sellaisina kuin niistä ovat 56 §:n
3 momentti laissa 595/2006, 62 § osaksi
laissa 611/2005 ja liite laissa 1317/2011, seuraavasti:
8 §
Verovelvollisuuden alkaminen ja päättyminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 3 momentin 2 ja 4 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa
verovelvollisuuden päättymisen edellytyksenä on,
että verovelvollisuuden päättymisen perusteesta
on tehty ajoneuvolain nojalla annetuissa säännöksissä tarkoitettu
rekisteri-ilmoitus. Jos voidaan luotettavasti osoittaa, että verovelvollisuuden
päättymisen peruste on syntynyt ilmoituksen tekoa
aikaisemmasta ajankohdasta, verovelvollisuuden voidaan katsoa päättyneen
tuona ajankohtana. Jos ajoneuvon edellinen omistaja on luovuttanut
ajoneuvon tuntemattomalle, verovelvollisuus päättyy
kuitenkin sinä päivänä, jona
Liikenteen turvallisuusvirasto on saanut ilmoituksen ja luotettavaksi
katsomansa selvityksen luovutuksesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14 §
Verokauden alkaminen ja päättyminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Verokausi päättyy 1 tai 2 momentissa
tarkoitetusta päivästä alkavan 12 kuukauden
ajanjakson viimeisenä päivänä tai:
1) päivänä, jona 8 §:ssä tarkoitettu
verovelvollisuus päättyy;
2) seuraavan verokauden alkamista edeltävänä päivänä;
3) päivänä, jona rekisteriin
ilmoitetaan ajoneuvon muutos verovapaaksi ajoneuvoksi; tai
4) päivänä, jona ajoneuvo
muutoskatsastetaan tai muutos rekisteröidään
verovapaaksi.
24 §
Ajoneuvoveron suorittaminen
Vero on maksettava rahalaitokseen tai maksuja vastaanottavaan
toimipisteeseen sen mukaan kuin veronkantolaissa tai sen nojalla
säädetään. Veron maksun yhteydessä on
käytettävä sen verolipun viitenumeroa,
jolle suoritus on tarkoitettu.
Jos vero on suoritettu käyttäen puutteellisia tai
virheellisiä maksutietoja, suoritusta ei kohdisteta kyseisen
veron maksuksi ilman erillistä pyyntöä.
Jos ajoneuvoveroa ei makseta 23 §:ssä säädetyssä määräajassa,
verovelvolliselta peritään veronlisäyksestä ja
viivekorosta annetussa laissa (1556/1995) säädettyjen
perusteiden mukaan laskettava viivekorko.
36 §
Menettely vapautusta haettaessa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hakemuksesta on käytävä ilmi verovelvollisen
sekä vammaisen henkilön nimi, osoite ja henkilötunnus
sekä ajoneuvon rekisteritunnus ja hakemuksen perustelut.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi vaatia vapautuksen perusteena
olevat asiakirjat nähtävikseen hakemuskäsittelyn
aikana tai vapautuksen myöntämisen jälkeen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
45 §
Veronkorotus
Jos verovelvollinen on laiminlyönyt omistusoikeuden
siirtymistä koskevan rekisteri-ilmoituksen eikä rekisteriin
ole merkitty uutta omistajaa, veroa korotetaan seuraavasti:
1) jos verovelvollinen ei ensimmäisen verokauden
maksuunpanon yhteydessä annetun kehotuksen jälkeen
täytä ilmoitusvelvollisuuttaan, maksuunpannaan
seuraavan verokauden vero enintään 50 prosentilla
korotettuna;
2) jos verovelvollinen ei toisen verokauden maksuunpanon
yhteydessä annetun kehotuksen jälkeen täytä edelleenkään
ilmoitusvelvollisuuttaan, maksuunpannaan seuraavilta verokausilta vero
enintään 100 prosentilla korotettuna.
Jos verovelvollinen on ilman pätevää syytä antanut
asiakirjan tai muun tiedon puutteellisena, erehdyttävänä tai
vääränä ja menettely on ollut
omiaan aiheuttamaan sen, että verovelvolliselle olisi voinut
jäädä veroa maksuunpanematta tai veroa
olisi palautettu liikaa, maksuunpannaan veronkorotusta vähintään
100 euroa mutta enintään 2 000 euroa.
Jälkiverotuksena maksuunpantavaa veroa voidaan korottaa
enintään kolminkertaiseksi, jos verovelvollisen
menettelyä veron välttämiseksi voidaan
pitää törkeänä.
Korotuksen suuruutta määrättäessä otetaan huomioon
menettelyn moitittavuus, toistuvuus ja muut näihin rinnastettavat
seikat.
56 §
Viranomaiset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Veronkantoviranomainen voi tehdä sopimuksen veronkantoon
liittyvän avustavan puhelinpalvelun siirtämisestä muun
kuin viranomaisen hoidettavaksi. Avustavalla puhelinpalvelulla tarkoitetaan
tiedon välittämistä verovelvollisille ajoneuvoveroa
koskevan lainsäädännön ja ohjeiden
sisällöstä, ajoneuvojen verotusta koskevien tietojen
antamista ajoneuvoliikennerekisteristä sekä verovelvollisten
ilmoitusten vastaanottamista, tallentamista ja välittämistä edelleen
veroviranomaisille. Avustavaa puhelinpalvelua hoitavaan sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen
hoitaessaan tätä tehtävää.
Vahingonkorvausvastuusta säädetään
vahingonkorvauslaissa (412/1974). Avustavassa puhelinpalvelussa
ei hoideta tehtäviä, joihin kuuluu verotusta koskevan
päätöksentekovallan käyttöä.
Sopimus avustavasta puhelinpalvelusta ei vaikuta veronkantoviranomaiselle kuuluviin
tehtäviin tai viranomaisen velvollisuuksiin.
62 §
Pienin perittävä, maksuunpantava ja palautettava
määrä
Ajoneuvoveroa maksuunpannaan aina vähintään
10 euroa verokauden pituudesta riippumatta, lukuun ottamatta 20 §:n
mukaista ajoneuvoveron lisämaksuunpanoa. Veroa palautetaan,
jos palautettava määrä on viisi euroa
tai sen yli. Alle viiden euron palautus voidaan siirtää seuraavan maksuunpanon
hyvitykseksi.
Ajoneuvovero voidaan jättää perimättä vähäisen
tahattoman maksuvirheen tai muun erityisen syyn johdosta.
Ajoneuvoveron maksuunpanoon, perintään ja palauttamiseen
ei sovelleta veronkantolain 47 §:ää.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Päivää kohden kannettavan veron määrä lasketaan
lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaisesti 31 päivään joulukuuta 2015.