Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Parisen viikkoa sitten helsinkiläisessä ravintolassa
ammuttiin pyssyllä kahta ihmistä. Nelosen uutiset
paljasti, että epäilty ampuja on 38-vuotias vietnamilainen
ammattirikollinen, joka on Suomessa tuomittu useisiin pitkiin vankeusrangaistuksiin
mitä törkeimmistä rikoksista, kuten huumausainerikoksesta,
tapon yrityksestä, konepistoolin hallussapidosta, pahoinpitelyistä jne.
Vihdoin vuonna 2009 Suomi päätti karkottaa asianomaisen
henkilön takaisin kotimaahansa Vietnamiin, mutta mies on
edelleen Suomessa ja tekemässä näitä rikoksia.
Miksi? Siksi, että Vietnam ei suostu ottamaan miestä vastaan.
Kysyn nyt asianomaiselta ministeriltä: olemmeko todellakin
niin lammasmaisia ja niin avuttomia, että me emme pysty
tätä miestä palauttamaan hänen
omaan kotimaahansa, vaikka olemme päättäneet
hänet sinne karkottaa?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tästä kyseisestä henkilöstä on
karkotuspäätökset tehty ja hänet
on pyritty karkottamaan Vietnamiin, mutta ongelmana on se, että Vietnam
on kieltäytynyt antamasta hänelle passia ja ottamasta
häntä takaisin (Ben Zyskowicz: Voi voi!) sen takia,
että siellä katsotaan, että hän
on asunut niin pitkään Suomessa, pois Vietnamista,
että hän ei enää ole Vietnamin
kansalainen. Todellakin tässä tilanteessa tilanne
on se, että mihin häntä sitten karkotettaisiin.
(Ben Zyskowicz: Vietnamiin! — Naurua) Olen itse asiassa
tänään tämän tapauksen johdosta
tehnyt esityksen, tai valmistelemme kirjelmän EU:n komissiolle,
nimittäin se, mikä tämän kysymyksen
voisi ratkaista, olisi se, jos Euroopan unionin tai Suomen ja Vietnamin
välillä olisi takaisinottosopimus, jolloin Vietnamin
tulisi ottaa tällaiset tapaukset takaisin. (Puhemies koputtaa)
Tällä hetkellä Euroopan unionilla ja Vietnamilla
ei ole takaisinottosopimusta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä EU:n komissiota
tarvita. Tässä tarvitaan yksi tai korkeintaan
kaksi rotevaa poliisimiestä, jotka saattavat tämän
henkilön — sen jälkeen, kun hän
on istunut sen vankeustuomion, joka hänelle nyt tulee näistä yökerhoampumisista —
takaisin
omaan kotimaahansa Vietnamiin. Kysyn itse asiassa ulkoministeriltä:
kun olemme antaneet Vietnamille satoja miljoonia kehitysapua viimeisten
vuosikymmenten aikana ja olemme ensi vuonnakin antamassa sinne 10
miljoonaa euroa kehitysapua, niin kuvitteleeko ulkoministeri, että voisimme
Vietnamin viranomaisten kanssa ehkä käydä keskustelua
siitä, että he kansainvälisten velvoitteittensa
mukaisesti ottavat tämän oman kansalaisensa takaisin omaan
kotimaahansa, vai pitääkö meidän
toimia näiden kahden rotevan poliisimiehen turvin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kuten kysyjä hyvin tietää,
niin viisumikysymykset ja takaisinottosopimukset ovat Euroopan unionin
toimivaltaan kuuluvia asioita, ja niitä käsitellään
oikeus- ja sisäasiainneuvostossa. Me voimme tietysti muutoin
keskustella, ja olemmekin monissa tapauksissa keskustelleet, niistä erilaisista
menettelytavoista, mutta päätöksentekojärjestelmä ei
ole tässä yksin Suomen käsissä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz otti aivan oikean asian
esille: eli onko tässä todella Euroopan unioni
se voimakkain neuvottelija, että tästä tilanteesta
päästään eteenpäin.
Haluaisin kysyä ministeri Räsäseltä:
mikä on arvionne, minkä verran on muita tapauksia
Suomessa ja mitä kustannuksia Suomen valtiolle aiheutuu
näistä rikoksentekijöistä, joita
ei voida karkottaa maasta?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kyllä näitä tapauksia
muitakin valitettavasti on. Meillä on ollut ongelmia esimerkiksi
Irakin ja Somalian kanssa, aivan vastaavanlaisia ongelmia, että karkotettuja
henkilöitä ei suostuta ottamaan sinne lähtömaahan
takaisin. Tässä tilanteessa Suomi on aivan samassa
tilassa ja tilanteessa kuin muutkin sivistysmaat: jos ei kerran
passia saada eikä takaisin oteta, ei silloin pystytä sinne
takaisin laittamaan. Siinä tarvitaan nimenomaan näitä takaisinottosopimuksia,
joita olemme tehneet kahdenvälisestikin, mutta pääsääntöisesti
ne tulee tehdä Euroopan unionin kautta, elikkä Euroopan
unionilla on tässä toimivalta, ja Euroopan unionin
komissio voi olla aloitteellinen. Sen vuoksi nimenomaan tässä Vietnamin
tapauksessa olen ottamassa yhteyttä Euroopan unionin komissioon
ja pyydän selvitystä siitä, voitaisiinko
saada takaisinottosopimus Euroopan unionin ja Vietnamin välille, jolloin
pelisäännöt olisivat selvät.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Tuossa Eduskuntatalon edessä on
nyt 32 päivää pitänyt nälkälakkoa
kolme, nyt enää kaksi, afgaanimiestä,
jotka kokevat, että he mieluummin kuolevat nälkään
Eduskuntatalon edessä kuin suostuvat siihen, että heidät
palautetaan takaisin kotimaahansa, jossa he ovat joutuneet kidutuksen
ja erilaisen muun väkivallan uhriksi. Eduskunta ei ole
tähän liiemmin ottanut kantaa. Kansanedustajat
alkavat kiertää tuolta lisärakennuksen
puolelta töihin, kun on niin haljua mennä ohi nälkään
kuolevien ihmisten.
Minä kysyisin nyt meidän asiasta vastaavalta ministeriltämme — joka
toistaiseksi on esittänyt huolen vain siitä, että nämä saattavat
liikaa painostaa meidän oikeuslaitosta tällä nälkälakollaan — mitä tälle
asialle aiotaan tehdä. Nyt on kulunut 32 päivää.
Kuinka monta päivää me jatkamme odottelua,
ja onko nyt sitten puhtaanapitolaitos ainoa, joka lopulta puuttuu
tähän asiaan?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri vastaa tähän kysymykseen, mutta
kiinnitän huomiota siihen, että alkuperäinen
kysymys koski kyllä eri aihepiiriä eli rikoksesta
epäillyn ja aikaisemmin tuomitun karkottamista.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Suomessa elämme oikeusvaltiossa,
jossa viranomaisvalta ja sitten toisaalta poliittinen valta ovat
eriytetyt siinä mielessä, että Maahanmuuttovirasto
tekee päätökset turvapaikkakysymyksistä,
ja jos tähän kielteiseen turvapaikkapäätökseen
ei olla tyytyväisiä, niin siinä tilanteessa
hakijalla on sitten mahdollisuus valittaa hallinto-oikeuteen, ja
näin on myös näiden afgaanimiesten kohdalla.
Heillä on valitusväylät käytössään.
Mielestäni on tärkeää, että viranomaispäätökset
tai oikeuden päätökset kohtelevat kaikkia
hakijoita tasavertaisesti eli se, että käytetään
tällaisia äärimmäisiä keinoja,
ei vaikuta siihen päätöksentekoon, ei
myöskään tukijoukkojen suuruus, vaan
niitäkin turvapaikanhakijoita, joita yleisö, media
tai julkisuus ei huomaa, kohdellaan tasavertaisesti tässä päätöksenteossa.
Todellakin viestini heille on se, että heillä on
käytössään kaikki nämä lailliset
valitusväylät, ja toivon myös, että he
turvautuisivat lääkärin apuun ja lopettaisivat
nälkälakon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin nyt saada selvyyden tähän
asiaan. Poliisi tekee työtä ja ottaa kiinni rikollisia. Meillä on
lainsäädäntö, joka antaa mahdollisuuden
karkottaa rikokseen syyllistynyt maasta. Poliisi tekee esityksen
tästä karkotuksesta, mutta sen jälkeen
tulee stoppi. Tässä kuultiin räikeä esimerkki:
2009 on tehty käännytyspäätös,
ja vieläkään se ei ole voimassa.
Kaksi ministeriä täällä menee
EU:n selän taakse tässä asiassa. Suomi
tekee kuitenkin yhteistyötä näiden valtioiden
kanssa, joten eikö tämä edustaja Zyskowiczin
esittämä neuvottelutapa ole se tapa, millä tässä tulisi
edetä? Haluaisin nyt kuulla vastauksen tähän:
aiotteko toimia tähän suuntaan, että karkotukset
laitetaan täytäntöön kahdenkeskisten
neuvottelujen kautta?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ymmärtääkseni
kysymys oli ulkoministerille suunnattu, mutta ehkä hänkin vastaa
tähän.
Suomi toimii tässä aivan samalla tavalla kansainvälisten
sopimusten ja oman lainsäädäntönsä mukaan
kuin kaikki muutkin maat. Tämä ongelma ei ole
yksin meidän; aivan sama ongelma on muillakin EU-mailla
ja esimerkiksi muilla Pohjoismailla.
Yksi vastaus tähän ongelmaan on se, että olemme
käynnistämässä sisäministeriössä ja maahanmuutto-osastolla
vapaaehtoisen paluun vakiinnuttamisen ohjelmaa. Ongelmana esimerkiksi
näiden irakilaisten kohdalla on ollut se, että Irak
ei suostu ottamaan vastaan niitä, jotka eivät itse
halukkaasti ole sinne tulossa. Eli jos meillä saadaan karkotettavat
tai käännytettävät ihmiset palaamaan
vapaaehtoisesti, niin silloin pystytään helpottamaan
sitä karkottamisprosessia. Tässä yhteydessä täytyy
ottaa myös harkittavaksi tämä (Puhemies
koputtaa) tilapäisen oleskeluluvan myöntäminen
henkilöille, joita ei pystytä karkottamaan Suomesta.