Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on siis esitys eduskunnalle
ympäristönsuojelulain ja jätelain muuttamisesta.
Nämä muutokset pohjautuvat kahteen asiaan: Ensinnäkin
siihen, että Suomikin on nyt toteuttamassa Euroopan unionin
direktiiviä siitä, miten kansalaisilla on mahdollisuus
tehostaa osallistumistaan heitä koskevaan, meitä kaikkia
koskevaan päätöksentekoon, täällä takana
on myöskin YK:n Århusin sopimus, ja sitten toisaalta
on yksityiskohta eli haihtuvien aineiden, niin sanottujen voc-tuotteiden,
käyttö. Nämä ovat orgaanisia
liuottimia, joita käytetään tietyissä maaleissa
ja lakoissa lähinnä talonmaalaukseen. Ajoneuvojen
korjausmaalaustuotteissa niitä on myös. Nämä kaksi
asiaa ovat varsin eri mitallisia, mutta ne nyt tässä molemmat
ovat mukana.
Ensiksi, puhemies, tähän kansalaisten kuulemiseen.
Muutetaan sekä jätelakia että myöskin ympäristönsuojelulakia,
jätelakia sen takia, että jätesuunnitelmien
valmistelussa on kuultava osallisia, jotka asuvat lähellä esimerkiksi
suunniteltua kaatopaikkaa tai joita jätesuunnitelma yleensä koskee.
Siis voi olla kunnan asukas tai alueen asukas.
Sitten edelleen ympäristönsuojelulain kohdalla
on esillä sen 26 §, joka liittyy Valtakunnalliset suunnitelmat
ja ohjelmat -otsakkeeseen. Siinä nimenomaan, kun suunnitelmia
ja ohjelmia valmistellaan valtakunnallisestikin, niille viranomaisille
ja tahoille, joiden etua tai oikeutta asia koskee, sekä jäljempänä tämän
lain 92 §:ssä kuvatuille valtakunnallisille yhdistyksille
ja säätiöille on varattava tilaisuus
antaa suunnitelma- ja ohjelmaluonnoksista lausunto. Tämä luonnos
on julkaistava sähköisesti ja varattava yleisölle
riittävän ajoissa mahdollisuus mielipiteiden esittämiseen.
Tämä sähköinen ilmoittaminen
onkin tärkeä asia.
Sama koskee myös ilmanlaadun turvaamiseksi laadittavia
suunnitelmia ja ohjelmia. Myös tässä on
väestölle varattava riittävä mahdollisuus sanoa
sanansa suunnitelmaohjelmaluonnoksesta. On tietysti todettava, että vanha
kunnanilmoitustaulumenettely ei ole riittävä,
vaan myös tässä todetaan sähköinen
tiedon välittäminen. Myös paikkakunnalla
yleisesti leviävä sanomalehti mainitaan. Nämä ovat
tärkeitä asioita ja ne liittyvät todellakin
kansalaisten oikeuteen saada tietoja ja vaikuttaa omaan
elinympäristöönsä liittyviin
muutoksiin. Niin kuin totesin, Århusin sopimus on se vahva
asiakirja täällä takana.
Sitten näihin voc-tuotteisiin eli orgaanisiin haihtuviin
yhdisteisiin. On selvää, että ihmisiä on suojeltava
näiltä yhdisteiltä. Ne aiheuttavat muun
muassa aivokudokseen muutoksia, keräytyvät rasvakudoksiin
ja ovat elimistölle vaarallisia. Näin ollen tämä EU-direktiivi
on ymmärrettävä, mutta direktiivit varsin
usein ovat hyvin ahtaita ja niissä ei juurikaan kiinnitetä huomiota poikkeamisiin.
Sen takia on syytä kiinnittää huomiota
poikkeamisiin, jotka ovat tarpeellisia, eli näitä orgaanisia
liuottimia sisältäviä maaleja tarvitaan
erityisesti rakennushistoriallisesti arvokkaiden kiinteistöjen
kunnostamisessa ja maalaamisessa, kuten myöskin ajoneuvojen
korjausmaalaamisessa. Maalausteknisesti muun muassa kuivatusaikataulujen
vuoksi näitä orgaanisia liuottimia joudutaan käyttämään.
Aina ei voida pitäytyä öljypohjaisissa,
esimerkiksi pellavaöljypohjaisissa, maaleissa, jotka ovat
historiallisesti kestäviä siis siinä mielessä,
että niitä on käytetty läpi
historian ja ne eivät ole ympäristölle
eivätkä maalarille vaarallisia, mutta teknisistä syistä niitä ei
aina voida käyttää. Sen takia tehdään
tällainen poikkeus ja se säädetään
myös lakiin.
Ja tärkeätä valiokunnan mietinnössä on
se, että on tehty tämä 17 a §:n
poikkeuksen myöntäminen eräissä tapauksissa
ja siihen on lisätty myöskin viittaus annettavaan
valtioneuvoston asetukseen, ja valiokunnan tekstissä määritellään
seitsemällä eri kohdalla nämä kulttuurihistoriallisesti
arvokkaat tai muuten sellaiset kohteet, joihin tätä poikkeusta
voidaan soveltaa. Siinä ovat mukana asemakaavan merkinnällä suojellut rakennukset,
rakennussuojelualueiksi osoitetut kohteet, rakennussuojelulailla,
kirkkolailla, muinaismuistolailla tai valtion omistamien rakennusten
suojelusta annetulla asetuksella suojellut kohteet, maailmanperintöluettelossa
hyväksytyt kohteet, kuten esimerkiksi Vanha Rauma, kohteet,
jotka on tunnistettu valtakunnallisissa, alueellisissa tai paikallisissa
inventoinneissa arvokkaiksi, ja on kohteita, joille on myönnetty
rakennusten entistämisavustusta tai rakennusperinnön hoitoavustusta,
sekä muita näihin rinnastettavia kohteita, joilla
on erityistä historiallista ja kulttuurista arvoa.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tämä valiokunnan
työ tässä kohdin on ollut varsin yksityiskohtaista,
mielestäni kyllä laadullista sikäli,
että valiokunta myöskin kiirehtii sekä suojeltuja
kohteita että rakennusperinnön hoitoa koskevan
olemassa olevan tiedon kokoamista yhteen ja saattamista käyttökelpoiseen
muotoon. On hiukan yllättävää,
että tällaista koottua tietoa ei ole olemassa,
ja tämä tuli Museoviraston lausunnossa esille,
eli kun viranomaiset — valtion viranomaiset, kunnan viranomaiset — tarvitsisivat
tietoa siitä, onko jollakin alueella kulttuurihistoriallisesti,
kulttuurisesti arvokkaita rakennettuja kohteita, niin heillä ei
ole käytettävissään tällaista
koottua ajantasaista tietoa. Tämä siis puuttuu ja
on varmasti aiheellista saada aikaan.
Arvoisa puhemies! Halusin näinkin laajasti tätä asiaa
esitellä, koska on hyvä, että se jää eduskunnan
asiakirjoihin. Kysymys on kuitenkin melkoisen merkittävästä ja
myös käytännössä toteutuvasta
lainsäädännön kehittämisestä.
Yleiskeskustelu päättyy.