Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pyrin käyttämään
lyhyen esittelypuheenvuoron, koska mielestäni asia on tärkeä ja
on hyvä, että se tulee eduskunnan pöytäkirjoihin.
Kysymyksessä on hallituksen esitys Eurooppalaisen maisemayleissopimuksen
hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaan saattamisesta. Valiokunta
on lausunut tästä yksimielisesti, ja mietintö on
kohtuullisen lyhyt ja naseva. Siinä ovat keskeiset asiat.
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on vuonna 2000 Italian
Firenzessä allekirjoitettu eurooppalainen yleissopimus,
joka koskee maiseman suojelua. Olemme Suomessa kasvamassa maiseman ymmärtämiseen
niin, että me ymmärrämme sen säilyttämisen
ja myös kehittämisen osana yhteiskunnallista toimintaa.
Tämä sopimus lähtee siitä, että maisema
on muuttuva, se on luonnon, mutta myöskin ihmisen toiminnan
tuote. Hallituksen esityksen perusteluissa tuodaan hyvin esille
se, miksi myös Suomen pitää tämä sopimus
ratifioida, ja nyt vihdoin se tapahtuu.
Tämän yleissopimuksen tavoitteena on maisemansuojelun,
-hoidon ja -suunnittelun edistäminen sekä näitä koskevan
eurooppalaisen yhteistyön järjestäminen.
Sopimuksen velvoitteet ovat yleisiä ja kohdistuvat viranomaisiin,
eivät niinkään kansalaisiin. Yhtenä lähtökohtana
on maiseman merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja asukkaiden osallistumismahdollisuus
maisemaa koskevaan suunnitteluun, siis jälleen tämä osallistumismahdollisuus,
niin kuin edellisessäkin tässä salissa
olleessa ympäristövaliokunnan mietinnössä,
eli tämä Århusin sopimuksen implementointi.
Sopimus koskee erityisen kauniiden maisemien ohella myös
arkimaisemia, ja siinä korostetaan maiseman merkitystä myös
taloudellisen toiminnan voimavarana. Varmasti jossakin Italiassa,
Ranskassa, Alppimaissa tämä on ymmärretty
pitkään, ja kyllähän meilläkin
on omat, esimerkiksi Lapin ja Kolin kansallismaisemamme. Maisema
muuttuu jatkuvasti, ja sen laadun ja hyödyntämisen
tulee tapahtua kestävällä tavalla. Siis
kestävän kehityksen periaatteet, puhemies, ovat
tässä mukana.
Maankäyttö- ja rakennuslaki samoin kuin luonnonsuojelulaki
antavat mahdollisuudet maiseman hoitoon, sen turvaamiseen ja myöskin kansalaisten
osallistumiseen. Näin ollen me emme tarvitse mitään
uusia lainsäädännöllisiä toimia.
Valiokunta toteaa mietinnössään myös
sen, että tähän mennessä Suomessa
on perustettu yksi maisemansuojelualue ja tämä on
Suomussalmen Vienan karjalaiskylien maisema-alue. Mutta useita perustamishankkeita
on kuitenkin samaan aikaan vireillä.
Alue- ja elinkeinopolitiikalla sekä maan eri osien
tasapainoisella kehityksellä on ratkaiseva merkitys siinä,
miten tämän sopimuksen tavoitteet toteutuvat.
Peruselinkeinojen harjoittamisella ja siten myös maatalouden
ympäristöohjelman ympäristötuella
on maisemakuvan säilymisen kannalta tärkeä asema.
Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa
painotetaan, että suojeluverkoston ja arvokkaiden maisema-alueiden ekologisesti
kestävää hyödyntämistä edistetään virkistyskäytössä,
matkailun tukialueina sekä niiden lähialueiden
matkailun kehittämisessä suojelutavoitteita vaarantamatta.
Keskeistä maisema- ja kulttuuriympäristön
säilymiselle on sen luonteva käyttö ja
jatkuva hoito. Hyvät esimerkit, neuvonta ja ympäristökasvatus
ovat tärkeitä välillisiä keinoja.
Muualla Euroopassa on perustettu kansallisia maisemanhoitoalueita
luonnonkauniille ja kulttuurihistoriallisesti merkittäville kylä-
ja maaseutualueille, joissa maisemanhoitoa ja maisemaa ylläpitävää elinkeinotoimintaa
valtio
tukee ja turvaa näin maisemaa eräänlaisena
julkishyödykkeenä.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tämä maisema todellakin
on muuttuva, myöskin elävä, ja sillä on
oma käyttöarvonsa myös elinkeinoelämässä, ja
tätä se tulee olemaan myös Suomessa.
Tämä sopimus määrittelee myös
selkeästi, mikä on maiseman laatutavoite, mitä on
maisemapolitiikka, maisemansuojelu, maisemanhoito, maisemasuunnittelu
ja itse maisema. Kehotankin kaikkia, myöskin nimenomaan
netissä vierailevia kansalaisia tutustumaan tähän
hallituksen esitykseen 73/2005 ja tämän
sopimuksen sisältöön.
Yleiskeskustelu päättyy.