7) Hallituksen esitys laeiksi luottolaitostoiminnasta annetun
lain sekä ulkomaisen luotto- ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa
annetun lain muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämäkin liittyy tähän
yritystoiminnan kansainvälistymiseen ja siihen, että pankkeja
on myyty. Tässä on kysymys tästä talletussuojasta
erityisesti, ja tämä on tärkeä asia. Nordean
osaltahan tässä on noin viisi vuotta odotettu
sitä, mitä Nordea todella tekee. Nyt tämän talletussuojan
osalta olemme saamassa tähän vastauksia. Tässä luottolaitoslakiin
tehtävän muutoksen jälkeen talletuspankin
kannatusmaksu talletussuojarahastoon on riskiperusteinen ja perustuu
ainoastaan vakavaraisuuteen, ja tämä taso vaihtelee
tämän vakavaraisuuden mukaan.
Tässä syntyi tällainen ongelma ulkomaalaisten
pankkien eli tanskalaisen ja sitten lähes 20-prosenttisesti
Ruotsin valtion omistuksessa olevan Nordean talletussuojasta ja
talletusmaksuista suhteessa siihen, mikä on OP-Pohjolan
talletusmaksu. OP-Pohjola oli tässä tyytymätön
tähän hallituksen esitykseen, ja valtiovarainministeriön
kanssa kävimme tätä keskustelua hyvin pitkäänkin.
Voi sanoa, että tässä suhteessa valiokunta
oli kautta linjan aika tavalla yksituumainen siitä, että yritettiin
löytää ratkaisua, joka olisi OP-Pohjolan
mielestä oikeudenmukaisempi, mutta loppujen lopuksi mitään
sellaista, joka olisi vaikuttanut tämän hallituksen
esityksen lakitekstin muuttumiseen, ei käytännössä löytynyt, vaan
tämä lakiteksti hyväksyttiin sellaisenaan.
Sitten hallituspuolueitten taholta edellytetään tässä ponnessa,
että hallitus seuraa talletussuojalainsäädännön
vaikutuksia pankkien kotimaiseen ja kansainväliseen kilpailuun.
Jos kilpailuvääristymiä tai muita epäkohtia
ilmenee, hallituksen tulee valmistella lakiin tarvittavat muutokset,
eli on tällainen, voisi sanoa, normaali tapa puuttua tilanteeseen
ja katsoa tulevaisuuteen, jos ei ole nyt sitten ihan varma siitä,
onko tämä tehty ratkaisu kaikilta puolin oikeudenmukainen.
Tässä vastalauseessa, jonka ovat kaikki oppositiopuolueet
allekirjoittaneet, on sitten asetuttu tämän OP-Pohjolan
esityksen taakse, jossa lähdetään siitä,
että OP-Pohjolan näkökulmasta tämä talletusmaksu
olisi oikeudenmukaisempi suhteessa näihin ulkomaisiin pankkeihin,
joiden sivukonttoreiksi Sampo ja Nordea muuttuvat ensi vuonna.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä valiokunnan
puheenjohtaja totesi, tässä on myös kyse
suomalaisten yhtiöitten myymisestä ja siitä,
voisiko sanoa, miten suomalaisia yhtiöitä luototetaan
ja rahoitetaan tulevaisuudessa.
Hallitus esittää lakia luottolaitostoiminnasta muutettavaksi
niin, että pankkien kannatusmaksun määrää laskettaessa
määränä käytettävää kerrointa
korotettaisiin nykyisestä. En kannata korotusta, koska
jos kannatusmaksujen tasoa nostetaan Suomessa korkeammaksi kuin
muissa Pohjoismaissa, se tulee aiheuttamaan ongelmia suomalaisille
pankeille kilpailussa muitten pankkien kanssa. Muualla Euroopassa,
kuten esimerkiksi Tanskassa ja Hollannissa, kannatusmaksut ovat
alhaisia. Myös Ruotsissa suunta on laskeva.
Hallitus esittää myös poistettavaksi
säännöksen, jonka mukaan kannatusmaksu
alenee yhteen kolmasosaan säädetystä määrästä,
kun talletusrahaston nettovarat ovat 2 prosenttia korvattavien talletusten
yhteismäärästä. Säännöstä ei
tule kumota vaan tulee säilyttää se entisellään.
2 prosentin tavoitetaso on hyvä eikä sitä pidä poistaa. Lisäksi
hallitus esittää poistettavaksi säännöksen,
jonka mukaan maksun periminen lopetetaan rahaston nettovarojen saavuttaessa
10 prosenttia suojattavien talletusten määrästä.
Tätäkään säännöstä ei
tule kumota vaan tulee säilyttää se nykyisellään,
koska tilanne ei ole muuttunut sitten vuoden 1997, jolloin lakia
viimeksi käsiteltiin.
Pankkimaailma on menossa yhä enemmän yritysmaailmaan,
ja kilpailu on kovaa. Voidaan sanoa, että Osuuspankkia
lukuun ottamatta kaikki muut pankit on myyty ulkomaille ja meillä on jäljellä enää
vain
sivukonttoreita. Vaikka olen sitä mieltä, että kaikkia
rahoitus- ja luottolaitoksia pitää kohdella tasapuolisesti,
niin silti kotimaista pankkitoimintaa ei saa vaarantaa. Tällä hallituksen
esityksellä vaarantuu kotimaisen pankkitoiminnan kilpailukyky
ulkomaisiin pankkeihin nähden. Siksi esitän vastalauseen
ja yhdyn opposition yhteiseen vastalauseeseen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nordea ja Sampo ovat siirtymässä ulkomaisen talletussuojan
piiriin, ja tämä merkitsee sitä, että puhtaasti
kotimainen OP-Pohjola-ryhmä joutuu päärahoittajaksi
Suomen talletussuojajärjestelmässä. Tällä hetkellä OP-Pohjola-ryhmän
osuus talletussuojarahaston maksuista on noin 40 prosenttia, vähän
vajaa 40 prosenttia, ja tämän hallituksen esityksen
mukaan tuo osuus nousee lähelle 70:tä prosenttia.
Tällainen muutos on toki merkittävä monella
tavalla. Se johtaa siihen, että nämä pohjoismaiset
pankit saavat selvän kilpailuedun Suomen rahamarkkinoilla
eli puhtaasti kotimainen pankkijärjestelmäryhmittymä kärsii ja
nämä pohjoismaiset pankit pääsevät
kevyemmällä rasituksella. Vielä tätä tilannetta
kärjistää se, että esimerkiksi
Ruotsissa tämän kannatusmaksun suuruus on noin
0,1 prosenttia, kun se meillä nyt nousee 0,175 prosenttiin,
ja toisaalta Ruotsissa suojattavien talletusten määritelmä on erilainen
kuin Suomessa suomalaisten pankkien tappioksi, jos tätä ilmaisua
tässä yhteydessä voi käyttää.
Ruotsissa eivät esimerkiksi määräaikaistalletukset
ole talletussuojan piirissä samassa laajuudessa kuin Suomessa.
Tämä johtaa siihen, että todellakin OP-Pohjola-ryhmä joutuu
huonompaan asemaan samoilla kovasti kilpailluilla markkinoilla täällä Suomessa.
Tätä on vaikea pitää oikeudenmukaisena.
Ihan puhtaan mekaanisesti laskien tilanne näyttäisi
olevan tasapuolinen, mutta käytännössä se
ei sitä ole.
Tämän takia ja viitaten muun muassa Rahoitustarkastuksen
lausuntoon, jossa Rahoitustarkastus toteaa, että kannatusmaksujen
oikea taso tulisi selvittää huolella ottaen huomioon
myös tasapuolisen kilpailun näkökohdat
ja muiden Pohjoismaiden tilanne sekä mahdolliset muutokset niiden
talletussuojajärjestelmissä, en voi pitää tätä hallituksen
esitystä hyväksyttävänä.
Olen yhtynyt talousvaliokunnassa tuohon esitykseen, jonka täällä puheenjohtaja
Skinnari esitteli.
Kun vielä ajatellaan tätä pankkirakennetta
tässä maassa, niin Sampo ja Nordea, nämä ruotsalais-
ja tanskalaisomisteiset pankit, toimivat lähinnä suurissa
kaupungeissa, suurissa keskuksissa, kun taas OP-Pohjola-ryhmä on
ainoa pankki sadoilla pienillä paikkakunnilla maaseudulla, maakunnissa.
Nyt tämä järjestelmä vetää sieltä maakunnista,
maaseudulta, näitä talletussuojarahoja tänne
pääkaupunkiin. No, se on hallinnollista sinänsä,
että se on pääkaupungissa, mutta se imee
pois niitä maaseudulta, eli aluepoliittisesti niin kuin
edellinen asia, jota tässä käsiteltiin monta
tuntia, niin tämäkin on kylmä suihku
maaseudun kannalta ja maakuntien kannalta. Tämä on
ikävää, että nyt Vanhasen hallituksen
aikana näin menee monella eri tavalla, montaa eri kanavaa
pitkin voimavaroja maakunnista, maaseudulta taajamiin ja tänne
suurempiin keskuksiin.
No, voidaan tietysti sanoa, että tämä 17
miljoonaa euroa vuodessa OP-Pohjola-ryhmälle ei ole valtavan
suuri summa, mutta kyllä se todella kilpailluilla pankki-
ja talletusmarkkinoilla on melkoisen merkittävä summa.
Se muutos, mitä oppositio tähän esittää,
merkitsee sitä, että tuo OP-Pohjola-ryhmän
maksuvelvoite putoaisi selvästi alle 10 miljoonan euron — eli
merkittävä summa, ei maata kaatava, mutta merkittävä kuitenkin.
Se myös vaikuttaa, niin kuin laskelmissa osoitettiin, lähes
200 toimihenkilön työpanoksen verran. Ei näitä työpanoksia
menetetä tämän takia, mutta tämä summa,
mikä tässä on kysymyksessä OP-Pohjola-ryhmän
tappioksi, on sitä suuruusluokkaa, että jopa noin
200 työntekijän palkkasumma siihen menee. Ei ole
kovin mielekästä, että näin
tehdään ja suositaan ulkomaisia pankkeja ja suomalaiset
maksavat sitten sen riskin, mikä täällä pankkijärjestelmässä aina
on. Laman aikana jo nämä maakuntien pankit joutuivat maksamaan
suurten keskusten huseeraukset, ja nyt tätä kautta
sitten tämä järjestelmä kaatuu
jälleen väärään suuntaan.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Talletussuojaa koskevien säännösten
on koettu olevan esimerkiksi rajat ylittävien yritysjärjestelyjen
kannalta ongelmallisia, koska niitä ei ole suojan minimitasoa
lukuun ottamatta juurikaan harmonisoitu. Kuitenkin juuri pankkien
toiminta on entistä enemmän muuttumassa yli valtakunnan
rajojen tapahtuvaksi niin Pohjoismaissa kuin muuallakin. Tästä syystä on
hyvä, että talletussuojaan liittyvää lakia
tarkastetaan. Kaksi pankkiryhmittymää on lähivuosina
siirtymässä naapurimaiden talletussuojan piiriin,
jolloin niiden rahastoon maksamat varat jäävät
kotimaiseen rahastoon. Tämän takia tässä yhteydessä on
järkevää tarkistaa myös talletussuojamaksun
määräytymistä.
Lakialoitteessa pankkien maksut talletussuojarahastolle olisivat
aina riippuvaisia ainoastaan pankin vakavaraisuudesta eivätkä rahastossa
olevien varojen määrästä. Tavoitetason
poistaminen on myös välttämätön
tekijä. Silloin kustannus on aina oikeudenmukainen ja ennustettava eivätkä siihen
vaikuta muiden pankkien mahdolliset muutokset. Muutokset kotimaassa
ja ulkomailla saattavat olla nopeita ja huomattavia. Valiokunnan
lausumaehdotus, jossa korostetaan tarkan seurannan tärkeyttä,
on Suomen kannalta välttämätön.
Talletussuojalainsäädännön vaikutuksia
pankkien kotimaiseen ja kansainväliseen kilpailuun on seurattava
tarkasti, ja jos kilpailun vääristymiä tai
muita selkeitä epäkohtia ilmenee, on tilanteeseen
reagoitava nopealla aikataululla.
Arvoisa puhemies! Olemmehan nyt aivan uuden asian edessä sivukonttorimallin
myötä.
Yleiskeskustelu päättyi.