5) Laki perusopetuslain 13 §:n ja lukiolain 9 §:n
muuttamisesta
Anna Kontula /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitteessani esitän oppilaille yhtäläistä oikeutta
valita uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon
väliltä. Tällä hetkellä oikeus
toteutuu vain niillä lapsilla, jotka eivät kuulu
mihinkään uskontokuntaan. Nykyinen lainsäädäntö lähtee
siitä, että tiettyyn uskonnolliseen yhteisöön
kuuluminen automaattisesti tarkoittaa uskonnon kouluopetuksen kannattamista.
Näinhän ei aina kuitenkaan ole. Jotkut vanhemmat
arvostavat enemmän elämänkatsomustiedon
oppisisältöjä ja sen vertaiskeskustelua
painottavaa metodia, toiset taas pitävät uskontokasvatusta
kodin tai kirkon tehtävänä. Lisäksi varsinkin
luterilaisuuden piirissä on varsin paljon erilaisia opillisia
käsityksiä, mikä osaltaan himmentää oman
uskonnonopetuksen tarkoituksenmukaisuutta peruskoulussa. Näissä tilanteissa
perheillä on kaksi vaihtoehtoa: joko he taipuvat laittamaan
lapsensa uskonnonopetukseen tai sitten vähintään
toisen vanhemmista on erottava kirkosta yhdessä lapsensa
kanssa. Kumpikaan vaihtoehto ei tue perustuslain takaamaa omantunnonvapautta.
Suhteessa uskontokuntiin kuulumattomiin on laki ristiriidassa myös
syrjimättömyyskiellon kanssa.
Arvoisa puhemies! Tilastojen mukaan Suomi käy parhaillaan
mittavaa hengellistä murrosta. Luterilaisten osuus väestöstä on
sukupolvessa romahtanut kymmenisen prosenttia. Liikkuvuus eri uskontojen
ja uskonnottomuuden välillä on lisääntynyt.
Myös suomalaisten uskon kohteet muuttuvat. Esimerkiksi
Kirkon tutkimuskeskuksen äskettäisen raportin
mukaan melkoinen osa luterilaisen kirkon jäsenistä kertoo
uskovansa toisin kuin kirkko opettaa. Tällaisessa tilanteessa yhteiskunnan
on viisasta pyrkiä rakenteisiin, jotka mieluummin tukevat
ihmisten hengellistä etsintää, eivät
aseta sille keinotekoisia esteitä. Ehdottamani lakimuutos
tukee perheiden katsomuksellista autonomiaa. Se myös helpottaa
järkevien ja suunnitelmallisten oppisisältöjen
tarjoamista lapsille silloinkin, kun vanhemmat vaihtavat uskontokunnan
tilastokategoriasta toiseen.
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen version tästä aloitteesta
kirjoitin jo kymmenen vuotta sitten. Silloin sen toi eduskunnan
käsittelyyn silloinen kansanedustaja Marjatta Stenius-Kaukonen. Aloite
sai tuolloin kannatusta, mutta keskustelussa käytettiin
myös huolestuneita puheenvuoroja. Osa silloisista edustajista
epäili, että perheiden valinnanvapaus johtaisi
uskonnonopetuksen radikaaliin vähenemiseen. Meillä ei
toistaiseksi ole sellaista tutkimustietoa, jolla voisimme luotettavasti
kumota tämän huolen. Oma arvioni kuitenkin on,
että valinnanvapauden salliminen ei johtaisi merkittäviin
siirtymiin uskonnon ja elämänkatsomustiedon suosiossa.
Valtaosa uskontokuntiin kuuluvista perheistä pitää edelleen
hyvänä, että koulu opettaa heidän
lapsilleen oman uskonnon teologiset ja kulttuuriset perusteet. Sen
sijaan yksittäisten lasten ja perheiden kohdalla valinnanvapaus
voi olla merkittävä asia.
Lainmuutoksen myötä elämänkatsomustieto saisi
muutaman oppilaan lisää ja kirkko menettäisi
ehkä muutaman jäsenen vähemmän,
kun lapsen pääsy elämänkatsomustiedon
opetukseen ei enää riippuisi vanhemman uskontokunnasta. Tämä on
tärkeää, sillä omantunnonvapaus
toteutuu vain siellä, missä vähemmistö voi
toimia enemmistöstä poikkeavalla tavalla.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on käytännön
elämän tuntijan kannalta erittäin järkevä ja
perustuu juuri noihin seikkoihin, mistä lakialoitteen tekijä,
edustaja Kontula, tässä meille kertoi. Käytännön
kouluelämässä monella lapsella on se
tilanne, että joutuu tämän takia valitsemaan
joko uskonnon taikka ET:n ja jää ikään
kuin yksin kaveripiiristään, porukoistaan, sillä etenkin
pienissä kaupungeissa erilaisen uskonnon taikka ET:n opetukseen joutuu
usein matkustamaan päivän päätteeksi
toiselle puolelle kaupunkia, jolloinka sitten lukujärjestys
ja muut tekniset syyt ovat edesauttamassa sitä, että myöskään
se opiskelu ei välttämättä tunnu
niin mielekkäältä.
Ennen kaikkea se, että lapsilla ja perheillä olisi
mahdollisuus valita, mitä uskontoa lapsi opiskelee, olisi
ensiarvoisen tärkeää. Tällä hetkellä näin
ei ole, ja siksi asia tulisi saattaa kyllä tämän päivän
ajattelumaailman tasolle. Opetussuunnitelmansa myötä ET,
elämänkatsomustieto, pitää sisällään
monia sellaisia hyviä asioita, mitkä ovat erittäin
terveellisiä ja yleissivistäviä kaikille
lapsille. Siinäkin mielessä elämänkatsomustiedon tunneilla
käydään läpi muun muassa kaikki
maailman uskonnot, moraalikysymyksiä jne., jolloinka se
ei myöskään olisi pois siitä niin
sanotusta hengellisestä uskonnon opetuksesta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti voidaan
puhua tämänkin lakialoitteen kohdalla pienen vähemmistön
halusta päättää oppiainevalinnoissa.
Kääntäen: samasta asiasta keskustellaan
silloin, kun esimerkiksi ruotsin kielen opiskelu pidetään
pakollisena. Tässäkin puhutaan pienen vähemmistön
halusta olla esimerkillisiä ateistisen maailmankatsomusopin levittämisessä.
Ymmärrän sen, että elämänkatsomustiedolla
on muitakin lähtökohtia. Onhan se jo tälläkin
hetkellä oppiaineena kouluissamme. Nykyään
18 vuotta täyttänyt lukio-opiskelija voi itse
valita, opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.
Tällä lakialoitteella kuitenkin tähdätään
siihen, että perinteisen sivistysvaltiolle kuuluvan uskonnonopetuksen
sijaan tulisi uskonnonopetuksen pois sulkevaa elämänkatsomusoppia.
Uskonnonopetus ei sinänsä ole edes elämänkatsomustiedon
pois sulkeva. Opetussuunnitelmassa uskonnonopetus määritellään
niin, että "uskonnonopetuksen tehtävänä on
tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista he saavat
aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen". Edustaja
Kontulan lakialoitteella haetaan monikulttuurisuuden arvomaailman
hyväksyntää. Eikö meillä Suomessa
ja suomalaisina olisi enää oikeutta säilyttää mitään meille
arvokasta kulttuuriperintöä? Mielestäni tähän
arvokkaaseen perintöön kuuluu oikeus järjestää oma
uskonnonopetuksemme perinteisen tapamme mukaan. Ei meillä ole
oikeutta mennä mihinkään maahan vaatimaan,
että opetussuunnitelmia tehdään meidän
tapojemme mukaan. Suomen ateistiyhdistyksen tavoitteena on ajaa sellaisia
lakiuudistuksia, jotka turvaavat uskonnottomuuden ja ateistimin
vapauden, ja tavoitteena on kaiken uskonnonopetuksen poistaminen
valtion ylläpitämistä ja tukemista oppilaitoksista.
Tämä Kontulan lakialoite on selkeä kannanotto
tähän suuntaan.
Tällä lakialoitteella on myös taloudellisia
näkökohtia. Lakialoitteen toteutuminen tietäisi myös
kustannuksellisesti suurta lisäystä, jos opettajan
virkoja jouduttaisiin lisäämään
pelkästään elämänkatsomusopin
opetuksen takia.
Arvoisa puhemies! "Evankelisluterilaisen kirkkomme johto on
ollut ekumeenisella linjalla suunnilleen yllä mainitusta
vuodesta 1809 alkaen. Se on tunnustanut muiden kuin luterilaisten suomalaisten
oikeutetun olemassaolon ja myös ajanut heidän
asiaansa. Suurta enemmistöä edustava kansankirkko
ei ole monopolisoinut suomalaisuutta omaksi yksinoikeudekseen. Eri
uskontojen opettaminen saman koululaitoksen sisällä on
yksi merkittävä tulos tästä moniarvoisuudesta."
Minä haluan tässä lopuksi todeta,
että tämä on minun henkilökohtainen
kantani. Ryhmässä emme ole tähän
ottaneet kantaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyn ensin: onko soveliasta ottaa sinne eteen
matkaan iPadia, vai luenko pelkästään
paperista?
Puhemies Eero Heinäluoma:
IPadin voi ottaa eteen.
Arvoisa puhemies! Perusopetuslain 13 § ja
lukiolain 9 § lähtevät siitä,
että oppilaat saavat oman uskontonsa mukaista uskonnonopetusta.
Koulutuksen järjestäjän tulee järjestää opiskelijoiden
enemmistön uskonnon mukaista uskonnonopetusta. Lisäksi
muiden uskontokuntien jäsenille, jos heitä on
lainsäädännön edellyttämä määrä,
järjestetään pyynnöstä oman
uskonnon opetusta, mikäli he eivät osallistu edellä mainittuun.
Joskus eri kirkkokuntien edustajat ovat kuitenkin osallistuneet
ilman ongelmia luterilaiseen uskonnonopetukseen, kun kyse on kuitenkin
ollut samasta kristinuskosta. Mikäli vähemmistöön
kuuluvien uskontokuntien edustajia on ollut liian vähän,
niin heille opetetaan elämänkatsomustietoa samoin
kuin uskonnottomien lapsille.
Mikä tässä nykyisessä lainsäädännössä on
siis se epäkohta, joka pitäisi poistaa? Minä en
näe nykytilassa lainsäädännöllisiä ongelmia.
Joskus olen kuullut väitettävän, että peruskoulun
uskonnonopetus on pikkulasten aivopesua tai jotakin muuta vastaavaa.
Viime vuosina julkisessa keskustelussa on esitetty useita kertoja,
että oman uskonnon opetus tulisi korvata kaikille yhteisellä elämänkatsomustiedolla.
Meidän täytyy kuitenkin muistaa, mistä uskonnonopetuksessamme
on kysymys. Tietysti uskonnon, ainakin kristinuskon, perimmäinen
kysymys on jumalasuhde ja sielun pelastuminen. Uskonnonopetus ei kuitenkaan
ole koulussa niin sanotusti evankelioivaa. Olennainen kysymys: ei
ole kysymys evankelioivasta opetuksesta. Vuonna 2003 luovuttiin
uskonnonvapauslakia uusittaessa ilmaisusta "tunnustuksellinen uskonnonopetus".
Tä-mä oli todella olennainen, iso muutos, ja tätä ei tänä päivänä muisteta
tuoda riittävästi esille.
Koulujen uskonnonopetus antaa oppilaille tietoa oman uskonnon
perustasta, teologisesta pohjasta, etiikasta, oman kirkkokunnan
ja osin myös muiden kirkkokuntien ja uskontojen historiasta. Oman
kulttuurin ja omien juurien tunteminen on ensiarvoisen tärkeää,
kun lapsi ja nuori rakentaa omaa identiteettiään
ja muodostaa maailmankuvansa. Suurin osa kansastamme kuuluu edelleen kristilliseen
kirkkokuntaan, joten oman uskonnon opettaminen on pääasiassa
kristikunnan kristinuskon opettamista, ja se lienee jokaisen tunnustettava,
että kristilliset arvot vaikuttavat hyvin paljon yhteiskuntajärjestyksessämme.
Esimerkiksi lainsäädäntömme
taustalla ovat hyvin paljon ne asiat, mitä meille koulussa
uskontotunnilla kristillisistä arvoista opetetaan. Kristillinen arvopohja
on ollut tämän maan rakentamisessa kestävä perusta,
ja siitä on koitunut paljon hyötyä myös
sellaisten ihmisten elämään, jotka eivät omakohtaisella
tasolla jaa kristillistä uskonnollista vakaumusta.
Koulujen uskonnonopetus ei ole perustuslain tarkoittamaa uskonnon
harjoittamista. Tämä täytyy muistaa,
kun tästä asiasta keskustellaan. Mutta oman uskonnon
opetus, jos se hyvin toteutetaan, on ehdottomasti hyödyksi
lapsille, eikä meidän tule edistää sellaisia
ratkaisuja, että uskonnonopetusta annettaisiin tässä maassa
vähemmän. Esimerkiksi evankelisluterilaisen uskonnon
osalta todetaan perusopetussuunnitelman perusteissa: "Evankelisluterilaisen
uskonnon opetuksen lähtökohtana on tutustuttaa
oppilas monipuolisesti uskonnolliseen kulttuuriin ja tuoda esiin
oppilaan kehityksen ja kasvun kannalta keskeisiä tekijöitä.
Oppilasta autetaan ymmärtämään
uskonnon merkitystä hänelle itselleen sekä näkemään
uskontojen vaikutuksia yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Opetuksen
tavoite on laaja-alainen uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys."
Pyhäkoulu ja pirttiseurat kuuluivat keskeisesti myös
omaan lapsuuteeni, ja olen siitä kiitollinen vanhemmilleni,
että he antoivat minun osallistua kaikkeen tämmöiseen
kristilliseen toimintaan. Mutta se, miten kirkon tai herätysliikkeiden
puitteissa harjoitettiin uskontoa, oli erilaista toimintaa kuin
uskonnonopetus kouluissa, ja niin se on nykyäänkin.
Siinä on olennainen ero. Kouluikäisten lasten äitinä ja
kotiseurakuntani kirkkovaltuutettuna tämän tiedän,
ja sen takia en voi missään tapauksessa yhtyä Kontulan
tekemään esitykseen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä pienen lapsen uskontokunnan
ratkaisee perhe, mikä on tietenkin hyvin luonnollista,
kun puhutaan lapsen arvovalinnoista. Tässä aloitteessa,
kun myös kirkkoon kuulumattoman lapsen perhe voi valita
nykytilanteessa elämänkatsomustiedon, tämä sama
mahdollisuus annettaisiin kirkkoon kuuluville elikkä molemmille ryhmille:
ne, jotka kuuluvat kirkkoon, voisivat valita, haluavatko elämänkatsomustiedon
vai tämän perinteisen uskonnonopetuksen, ja sitten
ne, jotka eivät kirkkoon kuulu, voisivat myös
nämä valita. Minun mielestäni tämä ei
ole perheiden oikeutta mitenkään rajoittava vaan
sitä lisäävä.
Minun mielestäni toisaalta kiistely asian parissa alkaa
olla pian myöhäistä, kun suomalaisissa peruskouluissa
jo pitkän aikaa sitten on tunnustuksellinen uskonnonopetus
jäänyt unholaan ja siitä on luovuttu.
Eli kun täällä jossain puheenvuorossa
puhuttiin perinteisestä uskonnonopetuksen traditiosta,
niin meillä on hyvin paljon uskonnonopetus kouluissa muuttunut
sen jälkeen, kun siihen on otettu maailmanuskonnot mukaan ja
tunnustuksellinen uskonnonopetus on jätetty siitä pois.
Sen takia toivon, että voitaisiin mennä myös
Suomessa vähitellen tässä esillä olleen
valinnanvapauden kautta eteenpäin.
Anna Kontula /vas:
Puheenjohtaja! Minä luulen, että tässä on
käynyt niin, edustaja Maijalalle ja varsinkin edustaja
Mäkipäälle, että on ennakolta
oletettu lakialoitteelle sellaisia perusteita, joita minä en
ole sinne kirjoittanut ja joita sieltä ei myöskään
löydy.
Tässä ei ole kysymys ateismin ja uskonnollisuuden
välisestä vastakkainasettelusta ja kissanhännän
vedosta. Se on keskustelu, joka minun mielestäni on vähän
vanhakantaista ja josta meidän olisi nyt jo aikaa sitten
pitänyt päästä yli.
Tässä ei ole kysymys myöskään
monikulttuurisuudesta. Minä oletan, että suurimmaksi
osaksi ne ihmiset, jotka tästä lakialoitteesta
hyötyisivät, ovat luterilaisen kirkon suomalaisia
jäseniä. Heitä olen tässä ensisijaisesti
ajatellut, ja he ovat varmaan se suurin yksittäinen ryhmä.
Minä mielestäni puheenvuorossani aika selkeästi
ilmaisin, mistä tässä lakialoitteessa
on kysymys, mutta koska se jäi vielä vähän
epäselväksi, niin kerrataan: Minä haen
vapautta uskontoihin kuuluville ihmisille, ihmisille, jotka haluavat kuulua
johonkin uskontokuntaan mutta eivät halua uskonnonopetusta
jostakin syystä — syitä on monia erilaisia.
Kirkkoon kuulumattomilla ihmisillä tällainen valinnanvapaus
jo on. Miksi se on rajattu pelkästään
heille?
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunnioitan näitä Kontulan
tekemiä esityksiä, mutta itse olen sitä mieltä,
etten antaisi yhtään tässä asiassa
nytten periksi sen vuoksi, että jos nuoret pääsevät
millään tavalla vaikuttamaan itse siihen tilanteeseen,
osallistuvatko he uskonnonopetukseen vai eivät, niin helposti
nuoret leimautuvat siinä, että jaa, sinäkö olet
niitä uskovia, uskovaisia. Elikkä jätetään
kokonaan nuoret tämän kiusaamisen ulkopuolelle.
Kaikki voivat osallistua uskontotunneille, eikä heidän
tarvitse sanoa tässä tilanteessa, onko hän
uskovainen vai ei. Elikkä lähtökohtana
tulee jatkossakin olla se, että kaikki osallistuvat tähän
normaaliin uskonnonopetukseen, joka on olennainen osa meidän yhteiskuntajärjestystämme
ja lainsäädäntömme taustaa.
Keskustelu päättyi.