Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Viestintälainsäädännön
uudistus etenee. Nyt eduskunnalle annettu hallituksen esitys luo
entistä paremmat edellytykset viestintäpalveluiden
kehitykselle. Sillä tuetaan verkkoliiketoimintaa, televisio-
ja radiotoimintaa sekä sisältötuotantoa
ja pyritään antamaan entistä parempia
mahdollisuuksia liiketoiminnalle ja innovaatioille. Siten edistetään
elinkeinoelämän kilpailukykyä, viestintäpalveluiden
tasa-arvoista saatavuutta ja sananvapautta.
Esityksessä esitetään säädettäväksi
uusi viestintämarkkinalaki sekä muutettaviksi
televisio- ja radiotoiminnasta annettua lakia, valtion televisio-
ja radiorahastosta annettua lakia, Yleisradio Oy:stä annettua
lakia, radiolakia sekä eräitä muita lakeja.
Esityksen keskeisistä ehdotuksista voidaan mainita
seuraavat tässä yhteydessä: Nimittäin hallituksen
esityksellä pannaan täytäntöön
Euroopan yhteisön uudet sähköisen viestinnän
direktiivit. Uudistuksessa otetaan huomioon myös uuden
perustuslain vaatimukset, mikä muun muassa tarkoittaa sitä,
että alempiasteisia säännöksiä nostetaan
lainsäädännön tasolle.
Muita keskeisiä ehdotuksia ovat ensinnäkin Viestintäviraston
toiminnan tehostaminen, jossa on useita eri asioita, muun muassa
seuraamusmaksu, markkinamäärittely, kustannuslaskentaan
vaadittava tilintarkastaja, edelleen riita-asioiden käsittelyn
nopeuttaminen, jossa asetetaan Viestintäviraston asioiden
käsittelylle neljän kuukauden määräaika,
mikä nopeasti toimivalla toimialalla on erittäin
tärkeä, ja se, että Viestintäviraston
päätöksistä voidaan valittaa
suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikä olennaisesti
nopeuttaa käsittelyä.
Lisäksi ehdotuksista keskeinen on viranomaisverkkojen
saaminen sääntelyn piiriin, kun verkot muuttuvat
toimiluvanvaraisiksi ja käyttäjäryhmät
luvanvaraisiksi. Edelleen viestinnän kustannukset jaetaan
tasaisemmin, kun valvontamaksu tulee teleyrityksille ja numeromaksut
alenevat. Myöskin julkinen palvelu tulee arvioinnin piiriin,
kun YLEn hallintoneuvosto tulee antamaan kertomuksen toiminnastaan
eduskunnalle eli sisältökertomuksen ja Viestintävirastolle
kertomuksen, joka on nimeltään laillisuuskertomus.
Edelleen ohjelmistotoimilupien antamista kehitetään
siten, että vähäiset luvat antaa Viestintävirasto.
Myöskin tarkoitus on tehdä muutoksia ja tarkistuksia
must carry -sääntelyyn, mikä tarkoittaa
sitä, että kaapeliyhtiöiden täytyy
välittää ohjelmat YLEn osalta korvauksetta,
valtakunnalliset muut ohjelmat kustannussuuntautuneina tai korvausta
vastaan, mutta mitään investointivelvollisuutta
kaapeliyrityksille ei tule. Tältä osin on tarkoitus
ottaa käyttöön pitkä siirtymäaika, jona
aikana uuteen tilanteeseen voidaan sopeutua.
Arvoisa puhemies! Edelleen on tärkeätä myöskin
se, että sijoitustuottajien asemaa tässä yhteydessä parannetaan.
Siinä keskeinen instrumentti on älykortin rinnakkaiskäytön
salliminen. Myöskin EU-säännöksissä tuleva
puhelinnumeron siirrettävyys toteutetaan siten, että siirtomaksuja
ei tule kuluttajalle.
Nyt ehdotettujen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 25. heinäkuuta
vuonna 2003. Vaikka syyskausi 2002 on eduskunnalle työntäyteinen, toivon,
että nyt eduskunnan käsiteltäväksi
annettu lakiesitys, joka muuten on liikenne- ja viestintäministeriön
valmistelemista hallituksen esityksistä kaikkein aikojen
laajin eli koko ministeriön historian laajin, voitaisiin
käsitellä tämän eduskunnan aikana.
Kiitän liikennevaliokuntaa siitä, että työ tältä osin
on jo alkanut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella massiivinen
paketti, mutta tässä on se hyvä puoli,
että viestintämarkkinalakipaketti ykkönen
käsiteltiin niin, että se on jo tavallaan kollattu
tähän kakkospakettiin. Sen ykköspaketin
käsittely on valiokunnalla erittäin tuoreessa
muistissa. Nämä vaikeat kohdat ovat hyvin tulleet
kartoitetuiksi jo etukäteen, viimeistään
nyt siinä briiffauksessa, joka tästä asiasta
on jo ennakoivasti valiokunnassa saatu. Uskon, että me
selviydymme tässä aikataulussa ja tämä yhteinen
eurooppalainen ajankohta 25.7.2003 voi toteutua Suomenkin osalta,
niin kuin suunniteltu on.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pari lyhyttä kommenttia:
Ensin julkisen palvelun seuranta- ja raportointivelvollisuus.
Nythän se on ollut tietysti lain mukaan Yleisradion hallintoneuvostolla,
joka on ollut eduskunnan valitsema. Näin ollen koko valvontavelvollisuus
on ollut myöskin eduskunnalla. Itse pidän erittäin
tärkeänä ja hyvänä,
että hallintoneuvosto velvoitetaan myöskin jatkossa tuomaan
ja se voi tuoda raportoitavaksi kertomuksensa eduskunnalle. Täytyy
vain löytyä siihen hyvä muoto käydä julkisen
palvelun keskustelua tässä salissa, ilman että lähdetään
sellaiselle operatiivisille ja ohjelmapoliittiselle alueelle, joka
ei sekään ole hallintoneuvoston toimivaltaan kuuluvaa
aluetta.
Rouva puhemies! Jäin tässä pohtimaan
viestintämarkkinaviraston roolia laillisuusvalvojana. Toivonkin,
että valiokunta hyvin tarkkaan harkitsee ja miettii, onko
sillä sellaista osaamista, ja ellei ole, pitäisikö viestintämarkkinavirastoa
siltä osin vahvistaa. Esimerkiksi Ranskassahan on hoidettu
itsenäisen viranomaisen, audiovisuaalisen neuvoston, kautta
tämä harkinta. Neuvosto toimii myöskin
hallituksen koko audiovisuaalisen politiikan asiantuntijaelimenä.
Tässä on se iso kysymys, ministeri Sasi, tavoitellaanko
viestintämarkkinavirastolle myös tällaista
roolia.
Jos rouva puhemies vielä sallii, lyhyt kommentti. Nyt
kun laki on niin sanotusti auki, olisi erinomainen tilaisuus, ministeri
Sasi, hoitaa myöskin niin sanottu kakkosasunnon televisiolupamaksukysymys,
joka on hiertänyt kauan. Me tiedämme, kuinka paljon
meillä on kakkosasuntoa tarvitsevia ihmisiä, jotka
nimenomaan työn takia joutuvat toisella paikkakunnalla
asumaan. Nythän voi, jos kotona maksaa luvan, vapaa-ajan asunnossa
samalla luvalla katsoa televisiota, mutta ei työstä johtuvassa
kakkosasunnossa. Mielestäni tämä on selkeä epäkohta,
jonka me voisimme nyt tässä hyvässä yksimielisyydessä korjata.
Sen seurausvaikutukset eivät Yleisradion tulorahoitukseen
ole merkittäviä, mutta se selkiinnyttäisi
joka tapauksessa tv-maksun käyttöä.
Keskustelu päättyy.