1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2004
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Får jag säga att
"Det kom lite plötsligt! sade föriga flickan",
för jag hade uppfattat att vår värderade
justitiekansler skulle inleda med presentationen, men så var
det inte. (Ed. Pulliainen: Icke alls, icke alls!) — Ja,
icke alls, icke alls.
För det första vill jag säga att
det är som vanligt en intressant läsning och man
kan konstatera att såväl för justitiekanslern
som för justitieombudsmannen är det klagomålen
mot socialmyndigheterna som har ökat. Om man tittar på statsförvaltningen
så är det samma sak här. Samtidigt är
det intressant att fästa uppmärksamhet vid ett av
de sista fullständiga avgöranden som justitiekanslern
har publicerat, dvs. hans svar till europeiska ombudsmannen i en
undersökning om handikappanpassning, och konstatera att
på sätt och vis är också han
ganska maktlös i det här sammanhanget.
Hyvät ystävät! On mielenkiintoista
todeta ... (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Thors, ennen puheenne suomenkielistä versio-osuutta
saanen pyytää salia rauhoittumaan, koska on aihetta
kuunnella, mitä puhujalla on sanottavaa.
Jag tackar, värderade talman, så mycket ...
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Tämä täysistunto ei tule jatkumaan,
ellei tilanne muutu. Arvoisa puheen pitäjä, jos
odotatte vielä hetken.
Värderade talman! Som sagt, eli kuten totesin, vastaavasti
kuin eduskunnan oikeusasiamiehelle myöskin oikeuskanslerille
on tullut valituksia erityisesti sosiaaliviranomaisten toiminnasta.
Tässä yhteydessä on mielenkiintoista
todeta myöskin hänen vastauksensa Euroopan oikeusasiamiehelle,
ombudsmanille, joka koskee vammaisten oloja. Vähän
tuntuu siltä kuin viranomaiset olisivat joutuneet nostamaan
kädet pystyyn, ei ole niin paljon mahdollisuuksia toimia tässä valvonnassa.
Se on ehkä asia, mihin meidän pitäisi
kiinnittää huomiota.
Myöskin on mielenkiintoista todeta, että valitukset,
jotka koskevat asianajajia, ovat lisääntyneet.
Toivottavasti me keskustelemme siitä myöskin perustuslakivaliokunnassa,
koska tämä aiheuttaa tietysti huolta siitä,
toimiiko valvonta tai onko kansalaisten luottamus muuten murentunut.
I går talade vi i samband med 2002 års berättelse
en del om de yrkanden och framställningar som justitiekanslern
har gjort med anledning av EU-ärenden. Som han sade i går
så har han i den här berättelsen i omfattande
grad tagit ställning till behovet att i regeringens skrivelser
till riksdagen ta upp både den rättsliga grunden
när vi får EU-förslag men också grundrättskopplingarna.
Eilen totesimme käsitellessämme vuoden 2002
kertomusta, että on aiheellista, koska perustuslakivaliokunta
oli näin myöskin todennut omassa mietinnössään,
että valtioneuvoston kirjelmissä, jotka koskevat
EU-asioita, U- ja E-asioita, tulisi tarkemmin ottaa esiin myöskin
perusoikeudet, meidän oma perustuslakimme. Minä luulen,
että me voimme vakaasti yhtyä tähän
hänen käsitykseensä, koska on ollut tapauksia
nyt viime aikoina, jolloin meillä on ollut hankaluuksia
sitten saattaa kotimaiseen lainsäädäntöön
joitakin EU-asetuksia ja direktiivejä, koska tämä perusoikeusulottuvuus
ei ole ihan selkeä. Viittaan vaan tilatukiasiaan, joka
aiheutti meille huomattavasti ongelmia ennen kesätaukoa.
Yleiskäsitys kuitenkin on, kun lukee, tai katselee
lähinnä tässä vaiheessa, kertomusta,
että hallinnon taso Suomessa on verrattain hyvä.
Ei ole paljon moitteita. On pienempiä asioita, joihin oikeuskansleri
ja hänen apulaisensa ovat joutuneet kiinnittämään
huomiota. Tässä vaiheessa, kun keskustellaan kaikenlaisista
lieveilmiöistä, minun täytyy sanoa, että se
kuva, minkä saan, on se, että hallinto on hyvässä jamassa.
Man får det intrycket av justitiekanslerns berättelse
att vi har en god förvaltning i det här landet.
Det är klart att det finns en del situationer där utryckningsbilar
kanske har styrts till fel ställen och att det har funnits
skäl att anmärka mot att man inte har fått
ta del av den ena eller den andra uppgiften. Det kanske intressantande
fallet, så som jag bedömer det, är den
uppmaning om korrigering som justitiekanslern gav gentekniknämnden.
Frågan är här om vi måste ändra
lagstiftningen eller om den är bra som den är.
Tässä yhteydessä mielenkiintoinen
asia on geenitekniikkalautakunnalle annetut rapsut, joissa todettiin,
että asiakirjojen luovuttaminen ei ollut tapahtunut oikeassa
järjestyksessä. Kysymys kuitenkin kuuluu: tulisiko
tässä erityislainsäädäntöä muuttaa?
Yksi asia, joka minua olisi kiinnostanut, mutta ehkä se
on käännöksestä jäänyt
pois, on asia — nyt pitää ottaa rillit — 1196/1/03,
jota minä en ruotsinkielisestä laitoksesta ollenkaan
löytänyt, ja se koskee nimenomaan viivytyksiä,
kun käsitellään kaavoitusasiaa. Koska
tämä on niin ajankohtainen, jos verrataan nyt
viimeiseen budjettiriiheen ja meidän lakiesityksiimme,
olisi ollut mukavaa saada nähdä tätä.
Vi kan också konstatera att frågan om hur
man från myndigheternas sida skall bedriva husrannsakan
kanske inte berörs i den här berättelsen.
Vi fick dock just den här veckan ett utslag från
europeiska människorättsdomstolen, där
man konstaterar att myndigheterna hade tagit del av hårdskivan
hos en advokat på ett sådant sätt som
inte uppfyllde förpliktelserna och som föranleder
att Finland måste ersätta advokaten.
Toivottavasti voimme myös kiinnittää huomiota
siihen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätökseen
tältä viikolta, jossa todettiin, että asianajajalta
oli väärin perustein otettu talteen kovalevy.
Sehän oli äsken julkisuudessa hyvin julkaistu.
Till slut vill jag konstatera att jag med glädje noterar
att justitiekanslern har förrättat en del inspektioner
i Vasa. Det är rätt många av justitieförvaltningsenheterna
i Vasa som har fått besök av justitiekanslern
under det gångna året. Han har i sin berättelse
berört problemet att särskilt när det
gäller ärenden som behandlas på svenska dröjer
de betydligt längre än de som handläggs
på finska. Det här gäller en situation,
där vi hade betydligt fler lagmän och domhavande
i hovrätten som kunde svenska än vad läget är
i dag. Justitiekanslern kommer inte med några förslag
till avgörande, vi vet att det finns ett klagomål
hos justitieombudsmannen i samma ärende, men jag hoppas
verkligen att den här underligheten på något
sätt kan beröras och vi kan studera orsakerna till
detta.
Viime vuonna Vaasa on ollut oikeuskanslerin erityisen huomion
kohteena. Kiinnitän tyytyväisyydellä huomiota
siihen, että hän toteaa kertomuksessaan, että ruotsinkielisten
asioiden käsittely Vaasan hovioikeudessa kestää huomattavasti
pidemmän aikaa kuin suomenkielisten asioiden. Mitään
suoraa vastausta tähän ongelmatiikkaan ei ole
kertomuksessa, mutta toivon mukaan me voimme siihen palata eri yhteyksissä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Laillisuusvalvonta on ollut viime viikkoina
esillä tässä salissa aika paljonkin;
onko nyt neljäs viikko, kun arvoisa oikeuskansleri on täällä seuraamassa
istuntoa silloin, kun Oikeuskanslerinviraston kertomusta käsitellään.
Viime kerralla oli esillä vuoden 2002 perustuslakivaliokunnan
mietintö.
Vuoden 2004 kertomuksesta voi päätellä osittain
sen saman, mitä ed. Thors totesi, eli samat tahot ovat
lukumääräisesti edustettuina hyvin voimakkaasti
eli poliisiviranomaiset, sosiaaliviranomaiset ja asianajajat. Eli
voi sanoa näin, että myöskin viesteissä,
mitä kansanedustajille tulee tuolta kentältä kirjeitse
ja puhelimitse, hyvin pitkälle sama sävy näyttää olevan
kuin niissä kanteluissa, mitä tulee oikeuskanslerille.
Mielenkiintoista on havaita se, mistä täällä viime
viikollakin lähinnä keskusteltiin: millä tavoin
pitkittyy asioiden käsittely. Tässä voi
todeta sen, että nyt Oikeuskanslerinvirastossa ei niin kovin
paljon enää ole vanhoja asioita. Tämän
tilaston mukaan vuoden 2004 alussa on ollut yksi vuodesta 2000 vireillä ollut
asia.
Arvoisa puhemies! Perinteisesti olen muutamiin asioihin poliisipuolelta
ottanut kantaa ja haluan erään erikoisuuden ottaa
esille täällä, jossa on laillisuusvalvojan
toimesta otettu kantaa poliisin värikkääseen
kielenkäyttöön eräässä lehtikirjoituksessa;
tätä on selostettu sivuilla 85 ja 86. Itseäni
kiinnosti lopputulos ja myöskin se, millä tavoin
asianomainen poliisimies on paikallislehdessä, käsitykseni
mukaan, vastannut eräälle henkilölle.
Poliisi on todennut: "Olen edelleen sitä mieltä,
että poliisin ei tule käyttää verovaroja
siihen, että se ryhtyy etsimään lemmenkipeälle
poikamiehelle morsianta ylipäätään
mistään." Eli kun lukee oikeuskanslerin selvityksen
tästä asiasta ja myöskin tämän
lopputuloksen, jossa on katsottu, että ei ole mitään
sellaista, että se laillisuusvalvojalle antaisi aihetta
toimenpiteisiin, niin tietysti voi tyydytyksellä todeta
sen, että tässä nyt ainakin on annettu
sananvapaudelle määrätty sija ja aivan
oikein. Minun mielestäni on ohjattu ja arvioitu se, että on
organisaation sisäinen asia, millä tavoin sen
katsotaan halventavan tai korostavan poliisia.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka liittyy poliisisysteemeihin:
Olen usein laillisuusvalvojien kertomuksia käsiteltäessä tuonut
esiin sen, että olen itsekin poliisipäällikölle
joissakin tilanteissa sanonut, että kertokaa totuus, ettei
ole resursseja ja siitä pitkittyminen johtuu. Tässä tapauksessa,
joka on selostettu sivulla 144 hyvinkin seikkaperäisesti
ja yksityiskohtaisesti, tässä nyt on poliisilaitos
katsonut, että talousrikosten osalta, kun ei ollut riittäviä resursseja,
tutkinta on pitkittynyt. Täällä selostuksessa
on viitattu myös ihmisoikeussopimuksiin laillisuusvalvojan
näkökannalta, ja siltä osin voi yhtyä hyvin
pitkälle näihin kannanottoihin, joita laillisuusvalvoja
tässä on todella hyvin yksityiskohtaisesti selvittänyt.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä haluaisin
kiinnittää huomiota kyllä siihen toiseen
puoleen, joka tällaisissa asioissa aina on esillä.
Tulee hyvin paljon soittoja kansalaisilta siitä, että silloin
kun rikoksen kohteen arvo on vähäinen, poliisi
ei enää ole entisellä tavoin kiinnostunut esitutkinnan
käynnistämisestä taikka syyttäjä katsoo,
että asia on vähäpätöinen
ja jättää sen sillensä ja syytettä ei
nosteta, jolloin asianomistaja ei tahdo ymmärtää sitä tilannetta
käytännön elämässä.
Tiedän resurssiongelmat, mutta haluaisin vaan laillisuusvalvojan,
oikeuskanslerin, kiinnittävän huomiota siihen,
että joillekin pienituloisille esimerkiksi, kun polkupyörä anastetaan,
se saattaa olla suurempiarvoinen menetys kuin jollekin varakkaalle
se, että viedään vähän
enemmän omaisuutta. Eli suhteellisuudentaju joskus näissä tapauksissa
ainakin minun ymmärtääkseni horjuu kansalaisten
keskuudessa.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä. Sivulla 96 on
selvitetty sitä, millä tavalla laillisuusvalvoja
katsoo, että olisi vastattava kansalaisten kirjeisiin,
ja itsekin kun aika paljon näitä kansalaiskirjeitä saan,
niin pohdin, että jos samassa mittakaavassa niitä virastoihin
tulee, niin saattaa olla, että jonkinlaisia "laiminlyöntejä"
saattaa tapahtua. Tässä laillisuusvalvojan ohjeistus
minun mielestäni on se, että joka tapauksessa
nämä kirjeet olisi vietävä diaariin,
jolloin esitetyt epäilyt siitä, onko tullut tai
ei, voitaisiin joka tapauksessa todentaa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi erääseen asiaan. Laillisuusvalvoja
on monessa kohdassa kiinnittänyt huomiota ministeriön
toimintaan taikka voimassa olevaan lainsäädäntöön,
mutta en ihan tarkkaan tiedä, miten laillisuusvalvoja voisi puuttua
tällaiseen tilanteeseen, kun lehtiotsakkeissa muun muassa
sanotaan "Venäläiset pyörittävät
rekkarulettia mafiatyyliin". Kun olen mennyt lävitse muutamia
lehtiartikkeleita, niissä on todettu se, että kun
suomalaiset yrittäjät, kuorma-autoilijat, vievät
tavaraa Venäjälle, siellä viimeisen päälle
otetaan mitat, painot jne. Vastaavasti Suomen puolella, kun venäläiset
kuorma-autot kuljettavat tavaraa täällä,
valvonta on niin vähäistä, että Skalin
arvion mukaan vuosittain jää saamatta noin 12
miljoonaa euroa lupamaksuja. Näitten seikkojen johdosta
ilmeisesti tilanne on ajautumassa siihen, että Venäjän-liikennettä hoitavat
lähes yksinomaan venäläiset rekat, niin
kuin erässä lehtiartikkelissa eräs virkamies toteaa:
"Tällä tavalla venäläiset valtaavat
kaikki kuljetukset, jonka jälkeen suomalaiset joutuvat tyytymään
pelkiksi maanteiden kunnossapitäjiksi jäämiseen."
Tämä on minun mielestäni erittäin huolestuttavaa,
kun toisaalta suomalainen virkamies, joka on aika paljon tekemisissä venäläisten
kanssa, toteaa yksioikoisesti, että jos tällainen
toiminta, mitä Venäjän kuorma-autoliikenteessä tällä hetkellä tapahtuu,
on laillista, niin silloin on vika lainsäädännössä.
Arvoisa puhemies! Niin kuin viittasin aikaisemmin, laillisuusvalvoja
on monessa kohtaa kiinnittänyt ministeriön huomiota
siihen, onko lainsäädäntö ajan
tasalla. Toivoisin, että tässä ulkomaanliikenteen
osalta, tavaraliikenteen osalta, oikeuskansleri ylimpänä laillisuusvalvojana kiinnittäisi
vakavaa huomiota siihen, että jos tämä tilanne
jatkuu, niin kohta meillä ei ole suomalaisia yrittäjiä,
jotka harjoittavat ulkomaanliikennettä Venäjällä.
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka kiinnitti huomiota aika
tärkeään asiaan, näihin resurssikysymyksiin.
En tiedä, kuinka paljon Oikeuskanslerinvirasto, kun tulee
kanteluja esimerkiksi poliisitoimesta ja muista, kiinnittää huomiota
niihin resursseihin, mitä tosiasiallisesti siinä kihlakunnassa
on.
Vakiintunut käytäntö kuitenkin näyttää olevan,
niin kuin ed. Vistbackakin totesi, että poliisipiirien
päälliköt eivät aina uskalla
paljastaa sitä todellista tilannetta, missä esimerkiksi
joku talousrikostutkinta tai joku muu vastaava tällä hetkellä menee
resurssikysymyksistä johtuen, sairauspoissaoloista,
virkojen täyttämättä jättämisestä ja
muusta. Ne jäljellä olevat henkilöt,
jotka siinä puristuksessa ovat, joutuvat kantelujen kohteeksi,
ja totuus ei tule koskaan ilmi, mistä johtuu, ettei ole
jaksettu hymyillä, ei ole jaksettu käyttäytyä tarpeeksi
ystävällisesti, kohteliaasti, siten kuin kansalaiset
tietenkin perustellusti odottavat. Eli tämä on
tärkeä huomio, minkä ed. Vistbacka toi
tässä äsken esiin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitin ed. Vistbackan äskeisessä puheenvuorossa
huomiota venäläisten rekkojen yhä suurempaan
osuuteen idänliikenteessä. Olin erinomaisen huolissani
tästä asiasta, ja kun syksyllä 2003 meille
tuli tämmöinen asiamies kaksoislaskutusasioissa
tuonne Pietariin, niin pyysin selvitystä siitä,
millä tavalla nämä asiat nyt ovat, pari
vuotta myöhemmin.
Sieltä tuli selvitys tänä aamuna,
ja siinä sanotaan hyvin tylysti, että tämä kaksoislaskutuskikkarointi,
jossa siis me olemme menettäneet välittäjätulot,
siis verotulot vaan, mutta muu kohdistuu Venäjän
tappioihin, on muuttunut täydelliseksi salakuljetusrikollisuudeksi.
Vienti- ja tuontitilastot Venäjällä eivät
täsmää lainkaan toisiensa kanssa. Tässä on
siis kyse syvällisestä selvityksen tarpeesta,
myöskin suomalaisten osuudesta tähän
asiaan, joka vääristää kaikkea
kilpailua ja kaikkea toimintaa ja jossa kaikki menetelmät,
mitkä mafialle kuuluvat, ovat varmasti mukana kuvassa.
Se selittänee sitten myöskin sen, minkämaalaisia
nämä rekat ovat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Samaan asiaan, tähän kuljetusten
muotoon ennen kaikkea Suomen satamista Venäjälle.
E18 alkaa olla täynnä rekkoja Helsingistä itään,
ja siihen, että niitä ei saada todella kiskoille,
on varmasti monta syytä. Yksi on Suomen oma talousarvio, tämä eduskunnan
budjetti, jossa ei kylliksi osoiteta rahoja kiskoliikenteen kehittämiseen
ja esimerkiksi järjestelyratapihoille. Kotkan satama on
yksi esimerkki. Mutta tämän mafian osalta, mihinkä ed.
Pulliainen viittasi, lienee omat perustelunsa, koska nämä rekat
ovat ikään kuin kontrolloitavissa jonkun tämän
tyyppisen tahon toimesta toisin kuin rataliikenne, rautatieliikenne.
Ympäristökysymykset ja teiden turvallisuus tukisivat
kyllä konttiliikenteen siirtämistä kumipyöriltä kiskoille.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Ärade talman! Låt mig först beklaga
att jag förorsakade riksdagsledamot Thors en överraskning,
det var inte meningen. Jag brukar inte hålla någon
slags föredragning här utan kommenterar det som
kommer fram i diskussionen.
Riksdagsledamot Thors framförde att till exempel socialmyndigheterna
hör till de mest överklagade myndigheterna om
man nu kan säga på det sättet och polisen
likaväl, så som hennes kollega, ledamot Vistbacka,
framförde. Jag tror att det beror på att dessa
myndigheter, socialmyndigheterna, polisen, domstolarna, har den
intensivaste kontakten med folk och människor av alla slag,
särskilt när det gäller socialmyndigheterna. Det
betyder att det blir många klagomål. Jag tror inte
detta faktum betyder att socialmyndigheterna skulle vara på något
vis sämre myndigheter än till exempel myndigheterna
som planerar miljön eller dylikt.
Språkfrågorna som riksdagsledamot Thors också tog
upp i sitt inlägg är mycket viktiga och svåra.
Vi har en ganska ny språklag som förutsätter
mycket bättre service från myndigheternas sida än
den upphävda lagen, men trots utlåtanden av till
exempel mig har man inte satsat på språkservicen
hos myndigheterna. Jag vet att i statsförvaltningen och
troligtvis också i kommunalförvaltningen är
det ont om svenskspråkiga tjänstemän
som kan skriva och svara flytande till sina kunder. Jag kan till
exempel säga att på min byrå som är
ganska liten, vi är bara 37 tjänstemän,
måste vi alltid ha åtminstone tre föredragande
som har svenska som modersmål. Det betyder alltså nästan
10 procent, och det här förhållandet
kan man inte uppnå i vissa domstolar. Kalla fakta är
att lönerna hos staten och kommunen inte är så pass
höga att de kan konkurrera med den privata sektorn.
Jag önskar att staten skulle satsa mera på svenskspråkig
språkservice. Den baserar sig på grundlagen och
tvåspråkigheten är djupt rotad i vår
historia och kultur. Vi måste värna om den med
allra bästa medel.
Arvoisa puhemies! Asianajajavalitukset ovat selvästikin
lisääntyneet oikeuskanslerin työtaakassa.
En pysty nyt suoraan sanomaan, johtuuko tämä siitä,
että valvontajärjestelmä on muuttunut aika
lailla kertomusvuoden aikana ja asianajajakunta on koko ajan kasvava,
vai onko siellä taustalla myös jotain muuta rakenteellista.
Asianajajakantelut kohdistuvat kyllä hyvin samantapaisiin
asioihin, itse asiassa samoihin, mihin valtion viranomaisiin kohdistuvat
kantelut: asiat viipyvät, kuolinpesiä ja avioeropesiä ei
saada selvitettyä kohtuullisessa ajassa.
Näistä resurssikysymyksistä täällä on
keskusteltu hyvin paljon edellisen kertomuksen aikana, se ei ollut
jatkokertomus, mutta sillä oli jatkokäsittelyitä,
enkä palaa nyt näihin asioihin. Ne ovat luettavissa
edellisten viikkojen pöytäkirjoista.
Niin kuin ed. Vistbackan puheenvuorosta kävi ilmi,
Oikeuskanslerinvirastossakin meillä on ollut vanhoja asioita,
luulisin, että nyt ei ole enää kuin parilta
vuodelta vireillä, mutta nämä ovat kaikille
viranomaisille hyvin vaikeita asioita. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on itse hyvin raskaasti työllistetty. Sieltä asioiden
tulo kestää vuosia. Tämä ratkaisu,
josta nyt tänään puhuttiin, tuli kyllä huomattavan
paljon nopeammin. On vaikea antaa mitään yleistä vuosi-
tai aikamäärää, mikä on
kohtuullinen käsittelyaika. Omassa työssäni
lähden ja olettaakseni myös kollegani tässä Oikeusasiamiehen
kansliassa lähtevät siitä, että olennaista
on, että asioita ei viivytetä, että ne
eivät makaa missään vaiheessa. On vaan
niin, että joskus joudutaan hankkimaan niin monelta taholta
selvityksiä, että aikaa väkisinkin kuluu.
Tämä venäläisten rekkojen
kysymys on tietysti tärkeä ottaa tarkasteluun,
kun saan tämän keskustelun pöytäkirjat.
Ne säännönmukaisesti kiertävät
meillä virastossa, ja sieltä poimitaan sitten sellaiset
asiat, jotka ansaitsevat lähempää tutkimusta.
Tässä keskustelussa esiin tulleet asiat olivat
jossain määrin uusia. En pysty seuraamaan lehdistöä niin
tarkasti kuin tässä talossa, jossa tarjonta on
jo merkittävästi tuntuvampaa.
Arvoisa puhemies! Vielä tähän lopuksi
näistä kansalaiskirjeistä. Ne ovat hyvin
olennainen tapa ihmisten saada kontakti, saada tietoa viranomaisiin,
mutta niin kuin ed. Vistbackakin totesi, kirjeitä on hyvin
erilaisia. Meillä tässä kertomuksessa
toistuu se vaatimus, että asiallisiin kirjeisiin on vastattava.
Tässä en nyt halua sanoa, että asialliset
hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellunkanat, koska kysymys
on julkisen vallan käytöstä ja siitä ei
lasketa leikkiä. Mutta on totta, että myös
viranomaiset niin kuin varmasti kansanedustajat, yleensä luottamushenkilöt
yhteiskunnassa, saavat myös täysin asiattomia
kirjeitä, joihin minusta ei ole tarpeen vastata. Osa kirjeistä on
yleensä vain mielipiteenilmaisuja, katsotaan, että asiat
voisivat olla toisin. Jos ajatellaan viranomaisia, niin voidaan
kirjoittaa, miten te näin hullua lakia yleensä haluatte
soveltaa. Silloin joudutaan tekemään tätä harkintaa.
On ehkä kohtuutonta vaatia, että jokainen kirje, myös
asiaton kirje, saa vastauksen, koska se vastaukseen käytetty
aika on pois jostain muusta, asiallisemmasta työstä.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tämä kansalaiskirjeisiin
vastaamisen velvoite on samalla kertaa hyvin tärkeä,
hyvin vaativa ja joskus vaikeita tulkintakysymyksiä herättävä.
Ed. Katri Komi merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Vielä jatkaisin tätä keskustelua
sosiaaliviranomaisten toiminnasta ja toivoisin, että oikeuskansleri
Nikula voisi lyhyesti kommentoida sitä. Nimittäin
kysymys on toimeentulotuen maksamisesta. Niin kuin oikeuskansleri
tietää, eduskunnan oikeusasiamies on ainakin Espooseen,
Turkuun ja Hämeenlinnaan lähettänyt kirjeet
sosiaaliviranomaisille siitä, miksi toimeentulotuen maksatus
viivästyy, Espooseen muistaakseni kaksi kertaa. Lain tulkintahan on
se — ymmärtäisin oikeusasiamiehellä — että "viipymättä"
tarkoittaa noin viikon kuluessa, ja kun toimeentulotuki on viimesijainen
toimeentulo, niin on aivan selvää, että jos
sen maksatus kestää kuusi seitsemän viikkoa,
niin kuin esimerkiksi Espoossa on tapahtunut, siihen pitäisi
puuttua. Toivoisin todella oikeuskanslerilta myöskin kannanottoa
tähän, mitä tässä voitaisiin
tehdä. Pitäisikö meidän todella
lakia täsmentää sillä tavalla,
että se on tietyssä ajassa maksettava?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri on antanut jälleen
erittäin hyvän ja perusteellisen kertomuksen eduskunnalle,
ja siinä on käyty kattavasti vuoden 2004 osalta
tapahtumat oikeuskanslerin osalta. Meillä perustuslaki
turvaa kansalaisen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin, ja
täytyy sanoa, että kun tätä kertomusta
lukee, niin saattaa havaita, että suurimmat ongelmat meillä liittyvät
siihen, että asioitten käsittely kestää erittäin
kauan. Ongelma ei ole se, että riittävän
suuri joukko ei voisi osallistua päätöksentekoon
tai että valitusoikeudet eivät olisi riittävän
laajoja, vaan kyllä kaikkein suurin ongelma on se, että asioitten
käsittely kestää ja lupaprosesseja on
valtavan paljon.
Hallitus on ollut kovasti huolissaan siitä, että esimerkiksi
Pääkaupunkiseudulla ei rakenneta riittävän
nopeasti riittävän paljon, raakamaata ei ole käytettävissä.
Täällä muun muassa on käsitelty
tapausta, joka koskee alueellista ympäristökeskusta,
jossa kaavan vahvistaminen kesti seitsemän vuotta. Täytyy
sanoa, että jos tässä maassa pitäisi
nopeasti rakentaa, saada raakamaata, ei voi olla niin, että kaava-asian
käsittely kestää seitsemän vuotta.
Tässä asiassahan on oikeuskansleri antanut huomautuksen
alueelliselle ympäristökeskukselle.
Kaiken kaikkiaan on tärkeätä se,
että me täällä eduskunnassa,
myöskin oikeuskansleri toiminnassaan, pyrkisimme pitämään
huolta siitä, että asiat käsitellään
nopeasti ja tehokkaasti. Se on kaikkein paras keino turvata kansalaisten
oikeusturva.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Ed. Elolle joudun toteamaan, että kun
oikeusasiamies on ottanut tämän Espoon asian käsittelyyn,
niin minulla ei ole minkäänlaista edellytystä eikä tarvetta
puuttua asiaan.
Noin yleisesti voi sanoa, että sikäli kuin
lehtitietoihin voi nojautua, tässähän
on myös kysymys uudesta tekniikasta. Hankitaan koneita,
joiden kautta puheluita yritetään viedä eteenpäin, eikä ihmisiä.
Tässä suhteessa kysymys on siitä, mihin
perustuslakivaliokunnan herra puheenjohtaja viittasi puheenvuorossaan
näistä resursseista. Viivytyksetön ja
nopea käsittely edellyttää ihmistyötä.
Julkishallinnossa menoista 85 prosenttia on palkkoja, koska mikään
kone ei pysty korvaamaan ihmistä ja hänen harkintaansa
ja hänen omistautumistaan asialle. Tässä suhteessa
tietysti teen voitavani ja niin kuin totesin, meidän virastomme
ei ole moitteista suinkaan täysin vapaa, mutta toisaalta
ne kokemukset, joita minullakin on tässä omassa
työssäni, kertovat, että henkilöstöä vähentämällä ei
ainakaan asioiden käsittelyä pystytä lisäämään.
Jos siihen halutaan mennä, niin sitten täytyy
keskustella siitä, mitä substanssilainsäädäntöä kumotaan,
mitä palveluita julkishallinnolta poistetaan.
Keskustelu päättyy.