Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Teollisuustuotanto ja vienti ovat kääntyneet
kasvuun, työllisten määrän jyrkkä pudotus on
pysähtynyt, vaikuttaa hyvältä — Euroopassa. Toisin
on laita meillä. Viimeisen vuoden aikaan viennin määrä supistui
11 prosentilla, teollisuustuotanto supistui 5 prosentilla, yksityiselle
sektorille työllistettyjen määrä väheni
yli 57 000 henkilöllä, nuorten työttömien
määrä kasvoi 7 000 henkilöllä.
Arvoisa pääministeri, mitä pitempään
teidän hallituksenne on istunut, sitä kauemmaksi
Suomen talouden kehitysura on irrottautumassa muun Euroopan talouden
kehityskuvasta. Kysymykseni teille kuuluu: Mitä hallitus
on valmis tekemään tässä ja
nyt? Kerta toisensa jälkeen te olette viitannut 2,5 vuoden
aikana, (Puhemies koputtaa) mitä sitten joskus, jonkun
ajan päästä tulee tapahtumaan. Mitä tässä ja
nyt, jotta tämä eriytyminen muusta Euroopasta
saataisiin pysäytettyä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Edustaja Pekkarisen tunnelmakuvaa voi vielä ehkä suhteuttaa
siten, että Suomen vienti kasvaa euroalueella toiseksi
heikoiten, eli ainoastaan kreikkalaiset vievät vähemmän
kuin suomalaiset. Tämä on se tosiasia.
Katsotaan, miten tähän on tultu. Kun edustaja Pekkarinen
antoi ymmärtää, että tämän
hallituksen syytä on tämä, niin ehkä se
ei ihan kuitenkaan tosiasiassa näin ole. Kun katsotaan
vaikkapa meidän viennin ja vaihtosuhteen kehitystä, noin
15 vuoden aikana on tapahtunut tämä trendi. Joka
ikinen vuosi, varmasti kuin aurinko, meidän vientisuhde
on heikentynyt 15 vuoden aikana. Nyt me sitten kaikki odotamme,
että ensi kuussa pitäisi tapahtua megalomaaninen
käänne. Eihän niin tule tapahtumaan.
Jos suomalaiset firmat eivät myy sellaisia tuotteita siihen
hintaan, että joku niitä ostaa, niin maan hallitus
ei voi sitä muuksi muuttaa. Mutta se, mitä me
olemme tehneet tässä ja nyt, on se, että me
parannamme Suomen kilpailukykyä, kuten vaikkapa yhteisöverotusta
alentamalla, tekemällä osinkoverotusta kasvuhakuisemmaksi
ja tukemalla palkkaratkaisua niin, että me kuromme umpeen
sitä gäppiä, joka esimerkiksi Ruotsin
ja Saksan ja Suomen välille on syntynyt.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä se iso juttu on se, että pitää paikkansa,
mitä kuvasitte taakse jääneestä kehityksestä. Mutta
kaiken aikaa aina vuosiin 2008—2009 saakka me koko ajan
tulimme, menimme paremmin eteenpäin kuin muut eurooppalaiset
maat. Sitten me putosimme. Lähdimme nousuun, joka oli parempi
kuin monilla muilla Euroopan unionin mailla, mutta sitten olemme
retkahtaneet selvästi muitten jälkeen, ihan sinne
hännänhuipuksi, niin kuin tässä sanoitte.
Odottelu sen suhteen, että joskus myöhemmin tapahtuu
sitä tai tätä, ei kelpaa enää selitykseksi. Teollisuuden
vapaaseen pudotukseen pitää löytyä strategia.
Suomi tarvitsee teollisuusstrategiaa, mitä me teemme ja
miten. Niin ikään Suomi tarvitsee sellaisia veroratkaisuja,
sellaisia yritysten välillisiin kustannuksiin liittyviä,
ainakin määräaikaisia kevennyksiä,
sellaista talouden kasvua vauhdittavaa kasvurahastoa, joilla kaikilla
niillä niin kuin nopeasti tässä ja nyt
kiihotetaan yrityksiä tarjoamaan uusia työpaikkoja. Luodaan
sadoilletuhansille suomalaisille se, mitä he haluavat,
(Puhemies koputtaa) mahdollisuus tehdä työtä.
Teillä on paljon välineitä, tarttukaa niihin, älkää selitelkö tai
katsoko kauaksi taakse. Tarttukaa niihin ja ryhtykää toimiin.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä muistan hyvin sen, että tämä kustannuskilpailukyvyn
heikkeneminen toden teolla alkoi 2007, silloin kun minä ja
edustaja Pekkarinen olimme samassa hallituksessa. (Mauri Pekkarinen:
Me tiedämme, mikä oli syy siihen!) — Sekään
ei ollut meidän syy, mutta näin vain silloin kävi,
ja silloin se oikein ratkesi.
Minä muistan, että valtiovarainministerinä, olisikohan
ollut 2008 tai 2009, yritin virittää Suomessa
keskustelua vaihtosuhteen heikkenemisestä, joka oli siihen
mennessä heikentynyt 10 vuotta peräjälkeen,
eli niinä vuosina, kun ministeri Pekkarinen oli ollut edellisessä hallituksessa ja
me olimme yhdessä siinä hallituksessa, eikä se ollut
silloisen ministeri Pekkarisen syy. Mutta näin vain on
käynyt. Eli me olemme tulleet vuosien saatossa niin syvälle,
että nyt me emme enää syvemmälle
voi päästä menettämättä liian
paljon arvokkaita asioita, ja nyt pitää mennä ylöspäin.
Vuodenvaihteesta me alennamme yhteisöveroa noin 900
miljoonan euron edestä. Se on kohtuullinen satsaus kilpailukykyyn.
En usko, että se yhden vuoden aikana luo satojatuhansia
työpaikkoja, mutta pidemmällä jänteellä tulee
varmasti luomaan. Osinkoveroa uudistetaan (Puhemies koputtaa) kasvua
kiihdyttävään suuntaan ynnä muuta.
Eli tässä tehdään, mutta lääkkeet
eivät ole kauhean nopeavaikutteisia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan edustajia, että tapana on ollut, että kyselytunnilla
ei liikuta salissa eikä pidetä neuvonpitoa.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Pekkarinen kuvasi tämän
eriytymisen aika dramaattisella tavalla, ja sitten pääministeri vielä vähän
täydensi, ja kuva tuli vieläkin himpun verran
dramaattisemmaksi. Te annatte nyt sen kuvan, herra pääministeri,
että tässä on putkessa kauaskantoisia
ratkaisuja, niitten vaikutus tulee sitten joskus. Varmaan tupokin
liittyy tähän ketjuun, mitä tarkoititte.
Mutta kyllä tässä joutuu kysymään,
kun näitä lukuja katsoo, yhteiskunnan tilaa katsoo,
että eikö pitäisi tehdä tässä ja
nyt tiettyä politiikkaa, joka antaisi lievennystä niihin
ongelmiin, joita edustaja Pekkarinen tuossa toi esiin.
Otan yhden esimerkin. Yritykset toinen toisensa jälkeen,
kunnossa olevat sellaiset, kysyvät: "Miten voi olla mahdollista,
että me emme saa käyttöpääomaa
omiin tarkoituksiimme? Meillä ovat asiat kyllä kunnossa,
mutta pankit sanovat näin, ja Finnveralla on tällainen
tyssäävä asennoituminen." Teillä olisi
mahdollisuus, herra pääministeri, hallituksenne
kanssa puuttua tähän asiaan, jos haluatte. Haluatteko?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ehkä elinkeinoministeri voi vastata
tuohon eksaktiin kysymykseen, minkä edustaja Kääriäinen
esitti, mutta tosiasia on se, että jos meidän
ongelmat ovat rakenteellisia eli suomalaisten tuotteita ei osteta
entisin määrin ainakaan siihen hintaan, (Mauri
Pekkarinen: Juuri niin!) niin se ratkaisu ei ole semmoinen, että valtio
alkaa ostamaan niitä tuotteita tai valtio tekee asian, joka
alentaa tuotteen hintaa, ei, vaan se vaatii uusia innovaatioita,
ylipäänsä yritysten uskoa ja kykyä luoda
jotakin uutta, ja ne ratkaisut ovat siis pitkäjänteisiä.
Kääriäinen, ihan oikein sanoitte,
että pitää tehdä politiikkaa.
Sitä tehdään joka päivä,
mutta myös kasvuhakuista politiikkaa. Esimerkiksi elvytyspaukuilla
pyritään rakentamaan siltaa, mutta se silta on
kyllä niin pitkä, että sitä ei
elvytyksellä pysty rakentamaan. Mutta edes pientä lohtua
työllisyystilanteeseen elvytyspaukuilla voidaan tehdä.
Mutta ne rakenteet, kuten nyt yritysverotus tai rahoitusratkaisut,
ovat niitä olennaisia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten linja on työ,
yrittäminen, välittäminen. Eli aivan
oikein, kun sanoitte, että vain Kreikan vienti on surkeampaa
kuin Suomen tällä hetkellä, mutta kuitenkin
meillä näyttää olevan kokoomuksen
johdolla varaa aina tukea Kreikkaa tukipaketti toisensa jälkeen,
niin että emme me sitten tässä katsannossa
näytä olevan köyhiä.
Arvoisa puhemies! Kustannustason kurissapito on yksi tärkeä asia,
ja sen takia perussuomalaiset eivät voi ymmärtää,
miksi päästöttömälle energialle,
kuten ydinvoimalle, vesivoimalle ja jopa tuulivoimalle — mitä minä en
kyllä oikein ymmärrä, mutta päästötöntä sekin
on — sitten pistetään veroa. Mikä järki
tässä on, ja mitenkä tämä auttaa
Suomen hintakilpailukykyä? Voitteko kertoa, miksi teette
näin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Veroa peritään Suomessa melkein kaikesta.
Ihan kaikesta. Senhän takia meidän julkinen veroaste
on niin korkea, kun me verotamme ihmisiltä. Sanokaa asia,
mitä ei veroteta. Tässä salissa pidettyjä puheita
ei vielä toistaiseksi veroteta. Se voisi olla muuten ihan
hyvä idea. Saataisiin varmaan yhden pienen kunnan terveydenhuolto
hoidettua silläkin.
Mutta ihan vakavasti ottaen: Me verotamme siis energiassa kaikkia
energiamuotoja, mutta siihen on tehty semmoinen skaalautuvuus, eli
mitä vähemmän on päästöjä kyseisellä energialla,
sitä pienempi se vero on. Tällä me pyrimme
ohjaamaan päästöttömiin energiainvestointeihin.
Mutta jos me jättäisimme päästöttömän
energian kokonaan verottamatta, silloin me menettäisimme ihan
hirveästi verotuloja, ja kun koulutkin pitää pyörittää ja
opettajille pitää maksaa palkka, me tarvitsemme
hirveästi hoitavia käsiä muun muassa
ikäihmisten tarpeisiin, niin kyllä sitä veroa vain
pitää jostakin periä. Mutta sen takia
se on tehty näin, että saastuttava energia, kallista
veroa, vähän saastuttava tai puhdas energia, vähän veroa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän haastavan taloustilanteen
vuoksi ja nimenomaan pitkän aikavälin haasteiden
vuoksi hallitus teki budjettiriihessään tärkeitä linjauksia.
Se päätti rakenneuudistuslinjauksista, ja samaan
yhteyteen syntyi myös tuloratkaisu. Nyt on hyvin tärkeätä,
että nämä molemmat, sekä tämä tuloratkaisu
että nämä tehdyt rakennelinjaukset, viedään
jämäkästi eteenpäin ja satamaan.
Mitä rakenneuudistuksiin tulee, niin näyttää olevan
kovin tuskaista, ja ymmärrän sen, löytää kunnista
ja niiden tehtävistä karsimista. Ministeriöt
eivät siihen näköjään
pysty. Kuntaliitto ei siihen halua ryhtyä. Onneksi keskusta
on luvannut oman miljardin säästölistansa
tuoda, mutta sitä odoteltaessa haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että me maksamme hyvin paljon myös suoria
tulonsiirtoja. Kela maksaa yli 13 miljardia vuodessa. Oletteko harkinneet,
että sieltä esimerkiksi 5 prosenttia säästämällä syntyisi
aika iso säästö?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa me emme
ole rakentamassa ensisijaisesti säästöpakettia.
En tiedä, joudutaanko ensi keväänä siihen
tilanteeseen, että jälleen kerran pitää leikata
ja liimata, että velkaantuminen saadaan taitettua. Jos
se sitä vaatii, niin sitten sitä pitää katsoa,
mutta silloin tietysti katsotaan kaikki säästökohteet
ja veronkorotuskohteet.
Mutta nämä rakenneuudistukset ovat luonteeltaan
toisenlaisia kuin säästökohteet, eli
niissä ei ensisijaisesti haeta lyhyen tähtäimen
säästöjä vaan semmoisia rakenteellisia
muutoksia, jotka tehostavat jotakin, tai sitten yksinkertaisesti
päätetään niin, että kun
ei ole varaa hoitaa tätä, niin sitä asiaa
ei sitten hoideta tai palvelua ei tehdä. Pistetään
rakenteet niin, että meidän rahat riittävät.
Jos vähän mustavalkoisesti ajattelee, niin
ajatelkaapa, jos me palaisimme vuoteen 2006 eli siihen Suomeen,
missä elimme 2006. Siihen Suomeen meillä rahat
riittäisivät. Ei tarvitsisi ottaa velkaa. Eikä sekään
Suomi ihan huono ollut. Sen jälkeen ollaan kehitetty Suomea
aika paljon, ja moni semmoinenkin asia tuntuu tärkeältä,
jota silloin ei osattu arvioida tärkeäksi. Mutta
tämmöistä vain tämä maailma
(Puhemies koputtaa) tällä hetkellä on.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikkien vaikeuksien keskellä on
aina ilonpilkkujakin. Keitele Group investoi, tekee uusia investointeja
Suomessa, pelastaa Itä-Lappia, metsäteollisuutta
siellä. Ponssen 9 000:s kone, metsäkone,
lähti tänään Kanadaan. Kysynkin teiltä,
herra pääministeri: miten tämänkaltaisia yrityksiä,
jotka ovat suomalaisessa omistuksessa, perheyrityksiä,
vahvasti suomalaisia juuriltaan tässä maassa,
viedään eteenpäin? Veroratkaisut ovat
varmasti sellaisia, mutta ne toimivat pidemmällä viiveellä.
Me olemme esittäneet kysymyksiä ja myös
ratkaisuja juuri siihen: kasvurahaston, infran ja tämäntyyppisten
asioiden parissa tarvitaan nyt ja tähän hetkeen
juuri niitä investointeja, jotta saadaan tulosta, jotta
pystytään myös verottamaan, jotta saadaan
kansantalouteen uutta tulosta.
Herra pääministeri, me kaipaamme todellakin hallitukselta
sekä budjettiriihen yhteydessä että nyt
senkaltaisia taloudellisia ratkaisuja, jotka tuovat myös
uutta ja antavat tälle kansakunnalle toivoa. Yrittäjillä on
tilanne se, että hyvin usein, (Puhemies koputtaa) näitä kahta
poikkeusta lukuun ottamatta, on tunnelma hyvin mollivoittoinen.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei se nyt kyllä ihan noin ole, että Suomessa
on vain kaksi positiivista yritystä ja kaikki muut ovat
mollivoittoisia. Minä olin Kiinassa 30 pk-yrityksen kanssa,
jotka valmistavat ympäristöystävällistä teknologiaa,
eli ne olivat cleantech-yrityksiä. Ministeri Risikko oli
terveydenhuollon teknologiayritysten kanssa samassa Kiinassa. Ministeri
Stubb on ollut eri puolilla. Me olimme itse asiassa ministeri Niinistön
kanssa. Ministeri Stubb on välillä käynyt
Suomessakin. Eli siinä vain näkee sen kirjon,
että meidän pienissä ja keskisuurissa
yrityksissä on erittäin positiivinen näköala
tulevaisuuteen.
On niitä yrityksiä, jotka kamppailevat rahoituksen
kanssa. Se on ihan totta, niin kuin täällä on
sanottu: olisi investointia, mutta kun ei saa rahoitusta. Ja se
on Suomen kannalta huono asia. Siihen etsitään
erilaisia ratkaisuja. Muun muassa ministeri Vapaavuoren työn
alla olevista kasvu- ja siemenvaiheen rahastoista haetaan ratkaisua, mutta
esimerkiksi Ponssen kaltaisille yrityksille yhteisöveron
alennus ensi vuoden alusta tuo heti sinne viivan alle lisää.
Toivon mukaan se näkyy investointirohkeutena.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelukierros lähti
liikkeelle edustaja Pekkarisen puheenvuorolla, kun hän
viittasi edelliseen hallituskauteen, miten ruusuista aikaa silloin elettiin
siitä huolimatta, että valtionvelka lähti
räjähdysmäiseen kasvuun, lyhyessä hetkessä se kasvoi
30 miljardilla. Tämä hallitus on toiminut reilut
kaksi ja puoli vuotta. Sinä aikana hallitus on tehnyt sopeutustoimenpiteitä liki
6 miljardin edestä. Miksi? Siksi, että vuoden
2008 jälkeen julkisen talouden näkymät
ovat heikentyneet ja hallituksen yksi tavoite on saada valtion velkaantuminen
taittumaan. Lisäksi olemme tehneet kilpailukykyyn tähtääviä toimenpiteitä.
Pääministeri mainitsi jo yhteisöveron
laskun, osinkoverotusuudistuksen ja maltilliset palkkaratkaisut.
Kysyn pääministeriltä — muistatte
edellisen hallituskauden ajalta, kun te olitte itse valtiovarainministerin
roolissa — tuleeko mieleen sellaisia rajuja toimenpiteitä siltä kaudelta,
kun vertaatte tähän hallituskauteen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Ai että tästä voisi jatkaa pitkään.
Kiitos hyvästä kysymyksestä. Silloin
tilanne oli toinen, me jouduimme tekemään semmoisia
toimenpiteitä, että hidastettaisiin vähän
sitä syöksyä, johon emme voineet vaikuttaa.
Yhtenä vuonna talous supistui 8 prosenttia, taitaa olla
suomenennätys, ja me emme tienneet, kuinka syvälle
se menee. Silloin meidän politiikkavalikoimamme oli toisenlaista.
Me tor-juimme, otimme vastaan sitä, mikä sieltä tuli,
ja yritimme vähän pehmentää tavalliselle
ihmiselle koituvaa ahdinkoa. Yksi vaihtoehto, jota silloin joku
tarjosi, oli, että pitää tehdä niin,
että ei velkaannuta ollenkaan. Se olisi käytännössä tarkoittanut
noin 10 miljardin euron leikkauksia tai vastaavia veronkorotuksia.
Jokainen tietää, että silloin olisivat
varsinkin ihmiset kärsineet. Eli silloin jouduttiin tekemään
toisin.
Mutta nyt ollaan taas vähän toisentyyppisessä moodissa.
Nyt meidän pitää hyökätä eteenpäin, korjata
Suomen rakenteellisia heikkouksia, ja sen takia esimerkiksi veroratkaisut,
kuntauudistus, velvoitteiden purku, tämänkaltaiset
asiat, ovat nyt tämän hallituksen vastuulla. Ne
ovat erittäin vaikeita. Ne ovat erittäin vaikeita
itse kullekin. Kyllä sekin, että Kuntaliitto ei
kykene tuottamaan meille aineistoa, kertoo jo jostakin. Kuntaliitto
on vuosikymmeniä vaatinut velvoitteiden purkamista — nyt,
kun heiltä pyydetään listaa, ei tule
mitään. Tämä on erittäin
vaikeaa ja haastavaa meille kaikille, mutta kun ei tekemättäkään
(Puhemies koputtaa) voi jättää.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On todella tärkeätä,
että nyt pystyttäisiin nopeasti reagoimaan siihen
ja tuomaan erilaisia verotuksellisia elementtejä ja houkuttimia
niin, että Suomessa investoivat yritykset saisivat ehkäpä investointia
vastaavan summan palauttaa, kotiuttaa sitten voitonjakohetkellä matalammalla
verotuksella. Se ei olisi keneltäkään
pois. Erityisen tärkeätä olisi, että tässä hetkessä listautumattomat
yritykset voisivat mennä pörssin kevyemmälle
First North -listalle ja voisivat silti pitää tämän
listautumattoman yrityksen verotuspohjan ja kohtelun. Se ei olisi
nyt keneltäkään pois, se olisi tällä hetkellä niitä mahdollisia
kasvuyrityksiä mukaan sinne saamaan ulkopuolista rahoitusta.
Toivon, että joko elinkeinoministeri tai pääministeri
ottaa tähän kantaa, että tämä voitaisiin
mahdollisimman nopeasti tehdä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän hallituksen
aikana on tehty useita veroratkaisuja, jotka osaltaan tukevat kasvua.
Jo mainitun yhteisöveron laskun osalta olemme säätäneet
t&k-verohelpotuksen, olemme säätäneet
bisnesenkeliverohelpotuksen, ja on ihan selvää,
että varmaan näitä tarvitaan lisääkin.
Toisaalta Suomessa on pitkään käyty keskustelua
siitä, kumpi on parempi linja, tehdäänkö yksittäisiä verohelpotuksia
vähän siellä täällä vai
mennäänkö laveammalla pohjalla, alennetaan
verokantoja. Tämä konkreettinen esimerkki, mihin
edustaja viittaa, on aihe, mistä on keskusteltu vuosikausia,
ja minun mielestäni, mikä on henkilökohtainen
kanta, tällaista kannattaisi yrittää.
Sen fiskaalinen vaikutus on erittäin vähäinen,
ja se voisi luoda uutta pontta pörssiin.
Mistä sitten pääsen, arvoisa puhemies,
luvallanne lyhyesti vastaamaan edustaja Kääriäiselle. Tämä on
yleiseurooppalainen haaste. Siis pankkisääntely,
ylipäänsä tämä eurooppalaisen
eurokriisin aiheuttama pankkisääntely, väistämätön ja
välttämätön pankkisääntely,
johtaa vakavaraisuussäännösten tiukentumiseen,
jota kautta rahaa on vähemmän tarjolla, sen ehdot
ja muut kasvavat. Tämä on yleiseurooppalainen
ongelma, tämäntyyppinen tilanne on melkein jokaisessa
eurooppalaisessa maassa. Meillä juuri tällä hetkellä ei
ole suurta murhetta tämän suhteen, mutta on oikeasti
olemassa riski siitä, että kun kasvu lähtee
liikkeelle, niin rahaa ei pk-sektorille ja varsinkaan (Puhemies
koputtaa) kasvuhakuisille pk-yrityksille riitä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sen lisäksi, että meitä säätelevät
eurooppalaiset säännökset, Basel III:t
ja muut, Suomi on ihan itse aiheuttanut sitä, että yritysten
on vaikeampi saada luottoa. Pankkivero koituu suuremmaksi niille
pankeille, jotka antavat riskipitoista luottoa, ja siksi pankit
eivät halua riskipitoisia yritysluottoja antaa. Aiotteko
perua tämän huonon päätöksen,
josta veroa koituu nimenomaan niille pankeille, jotka pitävät
tuloksensa ja riskinsä Suomessa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä vero on hallituksessa
hyväksytty ja otettu käyttöön.
Osa pankeista lisää luotonantoa, siis suomalaisista
pankeista — kaikkien pankkien tilannetta minä en
nyt tiedä, mutta olen kuullut muutamasta Suomessa toimivasta
pankista, jotka ovat lisänneet nimenomaan pk-sektorin luotonantoa
ihan viimeisenkin vuoden aikana — mutta siitä huolimatta
kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Meillä on
julkisia rahoituslaitoksia, jotka pystyvät siihen osittain
tuomaan apua, mutta sitten on paljon myös ihan sitä,
että yksinkertaisesti sen paremmin julkinen rahoittaja
kuin yksityinenkään rahoittaja ei uskalla lähteä kaikkiin
semmoisiin hankkeisiin, joita yrittäjä itse pitää hyvänä.
Näinhän se aina on ollut. Eli se riskiarvio siellä rahan
myöntämisen taustalla on, niin kuin tietysti pitää ollakin.
Mutta tämä nykyinen tilanne on erityisen haastava
muun muassa niistä syistä, mitä ministeri
Vapaavuori totesi.