Täysistunnon pöytäkirja 99/2009 vp

PTK 99/2009 vp

99. TIISTAINA 3. MARRASKUUTA 2009 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

10) Hallituksen esitys joukkoliikennelaiksi sekä laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

 

Antti Kaikkonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Halusin vielä tässä kohtaa kiinnittää huomiota siihen ongelmaan, mikä Uudellamaalla tästä aiheutuu. Nimittäin Uudellamaalla nimenomaan Pääkaupunkiseutu muodostaa tiiviin työssäkäyntialueen, jonne joukkoliikenneyhteydet pitäisi järjestää koko Uudeltamaalta. Pelkään, että tämä laki nyt aiheuttaa sen, että meillä on Helsingin seudun joukkoliikennealue ja sitten on muu Uusimaa, joka ei ole riittävällä tavalla yhteydessä tähän muuhun alueeseen, ja tässä nyt betonoidaan myöskin tämä malli vuosikausiksi eteenpäin.

Itse toivoisin, että tähän Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmään voisivat liittyä myös kehyskunnat ja ehkä muu Uusimaa ja miksei jossain vaiheessa vaikkapa Hämettäkin ja laajempia alueita, mutta nyt kyllä tämä laki johtanee siihen, että se ei ihan lähitulevaisuudessa ole mahdollista, ja se on kyllä ennen kaikkea kehyskuntien kannalta hankala tilanne. Tätä on kuitenkin pähkäilty valiokunnassa, ja tämän mukaan on nyt sitten meneminen, mutta toivon, että jos tahtoa ja järkeä riittävällä tavalla myöhemmin löytyy, niin lakeja voidaan muuttaa ja tätäkin joukkoliikennejärjestelmää voidaan sitten tulevaisuudessa parantaa ja kehittää.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkoselle voisi todeta, että tästä asiasta kyllä kuultiin aika laaja kuuleminen valiokunnassa ja todettiin myöskin se, että mikään ei estä tälläkään hetkellä käymästä näitä keskusteluja, sopimasta yrittäjien kanssa muun muassa näistä asioista, niin ettei tämä mikään varsinainen tulppa ole. Kyllähän tässä Ytv-alueella aika laajasti tätä nyt jo tehdään, eikä sitä varmaan estetä niin, etteikö voitaisi laajentaa tätä kuviota. Kyllähän tästä nyt tietenkin voidaan sanoa, että hyvä esimerkki on se, kun Helsingin seudun liikenne, tämä Hsl, aloittaa ensi vuonna ja tämän päivän uutisissa näkyi olevan, että Espoossa tulee vuorotiheys pidentymään, elikkä siellä palvelut vaan huononevat, kun se tulee sinne ne järjestämään. Kyllähän tässä nyt teitä ulkokuntalaisia kaivataan Helsingin seudun liikenteen maksajiksi, se teidän pitäisi huomioida.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkoselle sen verran, että tämä oli aikamoinen palapeli tehdä ja pitkään väänsimme sitä yhdessä ministerin kanssa, jotta saatiin tällainen lopputulos, ja lopputulos on parempi kuin mikä se alkuperäinen ajatelma siinä oli. Tässä ollaan tosiasiassa siinä tilanteessa, jätetäänkö koko muu Suomi pärjäämään ja katsotaan tilannetta Pääkaupunkiseudun näkökulmasta vai pidetäänkö muu Suomi myös mukana, muun Suomen linja-autoliikenne, ja annetaan sitten Pääkaupunkiseudun edetä näissä neuvotteluissa, ja tuskinpa tästä semmoista tulppaa tulee kuin täällä pelätään. Tällä tavalla saadaan pidettyä muun Suomen linja-autoliikenne elinvoimaisena.

Antti Kaikkonen /kesk:

Puhemies! On erittäin tärkeää, että myös muualla Suomessa joukkoliikenneyhteydet pelaavat vähintäänkin yhtä hyvin kuin tällä hetkellä ja mieluummin vielä paremmin, niin että siinä mielessä ymmärrän näitä näkökantoja. Joukkoliikenteen suurimmat käyttäjämäärät ovat kuitenkin Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, missä väestö kasvaa kovaa vauhtia, ja täällä myöskin liikenne ruuhkautuu. Nyt suunnitellaan ruuhkamaksuja muun muassa tämän alueen liikenteen ongelmien parantamiseksi. Parempi tapa olisi se, että kehitetään näitä joukkoliikenneyhteyksiä ja joukkoliikennelippujen yhteensopivuutta.

Nythän Kerava ja Kirkkonummi ovat mielestäni jo viisaasti liittyneet tähän Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmään, ja aivan kuten ed. Rönni sanoi, tässä tarvitaan kunniltakin tahtoa ja vähän rahaakin, että voidaan liittyä tähän järjestelmään.

Niiden viestien perusteella, mitä itse olen saanut kehyskunnista, olen ymmärtänyt niin, että tässä nyt kuitenkin ainakin vuoteen 2014 asti betonoidaan tämä malli tällä alueella. Mutta toivottavasti olen tässä asiassa väärässä ja päästään jo nopeammin liikkeelle ja tiivistämään ja parantamaan näitä aluejoukkoliikenneyhteyksiä myös lippujärjestelmien yhteensopivuuden kannalta.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä malli mahdollistaa sen, jos ei tehdä mitään reunaehtoja muilla sopimuksilla, että tämä yhtenäinen lippujen kehittäminen, joka on ollut kaikkien toive ja ennen muuta matkustajan näkökulmasta erittäin ystävällistä, saattaisi johtaa siihen tilanteeseen, että jokaisella yrittäjällä on omat lippunsa, jotka eivät käy ristiin keskenään. Sitä määritelmää ei voitu tähän mietintöön kirjoittaa, että kaikkien täytyy liittyä yhteisiin lippujärjestelmiin. Mutta teimme selväksi, että siitä täytyy sitten jatkossa luoda sellaisia malleja, että näitä yhteisiä lippujärjestelmiä on, ja toivon mukaan ne sitten myös etenevät linja-autoliikenteestä raideliikenteen puolelle ja kuluttaja voisi työmatkansa suorittaa yhtenäisellä lipulla riippumatta siitä, mitä julkisen liikenteen välinettä käyttää.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ihan tuoreita kokemuksia siitä, mihinkä ollaan nyt tällä hetkellä joukkoliikennelakiasioissa ajautumassa, on se, että on olemassa eräänlainen pattitilanne siinä, mitä nyt voidaan ylipäätään tehdä. Kaikkein kiusallisinta on se, että kun pitäisi tehdä kunnollinen joukkoliikennesuunnitelma, niin sitten erilaiset sidonnaisuudet, Linja-autoliitto, ministeriö, ties luoja mitkä, ovat ohjaamassa sitä, niin että kaikki seisoo juuri silloin, kun yhteiskunnassa ollaan tilanteessa, jossa joukkoliikenteen pitäisi pystyä mahdollisimman joustavasti liikkumaan. Pitää muistaa, että työttömyyden aalto on iskemässä päälle kovaa vauhtia. Tämä on hyvin valitettava tilanne.

Keskustelu päättyi.