10) Hallituksen esitys joukkoliikennelaiksi sekä laeiksi
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Halusin vielä tässä kohtaa
kiinnittää huomiota siihen ongelmaan, mikä Uudellamaalla
tästä aiheutuu. Nimittäin Uudellamaalla
nimenomaan Pääkaupunkiseutu muodostaa tiiviin
työssäkäyntialueen, jonne joukkoliikenneyhteydet
pitäisi järjestää koko Uudeltamaalta.
Pelkään, että tämä laki
nyt aiheuttaa sen, että meillä on Helsingin seudun
joukkoliikennealue ja sitten on muu Uusimaa, joka ei ole riittävällä tavalla
yhteydessä tähän muuhun alueeseen, ja
tässä nyt betonoidaan myöskin tämä malli
vuosikausiksi eteenpäin.
Itse toivoisin, että tähän Helsingin
seudun joukkoliikennejärjestelmään
voisivat liittyä myös kehyskunnat ja ehkä muu
Uusimaa ja miksei jossain vaiheessa vaikkapa Hämettäkin
ja laajempia alueita, mutta nyt kyllä tämä laki
johtanee siihen, että se ei ihan lähitulevaisuudessa
ole mahdollista, ja se on kyllä ennen kaikkea kehyskuntien
kannalta hankala tilanne. Tätä on kuitenkin pähkäilty
valiokunnassa, ja tämän mukaan on nyt sitten meneminen,
mutta toivon, että jos tahtoa ja järkeä riittävällä tavalla
myöhemmin löytyy, niin lakeja voidaan muuttaa
ja tätäkin joukkoliikennejärjestelmää voidaan
sitten tulevaisuudessa parantaa ja kehittää.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkoselle voisi todeta, että tästä asiasta
kyllä kuultiin aika laaja kuuleminen valiokunnassa ja todettiin
myöskin se, että mikään ei estä tälläkään hetkellä käymästä näitä keskusteluja,
sopimasta yrittäjien kanssa muun muassa näistä asioista, niin
ettei tämä mikään varsinainen
tulppa ole. Kyllähän tässä Ytv-alueella
aika laajasti tätä nyt jo tehdään,
eikä sitä varmaan estetä niin, etteikö voitaisi
laajentaa tätä kuviota. Kyllähän
tästä nyt tietenkin voidaan sanoa, että hyvä esimerkki
on se, kun Helsingin seudun liikenne, tämä Hsl, aloittaa
ensi vuonna ja tämän päivän
uutisissa näkyi olevan, että Espoossa tulee vuorotiheys
pidentymään, elikkä siellä palvelut
vaan huononevat, kun se tulee sinne ne järjestämään.
Kyllähän tässä nyt teitä ulkokuntalaisia
kaivataan Helsingin seudun liikenteen maksajiksi, se teidän
pitäisi huomioida.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkoselle sen verran, että tämä oli
aikamoinen palapeli tehdä ja pitkään
väänsimme sitä yhdessä ministerin
kanssa, jotta saatiin tällainen lopputulos, ja lopputulos
on parempi kuin mikä se alkuperäinen ajatelma
siinä oli. Tässä ollaan tosiasiassa siinä tilanteessa,
jätetäänkö koko muu Suomi pärjäämään
ja katsotaan tilannetta Pääkaupunkiseudun näkökulmasta
vai pidetäänkö muu Suomi myös
mukana, muun Suomen linja-autoliikenne, ja annetaan sitten Pääkaupunkiseudun edetä
näissä neuvotteluissa,
ja tuskinpa tästä semmoista tulppaa tulee kuin
täällä pelätään. Tällä tavalla
saadaan pidettyä muun Suomen linja-autoliikenne elinvoimaisena.
Antti Kaikkonen /kesk:
Puhemies! On erittäin tärkeää,
että myös muualla Suomessa joukkoliikenneyhteydet
pelaavat vähintäänkin yhtä hyvin
kuin tällä hetkellä ja mieluummin vielä paremmin,
niin että siinä mielessä ymmärrän
näitä näkökantoja. Joukkoliikenteen
suurimmat käyttäjämäärät
ovat kuitenkin Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla,
missä väestö kasvaa kovaa vauhtia, ja
täällä myöskin liikenne ruuhkautuu. Nyt
suunnitellaan ruuhkamaksuja muun muassa tämän
alueen liikenteen ongelmien parantamiseksi. Parempi tapa olisi se,
että kehitetään näitä joukkoliikenneyhteyksiä ja
joukkoliikennelippujen yhteensopivuutta.
Nythän Kerava ja Kirkkonummi ovat mielestäni
jo viisaasti liittyneet tähän Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmään,
ja aivan kuten ed. Rönni sanoi, tässä tarvitaan
kunniltakin tahtoa ja vähän rahaakin, että voidaan
liittyä tähän järjestelmään.
Niiden viestien perusteella, mitä itse olen saanut
kehyskunnista, olen ymmärtänyt niin, että tässä nyt
kuitenkin ainakin vuoteen 2014 asti betonoidaan tämä malli
tällä alueella. Mutta toivottavasti olen tässä asiassa
väärässä ja päästään
jo nopeammin liikkeelle ja tiivistämään
ja parantamaan näitä aluejoukkoliikenneyhteyksiä myös lippujärjestelmien
yhteensopivuuden kannalta.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä malli mahdollistaa
sen, jos ei tehdä mitään reunaehtoja
muilla sopimuksilla, että tämä yhtenäinen lippujen
kehittäminen, joka on ollut kaikkien toive ja ennen muuta
matkustajan näkökulmasta erittäin ystävällistä,
saattaisi johtaa siihen tilanteeseen, että jokaisella yrittäjällä on
omat lippunsa, jotka eivät käy ristiin keskenään.
Sitä määritelmää ei
voitu tähän mietintöön kirjoittaa,
että kaikkien täytyy liittyä yhteisiin
lippujärjestelmiin. Mutta teimme selväksi, että siitä täytyy
sitten jatkossa luoda sellaisia malleja, että näitä yhteisiä lippujärjestelmiä on,
ja toivon mukaan ne sitten myös etenevät linja-autoliikenteestä raideliikenteen
puolelle ja kuluttaja voisi työmatkansa suorittaa yhtenäisellä lipulla
riippumatta siitä, mitä julkisen liikenteen välinettä käyttää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan tuoreita kokemuksia siitä,
mihinkä ollaan nyt tällä hetkellä joukkoliikennelakiasioissa ajautumassa,
on se, että on olemassa eräänlainen pattitilanne
siinä, mitä nyt voidaan ylipäätään tehdä.
Kaikkein kiusallisinta on se, että kun pitäisi
tehdä kunnollinen joukkoliikennesuunnitelma, niin sitten
erilaiset sidonnaisuudet, Linja-autoliitto, ministeriö,
ties luoja mitkä, ovat ohjaamassa sitä, niin että kaikki
seisoo juuri silloin, kun yhteiskunnassa ollaan tilanteessa, jossa joukkoliikenteen
pitäisi pystyä mahdollisimman joustavasti liikkumaan.
Pitää muistaa, että työttömyyden
aalto on iskemässä päälle kovaa
vauhtia. Tämä on hyvin valitettava tilanne.
Keskustelu päättyi.