Kimmo Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma, pitäisikö minun
aloittaa tämä puheenvuoro: "Arvoisa pöytäkirja!"
Tässä on itse asiassa kyse melko tärkeästä lakialoitteesta,
jonka olemme yhdessä, kolme kansanedustajaa, tehneet koskien
velkojen vanhentumisesta annetun lain muuttamista. Meitä on
kolme kansanedustajaa, jotka olemme koonneet allekirjoituksia tähän
lakialoitteeseen, edustajat Kirsi Ojansuu ja Kari Uotila minun lisäkseni,
mutta johtuen nyt monista eduskunnan työjärjestykseen
liittyvistä asioista tämän puheenvuoron
joutuu nyt tekemään käytännössä tyhjälle
salille, eivätkä kyseiset edustajat myöskään
tähän pystyneet osallistumaan.
En tiedä, arvoisa puhemies, onko tässä yhteydessä oikein
oikeastaan muistuttaa siitä, että meidän
varmaan täytyisi jossain yhteydessä miettiä myöskin
eduskunnan työtapoja. Tämä on hieman
turhauttava tilanne erityisesti sen vuoksi, kun olemme saaneet tähän
lakialoitteeseen yli sadan kansanedustajan allekirjoituksen, jolloin eduskunnan
enemmistö hengittäisi sen suuntaan, mitä tässä aion
puhua. Meillä on 105 allekirjoitusta, ja on vielä koko
joukko edustajia menneiden viikkojen aikana ilmoitellut, että olisivat mielellään
tulleet tähän mukaan.
Arvoisa puhemies! Mistä on kysymys? Kysymys on siitä,
että 90-luvun alun lama aiheutti vaikeuksia rahoitussektorilla,
pankkikriisi on tuttua, ja se aiheutti myöskin suuria henkilökohtaisia
traumoja, tilanteita, joissa monet ihmiset ylivelkaantuivat ja joutuivat
sitten pysyvään velkariippuvuuteen. Tällä hetkellä velkasaneerauksen piirissä on
noin 70 000 kansalaista ja kotitalouksia on yli 100 000,
jotka ovat tässä niin sanotussa ylivelkaantuneessa
tilanteessa. Nämä kotitaloudet, nämä kansalaiset,
käytännössä eivät ole
ainoastaan syrjäytyneitä työmarkkinoilta,
normaalista yhteiskunnallisesta elämästä,
vaan meidän lakialoitteemme perussisältö on,
että vaikuttaa siltä, että heidät
on osittain syrjäytetty.
Tämä velkatilanne, pysyvä velkariippuvuus, joka
on itse asiassa tullut sellaiseksi kuormaksi, että ihminen
ei koko elinkaarensa aikana pysty siitä selviytymään,
on aiheuttamassa sen, että merkittävä osa
suomalaisista ihmisistä, jotka periaatteessa voisivat antaa
aktiivisen panoksen yhteiskunnan kehittämiseen työelämässä ja
muulla tavoin, ovat itse asiassa voimattomia. Tämä on vakava
tilanne. Tässä tietysti on taustalla henkilökohtaisia
epäonnistumisia, saattaa olla jopa väärinkäytöksiäkin,
mutta merkittävä osa, suurin osa, näistä ylivelkaantuneista
kotitalouksista, ihmisistä, itse asiassa on täysin
asiallisesti hoitanut tehtävänsä, mutta
tämä yhteiskunnallinen taantumatilanne silloin
90-luvun alussa ajoi heidät kriisitilanteeseen.
Yhteiskuntahan on tullut vastaan monella tavalla, jolla on pyritty
ratkaisemaan tuon pankkikriisin seurauksia. Muun muassa pankkien
osalta me teimme hyvinkin keskeisiä ratkaisuja, joilla
on helpotettu pankkijärjestelmän säilymistä. Samoin
meillä on tietysti lainsäädäntöteitse muun
muassa konkurssilainsäädännön
kohdalta yritykset vapautettu tällaisesta pysyvästä velkariippuvuudesta,
mutta yksityisten kansalaisten osalta suvereeneina kansalaisina
tätä järjestelyä ei ole olemassa.
Yhdysvalloissa, arvoisa puhemies, on olemassa käytäntö,
jossa voidaan niin sanottu henkilökohtainen konkurssi myöskin
aikaansaada, jolloin vapautetaan ihminen tällaisesta pysyvästä velkariippuvuudesta.
Kaikkein traagisinta on se, että tämä velkakuorma,
joka monilla henkilöillä — puhumme siis
kymmenistätuhansista suomalaisista — on kannettavanaan,
on todellisuudessa virtuaalivelkaa. Kansalaisilta on realisoitu
velkojen panttina jo pois se reaaliomaisuus, joka heillä on
ollut. Silti tuo velka ei tuosta lyhene. Pankit ovat saattaneet
myöskin realisoida tuon omaisuuden, jonka he ovat ottaneet
takuiden panttina ja hyödyntäneet alle hintojen,
mutta todellisuudessa tämä velka ei sinänsä lyhene.
Viivästyskorot, asiantuntijakulut, pankin kulut, perintätoimiston
kulut, ulosoton kulut, kaikki raksuttavat päälle,
ja velkakuorma muodostuu monta kertaa suuremmaksi kuin todellinen
alkuperäinen velka on ollut. Aivan laskennallisesti, jos
on 18 prosentin viivästyskorko, joka jää maksamatta
viiden vuoden ajalta, tuo velka on jo pelkästään
tämän korkorasitteen kannalta kaksinkertainen.
Useimmilla ylivelkaantuneilla todellinen velka on virtuaalivelkaa.
Se on siis rahaa, jota he eivät ole koskaan saaneet, vaan
se on muodostunut tämän viivästyneen
velansuorituksen seurauksena, ja se on tässä sitten
kuormana päällä. Tämä tekee
sen, että näiltä ihmisiltä ovat
normaalit elämän edellytykset poissa, ja näin
ollen, kuten totesin, meillä on merkittävä joukko
kansalaisia, jotka eivät voi luontevalla tavalla osallistua
yhteiskuntaan.
Edelliset, Lipposen hallitukset itse asiassa tekivätkin
jo paljon. Tämä ylivelkaantuneiden ongelma on
tietysti ollut vakava, ja siihen on tartuttu. On tehty yksityishenkilöiden
velkajärjestely, on myöskin velkasovinto-ohjelmia
käynnistetty, me olemme niistä hyvin tietoisia.
Viimeisin ja erittäin merkittävä uudistus
on se, että 15 vuoden jälkeen ulosotto pysäytetään.
Se on siis määräaikaistettu 15 vuoteen.
Tämä oli tietysti merkittävää siinä suhteessa,
että yksittäisen kansalaisen osalta ainakin ulosottoprosessi
pysähtyi 15 vuoden jälkeen, kun oikeus oli tehnyt
päätöksen.
Velka ei kuole. Siis meillä on erikoinen tilanne, että ulosotto
lopetetaan mutta velka jää edelleen kirjanpitoon
pankkien taseisiin ja on viime kädessä sitten
myöskin kuolinpesän rasitteena. Tämä tekee
tietysti myöskin arvoisan asianosaisen kansalaisen luottokelpoisuuden
joka tapauksessa kyseenalaiseksi, eli se velkarasite, vaikka sitä ei
enää karhutakaan, on todellisuudessa elämässä.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriössä asetettiin
toimikunta, joka komiteanmietinnön vuonna 2001 laati. Tuon
komiteanmietinnön keskeinen suositus oli se, että samanaikaisesti,
kun ulosotto loppuu, pitäisi myöskin todeta velan vanhentuneisuus.
Kun lakiuudistusta tehtiin vuosi sitten, tältä osin
tätä oikeusministeriön komiteanmietintöä ei
saatettu voimaan. Nyt tällä lakialoitteella
eduskunnan enemmistö on edellyttämässä sellaista
lainsäädäntöä, että silloin,
kun ulosotto lopetetaan, samassa yhteydessä todettaisiin
tämä velka vanhentuneeksi, tavallaan se kirjattaisiin
pois. Silloin se tarkoittaisi sitä, että tämän
prosessin jälkeen kansalainen olisi näiltä osin
velaton ja pystyisi tarttumaan taloudellisiin toimintoihin, tarttumaan
elämään toisella tavalla kuin tähän
asti.
Kriittinen huomio on tietysti se, että meillä on osa — pieni
osa mutta osa — veloista sellaisia, että siinä on
eri tavalla ehkä väärinkäytöstä takana.
Tämän väärinkäytöksen
torjumiseksi tähän lakialoitteeseen on sisällytetty
se ajatustapa, että jos on osoitettavissa, että tässä on
mahdollisia väärinkäytöksiä olemassa
taustalla, velan vanhenemista voidaan lykätä kymmenellä vuodella vielä eteenpäin,
jolloin nämä väärinkäytöstilanteet
voidaan myöskin selvittää.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa, että todellakin
eduskunnan enemmistö on tämän lakialoitteen
takana, ja soisin, että valiokunta ottaa sen silloin arvoiseensa
käsittelyyn.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kiljunen aloitteensa ensimmäisenä allekirjoittajana
pahoitteli sitä näköalaa, että eduskunnan
salissa ei ole kovin paljon kuulijoita. Minä sen sijaan
näen monta penkkiä täällä ja koen
tämän asian sen luonteisena, niin kuin yleensä iltaistuntojen
aikana, silloin kun tärkeistä asioista on kysymys:
Kuulijoita ei kovin paljon ole paikalla, mutta näiden kuulijoiden
lisäksi, mitkä täällä nyt
ovat olemassa — te, edustajat Kiljunen, Pulliainen ja Polvi — minä uskon,
että kaikki muut, poissaolevat, yhtyvät tähän
näkemykseen ja ovat samaa mieltä, koska eivät
esitä vastustavaa näköalaa tähän
asiaan.
Tämän osalta ed. Pulliainen puheenvuorossaan
totesi, että tässä on hyvä näköala,
kun minkään väärinkäytösten
kautta ei olla anteeksi antamassa, vaan nämä ovat
niitä onnettomia ihmisiä, mitkä sen 90-luvun
alun huuman ja nousun perusteella ylivelkaantuivat niin, etteivät
ikinä näistä eroon pääse.
Näin on olemassa, ja tätä pidän
nimenomaan tässä tärkeänä,
tärkeänä niin, että ihmiset
pääsevät jaloillensa ja pääsevät eteenpäin.
Maailma on kuitenkin niin muuttunut, että niitä kun
on sellaisia perintätoimistoja, mitkä yrittäjältä tai
muulta saavat tämän perinnän aikaiseksi,
syntyy sellainen näköala, että perittävästä saannosta
perinnän onnistuessa puolet tulee sille, kelle alun perin
se velka kuuluu, ja toinen puoli sille perintätoimistolle.
Onhan rakentunut sellaisia ohjelmia, järjestelmiä,
missä tämä asia toimii sähköisesti.
Kukaan ihminen ei ole perimässä millään
rintamalla, mutta sähköinen perintä hoitaa
ja pitää sitä yllä nykykäytännön
mukaan. Tämä ei tietysti ole tämän
alkuperäinen tarkoitus siinä vaiheessa, kun velan
maksettavuudesta on kysymys, ja yrityskin on sen velan unohtanut
jo aikoja sitten, mutta perintätoimisto siitä huolimatta
pitää sitä hengissä. Siltä osin, vaikka
näihin asioihin kriittisesti suhtaudunkin, olen allekirjoittajana
tässä asiassa toisin kuin ed. Pulliainen ja näen
tämän asian myönteisenä ja tärkeänä.
Ed. Kiljunen murehti sitä, kuinka tämä asia kulkee
eteenpäin, kuinka tarvitaan kehitystä. On syntynyt
Lipposen hallitusten aikana sellaisia esityksiä ja päätöksiä,
missä ovat syntyneet saneerausjärjestelmät,
on sovintojärjestelmät. Sitten myöskin
tälläkin kertaa on selvästi talousvaliokunta
miettinyt konkurssilainsäädännön
uudistamisen kautta näköalaa — ja edellytetty,
että hallituksen tulee antaa esitys vielä pikaisesti,
tarkoittaa: niin kauan kuin hallitus hengissä on — tästä henkilökohtaisesta
konkurssista ja sitä kautta olevasta mahdollisuudesta jatkaa
yritystoimintaa sillä panoksella, mikä yksittäisellä kansalaisella
kokemuksen kautta jo on olemassa. Kyllä on nähtävissä niin,
että tämä on yksi erinomainen naula siinä,
kun tätä viedään eteenpäin.
Toivon, että hallitus virkistyy tässä asiassa
ja hoitaa ihmisten yrittämisen kannustavuutta eteenpäin, myöskin
sellaisten ihmisten, jotka ovat epäonnistuneet.
Mutta uskon, että tämä aloite pääasiassa
käsittelee ja koskettelee niitä ihmisiä,
mitkä, miten sanoisin, sinisilmäisyyttään
ovat joutuneet tällaiseen vastuuseen, mistä eivät
ikinä selviä, kuten esimerkiksi takausten tai
muiden hyväuskoisuuteen perustuvien olettamusten perusteella,
jolloin on syntynyt sellainen velkavastuu, mistä ei kukaan
ikinä perille selviä. Velan perijöittenkin osalta
ne ovat kaikki jo luottotappioina kirjautuneet aikoja sitten.
Herra puhemies! Tämä tälle pullealle
salille näin lyhyesti lausuttuna.
Keskustelu päättyy.