14) Hallituksen esitys työnantajan kansaneläkemaksun
poistamista koskevaksi lainsäädännöksi
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kansaneläkelakia, työnantajan sosiaaliturvamaksusta
annettua lakia ja Verohallinnosta annettua lakia sekä kumottavaksi
sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun
maksuprosentista annettu laki.
Työnantajan kansaneläkemaksu ehdotetaan poistettavaksi
vuoden 2010 alusta. Maksua ei enää maksettaisi
tammikuussa 2010 maksettavan palkan perusteella. Kansaneläkemaksun poistuessa
Kansaneläkelaitoksen osuutta verotuskustannuksista ehdotetaan
alennettavaksi 2,5 prosenttiyksikköön.
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
sisältyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö,
ja mietintöön sisältyy yksi hylkäysehdotuksen
sisältävä vastalause ja perusteluita
vastalauseelle.
Kansaneläkemaksun maksuprosenttia on muutettu viimeksi
huhtikuun alusta 2009 osana hallituksen sopimaa talouden elvytyspakettia,
ja työnantajien työvoimakustannuksia alennettiin alentamalla
työnantajan kansaneläkemaksua 0,801 prosenttiyksikköä.
Maksun alennuksen jälkeen kansaneläkemaksun suuruus
on yksityisillä työnantajilla maksuluokittain
0,00, 2,20 tai 3,10 prosenttia palkasta.
Nyt hallitus esittää työnantajan
kansaneläkemaksun poistamista 1.1.2010 lähtien.
Kansaneläkemaksun poistamisen tarkoituksena on hallituksen
esityksen perustelujen mukaan alentaa sekä yksityisen että julkisen
alan työnantajien työvoimakustannuksia ja lieventää paineita
lomautuksiin ja irtisanomisiin.
Kansaneläkemaksun poisto pienentää yksityisen
sektorin, kuntien ja seurakuntien työvoimakustannuksia.
Kansaneläkevakuutusmaksun tuotto on tänä vuonna
noin 1,1 miljardia euroa. Siitä yksityisten työnantajien
osuus on 700—800 miljoonaa euroa. Kuntien menoja maksun
poisto alentaa nettona noin 177 miljoonaa euroa vuodessa.
Kansaneläkemaksun alentamisen ja poiston työllisyys-
ja elvytysvaikutuksista ei ole tarpeeksi näyttöä.
Lakiesityksessä kansaneläkemaksun poistoa perustellaan
työnantajien työvoimakustannusten alenemisesta
syntyvällä elvytysvaikutuksella ja työeläkkeiden
turvaamisella. Muita perusteluita ei esityksestä löydy.
Tutkittua näyttöä työnantajan
kansaneläkemaksun poiston vaikutuksista työllisyyteen
ei ole, ja 1990-luvulla kansaneläkemaksua alennettiin työllisyyden
parantamiseksi, mutta pysyviä vaikutuksia ei voitu osoittaa.
Vuodesta 2003 lähtien on Pohjois- ja Itä-Suomessa
sekä saaristokunnissa kokeiltu työnantajan sosiaaliturvamaksun
poistoa yrityksiltä. Nämä kokeilut eivät
ole synnyttäneet lisää työpaikkoja.
Myös kansainväliset tutkimustulokset työnantajamaksujen
muutosten ja porrastusten vaikutuksista ovat varsin ristiriitaisia.
Hallituksen esityksessä perustellaan kansaneläkemaksun
alentamista myös sillä, että se lieventää painetta
lomautuksiin ja irtisanomisiin. Työnantajan sosiaaliturvamaksujen
kokonaismäärässä kansaneläkemaksu
muodostaa kuitenkin varsin pienen osuuden. Jotta nyt esitetty kansaneläkemaksun
poisto elvyttäisi yhden työpaikan verran, pitää yrityksessä olla
vähintään 35 työntekijää.
Kansaneläkemaksun poistuminen kunnilta on toki myönteinen
asia. Samaan lopputulokseen olisi päästy osoittamalla
kunnille rahaa sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin, muuhunkin kuin
vain veromenetysten kompensointiin, ja palauttamalla kunnille niiltä valtiolle
ryöstetyt asiakasmaksutulojen korotukset. Kansaneläkemaksun
poistoa suurempi välitön työllisyysvaikutus saataisiin
aikaan, jos vastaava summa käytettäisiin suoraan
työllistäviin hankkeisiin ja investointeihin.
Arvoisa puhemies! Perusturvan rahoitus vaarantuu, ja yhteiskunnallinen
epätasa-arvo lisääntyy. Hallituksen esityksen
mukaan valtio rahoittaa kansaneläkemaksun poistamisen kustannukset
vuonna 2010 pääosin valtion lainanottoa lisäämällä.
Tämän jälkeen kansaneläkemaksun poistaminen
on sovittu rahoitettavaksi pysyvästi korottamalla vuoden
2011 alusta sähkön, polttoöljyn, kivihiilen
ja maakaasun valmisteveroa. Korotukset vaihtelisivat kevyen polttoöljyn
noin 80 prosentin veronkorotuksesta maakaasun noin 328 prosentin
veronkorotukseen.
Työnantajan kansaneläkemaksun poistosta aiheutuvista
veronkorotuksista kaikkiaan noin 515 miljoonaa euroa kohdistuisi
elinkeinoelämälle ja loput 235 miljoonaa euroa
kotitalouksille. Kotitalouksien osalta kohdentumista ei saadun selvityksen
mukaan kuitenkaan ole valtiovarainministeriössä tarkasti
yritetty selvittää, koska lähtökohtaisesti
myös kaikki elinkeinoelämän kustannukset
välittyvät kuluttajien maksettavaksi.
Arvoisa puhemies! Kansaneläkerahaston nettorahoitusomaisuuden
vähimmäismäärää ei
tule laskea. Valiokunnalle antamassaan lausunnossaan Kansaneläkelaitos
kritisoi ehdotusta ja katsoo, että kansaneläkerahaston
vähimmäismäärä tulee
säilyttää nykyisellään
eli 5 prosentissa kansaneläkevakuutuksen vuotuisista kokonaiskustannuksista,
mikä vastaisi noin 130:tä miljoonaa euroa. Käytännössä tämä määrä riittäisi
kunkin kuukauden ensimmäisen kansaneläke-erän
maksamiseen.
Kansaneläke-etuudet ovat monelle ensisijainen ja välttämätön
tulonlähde. Käsitellessään keväällä kansaneläkemaksun
alentamista koskevaa lakiehdotusta eduskunta edellyttikin hallituksen huolehtivan
pitkäjänteisesti Kansaneläkelaitoksen
toimintamenojen kestävästä rahoituksesta
ja laitoksen riittävästä maksuvalmiudesta.
Samoin Kansaneläkelaitoksen valtuutetut ovat edellyttäneet,
että vähintään 5 prosentin pysyvä puskuri tulee
säilyttää talouden ja maksuliikenteen
odottamattomien häiriöiden varalta.
Kansaneläkemaksun poisto ei ole vastaus kuntien talousahdinkoon.
Kansaneläkemaksun poistoa perustellaan myös siltä kannalta,
että saadaan kunnille säästöjä.
Kansaneläkemaksun poistamisen nettovaikutuksen arvioidaan
keventävän kuntien menoja vuosittain noin 177
miljoonalla eurolla.
Arvoisa puhemies! Tämän edellä olevan
perusteella esitän, että lakiehdotukset hylätään. Tämä on
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käsitelty, ja itse olen
valiokunnan varajäsen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva esitys
työnantajan kansaneläkemaksun poistamisesta ei
ole hyvä, ja tämän vuoksi kannatan ed.
Kuusiston tekemää lain hylkäysesitystä.
Sitä myös ed. Kuusisto pitkästi perusteli,
ja siinä oli hyvin monipuolinen perustelu.
Ennen kaikkea kysymyksessä on merkittävä teko
siinä mielessä, että tämän
jälkeen valtionveron avulla on sitten valtion budjetin
kautta maksettava Kansaneläkelaitoksen menoja. Enää niitä ei
laskuteta työnantajalta, ja tämä lisää valtion velanottopainetta.
Edelleen, sen hyvin kalpeat positiiviset vaikutukset työllisyyden
tukemiseen on osoitettu varsin vähäisiksi eikä ole
pystytty mitenkään konkreettisesti osoittamaan,
että tämä teko lisäisi työllistämistä.
Toinen vaikutus, joka kuuluu tähän joukkoon kalpeahkot
positiiviset vaikutukset, kohdistuu siis kuntatalouden puolelle,
mutta se tuki olisi voitu toisella tavalla toteuttaa, ei poistamalla kaikkia
kokonaisuudessaan, siis työnantajan kansaneläkemaksua.
Tästä syystä todella kannatan ja
omalta puoleltani siis esitän tämän lain
hylkäämistä, niin että se on
nyt mahdollista hylätä tässä toisessa käsittelyssä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Työnteon kustannusten keventäminen
on mielestäni lähtökohtaisesti sinänsä myönteistä,
mutta tämän esityksen suurimpana ongelmana pidän
sitä, että kansaneläkemaksun poiston
kompensaatiosta ja kansaneläkkeiden rahoituksen turvaamisesta
ei ole eduskunnalle eikä valiokunnalle annettu selkeää esitystä.
Hallituksen esityksen perusteluissa kyllä todetaan, että kompensaatio
tulee tapahtumaan myöhemmin annettujen esitysten pohjalta
energiaverojen korotuksina vuoden 2011 alusta lähtien,
mutta mitään selvitystä näiden
kompensaatiokeinojen sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista
eri väestöryhmiin tai erilaisiin yrityksiin ei
ole annettu.
Arvoisa puhemies! Teenkin esityksen, että eduskunta
hyväksyisi mietintöön liitettyyn toiseen
vastalauseeseen sisältyvän lausumaehdotuksen,
joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa pikaisesti eduskunnalle selvityksen,
kuinka kansaneläkkeiden rahoitus turvataan sosiaalisesti
oikeudenmukaisella tavalla työnantajan kansaneläkemaksun
poistamisen jälkeen".
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Räsäsen tekemää lausumaehdotusta.
Totean tämän asian osalta muutoin, että periaatteessa
kannatan kyllä työn tekemisen verorasituksen ja
muiden rasitteiden vähentämistä, mutta
tässä talouden tilanteessa en oikein voi ymmärtää,
että otetaan ensi vuonna miljardi euroa lisää velkaa
valtiolle ja se jaetaan näin hajakylvönä kaikille,
erittäin hyvin menestyville yrityksille samalla tavalla
kuin vaikeuksissa oleville yrityksille. Nyt jos koskaan pitäisi
olla äärettömän tarkka siinä,
mihin velanotolla saadut tai hankitut varat käytetään,
ja siinä tulisi kohdennuksena olla kunnat, jotka ovat taloudellisissa vaikeuksissa.
Ei niille kunnille, joilla ei ole taloudellisia vaikeuksia,
tarvitse nyt antaa lisää rahaa. Mutta esimerkiksi
maakunnissa vaikeuksissa oleville kunnille pitää antaa.
Jämsän kaupunki nostaa 21 prosenttiin veroprosenttinsa.
Se on siis todella ahdingossa. Sinne pitäisi antaa tätä tukea, jotta
ne voivat pitää työvoimansa ja palvelunsa kunnossa.
Lisäksi niille yrityksille, jotka ovat lomauttaneet ja
jotka eivät hyödy tästä kelamaksun
poistosta yhtään, pitää antaa
tukea, että työpaikat säilyvät,
ja sitten lisätä investointeja, joilla parannetaan
työllisyyttä tässä maassa tässä tilanteessa.
Eli tämä kohdentuu aivan kohtuuttoman lavealle,
ja tulokset ovat sen mukaisesti varsin heikot.
Herra puhemies! Tänään tuli jälleen
metsäteollisuudelta todella huolestuttavia uutisia, ja tämä uudistusmuutos
vuodesta 2011 alkaen merkitsee sitä, että metsäteollisuuden
energiarasitus kasvaa 100 miljoonalla eurolla. Tämä on
aivan käsittämätöntä politiikkaa
hallitukselta. Metsäteollisuutta ajetaan Suomesta pois,
kun se katsoo vähän pitemmälle, tällä tavalla.
Ei ole minkäänlaisia perusteita näin
menetellä.
Herra puhemies! Lisäksi tämä vaarantaa
Kansaneläkelaitoksen rahoituksen, ja kunnillehan tämä ei
tuota 177:ää miljoonaa euroa kevennystä vaan
vajaat 100 miljoonaa, koska kuntien yhteisöverotulot tämän
johdosta alenevat 60 miljoonalla ja sähkölasku
nousee 20 miljoonalla eurolla vuodesta 2011 alkaen. Eli kyllä tälle
esitykselle on vaikea antaa tukensa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kuuluu siihen sarjaan esityksiä, joka on taloustilanteessa
pakko ollut eräällä tavalla tehdä,
symbolinen liike: jos sattuisi tärppäämään
ja vaikuttamaan myönteisesti näitten työpaikkojen
säilymiseen.
Arvoisa puhemies! Nyt valitettavasti tietysti opposition äskeiset
puheenvuorot olivat aika tavalla paljon oikeaan osuneita, koska
tiedämme tämän hallituksen esityksen
tekemisen jälkeiseltä ajalta, että tämä toiveuni
ei ole toteutumassa. Päinvastoin, hallitus itse on ilmoittanut,
että 80 000 henkilöä menettää joko
tilapäisesti tai pysyväisluonteisesti juuri sen
työpaikan, jota on pitänyt hallussaan tässä viime
aikoina. Elikkä toisin sanoen valitettavaa on, että tähän
on ajauduttu, ja joka tapauksessa lasku on maksettava, ja se lasku
maksetaan velkarahalla nyt tässä tilanteessa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Kankaanniemi on siinä aivan
oikeassa, että ei tätä esitystä voi
pelkällä kuntatalouden ahdingolla perustella,
mitä ovat aika paljon varsinkin hallituspuolueiden edustajat
käyttäneet tämän esityksen puolustukseksi.
Vuonna 2010 tuo myönteinen nettovaikutus kuntiin on 177
miljoonaa euroa, siis kuntien menoja keventävä,
mutta niin kuin ed. Kankaanniemi totesi, sitten kun energiaveroja
korotetaan, vuonna 2011 tuo vaikutus ei enää ole
tätä luokkaa. Kun ottaa huomioon, että kansaneläkevakuutusmaksun
tuotto on ollut 1,1 miljardia euroa, niin kovin pieni on tuo osuus,
joka sinne kuntatalouteen myönteisenä vaikutuksena
tästä lohkeaa. Toki toivon mukaan kansaneläkemaksun
poisto vaikuttaa myönteisellä tavalla työllisyyteen
niin yksityissektorilla kuin julkisella puolella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella hyviä puheenvuoroja on käytetty,
ja tuo ed. Kankaanniemen täsmennys kuntien hyödystä on paikallaan.
Ed. Kankaanniemi laajensi hiukan tuota puhetta metsäteollisuuden
suuntaan. Omasta puolestani haluaisin todeta, että sekä UPM
että Stora ovat molemmat sellaisia suurilla puujaloilla
seisovia jättiläisiä, jotka tähtäävät
globaaleihin markkinoihin ja jotka näkevät näitä kolmioita, Etelä-Amerikka,
Latinalainen Amerikka, toisaalta Kiina ja sitten Eurooppa siellä yhtenä kulmana,
mutta nimenomaan niin, että ne voitot tulevat jostakin
muualta kuin Pohjois-Euroopasta tulevaisuudessa. Tämä on
valitettavaa, koska nämä suuret yritykset, UPM
ja Stora Enso, pystyisivät ja olisivat pystyneet panostamaan
enemmän t&k-suuntaan, tutkimukseen ja kehittämiseen,
ja siihen, mitä kaikkea mahdollista todella nopeammalla
aikavälillä olisi saatavissa puukuidusta, myös
liikennepolttoaineisiin, toisen ja kolmannen sukupolven jne. Näin
ollen todella kansaneläkemaksun poistaminen ei helpota
sinänsä näiden yrityksien toimintaa,
jotka vähentävät määrätietoisesti
työvoimaansa, ja niille tämä on niin marginaalinen
tuki, jos näin voidaan edes ajatella, että sieltä ei
apua löydy. Itse en usko, että energiaverotuksen
lisääminen tulisi niitä pahemmin vaikeuttamaan.
Päinvastoin se, mikä tässä vaikeutuu,
on Suomen bioenergian, uusiutuvan energian, osuus. Se pienenee,
kun puunjalostusteollisuus sanoo Suomelle hyvästit.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kyllä tuolla valiokuntakeskustelussa
on tullut selkeästi talousvaliokunnassa esille, että tämä on uusi
rasite metsäteollisuudelle tässä tilanteessa. Kun
sen selkäranka muutoinkin on murtumassa, niin kyllä siitä koituu
haittaa ja vahinkoa, eikä metsäteollisuus usko
tulevaisuuteen Suomessa, kun tällaisia päätöksiä hallitukselta
tulee. Se näkyy sitten myös metsänomistajien
käyttäytymisessä ja koko kansantaloudessa.
Se on todella vakava, iso kysymys.
Tämä menetys aiotaan siis vuodesta 2011 lähtien
korvata Kansaneläkerahastolle nostamalla sähkön,
polttoöljyn, kivihiilen ja maakaasun valmisteveroja noin
750 miljoonalla eurolla, ensi vuonna siis kokonaan velalla ja sen
jälkeen suunnilleen kolme neljäsosaa näillä veroilla.
Nämä verotuotot, jotka ilmasto- ja ympäristöpoliittisesti
ovat ainakin osin perusteltuja, tarvittaisiin kyllä nimenomaan
energia- ja ilmastopolitiikkaan eikä kansaneläkkeitten
maksuun. Nyt tapahtuu siis ympäristöpoliittisestikin
aivan käsittämätön toimenpide
tässä yhteydessä. Ihmettelen, että vihreätkin
ovat tähän loukkuun ajautuneet.
Sitten tästä energiaverojen korotuksesta 235 miljoonan
arvioidaan menevän kotitalouksien maksettavaksi, eli kansaneläkeläiset
maksavat tämänkin veron osuuden. Tietysti se nyt
ei hirveän suuri ole, mutta jokaisella on lämmitys
ja sähkö kuitenkin, niin että sitä kautta
siis eläke pannaan heidän itsensä maksettavaksi.
Eli tältäkään pohjalta tämä ei
kyllä ole missään nimessä kovin vastuullista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama näkökohta
vielä tähän keskusteluun. Ensinnäkin
se, että Stora Enson ja UPM:n lahja Suomen kansalle ja
Suomen valtioinstituutiolle on se, että ne ovat Brasilian-
ja Uruguayn-toiminnoillaan tehneet Suomesta siirtomaavaltion. Tämä on
kova juttu. Tämä on niin kova juttu, että sen
kovempaa juttua ei voi itse asiassa olla olemassakaan. En voinut
koskaan kuvitella, että näin voisi käydä.
Se tarkoittaa sitä, että se, mistä meidän
pitää kantaa huolta sen sijaan, että tällaisista
asioista joudutaan kantamaan huolta, on se, että biojalostukseen
jnp. satsataan rahaa, mutta toimijoiden tulee olla muita kuin Stora
Enso ja UPM, joihin ei voi luottaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kyllä tässä on syytä kantaa
myös näistä metsäteollisuuden
yrityksistä vakavasti huolta. Kyllä näillä paikkakunnilla,
Lappeenrannassa, Parkanossa ja Heinolassa, tänä päivänä on
synkkä mieliala taas, ja niin on Varkaudessa ja monella muulla
paikkakunnalla. Tämä linja ei kyllä helpota
vaan päinvastoin vaikeuttaa näillä paikkakunnilla
tulevaisuudennäkymiä.
Sitten totean vielä, että pääministeri
on, ja lienee koko hallitus, luvannut kansaneläkeläisille takuueläkkeen
vuodeksi 2011 ja se on suurilla lupauksilla annettu vaalilupaus
vuoden 2011 eduskuntavaaleihin ja sillä ostetaan nyt eläkeläisten suurelta
joukolta ääniä. Ja näin ollen,
jos se takuueläke nyt edes jonkinlainen on ja toteutuu,
se maksaa ja se lisää tätä aukkoa,
eli pitää vielä enemmän kerätä energiaveroilla
kansaneläkkeitten maksua varten. Erittäin arvokas
ja hieno asia, että takuueläke tulee, mutta hallituksen
pitäisi olla vastuullinen ja katsoa, että se rahoitus
kerätään muualta kuin eläkeläisiltä itseltään
ja työpaikkoja romuttamalla elinkeinoelämältä,
mitä tämä kyllä valitettavasti
enemmän merkitsee kuin työpaikkojen säilymistä.
Niin kuin todettiin, 35 työpaikkaa pitää yrityksessä olla,
että tämä tuottaa yhden uuden työpaikan.
Varminta ilmeisesti tämän tuloksena on se, että osakekurssit
hieman nousevat, kun työnantajien rasitteet hieman kevenevät.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tämän päivän
synkät uutiset kohdistuvat Nokiaan: 5 000 henkilöä vähennetään
Nokia Siemensiltä koko maapallolla, Suomesta varmaan jotakin.
Sitten tähän UPM:ään. Kaukaan
tehtailta Lappeenrannasta — se on suuri alue, missä on
kaikki eri puunjalostusteollisuuden muodot tällä hetkellä sahasta
hienopaperiin — vaneritehdas lopetetaan. Syyksi sanotaan,
että rakennustoiminta on alamaissa; siis ei uskota siihen,
että se nousee. UPM:llä, niin kuin ed. Pulliainen
sanoo, ei ole uskoa Suomeen, ja ed. Kankaanniemi toteaa näin myös.
Stora Ensolla ja näillä suurilla toimijoilla on
usko muuhun. Ne uskovat, ja ne tekevät rahaa maapallolla,
mutta ne tekevät sitä juuri globaalilla tavalla
ja myös kyseenalaisella tavalla, niin kuin ed. Pulliaisen
viittaus Brasilian ja Uruguayn suuntaan osoittaa. Siellä on
Suomella huono maine, ja sitä vanhaa hyvää mainetta,
mikä saavutettiin kehittyvien maiden parissa aikaisemmin,
nyt rapautetaan. Se ei auta Suomea muun muassa YK-tavoitteissa,
mitä Suomella on siellä, liittyen turvallisuusneuvostoon
ja muuhun.
Nyt tämä helpotus — noin miljardi
euroa elinkeinoelämälle — ei Nokiaa lämmitä,
eikä se sitä lämmikettä tarvitse,
mielestäni ei Stora Enso eikä UPM:kään.
Mutta on kohdistetusti sellaisia yrityksiä, jotka sitä tarvitsisivat.
Tämä on synkkä päivä tällä hetkellä nimenomaan
Kaukaan suunnassa esimerkiksi. Mutta ajoissa ei ole tehty, ja nyt
pitäisi patistaa nimenomaan puunjalostusteollisuutta: mitä ne
tekevät tyhjentyvillä sellutehtailla, onko mahdollista,
että ne todella lähtisivät nyt tähän
biopolttoaineiden tuottamiseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän keskusteluun: Valitettavasti
sillä miljardilla, jolla tässä pelataan,
ei ole ollut mitään sellaista vaikutusta, mitä hallituksen
piirissä kaavailtiin ja mietittiin ja toivottiin. Ja se
tarkoittaa sitä, että nyt pitää vaan
kaverit löytää muualta, yhteistyökumppanit
muualta, ja kyllä niitä maapallolta löytyy.
Keskustelu päättyi.