6) Laki arvonlisäverolain 59 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tunnustus ed. Pulliaiselle ja ed. Esa Lahtelalle,
että te muodostatte parlamentin saliyleisön, kun
käsittelemme tätä tärkeää asiaa,
joka kätkeytyy lakialoitteeseeni, kuin myös tunnustus
niille edustajille, jotka työhuoneessa seuraavat asian
käsittelyä.
Kysymyshän on kotimaisen energian edistämisestä.
Siihenhän tällä tähdätään.
Kotimainen puuenergiahan on uusiutuva energianlähde. Kun tehtiin
ydinvoimalapäätöstä, tällöin
muun muassa selkeästi edellytettiin, että meillä myös
kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä kuin
myös kaiken muun luonnonenergian käyttöä voimakkaasti
edistetään; puhuttiin niin sanotusta risupaketista.
Kyllähän nämä risutukit tuolla
autojen kuljetuksissa ovat lisääntyneet, mutta
toisaalta paljon enemmän olisi tehtävä.
Meillä menee arvonlisäveroa kotimaisesta puuenergiasta
alkaen siitä, että jos omakotitalon asuja haluaa
lämmittää talonsa haloilla, niin hän joutuu
niistäkin maksamaan arvonlisäveroa. Loppukäyttäjänä hän
ei voi sitä sitten vähentää mistään.
Se on asumiskustannusten selkeä lisä. Meidän
tulisi saada ehdottamallani tavalla arvonlisäveroa pois,
ja näin ollen kotimaiset puupolttoaineet — polttopuut,
hake, hakeranka, puupelletit, puubriketit — olisivat vapaat
arvonlisäverosta. Tällä edistettäisiin
hyvin terveellä tavalla maaseudun työllisyyttä,
tällä edistettäisiin kotimaista hajautettua
energiantuotantoa, ja ennen kaikkea tämä olisi
omakotiasukkaille, jotka haluavat lämmittää puilla
tai muutoin saada energiaa luonnonmukaisella tavalla, selkeä vastaantulo.
En voi olla tässä jälleen kerran
mainostamatta kotipaikkakuntaani Haapamäkeä, Keuruun
kaupungin toista taajamaa. Paitsi että se on rautatien risteysasemapaikka,
höyryveturien paikkakunta, Haapamäen höyryveturipuistosta
tunnettu, se on myöskin julistautunut Pellettikyläksi.
Meillä tehdään polttimia, joilla voidaan
suuremmissa ja pienemmissä kiinteistöissä,
mutta erityisesti omakotitaloissa, polttaa pellettiä. Meillä on
pelletin tuottaja. Meillä on kuljetusfirma, joka tuo aivan
kuten öljyauto pelletit omakotitaloihin.
Elikkä kotimainen energiaketju on, mutta olisi löydettävissä keinoja,
joilla tämä energiaketju toimisi paremmin. Silloin
näkisin, että eräs kitkatekijä,
arvonlisävero, on tässä asiassa poistettava,
koska sitä ei loppukäyttäjä voi
mistään vähentää. Minä väitän,
että tämä olisi kansantalouden etu. Raha
liikkuisi omassa maassa, se liikkuisi maakunnissa, kylillä,
loisi työpaikkoja ja ennen kaikkea olisi hyvin luontoystävällinen
energiantuotanto kyseessä.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että tämä lakialoitteeni
arvonlisäverolain 59 §:n muuttamisesta saisi myönteisen
jatkokäsittelyn kotimaisuuden ja ympäristöystävällisyyden
vuoksi valiokuntakäsittelyssä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jotenkin tämä ed.
Oinosen aloite tuntuu aika tutulta. Varmaan on jo edellisellä eduskuntakaudella saman
tyyppinen aloite ollut esillä. Silloin olin kannattamassa.
Tämähän on siinä mielessä saman
suuntainen sen kanssa, mihin Suomi on Kioton sopimuksessa nyt sitoutunut,
elikkä pyrkii vähentämään
hiilidioksidipäästöjä. Kaiken
lisäksi, kun tätä ajattelee, niin olemme
me aika pöhköjä, jos me tuomme öljyä ja
hiiltä ja noita ulkomaisia polttoaineita tänne
lämmitykseen ja sähköenergiaksi ja tehdään
tämmöisistä kalliista öljysheikkien
tuotteista energiaa ja meillä kuitenkin tuolla metsissä mätänee
puuta aika paljon, joka voidaan hyödyntää.
Vero on yksi kynnys tässä. Sen takia näen,
jotta jos nämä polttopuut voitaisiin verosta vapauttaa,
se olisi kaikkien etu. Kun nämä öljysheikit käyttävät
turbaania, niin minusta suomalaiset puusheikithän voisivat
käyttää vaikka tämmöistä tuohilippistä.
Sehän olisi vähän niin kuin symboli:
kaikilla, jotka myyvät polttopuuta, on tuohilippis päässä,
jolloin tiedetään tuolla tien varressa, että täältä niitä saa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen tässä aloitteensa
esittelyssä kiinnitti aivan oikeaan asiaan huomiota elikkä risupakettiin.
Hän hallituspuolueen kansanedustajana tietää sen,
että hallitus on laiminlyönyt risupaketin käytäntöön
viemisen, mikä on äärimmäisen
kiusallinen asia. Alvijuttu on yksi hyvä konsti tässä, lisänä rikka
rokassa.
Arvoisa puhemies! Tässä on kuitenkin sitten tämän
ohella hyvin tärkeä asia. Se on se, että tässä tarvitaan
vain ylimenokausi, tarvitaan ylimenokausi siihen, että meille
luodaan logistinen järjestelmä. Silloin kun raakaöljyn
hinta on reaaliarvoltaan nykyiseen verrattuna kaksinkertaistunut,
niin tämä homma kannattaa hirmuisen hyvin, kunhan
vaan se järjestelmä luodaan riittävän ajoissa
toimivaksi järjestelmäksi. Aloite on ylimenokauden
ratkaisuna oikein hyvä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi, on tietysti hienoa, että kansanedustajat
tekevät lakialoitteita, ja niistä on myös
tarpeellista keskustella. Itse myös pahoittelen, etten
ole päässyt tänne aikaisemmin, kun olin
tekemässä töitä tuolla alakerrassa,
mutta haluaisin nyt tähän muutaman sanan sanoa
oikein täältä puhujakorokkeelta sikäli,
että edustajat Esa Lahtela ja Erkki Pulliainen ovat molemmat
kommentoineet jo tätä aloitetta.
Risupaketti on ihan hyvä nimi sille — ed.
Oinonen itsekin sitä näin nimitti — tälle
tynnyrille toiveita, mikä silloin mustana perjantaina toukokuussa
2002 täällä päätettiin
eli viidennen ydinvoimalaitoksen rakentamisen periaatepäätös. Muistaakseni
ed. Oinonen silloin kannatti sen tekemistä. Siinähän
hyvin monipuolinen osto- ja myyntiliike avattiin ja kaikenlaista
luvattiin. Ainoastaan kai läänien vähentäminen
aikoinaan oli verrattavissa tähän.
Joka tapauksessa silloin sanottiin, ed. Oinonen, että mikäli
päätetään ydinvoimavaihto eli KIO2,
niin Suomen hiilidioksidipäästöt tulevat nousemaan,
koska kivihiiltä poltetaan. Siinä KIO2:ssa ei
ollut mitään kivihiilen polttamista kammetsoivaa
tai heikentävää elementtiä,
niin kuin olisi ollut KIO1:ssä. Nyt sitten on oltu sormi
suussa, miten nämä hiilidioksidipäästöt
ovat näin lisääntyneet, ja samat kirjoittajat,
jotka sanovat, että kamalaa, että päästöt
nousevat, sitten toisaalta toteavat, että no ei se Kioton
sopimuskaan tule voimaan.
Eli julkista kirjoitteluamme on, sanoisin, jossakin määrin
myös asiantuntemattomuus näissä asioissa
leimannut. Toisaalta on oltu vähän niin kuin vahingoniloisia,
ettei se Suomen linja oikein pidä Kioton sopimuksen noudattamisen suhteen.
Toisaalta on sanottu, ettei se kuitenkaan toteudu, ja kaikenlaista.
Muun muassa tänään vielä oli
uutisissa, että Kiinakin kuulemma on vetäytynyt
Kioton sopimuksesta, mikä on kyllä kummallinen
juttu, kun ei sitä koskaan ole missään
itse maan kannalta todettu. Kiina, Argentiina ja Brasiliahan ovat
mukana sopimuksessa, mutta niillä ei ole velvoitteita.
Tänään sitten on tavallaan tällainen
valoisa päivä. Kun oli musta perjantai, niin tänään
on tällainen valkoinen tai valoisa torstai, kun kuulimme,
että pääministeri Fradkovin hallitus
on aloittanut Kioton sopimuksen ratifioinnin Venäjällä. Kun
Venäjä ratifioi, niin Kioton sopimus tulee voimaan
eli se 55 prosenttia päästöistä ylittyy. Ratifioituneita
maitahan on pitkälti toistasataa. Tämä maamäärä on
ylitetty.
Miten sitten tämä meidän risupakettimme? No,
kun tämä ei kuitenkaan ole lähtenyt sen enempää budjeteissa
liikkeelle niin, että sillä olisi todella vaikutusta,
niin tietysti sitten pitää tehdä lakialoitteita.
Onhan tietysti parempi tehdä jotakin kuin olla tekemättä mitään.
Se on tietysti aivan selvä asia. Mutta kun se Kioton sopimus
tulee tosiaan voimaan ja kun Suomella on tämä oma
vaatimaton tavoitteensa, eikö eduskunnan pitäisi
nyt ottaa uusi asento? Me muistamme varmasti nyt neljään
mieheen, kun ed. Esa Lahtela on salin ulkopuolella hetkisen, miten
päästökauppakeskustelun aikana kovasti
väitettiin, että kun se Kioton sopimus ei tule
millään kuitenkaan voimaan, niin tarvitseeko mitään
tehdä.
Kun se nyt tulee voimaan, niin nyt pitäisi eduskunnan
alkaa todella miettiä, meidän, mutta myöskin
hallituksen, mitkä ovat ne todelliset välineet
ja keinot, millä Kioton sopimuksen tavoitteet saavutetaan
ja myös hiilidioksidimäärät
ja muut kasvihuonekaasumäärät alitetaan.
Kysäisin tänään ministeri Pekkariselta,
ennen kuin hän lähti pois, miten tämän
kansallisen ilmastostrategian kanssa on. Hallituksenhan piti se
tämän vuoden loppuun saada valmiiksi. No, nyt
se on viivästynyt ja kuulemma ensi keväänä tulee
valmiiksi. Kansallisen ilmastostrategian käsittely tässä talossa
on sellainen iso juttu.
Edellisellä kerralla kun sitä käsiteltiin
kesällä 2001, niin silloinhan eduskunnan suuri
sali äänesti siitä, mikä valiokunta
antaa mietinnön. Silloin voitti ympäristövaliokunta.
Puhemiesneuvoston enemmistö esitti talousvaliokuntaa. Eli jälleen
kerran sen asian kanssa tulemme olemaan varmasti nokakkain, onko
se ympäristöasia, onko se globaali ilmastomuutoksen
hallinnoimiseen suuntaava asia vai käpertyykö se
johonkin taloudelliseen näkökohtaan jälleen.
Epäilen pahasti, ed. Pulliainen, että sitten liputetaan sitä kuudetta
ydinvoimalaa, niin kuin silloin 2001 oli se viitonen kovasti mielessä.
Näin ollen odotan mielenkiinnolla alkukesää.
Tämä oli tosiaan hieno päivä.
Täytyy sanoa, että kun oli kyselytunti, en vielä tiennyt
tätä, mitä pääministeri
Fradkovin hallitus oli tehnyt.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Tiusasta, että hän
halusi tulla tähän keskusteluun osallistumaan
ja tuomaan myös ympäristövaliokunnan
puheenjohtajan näkökulman asiaan. Aloitteeni tarkoitus
on paitsi se, että toivon, että aloite todella
toteutuu ja tulee mahdollisimman nopeasti lainsäädäntöön,
niin myös synnyttää tämä keskustelu,
jota me nyt käymme kotimaisen bioenergian lisäämisestä ja
nimenomaan ydinvoimaratkaisua tehtäessä luvatun
ja edellytetyn niin sanotun risupaketin toteuttamisesta.
Hakkuutähteistähän kerätään
energiapuuta jo lähes koko maan alueella. Tämä on
tosiasia. Tehdään näitä niin
sanottuja risutukkeja, kerätään kantoja
ja jättiläismäisillä murskaimilla,
jollaiset tällä haapamäkeläisellä yrittäjällä on
ja jotka tekevät täällä Pääkaupunkiseudullakin
vanhoista puutaloista polttopuuta, sitten noita kantoja jauhetaan.
Olen kysynyt, paljonko tämä sitten kuluttaa ulkomaista öljyenergiaa,
kun nämä jättiläismäiset
murskaimet toimivat ja sitten tuo kantomurske kuljetetaan polttopaikkoihin,
ja todettiin, että se ei kuluta kovinkaan paljon. (Ed.
Pulliainen: Kolme neljä prosenttia!) — Todella,
hivenen, vain hivenen, eli tämä on kannattavaa
toimintaa.
On kartoitettu metsänhoitoyhdistyksiltä, missä määrin
kerätään nyt energiapuuta, siis risutukkeja,
hakkuutähteitä, kantoja, ja tämä on
lähes koko maassa tapahtuvaa toimintaa. Vain aivan muutama
paikkakunta on Etelä-Suomessa, joissa hakkuutähdettä ei
ilmoiteta kerättävän energiapuuksi. Pohjois-Suomessa
noin kolmasosassa metsänhoitoyhdistyksien toimialueita
ei keruuta tehdä, sielläkin kahdessa kolmasosassa
tehdään. Viime vuoden aikana ei kovinkaan paljon energiapuun
kerääminen ole lisääntynyt,
mutta jonkin verran keruualue on laajentunut. Pohjois-Suomessa toisaalta
ilmoitetaan, että järjestettyä keräystä ei
ole kannattavaa tehdä, koska kuljetusmatkat suurempiin
polttolaitoksiin ovat pitkät.
Sen takia olisikin hyvä edistää,
juuri niin kuin aloitteessani olen tuonut esille, kotitalouksien käyttömahdollisuutta
polttopuun käyttöön. Tälle aloitteelle
antoi taustan haapamäkeläinen naapurini, ansioitunut
sosialidemokraattinen kunnallismies, joka sanoi, että on
kumma juttu, että kun hän haluaa tuottaa 200 neliön
omakotitalonsa lämmön puulla, hän joutuu
maksamaan siitä arvonlisäveroa. Hän periaatteessa
haluaa polttaa puuta eikä käyttää öljyä eikä Suomen
halvinta sähköä, jota paikkakunnalla
on saatavana, mutta arvonlisävero menee. Tämä epäkohta
tulisi voida korjata. Olisihan nyt mielekästä,
että maakunnissa, niin kuin myös synnyinpitäjässäni
Multialla, jossa metsä miltei kaatuu päälle
ja jossa poltetaan öljyä, poltettaisiin puuta,
kotimaista energiaa. Näin rahat jäisivät
tänne.
Ongelma on sitten se, että hakkuutähteistä kaikki
kerääjät eivät maksa mitään.
Yleensä hakkuutähteistä maksetaan 17
euron korvaus hehtaarilta. Tämä on metsänhoitoyhdistysten
laskelma, aivan uusi. Tätä voi pitää täysin
olemattomana hintana. Epäkohtahan tässä on,
varmasti biologian tuntijat voisivat paremmin osoittaa sen, mikä ravinnemäärä nimenomaan
hivenravinteita poistuu metsästä silloin, kun
energiapuuta kerätään. Tuo 17 euroa hehtaarilta
ei likimainkaan riitä kuin häviävän
pienenä murto-osana korvaamaan tuota ravinnetappiota.
Silloin kun poltetaan niin sanottua hakkuutähdettä ja
kantoja, pitäisi huolehtia siitä, että ravinnetasapainon
takia ja nimenomaan hivenravinteitten osalta tuhka mahdollisimman
hyvin palautuisi takaisin maastoon, jotta ei ainakaan suurempia
ravinnetappioita pääsisi syntymään.
Mielestäni tuo olisi hyvin aiheellista selvittää,
koska eräät tutkijat ovat myös tästä olleet
huolestuneita. Nimittäin risujen ja kantojen ravinnearvohan on
varsin suuri. Tämäkin on laskettu.
Tällä aloitteella tähtään
siihen, että kaikkiaan siis tämä kotimainen
uusiutuva energia, puuenergia, tulisi tehokkaampaan käyttöön
eri muodoissaan suurissa energiantuotantolaitoksissa, mutta nimenomaan
myös entistä enemmän kotitalouksissa.
Täällä viitattiin siihen, että meillä ei
ole kuljetusjärjestelmää. Tämä todella
kaipaisi kehittämistä, mutta ainakin meillä päin
on toimiva pellettien kuljetusjärjestelmä ja on
kerrottu, että se on hyvin yksinkertaista järjestää.
Pelletin poltto ei ole juurikaan monimutkaisempaa kuin öljyn polttaminen.
Hivenen siinä tietysti pitää olla enemmän
tilaa pellettisäiliölle. Muutaman kuukauden välein
on tuhkat otettava pois, mutta kyllähän öljypoltinkin
kaipaa omat nuohouksensa.
Näen, että tämä keskustelu,
joka arvoisien kollegoiden toimesta on syntynyt, on hyvä lähtölaukaus
sille, että me todella tahdomme toteuttaa tämän
ydinvoimaratkaisun yhteydessä luvatun risupaketin ja myös
edistää puun polttoa siten, että poistamme
aloitteessa esitetyllä tavalla kyseisen arvonlisäveron.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan hyvä, että ed. Oinonen
nyt kirkastaa kilpeänsä näissä energia-asioissa,
kun meni viidennen ydinvoimalan taakse. Hän varmasti tarkoittaa
nyt tässä näillä havutukeilla
sitä, että kuusikoiden päätehakkuista
otetaan ja tehdään nämä havutukit,
mutta mäntykankailla ei tehdä, koska ed. Oinosella
on ollut esillä Kemera-lain muutosesitys, jossa tämä asia
on juurta jaksaen otettu huomioon, niin että se häneltä on
jäänyt huomioon ottamatta tässä aloitteessa.
Sitten niistä kannoistahan on ed. Oinonen ollut hyväksymässä lakia,
jossa juurikäävän torjunnan ja leviämisen
estämisen yhteydessä on luotu tämä lainsäädäntö,
joka on silloisen hyvän hallituksen tekemä esitys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen edellä kävi
näitä asioita läpi, mitkä liittyvät
ravinnetasapainoon metsissä. Kuivilla, karuilla kankailla
ei pidä ottaa hakkuutähteitä ja muuallakin
sillä tavalla, että sinne mieluummin neulaset
ja lehdet jäävät, siten korjataan pois,
että sinne ravinteet jäävät.
Silloin ei pitäisi olla mitään uhkaa,
päinvastoin tulevaa metsittymistä ajatellen, kun
viedään ne roippeet pois, siellä huomattavasti
paranee se tilanne, koska monilla rehevillä mailla se on
jopa liiankin rehevää taimettumisen osalta.
Sitten merkittävät energiavarat on ensiharvennusmetsissä ja
taimikoissa, kun ne pusikoituvat. On kehitettävä hyvä logistinen
järjestelmä, että saadaan puu tehokkaasti
tien varteen ja hakkeeksi, siellä on tosi paljon energiaa.
Kun itsekin tämän syksyn aikana olen kuitenkin
aika paljon metsissä sieniä ja marjoja kerännyt
ja liikkunut, niin kun siellä kulkee, ei tahdo päästä pusikoista läpi,
vaikka meillä Itä-Suomessa otetaan aika tehokkaasti
jo talteen puuenergiaa, puhumattakaan niistä alueista,
joilla tämä ei oikeastaan vielä ole edennytkään.
Jo useampi vuosi sitten, kun haketustuki tehtiin, silloinhan
täällä todettiin asiantuntijakuulemisessa,
ja asiantuntija sattui olemaan meikäläisen kotikunnasta,
että meillä pystyttiin ottamaan taimikoiden harvennuspuu
kannattavasti, sillä lailla kannattavasti, että kun
lasketaan nuoren metsän kunnostustuki siihen mukaan, silloin
ei tarvinnut yhtään tukea maksaa. Silloin ei vielä ollut
edes haketustukea olemassa. Tämä todistaa sen,
että on kehitetty tämmöinen logistinen
järjestelmä, korjuumenetelmä. Sen lisäksi
lämpöarvon mukaan maksettiin metsänomistajalle.
Joissakin tapauksissa voi käydä, niin kuin ed.
Oinonen totesi, (Puhemies koputtaa) että välttämättä isäntä ei
saanut mitään, mutta sai metsänsä kuntoon
siinä vaiheessa.
Keskustelu päättyy.