Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee kuntoutusta koskevan
lainsäädännön muuttamista. Ministeri Perho
omassa puheenvuorossaan jo viittasi myös tähän
lakiin. Tässä on tietyllä tavalla yhtymäkohtia
aiemmin käsiteltyyn työttömyysturvalakiin
ja sen perusteella järjestettäviin työkokeiluihin
ja it-rahoilla järjestettäviin elma-tutkimuksiin,
eläköitymismahdollisuuksien tai eläkkeen
saamisen mahdollisuuksien selvittämiseen. Mutta ennen kaikkea
työeläkelainsäädäntö on
se, jonka perusteella kuntoutusta ja kuntoutusajan toimeentuloturvaa
pitäisi järjestää silloin, kun
on kysymys tämän lainsäädännön
piirissä olevista henkilöistä, joilla
nimenomaan on tämä niin sanottu tulevan ajan oikeus
voimassa.
Kuntoutushan on kansanterveyslain ja erikoissairaanhoitolain
mukaista toimintaa. Myös kansaneläkelainsäädännössä on
runsaasti kuntoutukseen liittyviä sääntöjä,
ja on myös kuntoutusrahalaki ja oma lakinsa Kelan järjestämästä kuntoutuksesta.
Nämä kuntoutustoimenpiteet ovatkin pääasiassa
tapahtuneet muun lainsäädännön
perusteella. Työeläkejärjestelmä on
hyvin vähän tähän osallistunut.
Tätä on yritetty vahvistaa. Nyt tässä on
aivan hyvä lakiesitys kuntoutuksen, nimenomaan varhaiskuntoutuksen,
antamisesta ja oikeudesta. Nimenomaan tässä ollaan
nyt muuttamassa työeläkelainsäädäntöä niin,
että työntekijöille tulee oikeus kuntoutukseen
silloin, kun heidän työkykynsä on alentunut.
Se oikeus kuntoutukseen on silloin, kun sillä voidaan estää työkyvyttömyyttä,
taikka toisaalta työ- ja ansiokyvyn parantamiseksi. Tässähän
puhutaan nimenomaan ammatillisesta kuntoutuksesta.
Tätä esitystä on myös useita
vuosia valmisteltu, ja tästä tulevasta lainsäädännöstä on
paljon puhuttu esimerkiksi, kun olemme järjestäneet eduskunnan
auditoriossa työkyvyttömyyseläkkeisiin
liittyviä seminaareja. Siellä on enemmän puhuttu
juuri niistä tilanteista, joissa hylkypäätös
on tullut, ja siitä, miten ongelmallisiin tilanteisiin
nämä ihmiset joutuvat.
Tämä esitys on siis lähtökohtaisesti
hyvä, mutta tässä on tiettyjä pieniä ongelmia,
ja se liittyy koko järjestelmään. Ihan
näihin pykäliin, mitkä nyt tässä ovat
auki:
Näissä seminaareissa olemme puhuneet joka kerta
esimerkiksi sellaisesta ongelmasta, että kun ruvetaan tekemään
kuntoutussuunnitelmaa — ruvetaan pohtimaan, kykenisikö henkilö vielä tekemään
jotain työtä, arvioidaan, tutkitaan, onko hän
työkykyinen vai eikö hän ole ja voisiko
hän tehdä jotain muuta työtä kuin
hän aikaisemmin on tehnyt — niin tämän
kuntoutuksen suunnittelun ja sen hoito- ja kuntoutussuunnitelman
laatimisen ajalta esimerkiksi kuntoutusrahaa ei voida maksaa, koska
laissa on 4 k §, jossa sanotaan: "Kuntoutusrahaa voidaan
maksaa harkinnanvaraisena kuntoutusavustuksena myös kuntoutuspäätöksen
antamisen ja kuntoutuksen alkamisen väliseltä ajalta
sekä kuntoutusjaksojen väliseltä ajalta".
Elikkä edellytetään kuntoutuspäätöksen antamista
ennen kuin kuntoutusrahaa voidaan maksaa.
Juuri tämä on ongelma, että ennen
kuin kuntoutuspäätös voidaan antaa, siihen
menee runsaasti aikaa. Sairauspäivärahaa voidaan
maksaa 300 päivää enintään,
ja se edellyttää, että henkilö on
silloin työkyvytön, ja usein tämä päiväraha loppuu
tai se lopetetaan, kun todetaan, ettei tämä henkilö ole
kokonaan työkyvytön. Vaikka hän ei pysty
entistä hommaansa tekemään, niin ehkä pystyisi
jotain muuta tekemään. Tällaisessa tilanteessa
kuitenkin hoito ja tutkimukset ovat kesken, mutta tämä ihminen
saattaa jäädä ilman mitään
toimeentuloa. Onneksi juuri työttömyysturvalaki
tuo turvan sellaisessa tilanteessa, mutta onhan se ihan hassua,
että henkilön, joka selkeästi tarvitsee
kuntoutusta ja parannusta myös sairauksiinsa, toimeentulo
on työttömyysturvalla turvattu eikä jollain
kuntoutusrahalla.
En voi todellakaan ymmärtää, että 4
k §:ää ei voitu tässä korjata,
kun tämä olisi ollut niin pieni muutos ja tästä on
niin paljon puhuttu. Mikä on vastaus? Partit ovat tämän
sopineet, ja partit eivät ole tästä asiasta
olleet valmiit tekemään muutosta. Partteja ei
kiinnosta. Mitä ovat ne partit? Työmarkkinajärjestöt.
Eivät niitä kiinnosta näin pienen luokan
kysymykset, mutta jokaiselle ihmiselle, jota tämä koskee,
tämä on koko hänen toimeentuloansa koskeva
kysymys. Se on suuri kysymys yksittäiselle ihmiselle. Silloin
ministeriön tehtävä olisi ollut korjata
tämä, semminkin kun meillä on kuntoutustuen
osalta jo viisi vuotta sitten muutettu pykälää niin,
että kuntoutustukea voidaan myöntää hoito-
ja kuntoutussuunnitelman laatimisen ajalta.
Mikä ero on kuntoutustuessa ja kuntoutusrahassa? Kuntoutustuki
on entinen määräaikainen työkyvyttömyyseläke.
Sitä voidaan maksaa, kun todetaan, että henkilö on
työkyvytön. Kuntoutustuen aikana hänen
työkykyänsä voidaan parantaa, niin että hänestä tulee
taas työkykyinen, mutta edellytetään,
että tämä henkilö on työkyvytön. Näissä tapauksissa
tämä on siis kunnossa, kun voidaan todeta, että tämä ihminen
on työkyvytön. Silloin hoito- ja kuntoutussuunnitelman
laatimisen ajaltakin voidaan maksaa kuntoutustukea.
Mutta hyvin usein tulemme tilanteeseen, jossa todetaan seuraavaa.
Minulla on tällä hetkellä esimerkkinä eräs
rekkakuski. Ei kukaan edellytä, että tämä henkilö menisi
rekan rattiin. Se on hänelle vaarallista, ja se on myöskin
muille tienkäyttäjille vaarallista. Hän
on työkyvytön rekkakuskin tehtävään.
Mutta ajatellaan, että hän on nuori mies, kyllä hän
vielä jotain muuta pystyisi tekemään,
eli hän ei ole kokonaan työkyvytön. Tällaisessa
tilanteessa kuntoutusraha olisi se, millä tätä asiaa
voitaisiin hoitaa, mutta kuntoutusrahaa ei voida maksaa, ennen kuin
on tehty kuntoutuspäätös. Kuntoutuspäätöksen
tekemiseen menee aikaa. Täälläkin olemme
puhuneet hoitojonoista, viimeksi tänään
on tehty välikysymys siitä, että jonot
sairaaloihin ovat pitkät, eivätkä jonot
ole pitkät pelkästään sen takia,
että resursseja ei ole, vaan vaikka olisi resurssejakin, tämä prosessi
ei etene niin nopeasti. Kun yksi tutkimus on tehty ja saatu tällaiset
tulokset, niin todetaan, että seuraava askel on tämä ja
tämä ja siinä menee usein muutamia kuukausia.
Kaiken kaikkiaan tämä prosessi voi kestää useamman vuoden
ajan.
Olen vihainen siitä, että avoinna on tällaisia pieniä asioita,
joista on vuosia puhuttu. Me kirjoitimme suoraan hallitusohjelmaan
kohdan, ja silloin nämä kaikki asiat olivat esillä.
Nämä ovat pieniä, yksittäisiä lainsäädännön
ongelmia, jotka johtavat väliinputoamiseen, mutta näitä ei
ole saatu korjatuiksi.
Toinen on se, että työkyvyttömyyseläkettä työeläkelakien
mukaan, siis myöskään valtion ja kunnan
puolella, ei voida maksaa muulloin kuin silloin, kun työkyvyttömyys
on jatkunut yhtäjaksoisesti vuoden. Tämä aiheuttaa
myöskin ongelmia juuri vastaavan tapaisissa tilanteissa.
Sairauspäivärahaa on saattanut tulla täyteen
300 päivää useassa pätkässä.
Jos se tulee kerralla täyteen, se on jo yhtäjaksoisesti
vuosi, ja sen jälkeen voidaan myöntää kuntoutustukea
vaikka muutamaksi kuukaudeksi. Mutta jos 300 päivää on
tullut useammassa jaksossa täyteen, niin jos työkyvyttömyys
selkeästi jatkuu tai jokin hoito jatkuu muutaman kuukauden,
niin tälle henkilölle ei voida myöntää kuntoutustukea
eikä hänelle voida myöntää myöskään
enää sairauspäivärahaa saman
sairauden perusteella. Tästä seuraa se, että henkilö,
juuri sellainen, joka olisi valmis vielä palaamaan töihin,
kun hänellä saattaa olla työpaikka ja
hän voisi täysin palata, kun hoito on päättynyt
ja hän on toipunut, voi jäädä useaksi kuukaudeksi
ilman minkäänlaista toimeentuloa. Tällaisessa
tilanteessa tarvitaan yksinkertainen pieni muutos vastaamaan tilannetta,
joka on ollut voimassa niin kauan kuin kansaneläkelaki
on ollut olemassa, sellainen muutos, että työkyvyttömyyseläkettä tai
nykyisin kuntoutustukea voidaan maksaa vaikka yhden kuukauden ajalta.
Sitten on vielä 300 päivän sairauspäivärahan enimmäisaika.
Yhtä lailla on tiettyjä tilanteita, joissa sitä pitäisi
jatkaa.
Nämä ovat kaikki pienemmän luokan
kysymyksiä, ja toivon, että nämä todella
voitaisiin valiokuntavaiheessa muuttaa.
Sellaisen asian vielä totean, että vaikka
oikeus kuntoutukseen on hyvä, niin pelko herää,
kun täällä on kuitenkin sanottu, että työkyvyttömyyseläkettä ei
voida myöntää ennen kuin oikeus kuntoutusrahaan
on päättynyt. Jos tullaan juuri siihen tilanteeseen,
onko oikeus vai eikö ole oikeutta, niin siitä voi
taas syntyä uusia väliinputoamistilanteita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin ministeri Perho viittasi ihan
oikealla tavalla siihen, että pyritään
käyttämään järkeä arvioitaessa
työkyvyttömyyttä myös sen suhteen, mikä on
ammatti ja mikä on ammatin tila Suomessa, onko sellaista
yleensä enää olemassa ja miten tämän
ihmisen terveydentila liittyy ja suhtautuu siihen ammattiin, koska
meillähän on ammatillisen työkyvyttömyyden
käsite olemassa.
Nyt kun B-lausuntokäytäntö muuttui
eikä ollut enää mahdollisuutta kirjoittaa
niin kutsutusti toistaiseksi, määräaikaiselle
työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan kuntoutustuki
ja kuntoutustutkimus tulivat mukaan kuvioon, niin tuolloin tuli
todellakin tämä ongelma ajan suhteen, mihin ed. Marjatta
Stenius-Kaukonen viittasi. Siis pitäisi pystyä perustelemaan
myös lausuntoja lukeville viranomaisille se, että potilas
on todellakin työkyvytön eikä hänellä ole
jäljellä olevaa työkykyä, joka
olisi sitä mittaluokkaa, että hän voisi tätä ammattia
harjoittaa, mikä hänellä on. Näin ollen
kuntoutustutkimus tuli keskeiseksi kysymykseksi, ja sen yleensä suorittaa
sairaanhoitopiirien kuntoutustutkimusyksikkö ja sinne on
jonoa. Saattaa olla myöskin, ettei tässä yksikössä ole
työntekijöitä, sinne ei ole saatu lääkäriä tai muuten
yksikkö ei toimi, ja jos se vaikka toimiikin, niin aivan
oikein, kuten ed. Marjatta Stenius-Kaukonen totesi, saattaa olla,
että kuntoutusselvitys, jäljellä olevan
työkyvyn selvitys, kestää varsin kauan
röntgen- ja magneettitutkimuksineen ja erilaisine konsultaatioineen
muissa poliklinikoissa ja sairaanhoitopiirin keskussairaalayksiköissä.
Näin ollen se on todellakin pitkä, vaikea prosessi.
Siitä tuli hiukan mutkikas ja enemmän vielä byrokraattinen
kuin tilanne oli aikaisemmin.
Siellä sitten kaiken keskiössä on
ihminen, jonka pitäisi saada selvyys ja päätös
omaan terveydentilaansa. Ei ole mikään ihme, että lopulta moni
pääsee, niin sanotusti pääsee
eli siis joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle
psykiatrisen diagnoosin avulla. Siinä on aivan tyyppitapa
se, että todetaan, että kysymyksessä on
masentuneisuus, johon oleellisesti vaikuttaa tämä prosessi
ja sen aikana syntynyt epävarmuus. Näinhän
ei tietenkään pitäisi olla.
Arvoisa rouva puhemies! Toteaisin vielä sen, että tässä kuntoutuksen
saaminen ylimalkaan alkaa olla aikamoinen lottovoitto. Ensinnäkään ikääntyneille
ihmisille ei Suomessa juuri enää ole kuntoutusta,
jos ei toisaalta kuulu veteraanitunnuksen tai rintamatunnuksen haltijoihin
tai esimerkiksi sotainvalidina jo nauti ansaittua etuutta. Mutta
kaiken kaikkiaan yleisesti ottaen ikä on kyllä sellainen
asia, joka sulkee aika nopeasti kuntoutuksen ulkopuolelle. Kansaneläkelaitoksen
mahdollisuudet tai ainakin sen käytännöt kuntouttaa
ikääntyneitä kansalaisia ovat varsin kaukaisia.
Ehkä tilanne oli vielä 15 vuotta sitten toinen.
Muutenkin kuntoutus on kyllä ongelma. Meillä olemme
aika monta kuntoutusselontekoa viime vuosina täällä kuulleet
ja asiasta on paljon keskusteltu, sen merkitystä painotettu,
mutta siinä on tämä ongelma, että se
uhkaa jäädä tämmöiseksi
teoreettiseksi asiaksi, vaikka toisaalta lainsäädäntö edellyttää sen
käyttämistä esimerkiksi yrityksessä palauttaa
työkyky.
Keskustelu päättyy.