Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä aloitteella kiinnitän huomiota
hyvin ajankohtaiseen kysymykseen, ennakkoäänestyskäytäntöön.
Meillähän on ollut muutaman vuosikymmenen ajan
varsin hyvin toimiva ennakkoäänestyskäytäntö,
silloin, kun oli Postit, sillä tavalla, kun ne olivat vielä muutama
vuosi sitten. Ennakkoäänestyskäytännöstä on tullut
hyvin suosittu. Monissa kunnissa jopa annetaan ääniä enemmän
ennakkoon kuin varsinaisena vaalipäivänä.
Ennakkoäänestyksen lisääntymisen
vuoksi on myös luovuttu aikoinaan olleesta toisesta maanantain
vaalipäivästä. Samoin monilla paikkakunnilla
on yhdistelty äänestysalueita, ei vain väestön
vähenemisen johdosta, vaan sen takia, että ennakkoäänestys
on voimakkaasti lisääntynyt.
Kun sitten postitoimipaikoille kävi niin kuin kaikki
tiedämme käyneen, silloin tuli käytäntöön hyvin
paljon epäyhtenäisyyttä. Silloin ennen vanhaan,
kun ennakkoäänestyspaikat olivat postitoimipaikoissa,
oli yhtenäinen päivämääräkäytäntö,
milloinka voi käydä äänestämässä ennakkoon.
Monilla puolueilla on ollut tapana ilmoittaa vaalipäivä ja
ilmoittaa sitten päivät, joina on ennakkoäänestys.
Tämä on ollut äänestäjien
palvelemista ja hyvää tiedottamista, mutta kun
on tullut uusi käytäntö, niin sitten
onkin tullut täydellinen villi viidakko noitten ennakkoäänestyspäivien
ja -paikkojen suhteen.
Se on tietysti hyvä, että paikkoja on mahdollisuus
lisätä, mutta käytännössä kunnat
ovat tehneet siten — mukaan lukien Pääkaupunkiseutu, Jyväskylän
seutu Keski-Suomesta tai sitten kunnat, jotka ovat kahden tai useamman
taajaman kuntia — että kaupunginosissa tai sivutaajamissa
ennakkoäänestys on sitten vain joinakin päivinä tai
jonakin päivänä ja joinakin kellonaikoina verrattuna
siihen, mitä se on itse pääennakkoäänestyspaikalla.
Tämä on luonut suuren epäyhtenäisyyden
ja on omiaan vieraannuttamaan kansalaisia siitä tehtävästä,
mitä äänestys yhteiskunnallisena toimena
on. Tiedän muun muassa nyt viime europarlamenttivaaleissa
käyneen vieläpä yhteiskunnallisesti aktiivisillekin
henkilöille siten, että he eivät ole
tässä ennakkoäänestyspaikkojen
epäselvyydessä olleet oikeaan aikaan oikeassa
paikassa ja äänioikeus on jäänyt
käyttämättä. Mikään
ei ole sen turhauttavampaa kuin niin aktiivisen henkilön
kuin äänestämään menevän
todeta, että ovet ovat kiinni eikä sisälle
pääse. Moni on turhautunut siitä niin,
että ei ole sitten käynyt äänestämässä ollenkaan.
Tämä ei ole millään tavalla
toivottavaa kehitystä.
Tiedän, että kunnat ovat sitten säästösyistä, mikä on
täysin väärin tehty, rajoittaneet näitä ennakkoäänestyspaikkoja,
niiden avoinnaoloa, ja tämä on ohjannut tähän
epäyhtenäisyyteen. Seuraus on kuitenkin se, että kun
valtio maksaa äänioikeutettujen mukaan kunnille
korvauksen, eräissä kunnissa kunnat nettoavat
ennakkoäänestyksellä, näin olen
laskenut, saavat enemmän korvausta kuin todellisuudessa
menee kuluja ennakkoäänestyksen järjestämiseen.
Jotta tämä olisi kustannustekijöistä vapaa
valtiollisten vaalien osalta, olen aloitteella tähdännyt
siihen, että kunnat saisivat täydellisen korvauksen
laskun mukaan ennakkoäänestyksen järjestämisestä,
jotenka ei ainakaan taloudellisista syistä kunnilla olisi mitään
tarvetta rajoittaa kansalaisten osallistumismahdollisuutta äänestämisessä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tähän
tärkeään kansalaisten osallistumiskysymykseen
ja demokratian kannalta hyvin tärkeään
asiaan kiinnitettäisiin asianomaisessa valiokunnassa perusteellista
huomiota.
Keskustelu päättyy.