Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Luullakseni nyt puhutaan kuvaohjelmien
tarkastamisesta annetusta laista ja siihen liittyvästä lakiehdotuksesta.
Ensinnäkin on todettava, että esityksestä on
annettava ainakin kertalukeman perusteella myönteistä palautetta
ja kiitosta hallitukselle. Toivottavasti valiokunnassa vielä tarkemmin
kuullaan asiantuntijoita siitä, ovatko ehdotetut muutokset
riittäviä. Tässä esityksessähän ehdotetaan,
että kuvaohjelmien ikärajaluokitukseen lisätään
uusi 13 vuoden ikäraja, joka on viime aikoina noussut eräiden
elokuvien kohdalla keskusteluun ja on varmasti tarpeellinen muutos.
Mutta sen lisäksi kiinnittäisin vielä enemmän huomiota
toiseen muutokseen eli näiden tarkastamattomien vuorovaikutteisten
kuvaohjelmien merkintöihin ja ikärajasuosituksiin.
Silloin kun kuvaohjelmalakia säädettiin, niin
ennakkotarkastusvelvollisuudesta vapautettiin muun muassa vuorovaikutteiset
kuvaohjelmat, kuten video- ja tietokonepelit sekä eräät
laissa sisältönsä ja käyttötarkoituksensa
perusteella yksilöidyt kuvaohjelmatyypit. Nyt tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että lakia muutettaisiin
niin, että kuvaohjelmiin tai niiden yhteyteen on tehtävä selvästi havaittava
merkintä, josta ilmenee ikärajasuositus myös
näille tarkastamattomille vuorovaikutteisille kuvaohjelmille.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa: joko käytössä oleva
yleiseurooppalainen pelien ikämerkintäjärjestelmä tai
sitten, jos pelissä ei ole tällaista yleiseurooppalaista
merkintää, siihen tulee saada kotimainen merkintä.
Toivon, että tämä hallituksen esitys
poistaa joltain osin niitä ongelmia, joita näihin
vuorovaikutteisiin kuvaohjelmiin on liittynyt. Ensinnäkin on
todettava, että toki useat peleistä ovat varmasti
lasten ja nuorten kannalta erittäin hyödyllisiä, eli
ne haitat, joihin nyt viittaan, eivät suinkaan koske kaikkia
vuorovaikutteisia ohjelmia. Mutta valitettavasti vuorovaikutteinen
media sisältää myös hyvin suuren
määrän väkivaltaa. Väkivaltaan
keskittyviä pelejä löytyy laaja-alaisesti myös
lapsille suunnatuista peleistä. Tutkija Tarja Salokoski
on todennut, että peleissä on eniten raakaa, hallitsevaa
ja realistista, sankarihahmon toimintana esitettyä lainvastaista
väkivaltaa ja että lasten peleille on tyypillistä piirretyistä tuttu animoitu
sankarihahmon väkivalta, jonka seuraukset ovat minimoituja
ja johon on usein yhdistetty huumori. Ongelmallista näiden
pelien kannalta on se, että pelissä menestyminen
ja pisteiden saaminen tai pääseminen seuraavalle
tasolle edellyttää pelaajan väkivaltaisia
käskyjä hahmolleen, eli ilman aggressiota ei voi
voittaa.
Väkivaltaisten pelien pelaaminen näyttäisi
joidenkin asiantuntijoiden mielestä olevan lapsen psyykelle
vielä vahingollisempaa kuin väkivaltaiset televisio-ohjelmat.
Pelissä niin sanottu immersio eli sulautuminen pelin lumemaailmaan
on televisiota tai elokuvaa voimakkaampi. Pelit vaativat intensiivisempää tarkkaavaisuutta,
ja lapsen oma toiminta vaikuttaa pelin etenemiseen. Niissä suositaan
ikään kuin tätä aggressiota.
Pelit myös tuottavat eri aisteja hyödyntävän
tunnekokemuksen, joka ei ole samalla tavoin mahdollinen muussa mediassa.
Tutkimusten mukaan väkivaltainen toiminta höllentää aggression
pidäkkeitä ja vähentää itsehillintää myös
tosielämässä. On vaarana, että tämän
tyyppisten ohjelmien, joita liian nuorena pelataan, sisältämä väkivalta antaa
sytykkeitä aggressiivisille tunteille ja ajatuksille, ja
toki väkivallan vaikutukset ovat sitä suuremmat,
mitä pienempi lapsi on.
Toisaalta väkivaltaiset sisällöt
eivät ole pelin mielenkiinnon kannalta suinkaan välttämättömiä,
eli lapsia ja nuoria kiinnostavia pelejä voi menestyksekkäästi
rakentaa muidenkin kuin näiden aggressioteemojen ympärille.
Sen vuoksi pidän terveenä sitä, että näiden
vuorovaikutteisten kuvaohjelmien markkinoinnissa hyvin selkeästi tulevat
asiantuntijoiden lausumat ikärajasuositukset esiin, ja
toki pitää myös edellyttää sitä,
että vanhemmat valvovat näiden ikärajojen
käytännön toteutumista.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella hyvin tärkeä lakimuutos,
jos päästään tilanteeseen, jossa
tietokonepeleille on selvä ikärajasuositus. Jo
viime kaudella tulevaisuusvaliokunta teki teknologia-arviointihankkeen,
jossa arvioitiin tämän uuden teknologian vaikutuksia lasten
sosiaaliseen alkupääomaan. Siinä selvästi tuli
esille juuri tämä näkökulma,
mitenkä voimakkaasti tämmöinen lasten
aggressiivinen käyttäytyminen lisääntyy,
jos he ovat vahvasti sidoksissa näihin tietokonepeleihin,
jotka eivät sovellu tämmöisille pienille
pojille ja tytöille. Yhtenä pääongelmana
tunnistettiin se, että meillä ei ole minkään
näköisiä ikärajasuosituksia
olemassa. Siinä mielessä nyt tämä lakiesitys
pitää sisällä hyvin tärkeän
parannuksen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaankin tervetullut
lakiehdotus. Kuten ed. Räsänen tuossa aikaisemmin
jo viittasi, tietokonepeleissä lapsi on aktiivinen toimija
ja hän ikään kuin valitsee sen ratkaisumallin
siinä. Silloin kun väkivaltaa on niissä runsaasti
ja vanhemmat eivät välttämättä edes
osaa käyttää niitä, on hyvä olla
ikärajasuositus, että vanhemmat tietävät
ostaessaan tai luvatessaan lapselle tällaisen pelin, minkä ikäisille
se on tarkoitettu. Siinä mielessä tämä lakiesitys
on ihan hyvä. Se ei kuitenkaan holhoa, vaan enemmänkin
ohjaa.
Keskustelu päättyy.