Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on käsitellyt metsäkeskuksia
ja metsänhoitoyhdistyksiä moneen eri otteeseen.
Oli komitea, joka loi metsälainsäädäntöä,
työryhmät, jotka loivat metsäkeskuslainsäädäntöä,
oli työryhmä — toimikunta se taisi peräti
olla — joka käsitteli metsänhoitoyhdistyslakiasioita.
Silloin kun perustavaa laatua olevalla tavalla käsiteltiin
metsäkeskuslainsäädäntöä,
meni pupu pöksyyn sanan varsinaisessa mielessä ratkaisevalla
hetkellä. Oli aivan hyvin odotettavissa, että tämä prokkis,
tämä operaatio, joka tehdään,
ei varmasti ole niitä viisaimpia, mutta poliittista viisautta
ja rohkeutta asioita viedä järkevään
tulokseen ei ollut. Mehän jaoimme metsäkeskukset kahteen
osioon: konttoriin eli viranomaistoimintayksikköön
ja liiketoimintayksikköön. Silloin kun se keskustelu
tässä salissa käytiin, kyllä täällä vannottiin
ja vakuutettiin, että siinä on betoniovi välissä elikkä viranomaistoimet
ovat erikseen ja liiketoiminta-asiat erikseen.
Arvoisa puhemies! Mitenkä onkaan käynyt? Minä yritän
kuvata, mikä on se arkipäivän realismi,
missä liikutaan nyt. Rahat tulevat valtionapuna ja liiketoiminnan
tuloksena metsäkeskuksille, ja ne menevät samaan
kassaan. No sitten kun näitä käytännön
toimenpiteitä tehdään, viranomaisyksikkö,
jonka pitäisi lain mukaan olla suvereeni itsenäinen
yksikkö, tekeekin sellaisia päätöksiä rahankäytöstä,
jotka koskevat työnjohtotoimenpiteitä, suunnittelutoimenpiteitä,
jotka rahavirrallisesti vaikuttavat siihen, että viranomaisyksikön
metsänhoitaja pystyy saamaan palkan. Siis toisin sanoen
tämä suvereeni yksikkö mutkan kautta
ratkaisee oman elantonsa. Eihän, arvoisa puhemies, tässä ole
mitään järkeä. Tämän
annettiin syntyä, tämmöisen järjestelmän,
ja kun metsänhoitoyhdistyslainsäädäntö saatiin
tähän uusittua ja niitten metsänhoitoyhdistysten
lukumäärää tavoitteellisesti
pienennettyä, sitten vielä luotiin sellainen järjestelmä,
että niin sanottu metsätietovara- ja metsärekisterijärjestelmä ovat
metsäkeskuksesta metsänhoitoyhdistykseen yhdessä putkessa,
siis sama tieto on siellä käytettävissä,
mutta samanaikaisesti ne markkinat, mitkä ovat luontuneet
tämän rinnalle, elikkä yksityiset metsäalan
toimijat, ovat näitten rekisterien ja metsävaratiedon
ulkopuolella.
Nyt hallitus on ryhtynyt tätä sumaa selvittämään ja päätynyt siihen
aivan oikeaan johtopäätökseen, että ne
metsäkeskusten viranomaistoiminnat, joissa käytetään
huomattavaa julkista valtaa, siirretään Maaseutuvirastoon.
Arvoisa puhemies! Tämä operaatio olisi pitänyt
tehdä jo aikanaan, vaikka siirtää nämä tehtävät
te-keskukseen taikka mihinkä tahansa. Minä ihmettelen,
että oikeuskansleri ja laillisuusvalvojat ylipäätään
ovat voineet hyväksyä sellaisen torson mallin — Valtiontalouden
tarkastusvirastosta puhumattakaan — joka nyt meillä on
ollut käytössä. Nyt hallitus tekee aivan
oikean suuntaisen toimenpiteen, mutta siihen on jäänyt
tyylivirhe. Minkä ihmeen takia kuitenkin viranomaistoiminnat
on jaettu kahteen osaan? Ja sitten siinä on niin, että vähemmän
merkitykselliset kuitenkin jäävät sitten
sinne metsäkeskuksen yhteyteen.
Arvoisa puhemies! Minä haluaisin uskoa suuren viisauden
löytymiseen Suomen eduskunnasta ja tästä eduskunnasta,
että se kerta kaikkiaan hoitaa tämän
asian nyt kertaheitolla kuntoon. Se on kaikkien, koko yhteiskunnan
ja tämän toimialan, edun mukaista.
Keskustelu päättyy.