6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut pitkä työpäivä ja
tärkeä energiapoliittinen keskustelu eduskunnassa,
ja ajattelin kuitenkin, että on tärkeää tulla
esittelemään tärkeä lainsäädäntöhanke,
jonka tarkoituksena on ennen kaikkea pitkäaikaistyöttömyyden
vähentäminen ja palvelujen parantaminen näiden
ihmisten osalta.
Hallitus esittää, että eduskunta
hyväksyisi sekä hallitusohjelman että hallituksen
rakennepoliittisen ohjelman mukaisen esityksen laiksi työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Tässä on kysymys siitä, että te-toimistojen,
kuntien, Kansaneläkelaitoksen yhteinen työvoimapalvelukeskusten
toimintamalli ulotetaan nyt koko maahan ja se lakisääteistetään.
Esitys on keskeinen osa nimenomaan pitkäaikaistyöttömyyden vähentämistä tai
muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien palvelujärjestelmän
kehittämistä.
Eduskunta tulee saamaan piakkoin käsiteltäväkseen
tähän kokonaisuuteen liittyvän toisenkin
esityskokonaisuuden, nimittäin palkkatukijärjestelmän
uudistamisen ja työsopimuslain eräiden muutosten
tekemisen. Tämän meidän haasteen takana
on ikäviä lukuja. Meillä on yli 90 000
yli vuoden työttömänä ollutta
kansalaista.
Esityksen keskeisenä tavoitteena on siis vähentää pitkäaikaistyöttömyyttä.
Esityksen tavoitteena on tehostaa nykyisten pirstaleisten palvelujärjestelmien
toimivuutta, parantaa pitkäaikaistyöttömien
yhdenvertaisuutta, selkeyttää kuntien ja valtion
työnjakoa, kehittää kunta—valtio-yhteistyötä ja
lisätä kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa pitkään
työttömänä olleiden palvelujen järjestämiseen
ja työllistämiseen.
Tämä esitys on valmisteltu erittäin
laajalla yhteistyöpohjalla eri ministeriöiden
kesken, Suomen Kuntaliiton ja Kansaneläkelaitoksen kanssa ja
kuultu kuntia ja luonnollisesti myöskin järjestöjä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
siis laki työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta. Kysymys on siis siitä, että te-toimisto,
kunta ja Kansaneläkelaitos yhdessä arvioivat yhteispalveluja
tarvitsevien työttömien palvelutarpeen, suunnittelevat
heidän tarvitsemansa palvelut työllistymisen kannalta
tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tämä monialaisen yhteispalvelun tarve arvioidaan,
kun työtön on saanut työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 300 päivältä tai
hän on ollut työttömänä yhtäjaksoisesti
vähintään 6 kuukautta, jos on alle 25-vuotias,
ja 12 kuukautta, jos on yli 25-vuotias, siis vuoden työttömänä ollut.
Yhteispalveluun ohjataan ne työttömät,
jotka tarvitsevat erityistä tukea, ei välttämättä siis kaikki
työttömät, mutta ne, jotka tarvitsevat
joko te-toimiston, Kansaneläkelaitoksen tai kunnan sosiaalipalvelujen
tukea työllistyäkseen.
Tämän monialaisen yhteispalvelun alussa on tämmöinen
kolmen kuukauden kartoitusjakso, jonka aikana selvitetään
tämän työttömän ammatillinen
osaaminen, työttömyyteen liittyvä sosiaalinen
tilanne, terveydentila, työ- ja toimintakyky. Siis tehdään
perusteellinen arvio, mitkä ovat ne oikeat toimenpiteet,
joita tämä ihminen tarvitsee päästäkseen
tulevaisuudessa sitten työpolun päähän.
Te-toimistojen, joita on siis 15, alueella perustetaan yhteistyöverkosto,
ja jokaisella alueella on vähintään yksi
tällainen yhteispalvelupiste. Käytännössä näitä tulee
olemaan useampiakin, tämä on meidän arviomme,
ja näitä tarpeita toki tulee olemaan.
Tässä esityksessä ehdotetaan, että laki
työllistymistä edistävästä monialapalvelusta
tulisi voimaan nyt ensi vuoden alusta, mutta säädökset toimeenpanosta
tulisivat vuoden 2016 alusta sen vuoksi, että uudistus
viedään portaittain, koska meillä on
nyt noin 124 kuntaa, jotka ovat nyt työvoimapalvelukeskusverkoston
piirissä, mutta 180 kuntaa ei ole, ja nyt tämä laki
tulee koskemaan kaikkia kuntia, ja on tärkeätä,
että heillä on aikaa vuonna 2015 nämä ratkaisut
tehdä ja liittyä johonkin työvoimapalvelu-,
monipalvelukeskusverkostoon.
Työmarkkinatuen rahoitusvastuuta koskevaa työttömyysturvalainsäädäntöä ehdotetaan
tässä yhteydessä muutettavaksi siten,
että kunnat maksaisivat työttömyysaikaisesta
työmarkkinatuesta puolet niiden henkilöitten osalta,
jotka ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 300 päivää,
ja 70 prosenttia niiden henkilöitten osalta, joitten työttömyys
on ylittänyt 1 000 päivää.
Nykyisinhän valtio ja kunnat maksavat puolet yli 500 päivää työttömänä olleiden
toimenpiteistä ja työmarkkinatuesta. Nyt se raja
pudotetaan 300 päivään, ja nyt valtio
maksaa puolet ja kunnat puolet niistä kustannuksista.
Valtio kompensoi 75 miljoonalla eurolla kuntien menojen lisäyksiä tämän
muutoksen myötä yhteisöveroa koskevan
jako-osuuden kautta, ja se jaetaan myös oikeudenmukaisesti
niille kunnille, joissa on paljon pitkäaikaistyöttömiä.
Tämän lisäksi valtio tulee kohdentamaan
työllisyysmäärärahoja siten,
että nykyistä useammalle kuntien rahoitusvastuun
piirissä olevalle järjestetään
työvoimakoulutusta tai muita toimenpiteitä. Me
laitamme siihen 48,6 miljoonaa nyt alkuunsa, ja me varaamme 124
miljoonaa euroa korvamerkittyä rahaa näiden palvelupisteiden
työvoimapoliittisten toimenpiteitten toteuttamiseksi. Tässä suhteessa
kunnille ja tälle yhteiselle hankkeelle tulee korvamerkittyä rahaa
työ- ja elinkeinoministeriön toimesta.
Lopuksi haluaisin sanoa, että arviomme on, että tämmöisen
yhteispalvelupisteen tarvetta asiakasmielessä tai tukimielessä on
noin 40 000—50 000 ihmisellä,
joten me puhumme isosta joukosta. Tässä mielessä,
kun sitten ajatellaan näitä kustannuksia yhteiskunnassa,
jos me oletamme, että vuonna 2015 pitkäaikaistyöttömiä,
jotka ovat olleet siis yli vuoden työttöminä,
olisi 95 000 — nyt on 90 000 — niin
tämä määrä on 800 miljoonaa
työttömyysturvamenoja valtiolle ja kunnille. Kaikilla
niillä toimenpiteillä, joilla me helpotamme pitkäaikaistyöttömyyttä ja
saamme sen poikki ja kääntymään
laskuun, on erittäin suuria taloudellisia vaikutuksia
julkiseen talouteen. Nämä kustannukset ovat siis
2 miljoonaa per päivä.
Arvoisa puhemies! Tämä on esityskokonaisuus,
jota on huolella valmisteltu. Ajattelen, että nyt tässä ministeriurani
aikana tämä on ollut se erityisen tärkeä asia,
jonka olen halunnut tänne tulla esittelemään,
koska meidän pitää koettaa pitää tässä yhteiskunnassa
huolta niistä, jotka ovat tippumassa työllisyydestä ja
ovat myöskin vaarassa yhteiskunnassa syrjäytyä,
ja nyt me teemme sellaisen teon, jolla yritetään
auttaa näitä ihmisiä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tällä hallituksen
esityksellä todellakin kehitetään työvoiman
moniammatillisia palvelukeskuksia ja ne tehdään
lakisääteisiksi. Tarkoitus on viimein saada asiakkaat
yhdenvertaisemmin palvelun piiriin. Te-toimistojen, Kelan ja kuntien
yhteinen työvoiman palvelukeskus ulotetaan koko maahan.
On oikeudenmukaisuuskysymys saada samanlaiset palvelut asuinpaikasta
riippumatta.
Keskeinen huoli meillä on pitkittyvä työttömyys:
180 000 työtöntä kuuluu jo vaikeammin työllistyvien
ryhmään. Tämän lain ja uudistuksen
kärki on pitkäaikaistyöttömyyden
vähentäminen. Kuntien ja valtion työnjakoa
selkeytetään, minkä johdosta yhteistyön
arvioidaan myös parantuvan. Pirstaleinen palvelujärjestelmä kootaan
yhteen, jotta työtön saa nopeammin ja tarkoituksenmukaisempana
kokonaisuutena eri viranomaisten palvelut, joita hän tarvitsee
työllistyäkseen. Koskaan ei voi olla myöskään
liikaa kasvokkain tapahtuvaa henkilökohtaista palvelua.
Myös sen mahdollistuminen laadukkaammin on tämän
lain tavoite.
Arvoisa herra puhemies! Monialaisen yhteispalvelun arvioitavaksi
tulee työttömien palvelutarpeet, työllistymisen
kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastuu
työllistymisprosessin etenemisestä ja seurannasta — tietysti
se on myös työttömän itsensä vastuu.
Tutkimusten mukaan pitkittynyt työttömyys vaikuttaa
haitallisesti henkilön terveyteen, työkykyyn ja
hyvinvointiin. Työttömän terveystarkastuksen tarve
arvioidaan säännönmukaisesti kartoitusjakson
aikana ja hänet ohjataan tarvittaessa tarkastukseen sekä tarpeenmukaiseen
hoitoon ja kuntoutukseen. Monialainen yhteispalvelu voi siten kaventaa
myös terveyseroja.
Työ tämän hallituksen esityksen kanssa
jatkuu omassa valiokuntatyössäni työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän hetken yksi huolestuttavimmista
ilmiöistä nyky-yhteiskunnassa on pitkittyneen
rakenteellisen työttömyyden lisääntyminen.
Suomi on keskellä suurta teollisuuden rakennemuutosta,
ja samanaikaisesti edessämme on taloudellinen taantuma,
jota olemme jo jonkin aikaa eläneet. Näistä syistä johtuen
edessämme on myöskin lisääntyvää työttömyyttä,
johon on pystyttävä jatkossa tarttumaan entistä tiukemmin.
Moniammatillisia työvoiman palvelukeskuksia on jo ollut
ympäri Suomea. Niistä saadut kokemukset ovat erittäin
hyviä, ja nyt olenkin erittäin mielissäni
siitä, että tätä verkkoa laajennetaan.
Ongelmia on ollut aikaisemmin esimerkiksi siinä, että vaikka
Kela on ollut mukana työvoiman palvelukeskuksessa, useissa
tapauksissa näin ei ole ollut. Kuitenkin Kelan valtuustossa olen
asiaa tiedustellut, ja käsittääkseni
Kela on nyt myöskin sitoutunut olemaan läsnä näissä työvoiman
palvelukeskuksissa, ja se on erittäin hyvä asia.
Työvoiman palvelukeskuksen osalta myöskin johtaminen
on ollut yksi kysymys, jota on tässä sitten aikaisemmin
pohdittu: pitäisikö kunnan johtaa työvoiman
palvelukeskusta, pitäisikö työvoimahallinnon
johtaa sitä, vai pitäisikö TYPissä olla
aivan oma johtajansa? Tähänkin nyt tässä lakiesityksessä ollaan
ratkaisuja pohdittu.
Mielestäni kuitenkin vielä on mietittävä kaikessa
hyvässä myöskin näitä kriteereitä,
joiden pohjalta sitten työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi
tullaan. Ymmärrän, että jonkunlaiset kriteerit
on tehtävä, mutta on olemassa näiden kriteereiden
ulkopuolellakin henkilöitä, jotka tästä moniammatillisesta
yhteistyöstä voisivat hyötyä.
Toivonkin, että tätä pohditaan sitten
tuolla valiokunnassa, kun tätä lakiesitystä työstetään.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan vain pari näkökohtaa
tähän esitykseen — sinänsä pidän
hyvänä, että hallitus tämmöisen esityksen
on tuonut.
Ensimmäinen on se, mihin täällä edustaja
Taimela viittasi ja varmaan myöskin ministeri Ihalainen
taisi viitata, eli kansalaisten keskinäinen yhdenvertaisuus:
riippumatta siitä, missä asuu, on näiden
palveluiden piirissä ja tämän järjestelmän
piirissä samalla tavalla. Tähän asti
tämäntyyppinen palvelu — toki työvoimapalvelut
ovat olleet kaikkien saatavilla — ei ole kaikkiin ulottunut,
joten sitä pidän hyvänä.
Vieläkin tärkeämpi asia on kuitenkin
se, että mitä yksilökohtaisemmin voidaan
tämä palvelutarve ja työllistämisen
polku kartoittaa, sen parempiin tuloksiin päästään.
Se on tietysti myös resurssikysymys, mutta sitä pidän
lähtökohtaisesti hyvänä. Samaan
liittyy se, että varsinkin pienemmissä kunnissa,
mistä itsellänikin on kokemusta näiden
asioiden hoitamisesta, mitä paremmin siellä ihmiset
toisensa tuntevat ja ne, jotka ovat tässä moniammatillisessa
avun antamisessa mukana, tuntevat toisaalta sillä paikkakunnalla
olevat mahdollisuudet ja tuntevat myös asiakkaansa, sen
parempaan lopputulokseen siinä päästään.
Ja senkin takia on mielestäni hyvä suunta se,
että vaikeimmin työllistyvien osalta kuntien roolia
kasvatetaan, toki muistaen se, että he tarvitsevat siihen
myöskin resursseja.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsittelyssä,
lähetekeskustelussa, hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta, jonka tarkoituksena on siis parantaa pitkäaikaistyöttömyyden
vähentämistä ja edistää pitkäaikaistyöttömien
työllistymistä — erittäin hyvä lakiesitys
ja tavoite mitä kannatettavin tässä ajassa.
Tässähän on esityksenä,
että tämä sisältää sen, että 300
päivän työttömyysjakson jälkeen
yhteispalvelun tarvetta selvitettäisiin monialaisella ammattiosaamisella
ja sitä kautta yksilölliset mahdollisuudet työllistyä sitten
selvitettäisiin. Tietysti kuntien tehtäviä ja
kuntien vastuuta tässä lisätään,
mutta sitten taas voi ajatella sitä, mitä valtion
puolelta voitaisiin tehdä, jotta työllistymistä lisättäisiin.
Tällä hetkellä on noin 320 000
työtöntä, noin 35 000 avointa työpaikkaa, jotka on
ilmoitettu järjestelmään. Arvioidaan,
että 60 000—70 000 työpaikkaa
oikeasti on auki, mutta kaikkia ei edes ilmoiteta.
Vierailin eilen parilla investointeja tehneellä karjatilalla,
maitotilalla, ja sielläkin työvoiman tarve on
kova, mutta viesti oli selkeä: suomalaisia ei saa maataloustöihin,
vaikka työtä olisi tarjolla. Tässä herääkin
kysymys, mitä tulisi tehdä. Pitäisikö tarkistaa
esimerkiksi näitä työn vastaanottovelvoitteita,
vai mikä on se avain, millä saataisiin nämä kohtaamaan,
320 000 työttömän osalta saataisiin
vaikka 10 000 työpaikkaa täytettyä niistä,
jotka ovat nyt avoinna? Se olisi jo aivan valtava määrä työllisiä ihmisiä ja
parantaisi tätä tilannetta. Mikä on se
avain, jolla nämä avoinna olevat työpaikat
ja työttömät ihmiset saadaan kohtaamaan?
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tavoitteet
ovat erinomaisen hyviä ja tärkeitä. Kuten
edustaja Satonen toi tuossa edellä puheenvuorossaan esille,
eri puolilla maata tällä hetkellä on
hyvin erilainen tilanne siinä, minkälaisia palveluja
pitempään työttömänä olleet,
joita tämä lakiesitys pääasiassa
koskee, saavat. Heillä pitäisi olla oikeus, ja
tämän lain jälkeen on oikeus, tasa-arvoisesti
saada samanlaisia palveluita.
Tähän lakiin liittyy kaksi huolta ja ongelmakohtaa,
joita varmasti myös valiokuntakäsittelyssä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa tulemme tarkastelemaan.
Ensinnäkin on se, että tämä tulee
lisäämään kuntien kustannuksia,
ja täällä eduskunnassa meillä on
ollut käsitteillä useita lakiesityksiä,
jotka kuntien kustannuksia tulevat lisäämään.
Sinänsä kustannusten kohdistuminen siinä mielessä on
järkevää, että jokainen työtön,
hänen työttömänä pitämisensä,
maksaa, ja se ei ole missään mielessä järkevää resurssien
käyttöä. Olisi tärkeää,
että jokainen heistä pääsisi
kiinni työn syrjään.
Toinen ongelmakohta on se, mistä löydetään ammattitaitoista
henkilöstöä näihin tehtäviin
palvelemaan monialaisessa yhteispalvelussa ja ammatillisesti oikein
arvioimaan ja toimimaan siten, että mahdollisimman moni
työtön kuntoutuisi ja työllistyisi.
Tämän lakiesityksen perusteluissa myös
nousee esille yksi tärkeä näkökohta.
Iso osa pitkään työttömänä olleista
on miehiä, ja toivon, että tämä laki
tosiaan toimisi niin kuin täällä todetaan,
että tällä olisi myös terveyseroja
kaventava vaikutus.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Peltokorpi kysyi, mistä löydetään
osaavia työntekijöitä. Minun käsitykseni
mukaan juuri työvoiman palvelukeskus on ollut erittäinkin houkutteleva
työpaikka, koska siellä tapa tehdä työtä on
monen ammattilaisen mielestä ollut inhimillinen: on pystytty
perehtymään henkilön asioihin esimerkiksi
sosiaalityötä tai työvoimatyöskentelyä paremmin.
Tähän asti ainakin se on ollut hyvin vetovoimainen
työpaikka.
Mutta itsekin myönnän kantavani huolta niistä resursseista
juuri sen takia, että tällainen työ, jossa
selvitetään juurta jaksaen henkilön taustat, katsotaan
henkilön kokonaistilannetta, ei ainoastaan työllistymistä vaan
koko muuta elämäntilannetta, työllisyyttä estäviä asioita,
sosiaalista puolta, osaamispuolta, vaatii aikaa.
Ministeri Ihalainen kertoi täällä,
että resurssejakin halutaan tähän työhön
kohdistaa, mutta samanaikaisesti tietenkin tiedämme, että koska työttömyys
pitkittyy tällä hetkellä, niin asiakasvirtakin
tulevaisuudessa varmasti tulee työvoiman palvelukeskuksiin
kasvamaan. Onkin itse asiassa arvioitu, että lain voimaan
tullessa näitä yhteispalvelua tarvitsevia henkilöitä olisi
jopa 40 000—50 000, joka tietenkin on
iso määrä. Joten toivon, että kun
tätä asiaa nyt sitten eduskunnassa ja valiokunnissa
käsitellään, niin mietitään myöskin
resurssien riittävyyttä ihan juurta jaksaen.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salonen nosti puheenvuorossaan tärkeän
näkökulman esille. Kyse on monesti hyvin monipuolisesta
ja varsin laaja-alaisesta tehtävänkuvasta, mitä näissä yhteispalvelupisteissä sitten
henkilöstöltä vaaditaan
ja tarvitaan.
Kun me mietimme sitä, mistä pitkäaikaistyöttömyys
johtuu, siinä on varmasti monenlaisia syitä, mutta
siellä todellakin voi olla ongelmia arjen hallinnassa,
siellä voi olla terveydessä ongelmia, siellä voi
olla sosiaalista syrjäytymistä, siellä voi
olla mielenterveysongelmia, siellä voi olla monenlaista
tekijää, ja ei auta, että me tarjoamme
näille ihmisille pelkästään
työpaikkaa, että hae tätä työtä,
vaan meidän pitää hyvinkin monipuolisesti
analysoida ja tarkastella hänen elämäänsä,
ja se vaatii aikaa, se vaatii resursseja, mutta se on myös
inhimillistä. Se on todettava.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Juuri näin. Sillä, että käytämme
näihin henkilöihin aikaa hieman enemmän
tässä vaiheessa, on tietenkin sitten inhimillisesti
nähden henkilön elämään
iso parantava vaikutus ja tietenkin työttömien
määrän vähentämiseen.
Yksi asia, mistä vielä oikeastaan haluaisin
ministeriltä kysyä, tai oikeastaan ehkä muistuttaakin
siitä, on se, että työvoiman palvelukeskuksissa
on todella ollut nyt erilaisesti resursseja kuin esimerkiksi kuntien
perussosiaalityössä tai työvoimapalveluissa
muuten. Esimerkiksi juuri erikoislääkäreitä on
ollut mahdollisuus käyttää, asiakkaita
on ollut mahdollista käyttää erikoislääkäreillä,
ja nämä ovat voineet olla hyvinkin ratkaisevia
siinä tilanteessa, että on päästy
kiinni työttömän terveydelliseen tilanteeseen.
On minun mielestäni erittäin tärkeätä,
että terveydenhuolto tuodaan, kunnat todella tuovat terveydenhuollon,
terveydenhoitajan, sairaanhoitajan työvoiman palvelukeskuksen
yhteyteen, koska työttömien terveydentila on usein
jäänyt aika retuperälle ja sitä on
lähdettävä heti kohentamaan.
Mutta nämä erikoislääkärit,
joita usein tarvitaan — täytyisi nyt varmistaa
se, että tähän olisi jatkossakin mahdollisuus,
koska se voi myöskin avata sitten silmiä esimerkiksi
sille, että työtehtävät, joita
henkilölle on tarjottu, ovat täysin mahdottomia.
Ja ehkä sitten myöskin löytyy perusteita
esimerkiksi eläkeselvittelyjen tekemiseen jatkossa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pitkäaikaistyöttömyyden
vähentäminen on erittäin tärkeä asia.
Myös pitkäaikaistyöttömyyden
estäminen on tärkeä asia, se, että se
työttömyysjakso ei veny yhtään
pidemmäksi kuin on välttämätöntä.
Ymmärrän tietysti, että kysymys on
resursseista. Tämä on erittäin vaativaa
työtä silloin, kun tehdään moniammatillista
yhteispalvelua ja selvitetään henkilön
omaa tilannetta ja työllistymismahdollisuuksia. Se vaatii
resursseja, ja siinä mielessä ymmärrän
tuon 300 päivän rajan tuossa, mutta tietysti lähtökohdan
täytyy olla niin, että heti työttömyyden
alkuvaiheessa tehdään kaikki, mitä voidaan
tehdä, ja haetaan niitä mahdollisuuksia työllistyä.
Juuri tänä aamuna olin tilaisuudessa, jossa käytiin
läpi työllisyystilannetta ja sitä -kehitystä ja
puhuttiin myös pitkäaikaistyöttömyydestä. Siinä tilaisuudessa
tuli esille, että vaikka nuorisotyöttömyys
on korkea, niin nuoret kuitenkin työllistyvät,
sitten kohtuunopeastikin löytyy osalle heistä työtä,
mutta sitten suuri huoli on ikääntyvästä väestöstä,
joka joutuu töistä pois, ja sitten siellä helposti
jäädään työttömäksi
ihan lopuksi aikaa.
Kysynkin oikeastaan ministeriltä: Onko nyt tähän
ikääntyvän väestön
työllistymiseen tai pitkäaikaistyöttömyyden
katkaisuun joitain keinoja ja ratkaisuja? Esimerkiksi tämä nuorten
Sanssi-korttihan on ollut ihan menestystarina. Onko jotain vastaavanlaista
tukimuotoa ikääntyvien työllistämisen
edistämiseksi?
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessähän
ehdotetaan, että alle 25-vuotiailta edellytettäisiin
vähintään kuuden kuukauden työttömyysjaksoa,
eli se on lyhyempi aika kuin edustaja Jokisen äsken esille
tuoma 300 päivää. Mutta kuusi kuukautta
on nuorella, alle 25-vuotiaalla, varsin pitkä aika sekin.
Kun tämä lakiesitys oli lausuntokierroksella, niin
lausuntokierroksella useat lausunnon antajat kiinnittivät
huomiota tähän puolen vuoden aikaan ja pitivät
sitä nuorten kohdalla pitkänä. Jos me
mietimme, kuinka iso osa se on nuoren elämästä,
esimerkiksi kaksikymppisen elämästä, niin
se on siitä prosentuaalisestikin suhteellisen pitkä aika.
Ja kun me tiedämme sen, että mitä pidemmäksi
työttömyys venyy, sen monimutkaisemmaksi yleensä ongelmat
menevät ja sitä enemmän tulee niitä ongelmatekijöitä,
jotka estävät työllistymistä,
niin olisin halunnut tosiaan ministeriltä vielä kysyä tähän
tarkennusta, onko tässä nimenomaan resursseista
kysymys vai mistä, että arvioitiin, että nuorilla
tämä kuusi kuukautta on tähän
lakiesitykseen sopivaksi katsottu aika.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Peltokorpi itse asiassa nosti saman
asian esille, jonka itsekin vielä haluaisin nostaa. Ymmärrän,
että työvoiman palvelukeskuksiin ei haluta muodostaa
niin sanotusti tulppia, eli työvoiman palvelukeskuksen
pitäisi olla paikka, josta sitten myöskin poistuu
sinne työllisyyteen ihmisiä, jotta sitten voidaan
ottaa uusia tilalle, ja sen takia on ollut tarkoituksenmukaista
tehdä tällaista kriteeristöä,
ketkä sitten ovat työvoiman palvelukeskukseen
kuuluvat asiakkaat. Ajatuksena on tietenkin, että te-toimistoissa
pystyttäisiin sitten jo näissä aikaisemmissa
linjoissa palvelemaan työttömiksi jääneitä.
Itse omasta työkokemuksestani tiedän, että joskus
esimerkiksi sosiaalitoimistossakin on nähtävissä henkilöitä,
jotka eivät täytä esimerkiksi tätä työmarkkinatuen
300:aa päivää tai sitten näiden
nuorten osalta, mitä nyt tässä esityksessä on,
tätä kuuden kuukauden yhdenjaksoista työttömyyttä.
Voi olla siis henkilöitä, jotka eivät täytä näitä kriteereitä mutta
jotka ihan selkeästi eivät saa tarvitsemaansa
palvelua te-toimistolta ja joita myöskään
sosiaalityöntekijä yksinään
ei pysty auttamaan siinä tilanteessa. Siksi mietin, että jonkinnäköistä harkintaa
voisi miettiä, että olisi esimerkiksi vaikka sosiaalitoimiston
lähete. Ei tietenkään niin, että ajatellaan,
että siirretään työvoiman palvelukeskukseen
henkilöitä, jotka sinne eivät selkeästikään
kuulu, mutta kyllähän nämä kriteerit
väkisinkin jättävät ulkopuolelle sellaisiakin
henkilöitä, joita pystyttäisiin hyvinkin
nopeasti tällaisella moniammatillisella yhteistyöllä auttamaan.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tästä nuorten asiasta ensin.
Se on totta, että tähän yhteispalvelun
piiriin tulisivat siis kuuden kuukauden jälkeen alle 25-vuotiaat.
Mutta nyt täytyy muistaa, että nuorisotakuuhan
lähtee siitä, että me pystyisimme katkaisemaan
nuorten työttömyyden kolmen kuukauden kohdalla.
Nythän se tilanne on se, että 70 prosenttia nuorista saa
työn tai muun toimenpiteen ennen sitä kolmea kuukautta
mutta 30 prosenttia näistä nuorista vielä valuu
yli kolmen kuukauden työttömyyteen. Keskimäärin
nuorten työttömyys on tällä hetkellä noin
14 viikkoa, se on kuitenkin hyvin lyhytkestoista, ja sitten kun
tullaan tänne 55 plus -vuotiaisiin, niin se on
84 viikkoa, että tavallaan saat sen työpaikan,
jos jäät työttömäksi.
Nuorten työttömyys on kestoltaan lyhytkestoista,
suhdannesidonnaista, ja Suomessa on EU-maiden vähiten nuoria
pitkäaikaistyöttömiä, siitä voidaan olla
ihan ylpeitä. Tavallaan tämä nuorisotakuu tarttuu
jo aikaisemmin, joka liittyy koulutukseen ja työmahdollisuuksiin,
ja näin se pitää tietysti ollakin.
Se on totta, että tämä konsepti merkitsee
kuntavastuun lisäämistä, ei vain rahoituksessa
vaan toimenpiteissäkin koskien pitkittyvää työttömyyttä.
Tämän monipalvelupisteen johtajan valitsee kunta,
mikä myöskin kielii vähän sitä,
että se vastuu ja johtamistyö tulee siinä.
Se on kuitenkin yhteistyöverkostoon perustuva, mutta kunnat
nimeävät sen toimipisteen johtajan. Näitä kriteereitä ja
sitä hienosäätöä varmaan
kannattaa täällä valiokunnassa pohtia,
niin kuin edustaja Salonen ja moni muukin teistä tässä sitä kuvaili, missä ne
rajat kulkevat. Mutta joittenkin pelisääntöjenhän
tässä täytyy tietysti olla.
Sitten tämä kysymys: Edustaja Jokinen pohti tätä,
että meillä on 320 000 työtöntä mutta
kuitenkin 32 000 avointa työpaikkaa, miten nämä saadaan
kohtaamaan. Siinä on monia syitä, mitä haasteita
siinä on. Ne liittyvät koulutukseen, etäisyyksiin,
pendelöintiin, kaikkeen siihen, mutta totta kai me olemme
nyt yrittäneet sitäkin tehdä, ja nyt
lainsäädäntö on muuttunut niin,
että myös vähän etäämmältä kuin
sen 80 kilometrin säteeltä pitää ottaa
työtä vastaan, jos ei ole mitään
perusteltua syytä kieltäytyä. Kolmen
tunnin työmatka per vuorokausi edellyttää,
että julkiset kulkuvälineet ovat käytettävissä.
Työssäkäyntialue katsotaan nyt laajemmaksi
ja siinä innostetaan ihmisiä hakemaan myöskin
laajemmalta alueelta töitä.
Täällä sitten ehkä on vielä hyvä todeta
sekin, että tämä ammattimaisen henkilökunnan
haaste on varmaan suuri. Kukin näistä toimijoista
tuo sen oman henkilöstöresurssinsa siihen: kunnat, te-toimisto
ja sitten Kela. Kela on erittäin hyvin sitoutunut tähän
hankkeeseen, mikä on hieno asia. Varmaan sitten tämmöistä erityisosaamista liittyen
lääkäripalveluihin siinä halutaan
järjestää, mutta en tietenkään
pysty nyt sanomaan, miten se käytännössä tässä suhteessa
nyt toimii tai tulee käytännössä toimimaan.
Sitten on vielä hyvä sekin seikka todeta,
että todella on arvioitu, että tämän
monitoimipalveluverkoston asiakkaana voisi olla jopa 40 000—50 000
ihmistä, ja meillä on nyt tästä vuoden työttömänä olleitten
joukosta 31 prosenttia 60—64-vuotiaita, 30 prosenttia 50—59-vuotiaita
ja 40 prosenttia alle 50-vuotiaita. Se painottuu hyvin tänne
varttuneempaan päähän. Nyt tähän
seuraavaan uudistukseen, joka tulee palkkatukijärjestelmän
uudistamiseksi, tulee yksi asia, ja se on se, että palkkatuki
tulee pysyväksi yli kuusikymppisille ihmisille, että se
ei katkea. Se on viesti myöskin yrityksille, että pitäkää tai
palkatkaa myös varttuneempia ihmisiä työelämään.
Sitten yhden asian vielä sanoisin lopuksi, ja se on
se, että tässähän te-toimistolle,
kunnalle ja Kelalle tulee oikeus salassapitosäännöksien
ja muiden tiedonsaantia koskevien rajoitusten estämättä saada
toisiltaan, luovuttaa toisilleen ja käyttää työtöntä koskevia
tietoja, jotka ovat välttämättömiä tämän
monialaisen yhteispalvelun järjestämiseksi työttömälle.
Tässä avataan nyt näitä tietoja,
ja sehän on ollut paljon keskustelun kohteena, että toiset
viranomaiset eivät tiedä toisistaan riittävän
ajoissa, jotta me voimme sitten aidosti sitä yhteistä palvelukonseptia
kehittää. Nyt tätäkin puolta
avataan.
Minä haluan kiittää erittäin
asiantuntevasta keskustelusta iltamyöhään
tämän asian merkeissä. Se kertoo edustajista,
että he ovat tähän asiaan erittäin
hyvin sitoutuneita.
Keskustelu päättyi.