Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Muutama talousarvioaloite.
Aloite 708 näiltä valtiopäiviltä on
useamman Kymen vaalipiirin kansanedustajan aloite, ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Markku Pakkanen, määrärahan
osoittaminen Kotkan poliisitalon rakentamiseen. Tämä on
juuri niitä hometalo-ongelmia. Rakennuksen sijoituspaikan
valintakin on hiukan vielä kesken, mihin se olisi viisainta sijoittaa.
Tontti on kyllä Kotkansaarelta löydetty. Mutta
on sinänsä tärkeätä,
että vaalipirin kansanedustajat ovat tämän
takana yli puoluerajojen.
Talousarvioaloite 709, samoin ed. Pakkanen ensimmäisenä,
Pien-Saimaan kunnostamishanke. Tämä on varmasti
meille ed. Anneli Kiljusen kanssa todella tuttu ongelma, joka puhuu
juuri ilmastonmuutoksesta, kertoo sateisuuden lisääntymisestä,
huuhtoutumisesta ja siitä, että Pien-Saimaan alueella
on todellakin myös talvisaikaan ollut sinileväongelma,
siis rehevöityminen ongelmana. Tähän
liittyvät myös turvesuot ja niiden avaaminen laajemmin
yleensäkin Suomen sisävesissä.
Aloite 710, myös ed. Pakkanen ensimmäisenä,
määrärahan osoittaminen Repoveden kansallispuiston
luontokeskuksen suunnitteluun ja rakentamisen käynnistämiseen.
Tässä on yleinen ongelma Suomessa. Kansallispuistojen
ylläpitoon ei ole kylliksi osoitettu varoja, mutta erityisesti
puuttuu luontokeskuksia taikka opastuskeskuksia. Aika tavalla viime
vuosina ovat rahat menneet Nuuksioon, mikä on tietysti
myös hoidettava, tämä Nuuksion kohde,
mutta Repovedellä, joka tällä hetkellä on
yksi suosituimmista eteläisen Suomen kansallispuistoista,
noin 80 000 vuotuista kävijää,
tarvittaisiin tuollainen nopeasti. Tässä myös
vaalipiirin kansanedustajat ovat yhtenä naisena ja miehenä tämän
takana. Tämä kansallispuistohan sinänsä on
eduskunnan ja ympäristövaliokunnan aikaansaannos
erityisellä tavalla.
Aloite 711, myös ed. Pakkanen ensimmäisenä allekirjoittajana,
määrärahan osoittaminen Kimolan kanavan
kehittämiseen. Tässä kohdassa on todettava,
että tuo Kimolan kanava, siis Päijänteen,
Heinolan ja toisaalta Kuusankosken välillä, ei
ole missään tapauksessa osa Kymijoen kanavointia,
se on todettu joka vaiheessa, vaan siellä oleva vanha Kimolan
uittokanava voitaisiin kunnostaa uuteen, parempaan käyttöön.
Tämän takana on myös mahdollista olla.
Sitten, arvoisa puhemies, talousarvioaloitteista 922—943,
itseni ensimmäisenä allekirjoittamista, totean
tuon Kotolahden ratapihan, aloite 927. Siinä on kysymys
nimenomaan junaliikenteen edistämisestä. Määräpituisten
junien kokoamisessa Venäjän liikenteeseen junan
pitäisi olla noin kilometrin pituinen. Tässä valtiovallan
rahoitus keskeytettiin välillä ja haetaan kuntarahoitusta
siihen lisäksi.
Edelleen talousarvioaloite 925 on määrärahan osoittaminen
Pääkaupunkiseudulta suoraan itään kulkevan
Rantaradan suunnittelun aloittamiseen. Tämä on
ollut useampana vuonna, sinänsä ihan tärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Näitä talousarvioaloitteita on
yleensä toistettu, niin minäkin olen tehnyt, mutta
kuitenkin on todettava, että aina siellä on muutama
uusikin aloite. Talousarvioaloite 937 on määrärahan
osoittaminen ilmastonmuutoksen torjuntaan ja luonnonsuojeluun. Tämän
määräraha-aloitteen ajankohtaisuus on
tämän päivän keskustelunkin
mukaan hyvin tärkeä.
Tässä tilanteessa, kun päivä on
pitkäksi venynyt, on turha näitä käydä enemmän
lävitse, vaan tässä kohtaa voin todeta
vain, että tämä instituutio näiden
aloitteiden tekemiseen on kyllä tarpeellinen, koska tällä tavalla
voidaan asioita tähdentää kansanedustajan
toimesta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olemme tämän iltapäivän
aikana keskustelleet tulevaisuuden kannalta erittäin merkittävästä ja
tärkeästä teemasta, ilmasto- ja energiakysymyksistä.
Osa talousarvioaloitteistanikin liittyy nimenomaan tähän
teemaan.
Ensimmäinen talousarvioaloite, 309, koskee määrärahan
osoittamista Pien-Saimaan vesistöalueen kunnostamisen käynnistämiseen.
Etelä-Saimaan länsiosassa on Pien-Saimaaksi nimitetty
vesialue, joka on viime vuosikymmenien aikana rehevöitynyt
huolestuttavasti. Syksyllä 2008 alueella alkoi sinileväkukinta,
joka päättyi vasta huhtikuussa 2009. Voimakas
talviaikainen sinileväesiintymä on ollut poikkeava
ja aiheuttanut Länsi-Saimaan seutukunnan asukkaissa ja
kesäasukkaissa merkittävää huolta.
Vedensaannin kannalta Pien-Saimaan tila on erittäin tärkeä,
sillä Lappeenrannan kaupungin päävedenottamona toimii
Huhtiniemen tekopohjavesilaitos, joka saa raakavetensä nimenomaan
täältä Pien-Saimaan eteläosasta.
Tästä Pien-Saimaan tilasta on puhuttu vuosia, mutta
viime talven poikkeuksellisen huono ja selvittämätön
vesistön tila aiheuttivat selkeän prosessin, jonka
seurauksena Lappeenrannan kaupungin, Lappeenrannan Vesi Oy:n, Taipalsaaren,
Lemin ja Savitaipaleen kuntien, Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen
sekä Pien-Saimaan suojeluyhdistyksen toimesta käynnistettiin
vesialueen kunnostamishanke Pisa. Nyt Pisa valmistelee erilaisia
kunnostamistoimenpiteitä, jotka on tarkoitus käynnistää useiksi
vuosiksi eteenpäin. Nyt näitä vesiensuojelutoimenpiteet
valmistellaan, ja tavoitteena on, että me saisimme käynnistettyä niitä vuosina
2010—2013 ja saisimme ison kunnostushankkeen, jonka kokonaiskustannusarvio
olisi noin neljä miljoonaa euroa, josta valtion rahoitettavaksi
tullaan esittämään kahta miljoonaa euroa.
Tämän perusteella ehdotan, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon momentille 30.50.31 lisäyksenä 400 000
euroa Pien-Saimaan vesistöalueen kunnostamisen käynnistämiseen.
Toinen Etelä-Karjalan ja Kaakkois-Suomen kannalta erittäin
tärkeä aloite on talousarvioaloite 312, joka koskettaa
nimenomaan metsäteollisuuden uusien tuotteiden kehittämistä.
Etelä-Karjalan alue kuuluu Euroopan suurimpaan metsäteollisuuden
keskittymään. Metsäteollisuuden viimeaikaiset
ongelmat ja kapasiteetin leikkaukset ovat koskettaneet aluetta voimakkaasti. Asiantuntijoiden
mukaan rakennemuutos jatkuu eikä koko ongelman laajuus
ole vielä selkeästi näkyvissä.
On varauduttava siihen, että Kaakkois-Suomen rakennemuutoksen
hoitaminen tulee vaatimaan poikkeuksellisen voimakasta panostusta
niin valtiolta, metsäteollisuusyrityksiltä kuin
myös alueen kunnilta. On myös ilmeistä, että toimenpiteet
on voitava suunnitella ja resursoida pitemmälle aikavälille,
jotta ne ovat myös pitempiaikaisesti vaikuttavia.
Tähän työhön tarvitaan niin
Lappeenrannan teknillistä yliopistoa, metsäteollisuusyrityksiä, eri
tutkimuslaitoksia kuin teknologiarahoittajia ja -sijoittajia
yhteen ja innovoimaan ja tuottamaan uusia metsäteollisuuden
tuotteita ja myös rakentamaan niiden uudenlaista käyttöönottoa. Metsäteollisuuden
uusien tuotteiden kehittäminen edellyttää valtiolta
määrätietoisia satsauksia ja sitoutumista
teollisuuden alan tulevaisuuden kehittymiseen. Tähän
esitän 10 miljoonaa euroa metsäteollisuuden uusien
tuotteiden kehittämiseen.
Tämän lisäksi talousarvioaloitteet
310 ja 311 liittyvät molemmat Etelä-Karjalan maaseutualueen
tieverkkokysymyksiin.
Maaseutualueella oleva tieverkko ja sen kunto on monella tavalla
tärkeä alueen elinvoimaisuuden ja elämisen
kannalta niin Etelä-Karjalassa kuin myös muualla
päin Suomea. Esitän määrärahan
osoittamista Savitaipaleelta Suomenniemelle kulkevan Partakosken
tien perusparantamiseen. Tien vaikutusalueella infraa on viime vuosina
parannettu, muun muassa alueen vapaa-ajan asuntoja on sähköistetty
ja näin alueen asumis- ja virkistyskäyttöä on
voitu lisätä. Kuitenkin tien heikko kunto aiheuttaa
esteitä alueen kehittämiselle. Tiellä on
suuri merkitys myös puutavaran kuljetuksessa. Tien perusparannus
on välttämätön, jotta sekä lisääntyvä henkilöliikenne
että metsä- ja maatalouskuljetukset voidaan hoitaa
turvallisesti. Tien perusparannuksessa tulisi myös kunnioittaa
sen laajaa ja monipuolista historiaa ja maisema-arvoja. Näin
voitaisiin myös edelleen vahvistaa matkailua alueella.
Ylipäätänsä tien tulisi olla
sellaisessa kunnossa, että se lisäisi alueen elinvoimaisuutta.
Esitän tähän Partakosken tien perusparannukseen
3 miljoonaa euroa.
Vastaavanlaiset perusteet on myös Kuivasensaaren paikallistien
14777 perusparantamiseen. Kuivasensaaren tie on noin 15 kilometrin
pituinen soratie Savitaipaleelta Taipalsaarelle, ja tien päässä oleva
alue on erittäin monipuolinen ja siellä on valtava
määrä kesäasukkaita, mutta tien kunto
on erittäin heikko, minkä takia tien kunnostustarve
on ollut esillä jo vuosia, mutta mitään
ei ole kuitenkaan tapahtunut. Päinvastoin, tie on mennyt
vain huonompaan kuntoon, ja tieliikenteen lisääntyessä ja
ilmasto-olojen heiketessä se on erittäin turvaton.
Tähän tieosuuteen esitän 2 miljoonaa
euroa.
Arvoisa puhemies! Sitten sosiaali- ja terveydenhuoltoon muutama
asia vielä. Esitän talousarvioaloitteessa 314
määrärahan osoittamista lapsilisän
maksamiseen 17-vuotiaille nuorille. Suomalainen lapsilisäjärjestelmä on
tarpeellinen, kansainvälisestikin vertaillen kohtuullisen
hyvätasoinen universaali etuus, joka korvaa osittain lapsista
aiheutuvia kustannuksia. Lapsilisäjärjestelmän
rakenteellinen kehittäminen on kuitenkin välttämätöntä.
Yksi suurimmista epäkohdista nykyisessä järjestelmässä on
lapsilisän maksun päättyminen lapsen
täyttäessä 17 vuotta. Nykyiselle käytännölle
ei löydy kestäviä perusteita. Lapsen
aiheuttamat kulut ovat jopa suurimmillaan 17-vuotiaana: ruoka, vaatetus,
koulutus, kirjat, harrastukset, oppimateriaalit, autokoulu ynnä muut.
Vanhemmat vastaavat lasten elatuksesta 18 vuoteen asti, joten
perheen taloudellinen tilanne vaikuttaa monella tavalla nuoren elämään.
Teini-ikä on myös hyvin kriittistä aikaa
nuoren itsenäistymisen ja kehityksen kannalta. Lapsiperheiden
köyhyyttä tulee vähentää ja
eriarvoistumiskehitykseen tulee puuttua parantamalla lapsiperheiden
taloudellista asemaa, kuten hallitusohjelmaankin on kirjattu. Oikeus
lapsilisään on ulotettava koskemaan kaikkia alle
18-vuotiaita lapsia.
Edellä olevan perusteella ehdotan talousarvioon momentille
33.10.51 budjettiperusteisena lisäyksenä 89 miljoonaa
euroa lapsilisän maksamiseen 17-vuotiaille.
Esitän myös määrärahan
osoittamista ensimmäisen lapsen lapsilisän korottamiseen.
Hallitus korottaa lapsilisää vuoden 2009 alusta
10 eurolla kuukaudessa kolmannesta lapsesta lukien. Samalla hallitus
jättää kuitenkin 80 prosenttia lapsiperheistä ilman
lapsilisien korotuksia. Kuluttajatutkimuksen mukaan ensimmäisen
lapsilisän korotus auttaa kaikkia lapsiperheitä.
Ehdotan tämän vuoksi myös ensimmäisen
lapsen lapsilisän korottamista niin, että se on
samansuuruinen toisen lapsen lapsilisän kanssa. Perheen
ensimmäisestä lapsilisään oikeuttavasta
lapsesta makset-tavan lapsilisän määrä tulisi
siten korottaa nykyisestä 100 eurosta 110,50 euroon kalenterikuukaudessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan budjettiperusteista lisäystä 70
miljoonaa euroa ensimmäisen lapsen lapsilisän
korottamiseksi 110,50 euroon.
Sitten, arvoisa puhemies, viimeinen asia, määrärahan
osoittaminen omaishoidon tuen ja tukipalveluiden lisäämiseen,
talousarvioaloite 308. Pitkäaikaissairaiden, vammaisten
ja iäkkäiden apua tarvitsevien henkilöiden
hoito ei voi toteutua ilman omaishoitoa. Omaishoitajien työpanos on
samaa luokkaa kuin koko sosiaali- ja terveysalan hoitohenkilökunnan
tekemä työ. Suomessa on noin 1,2 miljoonaa suomalaista,
jotka hoitavat jotakuta läheistään, joka
tarvitsee tukea arjen selviytymisessä. Pääasiallisesti
läheisiään auttavia omaishoitajia on
Suomessa noin 280 000. Kotona hoidettavista henkilöistä noin
60 000 olisi laitoshoidossa ilman omaishoitoa. Kunnallisen
omaishoidon tuen piiriin kuuluu vain noin 34 000 omaishoitajaa.
Vuonna 2006 voimaan tullut omaishoidon laki on tuonut kuitenkin
jonkin verran parannusta omaishoitotilanteisiin, mutta toisaalta
kunnissa lakia on noudatettu hyvin eri tavoin. Nyt, kun kunnat tekevät
säästölistojaan, yhä useammin omaishoidon
tukipalveluita leikataan ja karsitaan, uusia omaishoitosopimuksia
ei enää tehdä ja voimassa olevia sopimuksia
on purettu eikä korvaavia palveluja ole annettu. Joissakin
kunnissa omaishoitajat ja hoidettavat on jätetty lähes heitteille.
Ihmisten perusoikeuksia ei ole turvattu. On erittäin tärkeätä,
että tähän asiaan puututaan, minkä vuoksi
muun muassa Omaishoitajat ja läheiset -liitto
on tehnyt asiasta kantelun oikeusasiamies Pauniolle.
Kuntien vaikean taloudellisen tilanteen takia esitän,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon
momentille 28.90.30 lisäyksenä 30 miljoonaa euroa
omaishoidon tuen ja tukipalveluiden lisäämiseen.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Puhun talousarvioaloitteista 68—100.
Näistä kaikki muut paitsi talousarvioaloite 77
kuuluvat sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtoisiin
budjettilinjauksiin. Hyvin lyhyesti voisin todeta, että budjettilinjauksemme
ovat tasapainossa, niissä on esitetty rahoitus myös
niille lisämenoille, joita esitämme hallituksen
budjettiin nähden, ja tuo rahoitus tulee pääasiassa
pienemmistä veronkevennyksistä kuin hallitus on
omassa esityksessänsä esittänyt, ja sen
lisäksi tietyistä ympäristö-
ja muista verolisäyksistä.
Esitämme esimerkiksi käännetyn arvonlisäveron
käyttöönottoa, jonka ajatuksena on suitsia harmaata
taloutta, sekä varainsiirtoveron tuottoarvion korottamista
ja jäteveron laajentamista, pakkausveroa sekä niin
sanottua windfall-veroa. Nämä ovat se rahoituspuoli
pääsääntöisesti. Sen sijaan
keventäisimme verotusta enemmän kuin hallitus
kaikkein pienituloisimpien kohdalla muun muassa perusvähennyksen
avulla siten, että perusvähennystä korotettaisiin
3 000 euroon asti.
Meidän suurimmat panostuseromme ovat kuntatalouden
tukemisessa ja työllisyyden vahvistamisessa. Kuntataloudessa
me kaikki tunnemme nämä ongelmat, niitä ei
tarvitse enää tässä vaiheessa
iltaa toistaa, mutta voin todeta, että ennen muuta vanhustenhoito
ja terveydenhuolto ovat niitä asioita, jotka kaipaavat
kipeästi lisäresursseja, ja niinpä pääpanostus
on kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksissa.
Tämän lisäksi meillä on
määrärahaesityksiä muun muassa
kuntien erilaisten rakennusten peruskorjaamiseen, ei siis pelkästään
homekoulujen korjaamiseen vaan myös muuhun peruskorjaukseen,
sen lisäksi työllisyysperusteisiin investointeihin
ja muun muassa julkisen infran parantamiseen sekä täällä perusväyläpuolella
että muutoinkin.
Ehkä vielä mainitsemisen arvoinen on esitys siitä,
että haluaisimme pitää kehitysyhteistyömäärärahat
sillä uralla, jonka tämäkin hallitus
alkutaipaleellansa valitsi mutta josta on nyt sitten luopumassa,
tästä korotusurasta, elikkä esitämme
myös niihin korotusta.
Keskustelu päättyi.