava riittävä aika
valmistautua kuulemiseensa. Tämä edellyttäisi
hallintoalamaiselta uutta käyntiä ajokorttiviranomaisen
luona. Varsinkin tapauksissa, joissa päihtymystila on voimakas, edes
tätä rikostutkintakuulustelua ei voi siinä kiinni
jäämisen yhteydessä tehdä, vaan
silloin esitutkinta suoritetaan vähän myöhemmin.
Silloinhan myöskin tämä hallintoasian
kuuleminen onnistuu.
Poliisilain 1 luvun elikkä tämän
oikean 2 §:ään kirjatun pienimmän
haitan periaatteen ja hyvään hallintotapaan liitetyn
kansanomaisen "yhden luukun periaate" -termin mukaan ei ole kohtuullista,
että kansalainen velvoitetaan saapumaan erikseen kuultavaksi
hallinnollisessa ajolupa-asiassa sen jälkeen, kun häntä on
rikosprosessiin liittyen samassa asiassa kuultu. Kohtuuttomuus kärjistyy
erityisesti haja-asutusalueilla poliisin palvelupisteverkon karsimisen
jälkeen. Kysyttävä onkin, kuinka ajolupansa
menettänyt kohtuullisin kustannuksin pääsee
usein kymmenien kilometrien päässä olevaan
poliisin toimipisteeseen, kun julkista liikennettäkin on
karsittu lähes olemattomiin.
Kenttätoiminnassa tämä asia toteutuu
käytännössä siten, että ajokielto
pidetään joka tapauksessa aina voimassa, jos asia
menee käräjäoikeuteen eli pysyy törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena
tai alkoholin tai huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajona. Asiaa
ei muuta se, vaikka ajo-oikeuden haltija tässä kohtaa
esittäisi puolusteluja ajo-oikeuden voimassa pitämiseksi.
Siinä tapauksessa, että törkeä liikenneturvallisuuden
vaarantaminen esitutkinnassa muuttuu lievemmäksi eli vakavaksi
piittaamattomuudeksi, asiahan ei etene käräjäoikeuteen,
vaan ajokiellon pituuden määrittely kuuluu tällöin
lupaviranomaiselle eli poliisille. Tietyissä tapauksissa voidaan
myös tässä yhteydessä ajo-oikeus
palauttaa poliisin hallinnollisella päätöksellä.
Esitetyllä muutoksella ajokorttilain 72 §:n
1 momentista poistettaisiin muut kuin ensimmäinen virke.
Muutos ainoastaan poistaisi turhat kuulemiset ja kentällä toteutetut
tarpeettomat toimenpiteet, jotka nykyisessä laissa velvoitetaan tekemään.
Poliisilain 1 luvun 2 §:n pienimmän haitan
periaate toteutuisi ehdotetussa muutoksessa. Muutos säästäisi
myös ajo-oikeuden haltijan, poliisin ja tuomioistuimen
resursseja.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soukolan lakialoitteessa on kyllä käytännön
järkeä, koska pääsääntöisesti poliisin
antama väliaikainen ajokielto pidetään voimassa
tuomioistuinkäsittelyyn saakka. Nykyisen ajokorttilain
72 §:n mukaan rattijuopumuksen ja törkeän
rattijuopumuksen tapauksissa poliisin väliaikainen ajokieltopäätös
jatkuu automaattisesti, kunnes tuomioistuin päättää ajokiellosta.
Nämä teot ovat selkeämmin todennettavissa,
koska kyse on promillerajoista ja niiden ylittämisestä.
Sitä vastoin törkeä liikenneturvallisuuden
vaarantaminen, rattijuopumus silloin, kun kyse on huumaavien aineiden
vaikutuksen alaisena ajamisesta, vaativat poliisimiehen jatkopäätöksen. Näissä tapauksissa
poliisimiehellä tarkoitetaan päällystötason
poliisimiestä komisariosta ylöspäin.
Hän sitten päättää siitä,
pidetäänkö väliaikainen ajokielto
voimassa tuomioistuinkäsittelyyn sakka. Näiden
tekojen suhteen on varmaan katsottu, että tutkinnanjohtaja,
siis päällystötason virkamies, ottaa
jatkopäätöksestä vastuun ja päättää,
pidetäänkö myös näissä tapauksissa
väliaikainen ajokielto voimassa tuomioistuinkäsittelyyn
saakka.
Arvoisa puhemies! On varmaan syytä miettiä, onko
niin kutsuttu jatkopäättäminen tarpeellista vai
voitaisiinko edustaja Soukolan aloite ottaa lakimuutoksena.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on monesti tässä salissa
puhuttu Normitalkoista ja tarpeettomien lain vaatimusten, lain pykälien
poistamisesta laista. Tässä ollaan nyt juuri sellaisen äärellä,
ja edustaja Soukola on tuonut oikein hyvän lakialoitteen.
Tässä puututtaisiin nimenomaan turhaan hallinnolliseen
päätösmenettelyyn, johon vaaditaan asianomainen
kansalainen sitten tulemaan paikalle, vaikka hän on jo
tietoinen tuosta aiemmasta menettelystä, joka koskee hänen
ajo-oikeuttaan. Tieto tästä jälkimmäisestä,
ikään kuin toisesta päätöksestä samassa
asiassa hänelle kirjallisestikin vielä toimitetaan.
Tämä lakiesitys toteutuessaan säästäisi
siis sen kansalaisen aikaa, joka poliisin asiakkaana kyseisessä asiassa
on, säästäisi poliisin työaikaa ja
myös vähentäisi tuomioistuinten taakkaa,
joten kyseessä on kannatettava lakiesitys.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vain todeta tähän
lyhyesti ja ytimekkäästi oman kantani eli sen,
että kannatan tätä edustaja Soukolan
tekemää erinomaista lakialoitetta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni tämä edustaja
Soukolan tekemä lakialoite on sen kaltainen lakialoite, minkälaisia
meidän pitäisi rohjeta tehdä hieman useamminkin.
Se kertoo siitä, että voidaan todella tässäkin
salissa ottaa joskus aina käyttöön ihan terve
talonpoikaisjärki ja poistaa jopa laista joitakin sellaisia
kohtia, jotka eivät enää ole tämän päivän
mittakaavassa sellaisia, joita siellä pitäisi olla.
Silloin, jos pystymme keventämään hallintomenettelyä ja
jos pystymme tosiaankin oikeuslaitoksen taakkaa keventämään,
nopeuttamaan juttujen läpimenoa, se kaikki on tervetullutta.
Minun mielestäni edustaja Soukolan tekemä lakialoite
on erittäin hyvä ja erittäin kannatettava.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä uskon, että tässä on
kuitenkin kyse siitä, että on haluttu nimenomaan,
että tutkinnanjohtaja jatkaa ajokieltoa, jos katsoo tarpeelliseksi
silloin, kun on kyse törkeästä liikenneturvallisuuden
vaarantamisesta ja rattijuopumuksesta, kun on kyse huumaantuneena
ajamisesta. Eli nimenomaan tässä — korostan
sitä — on haluttu se vastuu siirtää sinne
tutkinnanjohtajan tasolle. Tässä kai on tämä tarkoitus.
Keskustelu päättyi.