Täysistunnon pöytäkirja 97/2009 vp

PTK 97/2009 vp

97. TORSTAINA 22. LOKAKUUTA 2009 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Koulujen uskonnon- ja uskontotiedon opetus

Pentti Oinonen /ps:

Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat aina taistelleet kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta, ja syytä on ollutkin. Kotien köyhyys on lisääntynyt muualla paitsi porvarikodeissa. Isänmaa myytiin Brysselille kuin halpamakkara torilla ja uskontomme on monikulttuurisuuden riepoteltavana. Olemme luopumassa kaikesta, joka tekee meistä suomalaisista suomalaisia, ja vain siksi, että miellyttäisimme muita.

Uskonnonopetuksesta on esitetty ajatus, että koulujen uskonnonopetus korvattaisiin uskontotiedon opetuksella ja jopa Suvivirren laulaminen kiellettäisiin kouluvuoden päättäjäisissä. Tämä on juuri sitä miellyttämistä, joka on alkanut levitä koulujen opetussuunnitelmissa. Maahanmuuttajat eivät sopeudu meihin, meidän suomalaisten on sopeuduttava heihin. Kysyn opetusministeri Virkkuselta:

Miksi opetussuunnitelmia tehdään maahanmuuttajien ehdoilla ja mitä tämä uskontotieto käytännössä pitää sisällään?

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Tällaista esitystä ei ole tehty ainakaan opetusministeriöstä. Mutta on totta, että julkisuudessa keskustellaan hyvin paljon muun muassa uskonnonopetuksesta ja monikulttuurisuudesta, ja se on paikallaan, koska Suomi on monikulttuuristumassa. Mutta se ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi luopua omasta kulttuuriperinnöstämme tai näistä perinteisistä kouluvuoteen kuuluvista asioista, kuten Suvivirrestä tai joulujuhlasta. Suomalainen lähtökohta on se, että kaikilla on oltava mahdollisuus harjoittaa omaa uskontoaan, mutta toisaalta ketään ei saa pakottaa harjoittamaan toisten uskontoa, ja tämä pätee myös koulupäivään.

Tällä hetkellä koko perusopetuksen tuntijakoa ollaan uudistamassa ja opetussuunnitelmaa sen jälkeen. On luonnollista, että nyt käydään myös keskustelua uskonnon sisällöstä samoin kuin kaikkien muidenkin oppiaineiden. Sinänsä Suomessa on otettu kansainvälisesti hyvin poikkeuksellinenkin lähtökohta tähän. Meillä kaikille pyritään opettamaan omaa uskontoa, ja se on erittäin hyvä lähtökohta. Suurimmassa osassa Suomea se sujuu ongelmitta, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) koska 92 prosenttia oppilaista osallistuu evankelisluterilaiseen uskonnonopetukseen, mutta pienille uskontoryhmille meillä on vaikeuksia löytää päteviä opettajia omaan uskontoon.

Pentti Oinonen /ps:

Arvoisa puhemies! Maahanmuuttajaoppilaiden kasvava määrä on johtanut kouluissa kehitykseen, josta perussuomalaiset ovat varoittaneet. Suomalaiset vanhemmat siirtävät lapsensa pois tulijoiden tieltä. Ei siksi, että he pelkäisivät tulijoita itsessään, vaan siksi, että he pelkäävät omien lastensa koulumenestyksen puolesta. Opettajilta tulee jatkuvasti tuskastuneita viestejä, joissa he valittavat levottomista maahanmuuttajaoppilaista. Opettajilta menee lähes kaikki aika maahanmuuttajalasten henkilökohtaiseen opettamiseen, mikä johtaa opetuksen tason laskuun suomalaisten oppilaiden kohdalla. Kysyisin opetusministeri Virkkuselta ja toivoisin myös vastausta maahanmuuttoministeri Thorsilta:

Pitäisikö maahanmuuttajille perustaa omat koulut, joissa opettajina olisivat oppilaan oman kulttuurin ja kielen tuntevat opettajat? (Hälinää)

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Suomessa maahanmuuttajien määrä on todella pieni. Tarvitsemme jatkossa enemmän maahanmuuttajia Suomeen, jotta voimme vastata muun muassa väestörakenteen tuomiin muutoksiin. Itse näen, että monikulttuurisuus on myös kouluissamme rikkaus. Valtio ja opetusministeriö tukee maahanmuuttajaoppilaiden integroitumista sillä tavalla, että maksamme valtion puolesta kunnille vuoden mittaisen valmistavan opetuksen, jotta oppilaat pääsisivät samalle tasolle suomalaisoppilaiden kanssa ja voisivat osallistua normaaliopetuksen ryhmiin. Samoin ensi vuodelle tulemme tuplaamaan rahoituksen, joka käytetään oman kielen ja toisaalta suomi/ruotsi toisena kielenä aineen opetukseen. On tärkeää, että jatkossakin syntyperästä, varallisuudesta, asuinpaikasta riippumatta kaikki Suomessa asuvat saavat lähtökohtaisesti tasa-arvoisen mahdollisuuden kouluttautua ja päästä työelämässä eteenpäin.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.