Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ihmiskaupan uhrien
auttamisjärjestelmä saa nyt vahvemman aseman,
kun se sisällytetään maahanmuuttajien
kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annettuun
lakiin. Lakiesitys on sinällään ihan
hyvä. Siinä painotetaan oikeita asioita, kuten
uhrikeskeisyyttä ja ihmisoikeusperusteista näkökulmaa. Linjaus
on erittäin tärkeää, koska ihmiskaupan uhrien
oikeuksien ja avun takaaminen jäävät
helposti laittoman maahantulon estämisen jalkoihin.
Lakiesitys ottaa myös huomioon kolmannen sektorin toimijat
ihan hyvin eli sellaiset kansalaisjärjestöt, joilla
on ihmiskauppaan ja sen uhrien auttamiseen liittyvää osaamista
ja tietoa jo ennestään. Tällaisia järjestöjä Suomessa
ovat esimerkiksi Pakolaisneuvonta, Pro-Tukipiste ry ja Rikosuhripäivystys.
Järjestöjen rooli on ollut merkittävä erilaisten
tukipalveluiden takaamisessa, ja niiden toimintavalmiutta ja osaamista
on hyödynnettävä edelleen, mikä tarkoittaa
myös riittävän budjettirahoituksen takaamista
järjestöjen ihmiskaupan uhrien tukemiseen liittyvään toimintaan.
Järjestöjen asiantuntemusta voisi käyttää myös
esimerkiksi siten, että ne voisivat koordinoida ihmiskaupan
uhrien palvelujärjestelmään liittyvää neuvontaa.
Se, että palvelujärjestelmä on olemassa,
ei vielä takaa, että uhrit osaavat hakeutua palveluiden piiriin.
Siksi oikeanlaisella neuvonnalla ja koordinaatiolla on taattava,
että palveluiden hakijalla on mahdollisuus saada luottamuksellista
ja objektiivista tietoa palveluista ja myös siitä,
mitä oikeuksia ja velvollisuuksia niiden saamiseen liittyy.
Kansalaisjärjestöt soveltuisivat tähän
siinäkin mielessä hyvin, että monesti
ihmiskaupan uhrien on helpompi luottaa järjestötoimijoihin kuin
viranomaisiin. Ylipäätään on
tärkeää, että avun saamisen
kynnys on mahdollisimman alhainen ja uhri voi luottaa auttajiinsa
sataprosenttisesti. Järjestöt voisivat olla mukana
myös ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi järjestettävän koulutuksen
suunnittelussa ja organisoinnissa.
Uhrilähtöisestä näkökulmasta
katsoen lakiesitykseen liittyy yksi merkittävä ongelmakohta, joka
vaatisi parantamista. Nyt lakiesityksessä ehdotetaan, että ihmiskaupan
uhriksi epäillylle henkilölle voidaan antaa harkinta-aika,
jonka kuluessa uhri voi toipua kokemuksistaan, saada neuvontaa siitä,
mitä yhteistyö viranomaisten kanssa hänelle
käytännössä merkitsee, ja että uhri
voi myös päättää siitä,
lähteekö yhteistyöhön viranomaisen
kanssa vai ei. Harkinta-ajasta päätettäväksi
tahoksi esitetään kihlakunnan poliisilaitosta
tai rajatarkastusviranomaista.
Omasta mielestäni tämä on erittäin
ongelmallista, sillä poliisilla tai rajatarkastusviranomaisella
ei välttämättä ole edellytyksiä uhrin
avuntarpeen tunnistamiseen ilman psykiatrin tai muun sosiaali- ja
terveydenhuollon ammattilaisen konsultaatioapua. Olisikin välttämätöntä,
että harkinta-ajasta säädettäisiin
siten, että poliisi- tai rajatarkastusviranomaisella olisi
velvoite konsultoida sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisia
uhrin tarpeiden tunnistamiseksi. Ei ole myöskään
hyvä poliisiviranomaisen kannalta, että päätös
harkinta-ajasta sälytetään yksin sen
vastuulle. Uhrin näkökulmasta on myös
ensiarvoisen tärkeää, että hän
voi luottaa täysin siihen, ettei avun saamisen ehtona ole
yhteistyö esimerkiksi rikoksen selvittämiseksi.
Yhteistyö on toki toivottavaa, mutta uhrien tilanteet voivat
olla psyykkisesti niin hankalia, että ei voida olettaa sen
aina olevan niin helppoa.
Ihmiskaupan volyymista Suomessa on aika vaikea saada tilastotietoja.
Samoin on haasteellista ihmiskaupan uhrien tunnistaminen. Suomessa
vuonna 2005 laadittua ihmiskaupan vastaista toimintasuunnitelmaa
ja sen toteuttamista seuraamaan tulisi kiirehtiä kansallisen
raportoijan nimittämistä, jota ehdotetaan myös
valtioneuvoston ihmiskaupan vastaisessa toimintasuunnitelmassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tietysti monilta osin voi yhtyä ed.
Sumuvuoren käsityksiin ja tältä osin
esimerkiksi 3 a §:n pakolais-käsitteeseen silloin,
kun on ihmiskaupan uhrista kyse. Mutta haluaisin korostaa sitä,
että mielestäni myöskin tällaisessa
tilanteessa, vaikka on kyseessä ihmiskaupan uhri, sen jälkeen,
jos on ollut pidempään Suomessa ja jää tänne,
pitää lähteä siitä,
että maassa maan tavalla, koska on liian paljon esimerkkejä siitä,
että kun heillä on se kulttuuri, joka heillä on,
niin he haluavat ikään kuin, että ympäristön
pitäisi sopeutua siihen, mitä he haluavat. Meidän
suomalaistenhan, kun menemme matkalle jopa eduskunnan jäseninä, niiden
meistä, jotka ovat käyneet joissakin maissa, jo
sillä matkallakin pitää sopeutua, saatikka sitten,
jos muuttaa maahan asumaan.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalta haluaisin kysyä tarkentavan
kysymyksen: Mitä tarkoitat sillä kulttuurilla, mikä heillä on?
Ihmiskaupan uhrit voivat olla hyvin erilaisia, ja sekään
ei ole poissuljettua, että sellainen voisi olla myös
Suomen kansalainen.
Toinen varapuhemies:
Ed. Sumuvuori, käytämme täysistunnossa
teitittelymuotoa kollegoistamme.
Keskustelu päättyy.