8) Hallituksen esitys metsätalouden rahoituslaiksi ja
laiksi tuloverolain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys, josta on pitkään puhuttu tuolla maakunnissa,
eli hallituksen esitys metsätalouden rahoituslaiksi ja
laiksi tuloverolain muuttamisesta. Kun pääpiirteissään luin
lakiesityksen, voin todeta sen havainnon, että ilmeisesti
kovinkaan suuria muutoksia tämänhetkiseen tilanteeseen
lakiin ei sisälly, siis pääpiirteissään,
mutta eräitä mielenkiintoisia yksityiskohtia kyllä voi
todeta.
Ensinnä haluaisin sanoa sen, että kun täällä puhutaan,
että nämä tuet, joiksi näitä täällä nimitetään,
ovat harkinnanvaraisia, niin haluaisin kyllä muistuttaa
siitä, että olkoon laki minkälainen tahansa,
jos ei ole rahaa, niin sillä lailla ei ole mitään
merkitystä. Tällä tarkoitan sitä,
että tämän vuoden budjettiesityksessä ensi
vuodelle näitä rahoja on vähennetty noin
5 miljoonaa euroa. Eli silloin, jos halutaan lähteä siitä,
että parannetaan lainsäädäntöä,
kyllä myös budjetissa on myönnettävä ne
määrärahat, erityisesti, koska ne ovat todella
harkinnanvaraisia, eli silloin, jos ei ole rahaa, niin niitä tukia
ei myönnetä.
Tätä hallituksen esitystä on painotettu
nimenomaan siltä osin, että se lisää hyvin
hoidettujen metsien määrää.
Eräs minun mielestäni mielenkiintoinen tilanne
on se, että täällä nyt pääasiallisesti
suunnataan huomio taimikonhoitoon. Esityksessä on mainittu
tällainen kahden metrin mitta periaatteessa, ennen kuin
tukiin voidaan mennä. Nyt, kun hirvenmetsästys
on alkanut, niin voisin käytännön elämästä sanoa
sen verran, että kyllä se kaksi metriä taitaa
olla vähän liian pientä siihen verrattuna,
mitä näin, kun tuossa lauantaina kiertelin. Siellä oli
aika mielenkiintoisia tuhoja. Vaikka oli vähän
yli kahden metrin mittaisia mäntyjä, niin kyllä siellä oli
latvat näköjään viime talven
jäljiltä katkaistu. Eli silloin, kun lähdetään
tukijärjestelmien kautta viemään asioita eteenpäin
ja lisäksi on määrätty kriteeri
siitä, paljonko puita pitää sinne jäädä,
niin tuntuu ainakin henkilökohtaisesti siltä,
että jos niitä jätetään
sinne se 8—12 sen neljän metrin ongenvavan ympäryksen
sisälle ja on kyseessä sellainen alue, jossa hirvet
liikkuvat, niin sinne ei kyllä sitten oikein paljon sitä kunnollista
puuta jää. Itse ajattelisin niin, että tältä osin
kannattaisi ehkä miettiä pari kertaa, että se
olisi vähän pidempi se puu, olkoon sitten vähän
varttuneempaa taimikkoa, niin silloin ehkä tällainen
hyvin hoidettu metsä on mahdollista saada.
Erityisesti täällä on nyt eroteltu
3. luvussa energiapuun korjuu ja haketus, mikä on varmasti ihan
perusteltua, mutta kun täällä sanotaan,
että tukitaso säilyy entisellään,
niin jos ei nykyisiä korjuujärjestelmiä pystytä kehittämään,
niin en usko, että niitä kovinkaan paljon saadaan
aikaiseksi, koska täällä on myöskin
mainittu 20 kuution minimiraja sille, että voidaan päästä tähän
järjestelmään mukaan. Eli nykyisellä kustannustasolla,
ainakin jos pienemmillä vehkeillä niitä kerää,
ei riitä edes polttoainekuluihin se hinta, mikä niistä tällä hetkellä saadaan.
Mielenkiintoinen on myöskin suometsä-käsite,
joka on 18 §:ssä, ja siihen liittyy myöskin
lannoitus. Jään jälleen kerran odottamaan
ed. Pulliaiselta samaa vastausta mitä ilmeisimmin, joka muutamia
vuosia sitten tuli, kun kysyin, kun tämä muotivillitys
alkoi, että näitä kantoja kerätään.
Muistelen näin, että ed. Pulliainen totesi minulle,
että se ei vaikuta siihen ravinnepitoisuuteen. Varmasti
näin on, mutta täällä todella
nyt tässä esityksessä painotetaan myöskin
sitä, minkälainen ravinne-epätasapaino
mahdollisesti aiheutuu siitä, kun suoritetaan tätä korjuuta.
Itse olen hieman epätietoinen, kun en asioita tunne niin
hyvin, mutta kun luin tätä, niin tuli mieleeni tämä muutamien
vuosien takainen keskustelu, jossa ed. Pulliainen kommentoi omaa
tiedusteluani, kun en tiennyt, millä tavoin asioihin pitäisi suhtautua.
(Ed. Pulliainen: Siinä oli juurikäävän torjunnasta
puhe!) — Kyllä se oli kuusen osalta lähinnä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että kun valiokunta käsittelee
tätä, jos siellä löytyy joitakin
sellaisia puutteita, mitkä asiantuntijakuulemisessa tulevat
esille, niitä korjattaisiin. Mutta erityisesti haluan painottaa,
että silloin, jos me saamme hyvän lainsäädännön,
pitää olla myöskin edellytyksiä siihen,
että se rahoitus pystytään hoitamaan kuntoon,
koska kyse on harkinnanvaraisuudesta, ja silloin ei voida niitä tukia
myöntää eikä metsiä laittaa
kuntoon, jos eivät määrärahat
riitä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kemera-varojen käyttöön
liittyvä järjestelmä on nykyisin tosiaan
hyvin pirstaleinen ja monimutkainen, mikä on lisännyt
hallintokustannuksia ja heikentänyt siten varojen käytön
vaikuttavuutta. Tähän asiaan on myös
maa- ja metsätalousvaliokunta monessa yhteydessä,
lausunnoissa ja mietinnöissä, kiinnittänyt
huomiota ja kiirehtinyt tämän uuden lain tuomista
eduskuntaan.
Valtion rahallinen panostus metsätalouteen tuskin
kasvaa tulevaisuudessa, pikemminkin päinvastoin. Täten
täytyy entistä niukemmilla resursseilla
saada entistä enemmän aikaan. Nyt tosiaan tässä käsiteltävänä olevassa
lakiesityksessä nuoren metsänhoidon painopistettä ollaan siirtämässä taimikoiden
hoitoon eli tällä ajetaan tämän
työn vaikuttavuuden lisääntymistä.
Taimikon hoito vaikuttaa kyseessä olevan metsikön myöhempään
kehitykseen voimakkaammin kuin ne toimenpiteet, joita on tehty vasta
nuorissa kasvatusmetsissä, eli vaikkapa riukuasteen metsissä.
Toisaalta, niin kuin edellinen puhuja tuossa totesi, täällä uutena
on suometsien hoito. Eli tämä korvaisi muun muassa
tässä nykyisessä lakiesityksessä olevan
kunnostusojituksen, ja porkkanana tähän suometsien
hoitoon on tavallaan rahallinen porkkana, eli lainsäätäjä haluaisi, että useammat
toimenpiteet tehtäisiin kerralla eli saataisiin tätä myöten
sitten suometsä kerralla kuntoon.
Tämä lakiesitys sisältää toimenpiteitä,
joilla näitä tukiehtoja yksinkertaistetaan ja
selkeytetään, ja sen myötä se
väkisin keventää hallintoa ja tosiaan
näitä voimavaroja saadaan varsinaiseen metsänhoitoon
hallintokoneiston pyörittämisen sijasta. Näillä toimenpiteillä,
joita muutamia tässä kerroin, tavoitteina on se,
että metsien kasvua pystytään nykytasosta
kohottamaan ja samalla toki odotetaan metsävarojen laadun
ja metsien terveyden lisääntyvän ja sitä kautta
nämä hakkuumahdollisuudet kasvavat.
Melkoinen osa Suomen metsäteollisuuden käyttämästä puuraaka-aineesta
tulee ulkomailta. Meidän jokaisen tiedossa on se, että Venäjä toivoo,
että entistä enemmän tätä puuta
jalostettaisiin heidän omalla maaperällään,
ja tuontia on selkeästi myös rajoilla vaikeutettu.
Kyllä tähän tuontipuuhun selkeä epävarmuus
liittyy. Omalta osaltaan kun tämä lakiesitys tulee
voimaan, sen vaikutuksesta varmasti puunkasvua voidaan lisätä ja
samalla kotimaisen puun käyttöä lisätä. Hakkuita
pystytään nostamaan ja — eikä vähemmän
tärkeänä — myös metsäenergian
saantia lisäämään ja totta kai
myös erilaisia uusia tuotteita kehittämään
ja hyödyntämään jne.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi. Jotta näihin tavoitteisiin,
joita myös allekirjoittanut tässä toi
esille, päästäisiin eli myös
tätä hakkuumäärää,
niin kuin on muun muassa todettu, voitaisiin nostaa jatkossa 20
miljoonalla kuutiometrillä, tarvitaan varmasti myös
lisää rahaa muun muassa metsäammattilaisten
kouluttamiseen ja myös metsänomistajien kouluttamiseen
ja neuvontaan jne.
Ed. Vistbacka juuri totesi, että valtion talousarvioesityksessä ensi
vuodelle muun muassa Kemera-rahoissa on melkoinen pudotus tähän
vuoteen verrattuna, ja omalta osaltaan ne rahat tietysti, jos ne
tällä tasolla säilyvät, näihin
tavoitteisiin pääsyä ovat vaikeuttamassa.
Haluan vielä lopuksi todeta, että toivottavasti
myös tätä rahallista tukea ohjataan tähän
enemmän. Varmasti tuloksetkin ovat parempia.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan kun Kansallinen metsäohjelma
hyväksyttiin, niin siellä asetettiin selkeät
tavoitteet metsäntuoton ja metsänkasvun osalle.
Tietenkin näitten kestävän metsätalouden
rahoituslain ja muitten tavoitteena on täyttää tämä kansallisesti asetettu
tavoite. Se on selkeä lähtökohta. Kun maa-
ja metsätalousvaliokunta edellisen kerran 14.10.2004 hyväksyi
mietinnön kestävän metsätalouden
kehittämislain muutoksesta ja tilapäisestä muutoksesta,
niin siellä hyvin pitkään käytiin
keskustelua nimenomaan tämän Kemera-lainsäädännön
uudistamisesta. Ehkä se oli se lähtökohta
tämän lainsäädännön
uudistamiselle. Sitä oli paljon mietittykin aikaisemmin,
mutta varmaan tämä valiokunnan mietinnössä esitetty ponsi
oli se lähtökohta, joka käynnisti ministeriössä suunnittelun.
Silloin me kävimme sitä keskustelua varmaan, jota
me tulemme lähiviikkoina käymään,
nimenomaan siitä, että tämä raha kohdentuu
sinne kannolle enemmän kuin hallintoon ja suunnitteluun.
Joittenkin arvioiden mukaan, kun kävin Metsäakatemian
yhtä aikaa puheenjohtaja Lämsän kanssa
vuosi sitten syksyllä, lähes 50 prosenttia varatusta
rahasta menee hallinnointiin. Se oli ehkä tällainen
maksimiesimerkki.
Eli lähtökohtana on se, että kun
taloudellisia voimavaroja ei ole riittävästi,
silloin se raha, mitä on, käytettäisiin
nimenomaan puun korjuuseen. Tässä tulee kyllä aina
muistaneeksi ed. Pulliaisen esille tuoman seikan, että me
tarvitsemme kuitenkin valvontaa ja suunnittelua, koska meillä on
sata vuotta vanha järjestelmä, joka perustuu saksalaiseen
järjestelmään, ja kukaan meistä ei
varmaan halua mitään villiä tilannetta.
Eli jatkossakin kun yhteiskunta rahoittaa, siihen kuuluu osana valvonta
ja suunnittelu, mutta mikä on sitten se suhde?
Mehän tosiaan silloin 2004 lausuimme: "Eduskunta edellyttää, että varsinaiset
valmistelut
kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun
lain kokonaisuudistukseksi käynnistetään
välittömästi ja että uudistusta
koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle 1.1.2006 mennessä."
Vielä vuosi sitten, kun annoimme talousarviolausunnon,
totesimme edelleenkin tämän ongelman, että tästä suuri
osa joudutaan käyttämään suunnitteluun
ja toteutumisselvitysten aiheuttamiin kustannuksiin. Uudistuksen
tavoitteena tulee olla sen, että rahoitus käytetään mahdollisimman
tehokkaasti varsinaisiin töihin kestävän
metsätalouden edistämiseksi.
Minä olen todella nyt iloinen ja tyytyväinen maa-
ja metsätalousministeriöön ja ministeri Korkeaojaan,
että tämä esitys on tullut tänne eduskuntaan.
Ja kun tässä matkan varrella olen tiedustellut
häneltä, missä vaiheessa mennään, niin
yllättäen on käynytkin niin, että tämä valmistelu
on ollut vaikeata ja osaksi ovat jotkut lausunnonantajat todenneet,
että nykyinen on parempi kuin tämä hallituksen
esitys. Eli kyllä me varmaan tässä koemme
sitten sitä muutosvastarintaakin, kun on totuttu entiseen
ja vanhaan järjestelmään. Kun lähdetään
muodostamaan uutta järjestelmää, niin
silloinhan aina ihminen vain on sellainen, että silloin
sen muutoksen hyväksyminen on vaikeaa. Minä toivoisinkin,
että kun valiokunnassa on tehty todella hyvää yhteistyötä tämän
vaalikauden ajan, niin voitaisiinkin tämä asia,
ja uskonkin, että voimme viedä tämän
asian hyvällä kokemuksella ja hyvällä asioiden
hoidolla loppuun saakka niillä periaatteilla, mitkä me olemme
jo paaluttaneet vuodesta 2004 saakka.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todellakin, kahta lakia on täällä metsäpuolella toivottu
tänne. Toinen on metsäkeskuksien uudistamista
koskeva laki, hallituksen esitys, ja toinen on sitten tämä Kemera-lain
uudistus ja tarkistus. Niin kuin tässä ed. Wallin
siteerasi, niin olemme esittäneet toivomuksia tähän
suuntaan useamman kerran muutaman vuoden aikana, ja nyt sitten arvioitavana
on näin syntynyt tulos. Nämä kaksi lakiesitystä ovat
nyt tässä peräjälkeen. Niitä olisi
hyvä käsitellä yhtenä kokonaisuutena,
mutta kun tätä menettelytapaa ei ole nyt valittu
puhemiesneuvostossa, niin minä sitten käytän
kaksi puheenvuoroa, nyt ensin tästä Kemera-laista
ja sitten siitä metsäkeskuslaista erikseen sen
alkajaisiksi, ja keskityn nyt tähän Kemera-lain
puoleen.
Suomen metsät tuottavat yhä paremmin, siis kasvavat entistä paremmin
ja tuottavat entistä paremmin. Ajatus puupellosta on toteutumassa aika
ihanteellisella tavalla, ja nyt on jo arvioitu, että vuotuinen
kasvu nousisi tuonne 99 miljoonaan kiintokuutiometriin, joka on
paljon. Poistuma metsistä on ollut niin vaatimatonta luokkaa kuitenkin,
vaikka metsiä on voimallisesti käytetty hyväksi,
että meillä on syntynyt jatkuvasti hakkuusäästöä,
ja tällä tavalla nämä metsät
ovat olleet hiilinieluja, ja noin ilmastopoliittisesti se on ollut
ihan hyvä asia.
Sitten näistä metsänhoidon tavoista.
Tässä on viime aikoina esiintynyt sellaista, sanoisinko,
väreilyä ilmassa ja suoranaista loiskiehuntaa,
että on ollut vähän ihmeissään.
Metsäverotusjärjestelmän muutos tuotti
odotetun tuloksen elikkä sen, että tuli semmoinen
notkahdus puun saantoon teollisuudelle, siis myyntihalukkuus tietysti koki
tämmöisen pienen taantuman. Siihen välittömästi
reagoi Metsäkeskus Tapio, joka oitis näitä päätehakkuukriteereitä lähti
muuttamaan. Se, että vastattiin metsäteollisuudelle
näin, minusta ei ollut tyylikäs teko.
Toinen operaatio, joka tuli heti perään, on
nyt sen hallituksen esityksen sisällä, jota nyt
käsitellään ja jossa, jos ymmärrän
oikein, on tarkoitus siirtää painopistettä taimikonhoitoon
ja taas nuoren metsän hoidosta ensiharvennuksiin jnp. ja jossa,
niin kuin sanotaan, muutaman vuoden siirroilla operoidaan ja samalla
vaikutetaan siihen, millä tavalla tässä yhteydessä rahavirrat
toimivat. Tämä muutos on tehty heti muutama kuukausi
edellisen jälkeen. Elikkä toisin sanoen kun metsien
kiertoajan kuviteltiin olevan semmoinen vähintäänkin
60—70 vuotta ja Lapissa pitkälti toistasataa vuotta,
niin yhtäkkiä muutamassa kuukaudessa yhden kasvukauden
aikana ruvetaan näitä justeeraamaan. Ei kuulosta
kovin tyylikkäältä minusta se, että juostaan
metsäteollisuuden oikkujen ja suhdannebarometrien perässä.
Elikkä tässä suhteessa Suomen sinänsä etevä metsänhoitoetiikka
on saanut pienoisen kolauksen. Minusta pitäisi nyt Metlan
erittäin tarkoin tulla selvittämään
meille maa- ja metsätalousvaliokuntaan, mitkä ovat
ne tieteelliset datat, joittenka huom.! uudelleen käsittely
on tuottanut nämä tulokset. Eihän tässä ole
maastossa keritty tehdä mitään mittauksia,
jotka ovat pitkän aikavälin sarjoja, jotka olisivat
jollakin tavalla niin kuin välineenä, vaan datat
on kerta kaikkiaan käyty uudestaan läpi, laskettu
ja tultu uusiin johtopäätöksiin. Se on
tiedettä, se on kovaa tiedettä, ja sen mukaisesti
pitää toimia.
Täällä on aikaisemmissa puheenvuoroissa
viitattu muutamaan viime vuosien tapahtumaan. Ensinnäkin
kiinnitän huomion tähän ravinteitten poistumiseen
metsämaasta, joka oli meillä voimallisesti esillä silloin,
kun lakia juurikäävän torjunnasta käsiteltiin.
Siinä yhteydessähän jouduttiin toteamaan
se realiteetti, että kuusikoitten päätehakkuun
kohdalla, siellä, missä juurikääpää on,
täytyy ne kannotkin ottaa pois, jotta saataisiin stoppi
juurikäävän leviämiselle. Siinä yhteydessä ollaan
tilanteessa, että ravinteitakin saattaisi voida poistua
sieltä, mutta mepä, arvoisa puhemies, otimmekin
tämän huomioon lannoitelain metsäosuudessa,
elikkä se on kirjattu sinne. Elikkä se, mihinkä ed.
Vistbacka kiinnitti tässä huomiota, pidettiin
mielessä ja pistettiin lakiin jo valmiiksi, ja kaikki se
osio tehtiin valiokunnassa arvoisan puheenjohtajan johdolla niin, että tuo
homma saatiin siltä osin hallintaan.
Toinen asia, joka tässä on pidettävä mielessä, on
energiapuun saanto. Sen suhteen meille jo esiteltiin uudenlaiset
metsänhoidon käytännöt, joilla
pystyttäisiin niin kuin tavallaan energiapuuta tuottamaan,
koska metsäteollisuuden puuntarve sinänsä näyttää olevan
hiipumaan päin, kun tehtaita jo suljetaan. Tässä suhteessa
toivon hartaasti, että sellainen saikkinointi, mitä viime
aikoina on ollut, nyt vähän tasaantuisi ja suhdannebarometrien
perässä juokseminen loppuisi kertaheitolla ja
tämäkin asia tulisi vakaalle pohjalle, niin kuin
sen vakaalla pohjalla pitää olla.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että uusi kestävän metsätalouden
rahoituslaki saadaan nyt käsittelyyn ja nimenomaan niin,
että sillä ikään kuin vahvistetaan
se olemassa oleva käytäntö hieman parannettuna
versiona.
Kun metsänhoitoa tarkastelee Suomessa, niin tietää sen,
että Suomi on metsävaltio. Euroopan unionin parhaat
metsävarat ovat Suomessa pinta-alaan nähden, ja
ennen kaikkea Suomen hyvinvointi on pitkälti perustunut
metsätaloudesta saataviin hyötyihin. Metsäteollisuudesta
saatava tulo on vajaa neljännes Suomen bkt:stä.
Viennin arvosta taas vajaa neljännes tulee edelleen metsätalouden
tuotteista. Kun otetaan huomioon metalliteollisuuden ja kemianteollisuuden
siihen liittyvät plus sitten tietenkin logistiikkaan ja muuhun
liittyvät tuotot, niin puhutaan valtavan suuresta rahasummasta
Suomen kansantalouden kannalta. Siksi on tärkeää,
että Kemera-laki tuli nyt eduskuntaan, ja nimenomaan se
palvelee yksityismetsien hoitoa, koska suurin osa Suomen metsävaroistahan
sijaitsee yksityismetsissä.
Tämä laki on erittäin huolellisesti
valmisteltu, ja siitä oikein hyvä kiitos maa-
ja metsätalousministeriölle ja ministeri Korkeaojalle.
Tärkeää on, että turvataan metsänhoidon
hyvä taso ja nimenomaan että pysytään
niissä tavoitteissa, joita kansallinen metsäohjelma
on aikanaan asettanut. Toinen ajankohtainen asia, joka mielestäni
ansaitsee huomion, on bioenergia-asia tällä hetkellä Suomessa.
Jos haluamme, että bioenergian käyttöä tässä maassa
lisätään, meillä pitää olla ajanmukainen
Kemera-laki siihen samalla hetkellä hyväksyä,
ja nyt tätä lakia juuri käsittelemme.
Laki selkeyttää nykyistä voimassa
olevaa, vuonna 96 säädettyä lakia ja
nimenomaan niin, että se ikään kuin virtaviivaistetaan
tähän päivään sopivaksi.
Verrattain vähän tämä uusi laki muuttaa
sitä vanhaa lakia, ja sitä pidän myös merkittävänä,
että tällä kestävän
metsätalouden lailla on jatkuvuutta. Jos hyppisimme paikasta toiseen
ja lainsäädännöstä toiseen,
en pitäisi sitä hyvänä, mutta
tässä uudessa lakiesityksessä tämä jatkuvuus
on erittäin hyvin huomioitu.
Se, että pellonmetsitys jää erillisenä rahoitettavana
metsänparannusmuotona pois, on sinänsä aikaan
osuvaa ja sopivaa. Se peltomäärä, mikä Suomessa
edelleen peltona on, tarvitaan, totta kai, tulevaisuudessa edelleen
maatalousmaana, mutta sitä tarvitaan tulevaisuudessa myös
bioenergian raaka-ainelähteenä silloin, kun aletaan esimerkiksi
tuottaa enemmässä määrin bioetanolia
liikennepolttoaineisiin sekoitettavaksi. Näen sen, että tässä on
niin pieni, vähäpätöinen asia, että tämä asia
pellonmetsitysten osalta saa jäädä historiaan.
Nuoren metsän hoito on erittäin tärkeä työlaji. Siinä oikeastaan
on suomalaisen metsänhoidon tärkeä näköala
tulevaisuuteen. On tärkeää, että taimikonhoito
säilyy vahvana rahoitettavana työlajina ja nimenomaan
niin, että signaali on oikea, että panostetaan
ja painotetaan metsien hoitoa taimikonhoitopuolelle, koska taimikon
ensihoito, joka kuuluu edelleen metsänuudistamisvelvoitteisiin,
ei tietenkään saa rahoitusta, mutta sen jälkeen
kun jatkohoito järjestetään taimikolle,
saadaan hyvää rahoitusta valtion varoista siihen.
Nyt kun metsänomistajien rakenne muuttuu vuosittain, yhä vähemmän
metsänomistajia asuu palstansa läheisyydessä,
matkaa kotipaikasta metsäpalstalle voi olla satoja kilometrejä,
niin on tärkeää, että rahoituselementit
ovat kunnossa, koska sen työn tekee todennäköisesti
joku muu kuin metsänomistaja itse. Mutta myös
metsänomistajan omaa työtä ja sen houkuttelevuutta
pitää lisätä, ja sikäli
tällä uudella lailla on erittäin positiivisia
vaikutuksia.
Kun katsotaan nuoren metsän hoitoa ja taimikonhoitoa,
niin pitää muistaa, että tämä rahoitus tapahtuu
kiertoajan puitteissa vain kerran, niin että mistään
päällekkäisrahoituksesta ei ole edelleenkään
kysymys, mikä on aivan oikein. Taimikonhoidon alaraja on
edelleen se kaksi metriä, ja sen pitempiin taimikoihin
voidaan tukea saada. Nuoren metsän harvennukseen voi saada
tukea ja nimenomaan siihen, että sieltä korjattava
bioenergia otetaan talteen, ja siihen saa tuen siltä osin,
kuin se nykyisessäkin laissa on säädetty. Nimenomaan
sitä samaa perinnettä jatketaan.
Karsinta metsänparannusmuotona jää pois, mikä sinänsä ehkä on
monelle menetys, mutta kun ottaa huomioon, että se on hieman
ollut ristiriitainen työlaji nykyisessäkin Kemera-laissa
ja siinä on tämä vuosi ja ensi vuosi
aikaa toteuttaa käynnissä olevat tai suunnitellut
hankkeet, kun vuonna 2008 tämä uusi laki tulee
voimaan, niin en koe karsinnan jäämistä pois
kovin suurena vahinkona. Ehkä joku metsänomistaja
on siitä pahoillaan, mutta eihän se karsintaa
edelleenkään estä. Omana työnä sitä saa
edelleen toteuttaa.
Terveyslannoituspuolella on tärkeää,
että rahoitusta jatketaan edelleen. Hyvin moni suomalainen
kuusikko kärsii erilaisten ravinteiden niukkuudesta. Hivenravinnepuutoksista
ehkä tyypillisimmillään boorin puute
aiheuttaa nuorissa kuusikoissa voimakkaita kasvuhäiriöitä.
On tärkeää, että tämä rahoitusmuotona
säilyy edelleen. Boorilannoituksesta tulee mieleen vielä, että kun
lannoitevalmistelakia tässä samalla muutetaan,
niin on tärkeää, että myös
tuhkalannoitus otetaan sinne vahvana yhtenä lannoitelajina
käyttöön. Siitä on puhuttu tietenkin,
että siellä voi olla esimerkiksi sellaista metallia
kuin kadmium, mutta mielestäni tässä ei
saa lannoiteteollisuus nyt saada suurempaa roolia, vaikka se haluaisi
ehkä, koska tuhkalannoitus on järkevä tapa lannoittaa
metsiä. Kun puuntuhkalla lannoitetaan, saadaan palautettua
metsään niitä ravinteita, joita hakkuun
ja puunpolton yhteydessä on metsästä korjattu
pois.
Suometsien hoidon osalta on erittäin arvokasta, että entisten
ojien perkaukseen ja täydennysojitukseen saa
edelleen rahaa, valtion Kemera-tukea, ja siinä samalla
huolehditaan hyvätasoisesti siitä, että vesiensuojelusta
pidetään tarkka huoli. Jokaiseen tällaiseen
hankkeeseen pitää olla etukäteen tehty
laadukas ja metsäkeskuksen hyväksymä suunnitelma.
On tärkeää, että vesistöjen
kunnosta pidetään Suomessa huolta.
Arvokasta on myös, että metsäteiden
rakentamiseen saadaan rahoitusta, koska nykyinen metsätalouden
vaatima rekkaliikenne on erittäin raskasta liikennettä,
ja ne 20 vuotta vanhat ja sitä vanhemmat tiet, joille on
mahdollista saada uutta rahoitusta tienparannukseen, ovat nimenomaan
niitä pullonkauloja, jotka estävät muun muassa
raskaamman kuljetuksen, ja varsinkin huonoissa sääolosuhteissa,
kuten syksyllä tapaa olla, niillä teillä on
tärkeää ja välttämätöntä,
että ne saadaan rakennettua kuntoon. Tästä hyötyvät kaikki
teiden käyttäjät, ja pitää ottaa
huomioon, että metsäautoteiden tai yksityisteiden
vaikutuspiirissä asuu moni suomalainen. Siitä hyötyy metsien
moninaiskäyttö, siitä hyötyvät
paikalliset ihmiset, kaikki kaupunkilaisista maalla asuviin ihmisiin
saakka. Tämä on erittäin arvokasta, että metsätienrakennus
säilyy siellä edelleen.
Energiapuun korjuussa on tärkeää,
että energiapuuta saadaan korjata edelleen, ja jos haluamme
pysyä kansallisen metsäohjelman tavoitteissa,
on välttämätöntä, että energiapuun
korjuulle ja haketukselle sisällytetyt määrärahat
säilyvät laissa, niin kuin ne nyt säilyvätkin,
ja nimenomaan, että valtion budjeteissa varataan siihen riittävä määrä rahaa,
että tämä järjestelmä toimii.
Ympäristötuessa, arvoisa puhemies, on tärkeää se,
että tämä omavastuuosuuden määritelmä tulee
selkeästi merkittyä ja se ei ole enää kohtuuton
metsänomistajan kannalta. Pidän sitä erittäin tärkeänä.
Tässä oli yksi epäkohta, joka on nyt korjattu
pois, ja toivon, että tämä kyseinen asia saa
nyt sitten myös eduskunnassa suurta kannatusta ja nimenomaan
lakiesityksessä mainitun muodon tultuaan hyväksytyksi.
Toteutussuunnitelman tuesta, arvoisa puhemies, sanon lopuksi
sen verran, että on hyvä, että siitä maksetaan
asianmukainen korvaus metsäasiantuntijalle, joka siellä metsässä käy
tekemässä sen toteutusselvityksen, koska on tärkeää,
että siitäkin pienestä kohteesta, joka
tähän asti on ehkä ollut kannattamatonta
ottaa sieltä, tehdään toteutusselvitys,
että se pienikin toteutusselvitys tulee tehtyä ja
se on taloudellisesti edelleen kannattavaa, koska sille metsänomistajalle,
kenen kohdalle se sattuu, on tärkeää,
että hän on samassa asemassa kuin sellainen metsänomistaja,
joka sattuisi omistamaan vaikka satoja hehtaareja metsää.
Tässä tasavertainen kohtelu on edelleen erittäin
arvokasta, ja se ansaitsee tulla erikseen mainituksi.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä metsätalouden
rahoituslain uudistamiseksi tähdätään
valtion rahoituksen vaikuttavuuden lisäämiseen
metsien hoidossa ja kasvatuksessa. Toisena keskeisenä tavoitteena
on tukiehtojen yksinkertaistaminen ja selkeyttäminen. Aloitan
tästä jälkimmäisestä tavoitteesta.
Lainsäädäntöä yksinkertaistetaan
niin, että nykyisen kahden lain sijasta tulee vain yksi
laki ja puolen tusinaa asetusta supistetaan kahdeksi asetukseksi,
valtioneuvoston asetus ja ministeriön asetus, eli säädöspohja
selkeästi yksinkertaistuu. Metsienhoidon valtion lainoituksesta
luovutaan kokonaan. Tukimuodoiksi jäävät
vain avustukset. Tämäkin on perusteltua, kun katsotaan
viime vuosien käytäntöä. Hyvin
harvat metsänomistajat ovat tähän lainamahdollisuuteen
turvautuneet, kun on valittavana ollut avustus tai laina. Matala
korkotaso ja pankeilta helposti saatava raha on normaalin käytännön
mukaan aivan luonnollinen tapa hankkia tätä lainoitusta.
Sen vuoksi se taisi olla vain jotain parisataatuhatta euroa, mitä näitä lainoja
on käytetty vuositasolla. Se on todella vähän,
ja siksi on perusteet sille, että tästä lainoitusmahdollisuudesta
luovutaan.
Myös esimerkiksi nuoren metsän hoidon 27 erilaista
tukimäärää supistetaan vain
kolmeksi tukimääräksi, jotka on alueellisesti
vyöhykkeittäin porrastettu niin kuin tähänkin
asti. Pohjois-Suomessa, Lapin läänissä,
Koillismaalla, jossa se metsän kiertoaika on selkeästi
pitempi kuin etelässä, on korkeampi tuki, euromäärä per
hehtaari, kuin etelässä, mutta on vain kolme tällaista
euromääräistä tukisummaa. On
metsänomistajankin hyvin helppo päästä kärryille
sitten siitä, mitä tukea on saamassa näistä eri
toimenpiteistä.
Arvoisa puhemies! Tästä vaikuttavuudesta sitten.
Painopiste nuorten metsäin hoidossa siirtyy voimakkaammin
tänne taimikkoihin, joissa työ on halvempaa ja
metsänhoidollisesti vaikuttavampaa. Niin kuin edellisissä puheenvuoroissa on
todettu, niin on tämä 2 metrin taimikkoraja. Ymmärtääkseni
se toimii niin, että jos se kuusentaimi nyt on alle 2 metriä,
niin se nopeammin kasvava lehtipuusto siinä, joka täytyy
raivata ainakin osittain pois, on sitten sitä kaksimetristä ja vähän
pitempääkin. Valmisteluvaiheessa puhuttiin, että se
yläraja olisi sen keskimitan mukainen, ja metsäammattilaiset
pitivät tätä aika vaikeana. Nyt on päädytty
tällaiseen järkevämpään ratkaisuun,
että rinnanympäryspaksuus 16 senttiä olisi
vielä tätä, josta saisi sitten tätä tukea.
Uskon, että metsänomistajatkin pystyvät
tämän mitan ymmärtämään
ja pystyvät itse ilman ammattilaista arvioimaan paremmin
kuin jos se olisi se keskimääräinen pituusmitta,
eli lakiesitys on parantunut tässä kaiken aikaa.
Ammattilaisia on kuunneltu.
En ryhdy näitä luettelemaan. Metsäammattilainen,
ed. Hoskonen tuossa edellisessä puheenvuorossa puuttui
näihin kaikkiin osa-alueisiin. Toteaisin vain sen, että kunnostusojituksen
tilalle tulee tämä termi "suometsän hoito"
ja ojastojen, vanhojen ojien perkaaminen voi jatkua. Itse tulen
tasaiselta Etelä-Pohjanmaalta, jossa puun mitta on useinkin
lyhyempi kuin esimerkiksi Itä-Suomessa johtuen siitä,
että siellä se kosteus vaivaa, ja siellä tämä ojitushomma
on erityisen tärkeä. Meillä on paljon
suoperäisiä maastojakin, niin että on
hyvä, että kunnostusojitus voi, tosin vähän
eri terminä, jatkua.
Kaiken kaikkiaan tämä on asiallinen ja ajanmukainen
ja hyvä lakiesitys.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin on sanottu, Suomi on metsien maa,
ja metsät kasvavat enemmän kuin koskaan, ja se
on tärkeää meidän kansantaloutemme
kannalta. Meillä Suomessa on ihan tuolta 50-luvulta lähtien
jo tuettu metsän kasvatusta monin eri tavoin valtion varoista.
Siinä, että metsä kasvaa sitä vauhtia
kuin se tänä päivänä kasvaa,
varmasti osatekijä on se, että tämä valtion
rahoitus on ollut mukana tässä metsien kasvatuksessa.
Sitä tarvitaan nyt ja myös tulevaisuudessa.
Tämän rahoituslainhan piti tulla eduskuntaan jo
keväällä, että se olisi saatu
tämän vuoden aikana kehiteltyä niin, että se olisi voinut
tulla voimaan jo ensi vuoden alusta. Mutta valmisteluvaiheessa tuli
sitten esille sellaisia asioita, että katsottiin, että on
parempi rauhassa valmistella tätä lakiesitystä ja
siirretään sitten voimaantuloa vuodella. Tämä varmasti
oli ihan hyvä aikalisä tälle. Muistan,
kun vuosi sitten ja vielä viime keväänä täällä äskettäin
puheenvuoron käyttänyt ed. Hoskonen, joka on todella
ammattinsa puolesta metsäasiantuntija, kritisoi erittäin
voimakkaasti sen työryhmän tuloksia, että nyt
ei laista tule hyvä. Mutta niin kuin kuulitte ed. Hoskosen puheenvuoron äsken,
hän oli suhtkoht tyytyväinen tähän
hallituksen esittämään lakiesitykseen.
Silloin kun työryhmä esitti kannanottojaan, niin
siellä tuli esille ensinnäkin selkeästi
tämä, mikä tietysti on nytkin tässä,
elikkä tämän painopisteen muuttaminen
tähän taimikonhoitoon, joka yhteisesti on nähty
hyvänä asiana jo senkin takia, että tämä nykyinen
laki palkitsee enemmänkin sellaista metsänomistajaa,
joka on jättänyt taimikkonsa hoitamatta. Nyt kun
tätä painopistettä muutetaan, mennään
oikeaan suuntaan.
Toinen, mikä oli esillä valmisteluvaiheessa, oli
se, tulisiko tämän olla hyvin vahvasti palkkiomuotoinen
järjestelmä, palkitseva järjestelmä, joka
olisi ollut järjestelmänä ehkä yksinkertaisempi.
Mutta niin kuin täälläkin hallituksen
esityksen perusteluissa tulee sitten näitä vaiheita esille,
niin sitten on päädytty enemmän tähän
nykymuotoiseen järjestelmään. Mutta selkeä kuitenkin
tämä painopisteen muutos tässä on
nimenomaan, että lähdetään tästä taimikonhoitoasiasta.
Arvoisa puhemies! En tässä halua nyt mennä tarkemmin
yksityiskohtiin mutta haluan ottaa yhden asian esille: muutamissa
puheenvuoroissa on tullut esille, muun muassa valiokunnan varapuheenjohtaja
ed. Wallin toi esille, että hallinto on turhan byrokraattinen
ja vie liian paljon rahaa tästä rahoituksesta.
Se on todella tullut esille monissakin tilanteissa. Yksi merkittävä asia
on se, niin kuin perusteluissa tuodaan esille, että kestävän
metsätalouden rahoitusjärjestelmä on
moninainen, noin 60 miljoonaa euroa jakaantuu noin 50 000
hankkeeseen. Meillä on noin 50 000 erilaista metsäkuviota,
jotka koskettavat tätä rahoituslakia. Ne ovat
hyvin pieniä, noin 2 hehtaarin kuvioita. Kyllä on
aivan selvää ja tästäkin voi päätellä,
että hallinnointi vie silloin paljon tätä tukea.
Jos se olisi ollut vahvasti palkitseva järjestelmä,
silloin painopistettä oisi pystytty muuttamaan enemmän
metsän kasvatuksen puolelle.
Mutta yksi ehkä keskeisin syy edelleenkin siihen, että kuvioita
on paljon, on se, että meillä metsien koko on
pieni, keskimäärin 30 hehtaaria on yksityisomistuksessa
oleva metsäala, ja meillä metsät edelleenkin
pirstoutuvat. Tämä on se huolestuttava kehitys,
niin kuin tässäkin perusteluissa tuodaan esille.
Tässä sanotaan näin, että viime
aikoina metsänomistusrakenne on hitaasti pirstaloitunut
lisää, elikkä edelleen mennään
siihen negatiiviseen suuntaan, mikä todetaan kylläkin,
mutta toisaalta on myös suurten metsätilojen määrä lisääntynyt.
Metsänomistusrakennetta on pyritty kehittämään
lähinnä yhteismetsien toimintaedellytyksiä edistämällä.
Meillähän eduskunta korjasi edellisen yhteismetsälain
niin, että yhteismetsien muodostaminen on helpompaa ja myös
niistä irtaantuminen on toisaalta helpompaa, jolloin myös
mukaan tulemisen kynnys on matalampi. Meillä yhteismetsäalueita
on tullut tämän uudistetun lain myötä lisää ja
jossakin määrin myös yhteismetsien koko
on lähtenyt kasvuun, mutta se on varsin hidasta ottaen
huomioon, kuinka pirstaloitunutta tämä metsänomistus
on.
Niin kuin täällä todetaan, voimakkaimmin omistusrakenteeseen
voitaisiin vaikuttaa edistämällä kokonaisten
metsätilojen sukupolvenvaihdoksia muun muassa veropolitiikan
keinoin. Tämä on minusta yksi tärkeä asia.
Kun me käsittelimme pienyritysten ja maatilojen veronhuojennushelpotukseen
liittyvää lainsäädäntöä,
niin silloin tuli esille se, että myös metsätilat
voisivat olla tämän huojennuksen piirissä,
ja näin nyt ei ole. Minusta tämä olisi
yksi sellainen iso asia, joka pitäisi ottaa tulevalla hallituskaudella
ihan hallitusohjelmaan mukaan, millä tavalla tätä voitaisiin
kehittää niin, että myös metsätilat
kuuluisivat tämän huojennuksen piiriin, koska
se avaisi sitten tien sille, että olisi valmiuksia lähteä metsätiloja
laajentamaan, ostaa siihen uusia metsätiloja. Tiedetään,
että jos mikään niin metsät
ovat yli sukupolvien työtä, ja tiedetään,
että siitä ostetusta metsäpalstasta en
sinällään minä niinkään hyödy,
vaan jos minun perilliseni, lapseni, lähiomaiseni
jatkaa sitten sen metsätilan kehittämistä,
ylläpitämistä, niin silloin tämä verohelpotus on
erittäin tärkeä, koska se on se isoin
kynnys siinä, että tällaisia metsätiloja
on vaikea kehittää. Halusin tämän
tuoda esille, koska tämä on olennainen asia siinä,
että tätä pirstomista pystyttäisiin
nyt sitten hidastamaan ja todella suuntaa muuttamaan.
Arvoisa puhemies! Tämä laki lähetetään
nyt valiokunnan käsittelyyn ensi viikolla. Me lähdemme
kuuntelemaan asiantuntijoita. Kun lain on tarkoitus tulla voimaan
sitten asetuksella 2008, niin meillä on aikaa nyt nämä valtiopäivät elikkä voidaan
myös ensi vuoden puolella tätä asiaa
käydä ihan rauhassa ja katsotaan sitten, millä tavalla
valiokunnan mietintöön tarvitsee sitten tehdä erilaisia
kirjauksia, niin kuin asiaan kuuluu, kun tämä asiantuntijakuuleminen
on sitten läpi käyty.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minä taas tulen sellaisesta paikasta,
missä ovat hongat pitkiä ja suoria, Itä-Suomesta.
Jokaisella meillä varmasti on metsäasioista oma
käsityksemme ja eri näkökulmista. Jotkut
ovat käyneet enemmän kouluja, jotkut ovat katselleet
vain puun juurelta, miten ne puut kasvavat. Itse kuulun siihen jälkimmäiseen
sukupolveen, joka on ihan lähinnä oppinut metsästä kantapään
kautta, mitä siellä tapahtuu. (Ed. Lämsä:
Ja kantopään kautta!) — Ja kantopään
kautta myös.
Metsäpolitiikan pitäisi olla pitkäjänteistä,
niin kuin se Suomessa on ollutkin. Siinä vaan, kun sieltä kannon
juurelta on katsonut asiaa itse metsurina, myös suomalaisessa
metsäpolitiikassa on tehty monia virheitä koulutuksen
puolella, opetuksellisia virheitä, joista on tietysti otettu
opiksi, ja taas on opetettu vähän toisella tavalla
sitten uusia metsänhoitajia ja ammatti-ihmisiä,
jotka tuolla metsässä puuhaavat ja toimivat.
Muistan sen hyvin itse, että silloin joskus 60-luvun
loppupuolella oli ainakin vallalla sellainen käsitys, että pitää tehdä niitä ed.
Pulliaisen kuvaamia puupeltoja. Yhtä lajia vaan piti olla
ja kaikki, vaikka millaista maaperää, niin iskettiin vaan
kasvamaan. Sitten huomattiin 10—20 vuoden päästä,
että eihän siinä se puulaji kasvakaan tai
sitten se on niin hallanarka, että siinä ei joku kuusi
menesty, tai oli tämmöisiä ongelmia,
jotka ovat tavallaan luonnonvastaisia. Siitä on sitten opittu
pikkuhiljaa, katsottu, tehdäänkö vähän
toisella tavalla. Nyt katsotaan enemmän monimuotoisuutta,
ovat mahdollisia nämä sekametsät ja jopa
luonnonmukainen uudistuminen. Nyt ollaan tässä vaiheessa.
Siinä mielessä ed. Pulliainen käytti
hyvän puheenvuoron siitä, mikä on muuttunut
tässä muutamassa hetkessä joissakin asioissa,
mitä tässä nyt ollaan tekemässä.
Minä luotan, että me valiokunnassa saamme riittävän selvyyden näihin asioihin,
että on tietoa,
mitä tämä tarkoittaa. Nimittäin
okei, tässä on todettu, että kun on siirrytty
nuoremman metsän hoidon tukemisen suuntaan,
siinäkin pitää ottaa huomioon, että on
erilaisia maapohjia, maaperiä ja jotkut ovat rehevämpiä,
jotkut vähän karumpia. Siinä voi olla,
että vain yksi hoitotoimenpide ei enää riitä.
Jos tehdään harvennus 2 metrin kieppeillä,
voi olla, että vaaditaan vähintään
toinen ihan aika raju, jotta ei tukehdu joku havupuu siinä,
koska rehevillä mailla lehtipuut kasvavat kyllä,
leppä ennen kaikkea, nopeasti ja voivat tukahduttaa sen
hyvän kuusentaimikon. Sen takia minusta kyllä se
jättää aika paljon vastuuta yhä edelleen
metsäammattilaiselle, että paikallisten olosuhteiden
ja tilanteiden mukaan tehdään jatkossakin tukitoimia.
Sitten yksi hyvä asia tässä on tämä suometsien
hoito. Nimittäin menneinä vuosina ojitettiin paljon
soita, ja nyt ne ovat siinä tilanteessa, että monessa
paikassa hakkuutoimenpiteitä ei ole kannattanut tehdä.
Ne ovat siinä vaiheessa, että siellä jotain
on tehtävä, ja ne alat ovat todella suuria. Sen
takia minusta tämä suometsien hoito, joka tässä nyt
tulee, on kyllä tilaus tähän aikaan. Marjareissuilla
ja sienessä käydessä, kun on ylittänyt
näitä metsiä, siellä näkee
sen, että ne alkavat kuolla. Jotain on tehtävä ja
toisaalta sitten saadaan sitä ajatusta vietyä eteenpäin,
mikä tässä on aikaisemminkin todettu.
Meillä nimittäin Venäjän tuontipuun
varaan ei voi hirveän pitkään asioita
rakentaa. Se on ainakin epävarmaa. Sen takia me tarvitsemme
kaikki nämä toimet, mitkä puuntuotannon
tehostamisessa on tehtävissä. Tässä on
osin niitä olemassa, ja todennäköisesti eduskunta
joutuu ensi kaudellakin vielä paneutumaan ja seuraavallakin
joihinkin asioihin nähdäkseen, ovatko asiat täysin
kunnossa.
Tämänhetkinen tilanne meillä on,
että meillähän on puuta. Täällä aina
sanotaan, että nyt on Suomi vauraampi kuin koskaan, myös
metsissä on puuta enemmän kuin koskaan varmasti.
Ainakin joskus ihan menneinä aikoina, miten paljon lienee
ollutkin, silloin, kun ihmisiä on vähemmän
Suomessa ollut, mutta tällä hetkellä näyttää ainakin,
kun on ojitettu ja tehty hoitotoimenpiteitä pitkäjänteisesti,
että meillä on nyt puuta olemassa. Siihen liittyy
se, miten tehdään jatkossa myös nämä harvennustoimenpiteet,
koska kysehän on myös energiapuun osalta siitä,
että järkevästi nämä harvennukset
toteutetaan ja me tulemme saamaan sieltä energiapuuta sillä tavalla, joka
tulee siinä sivussa. Minusta se pitäisi tehdä niin.
Se tulee olemaan kuitenkin yksi merkittävä asia
koko suomalaisen kansantalouden ja energiatalouden osalta, miten
kotimaisuutta saadaan kohotettua. Sillä tulee olemaan jatkossa
vielä joku kantohintakin, näin uskon, koska kyllä joka tapauksessa öljyn
hinta tulee nousemaan.
Mutta tarkemman analyysin jätän tehtäväksi sen
jälkeen, kun olemme käyneet valiokunnassa. Asiantuntijoilta
on saatu sitten yksityiskohtaista tietoa, mitä tässä ollaan
joissakin asioissa tekemässä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomion vain yhteen yksityiskohtaan,
jonka toivon otettavan myös pohdintaan. 7 §:ssä todetaan,
ettei tukea myönnetä omana työnä tehdystä eli
omistajan itse laatimasta toteutusselvityksestä. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi metsäalaa osaava
metsänomistaja, joka koulutukseltaan voi olla vaikkapa
metsänhoitaja, ei saa tukea tehdessään
itse toteutusselvityksen. Sen sijaan tuki voidaan maksaa esimerkiksi
metsäkeskukselle tai metsänhoitoyhdistykselle.
Mieleen tulee, että metsän omistajan tulisi myös
hyötyä omasta metsäalan ammattiosaamisestaan.
Lain yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että suunnittelu-
ja toteutusselvitystuen tarkoituksena on ohjata maanomistajia käyttämään
metsäalan asiantuntijapalveluja, mikä on aivan
oikea tavoite sinänsä. Mutta kun lainlaatijan
mukaan taustalla on ajatus, että hyvällä suunnittelulla
voidaan parantaa töiden laatua ja raportointia, niin eikö parasta
laatua saada sillä, että palkitaan työstä myös
ammattitaitoista omistajaa, joka tuntee metsänsä?
Vielä erikseen tuon oman työn määrittelystä ilmenee,
että metsänomistajan omalla toiminimellä tehty
toteutusselvitys ei oikeuta tukeen. Sen sijaan naapurissa asuva
metsäammattilainen voi tukeen oikeuttavan suunnitelman
kyllä tehdä. Mutta toivon, että pohdittaisiin
sitä, kun valtio maksaa muulle ammattilaiselle, eikö voitaisi järjestää tämä niin,
että myös ammattitaitoinen metsänomistaja
voisi tuon tuen saada.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Kuitenkin, arvoisa ed. Räsänen,
jos on metsäammattilainen, niin metsänhoitoyhdistysmaksusta,
joka on veroluontoinen maksu, voi saada anomuksesta vapautuksen.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Räsäselle
sen verran, että niin kuin ed. Pulliainen sanoi, todella ammattiosaamista
tätä kautta arvostetaan ja siitä tulee
hyötyä, mutta tässä on vielä pelkona
se, että kun unionin säädökset
otetaan tähän päälle, niin sieltä oltaisiin
ohjaamassa siihen suuntaan, että tästä tulisi
enemmän byrokraattinen kuin nyt. Tämähän
lähtee siitä, että sitä työtä voi
aloittaa ja tehdä, ja sitten tavallaan jälkitarkistuksena
hoidetaan tämä, millä pienennetään
tätä byrokratiaa ja hallinnointia, mutta EU:sta
on tulossa paineita, että kaikki pitäisi suunnitella
etukäteen, jonka jälkeen sitten arvioidaan tämä toteuttaminen, mikä taas
lisää hallintokustannuksia. Tämä on niin
monisäikeinen.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsätalouden rahoituslaki, joka
nyt on käsittelyssä, on todella merkittävä lähtökohtaisesti
syystä siitä, että Suomi, niin kuin täällä on todettu,
on metsien maa, metsänomistus meillä on pääsääntöisesti
yksityistä metsäomaisuutta. Toki yhteisöillä ja
yhtiöillä on myöskin merkittävät
omaisuudet, mutta tämä yksityismetsätalous on
kuitenkin ollut tae siitä, että metsät
on pidetty Suomessa kannattavassa kunnossa. Meillä metsävarat
ovat suuremmat kuin koskaan ja tällä erää metsien
vuotuinen kasvu on varsin mittava.
Lainvalmisteluasiakirjoissa on todettu, että vuosina
95—99 keskimääräinen vuotuinen
hakkuumäärä oli 58 miljoonaa kuutiota.
Samaan aikaan puhuttiin myöskin siitä, että silloin
vuotuinen kasvu oli noin 80 miljoonaa kuutiota, mutta viimeaikaiset
inventointitiedot kertovat, että tuo kasvu on jo 97 miljoonaa
kuutiota, ja teollisuus on tietysti esittänyt toivomuksen,
että varsin pikaisesti saataisiinkin jo yli 100 miljoonan
kasvu.
Tässähän takana on Kansallinen metsäohjelma,
joka on lähtenyt siitä ajatuksesta, että metsien
kasvu paranee, tuotto lisääntyy ja toisaalta kotimaista
puun käyttöä lisätään
5—10 miljoonaa kuutiometriä vuoteen 2010 mennessä.
Elikkä yhteiskunnan ja kansantalouden kannalta me olemme
todella merkittävän asian kanssa tekemisissä siinä mielessä,
että myöskin tulevaisuudessa meillä teollisuudella
pitää olla laadukasta raaka-ainetta kotimaisista
metsistä, jotta metsätaloutemme pysyy kilpailukykyisenä ja
myöskin kehittyvänä toimialana, koko
metsäklusteri kasvatus ja jalostaminen mukaan lukien.
Nyt täällä lainvalmisteluasiakirjassa
myöskin todetaan, että Suomen
metsätalouden markkinat ovat perinteisesti olleet eurooppalaisilla markkinoilla,
jotka ovat muodostuneet hitaan kasvun markkinoiksi, ja uudet markkinat
ovat Kiinassa, Intiassa ja muisssa nopean talouskasvun maissa. Juuri
tämä on ollut lähtökohta siitä syystä,
että nyt tämä kilpailukykynäkökulma
on otettava huomioon, ja lainvalmisteluasiakirjassa viitataan siihen,
että kun valtiontaloudelliset resurssit ovat rajalliset,
niin on käytännössä ollut mietittävä sitä,
miten nuo metsäparannusvarat tehokkaimmin tullaan käyttämään,
jotta niistä saadaan paras mahdollinen hyöty.
Täällä on todettu, että joukko
metsäntutkijoita on nimenomaan ollut kritisoimassa sitä,
että nyt voimassa olevan lain mukaan nuorten metsien hoitotyöt
ovat jääneet liian paljon liian myöhäiseen
vaiheeseen. Ja niin kuin täällä on ehdotettu, nyt
painopiste siirtyisi enempi taimistovaltaisten metsien hoitamiseen.
Henkilökohtaisesti metsätöitä tekevänä ymmärrän
tämän ajatuksen siitä syystä,
että silloin tietysti tuo taimiston perkaustyö luo
jo taimistovaiheessa varsin varhain hyvät kasvuedellytykset
kehittyvälle, kasvavalle puustolle. Toisaalta sitten kun
lähestytään ensiharvennusvaihetta, silloin
on luonnollista, että siinä tehdään
jo tämmöinen puhdistava raivaus, jolloin se ensiharvennustyön
jälki on jo erinomaisen hyvä, ja samassa yhteydessä,
kun metsä on myöskin tuloa tuottavassa vaiheessa,
tietysti on se perkaus silloin jo helpommin taloudellisesti tehtävissä.
Metsäammattilaiset ovat kyllä, kun olen tiedustellut,
todenneet, että parempi olisi ollut tässäkin
laissa jättää harkintavaltaa metsäasiantuntijoille.
Paikalliset olosuhteet ja tuo metsän kasvun tilanne huomioon
ottaen metsäkeskus tai metsänhoitoyhdistyksen
asiantuntija olisi voinut tavallaan ratkaista, mikä on
se metsän hyvä vaihe hoitaa tuo taimiston perkaus
ja nuoren metsän hoito. Tällöin olisi
päästy ilmeisesti tarkoituksenmukaisempaan ratkaisuun
tuon hoitotoimenpiteen osalta, mutta kun nyt hallitus on lakiesityksen
tältä pohjalta valmistellut, niin uskon, että kyetään
tämän kanssa toimimaan.
Joka tapauksessa lähtökohdan pitää olla
se, että meillä metsätalouden kannattavuus
on pidettävä kunnossa, koska nyt joka tapauksessa
siitä riippuu se, että yksityiset metsänomistajat
ovat alttiita myöskin panostamaan sitten tuohon toimenpiteeseen,
metsänhoitotöihin, jotta aikanaan sitten tuo talous
ja metsätalous toimii kannattavasti ja tuottaa asianmukaisen
tuloksen.
Minusta tuo tukien jakopolitiikka nyt, niin kuin täällä on
ehdotettu, metsänhoito- ja metsänparannustöihin,
energiapuun korjuuseen, haketukseen, metsien biologiseen monimuotoisuuteen
ja ylläpitämiseen sekä muihin edistämistoimiin,
on tällä hetkellä hyvin selkeä,
ja sanoisin, että näillä perusteilla,
kun käytännöt muotoutuvat ja asetuksella
nuo tuet sitten tullaan käytännössä vahvistamaan,
se luo sitten hyvät edellytykset myöskin selkeästi
aina ratkaista sen, miten nuo toimenpiteet metsässä tullaan
tekemään.
Joka tapauksessa keskeistä on, mitä täällä on todettu,
muun muassa ed. Vistbacka totesi sen, että ratkaisevaa
on se, että aina metsänhoitotoimenpiteisiin on
riittävät metsänparannusvarat olemassa.
Se on keskeinen tavoite, ja tämä laki antaa vain
keinot sen toteuttamiseen, ja olkoon se sitten yhteinen tahto, että tuo
rahapolitiikka hoidetaan kunnolla.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys metsätalouden
rahoituslaiksi on merkittävä lainsäädäntöhanke.
Tällä varmistetaan metsänhoidon eteneminen
ja asianmukainen toteuttaminen maassamme. Tämän
lain perusperiaatteethan säilyvät pääosin
nykyisen kaltaisina, tosin painopiste jossain määrin
siirtyy näissä metsänhoidon toimenpiteissä ennen
kaikkea taimikonhoitoon, mutta sen lisäksi energiapuun
hankinta ja sen tuki säilyvät ja samoin metsän
kunnostusojitukset saavat tietyn tukipanostuksen. Tämä on
kokonaisuutena varsin perusteltu ja hyvin rakennettu lainsäädäntökokonaisuus, mutta
haluan kuitenkin muutamaan kohtaan pysähtyä lähinnä siinä mielessä,
kun tämä tulee nyt maa- ja metsätalousvaliokunnan
käsiteltäväksi ja kuten edellä puheenjohtaja
Lämsä totesi, tässä on nyt riittävästi
aikaa perehtyä ja paneutua tämän lain
sisältöön.
Ensimmäisenä asiana toivon, että valiokunnassa
käydään riittävä asiantuntijakuuleminen myös
tämän tukialuejaon osalta. Minä ymmärrän,
että tässä valmisteluvaiheessa edelliseen
lakiin ei ole tehty mitään muutoksia näiden
tukialueiden suhteen, ja joka tapauksessa on perusteltua, että arvioidaan
se, onko tämä nykyinen tukialuejako kaikilta osiltaan
kunnossa.
Toinen periaatteellinen asia, johonka toivon, että tämän
lainsäädäntöhankkeen asiantuntijakuulemisessa
kiinnitetään huomiota, on se, että koko
metsätalouden rahoituslaki lähtee siitä,
että erilaisista metsänhoidon toimenpiteistä tulee
rahallista korvausta metsänomistajalle sinne metsätilalle, mikä on sinällään hyvä
lähtökohta, tosin
niin, että kun metsälöt ovat suhteellisen
pieniä, nämä tukipanokset per metsänomistaja
jäävät varsin alhaisiksi. Siksi toivoisin,
että selvitettäisiin se, löytyykö verokannustimia,
onko löydettävissä sellaisia verokannustimia,
joilla saadaan vielä nykyistä kattavammin nämä metsänhoitotoimenpiteet
toteutettua. Ennen kaikkea ajattelen nyt sitä, mitä tämän
uudistetun lain pohjalta, kun painopiste siirtyy yhä nuorempiin
metsiin, merkitsee se, että tulevaisuudessa hoidetaan myös
ensiharvennushakkuut riittävän ajoissa.
Ottaisinkin esimerkiksi sen, voitaisiinko ajatella jollakin
tavalla tätä lakia täydentävää esitystä,
jossa mennään tämä metsänkasvu
systemaattisemmin läpi varmistaen sen, että tämä metsänhoito
hoidetaan aina sinne päätehakkuuseen asti perusteellisesti.
Tavallaan esitän kysymyksenä, voisiko verokannustimia
ajatella ensiharvennushakkuisiin. Tällä hetkellä se
merkitsee vuositasolla noin 4—5 miljoonaa kiintokuutiota,
ja jos ajatellaan sitä kantorahatuloa, mikä siitä tulee,
se verotulona asettuu valtiontalouden näkökulmasta
haarukkaan 10—15 miljoonaa euroa. Mutta tällä hetkellä yksityismetsistä yhä suurempi
osa on kaupunkilaismetsänomistajien hallussa, ja tässä suhteessa
minusta yhä suuremmalla huolella pitäisi arvioida
sitä, että nämä tarkoituksenmukaiset
hoitotoimenpiteet ja hakkuutoimenpiteet suoritetaan meidän
metsissämme. Nimittäin se, että tämän
suuntainen ehyt eteneminen toteutuu, varmistaa sen, että meillä myös
tulevaisuudessa on tämä erittäin arvokas
raaka-ainelähde, joka tuottaa, on tuottanut ja tulee tuottamaan
merkittävää hyvinvointia suomalaiselle
yhteiskunnalle.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula toi esille, olisiko syytä sitten
varmistaa vielä sitä, että metsän puunkasvatusta
jollakin tavalla tuettaisiin ihan sinne päätehakkuisiin
saakka. Hän toi esille tämmöisen mahdollisen
veroporkkanan. Tätä keinoahan on väläytetty,
jolla voitaisiin sitten hakkuita kiihdyttää. Siinä on
puolensa ja puolensa, jos tällaisia asetetaan. Ovatko ne
sitten pysyviä, ja niitä herkästi jäädään odottamaan
ja ollaan vaatimassa ehkä korkeampia tällaisia kynnyksiä tai porkkanoita tavallaan,
että näitä hakkuita
tehtäisiin.
Nythän meillä Suomessa tilanne on se, että meillä ei
ole puunmyyntipakkoa, mutta meillä on metsän uudistamispakko.
Se on laissa, ja siinä on sanktiot. Eli sen taimen joutuu istuttamaan
ja hoitamaan, ja silloin, kun se on vakiintunut taimisto,
sen jälkeen metsänomistajan ei tarvitse tehdä siinä mitään,
hän ei ole missään vastuussa, (Puhemies
koputtaa) elikkä hän voi antaa sen risukoitua
jne. Nyt tämä rahoitusjärjestelmä,
mikä nyt on, on nimenomaan tämmöisenä porkkanana (Puhemies:
Aika!) tähän tuotu, jos sitä voivat ja haluavat
metsänomistajat käyttää, ja
onneksi sitä käytetään.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän veroporkkanaan liittyen
yksi asia, joka on toisen näköinen näkökulma.
Minusta, kun meillä metsänhoitosuunnitelmat on
olemassa, niin miksei, jos porkkanoita yleensä tehdään,
tehtäisi niin päin, että kun noudattaa
metsänhoitosuunnitelmassa olevaa suunnitetta, niin siitä ikään
kuin palkittaisiin. Mutta jos sitten olisi pahasti, todettaisiin,
että on rästissä, niin mahdollisesti
tulisi jopa vähän piiskaakin siinä, jolloin
meillä metsät olisivat kunnossa ja ei tulisi tämmöisiä tilanteita,
joita tänä päivänä nyt
tuolla ihan metsässä liikkuessa näkee.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Esitys on hyvä, mutta sanoisin,
että vähän nuukasti kirjoitettu. Tällä tarkoitan
sitä, että pitää lukea tarkkaan
laki, asetus ja sitten vielä lain perustelut. Ja aavistuksen
verran jos tätä maailmaa katsoisin täältä,
kakkosluvun "Metsänhoito- ja metsänparannustyöt",
niin pidän jonkin näköisenä menetyksenä sitä,
että metsätiehanke voidaan toteuttaa ja rahoittaa,
jos se toteutetaan yhteishankkeena. Elikkä jos on isännällä mahdollisuus
ja halu tehdä tie ja muita osakkaita ei siihen synny, ei
vapaaehtoisesti eikä pakolla, niin silloin se on tämän
ulkopuolella. Toivoisin, että tätä asiaa
tarkasteltaisiin vielä sillä silmällä,
voisiko se olla niin kuin se on ollut ennenkin, että tie
voidaan tehdä jopa yhdellekin tilalle.
Herra puhemies! Toinen asia, mikä liittyy tähän
sisältöön myöskin. Kakkosluvun
9 §:ssä sanotaan näin: "Tukea ei myönnetä 1
momentin 3 kohdassa tarkoitettuun toimenpiteeseen, jos kyseessä on
hirvieläinvahinko." Tämän ymmärrän, mitä se
tarkoittaa, että hirvieläinvahinko rahoitetaan
ja hoidetaan muuten, mutta pidän aika erikoisena, että täällä perusteluissa
on todettu, että metsäkaurisvahingon osaltakaan
ei voida toteuttaa eikä tehdä, vaikka sitä ei
korvatakaan hirvieläinvahinkojen perusteella, koska maanomistaja
voi säädellä kantaa metsästämällä.
Eivät kaikki metsänomistajat, puuntuottajat ole
metsästäjiä. Sen osalta käsitän
ja ymmärrän kyllä, että metsästysseurat
tätä hommaa tekevät, mutta teksti voisi
olla vähän toisinkin kuin se on. .
Jos vielä tätä maailmaa katsotaan,
niin toivoisin, että ymmärrettäisiin
valiokuntakäsittelyssä, että kun hirvieläinvahinkoja
ei korvata, jos ne ovat kolmea vuotta vanhempia, niin sellaisen maanomistajan,
joka asuu täällä Helsingissä ja jonka
metsä on jossakin Keski-Suomessa eikä satu käyntiä sinne
sen kolmen vuoden aikana, mailla tapahtunut hirvieläinvahinko
menee vanhaksi ja sen perusteella ei korvata. Eikö sitä voitaisi
ottaa tänne mukaan niin, että jos hirvieläinvahinkokorvauslain
perusteella ei korvata, eikö se voisi tänne mahtua
ja käydä? Ymmärrän, että virkamiehet
tätä kirjoittaessaan ovat paatuneet tähän
tekstiin, mutta toivon, että valiokunta katsoo tätä vähän
suomalaisittain.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä valiokunta tulee katsomaan
tätä aivan varmasti hyvin suomalaisittain, mutta
onko se välttämättä enää se
metsä sille metsänomistajalle niin suuri ja merkittävä tulonlähde
ja edes suuri ja merkittävä kiinnostuksen kohde,
jos hän ei siellä kolmeen vuoteen käy?
(Ed. S. Lahtela: Se nähdään! Mutta teollisuus
ei voi toimia, jos ei ole puuta!) — Ei, kyllä tiedän
tarkalleen.
Tämä uudistus on hyvä, että pannaan
lakeja yhteen ja yksinkertaistetaan, momentteja vähennetään
ja näin, ja se oli hyvä, että tässä mennään taimikonhoitovaiheeseen.
Minä jo heti kohta, kun olin tähän taloon
sisään päässyt, otin keskusteluun
sen edellisen käytännön, niin sanotun
nuoren metsän kunnostamisen, jossa oli semmoinen rahoitusmuoto,
että sitä ei voinut käyttää,
ennen kuin se metsä oli päästetty kertaalleen
pilalle. Vasta sen jälkeen ruvettiin saamaan tukea sen kunnostamiseen.
Tietenkään eihän se pilalle mennyt, näitäkin
pitää kuntoon panna, mutta kyllä se homma
metsässä pitää hoitaa aina ennen kuin
se on kerennyt mennä pilalle.
Tässä on esitetty erilaisia porkkanoita, miten saataisiin
jatkuva puunkierto tässä maassa tapahtumaan, ja
todella uudistamispakkohan meillä on, mutta ei hakkuupakkoa,
ja sitähän nyt ei tietenkään
pakkona saa pannakaan, mutta kyllä olisi hyvin perusteltua
siihen jonkunlainen porkkana mukaan saada.
Veroporkkana on tietenkin paras ja helpoimmin hoidettava homma,
ja tämän päivän tietotekniikalla
se olisi hyvinkin yksinkertaista hoitaa. Ed. Esa Lahtela sanoikin
tämän suunnitelman merkityksellisyyden. Voitaisiin
aivan hyvin valiokunnassakin miettiä sitä asiaa,
että jos on tilalla metsänhoitosuunnitelma ja
hakkuut etenevät suunnitelman mukaisesti, niin eihän
se tarvitsisi muuta byrokratiaa kuin että tämän
hakkuun valvonut metsäammattilainen merkitsisi sinne ostopöytäkirjaan
maininnan, että "edetty suunnitelman mukaisesti", ja tämmöisestä myyntitulosta
maksaisikin vaikka 1:tä prosenttia pienemmän pääomaveron
kuin suunnittelemattomasta hakkuusta.
Se olisi jo selkeä kädenojennus, ja se on
valtiolta loppujen lopuksi sijoitus. Täytyy muistaa, että tällä pääomaverokannalla
joka neljäs puu kaikkien metsissä on valtion puu.
Meidänkin pojan metsässä joka neljäs
puu on valtion puu, ja silloin kun valtio tukee sitä hoitamista,
niin sehän tukee aina ... (Ed. Pulliainen: Valtio hoitaa omia
puitaan!) — Omia puitaan, aina hoitaa omia puitaan vähintään
sillä neljänneksellä. — Sen
lisäksi vielä, kun tämä metsäpääoma
kasvaa ja kun se tulee hakkuuvaiheeseen, tulee arvonlisäverot,
tulee ajoneuvoverot ja maksetaan hakkuukoneesta, maksetaan työntekijät,
verot, kaikki muut, ja tämä pyörähtää sitä kautta
eteenpäin. Ja, mikä kaikkein tärkeintä,
tätä pääomaa ja osaamisaluetta
ei voi Kiinaan meiltä viedä eikä Intiaan,
niin että on erittäin perusteltua, että valtio tukee
metsänhoitoa pitkällä ja jäntevällä tavalla.
Keskustelu päättyy.