5) Laki perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perintö- ja lahjaverolakiin sisältyy
maatalouden, maa- ja metsätalouden ja muiden yritysten
jatkamistapauksia koskeva huojennussäännös.
Perintö- ja lahjaverolain 55 §:n 1 momentin
mukaan perintö- tai lahjaverosta jätetään
verovelvollisen Verohallinnolle ennen verotuksen toimittamista tekemästä pyynnöstä
osa
maksuun panematta, jos veronalaiseen perintöön
tai lahjaan sisältyy maatila, muu yritys tai niiden osa,
joista määrätyn perintö- tai
lahjaveron suhteellinen osa koko verosta on suurempi kuin 850 euroa,
ja verovelvollinen jatkaa perintönä tai lahjana
saaduilla varoilla maatalouden tai maa- ja metsätalouden
harjoittamista tai muuta yritystoimintaa kyseisellä tilalla
tai kyseisessä yrityksessä.
Huojennussäännöksen soveltaminen
edellyttää, että verovelvollinen nimenomaan
tietää pyytää tätä niin
sanottua sukupolvenvaihdoshuojennusta. Jotta kohtuuttomilta edunmenetyksiltä vältyttäisiin
tilanteissa, joissa verovelvollinen ei tiedä vaatia perintö-
ja lahjaverolain 55 §:n huojennusta ennen verotuspäätöstä,
verovelvolliselle olisi ennen perintö- tai lahjaverotuksen
toimittamista varattava tilaisuus huojennuksen vaatimiseen, jos
hän on siihen oikeutettu. Verovelvollista olisi myös
ennen verotuksen toimittamista kuultava, jos luovutuksesta on haettu
ennakkoratkaisu, johon sisältyvään huojennuspäätökseen
ei ole vedottu luovutusta koskevassa lahjaveroilmoituksessa. Esitetyillä toimenpiteillä
parannettaisiin
verovelvollisen oikeusturvaa sukupolvenvaihdostilanteissa.
Lakialoitteeni sanoma vaikuttaa kovin tekniseltä, mutta
se muuttuu hyvin sisällölliseksi tilanteessa,
jossa huojennusvaatimus jää tekemättä. Nykyinen
huojennussäännös on perin byrokraattinen.
Se edellyttää huojennusvaatimuksen esittämistä,
siis ennen perintö- tai lahjaverotuspäätöstä.
Jos verovelvollinen ei osaa esittää kyseessä olevaa
vaatimusta ajallaan, huojennus jää kokonaan saamatta.
Sitä ei voi enää tehokkaasti esittää valitusasteessa,
siis hallinto-oikeudessa. Tästä on kattavaa oikeuskäytäntöä.
Olin aikanaan ennen kansanedustajaksi tulemista jäsenenä valtiovarainministeriön
sukupolvenvaihdoksen perintö- ja lahjaverotyöryhmässä,
joka esitti nyt tekemäni lakialoitteen säännöksen
mukaista pykälää lakiin, mutta syystä tai
toisesta valtiovarainministeriö ei ole hoitanut asiaa koskevaa
hallituksen esitystä. Nyt olen tehnyt tuon työryhmän
esityksen mukaisen lakialoitteen ja se on esityksessäni,
lakialoitteessani, 57 a §, jonka toivon
toteutuvan lainsäädännössä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivirannan lakialoite on hyvä.
Meidän perintövero on kokonaisuutena varsin monimutkainen.
Voi hyvin kysyä, onko se tuottoisa, onko se tuottoisin
malli, onko se toimivin malli, ja näihin toimivuuskysymyksiin
myös edustaja Kiviranta aloitteellaan kantaa ottaa huojennussäännöksen
myötä, josta tehtäisiin sitten automaatio tämäntyyppisissä tilanteissa,
kun maatila taikka yritys siirtyy eteenpäin.
Tätä lakialoitetta on helppo kyllä kannattaa, nimittäin
yli kolmannes suomalaisista yrityksistä aikoo toteuttaa
tässä aivan lähivuosina sukupolvenvaihdoksen,
itse asiassa viiden seuraavan vuoden aikana. Asia on ajankohtainen
noin 17 000 suomalaisessa yrityksessä, ja se tarkoittaa
noin 3 400:aa sukupolvenvaihdosta vuosittain yrityksissä ja
maatiloilla, ja onkin erittäin tärkeää työllisyytemme
ja suomalaisten työpaikkojen kannalta, että näissä ennen
muuta pienissä perheyrityksissä sukupolvenvaihdokset
onnistuisivat. Näistä yrityksistä, jotka
nyt suunnittelevat sukupolvenvaihdosta, lähes 70 prosenttia
pitää juurikin perintö- ja lahjaverotusta
merkittävimpänä esteenä tai
jarruna tuolle sukupolvenvaihdokselle. Olen ehdottomasti sitä mieltä,
että meillä ei ole varaa menettää yhtäkään
yritystä sukupolvenvaihdoslainsäädännön
taikka -verotuksen takia. Nämä yritykset
ovat meille enemmän kuin tärkeitä niin
maamme hyvinvointivaltion rakentajina kuin kehittäjinäkin.
Ruotsihan luopui perintöverosta vajaat kymmenen vuotta
sitten, muistaakseni vuonna 2005, ja heillä oli sama syy
silloin luopumiseen. He totesivat, että perintövero
vaikeuttaa liialti sukupolvenvaihdoksia yrityksissä ja
aiheutti lukui-sien yritysten alasajoja. Toisaalta toisena perusteena
siellä oli perintöverotuksen aiheuttama kaksinkertainen
verotus.
Ruotsissa käytössä olevan mallin
mahdollisuudet minun mielestäni pitäisi tutkia
myös Suomessa. Siellä nimittäin perintö- ja
lahjaveron poistamisen jälkeen valtio on saanut enemmän tuloja
kuin tuon aiemman perintö- ja lahjaveron aikaan
myyntivoittoverotuksen kautta. Entinen pääministeri
Matti Vanhanen on esittänyt määräaikaista
Ruotsin mallin kokeilua Suomessa, ja minun mielestäni se
voisi olla ihan kannatettava jopa tällaisessa tilanteessa,
vaikka samaan aikaan elämme yli varojen, jos tällaisella
ratkaisulla saataisiin aikaan se, että suomalaiset yritykset säilyisivät
ja jatkaisivat toimintaa myös yli tuon sukupolvenvaihdostilanteen.
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite
on ollut poistaa perintöverotus kokonaan asteittain Suomesta,
ja asia oli mukana myös edellisen hallituksen ohjelmassa.
Keväällä 2007 sovittiin, että verotettavan
perinnön alarajaa nostetaan ja perintö- ja
lahjaverotus poistetaan kokonaan yritysten sekä maa- ja
metsätilojen sukupolvenvaihdoksilta. Perintöverotus
kevenikin vuonna 2008, kun pienimpien, alle 20 000 euron
perintöjen verottaminen loppui kokonaan, niistä tehtiin
siis verovapaita, ja isommissakin perinnöissä silloin
verotusta kevennettiin. Tämän jälkeen
kuitenkaan tilanne ei ole edennyt tuohon suuntaan, että perintö- ja
lahjaverotus poistettaisiin kokonaan yritysten ja maa- ja metsätilojen
sukupolvenvaihdoksilta, ja itse kannatan tätä määräaikaista
Ruotsin mallin kokeilua.
Samoin, arvoisa puhemies, kannatan edustaja Kivirannan aloitetta.
Meillä siirtyy eläkkeelle erittäin paljon
pieniä yksinyrittäjiä, pieniä perheyrittäjiä,
ja on äärimmäisen tärkeää,
että näiden yritysten jatko myös tulevaisuudessa
turvataan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan tekemää esitystä,
ja minulla on todella hyvät perustelut siihen. Olen läheltä päässyt
katsomaan asioita.
Perinnönjaot hajottavat ensinnäkin maaseutuyritysten
omistusta todella paljon. Huomattava osa meidän yksityismetsistämme
on nykyään jo perikuntien omistamia tai pahimmassa
tapauksessa perikuntien kautta pirstaloidussa omistuksessa. Yritystoiminta
on niistä sitten jo kaukana, se on pientä pääomasijoitusta,
hoidetaan jostakin kauempaa sitten näitä asioita.
Meidän pitäisi maaseutupuolella ja muussakin yritystoiminnassa
saada sukupolvenvaihdokset hoidettua mahdollisimman helposti ja
järkevästi, mutta tänä päivänä meidän
byrokratia on aivan järjetön näissä kokonaisuuksissa.
Edellisessä työssäni kunnassa olin
tekemisissä paljon tämmöisten maatilojen
sukupolvenvaihdosasioitten kanssa. Olen auttanut joitakin tiloja
tämän tekemisessä ja todennut sen, että se on
byrokratiaa. Paperisota on aivan älytön. Samanaikaisesti
kun katsotaan maaseutuyrittäjien kaikkea muutakin paperimäärää,
mikä siinä on, niin kyllä tuntuu siltä,
että maatilan paperiasioissa, vaikka on agrologi ja vaikka
on juristi, ei sittenkään selviä niitten
hoitamisesta. Miten sitten semmoinen, jolla ei ole kumpaakaan koulutusta, pärjää näitten
asioitten kanssa?
Kerron yhdestä tapauksesta. Silloin kun en vielä näitä asioita,
tätä kyseistä verotusasiaa, hallinnut,
tiennyt, niin jouduin läheltä seuraamaan tapausta,
jossa oli kyse isännän kuolemasta. Siinä sitten
tuli emännälle tämä tila omistukseen, käyttöön,
ja sitten hän jatkoi maatilan harjoittamista. Mutta kun
perunkirjasta jäi kirjoittamatta tällä perunkirjoittajalla
semmoinen kohta, että maatilayrityksen toimintaa jatketaan,
ja kun sitä mainintaa ei missään ollut,
niin kun perintöverotuksesta tuli sitten päätös,
niin maaseutuyrittäjä, tämä emäntä,
joutui maksamaan hurjat verot ihan sen takia, että tämä henkilö,
joka oli kirjoittanut perunkirjan silloin, ei ollut hoksannut laittaa
mihinkään tätä merkintää asiasta.
Kyse on todella kalliista asiasta. Minä en sitä asiaa
silloin tiennyt. No, nyt minä tietäisin, että siinä pitää se
teksti olla, mutta tämmöisiä pieniä virheitä voi
sattua monille muillekin näissä tapauksissa.
Ehdottomasti kannatan tätä esitystä ja
toivon muitakin vastaavia pieniä korjausesityksiä,
jotta me saisimme tätä meidän sukupolvenvaihdos-asiaa
vietyä eteenpäin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivirannan lakialoite perintö-
ja lahjaverolain muuttamisesta on asiallinen ja kannatettava, koska
kaikilta verotusbyrokratiaan liittyvien lainkohtien tuntemusta ei
voida odottaa. Kansalaisia pitää kohdella verotuslain
edessä tasapuolisesti ja ymmärtäväisesti,
eikä tietämättömyydestä saisi
sakottaa. Siksi kannatan edustaja Kivirannan tekemää lakialoitetta.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Sukupolvenvaihdos maatilalla ei ole vailla
haasteita. Tilanpidon jatkaminen on muutenkin haasteellista tämän
päivän Suomessa. Olen huolestuneena seurannut
viime viikkoina useita tv-ohjelmia maanviljelijöiden tilanteesta
tämän päivän Suomessa. Monet
isännät eivät suosittele lapsilleen tilan
jatkamista, koska tulevaisuus on niin epämääräinen.
1980-luvulla tehtiin sukupolvenvaihdos siellä kotitilallani.
Veli ryhtyi viljelemään tilaa, ja me sisaret joustimme
aika monessa asiassa, niin että veljellä oli mahdollisuus
aloittaa.
EU:n myötä tilanne maatiloilla on kiristynyt entisestään,
joten kaikki ne toimenpiteet, jotka helpottavat maatilan pitoa,
ovat kannatettavia. Myös tämä edustaja
Kivirannan lakialoite on kannatettava asia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Vain harvoin olen tässä salissa
voinut kokea sellaista ilon ja riemun tunnetta kuin nyt, kun laki-aloitteeni
on saavuttanut näin laajaa kannatusta salissa ja jopa hallituspuolueen
edustajaa myöten.
Tällä hetkellähän tilanne
taitaa olla se, että seitsemästä EU:n
jäsenvaltiosta perintö- ja lahjaverotus on kokonaan
poistettu, ja mielenkiintoinenhan on tuo Ruotsin tapaus: sehän
poistettiin ensiksi vuoden 2005 alusta, mutta kun oli tämä tsunamionnettomuus,
niin sitten vielä taannehtivasti se poistettiin tsunamin
uhrien omaisilta 17.12.2004 lähtien. Eli siellä on
kohta kymmenen vuotta pärjätty ilman perintö-
ja lahjaveroa, ja sehän paikkaantuu aika suurelta osalta
kyllä luovutusvoittoverolla.
Ruotsissahan tämän uudistuksen, perintö-
ja lahjaverolain kumoamisen, toteutti sosialidemokraattisjohtoinen
hallitus tilanteessa, jossa katsottiin, että verosuunnittelu
oli mennyt niin pitkälle, että enää vain
tavallinen palkansaajaperhe varsinaisesti maksoi tuota perintö-
ja lahjaveroa. Suomessahan ei ole näin määrätietoista
perintöverosuunnittelua vielä esiintynyt, mutta
kaikki on mahdollista.
Keskustelu päättyi.