Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yksitoista Euroopan unionin jäsenmaata
on nyt ilmoittanut lähtevänsä mukaan
valmistelemaan rahoitusmarkkinaveroa. Suomea ei tuolla listalla näy,
mutta tässäkin salissa asiasta keskustellaan, kunhan
komissio saa lakiesityksensä valmiiksi. (Kari Rajamäki:
Oletteko muuttaneet mieltä?) Meillä olisi nyt
hyvä tietää, mikä hallituksen kanta
on asiaan. Kertokaa se nyt tälle salille, kertokaa se Suomen
kansalle, kertokaa se koko Euroopalle, mikä on kanta. Onko
näin, että Suomi on tähän mennessä liittynyt
kaikkiin mahdollisiin ytimiin ensimmäisten joukossa? Ei
olisi ehkä euroonkaan kannattanut sillä lailla
hökeltäen mennä. Mikä nyt on
tullut? Europarlamentissa parlamentaarikko Carl Haglund on vastustanut, vastustaako
ministeri Haglund? Ulkoministeri on kannattanut, kulttuuriministeri
on kannattanut, ja pääministeri ei ole mitään
mieltä. Mitä mieltä te olette?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ei päässyt
yhteisymmärrykseen siitä, osallistutaanko tähän
pieneen ydinjoukkoon, kun tätä valmistellaan.
Tunnetusti siitä on erilaisia mielipiteitä hallituksen
sisällä. No, nyt sitten tämä asia
etenee niin, että komissio tekee esityksen, joka tulee
sitten kaikkien EU-maiden käsiteltäväksi.
Tämä on tilanne, mutta niin kuin kaikki nyt hyvin
tietävät sen, niin hallitus ei päässyt
yhteisymmärrykseen siitä, osallistutaanko pieneen
ydinjoukkoon, mutta maita oli riittävästi, jotta
tiivistetty yhteistyö voi sitten käynnistyä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä tuli
välihuutoja oikealta ja vasemmalta. Haluan kuitenkin muistuttaa,
että tässä oppositio kysyy hallitukselta
eikä hallitus oppositiolta. Koska hallituksen kannasta
ei saa selvää, voin mielelläni kertoa
perussuomalaisten kannan.
Jos transaktiovero on maailmanlaajuinen, kannatamme sitä.
Jos se on Euroopan laajuinen Sveitsi mukaan lukien, niin veroratkaisu
on vielä siedettävä. Olennaista on se,
että veron tuotot tulevat Suomeen eivätkä Euroopan
unioniin. Euroopan unionille ei pidä antaa verotusoikeutta,
ja pieneen ydinjoukkoon, jossa vaurioitetaan Suomen kilpailukykyä ja
pankkisektoria, ei pidä mennä. Eli tässä tuli
kanta.
Tarkennukseksi vielä pääministerin
kantaan: lähteekö hallitus siitä, että jos
ja kun mainittu vero tulee, rahat tulevat Suomeen eivätkä mene Euroopan
unionin Molokin kitaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, hallituksen
sisällä eri puolueilla on eri mielipiteitä tästä asiasta. Meillä ei
ole siis kantaa siitä, miten tähän suhtaudutaan
siinä vaiheessa, kun esitys on, (Timo Soini: Onhan siellä koko
joukko!) mutta eri hallituspuolueilla on omia mielipiteitä.
Kun ei ehkä kuitenkaan ole tarkoitus ruveta puoluekohtaista
tenttiä käymään tässä yhteydessä,
niin minulla ei ole hallituksen puolelta yhtään
sen enempää sanottavaa, vaikka siitä kysyttäisiin
kuinka monta kertaa. (Timo Soini: Ei ole kantaa soteen, ei ole mihinkään!)
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä transaktioverohan
liittyy euroalueen yhteisen uuden budjetin kokoamiseen, mitä ei
ole kovin näkyvästi kuulutettu ainakaan Suomen
eduskunnassa, ja se budjetti on täysin eri asia kuin EU:n
budjetti vuosille 2014—2020. Tämä on
syytä tuoda selkeästi esille, ja tällä transaktioverolla
on ajateltu kerättävän siis veroja tähän
euroalueen yhteiseen budjettiin.
Onko nyt niin, että tämä pitää paikkansa,
ministeri Katainen, ja jos näin on, niin mitä siitä seuraa,
jos Suomi ei osallistu tähän veroon? Kerätäänkö ja
peritäänkö nämä rahat
meiltä jotenkin muuten? Eli mikä tämä tilanne
on? Kertokaa Suomen kansalle kaikki nyt tähän
asiaan liittyvät faktat. (Ben Zyskowicz: Mitään
salaamatta tai mitään siihen lisäämättä!)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kun ei ole edes uutta esitystä,
niin en pysty tuohon vastaamaan. Siinä esityksessä,
minkä komissio on tehnyt, muistaakseni oli tarkoitus kerätä EU:n
budjettiin varoja, mutta kun nyt on tarkoitus, että tämä maajoukko
pyytää komissiolta esityksen, niin sittenpähän
sen näkee, mitä komissio esittää.
En pysty sen enempää tulevasta esityksestä sanomaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Rahoitusmarkkinaveron kokeilujen historia
on synkkää luettavaa. Ruotsi kokeili veroa pikaisesti
80-luvulla, huonoin seurauksin. Paikallinen pörssi kuihtui,
ja muun muassa Ruotsin valtionvelkakirjojen kysyntä laski,
kun kaupankäynti siirtyi hyvin nopeasti ulkomaille. Ruotsi
luopuikin verosta nopeasti, kun se havaitsi siitä olevan
paljon haittaa ja kun verokertymäkin jäi vain
murto-osaan arvioidusta. (Matti Saarinen: Raha puhuu!) Ranska otti
kesällä 2012 rahoitusmarkkinaveron käyttöön,
ja suuret pelurit kiertävät sitä jo nyt.
Käytännössä veroa maksavat vain
piensijoittajat.
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä: kun käyttöön
otettujen rahoitusmarkkinaverojen historia on näin synkkää,
miksi Suomen hallitus kuvittelee, että se yhtäkkiä toimisi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Pitää korjata kysyjän
virhe: ei hallitus ole kuvitellut yhtään mitään,
(Naurua) meillähän ei ole kantaa tähän
asiaan. (Timo Soini: Eikä ole mistään
mitään mieltäkään!)
Niin kuin totesin, hallitus ei päässyt yhteisymmärrykseen
siitä, lähdetäänkö tähän
mukaan vai ei. Eli meillä ei ole mitään
hallituksen kuvitelmia. Eri puolueilla on erilaisia näkemyksiä tästä asiasta.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä kaavailussa oleva
rahoitusmarkkinavero on oikein hyvä asia, ihan yhtä hyvä kuin
rikkidirektiivi: maailma pelastuu ja muuta kivaa. Ainoa vika on
vain siinä, että kumpikaan ei kohdistu tasapuolisesti
kaikkialle. Se, että Suomi lähtee näihin
kokeiluihin mukaan, heikentää talouttamme. Jos
muu maailma on mukana, niin sitten vasta Suomi, ei etujoukoissa.
Ottawan miinakieltosopimuksenkin Suomi meni ratifioimaan, mutta niin
vain Taliban ja kumppanit käyttävät sitäkin asetta
ympäri kehitysmaailmaa. Kysynkin vastaavalta ministeriltä:
onko hallituksella tai joillakin hallituspuolueilla — kun
ei näytä nyt olevan yhtenäistä linjaa
hallituksessa — suunnitelmissa vielä joitain muita
kilpailukykyämme heikentäviä veroja,
sopimuksia tai muita velvoitteita, jotka tämän
rahoitusmarkkinaveron tavoin tulevat syömään
suomalaista työtä ja yrittäjyyttä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei ole suunnitelmissa romuttaa kilpailukykyä,
päinvastoin on suunnitelmissa parantaa kilpailukykyä.
Kun tuossa kysymyksen lopussa kävi vähän
ilmi ikään kuin Suomen hallitus olisi tehnyt jonkun
päätöksen koskien rahoitusmarkkinaveroa,
niin onko tämä nyt neljäs kerta, kun minä sanon,
että ei ole tehnyt päätöstä.
(Pentti Kettunen: Eikö demarit voi vastata?)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran näyttää olevan
kysymys asiasta, josta hallitus ei keskuudessaan pääse
yhteisymmärrykseen. Sitten Bryssel sanoo, miten tehdään,
ja sen jälkeen se hitsaa, tuo Bryssel, teidät yhteen.
Mitä tulee itse tähän veroon, niin
jos kaikki EU:n maat ovat tässä mukana, minun
mielestäni silloin Suomenkin pitäisi olla. (Ben
Zyskowicz: Mites Sveitsi?) Mutta jos Ruotsi ja Englanti jäävät
ulkopuolelle, niin kuin näyttää nyt käyvän,
se käytännössä tarkoittaa silloin
sitä, että kyllä silloin me vaarannamme
paljon. Kysyn pääministeriltä: Onko se
tulkintani oikein, että jos näissä oloissa,
Ruotsi ja Englanti ulkopuolella, mentäisiin mukaan, niin
siitä kärsisivät ensinnäkin pankkien
kautta sijoitustoimintaa harjoittavat biosijoittajat mutta eivät
pankkien omat suuret sijoitukset sattuneesta syystä, edelleenkin
työeläkerahastojen sekä työnantajat
että niihin maksuja maksavat työntekijät?
Eikö heillekin tulisi lisää laskua? Ja
pitääkö paikkaansa vielä se
kolmaskin väite, että käytännössä nämä rahat
sitten kaiken lisäksi käytettäisiin ei
kansallisiin tarpeisiin vaan erilaisiin Euroopan unionin yhteisiin erinäköisiin
kulunkeihin, noin kuvakielellä sanottuna?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se riippuu, minkälainen se esitys
on. Nuo kaikki ovat asioita, joita on jokaisessa maassa syytä arvioida:
mikä vaikutus verolla on, jos siihen lähtee mukaan.
Niin kuin totesin, meillä ei ole kantaa siihen, lähdetäänkö vai
ei, mutta kaikkia näitä asioita jokainen maa joutuu
sitten katsomaan. (Timo Soini: Eikö muilla hallituspuolueilla
ole mitään kantaa?) Tässä komission
esityksessä, joka ei siis edennyt, se vero olisi suunnattu EU-budjettiin
ja sitten nämä maat, jotka ottavat sen käyttöön,
olisivat voineet vähentää jäsenmaksujaan
unionille. Tämä oli se esitys, joka ei nyt edennyt
EU-tasolla, mutta katsotaan, minkälaisen esityksen komissio
sitten tekee myöhemmin.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä rahoitusmarkkinaverosta
on puhuttu pitkään. Olisin kuitenkin kysynyt teiltä,
pääministeri, ja mahdollisesti myös muiden
puolueiden ministereiltä, mikä se seuraus olisi
viennille, jos ajatellaan, että Ruotsi ei ole mukana tässä verossa,
viennille ja kilpailukyvylle nimenomaan. Miten arvioisitte sitä,
vaikka ei nyt olekaan vielä valmistelua aloitettu tälle
verolle?
Pääministeri Jyrki Katainen
Tuohonkin on mahdotonta ottaa kantaa, kun ei tiedä,
minkälainen se vero olisi. Mutta kaikilla veroilla on seurauksensa,
ja niitä sitten jokainen arvioi, jos haluaa jonkun veron
ottaa käyttöön.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Rahoitusmarkkinavero kohdistuu rahoitussiirtoihin.
Se ei kohdistu reaalitalouteen. 0,1 tai 0,01 prosentin verokannoilla
ei ole mitään vaikutusta reaalitalouteen tai vientiin.
Rahoitusmarkkinavaikutukset ovat sitten erikseen arvioitavia kysymyksiä,
mutta niiden osalta näkemykset tietysti voivat olla erilaisia.
Haluan kuitenkin oikaista sen, että tällä ei
ole viennin tai tuotannon kanssa tekemistä. (Mauri Pekkarinen:
Totta kai on!)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän uuden EU-veron ovat
ottamassa käyttöön Kreikka, Italia, Espanja,
Portugali, Ranska ja Saksa, jossa on myöskin Landesbankeja.
Sitä eivät ole ottamassa käyttöön
Ruotsi, Tanska, Hollanti, Luxemburg, Englanti. Mitä pääministeri arvelee,
kumpaan ryhmään meidän kannattaa profiloitua
Suomena?
Pääministeri Jyrki Katainen
Suomi tekee tietysti kaikki ratkaisut oman etunsa nimissä, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) ei niinkään profiloitumismielessä vaan
oman etunsa nimissä, eli siltä kannalta, mikä on
Suomelle parasta.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kiittää.
Haluan kiittää edustaja Soinia siitä,
että hän täällä rehellisesti
kertoi perussuomalaisten olevan pääomapiirien
ja rahan vallan kanssa samalla linjalla. (Välihuutoja perussuomalaisten
ryhmästä) Tämä oli ihan rehellinen
tunnustus edustaja Soinilta. En tiedä, olisiko Veikko Vennamo
aikoinaan käyttänyt tästä termiä "seteliselkärankaiset".
Edustaja Sasi käytti muutamia päiviä sitten asiantuntijapuheenvuoron,
jossa hän arvioi, että tähän
on lähdössä vain muutamia EU-maita mukaan.
Haluaisin kysyä pääministerin kantaa
siihen, millä perusteella hallitus omaa arviointiaan tekee.
Onko se kiinni siitä, kuinka monta maata tähän
on lähdössä mukaan, vai onko se kiinni enemmänkin
sisällöstä, esimerkiksi siitä,
että tällä pystyttäisiin nimenomaan
johdannaismarkkinoita, spekulatiivista rahaliikettä, estämään?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jokaisella puolueella on omat painopisteensä.
(Matti Saarinen: Ne tulee esiin!) Minä en nyt tässä yhteydessä halua
ruveta käyttämään puoluepoliittisia
puheenvuoroja sen takia, että tämä on
hallituksen kyselytunti, mutta jokaisella puolueella on omat painopisteensä.
Jokainen arvioi, mikä on Suomelle parasta. Tässä vaiheessa hallituksessa
ei ole yhteisymmärrystä siitä, mikä on
tässä asiassa parasta Suomelle. Meillä on
perustellusti erilaisia mielipiteitä tästä asiasta.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Katainen,
te olette moneen otteeseen painottanut sitä, että pienen
Suomen etu on olla mukana niissä keskusteluissa ja niissä pöydissä, joissa
päätetään Euroopan tulevaisuudesta.
Tässä tapauksessa Suomi ei ainakaan vielä ole
ollut valmis, halukas, jatkamaan tätä viisasta
linjaa. Niin kuin edustaja Sasi mainitsi, tässä pienessä maaryhmässä on
mukana muun muassa Saksa ja Ranska, Euroopan suurimmat taloudet,
joten sitä voisi pitää aika olennaisena
pöytänä olla mukana. Onko, pääministeri,
teidän kantanne tässä suhteessa EU-asioihin
muuttunut, kysyn teiltä.
Perussuomalaiset, tässä on suora sitaatti
teidän eduskuntavaaliohjelmastanne: "Valuutanvaihto- ja
pörssiveron sekä pankki- ja luottolaitosveron
kaltaisia uusia valtion tulonhankintamuotoja tulee mielestämme
selvittää." (Välihuutoja) Juuri tästä on
tässä maaryhmässä kyse. Sen tarkoitus
on löytää sellainen malli, jolla verotetaan
spekulatiivisia rahoitusmarkkinoita tavalla, joka ei tuo epätervettä verokilpailua
ja joka voidaan ottaa koko EU:n alueella käyttöön.
(Timo Soini: Aivan loistava kanta! — Kari Rajamäki: Putkosen
paperit hukassa!)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei minun kantani EU:hun vaikuttamiseen ole
muuttunut, mutta minulla henkilökohtaisesti ja kollegoillani
täällä on hyvin erilaisia näkemyksiä siitä,
miten tämä kohtelisi Suomea. Mutta varmaan ehkä eduskunta
ymmärtää sen, että minä en
nyt tätä tilaisuutta halua käyttää oman
viestini esittämiseen vaan hallituksen kannan esittelemiseen.
Hyvin mielelläni kyllä osallistun tähän
keskusteluun toisilla foorumeilla silloin, kun on ehkä soveliaampi
tilanne esitellä kokoomuslaisia mielipiteitä ja
näkökantoja.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on eurossa, Ruotsi ei. Suomi
pitää erittäin tärkeänä,
että tuleva pankkivalvonta koskee koko EU-aluetta, myös
Ruotsia, Ruotsi ei. Suomen etu olisi monessa tapauksessa tässäkin
kysymyksessä olla euroalueiden keskusrintamassa, Ruotsi sanoo
toistaiseksi "ei". On taas paljon tilanteita, joissa Suomen ja Ruotsin
pääministerit korostavat, jopa puolustusyhteistyössä,
tiivistä keskusteluyhteyttä, lämpimiä suhteita
ja yhteistyötä.
Kysynkin — koska en usko, että isänmaallinen
pääministeri ajattelee, että silloin,
kun se itselle sopii, mennään Ruotsin selän
taakse ja silloin, kun taas on hyvin, korostetaan yhteistyötä — oletteko
jo monta kertaa tällä viikolla, ja kuinka monta
kertaa ensi viikolla, ajatellut puhua Ruotsin pääministerin
kanssa, jotta Suomi ja Ruotsi löytäisivät
yhteisen rintaman, jossa sekä Euroopan keskuspankin alle
tuleva valvontakysymys voitaisiin ratkaista Suomen haluamalla tavalla
että myös tästä verosta löytyisi
ratkaisu, joka tyydyttäisi myös niitä tarpeita,
joita meillä ilmiselvästi on markkinoiden kuriin
saamiseksi ja rahoitusmaailman järkeistämiseksi.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tällä viikolla en ole ollut
Ruotsiin yh- teydessä, mutta noin kaksi viikkoa sitten
keskustelin ruotsalaisten kanssa nimenomaan tästä pankkivalvonnasta
ja kerroin, että meidän näkökulmastamme
olisi hyvä, että se tehtäisiin niin, että myös
ei-euromaat voisivat siihen osallistua, ja että se ei voi
olla ratkaisematon ongelma.
Sitten tästä finanssitransaktioverosta, siitä olen
kysellyt aikaisemmin ruotsalaisten kantoja, ne ovat tulleet selville
silloin ja myöhemminkin. Tämä ei ensisijaisesti
ole kysymys siitä, että peesataan jotakin, vaan
itse kullakin meillä suhtautuminen transaktioveroon perustuu
sisältöön, siihen, miten se vaikuttaisi
Suomeen, ja tästä meillä on Suomessa
erilaisia mielipiteitä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen erittäin iloinen, että edustaja
Modig ja edustaja Backman lukevat perussuomalaisten ohjelmia. Ne
ovat hyviä ohjelmia, ne pitääkin selvittää.
Me kerroimme meidän kantamme, ja teillä ei ole
mitään kantaa. Te istutte hallituksessa, jolla ei
ole kantaa, ja väitätte, että vasemmistoliitolla ja
SDP:llä on joku kanta. Ei teillä ole mitään
kantaa. Teillä ei ole mitään kantaa sosiaali-
ja terveysuudistukseen, ei mitään esitystä kuntauudistuksesta
eikä mitään tästäkään.
Kysynkin, ministeri Arhinmäki, kun te olette nimennyt toisen
hallituspuolueen eli pääministeripuolueen ja pääministeri
Kataisen teidän pääasialliseksi kilpailijaksenne
kuntavaaleissa, johtuuko se siitä, että te kannatatte
transaktioveroa ja kokoomus ei sitä kannata, vai mistä se
johtuu. Kuinka te voitte semmoisessa hallituksessa istua?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini varmaan hyvin tietää,
että kunnissa ei ole oppositiota ja hallitusta. Kunnissa
tehdään päätöksiä voimasuhteiden
mukaan ja kun kysytään, minkä puolueiden
kanssa me olemme olleet eniten eri mieltä kuntatasolla,
niin rehellisesti olen vastannut, että useimmiten kokoomus
on ollut se, joka on ajanut yksityistämistä, ulkoistamista,
vasemmisto on puolustanut hyviä, laadukkaita lähipalveluita
(Välihuutoja) kunnan omana työnä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä alkuperäinen kysymyshän
taisi koskea rahoitusmarkkinaveroa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Muistan oikein hyvin tämän
alkuperäisen kysymyksen ja siihen kysyisin (Hälinää — Puhemies
koputtaa) yleisiä tunnelmia pääministeriltä,
joka kuitenkin kollegojansa tapaa todella usein nykyään,
onko verokilpailu Euroopassa kasvamassa, koska itse näen
tämän rahoitusmarkkinaveroyrityksen, johon on
lähtenyt euroalueen maista nyt näiden 11 maan
mukaan 90 prosenttia väestöstä, 90 prosenttia
euroalueen taloudesta, ja meillä on suurin huoli Ruotsista
siinä kohtaa, kun mennään valmisteluun
mukaan. Mutta ymmärrän teidän roolinne
pääministerinä, että ette ota
kantaa tässä ennen kuin hallitus on ottanut asiaan
kantaa. Olemme saaneet suureen valiokuntaan kirjelmän,
jossa kerrotaan yleisesti tuosta komission esityksestä,
ja kunnioitan roolianne pääministerinä,
mutta tämä verokilpailu, muut paineet ja sitä myöten
veropohjan laajentaminen olisivat kuitenkin suuria tulevaisuuden kysymyksiä,
joihinka aika useat Euroopassa ovat lähteneet nyt aatesuunnasta
huolimatta. Noissa 11 maassa, jotka mukaan ovat lähteneet,
on valitettavasti aika vähän sosialidemokraattisia
pääministereitä muun muassa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En ole ihan varma, onko tällä hetkellä verokilpailu
tiivistymässä, koska hyvin monessa maassa joudutaan
nostamaan veroja, eli se toimii käytännössä toiseen
suuntaan. Aika monessa maassa mietitään, niin
myös Suomessa, millä voidaan lisätä kilpailukykyä ja
kasvua, jotta saadaan uusia työpaikkoja, ja erityisesti
semmoisissa maissa, missä talous ei ole aivan kuralla,
mietitään myös verotuksellisia keinoja,
joilla kasvua ja kilpailukykyä saadaan. Näinhän
myös Suomessa on tehty, eli meillä tulee uusia
verokannusteita erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille,
jotta yritykset investoisivat uuteen, palkkaisivat erityisesti tutkimus-
ja tuotekehitysvoimaa lisää (Mauri Pekkarinen:
Ehdottakaa nyt ne rankaisut, joita tulee!) ja että varakkaat
ihmiset sijoittaisivat entistä enemmän start-up-yrityksiin eli
innovatiivisiin, aloittaviin yrityksiin. Eli niistä tarinoista
voisi tulla hienoja kasvu-, menestystarinoita Suomeen. Tätä mekin
teemme. Mutta verokilpailua kyllä suitsee tämä talouden
huono tila, eli kaikkialla nostellaan veroja.