8) Laki viestintämarkkinalain 128 §:n muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen matkapuhelinverkon
tukiasemien varavoimasta. Vaikka tämä hyvin ei-mediaseksikäs
sanahirviö ei julkisuudessa saane kovin paljon välttämättä huomiota,
olen erittäin kiitollinen siitä, että niin
moni edustaja jaksoi kuunnella asiani ja allekirjoittaa tämän
aloitteen. Toivon todella, että se etenisi. En väitä olevani
mikään asiantuntija näissä tekniikka-asioissa
mutta sen sijaan väitän olevani asiantuntija siinä,
miltä tuntuu, kun sähköt katkeavat ja
matkapuhelinverkko lakkaa toimimasta.
No mikä se matkapuhelinverkon tukiasema on? Tukiasema
muodostuu yhdestä tai useammasta radiolähettimestä ja -vastaanottimesta sekä radioantennista,
jotka ovat yhteydessä niihin yksittäisiin matkapuhelimiin.
Kun me soitamme kännykällä, lähetämme
radioaaltoja, jotka menevät lähimpänä olevalle
tukiasemalle, ja antenni vastaanottaa ne ja lähettää radioaallot
sitten matkapuhelinkeskukseen, joka lähettää ne sitten
sinne tukiasemalle, joka on lähinnä sitä henkilöä,
jolle matkapuhelimeen esimerkiksi sitten taas soitetaan. Nämä tukiasemat
kaipaavat tietenkin käyttövoimakseen sähköä.
Täytyy sanoa, että kun tätä asiaa
lähti perustelemaan, niin niin alkutekijöissään
oli ihmisten tietoisuus tästä sähkön
tarpeesta, että osa ihmisistä ajattelee niin, että jos
kännykkään saadaan sitä virtaa,
niin kyllähän se puhelinliikenne sitten toimii.
Mutta todellakin sinne matkapuhelinverkon tukiasemille tarvitaan
sitä virtaa.
Näitä tukiasemia on esimerkiksi Soneralla
yli 3 000 kappaletta, ja näitä on luokiteltu
viiteen eri tärkeystasoon, joista parhaimmat ovat kaupunkien
keskustoissa ja ovat bunkkeriin valettuja ikkunattomia paikkoja,
joissa on omat varavoimalähteet, ja ne ovat tavallaan idioottivarmoja
monenlaisten eri riskien varalta. Mutta sitten kun mennään
tänne luokituksen alapäähän,
viitosluokkaan ja jo sitäkin ennen, siellä ei
ole erityisiä säännöksiä siitä,
mitä tulisi tehdä, kun virrantulo katkeaa.
Kun kiinteästä lankaverkosta ollaan luopumassa,
Viestintävirasto antoi tällaiset 12 kohdan ohjeet,
joissa eräässä kohdassa esitetään
suosituksia tästä virran kestosta. Mutta näitäkään
suosituksia ei ole laitettu käytäntöön.
Siellä on vaatimus kolmen tunnin kestosta, ja jo kesäkuun alussa
olisi kuusi tuntia pitänyt ruveta olemaan joka tukiasemalla,
mutta tätä ei ole tapahtunut.
Kun siis sähköt katkeavat, tapahtuu seuraavaa:
Kolmen tunnin päästä lakkaavat kuulumasta
oikeastaan kaikki muut paitsi Soneran verkot ja sen jälkeen
pikkuhiljaa rupeaa Sonerakin hiipumaan. Sen jälkeen ei
voi soittaa mitään matkapuheluita, ja kun kiinteitä verkkoja
harvaanasutulla maaseudulla ei enää juurikaan
ole, ei siis ole mahdollisuutta ottaa puhelimella yhteyttä mihinkään,
ei myöskään hätäkeskuksiin.
Hätäpuhelutkaan eivät välittyneet
esimerkiksi Asta-myrskyn aikana. Se tarkoittaa sitä, että ei
voi soittaa apua, jos tarvitsisi ambulanssia, ei voi soittaa apua,
jos puu on katkennut tielle, ei voi soittaa apua, jos tarvitsisi
vettä esimerkiksi karjalle tai haluaisi hoitaa näitä sähkökatkon
aiheuttamia vaurioita, kenties lainata aggregaattia jostakin.
Oikeastaan kauheimpia asioita on myös se, että tämä sähköverkon
korjaus käy erittäin vaikeaksi, koska miehet siellä linjoilla
eivät voi oikein korjata näitä vikoja,
kun eivät tiedä, onko juuri se linja kytketty
varmasti pois päältä, ja joudutaan ajelemaan
eestaas ja varmistelemaan, että nämä huoltotyöt
voisivat jollain tapaa toimia, kun se puhelinliikennekään
ei toimi, elikkä sähkön saanti vaikeutuu
entisestään.
Muistatte, minkälaista porua täällä eduskunnassakin
on pidetty esimerkiksi hätäkeskusten vastausviiveistä,
minkälaista porua on mediassa siitä, jos ambulanssi
myöhästyy viisi minuuttia. Miettikää,
että Suomessa oli Asta-myrskynkin aikana isoja alueita,
kokonaisia pitäjiä, joissa ei vuorokauteen tai
puoleentoista vuorokauteen voinut soittaa yhtään
minnekään. Ei voinut soittaa sinne hätäkeskukseen,
siinä oli puolentoista vuorokauden viive.
Tekevätkö yritykset sitten omatoimisesti jotakin
tälle asialle? Epäilen vahvasti, että eivät
tee. Nimittäin Asta-myrskyn jälkeen, kun se kännykkäverkko
simahti, Yle Keski-Suomi haastatteli esimerkiksi kehityspäällikkö Tomi
Heikkilää TeliaSoneralta. Hän totesi,
että ei ole mitään suunnitelmia, että lähdettäisiin
akkujen kestoaikaa pidentämään, vaikka
näissä 12 kohdan suosituksissakin tästä jo
on maininta. Sama vastaus tuli Elisalta. Tiedän sen, että mitään
ei tapahdu, ellei lainsäädännöllä tähän
asiaan puututa.
Olen sitä mieltä, että näin
ei voi jatkua tulevaisuudessa. On suorastaan ihme, että mitään
vakavampaa ei ole vielä sattunut. On aivan ehdoton vaatimus
se, että maaseudun ihmiset pystyvät tämän
peruspalvelun saamaan turvallisesti itselleen kaikissa tilanteissa,
niin että ihminen voi soittaa hädän aikana
apua.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tulen seudulta, jossa välimatkat
ovat pitkät ja avuntarve viivästyy usein senkin
vuoksi, että kulkeminen paikasta toiseen kestää oman
aikansa. Mutta nyt tässä lakialoitteessa näen
sen äärimmäisen tarpeellisena, että jonkunlainen
takaportti täytyy olla siihen, kun luonto näyttää meille
voimansa ja vie sen viimeisenkin yhteydenpitomahdollisuuden ja avunhankintamahdollisuuden
pois. Ja varsinkin tämmöisillä suurtuhoalueilla
harvoin edes pääsee sieltä välttämättä suoraan
henkilöautolla — jos sitä sattuu nyt
sitten olemaankaan käytettävissä — hakemaan apua,
jos sitä tarvitsee.
Jollakin tapaa tämä ajatus lankaverkon poiston
yhteydessä siitä, että turvataan kansalaisille telepalvelut
joka paikassa, on kyllä hämärtynyt kaiken
tämän keskellä, että on käsittämättömän isoja
alueita edelleen Suomessa, joissa ei toimi minkäänlainen
kännykkäpuhelinliikenne. Ja tuntuu uskomattomalta,
että meillä on velvoitteet ja palveluista on perustuslaillisesti
kirjattu, että kansalaisille tietyt palvelut tuotetaan,
mutta edelleen me käymme tällaista kamppailua
2010-luvulla siitä, mihin ihmiset ovat oikeutettuja ja
mihin eivät.
Kiitän kyllä lämpimästi
ed. Kalmaria, joka keräsi yli sata nimeä tähän
aloitteeseen, ja pidän kyllä äärimmäisen
tärkeänä, että se menee eteenpäin
ja nämä varavirtatoiminnot tulevat kaikille alueille,
jotta ihmisten ei tarvitse olla vuorokausisotalla täydessä motissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ikään kuin johdannoksi
tälle iltasaarnalle voisi todeta vaikka näin:
akkuja, komisario Palmu! Siitä nimittäin on kysymys.
Ovatko asiat ylipäätään menneet
parempaan vai huonompaan suuntaan, kun on tähän
kännykkäaikaan siirrytty?
Minä satun olemaan semmoinen heppu, joka oli aikanaan
saamassa aikaiseksi kiinteän puhelinlinjan Suomen syrjäisimpään,
varmasti syrjäisimpään, asuttuun pisteeseen.
Sallan kunnan perukalle Värriön tutkimusasemalle
vedettiin linjaa lähes sata kilometriä, ja siinä samalla
sitten Rajavartiolaitoskin sai sen kiinteän linjan sinne.
Miten se oli mahdollista? Se oli mahdollista sen takia, että meillä oli
Posti- ja telelaitos, josta sitten tehtiin pilkkomisen jälkeen
Postilaitos ja Telelaitos, ja pidettiin itsestäänselvänä sekä täällä eduskunnassa
että tässä instituutiossa sitä,
että puhelinyhteys on perusoikeus, ja vaikka se linja maksoi
maltaita — vielä enemmän se maksoi kyllä ihan
kultaharkon verran rahaa — niin joka tapauksessa katsottiin,
että se pitää olla, ja vielä sitten
laitettiin erämaapuhelinkin siihen yhteyteen sinne vielä syrjäisempään
pisteeseen. Tällä tavalla toimi myöskin
siihen aikaan metsäpalovartiointi, koska oli olemassa tämä toimiva
yhteys. Sen linjan kunnossapitämistä varten oli
olemassa henkilökunta, pysyvä henkilökunta,
ja sillä välineistö, jolla liikkua kesäkeleissä,
talvikeleissä ja kaikilla keleillä niin, että siellä korkeintaan
oli sitten oikein pahan myrskyn jälkeen ehkä päivän
verran linjat poikki, mutta joka tapauksessa tulijat olivat paikalla,
mutta viestijärjestelmä oli myöskin olemassa,
ihmispohjainen viestijärjestelmä, mikäli
näin olisi päässyt käymään. Elikkä siellä työskentelevien
perusturvallisuus oli tällä tavalla turvattu.
Mutta sitten kun satuin eksymään tähän
taloon kansan valitsemana ja ajauduin täällä sitten liikennevaliokunnan
puheenjohtajaksi, niin kohtasin ihmeellisen maailman, maailman,
jossa näillä arvoilla ei ole mitään
merkitystä. Muutamat poliittiset tahot, joilla on aika
runsaasti kansanedustajia täällä eduskunnassa
edelleenkin, päättivät, että tämä koko
telelaitosjärjestelmä täytyy romuttaa.
Se ensin piti yhtiöittää, sille keksittiin
hienoja nimiä, ja sitten ne nimenmuutokset johtivat Soneraan,
ja sitten päätettiin, että ne osakkeetkin
vielä myydään ja sillä tavalla. Niin
kauan kuin Suomen valtiolla oli Soneran osakkeita hyvin merkittävä määrä,
niin kauan liikennevaliokunnan puheenjohtaja kuului siihen rinkiin,
jota informoitiin odotettavissa olevista muutoksista. Niitä oli
niin, että toimitusjohtaja itse kävi Relanderia
myöten ja kumppaneita myöten täällä eduskunnassa
informoimassa. Mikä oli sanoma? Sanoma oli se, että nyt
taas tapahtuu seuraava huononnus, joka johti siihen, että kun
olin se henkilö, jolle informoitiin, niin minä ilmoitin,
että muuten ette kyllä heikennä, ja käytiin
joka ikisessä vaiheessa tiukka keskustelu siitä,
heikennetäänkö vai eikö heikennetä.
Sitten tuli tämä lankalinjojen rullallepanovaihe.
Siinä vaiheessa en ollut enää sitten
puheenjohtaja mutta liikennevaliokunnan jäsen vaan. Sitä piti
rautalangasta vääntää, millä tavalla
pitää sitten hoitaa nämä muut
järjestelyt. Ja siinä tultiin akkuihin, ed. Kalmari.
Silloin kysyttiin, että no, milläs tavalla se
akkuhuolto hoidetaan. Sitten mentiin 3 tunnin ja sitten 12 tunnin
suositukseen, joka ei varmaan koskaan, se 12 tunnin suositus, toteutunut,
ja joka ikistä piti vastustaa, ja aina vaan huonompaan
suuntaan ja huonompaan suuntaan sen maaseudun kannalta.
Ja nyt, arvoisa puhemies, nyt ollaan tässä tilanteessa.
Tässä ei ole mitään järkeä.
Tämä on järjetöntä puuhaa.
Rahat on syöty ja ryypätty, ja maaseutu on tässä tilassa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä edellinen, ed. Pulliaisen
puheenvuoro oli todella selventävä ja avasi niitä historian
näkymiä, miten tähän on tultu.
Joka tapauksessa toimiva puhelinyhteys on perusoikeus, jonka todella
pitäisi toteutua myös maaseudulla ihan riippumatta
luonnonolosuhteista. Ja ihmettelenkin suuresti, että kun
noitakiinteitä linjoja on purettu, ei ole jo etukäteen
varauduttu siihen, että kännykät toimivat
oli tilanne mikä hyvänsä. On aivan selvää,
että tuo kolmen tunnin akun kestävyys ei ole riittävä,
12 tuntiakin voi käydä liian lyhyeksi ajaksi,
kun muistellaan nyt viime kesänkin Asta- ja Veera-myrskyjä.
Maaseudulla niin maatilayrittäjät kuin muutkin
yrittäjät ovat jo tottuneet turvautumaan aggregaatteihin,
joko ihan omiin tilakohtaisiin, talokohtaisiin tai sitten yhteisiin.
Minulle tämä tekniikka on sillä tavalla
tällä kohtaa epäselvä, että en
tiedä, niin kuin ed. Kalmarikin tuossa sanoi, olisiko tällainen
yhteisaggregaatti, joka tukisi näitä tukiasemia,
mahdollinen ja onko niihin saatavissa mahdollisesti yhteiskunnan
tukea. Pitäisi olla, jotta sitä kautta edes yhteiskunta
tulisi mukaan siihen, että ihmisten perusoikeus maaseudulla
toteutuisi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kalmari on tehnyt erinomaista työtä laatiessaan
tämän lakialoitteen, ja se on erittäin perusteltu.
Todellakin tähän digiaikaan siirryttyämme
olemme siinä tilanteessa, että luonnonolosuhteet
estävät viestinnän todella tehokkaasti. Kun
ed. Erkki Pulliainen omassa puheenvuorossa vaati komisario Palmun
kielikuvia käyttäen akkuja, niin minä sanoisin,
että tässä melkein pitäisi käyttää erään
olympiavoittajan kielikuvaa, kun hän vaati jäidenpoistovälinettä hiihtoladulle,
että tätä samaa kielikuvaa voisi käyttää vaadittaessa
akkuja näihin mastoihin.
Totuus on se, että kun sähköt katkeavat
maaseudulta, niin sieltä loppuu viestintä kovin
tehokkaasti. Ja vaikka sähköyhtiöt ovat
rakentaneet sähköverkkoa niin, että virtaa
pystytään syöttämään
seutukunnalle eri teitä, ettei ole vain yksi syöttösuunta,
niin tämäkään ei tietenkään
pysty varmistamaan turvallista viestintää siinä tilanteessa,
kun tulee tällainen Asta- tai Veera-myrskyn tapainen valtava
myrsky, joka tuhoaa kaikki linjat. Eli ainoaksi keinoksi jää se,
että lainlaatijat, Suomen eduskunta, tekee sellaisen lakimuutosesityksen
elikkä hyväksyy tämän ed. Anne Kalmarin
lakialoitteen, että näiden linkkimastojen tyveen
pitää saada sellainen aggregaattijärjestelmä,
joka on automaattinen, joka lähtee pyörimään
tietyn viiveen jälkeen, kun valtakunnan verkosta on virrat
pois. Tällä tavalla pystytään varmistamaan
ihmisten turvallisuus.
Ja pitää muistaa, että vaikka maaseudulla
ihmisiä asuukin kovin vähän, niin siellä liikkuu
kesäaikaan paljon turisteja, suuret määrät
ihmisiä, myös kesäasukkaita, ja silloin
sillä alueella on hyvin paljon ihmisiä, joiden
turvallisuus olennaisesti vaarantuu ja esimerkiksi ambulanssin saaminen
paikkakunnalle hätätilanteessa on täysin mahdotonta.
Tämän takia ed. Kalmarin aloite on erinomainen,
ja toivon sille menestystä. Ja koska lakialoitteen on kirjoittanut
102 kansanedustajaa, niin katson, että sillä on
hyvät mahdollisuudet menestyä esittelyssä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on käytetty
hyviä puheenvuoroja. Totean vaan, jotta tämä kuvastaa
sitä, miten ollaan nyky-yhteiskunnassa riippuvaisia tiedonvälityksen
toimivuudesta. Mutta näissä tapauksissa, kun Asta
ja Veera viime kesänä riehuivat tuolla metsissä ja mannuilla,
niin siinähän ei olisi auttanut, vaikka lankaverkotkin
olisivat olleet, koska siinä olisivat katkenneet kaikki
langat samalla tavalla. Tämä langaton verkkoyhteys
on hieno keksintö siinä tilanteessa, koska siellä on
se tukiasema kunnossa, virtaa olemassa, systeemit toimivat. Ymmärsin,
että joissakin paikoin katkos oli ilmeisesti useampia päiviä,
kahteen kolmeen päivään pahimmassa tapauksessa
puhelimet eivät toimineet, eikä sähköä saatu
viikkoon. Se tuntui aika hurjalta, kun väitettiin, että kolmeen
päivään ei mikään toiminut.
Ja niin kuin ed. Kalmari tuossa totesi, nämä korjaustyöt
olivat aika hankalia, koska ei saatu yhteyttä muihin, että mitä tehdään,
missä ovat virrat päällä ja
missä ei ole. Ja tämmöistä joutavaa
ajoa ja tiedon hakemista tapahtui sitten. Ajettiin ristiin rastiin
siellä, ja se hidasti korjaamista.
Sen verran ed. Pulliaisen hyvään puheenvuoroon
voisi todeta, jotta kannattaa jokaisen edustajan kokeilla Soneraan
soittaa ja käydä seurustelemaan jonkun vika-asian
osalta. Viime viikolla kolme päivää tein
töitä kotisivujen korjaamiseksi. Minulla on omat
kotisivut, ja kun keskiviikkona aloitin, niin perjantaina vihdoin
viimein selvisi, jotta se onkin Elisan verkko. Elikkä sinne
on jäänyt roikkumaan tämä, kun
Sonerasta eduskunta osti vuoteen 2007 asti tämän
laajakaistan, ja se meidän oma kotisivumme sattuu olemaan
Sonerassa, mutta nyt tällä hetkellä tämä eduskunnan laajakaista
onkin Elisassa, ja kolme päivää meni selvittäessä sitä,
siis kolme päivää, miettikää, soitin,
seurustelin tietokoneen kanssa. Se kysyi, sanokaa henkilötunnus
ja ... (Puhemies: 2 minuuttia! Pyydän edustajaa siirtymään
puhujakorokkeelle!) No, tämä ei ole niin tärkeää,
mutta se kuvastaa, jotta me olemme siirtyneet semmoiseen palveluyhteiskuntaan,
jossa joudumme seurustelemaan koneiden kanssa, jotka ovat täysin tunnottomia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin miellyttävä yhtyä tämän
ed. Kalmarin lakialoitteen kiittelijöihin. On tietysti
suuri katastrofi rajuilmatilanteessa, jos puhelinyhteydet eivät
toimi. Toivonkin, että tämä ed. Kalmarin
lakialoite on juuri se yksittäisen rivikansanedustajan
alulle panema lakialoite, joka tällä kaudella toteutuu.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalmarin aloite on kyllä erinomainen
ja kannatettava. Kun muistelemme viime kesäisiä myrskyjä ja
kuulimme, että jotkut ihmiset ovat joutuneet olemaan esimerkiksi
kesäasunnoilla viikonkin verran niin sanotusti motissa,
ettei ole saanut minkäänlaista yhteyttä mihinkään
päähän, niin kyllä se on tietysti
aika erikoista suomalaisessa yhteiskunnassa 2010-luvulla, että kun
on hätä, niin ei voi edes hätäkeskukseen
saada yhteyttä. Siinä mielessä ajatellen
tämä asia pitää kyllä korjata
sillä lailla, että näiden akkujen kestoaikaa
pidennetään tuonne 12 tuntiin, mikä sekään
ei ole varmasti kaikilta osin riittävä.
Ihan kysyisin sellaista asiaa, onko tällaiselle uudistukselle
laskettu minkäänlaista hintalappua, että mitähän
tämä mahtaisi tulla maksamaan, että tätä varmuusaikaa
pidennettäisiin 12 tuntiin. Sitten ihan kysyisin tällaisen
huoltovarmuuden kautta, että mitä tapahtuisi,
jos yritysten kynnystä hankkia näitä aggregaattia
sitten helpotettaisiin, minkälaisia hintalappuja näille
asioille mahdollisesti syntyisi.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun lankaverkkoja rullattiin, firmat
säästivät monia kymmeniä miljoonia
euroja, joten itse asiassa tämä tukiaseman varavoima-asia
on peanuts siihen verrattuna. Jos yksittäisellä yrityksellä on
varaa hankkia aggregaatti, sen totisesti pitäisi olla mahdollista
sinne tukiasemallekin. Tällainen vaihtokytkin, joka tarvitaan,
jos ulkopuolinen aggregaatti sinne tukiasemalle tulee, maksaa asennuksineen
noin 500 euroa, ja aggregaatin saa halvimmillaan alle 1 000
eurolla.
Itse asiassa yksi mahdollisuus, mikä tässä lakialoitteessa
myöskin on, on se, että tehdään
vain sopimus esimerkiksi paikallisen yrittäjän
kanssa, kun on huolehdittu, että siellä on se
varavoiman syöttömahdollisuus. Useat maatilathan
nykypäivänä jo omistavat aggregaatteja,
ja esimerkiksi näin niitä voitaisiin saada lisää,
juuri kuten ed. Paula Sihto tuossa totesi. Luulen, että niille maaseudun
ihmisille, jotka hyötyvät myös itse siitä,
ei olisi kovin korkea kynnys tarjota tällaista palvelua
aivan sopuhintaan. Se on heidän itsensäkin etu,
ja maaseudulla on totuttu jopa talkoilla tekemään
tällaisia asioita, mutta ei toki talkoomieheksi tämän
kokoluokan yhtiöille tarvitse kenenkään
lähteä, vaan siitä voisi saada asiallisen korvauksen.
Jos verkkoyhtiöitten ihmisiltä kysytään,
tämä on tietysti heidän mielestään
liian kallista, koska bisnes on bisnestä, ja siksi lainsäädännöllä meidän
on tähän puututtava. Tosiasiallisesti ei ole kyse
rahasta vaan voiton maksimoinnista siellä firmoissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä Anne Kalmarin lakialoite
ja aiempi minun lakialoitteeni liittyvät molemmat viime
kesän rajuilmojen koettelemuksiin ja niitten seurauksiin, jotka
on koettu. On käsittämätöntä,
että nykyaikana viestiyhteydet voivat sillä tavalla
mennä poikki kuin viime kesänä tapahtui.
Sitä ei kerta kaikkiaan voi pitää millään
tavoin hyväksyttävänä.
Puhelinyhtiöt, viestiyhtiöt, pitäisi
velvoittaa pitämään huolta siitä,
että on varajärjestelmä, joka automaattisesti
kytkeytyy päälle, kun akut menevät liian
heikoiksi toimimaan. Tämä ei olisi mitenkään
mahdotonta, etteikö linkkimastoilla olisi moottorit, jotka
automaattisesti käynnistyisivät tuottamaan akkuihin
sen virran, mitä tarvitaan, kun akut osoittavat riittävän
varaustason vähenevän. Vastaavaa tekniikkaa käsittääkseni on
sairaaloissa ja muissa elintärkeitten toimintojen kohteissa.
Ymmärtääkseni linkkimasto viestiliikenteessä toimii
varsin vähäisellä virralla, jotenka tämä ei
olisi ollenkaan mitenkään mahdotonta toteuttaa
siten, että yhtiöt velvoitettaisiin huolehtimaan
siitä, että automaattisesti linkkimastoihin tulee
se virta, mitä ne tarvitsevat, kun virta tyhjentyy. Kyse
on yhteiskunnan elintärkeitten toimintojen turvaamisesta.
Kansalaiset tarvitsevat viestiyhteyksiä.
Erityisesti hätätilanteita oli viime kesänä,
jo puhtaasti huolenaiheina, paljon, mitä on näitten myrskyjen
jäljiltä tapahtunut. Itsekin sain Pihlajavedeltä viestiä tilanteessa,
kun myrsky kaatoi puita, tukki tiet, ja akuutin selvityksen tilanteessa,
missä myrskyn tuho oli totaalinen. Oli aivan ihme siinäkin,
että puut eivät surmanneet ketään. Ja
sitten viimeksi nämä viestiyhteydet loppuivat.
Elikkä tilanteessa, jossa apua olisi tarvittu nopeasti,
pahin ongelma olisi ollut se, että viestiyhteydet eivät
toimi. Toinen ongelma olisi ollut se, että apu ei paikalle
kovinkaan monessa tapauksessa olisi maitse päässyt.
Ainakin Konnevedellä oli sellaista tuhoa, että panssarivaunullakaan
ei olisi päässyt ajamaan niitä teitä,
mitkä siellä olivat järeitten tukkipuitten
ristiin rastiin tukkimia satojen metrien matkoilta. Toisin sanoen
tilanne on hyvin yllättävä, kun jotain
tämmöistä tapahtuu. Elikkä yksinkertaiset
keinot ovat selkeitä: velvoittaa puhelinyhtiöt,
viestiliikennettä harjoittavat yhtiöt, huolehtimaan
itse siitä, että on saatavana varavoimaa, joka
automaattisesti kytkeytyy päälle.
Ed. Kalmari toi esille hyvän ajatuksen siitä, että joku
lähistön asukas velvoitettaisiin sitten huolehtimaan
myös sähkön tuottamisesta. Se on yksi
hyvä mahdollisuus, mutta mielestäni parempi olisi
tämä automaattinen virran kytkeytyminen päälle.
Edelleen voitaisiin ajatella, että meillä yhteiskunnassa
poikkeusolojen varalle pitäisi luoda järjestelmä,
jolla minimivirta sähköä voitaisiin saada
kaikissa olosuhteissa. Näkisin jopa, että entiset
pienvesivoimalat ovat yksi mahdollisuus. Ne eivät tarvitse
edes ulkomaista energiaa, jos energiasta tulee puutetta. Silloin
voitaisiin viestiyhteyksiä pitää yllä ja
ehkä joitakin muitakin yhteiskunnan elintärkeitten
toimintojen tarvitsemia sähköntarpeita.
Uskon, että kun eduskunnan kansanedustajista näin
suuri osa on kirjoittanut alle tämän aloitteen,
niin onhan ihan ihme, jos ei tämä etene myönteiseen
päätökseen. Kiitän siitä,
että myös minut on Anne Kalmari kutsunut allekirjoittajaksi.
Ilomielin näin hyvään aloitteeseen koko
sydämestäni olen halunnut yhtyä, ja toivon,
että meillä olisi tässä suhteessa
turvallisempi yhteiskunta.
Yhdyn täällä esitettyihin ajatuksiin,
joita ed. Pulliainen toi esille. Todellakin meillä on jatkuva
maaseudun viestiliikenteen alasajo ollut. Lankapuhelinverkon menetys
on asia, jota en voi hyvänä pitää,
vaikka se on tosiasia. Näen, että jos olisi tämä rinnakkainen
lankapuhelinjärjestelmä, niin joissakin muissa
olosuhteissa sillä olisi suuri merkitys verrattuna siihen,
että puhelut ja viestiliikenne kulkevat vapaassa ilmatilassa.
Nyt siellä, missä myrskytuhot olivat todella pahat, puhelinlangatkin — jos
niitä olisi ollut ja missä niitä oli — kyllä tuhoutuivat
samalla. Mutta näkisin, että enää ei
pitäisi niitä viestiliikenteen lankoja, mitä vielä on,
ainuttakaan metriä hävittää, vaan
tulisi selvittää, mitenkä olemassa oleva
langallinen viestiverkosto voidaan myös säilyttää.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Viime kesän Asta- ja Veera-myrskyt
osoittivat, kuinka haavoittuva nykyinen yhteiskuntamme on. Tämä edustaja
Kalmarin tekemä lakialoite, jolla halutaan varmistaa myöskin
poikkeusoloissa viestiliikenteen kulku, on erittäin kannatettava,
ja kun siihen on yli puolet edustajista nimensä laittanut,
niin se myös velvoittaa hallitusta toimimaan tällä tavalla
kuin tässä lakialoitteessa esitetään.
Tämä esitetty viestiyhteyksien varmistaminen on
itse asiassa maaseudun ihmisten perusoikeuksien perusoikeus tilanteessa,
jossa on hätä, jossa on tarve lähettää viestiä tai
vastaanottaa viestiä ja mikään ei onnistu.
Sen enempää ei myöskään
onnistu se, että pystyy lähtemään
hakemaan sitä hätää varten apua,
koska kaikki tiet ovat tukossa. Eli sanalla sanoen ihmiset olivat
viime myrskyn jäljiltä totaalisen motissa: mikään
ei toiminut ja mihinkään ei päästy.
Tällaista tilannetta ei pitäisi nykyisessä yhteiskunnassa
voida syntyä, ja siksi me tarvitsemme tavan, jolla voimme
varmistaa sen, että sähköjärjestelmä ei
katkea puhelinliikenteen ja tietoliikenteen tukiasemilta, tukilinkeiltä,
linkkimastoilta tai miksi niitä halutaankin nimittää.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että akkujärjestelmän
tehostamisella voitaisiin tämä asia varmistaa.
Näin varmasti on. Toinen vaihtoehto olisi se, että me
vetäisimme maakaapelilla sähkönsyötön
näille tukiasemille, jolloinka myrskyt eivät siihen
pystyisi. Tietääkseni vain yksi tukiasema sinänsä fyysisesti
vioittui, ja kysymys oli vain siitä, että niiltä loppui
akuista virta. Siksi on täysin välttämätöntä,
että tavalla tai toisella varmistetaan se, että missään
tilanteessa näin ei pääse tapahtumaan.
Varavoimajärjestelmän osalta täällä on
käytetty puheenvuoroja. Omat tietoni ovat myöskin
samanlaisia: Varavoimajärjestelmään jos
tukeudutaan, joka on sekin hyvin varteenotettava vaihtoehto, näiden
tukiasemien tarvitsema tehomäärä on aika
pieni, se ei montaa kilowattia tarvitse, ja siksi nämä varavoimajärjestelmät
ovat myöskin suhteellisen edullisia eikä tällaisten
hankkiminen missään nimessä voi olla
kynnyskysymys myöskään operaattoreille,
ylläpitäjille, jollei sitä maakaapelointia
voida tehdä. Eli jompikumpi on pakko määrätä yhteiskunnan
taholta, lainsäätäjän taholta,
operaattoreiden tehtäväksi. Se on aivan selvä asia.
Puhemies! En myöskään itse malta
olla sanomatta vähän sitä historiaa,
mihin edustaja Pulliainen erinomaisella tavalla täällä äsken
viittasi. Mielestäni ne päätökset,
joilla aikanaan Sonera myytiin, olivat maaseudun viestinvälityksen
ja tulevaisuuden kannalta yksi kaikkein huonoimpia päätöksiä,
mitä silloin tehtiin. Ja se myynti tehtiin ilman ehtoa,
mikä nyt sitten jälkeenpäin on asetettu
yleisen palveluvelvoitteen muodossa, joka tulee maksamaan kaikille
erittäin paljon, kaikille erittäin paljon. Silloin
se olisi totta kai jonkun verran alentanut loogisesti ajatellen myyntihintaa
ja valtion saamaa hintaa tästä teleoperaattorista,
mutta se olisi samalla varmistanut maaseudulle tasapainoiset, tasa-arvoiset
viestipalvelut, jos se jo silloin olisi merkitty yleisen palveluvelvoitteen
piiriin kuuluvaksi palveluksi. Sitä ei tehty, ja nyt me
saamme sitten tätä laajakaistaa kaikille, mikä on
sinänsä hyvä hanke, kannatettava hanke.
Mutta se olisi tullut silloin puoli-itsestään,
puoli-ilmaiseksi. Nyt se maksaa meille erittäin paljon
ja aiheuttaa monia monia hankaluuksia. Mutta edelleenkin se on erinomaisen
hyvä, että se nyt vihdoin viimein tapahtuu.
Puhemies! Meillä on toinenkin uhka, joka uhkaa tällä hetkellä maaseudun
asujia, yrittäjiä, kesäasukkaita tietoliikenteen
osalta, ja se on Digita 450 -verkon alasajo, jos Digita
ei löydä tuolle verkolleen ostajaa, ennen kuin
se aikoo siitä luopua. Mielestäni tämä on
asia, josta myös sekä ministeriön että koko
hallituksen pitää huolehtia niin, että Digita
ei pysty luopumaan tästä verkosta ennen kuin sillä on
jatkaja, koska erittäin moni maaseudun asukas on vain ja
ainoastaan tämän 450-verkon varassa. Siellä ei
toimi mikään muu järjestelmä.
Tämä liittyy myös viranomaisverkkojärjestelmiin,
ja siinäkin mielessä on erittäin tärkeää,
että Digita velvoitetaan tekemään kaupat
niin, jos se kauppoja tekee tästä, että mitään katkosta
tähän palveluun ei synny. Digitalla on Suomessa,
ed. Pulliainen voi täydentää, viisi kuusi
erilaista toimilupaa. Minusta ne pitää nyt yhdistää.
Jos kerta tämä ei toimi ja tässä on
lupa, niin eivät kyllä toimi sen jälkeen
televisiolähetyksetkään, mikä on
Digitalle pomminvarmaa bisnestä.
Miksi me annamme ranskalaisille rahat emmekä velvoita
heitä hoitamaan tasapuolisesti tässä maassa
asioita? Tämä on se, mihin meidän poliitikkojen
pitää puuttua ja rohkeasti, määrätietoisesti
ja selväsanaisesti. Ja siinä mielessä kannustan
myöskin ministeriä Lindéniä,
joka on viime aikoina kyllä tormakoitunut näissä asioissa, edelleen
tekemään selväksi sekä muille
operaattoreille että tässä erikseen mainitsemalleni
Digitalle, mikä on meidän poliittinen tahtotilamme tässä asiassa.
Tätä perusoikeutta ei voi viedä maaseudun
ihmisiltä pois. Tällä hetkellä sen
perusoikeuden arvo ja merkitys on se, että siellä on huonommat
palvelut ja kalliimmat hinnat kuin taajamissa ja kaupungeissa ja
se ei ole tasa-arvoa nähnytkään. Siksi
on täysin välttämätöntä,
että edes nykyisen kaltaiset palvelujärjestelmät
pystytään ylläpitämään.
Puhemies! Aloite on erinomaisen hyvä, ja toivon, että me
kaikki edustajat nyt huolehdimme siitä ja pistämme
myöskin hallituksen huolehtimaan siitä, että hallituksen
esitys tästä tulee ja tämä asia
saadaan järjestykseen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä tuli yksi erittäin
varteenotettava vaihtoehto, maakaapeli. Tietysti täytyy
pohtia sitten tapauskohtaisesti, kuinka kauas sitä täytyisi
vetää, kuinka kalliiksi se tulisi. Mutta sen takia en
halunnutkaan tässä lakialoitteessani löytää ikään
kuin yhtä ratkaisua, vaan minun mielestäni yritykset
voisivat tehdä sen, mikä kulloisessakin tapauksessa
olisi järkevintä tai halvinta. Jonnekin voi käydä kiinteä varavoimalaitos,
on tuulen, aurinkoenergian käyttömahdollisuutta
ja tämäntapaisia ratkaisuja, voidaan tehdä tämmöinen
ostopalvelusopimus tai sitten tehdä pitempikestoinen akusto.
Kaikilla on hintalappunsa, mutta kokonaisuudessaan ne eivät
totisesti liikaa maksa, ja minun mielestäni tällainen
peruspalvelu on jotakin, mitä meidän oikeudenmukaisuustajumme
kannalta on pakko puolustaa. Ei voi olla niin, että yhtiöt
saavat toimia miten ikinä haluavatkaan. En haluaisi nähdä koskaan
myöskään esimerkiksi Itellan osalta tällaista
keskustelua, että joudumme puolustamaan niitä itsestäänselvyyksiä,
mitkä myös maaseudun ihmisille kuuluvat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jari Lepän erinomaisen
puheen johdosta haluan vielä yhtyä tähän,
että meidän on pidettävä huoli
siitä, että Digita 450 -verkko säilyy.
Se on elintärkeä merkittävillä alueilla
meidän maassamme, ja muun muassa Valtionrautateitten viestiyhteys
liikkuviin juniin, jota matkustajat sitten voivat hyödyntää,
perustuu juuri tähän Digita 450 -verkkoon
kaikkien muitten käyttäjien ohella.
Erinomaisesta ideasta, maakaapeli linkkimastolle -kysymyksestä,
haluaisin todeta sen heikkouden, että jos vaurioituu myöskin
niitä sähkölinjoja, joista tämä maakaapeli
saa virran, kuten hyvin laajalti nyt kesän myrskyissä tapahtui,
niin silloin ei maakaapelikaan auta, jos se virta, joka olisi vaikka
kilometrien päässäkin, jää tulematta. Näitä ongelmia
oli nimenomaan näillä pahimmilla myrskytuhoalueilla,
että ihan nämä merkittävät
kantolinjat vioittuivat, ja niidenkin korjaaminen kesti varsin kauan
silloin, kun sähköä odotettiin paikalle.
Tiedän, että yksittäistalouksissa se on
ehkä kuukauden kestänyt. Eräskin vanhempi mieshenkilö Konnevedellä sanoi,
että häneltä on nyt puuttunut sähköt
kolme viikkoa, ja hänelle sanottiin, että seuraavat
kolme viikkoa ainakin menee, ennen kuin on toiveitakaan, että sähköt tulevat,
ja siellä oli muitakin samassa asemassa.
Elikkä henkilökuntaa sähköyhtiöillä on
myös kovin vähän, joka myös
voisi antaa tätä virtalähdettä.
Pitäisin parhaimpana sitä, että siellä olisi automaattinen
moottori, joka myöskin tuulettomalla pakkassäällä käynnistäisi
akut, aivan samaan tapaan kuin on sairaaloitten varavoimaloissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tätä keskustelua
enää sen enempää, mutta totean
kaksi näkökohtaa. Ensinnäkin, onko meillä tämä niin
sanottu akkuhuolto jossakin ihan toimivana järjestelmänä?
Sehän on jokaisessa niin sanotussa erämaapuhelimessa,
johon ei kesäkelissä viedä yhtään
patteria elikkä akkua, vaan lumikeleillä viedään
moottorikelkalla akut ja seuraavan kerran uusien lumikelien aikana
käydään vaihtamassa akut, ja homma hoituu,
ja sitten ne menevät lataukseen, elikkä tämä toimii
näin.
Sitten tämän nimenomaisen aloitteen yksi puoli
on vielä se, että sehän on uhka Soneralle. Siis
tämä säädetään,
jos Sonera ei välittömästi ryhdy toimenpiteisiin
ja tee asiaankuuluvia korjausliikkeitä, joissa sillä on
mahdollisuus käyttää kaapelia ja varavoima-asemaa
ja kaikkia niitä temppuja, joiden se katsoo olevan missäkin
tapauksessa paras mahdollinen. Jos ei Sonera nyt kerta kaikkiaan
nokanvalkaisua aloita, niin silloin tämä lakialoitehan
viedään läpi sellaisenaan. Siinäpähän
se sitten on.
Keskustelu päättyi.