Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme ja olemme lehdestä lukeneet
ja moni ministeri on jo vahinkopaikoilla käynyt, tulvat
ovat tällä hetkellä erittäin
merkittävässä roolissa meidän
yhteisössämme. Myös Satakunta on luonnonvoimien
kourissa, ja tulvien vahingot ovat todellinen isku maatalousyrittäjille
ja joillekin täysi tyrmäys. Kuitenkin haluaisin
kysyä vastuuministereiltä: mitenkä on
esimerkiksi Satakunnan osalta Porin seudulla, missä kiistelyä on
käyty jo vuosikymmeniä siitä, kuinka
tulvien vahinkoja voidaan ehkäistä? Nyt näyttää siltä,
että satakuntalaiset toteavat, että Lounais-Suomen
ympäristökeskuksen ja Varsinais-Suomen ely-keskuksen
välisten likimain erilaisten näkemysten vuoksi
Porin kaupungin suhteen ei päästä näissä asioissa
päätökseen vaan edelleen kiistellään
siitä, voidaanko näitä hankkeita rahoittaa.
Satakunta odottaa nyt, että hallitus ryhtyisi toimiin,
joilla voidaan ehkäistä noin 3 miljardin arvolta
olevat tulvavahingot, jos näitä lähdettäisiin
ennakolta hoitamaan. Eli kysyn: mihinkä toimiin hallitus
ryhtyy?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on erittäin tärkeä ja
erittäin ajankohtainen. Viime syksynä päätettiin
ministeriössä, että Suomessa on 21 erityistä tulvariskialuetta,
ja Pori on yksi näistä. Itse asiassa Pori on kaikkein
tulvariskialttein alue Suomessa. Eli jos jotain pahaa sattuu, niin todennäköisesti
se sattuu Porissa.
Sen suhteen on valmistelu menossa, että kaikilla näillä riskialueilla
tehdään erilliset suunnitelmat siitä,
millä tavalla niitä riskejä voitaisiin välttää ja
millä toimenpiteillä, ja myös siitä,
kuka sitten maksaa ja miten nämä kustannukset
jakaantuvat. Se työ on tietysti vielä kesken,
koska se viime syksynä vasta lähti liikkeelle,
enkä osaa sitä yksityiskohtaisesti sanoa, miten
se tulee etenemään ja mitkä ne lopulliset
vastaukset ovat.
Mutta on totta, minäkin olen törmännyt
esimerkiksi Kokemäenjoen osalta yhteen tilanteeseen, jossa
on kestänyt vuosikausia yhden uoman kohdan oikaisu sen
takia, että sattuu olemaan 7 hehtaaria Naturaan kuuluvaa
tulvametsää, ja kun korvaavaa metsää ei
ole mistään löydetty, niin tämä lupahakemus
on jumittunut sitten tuonne hallinnon rattaisiin. Tämän
tyyppisistä asioistahan meidän pitää päästä eroon.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! On muistettava, että rannikkokunnissamme
ei tulvi mitään tsunamia vaan tavallinen vesi
joista ja jokien valuma-alueilta yläjuoksuilta. Ilmastonmuutos
ei ole myöskään mikään
rannikkoväestön syy. Tulisiko hallituksen näin
ollen pyrkiä kustannusten jakamiseen niiden osapuolten
välillä, jotka johtavat valumavesiä vesistöihin?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Tietysti kun toimenpiteitä tehdään,
ovat ne sitten vesilain mukaisia tai muuten, pitää aina
arvioida se, keille koituvat hyödyt ja mikä myös
on sitten jollekin sitä kautta tuleva maksurasitus. Tiedän
käytännössä, että on useitakin
tapauksia, missä sanotaan, että kuntien välilläkin
on keskinäistä keskustelua siitä, kuinka
paljon minkäkin kunnan pitäisi osallistua erilaisiin
hankkeisiin. Olen varma, että nyt kun tätä tulvariskialueitten
tilannetta lähdetään parantamaan ja tekemään
suunnitelmia, niin myös nämä kustannusasiat
pitää ottaa huomioon ja katsoa, millä tavalla
kustannuksia jaetaan.
Sitten liittyen tähän ajankohtaiseen asiaan,
tähän tulvatilanteeseen, mikä on koetellut
ankarasti Etelä-Pohjanmaata viime viikonlopun aikana ja
myös Satakuntaa, missä nyt tälläkin
hetkellä on metsää aika paljon veden
alla: tällä hetkellä tietysti vahinkoja
kartoitetaan, ja sitten sen jälkeen, kun tiedetään,
kuinka suuret nämä vahingot ovat tai mitä vielä tässä mahdollisesti
tapahtuukaan tämän loppusyksyn aikana, hallitus
arvioi, kuinka paljon tarvitaan lisää rahaa näiden
vahinkojen korvaamiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on tällä erää loppuun
käsitelty. Ehdimme ottaa vielä yhden kysymyksen.