9) Hallituksen esitys laeiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen
tukemisesta annetun lain ja maatalousyrittäjien luopumistuesta
annetun lain muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Maatalouden
luopumistukijärjestelmää esitetään
nyt jatkettavaksi vuosina 2011—2014, koska nykyinen luopumistukilaki
on voimassa vielä vuonna 2010. Ehdotuksen mukaan luopumistukea
voidaan myöntää maatalouden harjoittamisesta
luopuvalle maatalousyrittäjälle. Tuen saaminen
edellyttää kaiken kaupallisen maatalouden harjoittamisen
lopettamista. Luopuminen voi tapahtua aiempaan tapaan toteuttamalla
tilalla sukupolvenvaihdos taikka luovuttamalla tilan pellot lisämaaksi
toiselle viljelijälle. Vastaavalla tavalla voidaan luopua
myös porotalouden harjoittamisesta.
Luopumistuki on nimenomaan rakennetukea ja vastaavat tukijärjestelmät
kuuluvat myös Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa maatalouden
rakennetukijärjestelmiin eli sinänsä se
ei ole mikään poikkeuksellinen järjestelmä. Tällä rakennetukijärjestelmällä edesautetaan
uusien maatalousyrittäjien saamista alalle, parannetaan
viljelijöitten ikärakennetta sekä edistetään
maatalousyritysten elinkelpoisuutta tilakoon kasvun myötä.
Maatalousyrittäjien ikääntyminen
ja väheneminen on ongelma kaikkialla Euroopan unionissa.
Suomessa maatalousyrittäjien keski-ikä on noin
48,2 vuotta. Nuoren viljelijän saaminen alalle edellyttää usein
sitä, että ikääntyvä yrittäjä voi
luopua tilanpidosta ennen vanhuuseläkettä. Luopumistukea
voidaan maksaa vähintään 56 ja enintään
65 vuotta täyttäneelle maatalousyrittäjälle.
Ikäraja 56 vuotta on silloin voimassa, jos pellot ja tuotantorakennukset
luovutetaan sukupolvenvaihdoksena tai pellot lisämaiksi
lähisukulaiselle. Jos luovutuksen saajana on muu kuin lähisukulainen,
ikäraja onkin 60 vuotta. Porotalouden harjoittajan vähimmäisikä on
56 vuotta. Luopujien ikärajat säilyvät
siis voimassa olevan järjestelmän mukaisina tässä uudessakin
hallituksen esityksessä. Toisaalta yhtä tärkeää on myös
se, että jos tilalle ei löydy omasta takaa jatkajaa,
pellot päätyvät lisämaaksi tuotantoaan
laajentavalle tilalle. Toisaalta on otettava huomioon, että nykyisiä ikärajoja
on sovellettu vasta reilut 2 vuotta. Sukupolvenvaihdos puolestaan on
monivuotinen prosessi. Sen toteuttaminen onnistuneesti edellyttää suhteellisen
ennakoivaa, pitkäjänteistä rakennetukijärjestelmää,
jossa luopujan ikä on olennainen tekijä. Vuosina
2007 ja 2008 käytössä ollutta luopumista
vuokraamalla pellot toiselle viljelijälle ei tässä ehdotuksessa ehdoteta
uudelleen käyttöönotettavaksi. Maatalouden
rakenteen pysyvä parantaminen saadaan aikaan tehokkaammin
omistukseen perustuvissa luovutuksissa. Lisäksi vuokrattua
peltoa ei yleensä peruskunnosteta, kuten salaojiteta tai kalkita,
vastaavalla tavalla kuin omaa peltoa. Lakia ehdotetaan siis jatkettavaksi
pääosin voimassa olevan lain mukaisin ehdoin.
Joitakin täsmennyksiä tässä kuitenkin
tehdään ja niistä muutama esimerkki.
Mahdollisuus ennen luopumista luovuttaa osia tilasta uusjakoon ilman,
että samalla menettää oikeuden luopumistukeen.
Luopumisen yhteydessä pidätettävän
maatalousmaan alan lisääminen, tukiehtojen tarkistaminen
luovutettaessa tila yhä useammalle luovutuksensaajalle,
samoin kuin eräät helpotukset luovuttaessa porotalouden
harjoittamisesta. Ehdotetun luopumistukijärjestelmän
tavoitteena on saavuttaa vuosittain noin 500 sukupolvenvaihdosta
ja 200 lisäalueluovutusta. Tavoitteena on, että sukupolvenvaihdoksissa
syntyisi keskimäärin 50 hehtaarin tiloja ja lisäalueluovutuksissa
on mahdollisuus jopa päästä 85 hehtaarin
tiloihin, kun tällä hetkellä se keskiarvo
on noin 79 hehtaaria näissä luovutuksissa.
Toivon asialle asiallista käsittelyä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa, niin kuin tiedänkin, että asia
siellä hoidetaan. Todellakin tässä on
kysymys nykyisen järjestelmän jatkamisesta lähivuodet.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalouden rakennekehityksen kannalta on
tärkeää, että ikääntyneillä maatalousyrittäjillä on
mahdollisuus siirtää maatilansa nuoremmille tilanpitoa
jatkaville sukupolville riittävän ajoissa. Luopumistukijärjestelmän
avulla turvataan ensisijaisesti maatalouselinkeinon jatkuminen sekä maatalouden
rakenteen parantuminen ja sitä kautta kotimainen elintarviketuotanto.
Luopumistukijärjestelmä on keskeinen maatalouden
rakennekehitystä edistävä keino.
Euroopan yhteisöjen maaseudun kehittämisasetuksessa
varhaiseläkejärjestelmää pidetään edelleen
tarkoituksenmukaisena toimenpiteenä maatalouden kilpailukyvyn
edistämisessä ja alan toimijoitten henkilökohtaisten
toimintaedellytysten parantamisessa. Yhteisölainsäädännössä halutaan
kiinnittää huomiota siihen, että maaseudulla
säilyy riittävästi asutusta ja taloudellista toimintaa
ja tukea sitä erilaisin toimenpitein. Luopumistukijärjestelmän
avulla voidaan edistää siis sitä, että maaseudulle
saadaan lisää yrittäjiä, asutusta
ja monipuolista elinkeinotoimintaa. Luopumistukijärjestelmällä on
myös useita sosiaalipoliittisia perusteita.
Maatalouden harjoittamisesta luopuminen on aina maatilakohtainen
ratkaisu, joka edellyttää molempien puolisoiden
toimeentulon turvaamista. Työeläkettä haettaessa
kummankin puolison tulisi erikseen täyttää eläkkeen
myöntämisen edellytykset ja tämän
vuoksi vain harvoilla maatalousyrittäjillä on
ilman luopumistukea taloudelliset mahdollisuudet luopua maatilastaan
ja maatalouden harjoittamisesta ennen vanhuuseläkeikää.
Siis luopumistukijärjestelmän tavoitteena on turvata
ennen vanhuuseläkeikää maatalouden harjoittamisesta
pysyvästi luopuvan ikääntyneen maatalousyrittäjän
toimeentulo.
Järjestelmällä on luopujien osalta
toimeentulon turvaamisen ohella myös toinen sosiaalipoliittinen
ulottuvuus. Tilanpitoa jatkavan luovutuksen saajan asettuminen maatilalle
tuo ikääntyvälle luopujalle niin henkistä kuin
fyysistäkin turvaa, mikä sinällään
on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Käytännössä noin
40 prosenttia kaikista sukupolvenvaihdoksista toteutetaan luopumistukijärjestelmän
turvin. Järjestelmän kautta tulleet jatkajat ovat
käytännössä noin 6 vuotta nuorempia,
panostavat selkeästi enemmän maatalouteen
ja ovat useammin päätoimisia viljelijöitä kuin
ne, jotka aloittavat maatalousyrittäjätoiminnan
luopuvan sukupolven siirryttyä MYEL-eläkkeelle.
Onkin siis erittäin tärkeää,
että tämä hyvä lakiesitys menisi
eteenpäin hyvin joutuisasti, ilman että käsittelyyn
sisältyisi merkittäviä ongelmia tai epävarmuuksia.
Onhan selvää, että jos esimerkiksi tämän
järjestelmän ikärajoista alkaisi suuri
empiminen, aiheuttaisi se monesti ongelmia pitkäjänteisyyttä vaativien
sukupolvenvaihdosten suunnitteluun.
Kun tuota hyvää lakiesitystä lukee,
niin toki siinä on, rohkenen sanoa, yksi puute eli esitys lähtee
siitä, että tähän uuteen luopumistukilakiin ei
sisällytettäisi peltojen vuokrausvaihtoehtoa. Käytännössä tämä johtaa
tilanpidon jatkamiseen entistä pidempään
myös niillä tiloilla, joilla taloudellisista tai
terveydellisistä syistä olisi perusteet tuotannon
lopettamiselle. Luopumisten siirtyessä heikentää se
myös tilanpitoa jatkavien ja kehittävien tilojen
mahdollisuuksia, koska uutta peltoa ei tule tarjolle. Erityisesti
Itä-Suomessa peltojen myynti on erittäin vähäistä,
koska pellot sijaitsevat pääsääntöisesti
talouskeskusten ympärillä eikä tilaa
haluta tai ole järkevää pilkkoa peltojen
osalta myymällä niitä, eli olisi toki
tärkeää, jos tätä vuokrausvaihtoehtoa
voitaisiin tähän luopumisvaihtoehdoksi pohtia.
Aikataulujen suhteen joka tapauksessa olisi tärkeää,
että tämä menee jouhevasti eteenpäin
ja olisi myös tärkeää, että esityksen
hyväksymismenettelyä EU:ssa voitaisiin kiirehtiä.
Olen ymmärtänyt sillä tavalla, että tämä asia
on valmisteilla maa- ja metsätalousministeriössä,
mutta en tiedä, olisiko sitä vielä mahdollista
millä tavalla nopeuttaa, sillä mitä nopeammin
EU:n hyväksyntä saadaan, sitä nopeamminhan
eduskunta voisi myös hyväksyä tämän
lain.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
nyt hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maatalouden harjoittamisesta
luopumisen tukemisesta annetun lain sekä maatalousyrittäjien
luopumistuesta annetun lain muuttamisesta. Haluan antaa parhaat kiitokset
maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalle siitä,
että hän on tuonut tämän lakiesityksen
nyt eduskuntaan. Maataloushallinnon puolella on ollut hyvin tavanomaista
se, että lakiesitykset tulevat useimmiten niin viime tippaan,
että se aiheuttaa sekä hakukieltoja että käsittelyn
rajoituksia näiden asioiden eteenpäin viemiseksi,
ja se tuo luonnollisesti epävarmuutta sitten viljelijöiden
tulevaisuuden suunnitelmiin.
Nykyinen lakiesitys on voimassa on vuoteen 2010 saakka. Sen
johdosta on nyt aikaa hyvin tämän asian käsittelyyn
niin, että tämä voi sitten astua voimaan
2011. Kyseessähän on viiden vuoden voimassaolojakso.
Tämä lakiesitys on aika pitkälti
sama, mikä tälläkin hetkellä on.
Ehkä keskeisin osa-alue tässä on se,
että nyt on mahdollista luovuttaa osia tilasta uusjakoon
ilman, että tämä menettäisi
oikeutta luopumistukeen. Tämä on hyvä yksityiskohta
tässä lainsäädännössä nimenomaan
siksi, että tällä voidaan huomioida tai
varmistaa se, että maatalouden rakennekehitystä voidaan
edesauttaa myös uusjakotoimenpiteiden kautta. Näin
ollen tällä on vaikutusta myöskin siihen,
että kyläyhteisöissä asiat voivat
mennä sitten eteenpäin.
Luopumistukijärjestelmä kuuluu maatalouden
rakennetukiosa-alueeseen ja luopumistukea voidaan myöntää 56—65-vuotiaille
viljelijöille. Vaihtoehtona on joko perinteinen sukupolvenvaihdos
tai sitten luovutus tilan peltojen osalta lisämaiksi toisille
tiloille. Julkisuudessa usein arvostellaan viljelijöiden
luopumistukijärjestelmiä siitä, että viljelijöillä on
mahdollisuus 56-vuotiaina siirtyä luopumistuen piiriin.
Mutta tässä yhteydessä on tärkeää huomioida
se, että tästä edusta huolimatta viljelijöiden
keski-ikä on vuosien varrella noussut ja he tekevät
työpalvelusta kyllä maatiloilla vielä pitkään
usein eläkkeelle jäänninkin jälkeen.
Siksi on tarpeellista jatkaa tällaista järjestelmää.
Uskon niin, että maa- ja metsätalousvaliokunta
tulee tämän hyvin ripeästi käsittelemään
ja viemään tätä asiaa eteenpäin.
Nyt, kun huomioidaan se, että maatalous on erityyppisten
tukien piirissä johtuen siitä, että olemme
osa Euroopan unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa, on
tärkeä huomata se, että kun tehdään
sukupolvenvaihdoksia, niin tilat ovat silloin aloittamistuen piirissä.
Ja sitten kun luovutaan siitä, niin ollaan luopumistuen
piirissä. Väliin jää semmoinen
25, 35, joskus 40:kin vuotta. Suurin ongelma on nimenomaan tästä väliajasta selviämisessä
siinä,
että maatalouspolitiikkaa voitaisiin harjoittaa niin, että viljelijälle
muodostuisi kohtuullinen toimeentulo ja mahdollisuudet tilan kehittämiseen
näiden aktiivisten vuosien aikana. Uskon niin, että tältäkin
osin vaikutetaan nyt sitten siihen tilan rakennekehitykseen niin, että tilat
voivat sitten tästäkin välivaiheesta
selvitä. Mutta tärkeää on se,
että myös muu maatalouspolitiikka näissä yhteyksissä tulee
hoidetuksi niin, että viljelijät saavat hyvän
ja kohtuullisen toimeentulon.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ministeri
Anttilaa ja koko hallitusta siitä, että tämä esitys
on saatu tänne ilman mitään julkisuuden
paineita ja vieläpä hyvissä ajoin, kun
nykyinen laki on voimassa vielä vuoden 2010 loppuun asti.
Toki tämä aika tietenkin tarvitaan eduskuntakäsittelyyn
ja EU-komission käsittelyyn, mutta uskon sen tällä kertaa
hyvin riittävän. Voi vain muistella niitä ongelmia,
joita oli kolmisen vuotta sitten, kun kiisteltiin näistä ikärajoista.
Silloinen päähallituskumppani halusi nähdä tämän
lainsäädännön nimenomaan eläkelainsäädäntönä eikä maatalouden
rakennepoliittisena lainsäädäntönä,
jota se EU-järjestelmän mukaan on. Kiitokset hallitukselle
hyvästä toiminnasta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus ja ministeri Sirkka-Liisa Anttila
ovat tehneet hyvää työtä. Tavoitteena
on säilyttää suomalaista maataloutta,
suomalaista elävää maaseutua ja suomalaista
ruuan tuotantoa. Nämä ovat suuria arvoja. Meillä tulisi
päästä entistä enemmän
ruuan tuotannossa kotimaiseen omavaraisuuteen. Tällä hetkellä on
suorastaan hälyttävää, mitenkä suuri
meillä on tuontiruuan osuus. Suomi on ainut maa maailmassa,
jossa on viljan varmuusvarastointi. Meillä tulisi panostaa
myös tähän, jotta voisimme pitää huolta
ei vain omasta kansasta, vaan maailmanlaajuisten katojen tullessa,
joita irrationaaliset muutokset, muun muassa tulivuorten purkaukset,
auringonpilkut ja ennalta-arvaamattomat ilmastonmuutokset voivat
aiheuttaa. Silloin meidän tulisi olla myöskin kykenevät
auttamaan muita maita siten, että täältä voitaisiin
viedä viljaa. Suomessa pitäisi olla ruuan tuotannossa
omavara, vieraanvara ja vielä jäämisen
vara. Tämäkin yksityiskohta lainsäädännössä haluaa
omalta osaltaan tuota edistää.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, kiitoksia hyvin rakentavasta ja
asiallisesta keskustelusta.
Ed. Timo Korhonen nosti esille aivan oikein kysymyksen siitä,
että peltojen vuokrausvaihtoehto ei sisälly tähän
esitykseen. Sen jo tuossa omassa puheenvuorossani totesin, mutta
kannustan valiokuntaa asiaa selvittämään.
Sitten meidän pitää vaan käydä neuvottelut
siitä, että valtion budjetin kehyksiin saadaan
vastaava lisäys, koska tämä ongelma tulee
juuri siitä, että meillä on seuraava
kehysneuvottelu tuolla helmi-maaliskuun vaihteessa. Viimeistään
siinä yhteydessä pitää nämä kehykset
eteenpäin siltä osin sitten lisätä,
jos päädymme yhteistyössä hallitusryhmien
kanssa siihen, että tätä vuokrausvaihtoehtoa tähän
yritetään saada mukaan. Ymmärrän
sen tarpeen sitä taustaa vasten, että se madaltaa
kynnystä tehdä sukupolvenvaihdos taikka laajentaa tilaa,
koska silloin ei niitä pääomia tarvita
niin paljoa.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämä esitys
on tullut ja riittävän ajoissa. Oli myöskin
erinomaista kuulla ministerin suulla, että tuohon vuokrausvaihtoehtoon
voidaan palata. Valiokunta tekee sen mielihyvin. Täällä ovat
siihen myöskin edustajat viitanneet.
Sen lisäksi, mitä ministeri totesi tuosta
vuokrauksesta, sillä on valtiontaloudellisia vaikutuksia,
mutta samaan aikaan meillä on myös vuokralainsäädännön
tarkistaminen menossa. Yksi sellainen merkittävä asia,
joka tulee vastaan, on se, mikä tässä perusteluissakin
mainitaan, elikkä että välttämättä vuokrapellot
eivät ole ihan samanlaisen huolenpidon kohteena kuin jos
ne ovat omistuksessa. Mutta jos me muutamme ja saamme muutettua
vuokralainsäädäntöä niin,
että vuokra-ajat pitenevät, tämä ongelma
poistuu. Sitä kautta me voimme myöskin tarkastella
tätä vuokrausmahdollisuutta, ja sen valiokunta
ilman muuta tekee.
Keskustelu päättyi.