Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys, josta nyt sosiaali- ja terveysvaliokunta on antanut mietintönsä,
on sen laatuinen, että se nyt on viime vuosina aina ollut
budjettiin liittyvänä lakiesityksenä,
jossa on työkyvyttömyysastetta keski-iältään
85-vuotiaille henkilöille laskettu. Tässä esityksessä sitä on laskettu
5 prosenttia eli nyt tähän sotainvalidien (Puhemies
koputtaa) laitoshoitoon ... (Hälinää)
Puhemies:
Arvoisat edustajat! Salissa on nyt tavaton hälinä.
Pyydän keskittymään istuntoon ja siirtämään
palaverit salin ulkopuolelle.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Eli tämä joskus
tuntuu vähän oudolta. En tiedä, onko
se lakiteknisesti sitten mahdotonta toteuttaa sellaista lainsäädäntöä tältä osin,
että tällainen sana kuin työkyvyttömyysaste
poistettaisiin. Tuntuu vaan jotenkin ilkikuriselta, tai mitä sanaa
käyttäisi, että silloin kun henkilöt
ovat keski-iältään 85 vuotta, niin kuntoutuksessa
käytetään työkyvyttömyysaste-sanaa.
Minun mielestäni silloin, kun puhutaan tällaisista
henkilöistä, työkyvyttömyysaste-sana
on jollakin tavalla irvailua. Valitettavasti tämä on
minun henkilökohtainen näkemykseni. Saattaa olla,
että hallituspuolueissa katsotaan, että työkyvyttömyysasteen
kautta mitataan niitten sotaveteraanien työkunto periaatteessa,
jotka pääsevät tähän
laajennettuun hoitoon, laitoshuoltoon.
Itse näkisin samaan tyyliin kuin täällä vastalauseessa
on lausumaehdotuksessa todettu, että lainsäädäntö pitäisi
muuttaa, niin kauan kuin meillä on veteraaneja keskuudessamme,
että kaikki sotiemme veteraanit pääsisivät
kuntoutukseen, joko avo- tai laitoskuntoutukseen riippuen heidän
omasta kunnostaan. Suomalaisella yhteiskunnalla on kyllä varmasti
varaa hoitaa tämä joukko niin kauan kuin he ovat
meidän keskuudessamme. Täällä nyt
joka asiassa puhutaan, niin ruuan arvonlisäveron osalta
kuin muissakin, että "seuraavaan hallitusohjelmaan ja niin
ja niin". Nyt tietysti, kun tämä esitys on tällaisenaan
täällä ja liittyy ensi vuoden budjettiin,
se tietysti tältä osin pitää hyväksyä,
mutta kyllä seuraavaan hallitusohjelmaan on saatava sellaiset
klausuulit nimenomaan, että kaikki sotiemme veteraanit
ja kotirintamanaiset saisivat avo- tai laitoskuntoutuksen. Siihen
meillä kyllä on varaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä sotilasvammalain
6 §:n muuttamisesta käytän hivenen pitemmän
puheenvuoron sen takia, että meidän valiokuntaryhmämme
on tehnyt tästä sekä pykälämuutoksen
että myöskin lausumaehdotuksen, jota täällä on
jo osin siteerattukin. Kaiken tämän tarkoitushan
olisi yksinkertaisesti se, että tämän kohderyhmän
asiat laitettaisiin yhdellä kerralla nyt kuntoon. Tässähän
ei ole edes kysymys kaikista sotiin osallistuneista ihmisistä.
Tässä on kysymys sotainvalideista. Se on sellainen
kohderyhmä, että hallituksen budjettiesityksen
mukaan heitä on vuonna 2006 12 600, ja heidän määränsä vähenee
niin, että vuotta myöhemmin, vuonna 2007, heitä on
10 900. Tämä olisi syytä hahmottaa,
että tämä ei ole mikään
erityisen suuri ryhmä. Keski-ikä on myöskin
85 vuotta — asioita, jotka tiedetään
tässä salissa varsin hyvin.
On tietenkin perin juurin outoa, kun lähes kaikki me
olemme jossain pitäneet juhlapuheita, kutsuneet nimenomaan
tätä miesryhmittymää kunniakansalaisiksi,
jos jotain porukkaa, niin nimenomaan näitä, että nyt,
kun olisi mahdollisuus päästä eroon näistä prosenttiasioista,
niin ei edes se onnistu. Ilkeillään työkyvyttömyysprosentti-termillä,
joka ei ole tästä maailmasta näiden ihmisten
osalta. Se on vakuutuslääketieteellisesti aivan
merkillistä, että tätä termiä käytetään.
Luulisi, että edes jonkinlainen hygienia toimisi tässä asiassa
ja keksittäisiin muu termi, joka vastaisi tätä kaikkea,
mutta ei!
Näiden prosenttien vähentäminenhän
perustuu muutama vuosi sitten tehtyyn hallituksen kokonaispäätökseen,
jossa mennään eteenpäin mutta ei suostuta
menemään kerralla. En mitään mahda,
arvoisa puhemies, sille, että kyllä tämä Suomi
on kylmä ja kalsea maa kaikille pienille ryhmille. Meillä oli
vammaispoliittinen keskustelu viime viikolla. Siinä oli
kysymys noin 4 000 ihmisen asiasta. Vaikka siinä oli
perustuslaillinen ongelma, niin hallitus siitä viis veisaa.
Tässä on nyt kolme kertaa isommasta tai kaksi
ja puoli kertaa isommasta ihmisryhmittymästä kysymys. Suhtautuminen
on aivan samanlaista. Virkamiesesittelyssä valiokunnassa
se tuli minusta hyvin selkeästi ilmi, miten tässä lasketaan
vain prosentteja ja pennejä, ei ole minkäänlaista
inhimillisyyttä.
Minä pyysin selvittämään
Valtiokonttorin kautta sitä, että jos kerralla
olisi nimenomaan sotainvalidien kohdalla tehty niin, että näistä prosenteista
olisi päästy eroon, mikä se budjettipaine
olisi ollut ensi viikolle. Huom., tätä ei ollut selvitetty
Valtiokonttorissa eikä ministeriössä etukäteen,
vaikka tähän oli painetta jo vuosi sitten. Se
kuvastaa jotain, minun mielestäni hyvin suurta välinpitämättömyyttä tälle
asialle. Kun nämä miehet käyvät
täällä kertomassa asioitaan, heille puhutaan
ihan toista kieltä kuin silloin, kun asioista päätetään.
Mahtaakohan kukaan hallituspuolueen jäsenistä tietää,
kuinka paljon maksaisi, jos nämä prosentit otettaisiin
pois tältä porukalta, jonka suuruuden olen äsken
kertonut? Sen vaikutus on kaikkinensa 88,9 miljoonaa euroa, ja osaan
oikeastaan verrata siihen, että se on saman verran kuin
suurin piirtein rauhanturvaajien menot vuodessa tässä maassa.
Onhan se tietysti aika jännää, että jos
saman sektorin sisällä pysytään, niin
meillä muka ei ole rahaa näiden sotainvalidien
asian kerta kaikkiaan kuntoon laittamiseen mutta meillä on
kyllä rahaa rauhanturvaamiseen muualla maailmalla. Nämähän
eivät tietenkään ole vastakkaisia asioita,
mutta nämä summat ovat samaa tasoa. Sen takia
halusin sanoa tämän. Kuitenkin tätä kautta
helpotettaisiin muun muassa omaishoitajien asiaa, todennäköisesti
myös kuntien kuluja ja monenlaista semmoista kulutuspainetta
kaiken tämän inhimillisyyden lisäksi.
Hyvin merkillinen, ihmeellinen asia.
Eilen tuli postilaatikkooni Rintamaveteraaniliiton lehti Veteraani
n:o 4. En kerkiä sitä kokonaan tässä siteerata,
mutta siellä on pääkirjoitus, joka on
Rintamaveteraaniliiton puheenjohtajan Onni Toljamon kirjoittama.
Pyydän, että ne teistä, joita nämä veteraaniasiat
kiinnostavat myöskin muualla kuin vain vaalitilaisuuksissa,
lukisitte sen lävitse. Nimittäin se antaa erittäin
surullisen kuvan tästä kokonaistilanteesta, mikä tämän kuntoutuksen
sisällä vallitsee, kentässä,
jossa minusta tämän ryhmän asioiden pitäisi
olla 100-prosenttisesti kunnossa. Se on jotenkin kestämätöntä.
Minä voisin nimetä kuntia, joissa on yksittäisiä sotainvalideja,
joiden asiat ovat edelleen järjestämättä.
Miten me voimme pullistella näillä asioilla täälläpäin?
Pääkirjoituksen otsikko on "Veteraanikuntoutus
kangertelee". Alkuun on lainattu ihan tarkka teksti siitä,
mikä on ollut valtioneuvoston päätös veteraanipolitiikaksi
nyt näille kolmelle neljälle vuodelle. Se siteerataan
aivan oikein läpi ja sen jälkeen todetaan, että kun
tämä kaikki luettiin, niin sen pohjalta invalidi
kuin invalidi, sotainvalidi, ymmärtää,
että nythän asiat järjestyvät
kuntoon, että se on eräänlainen ykköstavoite
tässä maassa, jopa sanotaan näin. Mutta
sen jälkeen kerrotaan hyvin tarkkaan budjettipäätöksiä,
eri puolilla maata olevien kuntoutusmäärärahojen käyttöä,
miten kaikessa tässä on käynyt. Rahat eivät
ole riittäneet oikein missään päin
Suomea edes nykyisellään. On vähennetty
siitä aika paljon, mikä oli kaksi vuotta sitten
eteenpäin. Miten tämä kaikki voi olla
mahdollista? En syytä ketään tässä salissa,
en syytä ketään yhtä ihmistä, mutta
kyllä meidän valtiokoneistomme organisaatiota
syytän, sillä se esittelytapa, miten tämä valiokunnassa
tuli esille, oli kyllä hyvin kylmä, kyyninen,
pelkästään tilastoihin perustuva.
Toivon, että tämä puheeni teitä sen
verran herättäisi, jotka näissä neuvotteluissa
olette jatkossa, että näitä asioita osattaisiin
vähän noukkia erikseen ja järjestää kertaheitolla
kuntoon. Tämä koko asia on siinäkin mielessä hyvin
ihmeellinen, että jos ajatellaan yksittäisen sotainvalidin tai
samalla lailla sotaveteraanin kuntoutusta, niin ei toimi Suomessa
kuulkaa se, että tämmöinen veteraani
osaa mennä terveyskeskukseen ja kysyä siellä,
mikä on, lääkäri, minun kuntoutussuunnitelmani
ja miten se toteutetaan. Meidän kunnissamme ei ole mekanismia
tai sitä ei osata tai siitä ei välitetä,
jolloin kunta vastaisi siihen huutoon, minkä me olemme
lainsäädännön kautta niille
antaneet. Ne eivät käytä sitä rahaa,
mikä niillä on, viimeistä penniä myöten.
Sitä jää tietyissä kunnissa
käyttämättä. Täällä kerrotaan, että keskimäärin
veteraaneista pääsi vuonna 2005 esimerkiksi kuntoutukseen
86 prosenttia. (Ed. Nepponen: Hakeutuneista?) — Koko siitä määrästä,
se voi olla vielä suurempi.
Kuten sanottu — minulla
aika loppuu, en voi lukea kokonaan — lukekaa tämä Toljamon teksti,
veljet ja sisaret, tarkkaan läpi, jos te haluatte ratkaista
tätä omilla paikkakunnillanne. Tässä on
myöskin yhteistyökysymyksiä. Tämä ei
ole pelkästään taloudellinen ongelma,
tämä on aika lailla organisatorinen ongelma. Toljamo
aivan oikein loppupuolella tätä puhettaan sanoo:
"Kun ensi vuosi on itsenäisen Suomen 90-vuotisjuhlavuosi,
veteraaneilla on oikeus odottaa, että rintamaveteraanien
ansiot itsenäisen isänmaan pelastamiseksi tunnustetaan
täysimääräisesti ja keskimäärin
85-vuotiaiden rintamaveteraanien elämää todella
helpotettaisiin matkalla kohti viimeistä iltahuutoa."
Johan on kumma, jos ei seuraavissa hallitusneuvotteluissa tätä semmoisena
sivuasiana kerta kaikkiaan laiteta kuntoon riippumatta siitä,
ketkä meistä siellä hallituksessa ovat.
Muuten te ette voi pitää näitä juhlapuheita
tämän jälkeen enää, kun
Veteraaniliiton puheenjohtaja tämän näin selvästi
tässä julkaisussa sanoi.
Arvoisa puhemies! Minä tämän vähän
tunteellisen puheenvuoroni lopetan tähän, koska
kaikki muu on täällä sanottu, mutta me
tulemme äänestämään
tästä 6 §:stä sillä tarkoituksella,
että tämä saataisiin kertaheitolla järjestykseen,
ja pyydämme sitten vielä erillisessä lausumassa
hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin, niin että kaikki
nämä meidän sotavammalaissa määritellyt
sotainvalidimme mahtuisivat avo- ja laitoshoidon palveluiden piiriin.