Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Siirrytään nyt energiapolitiikan
puolelle. — Suomihan tuo energiaa nettona noin 7 miljardin
euron edestä vuodessa. Se on noin 1 300 euroa
per jokainen suomalainen, mitä ostetaan ulkomailta energiaa.
Tänään julkaistiin parlamentaarinen
ilmasto- ja energiatiekartta vuodelle 2050. Siinä kaikki puolueet
olivat sitä mieltä, että Suomella on
hyvät edellytykset lisätä omaa, puhdasta,
päästötöntä energiaa,
mikä on erinomainen saavutus, että päästään
siinä suhteessa yhteiseen käsitykseen. Siinä on
myöskin mielenkiintoisia asioita.
Suomi onkin jo tällainen uusiutuvien biopolttoaineiden
suurvalta, kun katsoo, mitä tekee UPM-Kymmene, mitä tekee
St1, Neste Oil ja Gasum biokaasun osalta. Nyt tietyllä tavalla
me haluamme myöskin mukaan tämän EU:n
jälleen uudestaan. Nythän EU on antanut 10 prosentin tavoitteen
ja Suomi jopa 20 prosentin tavoitteen biopolttoaineille. Mutta nyt
EU-puolella ollaan vähän lipeämässä.
Ensi viikolla huippukokous, kyselen ministeri Vapaavuorelta:
miten me saisimme myöskin EU:n linjan, kun Suomi on jo
siirtynyt biopolttoaineiden suurvallaksi?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tänään on tosiaan
julkistettu parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean raportti,
mikä on siinä mielessä erittäin
positiivinen asia, että meillä on laaja kansallinen
yhteisymmärrys monista energia- ja ilmastopolitiikan keskeisistä kysymyksistä,
mikä luo tätä kautta ennustettavuutta
ja johdonmukaisuutta tuleviin energiapoliittisiin ratkaisuihin.
Mitä tulee biopolttoaineisiin, EU:n edellisessä 2020-paketissahan
asetettiin 10 prosentin velvoite liikenteen biopolttoaineille, joka
Suomessa tuplattiin. Siis Suomessa on kansallinen sitova velvoite
siitä, että vuonna 2020 sen pitää olla
20 prosenttia. Osin johtuen tästä, osin johtuen
tietenkin meidän biotalouden perinteestä ja osaamisesta
suomaiset yritykset ovat tämän alan edelläkävijöitä koko
maailmassa. Neste Oil on maailman suurin biodieselin tuottaja. Sen
lisäksi usea muu suomalainen yritys pärjää maailmalla
hyvin. Meillä on loistavia uusia virityksiä, kehitelmiä,
aloittavia yrityksiä, hankkeita, demonstraatiojuttuja ja
näin edelleen.
Ikävä kyllä EU-komissio ei nyt 2030-paketissa
halua uudistaa tätä kohtaa. (Puhemies koputtaa)
Olemme sitä lobanneet käytännöllisesti
katsoen koko vuoden, mutta saaneet yllättävän
vähän vastakaikua mistään muista
Euroopan maista, ja teemme sitä loppuun saakka, kun EU:n huippukokous
ensi viikolla tästä asiasta linjaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikkien näiden uudistusten ei tarvitse
olla miljardiluokkaa. Voi tehdä suuria muutoksia myöskin
pienillä teoilla. Ja mikäli me haluamme näyttää esimerkkiä maailmalle
siitä, että me olemme todellinen uusiutuvien polttoaineiden
pilottimaa ja kenties tulevaisuudessa entistä enempi myöskin
vientimaa, meillä täytyy olla kotimaisia käytännön
tekoja ja pilotteja.
Tarvitsemme kotimaista kysyntää. Kysynkin valtiovarainministeri
Rinteeltä: Yksi keino voisi olla sellainen, että tällä hetkellähän
työnantajat saavat verovähennyksiä siitä,
että hankkivat työntekijöille täyssähkö-
tai hybridiautoja. Mutta työntekijäpuolella se
menee palkan päälle täytenä sitten,
myöskin lisäpalkkana, progressiivisena. Yksi vaihtoehtohan
on siirtää tämä työntekijöille,
eli jos he haluavat työsuhdeautoksi hybridiautoja ja biopolttoainetta
käyttäviä autoja, ne saisi alemmalla
verotasolla. Tämähän voisi nostaa kiinnostusta,
eikä valtio menetä mitään. (Puhemies
koputtaa) Olisiko tällainen idea käypä tässä tulevaisuudessa?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Herra puhemies! On tärkeätä, että edistämme
näitten biopolttoaineitten markkinoille tuloa, ja tästä näkökulmasta
kaikki sellaiset, ainakin määräaikaiset
keinot, joilla tämmöistä ikään
kuin käyntiinlaittoa saadaan, ovat järkeviä,
niin että sinällään harkitsemisen
arvoinen asia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tänään todellakin
julkistettiin tämä Tiekartta 2050, ja kiitoksia
vielä ministeri Vapaavuorelle siitä. Perussuomalaisille
energian kotimaisuus on todella tärkeää.
Tässä nyt nostettiin esille myös,
ministeri, tämä Nesteen rooli. Neste on huippu.
Kyllä, näin varmasti on, mutta muistakaamme myös
maatalouden biokaasuhankkeet. Siellä myöskin hybridiautoille
olisi tarvetta ja varmasti lisätankkauspisteille. Haluaisin
nyt kuulla ministeriltä, millä tavalla olette
edistäneet tai haluatte olla edistämässä maatalouden
biokaasuhankkeita.
Toiseksi sitten: Ymmärtääkseni unionissa
on valmisteilla vaihtoehtoisten polttoaineiden direktiivi, eikö vain?
Elikkä mitä tälle tällä hetkellä kuuluu,
ja miten Suomi on vaikuttamassa tämän sisältöön?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olemme viime aikoina keskittäneet
voimamme pitkälti siihen, että pyrimme vaikuttamaan
siihen, että EU-tasolla tässä isossa 2030-paketissa
kiinnitettäisiin huomiota liikennepolttoaineisiin ja biopohjaisiin
liikennepolttoaineisiin, ja tulee olemaan takaisku, ellei komissio
tässä muuta linjaansa.
Tästä huolimatta olen aika luottavainen sen suhteen,
että biopolttoaineitten kehitys ja kulutus ja käyttö ja
markkinat tulevat kasvamaan. On itsestään selvää,
että nimenomaan liikennepuolella me tarvitsemme kaikkialla
joka tapauksessa paljon uutta teknologiaa, eikä sähköautoteknologia
yksin riitä vastaamaan tähän kysyntään.
Siinä mielessä olen luottavainen sen suhteen,
että suomalaiselle huipputeknologialle biopolttoaineiden
alalla tulee olemaan kasvavia markkinoita Euroopassa, vaikkei tämmöistä velvoitetta
tulisikaan.
Kotimaassa edistämme asiaa monin monin eri keinoin.
Mainitakseni vain yhden olemme varanneet valtion budjetista 70—80
miljoonaa erilaisten biojalostamojen tukemiseen, jotka sitten eri puolilla
Suomea kehittävät erilaisia teknologioita ja käyttävät
erilaisia raaka-aineita. Siitä on ensimmäinen
12 miljoonan tuki myönnetty jo St1:lle Kajaanissa, ja meillä on
useita erilaisia hankkeita vireillä. Tätä kautta
biotaloutta edistetään ympäri Suomea
ja luodaan kannustimia erilaisille teknologioille ja erilaisten
raaka-aineitten käytölle.