6 luku
Henkilöstö
Yleiset säännökset
1 §
Työnantaja ja henkilöstö
Työnantajalla tarkoitetaan tässä luvussa
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntaa, seurakuntayhtymää,
tuomiokapitulia ja kirkkohallitusta, jollei toisin säädetä.
Seurakuntayhtymä ja siihen kuuluvat seurakunnat
ovat palvelussuhteen ehtoja koskevissa asioissa yksi työnantaja.
Tuomiokapitulilla on seurakunnan ja seurakuntayhtymän
viranhaltijoita koskevissa virkasuhdeasioissa työnantajalle
kuuluvia tehtäviä siten kuin tässä laissa
ja kirkkojärjestyksessä tai muussa laissa säädetään.
Työnantajan palveluksessa oleva henkilöstö on
virkasuhteessa tai työsopimussuhteessa. Virkasuhteeseen
sovelletaan, mitä siitä tässä laissa ja
sen nojalla kirkkojärjestyksessä tai muualla laissa
säädetään. Työsopimussuhteeseen
sovelletaan, mitä siitä erikseen säädetään,
ja sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään.
Virkasuhteessa suoritettavaa tehtävää varten perustetaan
virka. Perustellusta syystä henkilö voidaan kuitenkin
ottaa virkasuhteeseen määräajaksi myös
ilman, että tehtävää varten
on perustettu virka.
Työnantajalla tulee olla tehtäviensä hoitamista
varten riittävä henkilöstö.
2 §
Viranhaltija ja virkasuhde
Viranhaltijalla tarkoitetaan henkilöä, joka
on virkasuhteessa työnantajaan.
Virkasuhteella tarkoitetaan julkisoikeudellista palvelussuhdetta,
jossa seurakunta, seurakuntayhtymä, tuomiokapituli tai
kirkkohallitus on työnantajana ja viranhaltija työn
suorittajana.
3 §
Henkilöstön kielitaito
Viranhaltijalta vaadittavasta kielitaidosta säädetään
kirkkojärjestyksessä ottaen huomioon, mitä tämän
lain 3 luvun 7 ja 8 §:ssä ja 4 luvun 4 §:ssä säädetään.
Kielitaitoa koskevasta kelpoisuusvaatimuksesta voidaan myöntää erivapaus erityisestä
syystä.
Tuomiokapituli myöntää erivapauden seurakunnan
tai seurakuntayhtymän papin ja lehtorin viran haltijalle.
Muulle viranhaltijalle erivapauden myöntää se
viranomainen, jonka toimivaltaan viran perustaminen kuuluu.
Virkaa täytettäessä tai työsopimussuhteeseen otettaessa
otetaan huomioon myös sellainen hakija, joka
on osoittanut vaaditun kielitaidon hakuajan päätyttyä,
jos tämä ei viivytä asian käsittelyä.
Viranomaisen on koulutusta järjestämällä ja muilla
henkilöstöpoliittisilla toimilla huolehdittava
siitä, että sen henkilöstöllä on
riittävä kielitaito viranomaisen tehtävien
hoitamiseksi kielilaissa, saamen kielilaissa ja muussa lainsäädännössä asetettujen
vaatimusten mukaisesti.
4 §
Kirkon virka- ja työehtosopimukset
Evankelis-luterilaisen kirkon työmarkkinalaitoksen
sekä viranhaltijoiden ja työntekijöiden etujen
valvomiseksi perustettujen yhdistysten välillä voidaan,
niin kuin siitä erikseen säädetään,
virka- ja työehtosopimuksin sopia kirkkohallituksen, tuomiokapitulin,
seurakunnan tai seurakuntayhtymän palveluksessa olevien
palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista sen estämättä,
mitä niistä säädetään
tässä laissa tai muissa kirkkohallitusta, tuomiokapitulia, seurakuntaa
ja seurakuntayhtymää koskevissa säädöksissä.
5 §
Muut viranhaltijan palvelussuhdetta koskevat säännökset
ja määräykset
Viranhaltijoiden palvelussuhteen ehdoista annetaan tämän
lain säännösten ja virkaehtosopimuksen
määräysten lisäksi tarpeelliset
täydentävät säännökset
ja määräykset kirkkojärjestyksessä taikka
työnantajan antamissa ohje- tai johtosäännöissä.
6 §
Eläkkeet
Viranhaltijan ja työntekijän oikeudesta eläkkeeseen
sekä viranhaltijan ja työntekijän edunsaajan
oikeudesta perhe-eläkkeeseen säädetään erikseen.
7 §
Sotilaspapit
Puolustusvoimissa voi olla papin virkoja. Sotilaspappeja johtaa
ja valvoo puolustusvoimien hengellisen työn johtajana kenttäpiispa.
Sotilaspappi on pappisviran toimittamisessa kenttäpiispan
alainen. Sotilaspapin pappisvirkaan liittyvistä tuomiokapitulin
valtuuksista säädetään 5 luvun
3 §:ssä. Sotilaspapin ja kenttäpiispan virkoihin
sovelletaan muutoin, mitä niistä erikseen säädetään.
8 §
Virat erityisiä tarpeita varten
Papin virkoja ja lehtorin virkoja voi lisäksi olla
vankilassa ja muita erityisiä tarpeita varten. Viranhaltija
on pappisviran ja tämän luvun 29 §:ssä tarkoitettujen
lehtorin viran velvollisuuksien osalta tuomiokapitulin alainen.
Vankilaan tai muuhun laitokseen perustetun papin viran ja lehtorin
viran täyttää tuomiokapituli julistettuaan
viran haettavaksi ja saatuaan hakijoista lausunnon asianomaiselta
viranomaiselta. Tuomiokapituli määrää tarvittaessa
viran väliaikaisen hoitajan ja viransijaisen.
Virkasuhteen alkaminen
9 §
Virkasuhteen kesto
Viranhaltija otetaan virkasuhteeseen toistaiseksi tai määräajaksi.
Viranhaltija voidaan ottaa määräajaksi
vain, jos:
1) viranhaltija sitä itse pyytää;
2) määräajaksi ottamisesta säädetään
erikseen; tai
3) tehtävän luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkasuhteeseen
kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen
tai muu näihin rinnastettava työnantajan toimintaan
liittyvä seikka sitä vaatii.
Viranhaltijalla, joka on ilman 2 momentin mukaista perustetta
otettu määräajaksi tai joka on ilman
perusteltua syytä toistuvasti otettu peräkkäin
määräajaksi, on oikeus saada virkasuhteen
päättyessä vähintään
kuuden ja enintään 24 kuukauden palkkaa
vastaava korvaus. Korvausvaatimus voidaan esittää kuuden
kuukauden kuluessa virkasuhteen päättymisestä.
Kirkkojärjestyksessä säädetään
niistä viroista, joihin on tehtävien laadun vuoksi
aina otettava määräajaksi.
10 §
Julkinen hakumenettely
Virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista
hakumenettelyä, jollei jäljempänä toisin
säädetä. Viranhakuilmoitukset on saatettava
tiedoksi julkaisemalla ne työnantajan julkisten kuulutusten
ilmoitustaululla sekä tarpeen vaatiessa muulla työnantajan
päättämällä tavalla,
jollei toisin säädetä. Hakuaika on vähintään
14 kalenteripäivää ilmoituksen julkaisemisesta.
Virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen
voi perustellusta syystä päättää hakuajan
jatkamisesta, uudesta hakumenettelystä tai viran täyttämättä jättämisestä.
Uutta hakumenettelyä koskevassa ilmoituksessa on mainittava, otetaanko
aikaisemmat hakemukset huomioon.
Kirkkoherran, kappalaisen ja vakinaisen lehtorin viran haettavaksi
julistamisesta, hakuajan jatkamisesta, uudesta hakumenettelystä tai
virkasuhteen täyttämättä jättämisestä päättää tuomiokapituli.
Hakumenettelystä säädetään
kirkkojärjestyksessä.
11 §
Poikkeukset julkisesta hakumenettelystä
Virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman hakumenettelyä,
kun:
1) henkilö otetaan hoitamaan virkaa sijaisena tai avoinna
olevaan virkasuhteeseen määräajaksi;
2) taloudellisista ja tuotannollista syistä irtisanottu
viranhaltija otetaan toiseen virkasuhteeseen;
3) 36 §:ssä tarkoitettu virkasuhde tarjotaan osa-aikaiselle
viranhaltijalle;
4) 38 §:ssä tarkoitettu viranhaltija siirretään toiseen
virkasuhteeseen;
5) virkaan valitun irtisanouduttua ennen hänelle määrättyä virantoimituksen
aloittamispäivää virkaan valitaan joku
muu virkaa hakenut, kelpoisuusehdot hakuajan päättyessä täyttänyt hakija;
6) muun työnantajan palveluksessa oleva henkilö otetaan
virkasuhteeseen 39 §:ssä tarkoitetun toiminnan
siirtämisen yhteydessä; tai
7) menettelyyn on muu erityisen painava syy.
Tuomiokapituli antaa sopivalle papille viranhoitomääräyksen
seurakunnan seurakuntapastorin virkaan toistaiseksi. Jollei asian
kiireellisyys muuta vaadi, seurakunnalle on varattava tilaisuus
antaa lausunto viran erityisistä tarpeista ennen viran
täyttämiseen ryhtymistä sekä virkaan ilmoittautuneista
ennen viranhoitomääräyksen antamista.
Kun seurakunnan kirkkoherran, kappalaisen tai seurakuntapastorin
avoinna olevaan virkaan tai seurakunnan papin virkaan muutoin tarvitaan väliaikaista
hoitajaa, tuomiokapituli määrää virkaa
hoitamaan sitä haettavaksi julistamatta virkaan sopivan
hiippakunnan papin siten kuin 2 momentissa säädetään.
12 §
Virkasuhteeseen ottaminen
Sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana,
voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti
ennen hakuajan päättymistä ja tuolloin
täyttää kelpoisuusvaatimukset. Hakemukseen
on liitettävä selvitys hakijan kelpoisuudesta.
Kirkkoneuvoksen virkaan voidaan suostumuksensa nojalla ottaa
sellainenkin henkilö, joka ei ole hakenut sitä ja
jonka kelpoisuudesta on esitetty selvitys.
Piispan valintaan sovelletaan, mitä tässä laissa,
kirkkojärjestyksessä ja kirkon vaalijärjestyksessä säädetään.
13 §
Kelpoisuusvaatimukset
Yleisistä nimitysperusteista julkisiin virkoihin säädetään
perustuslaissa.
Vain evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen
on kelpoinen:
1) virkasuhteeseen;
2) työsuhteeseen, joka liittyy kirkon jumalanpalveluselämään,
diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon;
3) työsuhteeseen, jossa kirkon jäsenyyden
ja konfirmaation edellyttäminen on työtehtävien luonteen
vuoksi muutoin perusteltua.
Tuomiokapituli voi myöntää 2 momentissa tarkoitetusta
kelpoisuusvaatimuksesta erivapauden muun kristillisen kirkon tai
uskonnollisen yhdyskunnan papille, jos kirkolliskokous on hyväksynyt
tuon kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan kanssa tehdyn sopimuksen
pappisviran vastavuoroisen hoitamisen edellytyksistä. Erivapaus
voidaan myöntää toistaiseksi tai määräajaksi.
Papin ja lehtorin virkaa lukuun ottamatta henkilö voidaan
ottaa kirkon jäsenyyttä ja konfirmaatiota koskevasta
kelpoisuusvaatimuksesta riippumatta määräaikaiseen
palvelussuhteeseen, joka on tarkoitettu kestämään
enintään kaksi kuukautta, jos siitä erikseen
säädetään tai työnantaja
perustellusta syystä yksittäistapauksessa niin
päättää.
Henkilö, joka ei ole täyttänyt 18
vuotta, voidaan ottaa vain määräaikaiseen
virkasuhteeseen.
14 §
Erityiset kelpoisuusvaatimukset
Virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty
tai työnantajan päättämä erityinen kelpoisuus,
jollei tämän lain nojalla toisin säädetä.
Henkilö voidaan ottaa määräaikaiseen
virkasuhteeseen erityisistä kelpoisuusvaatimuksista riippumatta,
jos siitä erikseen säädetään
tai työnantaja perustellusta syystä yksittäistapauksessa niin
päättää. Papin virkaan voidaan
antaa viranhoitomääräys vain papille
ja lehtorin virkaan vain lehtorille.
Jos viran kelpoisuusvaatimuksena on erityiskoulutus, joka säännönmukaisesti
suoritetaan haetun viran hoitamisen yhteydessä, hakija
on kelpoinen hakemaan virkaa, jos hän täyttää viran
muut kelpoisuusehdot ja kirjallisesti sitoutuu suorittamaan erityiskoulutuksen.
Jos hakija ei suorita erityiskoulutusta työnantajan asettamassa
kohtuullisessa määräajassa, hänet
voidaan irtisanoa 55 §:n mukaista irtisanomisaikaa noudattaen.
15 §
Ulkomaiset opinnot ja tutkintotodistukset
Ammattipätevyyden tunnustamisesta annetussa
laissa (1093/2007) tarkoitetun ammattipätevyyden
tuottamaan kelpoisuuteen seurakunnan, seurakuntayhtymän,
tuomiokapitulin tai kirkkohallituksen virkaan sovelletaan, mitä sanotussa
laissa säädetään.
Muiden kuin 1 momentissa tarkoitettujen ulkomailla suoritettujen
korkeakouluopintojen tuottamasta virkakelpoisuudesta säädetään
ulkomailla suoritettujen korkeakouluopintojen tuottamasta virkakelpoisuudesta
annetussa laissa (531/1986).
Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan kansalaiseen sovelletaan
1 ja 2 momentissa mainittujen lakien lisäksi Pohjoismaiden
välillä pohjoismaisista työmarkkinoista
henkilöille, jotka ovat saaneet vähintään
kolmevuotisen korkeamman koulutuksen, tehdyn sopimuksen eräiden
määräysten hyväksymisestä sekä sopimuksen
soveltamisesta annettua lakia (651/1998).
16 §
Terveydentilaa koskeva selvitys virkasuhteeseen otettaessa ja
papiksi vihittäessä
Virkasuhteeseen ottamisen ja pappisvihkimyksen edellytyksenä on,
että siihen otettava henkilö antaa ottamisesta
tai vihkimisestä päättävälle
viranomaiselle tehtävän hoidon terveydellisiä edellytyksiä koskevat
tiedot sekä osallistuu lisäksi tarvittaessa asian
selvittämiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin.
Työnantajan määräämistä tarkastuksista
ja tutkimuksista aiheutuvista välttämättömistä kustannuksista vastaa
työnantaja.
Virkaan ottamisesta päättävä viranomainen voi
perustellusta syystä päättää,
ettei 1 momentissa tarkoitettua selvitystä vaadita.
Jollei tietoja terveydellisistä edellytyksistä ole
käytettävissä päätettäessä virkasuhteeseen ottamisesta,
päätös tehdään ehdollisena.
Viranhaltijan on esitettävä tiedot virkasuhteeseen
ottamisesta päättävän viranomaisen
asettamassa kohtuullisessa määräajassa.
Jos tietoja ei esitetä määräajassa
tai viranomainen ei sille esitettyjen tietojen takia pidä viranhaltijaa
soveltuvana virkaan, viranomainen tekee päätöksen
virkasuhteeseen ottamispäätöksen raukeamisesta.
Päätös tulee voimaan, kun se on annettu
viranhaltijalle tiedoksi. Muussa tapauksessa viranomainen päättää,
että henkilön virkasuhde jatkuu.
Kirkkoherran viran hakijan on liitettävä hakemusasiakirjoihin
tehtävän hoidon terveydellisiä edellytyksiä koskevat
tiedot sekä osallistuttava tuomiokapitulin määräyksestä lisäksi
tarvittaessa asian selvittämiseksi suoritettaviin tarkastuksiin
ja tutkimuksiin.
17 §
Koeaika
Virkasuhteeseen otettaessa voidaan määrätä virantoimituksen
aloittamisesta alkavasta enintään kuuden kuukauden
koeajasta. Vuotta lyhyemmässä määräaikaisessa
virkasuhteessa koeaika voi olla enintään
puolet virkasuhteen kestosta. Seurakunnan seurakuntapastorin koeajan määräämisestä
päättää tuomiokapituli.
Jos viranhaltija otetaan saman työnantajan toiseen
virkasuhteeseen ja hänen tehtävänsä tai asemansa
huomattavasti muuttuvat ja viranhaltija itse on hakeutunut toiseen
virkasuhteeseen, työnantaja voi määrätä koeajan
noudatettavaksi uudessa virkasuhteessa.
Koeajan kuluessa virkasuhde voidaan molemmin puolin purkaa päättymään
välittömästi. Purkaminen ei saa tapahtua
syrjivillä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin
epäasiallisilla perusteilla.
Papin virassa olevan papin sekä lehtorin virkasuhteen
purkamisesta koeaikana päättää tuomiokapituli
omasta tai työnantajan aloitteesta. Tuomiokapitulin on
käsiteltävä asia kiireellisenä.
Purkamisesta voidaan päättää koeajan päättymistä seuraavassa
tuomiokapitulin istunnossa, jos seurakunta tai seurakuntayhtymä on pannut
asian tuomiokapitulissa vireille koeaikana.
Mitä tässä pykälässä säädetään
koeajasta, ei koske kirkkoherran, piispan, kirkkoneuvoksen, pappisasessorin
eikä lääninrovastin virkoja.
18 §
Viranhoitomääräys ja selvitys virkasuhteen
ehdoista
Viranhaltijalle on annettava viipymättä ja
mikäli mahdollista ennen virantoimituksen alkamista virkasuhteeseen
ottamisesta pöytäkirjanote tai muu kirjallinen
viranhoitomääräys. Tämän
lisäksi työnantajan on annettava viranhaltijalle
vähintään kuukauden kestävässä virkasuhteessa
selvitys keskeisistä virkasuhteen ehdoista, jolleivät
ne ilmene annetusta viranhoitomääräyksestä.
Selvitys on annettava viimeistään
ensimmäisen täyden palkanmaksukauden päättymiseen mennessä,
ja siitä tulee ilmetä ainakin:
1) virkanimike;
2) virkasuhteen kestoaika;
3) mahdollinen määräaikaisuuden peruste;
4) mahdollinen koeaika;
5) virkapaikka virkasuhteen alkaessa;
6) virantoimituksen alkamisajankohta;
7) pääasialliset tehtävät
tai niiden määräytymisperuste;
8) palkkauksen perusteet sekä palkanmaksukausi;
9) osa-aikaisen virkasuhteen säännöllinen työaika
tai, jos viranhaltijaan ei sovelleta työaikaa, työmäärän
suhteellinen osuus viran täydestä työmäärästä;
10) vuosiloman määräytyminen.
Viranhoitomääräyksen seurakunnan
ja seurakuntayhtymän papin virkaan ja lehtorin virkaan antaa
tuomiokapituli. Selvityksen keskeisistä virkasuhteen ehdoista
antaa työnantaja. Viranhoitomääräys
seurakunnan ja seurakuntayhtymän papin viran väliaikaiseksi
hoitajaksi voidaan antaa myös oman viran ohella.
19 §
Virkasuhteen sekä viranhaltijan oikeuksien ja velvollisuuksien
alkaminen
Virkasuhde alkaa virkasuhteeseen ottamista koskevan päätöksen
tekemisestä.
Viranhaltijan oikeudet ja velvollisuudet alkavat virantoimituksen
alkamispäivästä, jollei aikaisemmasta
alkamisajankohdasta tässä laissa tai muualla toisin
säädetä.
Jos viranhaltija otetaan saman työnantajan toiseen
virkasuhteeseen, viranhaltijan palvelussuhde ei katkea hänen
siirtyessään välittömästi toiseen
virkasuhteeseen.
Työnantajan velvollisuudet
20 §
Yleisvelvoite
Työnantajan on huolehdittava siitä, että viranhaltijalle
annetaan virkasuhteesta johtuvat etuudet ja oikeudet sellaisina
kuin ne hänelle kuuluvat.
21 §
Työyhteisön ja työilmapiirin kehittäminen
Viranhaltijan hoidettavana olevaa tehtävää tai työmenetelmiä muutettaessa
taikka kehitettäessä työnantajan on pyrittävä huolehtimaan
siitä, että viranhaltija voi suoriutua tehtävänsä hoidosta.
Työnantajan on myös pyrittävä edistämään viranhaltijan
mahdollisuuksia kehittyä kykyjensä mukaan urallaan.
Työnantajan on pyrittävä edistämään
hyvää ja luottamuksellista ilmapiiriä työyhteisössä.
22 §
Työturvallisuus
Työnantajan on huolehdittava työturvallisuudesta
viranhaltijan suojelemiseksi tapaturmilta ja terveydellisiltä vaaroilta
siten kuin työturvallisuuslaissa (738/2002) ja
sen nojalla säädetään.
Jos raskaana olevan viranhaltijan työtehtävät tai
työolot vaarantavat hänen tai sikiön
terveyden eikä työssä tai työoloissa
olevaa vaaratekijää voida poistaa, viranhaltija
on pyrittävä raskauden ajaksi siirtämään
muihin, hänen työkykynsä ja
ammattitaitonsa huomioon ottaen sopiviin tehtäviin.
23 §
Nimikirjan pitäminen
Työnantaja pitää viranhaltijoista
ja työntekijöistä nimikirjaa. Tuomiokapituli
pitää nimikirjaa hiippakunnan papeista ja lehtoreista.
Nimikirjaan merkittävien tietojen tallentamiseen, käyttämiseen
ja poistamiseen sovelletaan, mitä nimikirjalaissa (1010/1989)
säädetään.
24 §
Palkkalaskelma
Työnantajan on annettava viranhaltijalle palkanmaksun
yhteydessä laskelma, josta ilmenevät palkan määrä ja
sen määräytymisperusteet.
25 §
Kokoontumisoikeus
Työnantajan on sallittava viranhaltijoiden ja heidän
järjestöjensä käyttää maksutta
työnantajan hallinnassa olevia sopivia tiloja
taukojen aikana ja työajan ulkopuolella virkasuhdeasioiden
sekä ammatillisen yhdistyksen toimialaan kuuluvien asioiden
käsittelyyn. Kokoontumisoikeuden käyttö ei
saa aiheuttaa haittaa työnantajan toiminnalle.
Viranhaltijan velvollisuudet
26 §
Yleiset velvollisuudet
Viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät
asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia
säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan
työnjohto- ja valvontamääräyksiä.
Viranhaltijan on toimittava tehtävässään
tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa
ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.
Viranhaltijalle, joka on rikkonut tai laiminlyönyt
virkasuhteeseen kuuluvia velvoitteita, voidaan antaa varoitus.
Viranhaltija ei saa vaatia, ottaa vastaan tai hyväksyä sellaista
taloudellista tai muuta etua, josta säädetään
rikoslain (39/1889) 40 luvussa.
27 §
Välttämättömät
ja kiireelliset virkatehtävät
Vapaa-aikanaan viranhaltijan, johon ei sovelleta työaikalakia,
on hoidettava välttämättömät ja
kiireelliset virkatehtävät, jollei niiden hoitoa ole
voitu muulla tavalla järjestää. Viranhaltija on
velvollinen toimimaan oman virkansa ohella muun viranhaltijan sijaisena
tämän vuosiloman ja vapaapäivän
aikana.
28 §
Vaitiolovelvollisuus
Vaitiolovelvollisuuteen sovelletaan tämän lain
lisäksi, mitä siitä säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999)
ja muussa laissa.
29 §
Lehtorin viran velvollisuudet
Mitä papin velvollisuudesta olla ilmaisematta rippisalaisuutta
ja velvollisuudesta pysyä tunnustuksessa 5 luvun 2 ja 3 §:ssä säädetään,
koskee myös lehtoria. Pappisvirasta erottamisen sijasta
lehtori menettää oikeutensa toimia lehtorina.
30 §
Sivutoimi ja kilpaileva toiminta
Sivutoimella tarkoitetaan virkasuhdetta, palkattua työtä ja
pysyväisluonteista tehtävää,
josta viranhaltijalla on oikeus kieltäytyä, sekä ammatin,
elinkeinon ja liikkeen harjoittamista. Viranhaltija ei saa ottaa
vastaan eikä pitää sellaista sivutointa,
joka edellyttää työajan käyttämistä sivutoimeen
kuuluvien tehtävien hoitamiseen, ellei työnantaja
hakemuksesta myönnä siihen lupaa. Sivutoimilupa
vaaditaan myös päätoimiselta viranhaltijalta,
jolla ei ole kiinteää työaikaa.
Sivutoimiluvasta päättää työnantaja.
Tuomiokapituli päättää sivutoimiluvan
myöntämisestä seurakunnan papin viran
ja lehtorin viran haltijalle. Sivutoimilupa voidaan myöntää määräajaksi
tai muutoin rajoitettuna. Harkittaessa sivutoimiluvan myöntämistä on
otettava huomioon, että viranhaltija ei saa sivutoimen
vuoksi tulla esteelliseksi tehtävässään.
Sivutoimi ei myöskään saa vaarantaa luottamusta
tasapuolisuuteen tehtävän hoidossa tai muutenkaan
haitata tehtävän asianmukaista hoitamista.
Sivutoimena ei saa harjoittaa sellaista toimintaa, joka kilpailevana
toimintana ilmeisesti vahingoittaa työnantajaa. Viranhaltija
ei saa virkasuhteen kestäessä ryhtyä myöskään
kilpailevan toiminnan valmistelemiseksi sellaisiin toimenpiteisiin, joita
ei voida pitää hyväksyttävinä.
Muusta kuin 1 momentissa tarkoitetusta sivutoimesta viranhaltijan
on tehtävä ilmoitus työnantajalle. Työnantaja
voi varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi kieltää tällaisen sivutoimen
vastaanottamisen ja pitämisen 2 momentissa tarkoitetuilla
perusteilla.
Työnantaja voi peruuttaa sivutoimiluvan 2 momentissa
tarkoitetulla perusteella. Viranhaltijalle on varattava tilaisuus
tulla kuulluksi ennen sivutoimiluvan peruuttamista.
31 §
Terveystietojen antaminen
Viranhaltija on velvollinen antamaan työnantajan pyynnöstä asianomaisen
tehtävän hoitamisen edellytysten selvittämiseksi
tarpeelliset tiedot työ- ja toimintakyvystään
sen lisäksi, mitä työterveyshuoltolaissa
(1383/2001) säädetään. Viranhaltija
on myös velvollinen työnantajan määräyksestä osallistumaan
terveydentilansa toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin,
jos se on välttämätöntä tehtävän
hoitamisen edellytysten selvittämiseksi. Seurakunnan papin
viran haltijalle määräyksen antaa tuomiokapituli.
Viranhaltijalle on ennen määräyksen antamista
varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Potilaan itsemääräämisoikeuteen
sovelletaan muutoin, mitä siitä erikseen säädetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista työnantajan
määräämistä tarkastuksista
ja tutkimuksista aiheutuvista välttämättömistä kustannuksista vastaa
työnantaja.
32 §
Työturvallisuus
Viranhaltijan on huolehdittava työturvallisuudesta
siten kuin työturvallisuuslaissa ja sen nojalla annetuissa
säännöksissä viranhaltijan velvollisuudeksi
säädetään.
33 §
Rikosrekisteriote
Virkasuhteeseen ottamisen edellytyksenä on lasten kanssa
työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun
lain (504/2002) 2 §:ssä tarkoitetuissa
tapauksissa, että henkilö on toimittanut viran
täyttävän viranomaisen pyynnöstä nähtäväksi
rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 2 momentissa
tarkoitetun otteen rikosrekisteristä. Rikosrekisteriotteen
esittämiseen sovelletaan myös, mitä lasten
kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun
lain 6—10 §:ssä säädetään.
Jollei viran täyttämisestä päätettäessä ole käytettävissä 1
momentissa tarkoitettua rikosrekisteriotetta, päätös
tehdään ehdollisena. Virkaan ehdollisesti valitun
on esitettävä rikosrekisteriote viimeistään
30 päivän tai viran täyttävän
viranomaisen erityisestä syystä myöntämän
pidemmän määräajan kuluessa
ehdollista valintaa koskevan päätöksen
tiedoksisaannista uhalla, että päätös
muutoin raukeaa. Viranomainen päättää virkasuhteen
jatkumisesta tai raukeamisesta.
34 §
Huumausainetesti
Virkasuhteeseen otettava henkilö voidaan velvoittaa
esittämään huumausainetestiä koskeva
todistus yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain (759/2004) 7 §:ssä tarkoitetuissa
tilanteissa virkasuhteeseen ottamisen edellytyksenä. Oikeudesta
velvoittaa viranhaltija esittämään huumausainetestiä koskeva
todistus säädetään
yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa
laissa.
Virkasuhteessa tapahtuvat muutokset
35 §
Virkasuhteen muuttaminen osa-aikaiseksi
Työnantaja voi, varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden
tulla kuulluksi, muuttaa virkasuhteen osa-aikaiseksi 52 §:ssä tarkoitetulla
irtisanomisperusteella irtisanomisaikaa noudattaen. Seurakunnan
kappalaisen, seurakuntapastorin ja lehtorin virkasuhteen osa-aikaistamismenettelyyn
sovelletaan,
mitä papin virkasuhteen irtisanomisesta ja purkamisesta
säädetään 59 §:n 2
ja 3 momentissa.
Kirkkoherran virkasuhde voidaan muuttaa osa-aikaiseksi vain
viranhaltijan hakemuksesta.
Piispan ja kirkkoneuvoksen virkasuhdetta ei voi muuttaa osa-aikaiseksi.
36 §
Osa-aikaisen viranhaltijan oikeus kokoaikaiseen virkasuhteeseen
Työnantajan, joka tarvitsee uusia viranhaltijoita tehtäviltään
samankaltaiseen kokoaikaiseen virkasuhteeseen, on 62 §:n
estämättä ensisijaisesti tarjottava toistaiseksi
virkaan otetulle osa-aikatyötä tekevälle
viranhaltijalle mahdollisuus siirtyä tällaiseen
virkasuhteeseen. Edellytyksenä on, että viranhaltija
on etukäteen kirjallisesti ilmoittanut haluavansa kokoaikaiseen
virkasuhteeseen, hän täyttää tämän
virkasuhteen kelpoisuusvaatimukset ja tehtävä on
hänelle sopiva.
37 §
Virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen
Toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen
voi, varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi, päättää,
että viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta muutetaan,
jos toiminnan uudelleen järjestely tai muu perusteltu syy
sitä edellyttää.
Seurakunnan kappalaisen, seurakuntapastorin ja lehtorin viran
haltijan virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta päättää kirkkoherra. Seurakuntayhtymän
seurakuntapastorin ja lehtorin virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta päättää yhteinen
kirkkoneuvosto, jollei ohje- tai johtosäännöllä toisin
määrätä.
38 §
Viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen
Viranhaltija voidaan siirtää saman
työnantajan toiseen virkasuhteeseen, jonka kelpoisuusvaatimukset
hän täyttää ja jota voidaan
pitää hänelle sopivana, jos:
1) hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena
viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien
uudelleenjärjestelyyn liittyvä perusteltu syy
ja hänen varsinainen palkkansa ei alene;
2) hän on antanut siirtoon suostumuksensa; tai
3) siirtoon on muu hyväksyttävä syy
ja viranhaltija on antanut siirtoon suostumuksensa.
Viranhaltija voidaan perustellusta syystä siirtää enintään
vuoden määräajaksi saman työnantajan
toiseen virkasuhteeseen, jonka kelpoisuusvaatimukset hän
täyttää ja jota voidaan pitää hänelle
sopivana, edellyttäen, ettei viranhaltijan varsinainen
palkka alene. Viranhaltijalle annettu määräys
voidaan milloin tahansa peruuttaa ja asianomainen on velvollinen
siirtymään välittömästi
takaisin entiseen virkasuhteeseen siihen kuuluvin palkkaeduin. Peruutus
tulee voimaan heti.
Viranhaltijalle on ennen 1 ja 2 momentissa tarkoitettua siirtämistä tai
2 momentissa tarkoitettua peruuttamista varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
39 §
Viranhaltijan asema seurakuntajaotuksen muuttamisessa ja liikkeen
luovutuksessa
Seurakuntajaotuksen muutoksen vaikutuksesta henkilöstön
asemaan säädetään 13 luvussa sekä kirkkojärjestyksen
13 luvussa.
Työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan tässä luvussa
työnantajan toiminnon luovuttamista toiselle työnantajalle,
jos luovutettava kokonaisuus pysyy luovutuksen jälkeen
samana tai samankaltaisena.
Liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa
olevista virkasuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät
uudelle omistajalle tai haltijalle. Jos luovutus tapahtuu yksityisoikeudelliselle
yhteisölle tai säätiölle, siirtyvät
viranhaltijat työsopimussuhteeseen luovutuksensaajan palvelukseen.
Tällöin luovutuksensaajalle eivät siirry
ne oikeudet ja velvollisuudet, jotka johtuvat nimenomaan virkasuhteesta
eivätkä ole ominaisia työsuhteelle.
Ennen luovutusta erääntyneestä palkasta
tai muusta virkasuhdetta koskevasta saatavasta vastaavat luovuttaja
ja luovutuksensaaja yhteisvastuullisesti. Luovuttaja on kuitenkin
luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä saatavasta,
jollei muuta ole sovittu.
Luovutuksensaaja on velvollinen noudattamaan luovutushetkellä voimassa
olleen virkaehtosopimuksen määräyksiä,
kuten työehtosopimuslaissa (436/1946) säädetään.
Virkavapaa
40 §
Virkavapaa
Viranhaltijalle voidaan hakemuksesta myöntää määräajaksi
vapautus virkatehtävien hoitamisesta joko kokonaan tai
osittain, jollei toisin säädetä.
Viranhaltijalla on oikeus saada vapaata työstään
kunnallisen luottamustoimen hoitamista varten siten kuin kuntalain
(365/1995) 32 b §:ssä säädetään.
Viranhaltijan osa-aikaiseen sairauspoissaoloon sovelletaan,
mitä työsopimuslain (55/2001) 2 luvun
11 a §:ssä säädetään.
41 §
Virkavapaan hakeminen ja myöntäminen
Virkavapaata on haettava kirjallisesti, jollei muualla toisin
säädetä tai virkaehtosopimuksessa toisin
määrätä.
Virkavapaan myöntäminen ja sen pituus ovat työnantajan
harkinnassa, jollei muualla toisin säädetä tai
virkaehtosopimuksessa toisin määrätä.
Mikäli virkavapaata ei voida myöntää hakemuksen
mukaisesti, hakemus on hylättävä, jollei
viranhaltija kirjallisesti suostu sen myöntämiseen
muulla tavalla.
Jos viranhaltija on ollut poissa virantoimituksesta eikä hänelle
ole myönnetty virkavapaata, poissaolo merkitään
jälkikäteen virkavapaaksi, mikäli työnantaja
toteaa poissaolon johtuneen ylivoimaisesta esteestä tai
muusta pätevästä syystä.
Kirkkojärjestyksessä säädetään
virkavapaan myöntävästä viranomaisesta.
Kirkkohallitus voi antaa tarkempia määräyksiä seurakunnan
pappien virkavapaan sekä vuosiloman ja vapaa-ajan järjestämisestä.
42 §
Virkavapaan keskeyttäminen ja peruuttaminen
Virkavapaan keskeyttäminen tai peruuttaminen viranhaltijan
pyynnöstä on työnantajan harkinnassa,
jollei laissa toisin säädetä tai virkaehtosopimuksessa
toisin määrätä.
Virkavapaa keskeytyy siksi ajaksi, kun virkavapaana oleva viranhaltija
suostumuksensa perusteella perustellusta syystä määrätään
suorittamaan joitakin virkatehtäviä.
Jos virkavapaata käytetään muuhun
tarkoitukseen kuin mihin se on myönnetty, virkavapaa voidaan
keskeyttää tai peruuttaa. Ennen päätöksen
tekemistä viranhaltijalle on varattava tilaisuus tulla
kuulluksi.
43 §
Perhevapaat
Viranhaltijalla on oikeus saada virkavapaata perhevapaiden vuoksi
siten kuin työsopimuslaissa säädetään.
Lomauttaminen
44 §
Lomauttaminen
Työnantajalla on oikeus lomauttaa viranhaltija
siten, että virantoimitus ja palkanmaksu keskeytetään
toistaiseksi tai määräajaksi joko kokonaan
tai osittain virkasuhteen muutoin pysyessä voimassa, jos
työnantajalla on 52 §:n mukainen peruste irtisanoa
virkasuhde. Kirkkoherraa, piispaa ja kirkkoneuvosta ei voida lomauttaa.
Seurakunnan muun papin sekä lehtorin lomauttamisesta
on pyydettävä tuomiokapitulin lausunto. Lomauttaminen
ei estä viranhaltijaa ottamasta lomautusajaksi muuta työtä.
Viranhaltija voidaan 1 momentissa mainitulla tavalla lomauttaa
enintään 90 päivän ajaksi, jos
tehtävät tai työnantajan edellytykset
tarjota työtä ovat tilapäisesti vähentyneet
eikä työnantaja voi kohtuudella järjestää muita
tehtäviä tai työnantajan tarpeisiin sopivaa
koulutusta. Virkaehtosopimuksella ei voida sopia edellä tarkoitetun
lomautuksen enimmäisajan pidentämisestä.
Virkasuhteen kestäessä voidaan työnantajan aloitteesta
sopia viranhaltijan ja työnantajan kesken viranhaltijan
lomauttamisesta 1 momentissa mainitulla tavalla silloin, kun se
on tarpeen työnantajan toiminnan tai taloudellisen tilan vuoksi.
Jos viranhaltija on lomautettu toistaiseksi, on virantoimituksen
alkamisesta ilmoitettava vähintään viikkoa
ennen, jollei toisin ole sovittu.
Jos lomauttamista koskeva päätös
on kumottu oikaisuvaatimuksen tai valituksen johdosta muulla kuin
1 tai 2 momentissa tarkoitetulla perusteella ja työnantaja
on uudella päätöksellä päättänyt
samasta lomauttamisesta ja tämä päätös
on saanut lainvoiman, katsotaan lomauttaminen tehdyksi
ensin tehdyn päätöksen mukaisesti, jollei
ensin tehdyn päätöksen lomautuksen ilmoitusajasta
tai lomautuksen peruuntumisesta muuta johdu.
45 §
Lomautusmenettely
Työnantajan on käytettävissään
olevien tietojen perusteella esitettävä viranhaltijalle
ennakkoselvitys lomautuksen perusteista sekä sen arvioidusta
laajuudesta, toteuttamistavasta, alkamisajankohdasta ja
kestosta. Jos lomautus kohdistuu useaan viranhaltijaan, selvitys
voidaan antaa luottamusmiehelle tai viranhaltijoille yhteisesti.
Selvitys on annettava viipymättä lomautuksen tarpeen
tultua työnantajan tietoon. Selvitystä ei tarvitse
esittää, jos työnantajan on virkaehtosopimuksen
perusteella esitettävä vastaava selvitys.
Lomautuspäätöksessä tulee
mainita lomautuksen peruste, alkamisaika ja määräaikaisen
lomautuksen kesto sekä toistaiseksi tapahtuvan lomautuksen
osalta sen arvioitu kesto. Lomautusta koskeva päätös
on annettava viranhaltijalle tiedoksi kirjallisesti vähintään
14 päivää ennen lomautuksen alkamista.
Lomautuspäätös annetaan viranhaltijalle
henkilökohtaisesti. Jos lomautuspäätöstä ei
voida antaa henkilökohtaisesti, sen saa toimittaa kirjeitse
samaa määräaikaa noudattaen. Kirjeitse
toimitetun päätöksen katsotaan tulleen
viranhaltijan tietoon viimeistään seitsemäntenä päivänä sen
jälkeen, kun päätös on lähetetty.
Lomautuspäätös on annettava tiedoksi
luottamusmiehelle ja lomautuksen kohdistuessa vähintään
kymmeneen viranhaltijaan myös työvoimaviranomaiselle.
46 §
Virkasuhteen irtisanominen lomautuksen yhteydessä
Lomautetulla viranhaltijalla on oikeus irtisanoa virkasuhde
ilman irtisanomisaikaa päättymään
milloin tahansa lomautusaikana, ei kuitenkaan viimeisen viikon aikana
ennen lomautuksen päättymistä, jos lomautuksen
päättymisaika on hänen tiedossaan. Muu
sopimus on mitätön.
Jos lomauttaminen on tullut voimaan viranhaltijan saamatta hyväkseen
55 §:n 1 momentin mukaista irtisanomisaikaa ja työnantaja
irtisanoo viranhaltijan ennen lomautuksen päättymistä,
viranhaltijalla on oikeus saada korvauksena irtisanomisajan
palkkansa. Irtisanomisajan palkasta saadaan vähentää 14
päivän palkka, jos viranhaltija on lomautettu
lain tai sopimuksen mukaista yli 14 päivän lomautusilmoitusaikaa noudattaen.
Milloin lomauttaminen on tullut voimaan viranhaltijan saamatta
hyväkseen virkasuhteen lakkaamista koskevaa irtisanomisaikaa
ja toistaiseksi voimassa oleva lomauttaminen on kestänyt
yhtäjaksoisesti vähintään 200
kalenteripäivää, lomautetulla viranhaltijalla
on virkasuhteen irtisanoessaan oikeus saada korvauksena irtisanomisajan
palkkansa kuten 2 momentissa säädetään.
47 §
Menetettyjen ansioiden korvaaminen lomautusajalta
Jos lomautusta koskeva päätös 44 §:n
1 tai 2 momentin vastaisena kumotaan lainvoimaisella päätöksellä,
viranhaltijalle maksetaan lainvastaisen lomautuksen vuoksi saamatta
jäänyt säännöllisen
työajan ansio siten kuin 61 §:ssä säädetään.
Virkasuhteen päättyminen
48 §
Virkasuhteen päättyminen ilman irtisanomista
Virkasuhde päättyy ilman irtisanomista
ja irtisanomisaikaa:
1) kun määräaika, joksi viranhaltija
on otettu, on kulunut loppuun;
2) kun määrätehtävää varten
otetun viranhaltijan tehtävä on suoritettu;
3) sijaiseksi otetun määräaikaisen
viranhaltijan määräajasta riippumatta,
kun toistaiseksi otettu viranhaltija palaa virantoimitukseen, jos toistaiseksi
otetulla viranhaltijalla on lakiin tai virkaehtosopimuksen määräykseen
perustuva ehdoton oikeus palata virantoimitukseen;
4) kun viranhaltijalle on virkasuhteen perusteella myönnetty
täysi työkyvyttömyyseläke toistaiseksi,
sen kalenterikuukauden päättyessä, jonka
aikana viranhaltijan oikeus sairausajan palkan saamiseen on päättynyt,
tai jos työnantaja on saanut työkyvyttömyyseläkepäätöksestä tiedon
myöhemmin, tiedoksisaantipäivästä lukien;
5) viranhaltijan 16 §:n 3 momentissa tai 33 §:n
2 momentissa tarkoitetun valinnan raukeamista koskevan päätöksen
tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä lukien;
6) sen kalenterikuukauden päättyessä,
jonka aikana viranhaltija täyttää 68
vuotta, jollei viranhaltijan kanssa sovita virkasuhteen määräaikaisesta
jatkamisesta.
Virkasuhde päättyy ilman irtisanomista myös silloin,
kun viranhaltija eroaa kirkosta. Irtisanomiseen oikeutetun viranomaisen
on tällöin päätöksellään
viipymättä todettava virkasuhteen lakkaaminen.
Virkasuhde katsotaan lakanneeksi sinä päivänä,
kun irtisanomiseen oikeutettu viranomainen on antanut virkasuhteen
lakkaamista koskevan päätöksen tiedoksi
viranhaltijalle. Ennen kuin virkasuhde todetaan lakanneeksi, viranhaltijalle
on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
Tuomiokapituli tekee seurakunnan papin ja lehtorin kanssa 1
momentin 6 kohdassa tarkoitetun sopimuksen seurakuntaa kuultuaan.
Papin viran haltijan virkasuhde päättyy ilman irtisanomista
ja irtisanomisaikaa, kun tuomiokapituli on 5 luvun 3 §:n
perusteella myöntänyt papille eron pappisvirasta
tai määrännyt hänet menettämään
pappisvirkansa. Lehtorin viran haltijan virkasuhde päättyy
ilman irtisanomista ja irtisanomisaikaa, jos tuomiokapituli on tämän luvun
29 §:n perusteella määrännyt
hänet menettämään oikeutensa
toimia lehtorina.
49 §
Piispan virkasuhteen päättyminen
Jos piispa ennen säädettyä eroamisikää ilmoittaa
erostaan tuomiokapitulille, hänen virkasuhteensa päättyy
ilmoituksessa mainittuna ajankohtana.
Tuomiokapituli myöntää piispalle
eron, jollei virkasuhde ole muutoin päättynyt.
Ero voidaan myöntää hakemuksetta piispalle,
joka on pysyvästi menettänyt työkykynsä.
50 §
Viranhaltijasta johtuvat irtisanomisperusteet
Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta
johtuvasta syystä ilman asiallista ja painavaa syytä.
Tällaisena syynä irtisanomiselle voidaan pitää virkasuhteeseen
liittyvien velvoitteiden vakavaa rikkomista sekä sellaisten
viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten
olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene
selviytymään tehtävistään.
Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava
huomioon työnantajan ja viranhaltijan olosuhteet kokonaisuudessaan.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu syy ei ole
ainakaan:
1) viranhaltijan sairaus, vamma tai tapaturma, ellei viranhaltijan
työkyky ole näiden vuoksi vähentynyt
olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta
ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista;
2) osallistuminen viranhaltijayhdistyksen päätöksen
perusteella yhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen;
3) viranhaltijan poliittinen, uskonnollinen tai muu mielipide
tai osallistuminen yhteiskunnalliseen tai yhdistystoimintaan;
4) turvautuminen viranhaltijan käytettävissä oleviin
oikeusturvakeinoihin.
Viranhaltijaa, joka on laiminlyönyt virkasuhteesta
johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut
niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle
on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä.
Työnantajan on ennen irtisanomista selvitettävä,
olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla
viranhaltija muuhun virkasuhteeseen.
Jos irtisanomisen perusteena on niin vakava virkasuhteeseen
liittyvä rikkomus, että työnantajalta
ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista,
3 ja 4 momenttia ei sovelleta.
51 §
Viranhaltijasta johtuvaan irtisanomisperusteeseen vetoaminen
Irtisanominen on tehtävä 50 §:ssä säädetyllä perusteella
kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun irtisanomisen peruste
on tullut irtisanomisesta päättävän
viranomaisen tietoon.
52 §
Taloudelliset ja tuotannolliset irtisanomisperusteet
Virkasuhde voidaan irtisanoa, kun viranhaltijan tehtävät
ovat vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi taloudellisista
syistä, työnantajan tai asianomaisen
yksikön tehtävien uudelleen järjestelyn
vuoksi taikka muista niihin verrattavista syistä. Irtisanominen
edellyttää lisäksi, ettei viranhaltijaa
voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella
sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen,
jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea
viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin
tehtäviin.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua perustetta irtisanomiseen
ei katsota olevan ainakaan silloin, kun:
1) irtisanomista on edeltänyt tai seurannut uuden
henkilön ottaminen samankaltaisiin tehtäviin eikä työnantajan
toimintaedellytyksissä ole vastaavana aikana tapahtunut
muutoksia;
2) irtisanomisen syyksi ilmoitetut tehtävien uudelleenjärjestelyt
eivät tosiasiallisesti vähennä työnantajalla
tarjolla olevia tehtäviä tai muuta tehtävien
laatua.
53 §
Erityinen irtisanomissuoja
Viranhaltijalla, jolle on myönnetty virkavapaata
perhevapaiden vuoksi, on sama irtisanomissuoja kuin työntekijällä työsopimuslain
mukaan. Sama koskee viranhaltijaa, joka on raskaana tai joka tulee
käyttämään oikeuttaan edellä tarkoitettuihin
vapaisiin.
Luottamusmiehen virkasuhde voidaan irtisanoa 50 §:n
perusteella vain, jos niiden viranhaltijoiden ja työntekijöiden
enemmistö, joiden luottamusmiehenä hän
on, antaa siihen suostumuksensa. Virkasuhde voidaan irtisanoa 52 §:n perusteella
vain, jos työ kokonaan päättyy eikä viranhaltijalle
voida järjestää muuta työtä,
joka vastaa hänen ammattitaitoaan, tai kouluttaa häntä muuhun
työhön.
54 §
Irtisanomisoikeus liikkeen luovutuksen yhteydessä
Luovutuksensaaja ei saa irtisanoa viranhaltijan palvelussuhdetta
pelkästään liikkeen luovutuksen perusteella.
Työnantajan luovuttaessa liikkeensä 39 §:n 2 momentissa
säädetyllä tavalla viranhaltija saa virkasuhteessa
muutoin sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattamatta tai sen kestoajasta
riippumatta irtisanoa virkasuhteen päättymään
luovutuspäivästä, jos hän on
saanut tiedon luovutuksesta työnantajalta tai liikkeen
uudelta haltijalta viimeistään kuukautta
ennen luovutuspäivää. Jos hänelle
on annettu tieto luovutuksesta myöhemmin, hän
saa irtisanoa palvelussuhteensa päättymään
luovutuspäivästä tai tämän
jälkeen, viimeistään kuitenkin kuukauden
kuluessa saatuaan tiedon luovutuksesta.
55 §
Irtisanomisaika
Työnantajan irtisanoessa viranhaltijan virkasuhteen
irtisanomisaika on vähintään:
1) 14 päivää, jos palvelussuhde on
jatkunut enintään vuoden;
2) yksi kuukausi, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli
vuoden, mutta enintään neljä vuotta;
3) kaksi kuukautta, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli
neljä vuotta, mutta enintään kahdeksan
vuotta;
4) neljä kuukautta, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli
kahdeksan vuotta, mutta enintään 12 vuotta;
5) kuusi kuukautta, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli
12 vuotta;
6) kaksi kuukautta, kun kysymyksessä on kirkkoherran,
piispan tai kirkkoneuvoksen virka.
Viranhaltijan irtisanoessa virkasuhteensa irtisanomisaika
on vähintään:
1) 14 päivää, jos palvelussuhde on
jatkunut keskeytyksettä enintään viisi
vuotta;
2) yksi kuukausi, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli
viisi vuotta;
3) kaksi kuukautta, jos viranhaltijan ottaminen kuuluu
kirkkovaltuustolle tai yhteiselle kirkkovaltuustolle;
4) kaksi kuukautta, kun kysymyksessä on kappalainen,
kirkkoherra, piispa tai kirkkoneuvos.
Irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta
päivästä, jona irtisanominen on annettu tiedoksi.
Viranhaltijan suostumuksella voidaan noudattaa 1 ja 2 momentissa
tarkoitettua lyhyempää irtisanomisaikaa.
56 §
Virkasuhteen purkaminen
Työnantaja saa purkaa viranhaltijan virkasuhteen noudatettavasta
irtisanomisajasta tai määräajan pituudesta
riippumatta päättyväksi heti. Virkasuhde
voidaan purkaa vain erittäin painavasta syystä.
Tällaisena syynä voidaan pitää laista
tai määräyksistä johtuvien,
virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa
rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta
ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista
edes irtisanomisajan pituista aikaa.
57 §
Purkamisoikeuden raukeaminen
Purkamisoikeus raukeaa, jollei syy ole jo aikaisemmin menettänyt
merkitystään, 14 päivän kuluttua
siitä, kun työnantaja on saanut tiedon purkamisen
aiheesta tai, jos syy on jatkuva, siitä kun työnantaja
on saanut tiedon sen lakkaamisesta. Jos purkaminen estyy
pätevästä syystä, virkasuhde
saadaan purkaa 14 päivän kuluessa esteen lakkaamisesta.
58 §
Virkasuhteen päättämismenettely
Ennen kuin työnantaja irtisanoo tai purkaa tai päättää virkasuhteen
raukeamisesta 16 §:n 3 momentin mukaisesti, viranhaltijalle
on varattava tilaisuus tulla kuulluksi virkasuhteen päättämisen
syistä. Viranhaltijalla on oikeus häntä kuultaessa
käyttää avustajaa. Oikeudesta käyttää avustajaa
on ilmoitettava viranhaltijalle. Työnantajan päätös
irtisanomisesta, purkamisesta tai raukeamisesta on perusteluineen
merkittävä pöytäkirjaan.
Päätös virkasuhteen irtisanomisesta,
purkamisesta tai raukeamisesta on annettava viranhaltijalle todisteellisesti
tiedoksi siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään.
59 §
Virkasuhteen irtisanova tai purkava viranomainen
Viranhaltijan irtisanoo ja hänen virkasuhteensa
purkaa:
1) seurakunnassa kirkkoneuvosto, seurakuntaneuvosto tai ohjesäännössä määrätty
muu viranomainen;
2) seurakuntayhtymässä yhteinen kirkkoneuvosto
tai ohjesäännössä määrätty
muu viranomainen;
3) tuomiokapitulissa tuomiokapituli;
4) kirkkohallituksessa kirkkohallitus, jollei toisin säädetä.
Seurakunnan tai seurakuntayhtymän papin ja lehtorin
viran haltijan irtisanoo 50 §:ssä säädetyllä viranhaltijasta
johtuvalla perusteella tai 52 §:ssä säädetyillä taloudellisilla
ja tuotannollisilla perusteilla tai hänen palvelussuhteensa
purkaa 56 §:ssä säädetyllä perusteella
tuomiokapituli. Jos tuomiokapituli irtisanoo papin tai lehtorin
tai purkaa hänen palvelussuhteensa, sen on ennen päätöksen
tekemistä varattava seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle
mahdollisuus antaa asiasta lausunto.
Seurakunnan kirkkoneuvostolla, seurakuntaneuvostolla tai seurakuntayhtymän
yhteisellä kirkkoneuvostolla on oikeus 2 momentissa tarkoitetuilla
perusteilla tehdä tuomiokapitulille esitys papin tai lehtorin
virkasuhteen irtisanomisesta tai virkasuhteen purkamisesta. Tuomiokapitulin
on käsiteltävä asia kiireellisenä.
Tuomiokapituli voi päättää papin
tai lehtorin virkasuhteen purkamisesta 57 §:ssä säädetyn
määräajan päättymistä seuraavassa
tuomiokapitulin istunnossa, jos asia on seurakunnan esityksestä pantu
57 §:ssä säädetyn määräajan
aikana tuomiokapitulissa vireille.
Kirkkoherran sekä seurakunnan ainoan kanttorin tai
diakonian viranhaltijan virkasuhdetta ei voida irtisanoa tämän
luvun 52 §:ssä säädetyllä taloudellisella
ja tuotannollisella perusteella.
60 §
Virkasuhteen jatkuminen
Viranhaltijan virkasuhde jatkuu katkeamattomana, jos virkasuhteen
irtisanominen tai purkaminen on lainvoimaisen päätöksen
mukaan tapahtunut ilman laissa säädettyä irtisanomis-
tai purkamisperustetta. Viranhaltijan virkasuhde jatkuu katkeamattomana
myös, jos 16 §:n 3 momentissa tarkoitettu päätös
virkasuhteen raukeamisesta on lainvoimaisen päätöksen
mukaan tehty ilman laissa säädettyä perustetta.
Jos irtisanomista, purkamista tai raukeamista koskeva päätös
on kumottu oikaisuvaatimuksen tai valituksen johdosta muulla kuin
1 momentissa tarkoitetulla perusteella ja työnantaja on
uudella päätöksellä päättänyt
virkasuhteen ja tämä päätös
on saanut lainvoiman, katsotaan virkasuhde päättyneeksi
asiassa ensin tehdyn päätöksen mukaisesti,
jollei irtisanomisajasta muuta johdu.
Mikäli tuomioistuin 56 §:ssä säädetyssä tapauksessa
katsoo työnantajalla olleen irtisanomisperusteen, virkasuhteen
katsotaan jatkuvan viranhaltijaan noudatettavan irtisanomisajan päättymiseen
saakka ja viranhaltijalla on oikeus saada irtisanomisajan palkkansa.
61 §
Menetettyjen ansioiden korvaaminen
Kun virkasuhteen päättämistä koskeva
asia on 60 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa lainvoimaisesti
ratkaistu ja työnantaja on saanut tämän
pykälän 2 momentissa tarkoitetun selvityksen,
viranhaltijalle maksetaan viipymättä virkasuhteen
lainvastaisen päättämisen johdosta saamatta
jäänyt säännöllisen
työajan ansio vähennettynä samalta ajalta
muissa palvelussuhteissa, ammatinharjoittajana tai yrittäjänä ansaitulla
vastaavalla ansiolla, jota viranhaltija ei olisi saanut virkaa hoitaessaan.
Samoin otetaan vähennyksenä huomioon viranhaltijalle
maksettu työttömyysturvalaissa (1290/2002)
tarkoitettu ansiopäiväraha, peruspäiväraha
ja työmarkkinatuki sekä vastaavalta ajalta hänelle
maksettu sairausvakuutuslain (1224/2004) mukainen päivärahaetuus.
Viranhaltija on velvollinen esittämään
työnantajalle viipymättä luotettavan
selvityksen saamistaan 1 momentissa tarkoitetuista muista ansiotuloista,
ansiopäivärahasta, peruspäivärahasta,
työmarkkinatuesta sekä sairausvakuutuskorvauksista.
Työnantaja on velvollinen viipymättä maksamaan
työttömyysvakuutusrahastolle 75 prosenttia ja
asianomaiselle työttömyyskassalle 25 prosenttia
viranhaltijalle maksetusta ansiopäivärahasta
ja Kansaneläkelaitokselle viranhaltijalle maksetun peruspäivärahan
tai työmarkkinatuen.
Viranhaltijan eläke-etuja määrättäessä katsotaan
palkkatuloksi 1 momentissa tarkoitettu ansio, jossa on vähennyksenä otettu
huomioon 1 momentissa tarkoitetussa muussa palvelussuhteessa,
ammatinharjoittajana tai yrittäjänä ansaittu,
eläkkeeseen oikeuttava tulo. Vähennyksenä ei
oteta huomioon 1 momentissa tarkoitettuja päivärahoja
tai työmarkkinatukea. Sen estämättä,
mitä muualla laissa säädetään,
viranhaltijan katsotaan eläkeoikeutta määrättäessä olleen
jatkuvassa virkasuhteessa myös 1 momentissa mainittuna
aikana, vaikka hänelle ei tältä ajalta
jäisi maksuun lainkaan ansiota.
Mitä tässä pykälässä säädetään
ansiopäivärahasta, peruspäivärahasta
ja työmarkkinatuesta, koskee myös työttömyysturvalain
perusteella maksettua ansioon suhteutettua päivärahaa
ja peruspäivärahaa sekä työmarkkinatukea.
62 §
Irtisanotun viranhaltijan takaisin ottaminen
Jos työnantaja on irtisanonut toistaiseksi otetun
viranhaltijan 52 §:n mukaisilla perusteilla ja työnantaja
tarvitsee yhdeksän kuukauden kuluessa irtisanomisajan päättymisestä viranhaltijaa
tehtäviltään samankaltaiseen toistaiseksi voimassa
olevaan tai yli kuusi kuukautta kestävään
virkasuhteeseen, työnantajan on tiedusteltava paikalliselta
työvoimaviranomaiselta, onko irtisanottuja viranhaltijoita
etsimässä tämän viranomaisen
välityksellä työtä, ja myönteisessä tapauksessa
tarjottava työtä ensisijaisesti irtisanotuille
kelpoisuusvaatimukset täyttäville viranhaltijoille.
Sama velvollisuus koskee 39 §:ssä tarkoitettua
luovutuksensaajaa silloin, kun luovuttaja on irtisanonut viranhaltijan
ennen luovutushetkeä.
Työnantajan, joka tahallaan tai huolimattomuudesta
laiminlyö 1 momentissa tarkoitetun velvollisuuden täyttämisen,
on korvattava viranhaltijalle näin aiheuttamansa vahinko.
Virantoimituksesta pidättäminen
63 §
Virantoimituksesta pidättäminen
Jos viranhaltijan voidaan todennäköisin perustein
epäillä syyllistyneen virantoimituksessa virkarikokseen
tai muuten menetelleen siinä velvollisuuksiensa vastaisesti,
hänet voidaan pidättää tutkimuksen
tai oikeudenkäynnin ajaksi virantoimituksesta ja pappi
myös pappisviran toimittamisesta. Jos kysymyksessä on
ilmeinen virkarikos, asia on viipymättä ilmoitettava
esitutkintaviranomaiselle tutkintaa varten.
Jos viranhaltijan voidaan todennäköisin perustein
epäillä syyllistyneen rikokseen virantoimituksen
ulkopuolella, hänet voidaan pidättää tutkimuksen
tai oikeudenkäynnin ajaksi virantoimituksesta ja pappi
myös pappisviran toimittamisesta, jos asiassa ilmenneillä seikoilla
voi olla vaikutusta viranhaltijan edellytyksiin hoitaa tehtäväänsä.
Muussa kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa viranhaltija
voidaan pidättää virantoimituksesta siksi
ajaksi, kun viranhaltija ei voi hänestä johtuvasta
syystä suorittaa asianmukaisesti virkatehtäviään.
Tämän luvun 64 §:ssä sanottu
viranomainen voi päättää viranhaltijan
väliaikaisesta virantoimituksesta pidättämisestä ja
papin väliaikaisesta pidättämisestä pappisviran
toimittamisesta kunnes virantoimituksesta pidättämisestä päättävä viranomainen
on tehnyt asiasta päätöksen, kuitenkin
enintään neljän viikon ajaksi.
64 §
Virantoimituksesta pidättämisestä päättävä viranomainen
Papin viran ja lehtorin viran haltijan virantoimituksesta pidättämisestä ja
papin pidättämisestä pappisviran toimittamisesta
päättää tuomiokapituli.
Kirkkoherran virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää piispa. Seurakunnan
muun papin viran haltijan ja lehtorin viran haltijan virantoimituksesta
pidättämisestä väliaikaisesti
päättää kirkkoherra. Seurakuntayhtymän
papin ja lehtorin virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää yhteisen kirkkoneuvoston
puheenjohtaja. Pappisviran toimittamisesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää piispa.
Seurakunnan viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä päättää kirkkoneuvosto,
seurakuntaneuvosto tai ohjesäännössä määrätty
muu viranomainen. Seurakunnan viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää kirkkoherra.
Seurakuntayhtymän viranhaltijan virantoimituksesta
pidättämisestä päättää yhteinen
kirkkoneuvosto tai ohjesäännössä määrätty
muu viranomainen. Seurakuntayhtymän viranhaltijan virantoimituksesta
pidättämisestä väliaikaisesti päättää yhteisen
kirkkoneuvoston puheenjohtaja.
Tuomiokapitulin viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä päättää tuomiokapituli.
Tuomiokapitulin
viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää piispa.
Kirkkohallituksen viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä päättää kirkkohallitus.
Kirkkohallituksen
viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti
päättää kansliapäällikkö.
65 §
Virantoimituksesta pidättämisessä noudatettava
menettely
Väliaikaisesta virantoimituksesta tai pappisviran toimittamisesta
pidättämisestä päättäneen viranhaltijan
on viipymättä saatettava asia toimivaltaisen viranomaisen
päätettäväksi.
Ennen kuin virantoimituksesta taikka pappisviran tai lehtorin
viran toimittamisesta pidättämisestä tehdään
päätös, viranhaltijalle on varattava
tilaisuus tulla asiassa kuulluksi. Pappisviran toimittamisesta
pidättämisessä noudatetaan
5 luvun 3 §:ssä säädettyä menettelyä. Tuomiokapitulin
on ennen papin virantoimituksesta pidättämistä varattava
kirkkoneuvostolle, seurakuntaneuvostolle tai yhteiselle kirkkoneuvostolle
mahdollisuus antaa asiassa lausunto.
Virantoimituksesta ja pappisviran toimittamisesta
pidättämistä koskeva päätös
voidaan panna täytäntöön heti.
66 §
Virantoimituksesta pidättämisen uudelleenarviointi
Virantoimituksesta pidättämisestä päättäneen toimielimen
tulee seurata virantoimituksesta pidättämisen
perusteita ja tarvittaessa olosuhteiden muututtua tehdä asiasta
uusi päätös. Virantoimituksesta pidättämisen
jatkaminen tulee ottaa viipymättä käsiteltäväksi
viranhaltijan sitä vaatiessa.
Erinäiset säännökset
67 §
Irtisanomisperusteiden tutkiminen virkasuhteen purkamista koskevassa
asiassa
Jos tuomioistuin katsoo virkasuhteen purkamista koskevaa asiaa
käsitellessään, että 56 §:ssä säädetyt
purkamisperusteet eivät täyty, tuomioistuimen
on vaadittaessa harkittava, onko työnantajalla ollut 50 §:ssä säädetty
irtisanomisperuste.
68 §
Valituksen käsittely
Virkasuhteen irtisanomista, purkamista ja osa-aikaistamista
sekä virantoimituksesta pidättämistä koskeva
valitus on käsiteltävä tuomioistuimessa
kiireellisenä.
69 §
Yhdistymisvapaus
Viranhaltijalla on oikeus kuulua yhdistykseen sekä osallistua
tällaisen yhdistyksen toimintaan. Hänellä on
myös oikeus perustaa yhdistys. Viranhaltijalla on niin
ikään vapaus olla kuulumatta edellä tarkoitettuun
yhdistykseen. Tämän oikeuden ja vapauden käytön
estäminen ja rajoittaminen on kiellettyä.
70 §
Palkkasaatavan vanhentuminen
Viranhaltijan on esitettävä virkasuhteesta johtuvaa
palkkaa tai muuta taloudellista etuutta koskeva kirjallinen vaatimus
kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä,
jona asianomainen palkkaerä tai muu etu olisi ollut maksettava
tai annettava. Jos edellä tarkoitettua vaatimusta ei ole
esitetty määräajan kuluessa, oikeus palkkaan
tai muuhun taloudelliseen etuuteen on menetetty.
Mitä 1 momentissa säädetään
viranhaltijasta, koskee myös henkilöä,
jonka virkasuhde on lakannut, sekä viranhaltijan kuolinpesää.
71 §
Palkan takaisinperiminen
Työnantaja voi päättää aiheettomasti
maksetun palkan tai muun palvelussuhteesta johtuvan taloudellisen
etuuden perimisestä takaisin. Takaisinperintä voidaan
suorittaa myös siten, että perittävä määrä vähennetään
seuraavan tai seuraavien palkanmaksujen yhteydessä viranhaltijan
palkasta, jos tämä on edelleen saman työnantajan
palveluksessa. Takaisinperintää koskevassa päätöksessä on
mainittava takaisin perittävä määrä ja
takaisinperinnän peruste.
Kulloinkin suoritettavasta palkasta ei saa 1 momentin
nojalla periä enempää kuin mitä palkasta
lain mukaan saadaan ulosmitata.
Työnantaja voi luopua takaisinperinnästä joko
kokonaan tai osittain, jos takaisinperintää on
olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana
tai jos aiheettomasti maksettu määrä on
vähäinen.
Jos takaisinperinnästä ei ole tehty päätöstä tai asiaa
pantu vireille muussa järjestyksessä kolmen vuoden
kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä,
jonka aikana aiheeton palkan tai muun etuuden määrä on
maksettu, oikeus takaisinperintään on lakannut.
72 §
Eräiden vaatimusten käsittelyjärjestys
Edellä 9 §:n 3 momentissa, 46 §:n
2 ja 3 momentissa sekä 62 §:n 2 momentissa
tarkoitettua korvausta koskevat vaatimukset käsitellään
hallintoriita-asiana hallinto-oikeudessa.
Hallintoriita-asiana käsitellään
viranhaltijan hakemuksesta myös virkasuhteen määräaikaisuuden
perusteita koskeva asia.
73 §
Työtodistus
Viranhaltijalla on virkasuhteen päättyessä oikeus
pyynnöstä saada työnantajalta kirjallinen todistus
virkasuhteen kestoajasta ja tehtävien laadusta. Viranhaltijan
nimenomaisesta pyynnöstä todistuksessa on lisäksi
mainittava virkasuhteen päättymisen syy sekä arvio
viranhaltijan työtaidosta, ahkeruudesta ja käytöksestä. Työtodistuksesta
ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta
käy ilmi.
Työnantajalla on velvollisuus antaa viranhaltijalle
työtodistus, jos sitä pyydetään
kymmenen vuoden kuluessa virkasuhteen päättymisestä. Todistusta
viranhaltijan työtaidosta, ahkeruudesta ja käytöksestä on
kuitenkin pyydettävä viiden vuoden kuluessa virkasuhteen
päättymisestä.
Jos virkasuhteen päättymisestä on
kulunut yli kymmenen vuotta, työtodistus on annettava vain,
jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta
hankaluutta. Samoin edellytyksin työnantajan on annettava
kadonneen tai turmeltuneen työtodistuksen tilalle uusi
todistus.
Kirkkoherralle työtodistuksen antaa tuomiokapituli.
Kirkkoherra antaa työtodistuksen kappalaiselle, seurakuntapastorille
ja lehtorille.