Mikko Elo /sd(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Me käsittelemme nyt Euroopan neuvoston valtuuskunnan
toimintaa vuodelta 2003. Oikeastaan voi sanoa, että koko
Suomen jäseneksi liittymisen jälkeistä aikaa
on hallinnut Euroopan neuvoston laajentuminen, joka on jatkunut
niin, että Monaco nyt ensi viikolla tullaan lopullisesti hyväksymään
Euroopan neuvoston 46. jäsenmaaksi, eli kun Suomi oli 23:s
Euroopan neuvoston jäsen, niin nyt jäsenmäärä on
kaksinkertaistunut. (Ed. Pulliainen: Minäs vuonna Suomi
liittyi?) — Vuonna 89. (Ed. Pulliainen: Hyvä!
Oikein!) — Niin, puhemies, minä olin valtuuskunnan
jäsen silloin. Muistan tämän hyvin.
Puhemies! Erittäin tärkeä oli nykyisen
tasavallan presidentin Tarja Halosen aloite 90-luvun alkupuolella,
kun hän Euroopan neuvostossa ehdotti jäsenmaiden
jäsenvelvoitteiden seurannan aloittamista. Sen jälkeen
kun entiset kommunistimaat liittyivät Euroopan neuvostoon,
oli tärkeää, että nämä maat,
jotka olivat sitoutuneet noudattamaan demokratiaa ja ihmisoikeuksia, myös
tekevät niin kuin lupaavat. Tästä on
tullut erittäin tärkeä osa Euroopan neuvoston
työtä, jolla Euroopan neuvosto valvoo sitä,
että todella näitä sitoumuksia noudatetaan
ja ihmisoikeudet ja demokratia kehittyvät näissä uusissa
jäsenmaissa, jotka ovat siis lähes kaikki entisiä kommunistimaita.
Ongelmahan on tietysti se, ettei demokratia kehity yhdessä vuorokaudessa
eikä se kehity vuodessa, vaan se kestää oman
aikansa. Tuntuu joskus siltä, että näissä kehittyneissä demokratioissa,
joihin Suomikin onneksi lukeutuu, me olemme joskus kärsimättömiä sen
suhteen, kuinka nopeasti kaiken pitäisi muuttua. Mutta
nimenomaan demokratia ja ihmisoikeudet ovat sellaisia, joista totta
kai on hyvä odottaa, että kehitys tapahtuu nopeasti,
mutta on myöskin syytä olla realisteja. Se vie
oman aikansa.
Mielestäni on erittäin tärkeätä ollut
se työ, jota Euroopan neuvosto on tehnyt näiden
jäsenoikeuksien valvomisen suhteen näiden maiden
valmistautuessa Euroopan unionin jäsenyyteen. Monta kertaa
on korostettu EU:n roolia, mutta väittäisin kuitenkin,
että mitä tulee demokratiaan ja ihmisoikeuksiin,
Euroopan neuvosto on tehnyt ehkä kuitenkin kaikkein tärkeimmän
työn. Silloin kun nämä maat ovat liittyneet
siihen, niin Euroopan neuvosto on todella merkittävällä tavalla
seurannut ja auttanut näitä maita siinä,
että niistä on tullut EU-kelpoisia maita.
Tässä yhteydessä haluan vaan mainita
muun muassa Baltian maat, Puolan, Tshekin, Unkarin, Slovakian ja
Slovenian, jotka nyt liittyivät jäseniksi. Malta
ja Kyproshan sinänsä olivat jo demokratioita,
ovat olleet pitkän aikaa.
Puhemies! Turkki on ollut Euroopan neuvoston jäsen
alusta alkaen, vuodesta 49 alkaen. Vuodesta 96 alkaen Turkki on
ollut Euroopan neuvoston monitoroinnin kohteena eli sitä on
tarkkailtu siltä osin, miten demokratia ja ihmisoikeudet
toteutuvat, ja vasta tänä keväänä Turkki pääsi
pois tästä niin sanotusta monitoroinnista. Tosin
sitten jatkuu tämä niin sanottu postmonitorointi,
eli edelleen seurataan sitä, miten Turkin ihmisoikeudet
ja demokratia kehittyvät.
Mielenkiintoista oli tämän päivän
lehdistä lukea, että Ranskassa, jossa enemmistö kansalaisista
vastustaa Turkin EU-jäsenyyttä, lehtitietojen
mukaan 56 prosenttia, aiotaan järjestää Turkin
EU-jäsenyydestä jopa kansanäänestys.
Varsin mielenkiintoinen näkökulma, joka toivottavasti
herättää myös ajatuksia ja keskustelua
täällä Suomessa.
Puhemies! Tässä yhteydessä haluan
myöskin muutaman sanan sanoa Venäjästä ja
Tshetsheniasta. Venäjähän liittyi Euroopan
neuvoston jäseneksi vuonna 1996 tammikuussa, ja jo huhtikuussa
1996 Venäjältä otettiin äänioikeus
pois parlamentaarisessa yleiskokouksessa Tshetshenian tilanteen
takia äänestyksen jälkeen. Sen jälkeen
Venäjä on ollut koko ajan myöskin niin
sanotun monitoroinnin kohteena eli Euroopan neuvosto seuraa tarkkaan
sitä, mitä Venäjä tekee. Tässä yhteydessä haluan
kuitenkin sanoa sen, että kun Venäjä on
nimenomaan Tshetshenian takia ollut erittäin hankalassa
tilanteessa Euroopan neuvostossa, niin me olemme kiinnittäneet,
minun mielestäni aivan oikein, huomiota ihmisoikeustilanteeseen
Tshetsheniassa. Vähemmälle huomiolle on jäänyt
terrorismi.
Nyt kuitenkin olen henkilökohtaisesti vakuuttunut siitä,
että terrorismi on erittäin vakavasti otettava
ongelma Venäjällä, niin kuin me kaikki olemme
varmasti vakuuttuneita siitä. Itse asiassa toivoisin, niin
kuin olen täällä tänäänkin
kyselytunnilla päässyt sanomaan, että Suomen
hallitus todella ottaisi vakavasti Venäjän terrorismin, yhtä vakavasti
kuin esimerkiksi Yhdysvallat ja monet muut maat tekevät.
Kun olin Beslanin kaappauksen aikaan Euroopan neuvoston pysyvän
komitean kokouksessa Oslossa, niin televisiosta seurasin, kun Yhdysvaltojen
presidentti Bush totesi, käännettynä: "Yhdysvallat
seisoo Venäjän rinnalla tänä kriittisenä hetkenä."
Lähes samanaikaisesti Norjan hallitus ilmoitti lähettävänsä lääkkeitä Beslanin uhreille.
Kuten olen tänään todennut, 38 maata kaikkiaan
on tukenut Venäjää tässä erittäin
dramaattisessa tapahtumassa ja Suomi ei ole näin tehnyt.
Henkilökohtaisesti pidän käsittämättömänä, että Suomen
hallitus ei ole tässä reagoinut. Minun mielestäni
terrorismi on vakavasti otettava asia Venäjällä ja
koko Euroopassa. Esimerkiksi ensi viikolla Euroopan neuvosto tulee
myös keskustelemaan terrorismin uhasta. Siinä ovat
mukana Espanjan tapahtumat, Venäjän tapahtumat ja
koko se terrorismiuhka, joka koko Euroopassa tälläkin
hetkellä on olemassa.
On selvää se, että Euroopan neuvosto
tulee tarkasti seuraamaan Venäjän demokratiakehitystä edelleen
ja, kuten totesin, Venäjä on monitoroinnin kohteena.
Kaikki se huoli, mitä läntisessä maailmassa
esitetään siitä, että Venäjällä esimerkiksi
tiedotusvälineiden valtaa halutaan kaventaa tai muuten
esimerkiksi vaalijärjestelmää muutetaan
tavalla, joka keskittää valtaa entistä enemmän
presidentille, liittyy minusta vakaviin asioihin, ja niitä pitää käsitellä.
Väitänkin tässä kyllä,
että Euroopan neuvosto on ainoa todellinen elin tässä maanosassa,
joka pystyy sen tekemään, koska Venäjä on
Euroopan neuvoston jäsen ja sillä on omat jäsenvelvoitteensa.
Esimerkiksi Euroopan unioni ei sitä pysty samalla tavalla
tekemään, koska Venäjä ei ole
Euroopan unionin jäsen eikä todennäköisesti lähiaikoina
tule EU:hun liittymäänkään.
Puhemies! Vielä kerran toivon, että Suomen hallitus
miettii tätä tilannetta uudelleen ja ehkä katsoo
sitten, mitä se voisi tässä tehdä.
Kyllä uskon, että Venäjälläkin
tarkasti seurataan sitä, mitä muun muassa Suomen
hallitus tekee. Tässä yhteydessä haluan
todeta sen, että se, mitä Venäjällä tapahtuu
demokratiakehityksen osalta, ihmisoikeuksien osalta, on tietysti
Venäjän sisäinen asia, mutta Euroopan
neuvostolla, niin kuin totesin, on oikeus myös puuttua
tähän.
Puhemies! Ihan lopuksi haluan todeta, että viime vuonna,
kun vaalit pidettiin, meidän valtuuskuntamme, joka oli
lähes kahdeksan vuoden ajan ollut sama, muuttui vaalien
johdosta jonkin verran, koska eräät valtuuskunnan
jäsenet tulivat ministereiksi ja sitten valtuuskunta sai
uutta voimaa. Itse asiassa, kun olen jo yhdeksättä vuotta ollut
puheenjohtaja, haluan kyllä valtuuskunnalle esittää kiitoksen.
Valtuuskuntamme on hyvin aktiivinen Euroopan neuvostossa, ja toivon,
että tämä toiminta jatkuu.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto on vuonna 2003 laajentunut jälleen
ja käsittää nyt 45 maata sekä 800
miljoonaa kansalaista. Huhtikuussa Serbia ja Montenegro otettiin
jäseneksi maan uuden perustuslain hyväksymisen
jälkeen. Vuoden 2003 lopulla ainoastaan Monaco ja Valko-Venäjä ovat
järjestön ulkopuolella, mutta Monacokin tekee
tuloaan. Samaa ei voi sanoa Valko-Venäjästä,
joka on ihmisoikeuksien näkökulmasta Euroopan
murheenkryyni.
Euroopan neuvosto on nyt saavuttanut lähes täyden
mahdollisen jäsenmääränsä.
Yli 40 jäsenen yhteisö on huomattavan heterogeeninen myös
demokratiakäytännöiltään.
Demokratian haasteet ja ongelmat työllistävät
järjestöä kaikkein eniten. Haasteet eivät
valitettavasti rajoitu niin sanottuihin uusiin demokratioihin.
Laajentuneen Euroopan unionin ja Euroopan neuvoston suhde on
mielenkiintoinen. Kun yli puolet Euroopan neuvoston jäsenmaista
on myös EU:n jäseniä, millaiseksi tuo
suhde muodostuu? Sanelevatko EU-maat myös Euroopan neuvoston
toimintaa? Eräs huomionarvoinen piirre on se, että Euroopan
neuvostolla on pitkäaikainen kokemus ihmisoikeuskysymyksistä.
Erityisesti tässä sillä on annettavaa
myös Euroopan unionille. Euroopan neuvosto on erityisen
tarkasti seurannut EU:n perusoikeusasiakirjan käsittelyä. Asiakirja
on liitetty ehdotukseen unionin perustuslaista.
Euroopan neuvoston toiminta vuonna 2003 on ollut laaja-alaista.
Yleiskokous on käsitellyt erityisesti sosiaali- ja väestökysymyksiä.
Nostan tässä esiin väestön liikkuvuutta
käsitelleet raportit. Euroopan sisäinen liikkuvuus
on voimakkaasti lisääntymässä EU:n
vapaan liikkuvuuden periaatteen vähitellen vahvistuessa.
Maahanmuuttajia ja siirtolaisia on kaikissa ikä- ja väestöryhmissä.
Euroopan neuvoston jäsenmaiden maahanmuuttaja- ja pakolaispolitiikat
ovat moninaisia, ja yleiskokous onkin esittänyt, että pyrittäisiin
yhteiseen eurooppalaiseen toimintalinjaan. Tavoitteena on politiikka,
joka käsittelee asiaa monipuolisesti ottaen huomioon taustatekijät
kaikissa maissa.
Syyskuun 2001 terrori-iskujen jälkeen maahanmuuttajien
ympärillä käyty keskustelu on keskittynyt
turvallisuus- ja rajavalvontakysymyksiin. Tämä kehitys
on huolestuttavaa ja vähentää mahdollisuutta
integroida maahanmuuttajat yhteiskuntaan. Tilanne on ristiriitainen.
Toisaalta valtioiden pitää pystyä turvaamaan
kansalaistensa turvallisuus ja samalla olla avoimia vaikutteille
ja maahanmuuttajille. Euroopan yhdentymisen, esimerkiksi Schengen-sopimuksen, myötä
rajavalvonta
painottuu yhä enemmän unionin ulkorajoille.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan vuosi 2003 on ollut Euroopan
neuvostolle kiireinen. Laajentuminen ja uusien ongelmien löytäminen merkitsevät
lisätyötä neuvostolle, mutta sen resursseja
selviytyä lisääntyneestä työtaakasta
ei ole haluttu lisätä. Niinpä Euroopan
neuvosto on joutunut tiivistämään ja
osin supistamaankin toimintaansa. Nyt Euroopan neuvosto joutuu pohtimaan
rooliansa tilanteessa, jossa Euroopan unioni käsittää 25
valtiota ja jossa neuvoston toimintaa sivuavia järjestöjä on
yhä enemmän.
Merkillepantavaa vuodelta 2003 on myös Euroopan neuvoston
tarkkailijamaiden asema. Japani ja Yhdysvallat ovat jatkaneet tarkkailijastatuksella,
vaikka molemmat ovat jatkaneet kuolemantuomioiden täytäntöönpanoja.
Euroopan neuvoston ei pitäisi hyväksyä tarkkailijamailtaan
politiikkaa, joka sotii Euroopan neuvoston omia, perustavanlaatuisia
periaatteita vastaan. Arvoisa puhemies! Tähän
kysymykseen täytyy palata mahdollisimman pian.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan sanoa kiitoksen sanan koko
valtuuskunnalle Euroopan neuvostossa, mutta erityisesti puheenjohtajalle, ed.
Elolle, joka on taitavalla otteella johtanut Suomen valtuuskuntaa
vuonna 2003 ja johtaa edelleen. Toivotan samalla hänelle
onnea hänen tavoitellessaan oman Euroopan neuvosto -ryhmänsä puheenjohtajuutta.
Keskustelu päättyy.